Rijtest: Piaggio MP3 Hybrid

Auteur: , 36 Reacties

Van scooters weten we hier niets af, dus zonden we een bevriende razende reporter naar Rome om eens van de hybride Piaggio te proeven. Na de Piaggio MP3 LT waarmee je met je B-rijbewijs tussen de files kunt doorrijden, komt het Italiaanse concern nu met de Hybride MP3.

Vorige week werd de Hybrid in Rome voorgesteld. Helaas was het geen LT versie, maar een 125 cc model. Waarom? Het antwoord ligt voor de hand, om dezelfde reden dat er geen Piaggio MP3 LT 125 (alleen leverbaar in 250 en 400 cc) is. In veel landen in Europa is een 125 cc op zich al voldoende om er met het B-rijbewijs mee te mogen rijden. Nederland is natuurlijk de negatieve uitzondering. Om meteen maar met de deur in huis te vallen; Ja, Piaggio is bezig om de hybride technologie, of Hy-Tech zoals ze het zelf noemen, aan andere krachtbronnen te koppelen. Verwacht dus op de motorbeurs in Milaan in november een hele rij nieuwe modellen waaronder ongetwijfeld de LT (B-rijbewijs) versie.

Piaggio MP3 Hybrid

Er zijn al een paar hybride 50 cc scooters, maar Piaggio heeft de primeur als het gaat om de serieproductie van een hybride motorscooter. Voor de tweewielermarkt een primeur, maar ook voor de totale mobiliteitsmarkt heeft Piaggio een primeur in handen. De Piaggio MP3 Hybrid is het eerste ‘Plug-in’ hybride voertuig met lithium ion batterijen. Daar hoef je bij een Toyota Prius nog niet om te komen! ‘Plug-in’ slaat in dit geval op de mogelijkheid om de accu’s thuis op te laden, op het lokale energienetwerk. Je hebt er dus niet je eigen energiecentrale voor nodig… De Piaggio heeft een ingebouwde lader, met de hieraan gekoppelde kabel kan je de scooter opladen. Verloopstekkers worden meegeleverd, zodat je in geen enkel land ‘droog’ hoeft te staan! Het systeem bestaat uit 4 onderdelen. Ten eerste natuurlijk het 125 cc blok met brandstof injectie. Dit blok is voorzien van de laatste generatie ‘Euro 3 (emissie) proof’ elektronica en beschikt over 11 kW (15 pk bij 8.500 tpm) en Ride-by-wire aansturing van de krachtbron. Het tweede onderdeel is de omkeerbare elektrische motor in deze scooter. De motor fungeert als zowel motor en generator. Deze krachtbron levert 2,6 kW kracht en 15 nm trekkracht. Het derde deel van de puzzel is de lithium ion batterij van de Piaggio. Deze accu werd in combinatie met de universiteit van Pisa ontwikkeld. De batterijen beschikken over een geïntegreerd management systeem dat er voor zorgt dat de levensduur en de prestaties van de batterijen gewaarborgd worden. Het vierde onmisbare deel van de aandrijving van deze MP3 is het zogenaamde VMS (‘Vehicle Management System’). Dit systeem regelt de inzet van de ontbrandingsmotor en de elektrische krachtbron, maar ook de batterijlader en het opladen van de accu’s tijdens het rijden. Een stukje onmisbare techniek dus! (Riep er iemand ‘chippen’…!?)

Piaggio MP3 Hybrid

3 programma’s

Je kunt de scooter in drie standen rijden.

1. Volledig elektrisch (snelheid maximaal 30 km / uur, autonomie 20 km)
2. Hybrid Power, accu’s helpen bij acceleratie, worden opgeladen bij afremmen
3. Hybrid Charge, er wordt minder een beroep gedaan op de accu’s, bij constante snelheid wordt er bijgeladen door het 125 cc blok.

Onder het rijden kan je tussen de verschillende standen schakelen.

Piaggio MP3 Hybrid

Het nut?

De MP3 gaat de wereld waarschijnlijk niet redden, maar benieuwd waren we wel naar uitstoot en verbruik. De rekensommen die Piaggio voor ons had gemaakt gingen uit van 35 % gebruik van de volledig elektrische modus en 65 % gebruik in de hybride stand. Uitgaande van dit gebruik zou het vebruik in liters benzine op 1 op 60 komen. Netjes!. Zelfs wanneer we van de meest negatieve Hollandse inschatting uitgaan (0 % gebruik van de elektrische modus, 100 % gebruik hybride stand) dan hou je nog steeds een gebruik van 1 op 40 over, zeer verdienstelijk voor een zware scooter met een ‘lichte’ motorisering. Ter vergelijking, een ‘normale’ Piaggio MP3 125 RL heeft een verbruik van circa 1 op 20. De hybride realiseert dus een verdubbeling van de autonomie! Kijken we naar de uitstoot dan rekent Italië wederom met de 35 % – 65 % verhouding in het gebruik en komt tot 40 gram / km. Dit terwijl een doorsnee scooter op 90 gram / km uitstoot moet rekenen. In het negatiefste ‘Holland scenario’ nog steeds maar 60 gram / km. Niet verkeerd!

Piaggio MP3 Hybrid

De Hybrid rijdt verder als een ‘gewone’ MP3 en zou vanaf oktober voor minder dan € 10.000,- bij de dealers moeten staan. Of beter nog; voor minder dan € 9.000,- als het de heren van Piaggio lukt om de BPM eraf te krijgen. Als het bij een Prius lukt, waarom dan niet bij de MP3? Leuk voor Europa, voor Nederland geldt: wellicht toch maar even wachten op de 400 cc LT versie.

Met dank aan Michael van ScooterXpress!



36 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Grappig ding.
Scooters en brommers blijven leuk, heb laatst ook weer een scooter gekocht om met lekker weer mee te rijden. Is sneller en zuiniger ook!
Met zo’n scooter rijd je zwaar voor lul.
Net verbruik voor 125cc. Als je ziet dat een Kymco 1 op 50 haalt met 4 takt 50cc! Is wel een beetje een vrouwending hoor, want 3 wielen daar kan je niet mee komen aanzetten zonder dat mensen denken dat je op 2 wielen niet kunt rijden, staat tegenover dat je weer met B-rijbewijs mag rijden!
Zeker nuttig ding. Alleen in ons regenachtig landje hebben we er niets aan.
Erg goed voor warme landjes natuurlijk.
@bmw-e30-7bh

Same here. Voor mooi weer vind ik ’t heerlijk om op m’n Kymco Dink toer-scooter te rijden (uiteraard de begrenzers verwijderd) Bij wat minder weer gewoon lekker genieten van m’n Mazda 6.

Ik moet wel zeggen dat deze MP3 wel steeds aantrekkelijker begint te worden, zeker nu die hybride aandrijving krijgt. Mischien toch wel iets om over ’n jaar rekening mee te houden ;-)
Ik hoopte op een rijtest :-(

Ben al langer aan het kijken naar deze MP3 maar heb nog niet echt een goede rijtest gevonden.

Verder wel een goede review!
Bah ik vind dat zo’n lijp ding, samen met die andere motorscooters trouwens. Die MP3 is ook weer iets voor stereotype metroseksuele Italianen of Fransen, in Parijs zie je er ook hele legers van rijden.
@ Benjamin1

het enigste en juiste antwoord.
wel interesant apparaat natuurlijk.

ik heb alleen mijn vraagtekens bij het verbruik. als hij normaal 1 op 20 rijdt en er een maximale besparing van 65% kan worden bereikt komt het vebruik uit op 1 op 33 en niet 1 op 40.

tweede vraag heeft zo’n apparaat ook een katalysator en hebben alle motoren dat?
een gechipte spartamet doet 1: 100 en mensen denken van een afstand dat je gezond aan het fietsen bent.
Haha, maar neem dan een echte motor
Wat ik me afvraag, word er onderscheid gemaakt in nederland tussen motoren die een kleine motor als deze hebben, bijvoorbeeld dit of een Vespa met 125cc, en mensen met een echte motor motor zegmaar, dus iets als een ducati/kawasaki etc? Want als je een rijbewijs hebt, mag je wel op een 50cc scooter tuffen, maar met 125cc zou het dan opeens niet meer mogen terwijl het hetzelfde model is? Vind ik tegenstrijdig en het antwoord weet ik ook niet. Iemand anders wel?
vet ding, zo hier heel graag eentje willen hebben
Als je veel te hard rijd met een brommert kennen ze ook je rijbewijs innemen, ik ga het niet wagen.
@ Richard:
Mijn Malaguti Phantom heeft een getunede hoogtoerige 70cc en rijdt dik over de 100 en nog rijdt dat ding +/- 1:20 :)

@ E320cdi:
Zo’n 125cc is natuurlijk een stukkie sneller dan een 50cc daarom mag je er niet op rijden zonder rijbewijs, maar deze MP3 mag je wel op rijden omdat ie meer dan 2 wielen heeft net als quad’s en trike’s, daar mag je ook op rijden zonder motorrijbewijs.
@E320cdi

In NL is alles boven de 50cm3 gekwalificeerd als motorvoertuig waarbij rijbewijs A voor benodigd is. Er is dus boven de 50 cc geen onderscheid meer, je dient gewoon een rijbewijs A te hebben.
@ bmw-e30-7bh

Dat snap ik, maar weet je misschien ook hoe het zit met scooters met 2 wielen en meer dan 50cc? Zoals jou Malaguti Phantom (mooi ding ;-) ) eigenlijk. Wat zou je daar voor bewijs voor moeten hebben als je legaal erop wilt rijden?
@bmw-e30-7bh

Er zijn 2 versies van de MP3, de gewone MP3 en de MP3LT. Alleen de LT is geschikt gemaakt voor de automobilist door de voorwielen iets verder uit elkaar te zetten waardoor deze goedgekeurd werd om ook door automobilisten te mogen worden bereden. Er zit dan ook geen motorkentekenplaat op de LT maar een autokentekenplaat.
@ E320cdi:
Alles met 2 wielen en meer dan 50cc (legaal met kenteken) moet je jammer genoeg een motorrijbewijs voor hebben.
@ f650cs-rider:

Ah oké dat wist ik niet.
Dus de voorwielen staan dan verder uit elkaar, maar hij hangt dan toch nog steeds het zelfde in de bochten?
Zijn ze dan zo bang dat mensen spontaan omvallen omdat ze die wielen verder uit elkaar zetten…? lol ;)
@ bmw-e30-7bh
oke… erg jammer. Dat is wel iets wat ze mogen veranderen aan de wet, al was het maar van 50 naar 125.
Dit zorgt ervoor dat niemand een scooter in NL koopt voor erbij omdat niet iedereen zin heeft om een heel motorrijbewijs te halen terwijl je eigenlijk hetzelfde rijdt als op een 50cc versie van vaak hetzelfde model, enkel verschil in vermogen…
Heel jammer idd..
@bmw-e30-7bh

Er schijnt blijkbaar ergens in de regels te staan dat wielen die verder dan een bepaalde afstand van elkaar staan als “auto” gekwalificeerd dienen te worden. Je kan het een hiaat in de wirwar van regeltjes noemen. Ik noem het absurd dat mensen met een rijbewijs B niet op een scooter van max 250 cm3 mogen rijden, tenzij er dus iets aan de spoorbreedte veranderd.

zie hier de aanpassingen:

Om de status van driewielig motorvoertuig te krijgen, waren er wel wat aanpassingen nodig. Zo liet Piaggio de spoorbreedte van de voorwielen vier centimeter groeien tot 46,5 centimeter en werden een positielicht en een voetrem aangebracht. Ook kregen de richtingaanwijzers iets andere posities.
Ik hou de buienradar in de gaten en gebruik waar mogelijk m’n Vespa 300 Super met groot windscherm. De MP3 is een pracht alternatief als je geen motor rijbewijs hebt. Ook voor pakkendragers een ideaal transport middel.
grappig ding
maar geef mij me scooter maar
daar rij ik een kleine 150 km mee met een superhoogtoerige 70cc
oke er is wel veel meer aan gedaan dan alleen me cilinder maar als ik me setup hier neer ga zetten worden jullie er ook niet wijzer uit
@ marky:

Zeker malossi MHR speed met binnenrotor en dergelijke?
Had ik ook maar was er een beetje bang van, met 20 + peekaas hield ik m’n voorwiel niet op de grond. :) Maar blijft leuk zulk speelgoed ;)
ideaal in dichtbevolkte gebieden zo’n ding, geen gelazer met parkeren en files, je kunt je poten binnenboord houden voor het stoplicht.

Lijkt me alleen wel gevoelig voor onderstuur bij nat- & gladheid.
maarja, wie stapt er dan ook op een scooter? zelfs met rijbewijs A?

en die dinks heb je toch ook in 125cc en zwaarder?
lijkt mij ook wel wat voor in en rond de stad…
Yamaha T-Max 500 of een Gilera GP800!!! Doe mij die 2 maar…
Waarom loopt motorfiets-techniek altijd net iets voor op de autotechniek?

@ Laue
ENIGSTE???… hoe kan ik je nu ooit nog serieus nemen?

@ Benjamin1
Kan je voortaan ook uitleggen waarom?
Die Piaggio’s zijn altijd wel leuke dingetjes en ze zien er ook nog goed uit.
Daar kun je nog eens wat Italiaanse chickies mee scoren.
Hybride is dan natuurlijk helemaal cool.
bmw-e30-7bh

jaa idd ja en mhr speed t7 en nog even langs gebracht bij xhs
en mij lukt het ook niet nee rij met een yamaha jog rr is al geen grote scooter
Mark Roadster
Cool ding!
Sowieso zijn al die grote motorscooters ideale file-busters en mooie toermachines.
Janjaapkarelkees
Euro 3!? Volgens mij rijden alle vrachtwagens en auto’s tegenwoordig euro5/6? kansloos..
Stranges dat de 125cc, 1 op 20 rijdt en ik met mijn 400 lt 1 op 27 haal bij normaal gebruik en op de snelweg met 140+ 1 op 22 gemiddeld

De 125cc is bijna 100kg lichter

het is ook een ideale Toermachine hoor vandaag een rondje ijsselmeer gedaan, alleen de tank inhoudt had iets groter mogen wezen 12 liter dus +/- 300km en dan is die bijna leeg 20 liter en 400km en dan nog iets meer over houden was idealer geweest en net als Gilera Fuoco 41 pk ipv de 35 die de 400 nu heeft

En voor de aanpassingen er rijden omgebouwde importjes rond die hebben alleen de spoorbreedte aangepast en zijn dan goedgekeurd als trike geen rempedaal en geen aangepaste knipperlichten

Ben nog geen ervaring deskundige, maar heb er nu wel 8300km mee gereden vanaf maart 2009 en het is een ideale kroeg, toer en woon/werk vervoersmiddel in de binnen stad mag je op de stoep parkeren, Mr Spe heeft als laatste wapen feit bepaald dat die juridisch onder de motorfietsen valt dus ook tussen de file door

En verzekering technisch heb ik hem als tweede auto verzekerd voor 230 euro in het jaar en wegen belasting is 7 euro in de maand

OW ja en ik heb er met gladheid mee gereden en je blijft overeind hagelbui in maart de bromscooters zeilden alle kanten op tuurlijk glij je wel maar dat doe je met een auto ook

Nu alleen nog je vindt hem mooi of je vindt hem lelijk dat is een kwestie van smaak maar dan kun je altijd nog een Gilera Fuoco ombouwen een ombouwsetje kost +/- 1299 euries

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).