Power up for Pikes Peak

Auteur: , 60 Reacties

Het is bijna tijd voor een stevig gevecht op Pikes Peak. Lekker een stukje omhoog rijden, in de bergen, in Amerika. Verschillende merken hebben monsters klaar staan om de snelste tijd op deze legendarische klim neer te zetten. Niet van dat laffe WRC-gedoe, nee denk meer aan 800+ peekaas.

Het huidige record staat op 10:01,408. In die tijd heeft in 2007 een Suzuki 12 mijl en 156 bochten bedwongen. Het vorige record stond op naam van Rod Millen, en stamt uit 1994. De verschillen zijn bizar klein want Rod deed dertien jaar eerder maar drie seconden langer over de klim.

Verschillende merken staan klaar om Pikes Peak te bedwingen. Sommigen pakken groter uit dan anderen. Suzuki heeft de zwaarste klus. Samen met recordhouder, Nobuhiro ‘Monster’ Tajima, zijn ze van plan het eigen record te verbreken.

Suzuki Pikes Peak

Nummer twee in de strijd is Rhys Millen, zoon van oud recordhouder Rod, wil in een Hyundai Genesis coupe de 10min grens doorbreken.

Hyundai Genesis coupe

De volgende deelnemer die een nieuw record neer wil gaan zetten doet het in stijl. In een Ford RS200 met maarliefst 1150pk wil Mark Rennison de 10 minuten grens doorbreken.

Ford RS200

Vervolgens wil Ford het ook zelf nog eens proberen. Ze nemen een 800pk Fiesta’tje mee, met awd…

Ford Fiesta 800pk

UPDATE: voor de vierde keer heeft Nobuhiro ‘Monster’ Tajima met zijn Suzuki de Pikes Peak heuvelklim gewonnen. Suzuki versloeg Ford (met WRC-kampioen Marcus Grönholm) en pakte de winst in een flink verbouwde SX4.



60 reacties

Gaaf die suzuki!
Is de techniek dan echt zo stil blijven liggen de afgelopen 15 jaar?
Zou je eens met een caravan moeten doen!
Wordt weer spannend!

Wordt het ook op TV uitgezonden (Eurosport)?
Tajima is de man. Ouwe grijsaard die harder rijdt dan één van ons ooit zal doen.

Ouwe filmpje Climb Dance, met de legendarische Ari Vatanen die de Peak bedwingt, blijft ook magistraal.

http://www.youtube.com/watch?v=edLnXzAwHVc
En toch heb ik meer met WRC :)
Van die Suzuki lijken sommige onderdelen wel nogal heeel groot uitgevallen oor..
Ik kijk vooral niet naar de spoiler en de voorbumperspoilerding
super die RS200, het zijn trouwens allemaal wel pittige autotjes, m.u.v. de fiesta hij ziet er te lief uit.
Heb t filmpje zo vaak gezien maar je hart slaat nog steeds over @ 3:36. Jezus christus, te eng gewoon.
Die spoilert op die fiesta klopt echt niet gewoon :P
@ schnitzerken:

Ach, met 800pk is elk beetje downforce wat je bijeen kan schrapen mooi meegenomen, hoor…
Die Genesis coupe lijkt meer een driftauto dan een Pikes Peak deelnemer
zohee, dat filmpje van vatanen, daar krijg je het toch koud van.
zo hard zonder de optie “you failed, retry? Y/N”

en daar dan nog 3 seconden af?
@Bozewolf:Echt COOL filmpje en wat een lef. Die vleugel komt wel van pas als je eraf vliegt hoop ik voor ze.
Heerlijke auto’s, met zo’n schep waar je met gemak een woonkamer iets van kan maken. Die RS200 en Zoefzoekie zijn mijn favorieten.
walter röhrl ownt toch nog steeds!
Vet! :D
Een Suzuki Schep! :D
Even wat extra info:

De race is zondag a.s. en is via internet te beluisteren.

Hier de officiële website: http://www.ppihc.com/

En nog een aardig fotootje van de Fiesta die op de kop de greppel is ingedoken:
http://www.ppihc.com/big/jayb2076.jpg
Robbie steunt de Ford RS200 :D
tis nogal een hoop gedoe om die 10 minutes of fame ..
Die suzuki escudo, GRAN TURISMO 3!
Ik vraag me toch echt af waarom die hatchback’s zulke grote spoilers en bumpers aan boord hebben. Volgens mij ben je toch echt beter af zonder dat gedoe. Ze zoeken nu wel erg veel downforce op.
@sven: zit ook in gt4 hoor!!!
Gewoon ff yosemite rally 1 op hard niveau winnen in the special conditions sectie.
@Colin:

Haha, dus jij veronderstelt het beter te weten dan de huidige recordhouder? Lekker bezig :P

Ik vind het wel leuk, lekker bouwen wat je wilt, zo veel pk’s en spoilers als je wilt… Da’s pas rallyen! :D
HUP RS200!!!! Dat is zeker de dikste wagen van allemaal!
Mijn oma heeft ook een Fiesta….
Weten jullie waar ik kan zo’n spoiler kan kopen?

Kan m niet vinden op de optielijst van de Fiesta……
waarvoor dienen die zandhappers? :o
Denk dat van die 4 de Suzuki de meeste kansen heeft. Maar I Vote for Genesis!
Pikes Peak :) altijd al geniaal geweest, veel vermogen, giga spoilers en ontzettend hard rijden op een weg waar dat eigenlijk helemaal niet zou moeten kunnen.

@Colin
Je snapt het niet helemaal he?
Hoe denk je dat ze dat enorme vermogen op een onverharde weg aan de grond zouden moeten houden zonder enige vorm van downforce?
De groep B Ford RS200 was al een beest, maar dan moet met 1150pk dat nog wel erger zijn.
Geef ze die bakken ook niet zoveel pk’s omdat er tegen dat ze halverwege zijn al enkele paardjes gesneuveld zijn door de ijler wordende lucht.
Jongens klimmen namelijk wel ettelijke metertjes eer ze boven zijn.
Zou dat ook niet 1 van de redenen zijn dat ze zoveel downforce proberen te krijgen? belachelijk veel pk’s en bakken koppel, onverharde weg en steeds ijler wordende lucht. Dat ergens ooit gehoord te hebben dat ze tegen dat ze boven waren nog maar de helft van hun pk’s hadden. Motor werkt niet meer optimaal doordat er niet genoeg zuurstof in de lucht zit.
@Timmy

Ja, zoiets kan ik mij ook herinneren:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/25/suzuki-wint-86e-pikes-peak-international-hill-climb

of zoek anders even op Google.
niet alleen dat, maar mij lijkt het ook dat je toch nooit 300 km/u kan rijden op dat bochtige weggetje. daarom stop je 1000 pk in je waggie, en met zon belachelijk grote spoiler dat je enorm veel downforce krijgt maar de drag compenseer je dus met het vermogen van de motor. waardoor je omgerekend toch sneller bent dan bijv. met 600 pk en normale spoilers
HAHHAHAHA @ 2:51 FLATS ! vlieg op de camera
@ bozewolf – bedankt voor het posten, wat waren die peuzen 20 jaar geleden al snel zeg, wat dat aan gaat is er relatief weinig veranderd op PIkes Peak !
Wat? Suzuki die iets wint?

Dit is wel een verassing, ik dacht dat ford of Subaru dit al lang op naam hadden…Suzuki is nou niet echt een merk waarbij je denkt aan snelle auto’s.
@ Colin:

Die grip ga je echt nodig hebben. Die 800 of meer pk is niet om een top van 350 te halen, want de meesten komen niet veel verder dan 250KM per uur. Maar dan praten we niet over asfalt, maar over zandpaden, want meer is er niet. Die 800PK is nodig om de luchtweerstand te overwinnen die de extra downforce creeert. Met 800 Pk hou je dan de acceleratie over van een auto met 500 Pk zonder downforce. Maar je hebt vele malen meer grip. Het zou me niks verbazen als het zelfs zoveel is dat je met 100Km al tegen het plafond aan kunt rijden….
RS200, wauw.
Het angstaanjagendste beest ooit gemaakt.
IK weet nog dat Lincolns faboriet, Jeremy Clarkson in dat ding reed, en hem dus niet meer onder controle kon houden. Kan helaas het filmpje zo gauw niet meer vinden, maar het apparaat was vrij indrukwekkend.
@Kevski-Style

“niet veel verder dan 250KM per uur”

*slik*… 250 op die berg lijkt me meer dan hard genoeg.. =O
kan me nog wel een saab herinneren met 880 pk op basis van de viggen destijds!
dat noem ik nog eens mooie evenementen :D
jammer dat het niet om de hoek is, anders zeker de moeite om eens langs te gaan kijken!
Audi had dit jaar weer mee moeten doen tijdens hun 100 jarig bestaan.

http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2007/07/audi_s1_pikes_peak.jpg
Der Ghopmeister
Pikes peak is een van de mooiste hillclimbings vind ik!
Is een deel van het originele parcours tegenwoordig niet in asfalt gegoten?
(In CM Dirt zit Pikes Peak er in als ik mij niet vergis, en daar zit er een flink stuk asfalt tussen)

jammer dat de climb nergens op tv getoond wordt :(
toch hebben die mannen geen schrik…1verkeerde beweging en je valt zo naar beneden….
respect voor alle deelnemers
@Markianta:
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=4519558 deze?

Die enorme vleugels zijn omdat er niet zoveel lucht boven is om downforce te maken. Op zeeniveau is die druk hoger en zijn dus kleinere vleugels nodig. Zelfde geldt voor de motor, voor verbranding is een ontsteking, een brandstof en zuurstof nodig. Hoe hoger je komt hoe minder zuurstof en hoe minder goed je verbranding.
Ford RS200 FTW!!!
@jappelflap:

ik denk niet dat dat het echt is. volgens mij lopen ze niet zozeer tegen de grenzen van aerodynamica en vermogen e.d. aan, maar meer tegen de pure onhandelbaarheid van het terrein, zo’n stoffig paadje kan je gewoon heel weinig mee… vermoed ik :)
@ RenJIe:

Wat je zegt ja!
Die Vitara doet me denken aan de eerste Gran Turismo. Daar had je een soortgelijke bak, die voor minstens een miljoen credits gekocht kon worden. Dat was ook met afstand de snelste en sterkste auto van de hele game. 600 tot 800 pk had dat ding.. En een topsnelheid van 380 km/u. Al reed je als een dweil dan won je nog :D
Ik wilde het eerst niet geloven, maar een RS2000 met 1150 pk? Op Pikes Peak? Dat ding vliegt toch bij de eerste de beste haarspeldbocht rechtdoor, om dan als een papiertje naar beneden te dwarrelen.

Of die vent het record verbreekt of niet, van mij mag hij tot “Man of the Year” worden gekozen :D
@ Eend:

Dit is de evolutie van diezelfde auto die in Gran Turismo zat/zit….
Daar houd ik nou van!
Veel te veel peekaa’s in eigenlijk veel te klein autootjes, lekker AWD, miljoenen vleugeltjes en dergelijke en natuurlijk die belachelijk grote achterspoiler.
Mjammie.
UPDATE: voor de vierde keer heeft Nobuhiro ‘Monster’ Tajima met zijn Suzuki SX4 de Pikes Peak heuvelklim gewonnen. Hij versloeg Ford (met WRC-kampioen Marcus Grönholm) en pakte wederom de winst!
De tijden (door minder goed weer bij lange na geen record):
Nobuhiro ‘Monster’ Tajima (Suzuki SX4 (ooit)) 10 min 15.368 seconden
Paul Dallenbach (Chevrolet…?) 10 min 52.097 seconden,
Grönholm (Ford Fiësta) derde in 11:928.963.
had toch wel meer verwacht van die fiesta…
@eend je hebt idd gelijk dat is de escudo pikes peak version

met zin dubbele 4 cylinder (1 tje voorin 1 tje achterin) dat ding is echt retesnel sneller dan die bugatti(die lacht als een boer met kiespijn)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).