Hybride rijders hebben meer ongelukken en bekeuringen

Auteur: , 54 Reacties

Dus jij dacht dat hybride rijders allemaal van die brave bomen knuffelende, muesli etende, sandalen dragers waren? Think again! Een Amerikaans onderzoek toont namelijk aan dat mensen met een hybride a) 25% meer kilometers rijden b) Vaker boetes krijgen c) Meer aanrijdingen hebben.

Laat je dus geen rad voor de ogen draaien door die vriendelijke baardmansen! Heel leuk natuurlijk dat een Prius 20% zuiniger is dan een … (vul zelf maar iets in), maar als je vervolgens als een dolle gaat rondrijden en/of nutteloze ritjes gaat maken verbruik je natuurlijk nog steeds een heleboel benzine.

Ook wees onderzoek uit dat hybride rijders vaker betrokken zijn bij een ongeluk en dat de reparatie vaak ook nog eens een stuk duurder is dan bij een ‘normale’ auto. Komt dat soms omdat die hybride’s zo stil zijn? Of kunnen bomen knuffelaars gewoon niet rijden? Of zou het soms liggen aan die smalle fietsbanden die er standaard onder zitten?

Verder bleek ook nog dat mensen in een hybride meer verkeersboetes krijgen. Gemiddeld kregen de mensen in het onder per 100.000 mijl 0,23 boete’s bij hybride rijders lag dat op 0,38. Oftewel 65% meer! Het zijn boeven! Schavuiten!

Helemaal krom wordt het als je bedenkt dat hybride rijders vaak korting op hun autoverzekering krijgen. Waarom in godsnaam? Als ik veel rij, vaak bots en bekeuringen krijg gaat mijn premie juist omhoog. Hoog tijd dus dat hybride rijders meer premie gaan betalen dan eigenaren van een ‘normale’ auto.

Lees de complete uitslag van het onderzoek HIERRR!



54 reacties

ik zelf als een hybride rijder heb nog niets meegemaakt. boete ,…
Misschien dat ze roekelozer rijden omdat ze minder moeten betalen.
Opzich simpel te verklaren.

als je 25% meer rijd (omdat je denkt dat je zuinig rijd en minder geld kwijt ben)

maakt je logischerwijzer meer kans op ongelukken e.d.

dat hybride rijders 14% geile hufters zijn is een tweede.
Als je meer kilometers rijdt, maak je meer kans op zowel boetes als schades. Als je lang in de auto zit ben je wat minder alert dan wanneer je er net in zit, dus de kans op schade of boete is dan nog groter.
Dus snap niet wat hier nu zo bijzonder aan is…
Een muesli etende, klompen dragende hybride-rijder ;-)
Autogek = “boef”/”schavuit” :lol:

Nja, die auto is behoorlijk stil hè, dus die hoor je als voetganger niet aankomen, en dus mag je languit op de kap gaan liggen…
:arrow: Is er bekend wat voor ’n verkeersongelukken?
ROFLOLWTFBBQ?!?!
Jammer dat die dingen niet zo makkelijk fikken als Ferraris en Lamborghinis.
Een kuchende man in regenjas vertelde mij ooit eens “Betrouw geen onderzoeken uitgevoerd door een onbekend of onherkende instelling.” ;) Bijna elk onderzoek in the States heeft een commercieel doeleind en is daarom vaak gecompromiseerd. Daarom: ‘een onderzoek’… I don’t buy it.
Autogek = “boef”/”schavuit”

&
Bas schrijft:
17 July 2009 om 17:14

Een muesli etende, klompen dragende hybride-rijder ;-)

O, en “Bas” ook…
Toch niet verrassend voor mensen die niets van auto’s snappen?
Maar eerlijk = eerlijk, met de komst van een Prius is er wel een groot voordeel;
die gasten blijven wel herkenbaar!

Als je echt zuinig wilt rijden neem je een Polo Bluemotion met 99g/km CO2 waarbij je niet elke 10 jr een kuub accu’s naar het milieupunt hoeft te brengen.
de nederlandsche overheid heeft daarin een nieuw wetsvoorstel ..

hybride rijders krijgen vrijstelling van boetes ..
geen meldplicht voor ongevallen ..

om de (typisch nederlandse) statistieken “zuiver” te houden ..
wat is de samenhang tussen deze “statistieken”, hmmmm,

a) 25% meer kilometers rijden b) Vaker boetes krijgen c) Meer aanrijdingen hebben.
the_real_stig
wel grappig. omdat ze meer bekeuringen krijgen verspillen ze dus meer papier en bomen en dat voor van die treehuggers!! heb vandaag nog eentje met een prius langs de autosnelweg zien wildplassen en dat zijn dan zogezegd de mensen die het meest op de natuur letten!! :o
-edit: check!-
@NLX:

1. Ze geven dus geen suf om de wereld
2. Ze zijn aggressief
3. Kunnen niet rijden

In dat geval zijn ze dus niets beter als de rest
@robbie: korting op wegenbelasting ja, maar opv erzekering?

Verder inderdaad: meer kilometers = meer aanrijdingen, logisch.
En kilometervreter = snellere rijder meestal = meer boetes per km, ook logisch.
Ja of dat meer rijden betekent dat je ook langer op de weg zit en dus meer boetes en aanrijdingen krijgt. Vooral het niet specifiek noemen van de getallen van de laatste 2 statistieken maakt dit verraderlijk. Waarschijnlijk is de hoeveelheid bekeuringen en aanrijdingen statistisch gezien per km het zelfde, maar goed dit is in een anti-hybride onderzoek, dus presenteer je de resultaten op zo’n manier dat het in jouw voordeel is
JanJansen: prius-accu’s worden gerecycled geloof ik. Alleen bij een ongeval is zo’n accukit nog problematisch, als de cellen stuk gaan enzo…
@NLX, er staat een linkje naar het complete onderzoek, leef je uit zou ik zeggen. En daarbij: 25% meer kilometers / 65% meer bekeuringen.

@Sorcerer, in Amerika krijgen ze dus wel korting op hun verzekering.
He mannen (Emile Benz en dergelijke ;) ),

Ten eerste staat dat ze meer aanrijdingen hebben. Niet dat hun de schuld daarvan hebben. Ik heb het ook zo vaak dan men denkt hem er even voor te kunnen gooien omdat men denk dat de Prius langzaam zou zijn.

Dan rijdt men 25% meer in AMERIKA. Dit kan ook komen omdat met de hoge olieprijzen van de laatste jaren Priusrijders verder komen op de dure benzine dan een auto die 1 op 5 rijdt. Deze auto’s waren op een gegevenmoment 50% minder gaan rijden door de hoge benzzineprijs in de USA.

Dan bekeuringen: Ze kunnen natuurlijk asociaal rijden. Maar de politie kan ook de pik hebben op Priusen. Klinkt natuurlijk weer absurt, maar de politie in Amerika ( zelf gewoond) zijn echte rednecks. En deze vinden al die “hippies” niets. Dus kan de “hippieauto” vaker gecontroleerd worden dan de gemiddelde amerikaanse bak.

Zo, kom maar op met jullie commentaar. LOL. Maar dit zijn mijn ideeen over hoe de “feiten” van dit onderzoek ook zouden kunnen ontstaan.
Eigenlijk moeten mensen die in een hybride rijden een gevangenis straf krijgen !
dat is bullshit dat je meer kans hebt op een boete of schade omdat je 25% meer rijdt.
ik reed al lang voordat de Prius uitkwam en heb nog nooit een boete gehad en rij bijna altijd harder dan de rest van het verkeer.
ik heb ook nog nooit een ongeluk veroorzaakt.
die gasten zijn gewoon dom en kunnen niet rijden.
Vast al die Amerikaanse tieners die door pappie en mammie opgescheept worden met een prius als eerste auto. Die vouwen em gelijk om een boom :p.;
ze zullen vast nog nooit een snelheids boeten hebben gehad
Trouwens die nieuwe Toyota Prius is een vooruit gang, mijn buurman heeft er nu een. Zwart, leuke velgen, cognac interieur. Ik had niet gedacht dat het nog een mooie auto kon zijn. Echt niet verkeerd.

Maar duhh, dat ze meer boetes krijgen, als er ook meer mensen mee gaan rijden. Maar ook omdat deze auto’s als warme broodjes de deut uitvliegen mbt zakelijke rijders..

Maar mooie cbs achtige statistieken…
@JanJansen

De Polo is veel kleiner en trager dan bijvoorbeeld de meest recente Prius, waarmee Autovisie ruim 1:36 klokte. De accu’s gaan een autoleven mee en worden voor 95% gerecycled. Over 10 is een groot deel van die Polo’s ook al gerecycled… Let wel, ik ben geen fan van de hybrides, maar durf wel de voordelen te onderkennen.
10 jaar*
Als we eens het linkje volgen naar de onderzoeksresultaten, kan je duidelijk lezen dat de boetes per 100.000 miles is. Het argument dat hybride rijders meer rijden en dus meer kans op een boete hebben, is onzin.

Het feit dat hybride rijders meer ongelukken maken wordt ook verklaard in het onderzoek, ik citeer:
“To further assess the risk represented by hybrid vehicles, Quality Planning looked at the demographic profile of their owners and found that they are frequently women, typically older, more affluent, and often live in cities.”
die aanrijdingen, dat klopt volledig, hoe stiller, hoe gevaarlijker, de dwazen
@ Williem: Ga toch fietsen, Oh die zij n ook stil en luxe merken auto’s ook. Dus die zijn ook gevaarlijke dwazen. Ga eerst even de feiten na voor je wat schrijft. De Prius rijdt niet zo vaak alleen op de electromotor hoor.
En wat je van de meeste auto’s hoor is hun bandengeluid. En de laatste keer dat ik keek had een prius ook nog banden. Nog wel 4 ook.
@willem, das onzin. Daar heb je een paar ogen voor gekregen. Fietsers kunnen ook erg stil zijn. Wat je ook doet in het verkeer, je zal altijd moeten opletten wat er om je heen gebeurt. Of start jij je auto, rij je dan ook, zonder blikken en blozen gewoon weg???
Volgens mij zijn het vooral slechte chauffeurs die zichzelf een Prius aandoen.
Was al bekend een milieubewuste auto compenseren met aso rijgedrag.
@ Jaap: Pffffffff, en jij rijdt al je kilometers op je topsnelheid? Hou toch op met dingen omhoog halen die van TopGear komen mensen. TopGear heeft niets met een informatief autoprogamma te maken.
Ben toch benieuwd of auto-accu’s echt gerecycled worden. Normale batterijen belanden namelijk in grote opslagbakken en daar gebeurt verder niets mee…. dus ik twijfel er sterk aan of dat met auto-accu’s ook niet gebeurt.

Het idee hybride is leuk, alleen de uitwerking klopt nog niet. Vervuilender om de auto te maken, voornamelijk de accu’s. Vervuilender om die dingen weer te slopen, weer die accu’s. Ik betwijfel ook ten zeerste of deze auto’s in de praktijk nou echt veel zuiniger zijn als een gemiddelde moderne diesel.
Kyanite schrijft:

Ja, Toyota heeft een procedé ontwikkeld om ze grotendeels te recyclen en zamelt zelf de accu’s weer in als de auto aan z’n einde is (er rijden hybride taxi’s rond vele tonnen op de klok).
Daarnaast beweert niemand dat ze zuiniger zijn dan de gemiddelde diesel, dat is sowieso appels met peren. Echter, de nieuwste Prius rijdt zonder moeite 1:20 en dan zit je wel op diesel niveau. Met wat meer aandacht is 1:25 of beter ook mogelijk (zie AV redacteur die inclusief file 1:36 scoorde).
@Kyanite: De Accu’s in de Prius zijn totaal andere accu’s dan in andere auto’s liggen. De accu’s zijn volledig recyclebaar.

De Prius is net zo zuinig zo niet zuiniger dan de diesels. Maar per liter diesel geef je meer CO2 af dan per liter benzine. Daarnaast vervuilt een diesel ( ook met roetfilter) naast CO2 ook meer andere stoffen dan de Prius. Daarom is de Prius toch schoner dan een diesel. ;)
Veel Priussen stuk dus.. Mooi bericht :)
Hybride heeft voor mij nog steeds geen toekomst. Het wordt milieuvriendelijk genoemd, maar het is gewoon minder milieu onvriendelijk als een normale benzine of diesel auto. De toekomst is voor mij en compleet andere brandstof en als groot voorbeeld zie ik de Honda FCX Clarity. Een echte auto, maar dan op waterstof. zodra Waterstof op een milieuvriendelijke manier kan worden verkregen (nu dus nog niet) is dat de toekomst! Dan weg met hybrides!
@MacReady & Autoblogger
Van die andere accu’s voor de Prius wist ik niet, vind de Prius namelijk hondslelijk dus nooit heel veel aandacht aanbesteed.

Ben toch benieuwd wat voor andere stoffen dieselmotoren uitstoten ten opzichte van benzinemotoren, en of dat deze stoffen nou echt zo veel ‘viezer’ zijn als van een benzinemotor. Volgens mij is namelijk heel de hetze tegen diesel nog een overblijfsel uit het verleden toen de dieselmotoren nog niet zo verfijnd waren als de huidige motoren.

@Krijn
Met electrolyse is vrij simpel om waterstof te onttrekken uit ‘normaal’ water, maar goed hier is ook weer energie voor nodig om dat te doen. Uiteindelijk heb je dus gelijk dat het nog niet milieuvriendelijk is om dit voor elkaar te krijgen.
allemaal koudwatervrees. Stap zelf eens in zo’n ding.

Staatsrechtelijk gesubsidieerd of niet, het geeft een goed gevoel EN je bent een dief van je eigen portmonnee als je het niet doet.
Simpel.
hoe zit het eigenlijk met die grote accu’s die er inzitten. Als die kapot of op zijn.. wat gebeurd daarmee dan? En zie die wel eens milieuvriendelijk geproduceerd of belasten zij het milieu meer dan de CO2 uitstoot van een normale benzine auto?
vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk zo’n prius aan het stopcontact hangen s’nachts. Heb vaak het idee dat mensen een prius kopen vanwege de financiele voordelen die ze ermee krijgen. Er rijden mij op de snelweg verdomd vaak priussen voorbij met 150 en je kan me niet wijsmaken dat je dan zo’n ding rijdt voor het milieu, want ik dnek dat ze dan toch meer uitstoten dan een ‘normale ‘auto als je gaat gassen, vanwege het grote rewicht en kleine motor
@GuideDog: Je kan een Prius helemaal niet met een stekker opladen.

@Ilse: De Priusaccu’s zijn volledig te recyclen. Daarnaast wordt een Prius in 1 van de schoonste autofabrieken van de wereld gemaakt. Ze wekker hun eigen stroom op en recyclen hun eigen productieafval. Dan wordt de Pris ook nog gedeeltelijk van gerecycled matriaal gemaakt en 95% van de totale Prius is wordt weer gerecycled. Dus tijdens het leven van een Prius van begin tot einde is de Prius de schoonste auto voor het milieu. ;)

@Krijn: Waterstofauto’s krijgen zeker in de toekomst een grote speler worden. Maar dan heb je het over 20 a 30 jaar. Nu kost en vervuilt de productie van waterstof nog steeds veel meer dan dat het oplevert. En tot die tijd worden hybrides en electrische auto’s steeds belangrijker.
de prius heeft wel een nieuw leuk snufje: een solar roof. Een schuif/kantel raam met zonnepanelen!
Dat bestond al in de Audi-prijslijst als optie. ;)
ik ben benieuwd hoeveel voetgangers per jaar door zo’n aso-anti-CO2-14%-bak worden geschept…

vorig jaar was is bijna het haasje, toen ik op het parkeerterrein bij de locale AH door een muts bijna van m’n sokken werd gereden; stapvoets maken die elektrische witkarren bijna geen geluid, en daar let je onbewust toch op in het verkeer…
Ga lekker de Prius de schuld geven terwijl jij dus niet eens keek waar je liep.

Niet naar Bassie en Adriaan gekeken? Die zongen nog: “Kijk links en rechts en nog een keer als je oversteken moet. Kijk links en rechts en nog een keer, want dan doe je et pas goed”.
Aaah, geweldig dat de Prius-rijders weer eens worden aangepakt.
Maar jammer voor de Insight-rijders, want die is wel mooi.
De enige hybrides die bij naam worden genoemd zijn de Toyota Highlander en de Ford Escape. Lekker relevant onderzoek voor Nederland.
Gelukkig maar komen al die belastingkortingen via de onzinnige boetes weer terug.

:end Sarcasm mode
Omdat de Prius een, in alle opzichten, zeer goede auto is (in Australie rijdt een Prius als taxi, inmiddels 550.000 km met alleen regulier onderhoud. Bij 500.00 pas de accu vervangen!) is de inruilwaarde ook hoog. Dan zal de kritiek van de “Priushaters” wel verstommen als ze ontdekken dat ze voor hun herriebak bij inruil bijna niets terug krijgen. Bovendien zal leaserijder in de toekomst wel door zijn baas worden gedwongen een hybride te accepteren. Je kun natuurlijk ook een andere baas kiezen.
Ik heb een prius om de volgende redenen:
leasebak 14% bijtelling ipv 24%
vrijgesteld van BPM scheelt dus 7500 euro of meer
Voor jan model is de lease bak 120 euro per jaar inclusief benzine.
Ikzelf vindt de Prius niet mooi maar het is gewoon een kosten baten vraag.
Trouwens als in het buitenland ben (waar ik wel de benzine moet betalen) dan betaal ik minder vanwege het zuinig rijden 1 liter 20 km (bij 125 km/hr).
Men kan de bestuurders of de auto niet moge maar ga niet
de ideologische etikette ophangen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).