Gespot: random

Auteur: , 41 Reacties

Steeds vaker bevatten de "random" WoDaSpoDa's voornamelijk klassiekers. En dat terwijl met alle man-en-macht wordt geprobeerd om deze uiterst vervuilende vervoersmiddelen voor een paar tientjes per stuk de weg af te krijgen. Met zo'n mooie Caddy Series 62 uit '59 zal dat niet zo gauw gebeuren. Ach, De meeste auto's gaan me na dertig keer gewoon een beetje vervelen, en dat zijn voornamelijk moderne modellen.

BMW E24 “6” Cabriolet

Op het eerste gezicht is het geen heel opvallende auto. Hij is met zijn vier-driekwart meter aan de forse kant voor een coupé, maar verder… Wie doorgaans wat langer naar oude Zesjes blijft kijken zal in zijn geheugen gaan graven. Die softtop… Hij zal in boekjes gaan snuffelen om te achterhalen waarom hij zich niets van een 6 serie cabrio kan herinneren, terwijl het model er verder niet al te opvallend uitziet. Inderdaad, een dakloze E24 is nooit in productie genomen. Wat er rondrijdt, zijn alleen de prototypes. Een Nederlandse firma kwam eens met dit idee, bouwde er een stuk of tien, en stelde het idee voor aan BMW. Te duur, niet haalbaar. Het was geen serieproductie waard. En zo bleef het bij een soort rariteit. Geen aftermarket ombouw, maar ook geen zuiver Beiers product.

BMW 630i Cabriolet - foto Jim Appelmelk

BMW 630i Cabriolet - foto Jim Appelmelk

BMW 630i Cabriolet - foto Jim Appelmelk

BMW 630i Cabriolet - foto Jim Appelmelk

BMW 630i Cabriolet - foto Jim Appelmelk


Cadillac Series 62 Convertible 1959

“Een paar weken geleden zag ik nog een Biarritz in Noordwijk”, vertelde ik de eigenaar. Wat is de wereld toch klein. Of: wat is zijn collectie toch groot. Want die was ook van deze man. Hij schijnt ze te verzamelen, hoewel ik zelf geen idee heb wat zich allemaal precies achter zijn garagedeuren bevindt. Hij wilde wel even wachten tot ik m’n camera thuis had opgehaald. En dit is het geworden. Love it or hate it, is de slogan bij dit soort auto’s. Extreem, vol chroom, en veel te groot. Sjonnie Flodder reed er in de eerste eerste film niet voor niets in rond. Een molotov cocktail maakte een einde aan de Roze caddy en er kwam een veel minder spannende Caprice Convertible voor in de plaats, dat was de 03-84-SJ. Hij heeft nog lang in de Hacquartstraat in Oud-Zuid gestaan. Enfin, terug naar deze 59’er. Wèl is het een heel bijzonder, kenmerkend stukje historie. Dit was destijds het uitgesproken Amerikaanse design, en eigenlijk vindt ik dat het nooit mooier is geweest dan in de jaren ’50. Ik vind dit schitterend, zeker in deze kleur. En conditie. Er zijn maar 11.130 exemplaren gebouwd, en bovendien zijn Amerikaanse auto’s hier sowieso al een zeldzaamheid. En dat mag zo blijven, tenzij het van die schitterende, uitgesproken, jaren ’50 bakken zijn.

Cadillac Series 62 Convertible 1959 - foto Jim Appelmelk

Cadillac Series 62 Convertible 1959 - foto Jim Appelmelk

Cadillac Series 62 Convertible 1959 - foto Jim Appelmelk

Cadillac Series 62 Convertible 1959 - foto Jim Appelmelk

Cadillac Series 62 Convertible 1959 - foto Jim Appelmelk

Cadillac Series 62 Convertible 1959 - foto Jim Appelmelk


Daimler DS420 Hearse

Zonder tips vind je ze niet. Dat geldt voor sommige auto’s. Ze staan op onverwachte plaatsen, waar een vriend eens toevallig een keertje langs fietst en de locatie doorgeeft. Anders was ik er ongetwijfeld nooit gekomen, want alleen al in stadsdeel West spot ik bijna nooit. Laat staan in een zijstraat van een zijstraat van een zijstraat… Daar stond deze zeldzame DS420 Hearse, een auto (ander exemplaar) die in sommige kranten te zien was in verband met de uitvaart van Rob, die anderhalve week geleden werd doodgeslagen door een taxichauffeur. Dat is dan de minder leuke associatie met deze auto, net als dat fotografie bij de uitvaart van Hugo Claus – een Phantom V Hearse – weinig waardering opwekte. Begrijpelijk, maar als liefhebber van klassiekers, rariteiten, en Rolls-Royces wekte het grote interesse bij mij en Dave, destijds. Het feit dat deze DS420 op dat moment verder geen enkele connectie met een dergelijke situatie had, maakte het al wat gemakkelijker, hoewel je in die buurt alsnog wordt aangekeken door de bewoners.

Daimler DS420 Hearse - foto Jim Appelmelk

Daimler DS420 Hearse - foto Jim Appelmelk

Daimler DS420 Hearse - foto Jim Appelmelk

Daimler DS420 Hearse - foto Jim Appelmelk

Daimler DS420 Hearse - foto Jim Appelmelk


Ferrari F430

Laten we maar vast beginnen met afscheid nemen. Er komt steeds meer beeldmateriaal van de F450 beschikbaar, die trekjes van de rest van de familie begint over te nemen. De ver uitstekende achterlichten van de F430 vond ik al niet echt een uitstekend design, enkele achterlichten zijn onwennig en kan ik ook moeilijk echt mooi vinden. Hoewel, nieuw… Vóór een lange periode van dubbele achterlichten (365 GTB/4, 1968, t/m Ferrari F430, 2009 uit productie) werd het ook al toegepast, namelijk op de 275 GTB en sommige 250’s (GTB Lusso bijvoorbeeld). Dus is het een beetje nostalgie, of daadwerkelijk een onderdeel van de nieuwe (niet zo geslaagde?) designfilosofie?
De 430 Scuderia en Scuderia 16M Spider zijn mooie afsluiters voor deze succesvolle Ferrari. Die eerste rijdt al in noemenswaardige aantallen rond. De 430 Scuderia 16M Spider werd laatst nog gespot op Schiphol en zal gezien de beperkte productie van 499 exemplaren óók op den duur nog een ware zeldzaamheid blijven.

Ferrari F430 - foto Jim Appelmelk

Ferrari F430 - foto Jim Appelmelk

Ferrari F430 - foto Jim Appelmelk

Ferrari F430 - foto Jim Appelmelk

Ferrari F430 - foto Jim Appelmelk

Ferrari F430 - foto Jim Appelmelk


Ford V8 Coupé 1937

Hot Rod. De bakermat van de tuning, van het customizen. Dit was hoe het ooit begon. In de late dertiger jaren werden onder strikte regels races gehouden met aangepaste auto’s. Gemaakt om zo hard mogelijk mee rechtuit te rijden. Rechtuit dus, want het blijven Amerikaanse auto’s. (geintje, ik weet best dat er genoeg Amerikaanse auto’s zijn met verfijnde rijeigenschappen, zoals de C6 Z06).
Het meest opmerkelijke voor de buitenstaander is natuurlijk het uiterlijk. Motorkap ontbreekt, verlagingsset, een chopjob (verlaagde daklijn) en een paintjob die veelal vlammen omvat. En oh ja, meestal ook een setje nice rimzzz. Tuning uit het verleden dus. Minder genuanceerd, maar wat mij betreft een stuk interessanter en onderscheidender dan het wat meer gebruikelijke “sjonnificeren”. Ook dat kan met stijl, maar de meesten herkennen het beeld van een knullig aangepast Golfje met vier uitlaten denk ik wel. Zo’n Hot Rod is wat mij betreft verworden tot kunst. Afgebeeld is een heel klassiek voorbeeld, namelijk een Ford V8 uit 1937. Dit model werd heel erg veel gebruikt voor dit doeleinde. De afgebeelde auto moet het vermogen van 238 pk al heel erg lang in het vooronder hebben, want zelfs de RDW geeft het aan. Oorspronkelijk was dit hooguit 75 pk, fabriek-af.

Ford V8 Coupé 1937

Ford V8 Coupé 1937

Ford V8 Coupé 1937


Lamborghini Gallardo

Net als de Ferrari F430 gaat de Gallardo alweer vrij lang mee. Langer dan de F430 nog, want in 2003 waren de eerste exemplaren al op de weg te zien. Het werd een populair model, zeker voor Lamborghini-begrippen, door de jaren heen verschenen er dan ook allerlei verschillende versies van. De oorspronkelijk Gallardo met 500 pk, de SE in gelimiteerde oplage, met 520 pk. Later was 520 pk ook “onbeperkt” verkrijgbaar op de Gallardo M.Y. 2006. Er verscheen natuurlijk ook nog een Spider, en uit verveling kwam men ook nog met de weinig zeggende Nera op de proppen. Tegelijkertijd kwamen IMSA, Hamann, Affolter, Reiter, Edo, en vast nog een aantal andere creatievelingen op de markt met hun eigen visie op de Gallardo. Die oer-Gallardo is inmiddels uit de prijslijst verdwenen, de LP560/4 is nu druk in de maak en de Spyder is er ook alweer een aantal maanden. De eerste drie foto’s tonen een “gewone” Gallardo, helaas ook in de meest gebruikelijke tint. Kiki Mousampa rijdt in de witte Gallardo SE, regelmatig te zien in Amsterdam. De Gallardo Spyder – lees: geillardo, gezien de twee mooie jonge vrouwen in de auto – is met een stuk of tien exemplaren op Nederlands kenteken ook een belangrijke bijdrage aan de 8.588 exemplaren, die tot en met 2008 van de band rolden.

Lamborghini Gallardo - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Gallardo - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Gallardo - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Gallardo - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Gallardo - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Gallardo - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Gallardo - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Gallardo - foto Jim Appelmelk


TVR S4C, L.H.D.

Wat ogenschijnlijk een weinig zeggende cabriolet is – met alle respect, maar ik vind het geen heel erg in het oog springende auto – bleek later een bijzonder zeldzame S4C te zijn. Deze TVR wordt aangedreven door een 2,9 liter V6 van Ford. Dit in tegenstelling tot de V8S, een vergelijkbaar model, maar dan met een vierliter V8 van Rover. Veruit de meeste klanten kozen voor dat laatste. Waarom ook niet? Er werden 32 tot 49 S4C’s geleverd – die met zescilinder dus – , aldus Petrolheads.co.uk. “Ten minste drie exemplaren zijn linksgestuurd”. die “ten minste” maakt het wel helemaal af. Afgebeeld is één van die “ten minste” drie exemplaren. Voor de echte die-hards is het onderdeel “zoek de verschillen” erg belangrijk. In dit geval: een vlakke motorkap voor de zescilinder, een bult op de kap voor de V8. Aluminium zijspiegels op de V6’ert, en aluminium dragers voor het dak. Een auto als deze is dus heel erg moeilijk te vinden. Het is voorstelbaar dat het (nog?) geen collectors item is geworden, maar de kans om zoiets tegen te komen is bijzonder klein.

TVR S4C - foto Jim Appelmelk

TVR S4C - foto Jim Appelmelk

TVR S4C - foto Jim Appelmelk

TVR S4C - foto Jim Appelmelk


Willys G.P.

Ik pak het boek “Onze auto’s, een tochtje door de tijd” uit de kast. Dit hoorde bij de gelijknamige tentoonstelling in de Beurs van Berlage, een jaar geleden. Het was erg mooi ingericht met veel goede documentatie, maar helaas trok het maar weinig aandacht. Het onderwerp was, zoals de titel al zegt, “onze auto’s”. Auto’s met een bepaalde culturele functie, een maatschappelijke achtergrond. Geen spanning en sensatie, maar juist weer wel diepgaande verhalen over “de auto’s van het volk”, zoals de Eend, de Fiat 500, en de Käfer, hoewel de 911 en de 250 GT S.W.B. als droomauto’s wel van de partij waren. De Willys G.P. stond ook in dit rijtje wegens zijn belangrijke rol in de tweede wereldoorlog. In Ohio rolden tussen ’41 en ’45 al 651.058 exemplaren van de band, als een stuk gereedschap om mee in verzet te gaan. Zo staat het in het boek beschreven. “Geen auto, maar gereedschap. Hij kan wat hij moet, niets meer en niets minder”. Zie je hem op straat rijden, dan zal je wellicht omkijken en denken “goh, aardig”. Maar de geschiedenis erachter is het belangrijkste, en juist dat is wellicht het punt waar weinig mensen echt interesse voor hebben.

Willys G.P. -foto Jim Appelmelk

Willys G.P. -foto Jim Appelmelk

Willys G.P. -foto Jim Appelmelk

Voor vragen, opmerkingen en suggesties kun je me bereiken via jim_appelmelk at yahoo.com. Net als vorige week is dit m’n enige bijdrage aan “gespot” deze week. Maar met Rogues AJ-bijdrage uit Londen ben je wel even zoet!



41 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Het hele artikel staat op de FP..


De Gallardo SE is het dikst :D
gaat iets niet goed.

je moet het bericht nog even splitsen!
Volgens mij is er iets mis gegaan bij het posten van dit artikel…
-edit: dank u, gefixed-

Stiekem vind ik TVR toch wel 1 van de leukste merken die er zijn.. lekker eigenwijs!
die ford is een 1932
Die rode F430 is trouwens een spyder.
Stephano Nunez
Hide ! Mega post op de home !


Hele mooie vlammen op deze Rod…. beetje cartoon, beetje B.A.D., Heel Cool
Damn die ford! Overigens ben ik wel benieuwd of de motor nog een flathead is of niet. Het lijkt erop van niet, en dan is 238Pk mager. Voor een flathead is het netjes. Wel knap dat hij zo mag rondrijden. Nl wetgeving verbied wielen zonder spatborden. Al ben ik dat zelf ook van plan :P
Die Gallardo’s blijven alleen prachtig om te zien maakt niet uit hoe vaak.
Die Willy’s doet ’t ‘m. Wat zou ik daar graag een stukje mee sturen zeg :D
*zeiksnor*
het artikel stond op de frontpage

die hotrod erg gaaf ding, V8, weinig pk’s, veel koppel, en alleen maar rechtdoor met zon ding.
Zo’n hotrod is natuurlijk niet iets wat je hebt om daadwerkelijk mee over het circuit te scheuren. Ik vind het wel de knapste getunde auto’s die er zijn. Vooral dan zo’n over sized motor die er boven uit steekt die het zicht belemerd is net zoals abarth met zijn 500 die zijn motorklep vanachter niet meer toe kreeg :D

Praktisch is natuurlijk iets anders :p
motor in de ford is geen flathead. lijkt mij een ford v8 small block.
Prachtig die Caddilac en die Ford..
ik zag laatst deze auto bij een meeting bij het Roda JC Stadion
http://94.100.113.197/649700001-649750000/649710801-649710900/649710862_5_Rlrd.jpeg
1929 Ford Coupe (V8 3.9l 150pk)
Klassiekerrally
Grappig, die Daimler Hearse heeft achterlichten van een Mini…
Wist ik veel dat die 6 cabrio zo zeldzaam was… Dat was voor mijn tijd! Nu zal ik eens wat beter opletten als ik er een zie… De Caddy is prachtig, ik ben het met je eens dat de jaren ’50 in de VS het mooist waren. De Daimler is natuurlijk heel bijzonder, en de achterlichten vielen mij ook al op ( @ klassiekerrally). Die Hotrod lijkt me heel oncomfortabel. Volgens mij zit die man flink ineen gedoken. En dan zie je ook nog eens niets. Die TVR is wel een geinig roadstertje. Ik zag vanmorgen nog een 350i cabrio rijden trouwens.
zijspiegels en alu daksteunen waren al op de s3c gemonteerd de bult had een s1 ook al de c staat voor catalyst (katalysator) in nederland zijn deze gewoon geleverd
groet de tvr doctor
@ Klassiekerrally:

Je hebt helemaal gelijk! Had het niet eens gezien eigenlijk :$
Klassiekerrally
:) Van een Mini serie 3 denk ik?
@ klassieker en kev En de TVR heeft CX-spiegels.

Zitten er nog meer weduwen en wezen op de auto’s in dit artikel?
f430 blijft bloedmooi en die hot rod heeft nog een motorkap nodig
Die Ford is echt absoluut prachtig
Vraag me alleen af hoe je zo’n ding nou op kenteken krijgt hier.
Bijvoorbeeld na import uit de US of A….

Ohja, volgende link is goed voor uren zoekplezier
http://www.cars-on-line.com/
Jim, was je toevallig gisteren in Knokke?
Prachtige foto’s weer Jim! Die Daimler Hearse is echt wel een apart geval.

En bedankt voor je verwijzing! (K)
spiegels zijn inderdaad van een Citroen Cx, stuurcolom van een Ford Escort later Modeo, knipperlichten voor van een LDV (DAF) acherlichten van een Ford Sierra
de TVR Doctor
Erg leuke auto’s, zo’n Caddy is een heel indrukwekkende auto, ja ook nu nog. Kun je nagaan wat dat in zijn tijd moet zijn geweest.
Wat ik me al eerder afvroeg en nu ook weer bij het zien van de foto’s; zijn bumpers nu wel of niet verplicht op een auto?

Misschien rare vraag maar met name bij klassiekers zoals bv een Autobianchi A112, een Classic Mini enz enz… zie je dat ze die bumpers vaak weglaten. En zonder motorkap, maag dat in Nederland?
nee ik ben niet van de regeltjes maar vraag het mij enkel af.
Die Jeep is verkeerd aangeduid. Het moet zijn Willys MB, GP is een aanduiding die Ford in 1941 gebruikte voor haar prototype.

Daarnaast, is de gespotte Jeep geen oorlogse Willys MB, maar een in licentie gebouwde, naoorlogse Hotchkiss M201. Gebruikt door het Franse leger tot diep in de 80er jaren en tegenwoordig een vaak gebruikt voertuig om om te katten tot een “originele” Willys MB die dan dus nep is…

Verder..mooie spots!!
:!: Die Ford :!:
De Caddy is een waar kunstwerk. Het rijdt wellicht als een boot en heeft ook een vergelijkbare draaicirkel, maar wat is het toch een schoonheid!
De Cad, Ford en Jeep als wallpaper s.v.p.
Die Cadillac doet me denken aan de Caddy van Tubbs uit Miami Vice :)
Die verkrachte Ford Hot Rod is ene Ford B V8 3 window coupe uit 1932 en niet uit 1937. Lang leve originele klassiekers
@ appeltje

De foto van de achterkant van de rode F430 staat er twee keer in, net als de foto van de voorkant van de zwarte Gallardo.

Interessante spots overigens!
die foto’s van die caddy zijn echt prachtig…
echt mooie foto’s !

groeten !
Prachtig gewoon, vooral die Caddy en de Ford
Ik hou meer van dergelijke Fords die lijken alsof ze orgineel zijn maar met een dikke Supercharger, Straightpipes, Edelbroch carb enz :twisted:

En die Deville is gewoon een beauty in alle opzichten prachtig en tijdloos, daarom hou ik zo van 50s-60s amerikanen, ook al zou ik op die wagen een setje 13 inch velgen en 4 hydraulische pompen plaatsen zo als op deze uit 68
http://image.lowridermagazine.com/f/8365594+w750+st0/0803_lrmp_08_z+1968_cadillac_coupe_deville+side_view.jpg
een chopjob heet toch een topchop?

Wel gave spots!
die daimler kunnen ze goed gebruiken als lijkenauto
Uitvaartvoorlichting-Bolink
De uitvaartwagen van het vermoorde taxislachtoffer was een Rolls Royce ! Heel zeker weten en voor vragen kan men altijd terecht via info(at)uitvaartvoorlichting.nl
Die HotRod is hot! Boyd did a good job!
Haha, heeft die Daimler hearse de achterlichten van een oer Mini? :D En ook die TVR heeft andere achterlichten (ofja, units die niet speciaal voor dat model gemaakt zijn). —> eind jaren 80 ford escort ;)
Die caddy en hot rod zijn geweldig! En die Willys, daar kan jij je alleen maar meer vertonen in het openbaar als je 60+ bent, want dan heeft ie naar mijn mening iets magisch, oudstrijder achter het stuur gevoel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).