Nederlandse Forze waterstofkart onthuld

Auteur: , 37 Reacties

Vandaag is in Delft de nieuwe waterstofkart van Greenchoice Forze, het Formula Zero Team Delft, gepresenteerd. Ivo Opstelten en Jan Lammers onthulden de kart op het sportterrein van de TU Delft.

Twee jaar geleden schreef ik dat er in 2008 een nieuwe raceklasse van start zou gaan: Formula Zero. Het duurde een jaartje langer, de eerste van de vier races vindt op donderdag 20 augustus in Engeland plaats. Daarna volgt op zondag 23 augustus de Nederlandse race op het kartcircuit Nieuw Zevenbergen in Berghem. Daarna is er nog een race in België en Spanje.

Formula Zero Championship is de eerste racecompetitie waarbij op waterstof gereden wordt en waarbij er dus geen emissie is. Het enige autogeluid van de waterstofkart zijn de piepende banden en de zoemende elektromotoren. Als enige uitstoot komt er schoon water uit de kart. Na afloop dronken de gastsprekers een glaasje van dit water uit de uitlaat.

Opstelten roemde het initiatief van de studenten en zei vereerd te zijn samen met Jan Lammers het startschot te mogen geven. Jan Lammers zag in het project “de toekomst van de autosport’’. Naast de aandrijving met behulp van een brandstofcel, is het bodywork van de kart bijzonder. Het bestaat voor meer dan 70 procent uit hernieuwbare materialen, zoals natuurlijke vezels en een speciaal door DSM ontwikkelde duurzame hars.

De specificaties van de waterstofkart

De Greenchoice Forze kart heeft een topsnelheid van 120 km/u en accelereert in ongeveer 5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Het continue vermogen van 8kW (11pk) – om twee elektromotoren te voorzien – wordt geleverd door een brandstofcel. Hierbij komt er alleen water uit de uitlaat. Dit water is nog zuiverder dan water uit de kraan.

Een andere innovatie is de mogelijkheid om remenergie terug te winnen en op te slaan. Hierdoor beschikt de kart over een tijdelijk boost-vermogen van 45 pk. Daarnaast is het aparte aandrijven van het linker- en rechter achterwiel opvallend. Door in de bocht het vermogen van beide wielen te variëren, kan de kart sneller door bochten dan gewone karts.



37 reacties

Nice! de toekomst..
Nou ja, als het op grotere schall ook toepasbaar is.
omfg 45pk op die skelterwieltjes!?
Als autosport liefhebber zou ik liever zien dat er waterstof verbrandingsmotoren zouden worden gebruikt. Dat heb je tenminste nog lawaai !

Maar voor die bomenknuffelaars is dit miss een reeel alternatief om mee te racen. En misschien ook wel de toekomst, zonder lawaai…..
@X0101

Zonder lawaai komen er wel meer trackdays op zandvoort :mrgreen:
Leuke techniek etc, maar doe maar die dames :)
Een bom op wielen ! :)
kijk eens aan .. de overheid met 1 of ander nieuw paralympic speeltje ..

jaaaaa .. we zijn allemaal winaars .. zal de fat lady zingen ..
Wat is die Jan Lammers toch een klein ventje in het echt he?!

OT: Jammer dat je zo weinig hoort over een verbrandingsmotor op waterstof…

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/09/21/R149.htm
Wat er groeit.
Wat er bloeit.
Wat er leeft in de natuur.

Wat er staat.
Wat er gaat.
Wat er blijft voor lange duur.

Water doet het.
Water voedt het.
Water geeft aan alles stuur.




Oh, meest belangrijk: De rechter aub.
@Benjamin1
45pk is opzich best kwijt te krijgen op die wielen, het gewicht van de kart is een stuk hoger dan het gewicht van een ‘normale’ kart.

@Anderen
Ik heb de dames mogen ophalen in mijn Daihatsu :D

Ik heb voor deze kart de aanstuurelectronica ontworpen en alle software daarvoor geschreven, dus als jullie vragen hebben, brand los !
Zozo, de dames zijn met klasse gehaald :p
hij is alleen wel 1000 kg zeker
Doen die mooie vrouwen ook de TU…??? mooi en slim.
[QUOTE]
waarbij op waterstof gereden wordt en waarbij er dus geen emissie is.
[UNQUOTE]

En hoe wordt waterstof opgewekt denk je? Uit een waterstofboom geperst?
Oh enneuh… Wat is de opstarttijd van dat ding?
De energie die benodigd is voor het produceren van waterstof is in principe overal vandaan te halen, tijdens de races maken wij gebruik van Linde waterstofgas wat volledig met duurzame energie is opgewekt.
Het huidige gewicht is ongeveer 260kg schat ik.
De daadwerkelijke opstarttijd is op dit moment ongeveer 20 á 30 seconden.
Dit is toch al de tweede versie??? Ik heb in delft regelmatig al een formule zero kart zien staan die ook op waterstof werkt. Mijn eigen studie is er ook best veel bij betrokken, dus bij elke opendag word dat ding en de nuna te voorschijn getoverd
Gaaf project… daar wil ik met die brunette voor Jan graag eens over praten… ;)
Oh lol, 45pk boost op een opgevoerd skeltertje dat met de standaard 11pk al een top van 120km/h kan halen
De dames zijn prachtig. Ik wil wel een potje racen met die rechter.
@ Benjamin1
Een standaard superkart heeft +/- 90pk
http://www.superkart.nl/
“Na afloop dronken de gastsprekers een glaasje van dit water uit de uitlaat.”

Is dat geen gedemineraliseerd water aka niet drinkbaar?
@ dave:

Inderdaad, vooralsnog zijn de dames interessanter dan het lapje tekst.

@ arie:
als je het nr van de rechter nog ergens hebt slingeren en je doet er toch niets mee ……..


Dan mag ze vanaf het begin van september wel meeliften op mijn ov jaarkaart ;)
BarneyStinson
Dit is gewoon een elektrische kart met 1 groot verschil. Een lithium-ion batterij gelijk die in de tesla heeft een rendement van 90-95% en een waterstof cel (eigelijk ook een soort batterij) heeft een rendement van 50-60%. Dus eigelijk is dit helemaal niet milieuvriendelijk in vgl met een gewone elektrische kart. Enigste voordeel is dat de batterijen snel zijn opgeladen (gewoon H2 bijvullen)
Leuk project, alleen heb toch liever een dat er verbrandingsmotor met een heerlijk gebrul over het circuit denderd dan een zacht gezoem, of iets dergelijke.
maar de linker mag er ook zeker wel wezen :D
Geef mij die 2 dames maar…
@ Emile: mag ik die rechter adn een keer huren? ’20 goelden’

:D
@MrB
Klopt, er staat nergens duidelijk in het bericht dat het de Forze II betreft. Dit is onze 2e kart en hij is op werkelijk alle punten een enorme vooruitgang
@Mee
Het water is inderdaad gedemineraliseerd, daarom hadden wij ook maar glaasjes van enkele milliliters
@BarneyStinson
Het is inderdaad zo dat een brandstofcel maar zo’n 50% efficientie heeft en dat het grootste voordeel inderdaad het snelle verwisselen is. De toekomst zal uitwijzen wat voor infrastructuur het gaat winnen: het bestaande energienet of een compleet nieuwe waterstof infrastructuur.
@ SAAB: “20 goelden” voor ’n “babe with brains”? Dacht ’t niet… “50 goelden”, omdat jij ’t bent… :wink:
Lekker dingetje!
Maar wel veel te kleine bandjes.
@ Emile: oh, heeft ze brains?? In dat geval 10 goelden!

WHOAHAHHAHAAAAAA
@ BananaFlip: Ja we weten dat jij graag <acronym=”TUNING FAIL ALERT!!!”dit soort gedrochten hebt…

@ SAAB: ’t moest natuurlijk “babe with brain” zijn…
Maar je hebt gelijk…
http://www.youtube.com/watch?v=qqXi8WmQ_WM

:lol:
@ BananaFlip: Ja we weten dat jij graag dit soort gedrochten hebt…

@ SAAB: ‘t moest natuurlijk “babe with brain” zijn…
Maar je hebt gelijk…
http://www.youtube.com/watch?v=qqXi8WmQ

:lol:
Lol, dat ding wordt er hartstikke afgereden door Rotax’en en heel waarschijnlijk ook door de ProKart’s. Initiatief is wel erg goed, alleen nog het vermogen verdrievoudigen :P .
>> Mee
>> 21 July 2009 om 0:40
>> “Is dat geen gedemineraliseerd water aka niet drinkbaar?”

Demiwater is best drinkbaar, maar je moet er idd niet te veel van drinken omdat ’t inderdaad niet de meest ideale osmotische waarde heeft. Een glas maakt dus weinig uit hoor. ;)
@Bertjan; Bij die ene foto zit ie op z’n knieen hoor.. :D

Bertjan schrijft:
20 July 2009 om 20:50
Wat is die Jan Lammers toch een klein ventje in het echt he?!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).