Dus jij dacht dat hybride rijders allemaal van die brave bomen knuffelende, muesli etende, sandalen dragers waren? Think again! Een Amerikaans onderzoek toont namelijk aan dat mensen met een hybride a) 25% meer kilometers rijden b) Vaker boetes krijgen c) Meer aanrijdingen hebben.
Laat je dus geen rad voor de ogen draaien door die vriendelijke baardmansen! Heel leuk natuurlijk dat een Prius 20% zuiniger is dan een … (vul zelf maar iets in), maar als je vervolgens als een dolle gaat rondrijden en/of nutteloze ritjes gaat maken verbruik je natuurlijk nog steeds een heleboel benzine.
Ook wees onderzoek uit dat hybride rijders vaker betrokken zijn bij een ongeluk en dat de reparatie vaak ook nog eens een stuk duurder is dan bij een ‘normale’ auto. Komt dat soms omdat die hybride’s zo stil zijn? Of kunnen bomen knuffelaars gewoon niet rijden? Of zou het soms liggen aan die smalle fietsbanden die er standaard onder zitten?
Verder bleek ook nog dat mensen in een hybride meer verkeersboetes krijgen. Gemiddeld kregen de mensen in het onder per 100.000 mijl 0,23 boete’s bij hybride rijders lag dat op 0,38. Oftewel 65% meer! Het zijn boeven! Schavuiten!
Helemaal krom wordt het als je bedenkt dat hybride rijders vaak korting op hun autoverzekering krijgen. Waarom in godsnaam? Als ik veel rij, vaak bots en bekeuringen krijg gaat mijn premie juist omhoog. Hoog tijd dus dat hybride rijders meer premie gaan betalen dan eigenaren van een ‘normale’ auto.
Lees de complete uitslag van het onderzoek HIERRR!
54 reacties
als je 25% meer rijd (omdat je denkt dat je zuinig rijd en minder geld kwijt ben)
maakt je logischerwijzer meer kans op ongelukken e.d.
dat hybride rijders 14% geile hufters zijn is een tweede.
Dus snap niet wat hier nu zo bijzonder aan is…
Een muesli etende, klompen dragende hybride-rijder ;-)
Nja, die auto is behoorlijk stil hè, dus die hoor je als voetganger niet aankomen, en dus mag je languit op de kap gaan liggen…
:arrow: Is er bekend wat voor ’n verkeersongelukken?
&
O, en “Bas” ook…
Maar eerlijk = eerlijk, met de komst van een Prius is er wel een groot voordeel;
die gasten blijven wel herkenbaar!
Als je echt zuinig wilt rijden neem je een Polo Bluemotion met 99g/km CO2 waarbij je niet elke 10 jr een kuub accu’s naar het milieupunt hoeft te brengen.
hybride rijders krijgen vrijstelling van boetes ..
geen meldplicht voor ongevallen ..
om de (typisch nederlandse) statistieken “zuiver” te houden ..
a) 25% meer kilometers rijden b) Vaker boetes krijgen c) Meer aanrijdingen hebben.
1. Ze geven dus geen suf om de wereld
2. Ze zijn aggressief
3. Kunnen niet rijden
In dat geval zijn ze dus niets beter als de rest
Verder inderdaad: meer kilometers = meer aanrijdingen, logisch.
En kilometervreter = snellere rijder meestal = meer boetes per km, ook logisch.
@Sorcerer, in Amerika krijgen ze dus wel korting op hun verzekering.
Ten eerste staat dat ze meer aanrijdingen hebben. Niet dat hun de schuld daarvan hebben. Ik heb het ook zo vaak dan men denkt hem er even voor te kunnen gooien omdat men denk dat de Prius langzaam zou zijn.
Dan rijdt men 25% meer in AMERIKA. Dit kan ook komen omdat met de hoge olieprijzen van de laatste jaren Priusrijders verder komen op de dure benzine dan een auto die 1 op 5 rijdt. Deze auto’s waren op een gegevenmoment 50% minder gaan rijden door de hoge benzzineprijs in de USA.
Dan bekeuringen: Ze kunnen natuurlijk asociaal rijden. Maar de politie kan ook de pik hebben op Priusen. Klinkt natuurlijk weer absurt, maar de politie in Amerika ( zelf gewoond) zijn echte rednecks. En deze vinden al die “hippies” niets. Dus kan de “hippieauto” vaker gecontroleerd worden dan de gemiddelde amerikaanse bak.
Zo, kom maar op met jullie commentaar. LOL. Maar dit zijn mijn ideeen over hoe de “feiten” van dit onderzoek ook zouden kunnen ontstaan.
ik reed al lang voordat de Prius uitkwam en heb nog nooit een boete gehad en rij bijna altijd harder dan de rest van het verkeer.
ik heb ook nog nooit een ongeluk veroorzaakt.
die gasten zijn gewoon dom en kunnen niet rijden.
Maar duhh, dat ze meer boetes krijgen, als er ook meer mensen mee gaan rijden. Maar ook omdat deze auto’s als warme broodjes de deut uitvliegen mbt zakelijke rijders..
Maar mooie cbs achtige statistieken…
De Polo is veel kleiner en trager dan bijvoorbeeld de meest recente Prius, waarmee Autovisie ruim 1:36 klokte. De accu’s gaan een autoleven mee en worden voor 95% gerecycled. Over 10 is een groot deel van die Polo’s ook al gerecycled… Let wel, ik ben geen fan van de hybrides, maar durf wel de voordelen te onderkennen.
Het feit dat hybride rijders meer ongelukken maken wordt ook verklaard in het onderzoek, ik citeer:
“To further assess the risk represented by hybrid vehicles, Quality Planning looked at the demographic profile of their owners and found that they are frequently women, typically older, more affluent, and often live in cities.”
http://www.topgear.com/us/videos/more/thirsty-prius/
Het idee hybride is leuk, alleen de uitwerking klopt nog niet. Vervuilender om de auto te maken, voornamelijk de accu’s. Vervuilender om die dingen weer te slopen, weer die accu’s. Ik betwijfel ook ten zeerste of deze auto’s in de praktijk nou echt veel zuiniger zijn als een gemiddelde moderne diesel.
Ja, Toyota heeft een procedé ontwikkeld om ze grotendeels te recyclen en zamelt zelf de accu’s weer in als de auto aan z’n einde is (er rijden hybride taxi’s rond vele tonnen op de klok).
Daarnaast beweert niemand dat ze zuiniger zijn dan de gemiddelde diesel, dat is sowieso appels met peren. Echter, de nieuwste Prius rijdt zonder moeite 1:20 en dan zit je wel op diesel niveau. Met wat meer aandacht is 1:25 of beter ook mogelijk (zie AV redacteur die inclusief file 1:36 scoorde).
De Prius is net zo zuinig zo niet zuiniger dan de diesels. Maar per liter diesel geef je meer CO2 af dan per liter benzine. Daarnaast vervuilt een diesel ( ook met roetfilter) naast CO2 ook meer andere stoffen dan de Prius. Daarom is de Prius toch schoner dan een diesel. ;)
Van die andere accu’s voor de Prius wist ik niet, vind de Prius namelijk hondslelijk dus nooit heel veel aandacht aanbesteed.
Ben toch benieuwd wat voor andere stoffen dieselmotoren uitstoten ten opzichte van benzinemotoren, en of dat deze stoffen nou echt zo veel ‘viezer’ zijn als van een benzinemotor. Volgens mij is namelijk heel de hetze tegen diesel nog een overblijfsel uit het verleden toen de dieselmotoren nog niet zo verfijnd waren als de huidige motoren.
@Krijn
Met electrolyse is vrij simpel om waterstof te onttrekken uit ‘normaal’ water, maar goed hier is ook weer energie voor nodig om dat te doen. Uiteindelijk heb je dus gelijk dat het nog niet milieuvriendelijk is om dit voor elkaar te krijgen.
Staatsrechtelijk gesubsidieerd of niet, het geeft een goed gevoel EN je bent een dief van je eigen portmonnee als je het niet doet.
Simpel.
@Ilse: De Priusaccu’s zijn volledig te recyclen. Daarnaast wordt een Prius in 1 van de schoonste autofabrieken van de wereld gemaakt. Ze wekker hun eigen stroom op en recyclen hun eigen productieafval. Dan wordt de Pris ook nog gedeeltelijk van gerecycled matriaal gemaakt en 95% van de totale Prius is wordt weer gerecycled. Dus tijdens het leven van een Prius van begin tot einde is de Prius de schoonste auto voor het milieu. ;)
@Krijn: Waterstofauto’s krijgen zeker in de toekomst een grote speler worden. Maar dan heb je het over 20 a 30 jaar. Nu kost en vervuilt de productie van waterstof nog steeds veel meer dan dat het oplevert. En tot die tijd worden hybrides en electrische auto’s steeds belangrijker.
vorig jaar was is bijna het haasje, toen ik op het parkeerterrein bij de locale AH door een muts bijna van m’n sokken werd gereden; stapvoets maken die elektrische witkarren bijna geen geluid, en daar let je onbewust toch op in het verkeer…
Niet naar Bassie en Adriaan gekeken? Die zongen nog: “Kijk links en rechts en nog een keer als je oversteken moet. Kijk links en rechts en nog een keer, want dan doe je et pas goed”.
Maar jammer voor de Insight-rijders, want die is wel mooi.
:end Sarcasm mode
leasebak 14% bijtelling ipv 24%
vrijgesteld van BPM scheelt dus 7500 euro of meer
Voor jan model is de lease bak 120 euro per jaar inclusief benzine.
Ikzelf vindt de Prius niet mooi maar het is gewoon een kosten baten vraag.
Trouwens als in het buitenland ben (waar ik wel de benzine moet betalen) dan betaal ik minder vanwege het zuinig rijden 1 liter 20 km (bij 125 km/hr).
Men kan de bestuurders of de auto niet moge maar ga niet
de ideologische etikette ophangen.