Saab 9-5: is dit ‘m dan echt? [UPDATED: 26 persfoto’s]

Auteur: , 143 Reacties

Het lijkt er sterk op. De foto's zijn ingescand van een tijdschrift en tonen aardige gelijkenissen met de eerder uitgelekte foto's.

En als ik zo vrij mag zijn: ik vind de nieuwe Saab 9-5 er zo goed uit zien. Blijkbaar zit er nog ergens een tandarts in mij verstopt, want ook de 9-3 vind ik meer dan ok. De compleet nieuwe 9-5 zullen we pas in april 2010 echt op de markt zien, maar de onthulling zou wel eens in Frankfurt kunnen plaatsvinden (september). De 9-5 wordt overigens een forse jongen. Met een lengte van 5,08 meter is de nieuwe 9-5 20 cm langer dan zijn voorganger en dan de Insignia waarmee het platform wordt gedeeld.

Ook de motorenmix komt bekend over van de Insignia. Saab klanten krijgen straks de keuze uit een 1.6t (190 pk), 2.0t (220 pk), 2.8t V6(300 pk), of twee diesels 2.0TiD/TTiD(160/190 pk). De uitrustingsniveau Linear, Vector, Aero komen ook weer terug. (via worldscoop.forumpr.fr)

UPDATE: hieronder meer afbeeldingen!



143 reacties

Best mooi, maar het blijft een Saab….. Gaap….. Slaap…..
Nice!

echt mooi
ik ben geen vreselijke saab fan. maar dit vind ik echt een geslaagde bak
Hele nette wagen, laten we hopen dat Saab er weer een beetje bovenop komt.
Hmm vind hem eigenlijk helemaal niet zo mooi. Vond het interieur eerst nog wel mooi totdat ik zag dat het dashboard eigenlijk gewoon 1 groot rooster is (WTF?).
Heb saab nooit echt mooi of lelijk gevonden, gewoon nietszeggend. Deze daarentegen is nice! :|
Om de hele garde “hij lijkt op” voor te zijn

Hij lijkt op een Saab Hij is mooi en cool en de meeste hij lijkt oppers kunnen em toch niet betalen……
ik word er warm nog tandarts van. alhoewel dat 1.6je me dan wel weer kan bekoren

zijn er al plannen voor een estate/station/wagon/groterding?
Krijg je hier gratis een rollator bij?
Best nette auto. Maar als IK zo vrij mag zijn mag ie wat omlaag met een skirtje en/of lipje. Het design is duidelijk afgeleid van de Aero-X, maar de sportiviteit is niet echt goed vertaald.
jammer van dat interieur met roosters waar je ook kijkt. Airco kan toch mooier. Buitenkant daar in tegen is zeer geslaagd
Toch weer zo’n dame Edna bril. Aardig maar zeker niet de redding van het merk. De patient is te terminaal om te redden. R.I.P.
edit: dank u, is inmiddels gefixt
Vind het een allegaartje van reedss bestaande stijlen. Achterlichten lijken wel van de C klasse geplukt te zijn. Saab blijft het moeilijk vinden een eigen Zweedse stijl te creëren in tegenstelling tot volvo. Hebben behoefte aan een doorwinterde Hoofddesigner. Vond huidige producten nog OK. Maar uiteraard hoe ziet ie eruit in IRL??????
Vind saab normaal wel maar, maar dees it toch minder…
Wel credits voor gewaagd design..
SLR achterlichten… iemand?
@dev: daar is carlsson voor toch?
mooi mooi, wel graag HiRes beelden asap… magazine scans are so 20th century.

ik ga toch voor de estate versie gaan denk ik, net zoals bij de huidige 9-3 én in aero trim is hij altijd scherper.

de sedan is echt een verfijnde klassebak, mooie kont en een zelfverzekerde snoet… laat maar komen!
-edit: dank u, er staan inmiddels meer afbeeldingen in het artikel-
@ hiscox: het initiële design is van de hand van Michael Mauer (die gedegradeerd is naar Porsche), de details van Athony Lo. 2 zeeeeeeeer doorwinterde designers!

@ Algemeen: Knap! alle typische Saab-kenmerken (hockey-stick c-stijl, scherpe wigvorm, 3 gaten grille, horizontale achterlichtbalk, diepliggende achterruit, zeer ronde voorruit, clean Scandinavisch design, schoepenrad-velgen, cockpit interieur, etc.) verwerkt in 1 stijlvolle Sedan…

Direct hét alternatief voor die deutschers (kláp!) in de hoge middenklasse!
-edit: dank u, er staan inmiddels meer afbeeldingen in het artikel-
Duidelijk een Opel stuurwiel!
-edit: ja nu weten we het wel-
Saab’s zijn trouwens bij uitstek auto’s voor mensen die geld hebben, maar dat niet willen laten merken :)
Nee GM stuur..
Doe me toch maar een 900 Turbo….
Misschien een kwestie van gewenning maar nu vind ik het nog net niks
drowel: ja inderdaad dezelfde achterlichten en zie die wielen, ook rond, en die voorste lampen dan echt gek …. daar komt ook licht uit
je hebt gelijk, helemaal een copy van de SLR
Ik had het allemaal iets scherper veracht. Maar al met al niet slecht.
bedankt voor de complimenten aan opel, het is precies hetzelfde als een opel onderhuids…
Hoop dat het Saab er bovenop helpt ondanks de GM / Fiat en weet ik wat connecties en onderdelen, maar dan moet de kwaliteit en duurzaamheid wel beter zijn dan van de huidige 9-3. Die staat niet echt goed bekend wat dat betreft.
@ mrB

idd, de huidige Saab modellen hebben ook zo van die lelijke, ouderwetse, onafgewerkte roosters. Het lijkt wel of ze gewoon zonder meer gaten in het dashboard boren… ik snap echt niet waarom
Autobild heeft er ook al een fotoshow van, lijkt me een superbak te worden.

Ik vind dit echt wel een vette wagen, vooral voor Saab.
Fantastische wagen dit.
Veel karakteristieke design elementen komen weer terug in deze wagen. Enige waar ik benieuwd naar ben is of de 1.6t net zo lekker klinkt als de aloude 900 Turbo! Dat zou het geheel in elk geval complementeren.
Niet zo spectaculair als ik gehoopt had, maar een stuk beter dan het huidige model met die chromen randjes om de koplampen
Ziet er een beetje uit alsof ze geforceerd de retro kenmerken hebben toegepast…niet helemaal zonder succes naar mijn mening maar ik vind m nog wel was “ziel” missen.

Gelukkig hebben ze Dame Edna naar huis gestuurd.
Dit is gewoon een Amerikaan met een Saab-badge erop.
@ Johan: kwaliteit van de huidige 9-3????? Beste in zn klasse volgens de DEKRA vrind! http://www.focus.de/auto/news/dekra-maengelreport-2009-audi-a6-ist-bester-aller-klassen_aid_356072.html
De grote lijn van de auto is wel goed, jammer dat ze hem hebben opgeleukt met als die roostertjes, ledjes en andere meuk. Nu vind ik het totaal toch wat goedkoop ogen. Als je bijvoorbeeld de materialen van de klokkenomhuizing en de achterkant van de hoofdsteunen kijkt krijg je toch het idee dat het budget flink krap was (en dat was het natuurlijk ook dus misschien moeten we gewoon blij zijn dat/als ie er echt komt). Verder nog grappig…. een ventje van 170 achterin zetten en het dan proberen te verkopen als riant achterin….
Ik denk dat ik maar net pas onder de daklijn als ik op de achterbank zit (ben 1,85) maar goed dan is het nog altijd beter dan die lachwekkende 9-3 waar ik met goed fatsoen niet rechtop in kan zitten op de achterbank (oplossing is de stationuitvoering kopen daar gaat het prima).
@ Benny B,

dat denk ik nou ook altijd als ik die vergelijkingsposts lees. Alleen weerhield mij iets om het te posten. Goed verwoord ;-)

OT:
Ik moest bij de eerste plaatjes nog even wennen, maar toen kwam de bekende neus en ja… mooie wagen wederom. Saab mag dan een suf imago hebben, maar ik blijf het mooie wagens vinden en hoop er ooit één te kunnen betalen (of leasen… what ever :D)

@ Demaj
Hoe je hier een Epica in ziet is mij echt een raadsel. Komt dat door die doorlopende rode balk bij de Epica!? Want dat had bijvoorbeeld ook de Galant eind jaren 80 ook (maar dan oranje):
http://image.nettix.fi/extra/carimg/2541001_2541100/2541087_b_15d631213f1f0df2.jpg
en daar lijkt hij ook niet op :S
Patrick Parker
Eindelijk nog eens een mooie zichzelf onderscheidende Saab.
“Gelukkig hebben ze Dame Edna naar huis gestuurd.”
“maar een stuk beter dan het huidige model met die chromen randjes om de koplampen”

Zijn jullie beetje scheel? De nieuwe 9-5 heeft ook de chromen randen om de koplampen hoor..
Als saab-eigenaar ben ik toch wel flink ontgoocheld. Had dit 5 jaar eerder uitgekomen oké, maar lijk mij nu meer op een oud model dat ze nog eventjes up-to-date gemaakt hebben. Vanbinnen hebben ze het echt verknoeid, wat een lelijke hoofdsteunen zeg, en zoveel knopjes … ergonomie was net 1 van de sterke punten van saab maar nu is het een warboel zoals de insignia
@ MCW: de uitleg: de typische grille van Saab is de ‘3-gaten-grille’. Deze wordt bij de toekomstige Saabs over het hele front ‘uitgetrokken’. Dit hebben ze ook bij de vorige 9-5 gedaan, wat helemaal niet bij het initiële design pastte. Je ziet het vaker, kijk maar eens naar de vorige Citroën C5 double chevron en de nieuwe C5. Daar past het wel, en is het geïntegreerd in het design…

amen.
;)
@ ivanadrive: de vorige Saabs hadden anders ook wel veeel knopjes hoor! Hoorde een beetje bij ‘het cockpit-gevoel’. In de nieuwe 9-5 hebben ze de Vetruvian Man van Leonardo verwerkt. Mooi detail!

Verder is dit natuurlijk een upercomplete uitvoering, ik zie al stoelverwarming en -ventilatie, 4-zone ACC, etc. Ben benieuwd hoe dit er in een meer basic-uitvoering uit zal zien.

De hoofdsteunen ben ik met je eens, die horen halfrond te zijn. Ben van het design van deze niet wild…
@Diederik : -.- euh nee, niet alleen de doorlopende rode balk maar de algemene vorm van de achter lampen.

http://1.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/SIIiB1XhcnI/AAAAAAAAy-Y/bOaP_uXlMMY/s400/Holden-Epica-33.jpg
http://www.autoblog.nl/gallery/Saab/9-5_2010/Saab_9-5_2010_25.jpg

Het is niet het zelde vorm maar het is heel duidelijk dat het zelfde algemene voorm heeft. Sommige mensen kunnen in een hyudai genesis een citroen c5… zo als je het niet ziet …
Behoorlijk saai. Vooral de vormgeving van de voorste koplampen werd wellicht op een saaie maandag bedacht…
Ze zouden beter als persfoto’s eens foto’s geven van de basisversie ipv de meest uitgeruste. Dan heb je tenminste een idee hoe ie er echt uit ziet
Die klokkenwinkel en verluchtingsrooster :s welkom in 1985…
Sorry Saab, this just won’t do! Een hoopje op elkaar gegooide stijlelementen al dan niet uit de eigen stal of al eerder gezien bij de concurrentie is echt niet genoeg de duitsers te snel af te zijn, laat staan een bedrijf de redden.

Deze auto mist identiteit en uitstraling maar vooral ‘eenheid’ ’t is echt een zootje met vanalles en nog wat…
beetje (erg) gedateerd .. amerikaan/mazda uit 1995 ..
lijkt me een passend klusje voor NedCar ..
@ SAAB

Die Vetruvius is idd een origineel idee, dat is dan wel weer vooruitstrevend van ze ;)

Het gevaarte ziet er goed uit, alleen die en profil-foto´s zijn vanuit een te laag standpunt genomen, waardoor duidelijk wordt dat 5,08 m aan blik niet gering is (daklijn oogt afgekapt)
– de grille is uit die *X-concept, maar samen met de onveranderde neus vind ik het lelijk en… onveranderd :S
– het dak is voor raar hoog
– de kont is een beetje rond en mijn inziens VEEL te smal aflopend, hierdoor lijkt het niet echt alsof je een dikke bak rijdt (zeker in vergelijking met die lengte)
– hij wordt belachelijk duur met al die motoren, je bent weer makkelijk 45-60k kwijt. Voor dat geld neemt men liever een nieuwe 520d.

Ik vind het, even tellen… 4 keer niks.
verijdelde Opel! Maar totaal niet lelijk!!
Gadverdamme, die roosters in het dashboard. Hadden ze daar nou echt niks beters voor kunnen verzinnen? Verpest eig het hele interieur.
@ CrazyHenkie: klopt wat die foto’s betreft. Lijkt wel een trend van de laatste tijd: dat grote auto’s mooier zijn in het echt dan op de foto’s! Kijk maar naar de nieuwe E-klasse bijvoorbeeld…

@ BAAP: als je gaat bashen, check dan tenminste je spelling…
amerikaans, te rond (bijna even rond als die mazda’s van rond 1993 ofzo), lelijke daklijn (te recht, verandagevoel), interieur 10 jaar terug met extra leds, voorkant oogt plomp en lomp (helemaal geen fijn design). En die persofoto’s zijn ook onprofessioneel als de pest, ik wil eens een standpunt zien vanuit ooghoogte, niet vanuit autohoogte, ik buk mij niet als ik een wagen wil bekijken…

En deze opmerking komt van iemand die de huidige 9-3 echt nog een mooie wagen vindt en normaal helemaal geen saab-basher is.
Helaas hebben ze Dame Edna nog niet ontslagen bij Saab…
Netjes maar ook behoorlijk saai eik. Voorkant niks nieuws, middensectie doet me sterk aan de huidige Caddy CTS denken en de achterkant enigszins aan de Jag XF.

Best wel lange overhang voor en achter ook. En een hele kleine hoek tussen achterruit en kofferbak waardoor het uit sommige hoeken, zoals die gescande half van voren, eerder een hatchback lijkt. Daar heeft een CLS-klasse ook last van.
Hmm opzich wel mooi, veel mooier dan die lelijke Insignia iig. En groot! :D Ziet er netjes uit allemaal.

Maare komt hier nou dan wél de 2.9 V6 diesel in?
doei saab dit zal niet verkopen
Weinig spannends, lijkt wel alsof dit model 5 jaar geleden geintroduceerd had moeten worden. Leuke auto maar ik zie weinig vernieuwends!
Jammer…
Yes, goed gelukt. Ziet er weer degelijk zweeds als een Saab uit en net iets anders binnen als andere auto’s. Ik denk zeker dat ze hiermee gaan ze scoren. Nu nog het huidige model 9-3 aanpakken en Saab is weer helemaal back!
Heerlijk hoe bezoekers hun eigen merk altijd verdedigen hier (doe het zelf ook), in dit geval Svenska_Aeroplan_AB

OT: echt een super mooie bak, zou er écht een willen!! jammer dat de bankrekening er niet naar is.
Saab moet het toch altijd hebben van de 9-3
He Wouter Bos achterin de Saab. In rood shirt en al.
Het is gewoon een achterkant van een Mercury Sable of Tracer uit 1997. Die is ook zo rond.
freewarefreak
Ik ben het roerend eens met Gerrelekker… wat een tegenvallende klokkenwinkel zeg… ouderwets… en dan die golfplaat tussen de klokken overal… inderdaad… terug naar 1985… ik dacht gelijk aan een oude auto… en da’s de eerste indruk… dus da’s geen compliment voor Saab.

Vergelijk dit eens even met de klokkenwinkel van een Mercedes met al die digitale info in het hart van de tellers e.d. Of wat dacht je van de nieuwe XJ… volledig digitaal..

Nee.. dit is geen bashen.. vind Saab een mooi merk. Vind de buitenkant zeker mooi en stoer en toch karakteristiek. Zie mijn vorige postings over deze Saab. Maar het dash… een afknapper.
Anders dan de Duitsers bieden zij een sub-2-liter aan in een wagen van meer dan 5 meter…
Hallo Opel Insignia.
@ SAAB

Ook dat klopt ja ;)
Stukken mooier dan alle Saab’s die afgelopen 300 jaar zijn geproduceerd. Op de Sonett na dan.
Supervet! Nu maar hopen dat Saab weer terug komt!
Saabjes zijn echt vet 2e hands staan ze met kmstanden van 480.000 oid.
Beter dan alle saaie Duitsers, Jappen bij elkaar!

De hoogtemeter :)

http://www.autoblog.nl/gallery/Saab/9-5_2010/slides/Saab_9-5_2010_18.jpg

Al die roosters heb je wel nodig, je hebt als webpiloot de koeling hard nodig!

Saab!
Ow, En Woutertje zit al achterin :)
de achterkant lijkt wel een beetje op de aston martin db7 … die heeft daar ook lampen
“Hallo Opel Insignia.”

Lijkt er totaal niet op. Zwets niet zo dom… sinds de Insignia denkt iedereen overal een Insignia te zien.. ziek..
mensen die roepen ”saai” en ”nietszeggend” hebben het niet goed begrepen hoor. Dit is eindelijk weer een echt nieuwe Saab met een design dat heel herkenbaar Saab is en dat is best wel goed gelukt :D

Het dashboard is wel veel drukker dan voorheen, maar zover ik kan zien wel keurig afgewerkt, als ik mocht kiezen tussen deze of de Insignia (zelfde basis…) dan zou ik zeker de Saab kiezen :D
@ freewarefreak: wederom, in het echt ziet het er super uit! retro is in! ;)
En vooral als je het materiaalgebruik en het ‘totale plaatje’ ziet, klopt het als een bus…

En het is (zoals met vrijwel iedere deutscher) in ieder geval apart en onvergelijkbaar met welke andere auto dan ook!

@ algemeen: je ziet in ieder geval weer duidelijk dat men deze Saab óf mooi óf niet mooi vind… en zo hoort het bij een Saab!
;)
Ow en @ Laue: thanks!
Geslaagd ontwerp wat mij betreft, alleen dat dak komt me zoo bekend voor: Nissan GTR ??
Nee, dit is het niet, helaas. Te gekunsteld, zoals SAAB zegt alle typische stijlelementen zitten erin, maar allemaal te geforceerd waardoor er mijn inziens geen samenhang inzit. Subtiel vond ik juist een kenmerk dat bij Saab paste, maar hier zit er allemaal te dik erop. Voor en achterkant is mijn inziens ook te rond, doet erg Amerikaans aan (Chevy Caprice). En waarom zo’n jaguarstreep achter? Niet origineel.
Ik ben geen Saab hater, integendeel, mijn vader rijdt erin en ik kan nog steeds genieten van de prachtige 9000 en 9-5 aero’s, maar voor mij is met dit model de trots voorbij.
@ Svenska_Aeroplan_AB

Dat vertellen de Nederlandse dealers. Vind Saab absoluut een mooi merk, maar op de link in je post gaat het bjina alleen maar over Audi’s die eerste worden. Links onder in wel een link naar de 9-3: http://www.focus.de/auto/service/user-ranking-die-top-autos-der-leser_aid_355357.html?surveyItem=373 1e plaats in de flop 3…
@Bob: toen ik diezelfde opmerking maakte een paar weken terug bij het verschijnen van de allereerste beelden kreeg ik nagenoeg heel zweden en autoblog op mijn kap…. toch iemand die dezelfde mening met me deelt…
@ Johan: vreemd dat dat elkaar zoveel ontloopt dan!
Zo, uiteindelijk dus naar buiten gekomen. heb in Januari er al wat mee mogen spelen. Wordt een leuke aanvulling naast mijn klassieke Saab 99. Even wachten op de SportsEstate lijkt me zo.

Saab ligt je, of Saab ligt je niet. Net zoals BMW of Audi mij niet liggen…. Hoef geen eenheidsworst.
weer dat oerlelijke gm stuur dat je ook in een chevy cruze kan krijgen….
@johan: meest belachelijke lijst ooit vermits alle opels onderaan staan? stelletje fanboys dus van VW en consoorten.
@ Svenska_Aeroplan_AB:

Wat bedoel je precies met elkaar ontlopen? Dealers zeggen mindere kwaliteit dan vroeger, lijstje bevestigd het.

@ Jos:

Dat zou kunnen, meestal staan de Franse merken helemaal onderaan in dit soort testen. Feit is als Saab dealers zeggen dat de kwaliteit van moderne Saab’s niet meer is zoals het was.

Dat is op zich niet zo heel vreemd want de diesels zijn van Fiat, De 9-weet ik veel is gebaseerd op een amerikaanse (Linclon Navigator uit mijn hoofd), en dan is er nog een Subaru derivaat.

Saab an sich stelt hogere eisen aan zichzelf dan bijv. Opel en Fiat. Dat kán het ook omdat het een premium merk is/was. Laat Saab ‘zijn ding doen’ om maar eens een jeukwoord te nemen en ze bouwen de meest geweldige auto’s. Als je financieel gebonden bent of Opel/GM spullen moet gebruiken dan komt dat de kwaliteit niet ten goede zo blijkt. De restwaarde van de huidige 9-3 vind ik -behalve van de cabrio- ook niet om over naar huis te schrijven.
Eerste wat ik dacht bij de achterlichten:

Aston-Martin-look strip over de achterzijde en doorlopend in de achterlichten. Beter jatwerk als je het mij vraagt.
dam’n wat een lelijke auto.
Ik vind het wel een geslaagde auto!
Wel erg groot. Maar mooi. Nog steeds wel een echte Saab. Vooral de voorkant en binnenkant zijn er geslaagd. De achterkant heeft een iets minder krachtige uitstaling.
Ben benieuwd of hij een beetje een rol kan spelen tussen de A6, 5-serie en E-klasse. Wat mag dit kosten?
Kan mij niet bekoren, zal wel een goede wagen zijn, maar mooi, niet in mijn ogen, sorry.
Ik vind dat er mooiers te koop is in die prijsklasse, Alfa 159, Audi A4, Citroën C5, enz……
Blegh, boooorrrriiiing….
@Activa:
De auto’s die jij noemt, zijn meer concurrenten van de Saab 9-3.
Deze Saab moet met de grotere jongens concurreren. De Alfa 159 is inderdaad bijzonder mooi. Maar voor een andere doelgroep…
@F355GTB
Ja, Audi A4 had ik misschien beter A6 gezet, maar de nieuwe C5 met 2.2 Hdi of nog beter met de nieuwe 3.0 V6 Hdi en 245 pk zou ik toch een deftige concurrent noemen, en één die er naar mijn bescheiden mening héél wat mooier uitziet en nog comfortabeler en beterkoop is ook, maar ja smaken en goestingen???
@ Svenska_Aeroplan_AB
“Michael Mauer (die gedegradeerd is naar Porsche)”
WTF!? Als je serieus je favoriete automerk wilt aanprijzen moet je niet met dit soort onzin aankomen. Kleuter…

OT: Aan de ene kant heeft het wel iets omdat het zeer onderscheidend is, maar aan de andere kant is het wel een beetje overstyled.
Zoveel styling zit er niet op hoor.. alleen de achterlampen wat. Overstyled vind ik hem iig totaal niet
Ziet er goed uit! Mooi clean en een onderscheidend profil. Maar Saab maakt naar mijn mening weer de klassieke Saab-fouten: een lelijk interieur en van die sjonnie-achterlichten.
@Johan, geen Lincoln, anders was de kwaliteit wel hoger. Die Saab 9-8 is het geloof ik is gebaseerd op de Tahoe volgens mij, in ieder geval een Chevy en geen Ford.

@Saab, sorry, ik kan hem met de beste wil van de wereld niet mooi vinden. Er zit een raar Jaguarachtig sausje over die achterkant. En is die voorkant nou zo anders dan wat er op de hedendaagse Saab 9-5 zit? Nog steeds die rare chromen randjes en de wigvorm van de laatste jaren.
Interieur van een Saab moet je van houden, het is natuurlijk zoals gewoonlijk perfect afgewerkt, maar het ziet er nogal bijzonder uit. Tsja, je moet wat he, als vliegtuig bouwer.
Ik had er meer van verwacht dan deze wagen. Maar ja, er zullen vast wel mensen zo´n ding willen kopen. Zijn er eigenlijk uberhaupt nog wel dealers in Nederland?
@markieanta; “Rare chromen randjes”? Randjes zijn er nog inderdaad, maar zijn ze niet meer raar uitgevoerd: ze zijn dunner, zien er niet meer opgeplakt uit (veel beter geintegreerd in het geheel), en… ze zijn niet van reflecterend chroom, maar mat (geborsteld?) metaal. Dame Edna zou zo’n bril echt te saai hebben gevonden voor haar garderobe.
wel leuk dat ze Wouter Bos even hadden kunnen regelen voor de shoot..
@Henk, ze mogen wel kleiner geworden zijn en minder jaren 50 chroomachtig, maar ze zitten er nog steeds en het lijkt in mijn ogen nergens op. Van die autostyle elementjes op je auto.
@ Demaj,

waar ik op doelde was gewoon meer het eeuwige geneuzel over “dit lijkt daarop”. Iedereen heeft last van onderbewuste invloeden van dingen die hij/zij ziet en dat komt overal tot uiting. Als je van elke auto moet nagaan of alle verschillende elementen niet ooit al eens zijn gebruikt in een andere auto, dan komt er nooit meer een nieuw model uit.

Niks persoonlijks, er zijn er zoveel die die neiging hebben ;)
Als Saab nu niet meer falliet gaat weet ik het ook niet meer. wat een gedrocht zeg, en ik ben absoluut geen aanhanger van 1 bepaald merk

bah bah bah!
Ik ben zwaar teleurgesteld………..van binnen en van buiten echt niet mooi :(
Van buiten prachtig van binnen ziet het er nogal goedkoop uit, als ik zwart glimmend plastic wil koop ik wel een Dacia.
Ik vind m goed gelukt. Had er misschien iets meer van verwacht, maar kan gelijk goed mee met de gevestigd orde. Dashboard ziet er zoals altijd weer goed uit naar mijn mening, ik hoop alleen wel dat deze weer te bestellen is met geborsteld alu plaat i.p.v. dat plastic, zoals in onze huidige Aero (van voor de facelift natuurlijk :P )
Van voren ziet ie er zeker scherp uit, maar ik ben het nog niet helemaal eens over de achterkant.
De zijkant bevalt me nog het best, de voorkant komt meteen daarna en de achterkant moet ik eerst eens in ’t echt zien. Gelukkig zien Saabs er (meer dan gemiddeld) beter uit in ’t echt dan op foto’s.
Fraai hoor! Behoorlijk ingetogen toch, maar zo hoort een Saab te zijn. Ben alleen benieuwd hoe die eruit gaat zien met standaard 16”, want met deze lengte gaat dat er nooit echt goed uit zien vermoed ik. Maar goed, de Aero zal wel weer lekker dik worden.
wat een enorm fraaie auto! ingetogen en toch de style-kenmerken zoals we die van saab gewend zijn!

gave details wbt de vliegtuig elementen!
Het platform is gelijk aan de Buick Lacrosse. Niet de Insigna. Algemeen bekend als het Epsylon-II platform, dat in China in elkaar wordt gezet.
Waarom spreekt men toch altijd over ‘Saab staat op het platform van Opel’ in plaats van ‘De Insigna maakt gebruik van de korte versie van het Epsylon-B platform, zoals die ook in de Saab wordt gebruikt’.

Blijkbaar is dit toch gewoon pure kinnesinne… diegenen dit soort vergelijkingen nodig vinden, kunnen de wagen waarschijnlijk toch nooit betalen en hebben een argument nodig om de psychologische waarde van de wagen naar beneden te brengen, zodat ze zelf met een opgeheven hoofd in hun Vectra kunnen stappen.

Dat motoren en platforms worden gedeeld is gemeengoed in de hele autowereld, maar op de één of andere manier moet er bij Saab altijd weer even een Opel-sausje overheen worden gegoten. Ik hoor niemand over Audi’s die eigenlijk VW’s zijn Volvo’s die eigenlijk Ford’s zijn, over Citroëns die eigenlijk Peugeots zijn en over Lancia’s die eigenlijk Alfa’s zijn. Vergelijkings-adepten snappen geen reedt van het maken van productie-auto’s, dat blijkt maar weer.
Wat opmerkingen hier en daar over details, maar over het algemeen een positieve indruk. Al kan ik me, na alle voors en tegens, toch niet verlossen van de vraag over die hoofdsteunen. Echt elegant zijn ze niet te noemen, ze doen nogal duits aan. Dat in tegenstelling tot andere Saab-hoofdsteunen en tot de exemplaren bij de directe Zweedse concurrentie. Hopelijk is dit pre-productie, en komt het uiteindelijk toch wel goed met die steunen.
De fotografie maakt deze auto voor een deel minder mooi. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om een goed beeld te krijgen van een auto. Ik heb zelf meegewerkt bij een fotograaf aan een aantal Spykers waaronder de D12. Toen nog een concept. Je bent daar dagen mee bezig en het is een kunst opzich. Jammer dat deze fotograaf zijn beelden heeft vrijgeven.

Ook vind ik de velgen niet mooi en zeker niet passend bij deze auto. De kleur van de carrosserie is niet goed. Het display (touchscreen) wat is daar in hemelsnaam mee aan de hand. Die kleuren! (windows?).

Ik denk dat er nog het een en ander aangepast gaat worden. En dat Saab vanuit haar eigen keuzes een veel mooie en beter beeld kan geven van deze auto.

Op de newsroom site van saab zie je de 9-5 sedan met onder het deken een stukje velg. Dat zijn die turbine-achtige velgen. En dan de carrosserie in het zilver. Meer eenheid!

Ik ben benieuwd!
Alle kritiek ten spijt, vind ik dit een geslaagde opvolger van de huidige 9-5. Ik vind hem wel wat groot, maar goed, dat is niet echt een sterk argument. Hij komt over zoals hij moet overkomen: ruim, chique, pretentieloos, comfortabel en tijdloos. Laat maar komen.
@ Ferdinand1: ermmmm ‘cynisme’, zegt dat woord je iets??

@ JW: klopt als een bus! Zeg het ook meer hier, bij alle merken ook hoor, maar blijft vreemd dat er zo over geredeneert wordt. Je uitleg is wel goed trouwens! Zo had ik het nog niet gezien! ;)

@ Cees: inderdaad, had ik ook al gemeldt. Gebeurt vaker de laatste tijd! Denk ook maar aan de nieuwe E-klasse…
@ Activa: De C5????? De nieuwe 9-5 is zelfs 8 cm. langer dan de C6!!
En dat zie ik wel als een concurrent: ook anders dan de gevestigde deutschers zeg maar…

@ Bara: goed conclusie, en helemaal mee eens!
Ik heb al met honderden gezinswagens gereden en Saab was nooit … gaap … slaap ! De Saab 9000 Turbo heeft destijds zo’n enorme indruk op me gemaakt dat Saab voor altijd een plaats in mijn autohartje heeft.
Maar als je in de laatste 9-3 en 9-5 rijdt dan is het wel gaap.. niets bijzonders.. zeker niet met GM diesel ;)

@ JW, goed gezegd :) We zien wel het stuur, de knoppen links van het stuur en de schakelbak/pook/hoek hetzelfde is als de Insignia maar het stoort me absoluut niet
Svenska Aeroplan AB
@ Slakkie: hij spreekt waarschijnlijk niet uit ervaring…

@ MCW: zie hierboven…
@ JW

Er zit mi. een verschil in de vergelijkingen die jij noemt: Peugeot en Citroën zijn van eenzelfde waarde/kwaliteit, VW en Audi idem, Ford en Volvo staan al iets verder van elkaar af en het verschil tussen Saab en Opel is (voor een deel ook gevoelsmatig) nu eenmaal heel groot: een mix van Premium met mainstream en dat word als ongelijke waarde ervaren.

Misschien is het iets uit het onderbewustzijn zoals vroeger iemand van eenvoudige komaf niet trouwde met een rijke persoon die van adel was.
Er zij nu foto’s te zien op

http://www.automotorsport.se/news/18907/saab-9-5–20-nya-bilder/

Nu heb je een veel betere indruk van de auto. Dit zijn in ieder geval betere beelden. En als je goed kijkt zie je nu ook een paar heel strak bewerkte beelden van het interieur van de wagen: Stuurwiel, schakelpook, display en kleine details.

Al met al word ik steeds warmer van deze auto. Hij heeft veel mooie kleine details. En toch vind ik het weer meer een echte Saab. Ik denk dat de kwaliteit van de materialen echt heel goed zal zijn.

Wel grappig, Veel Duitse autofans zijn nogal snel tegen Saab. Net zoals heel veel mensen tegen Apple computers zijn. Komt gewoon omdat ze het niet begrijpen. Deze auto moet je ook even laten bezinken. En eens in het echt zien!

Bij veel concurrenten zijn de ontwerpen mooi. En A6, 5 serie, Pasaat enzo.
Maar die zijn in mijn ogen mooi en heel goed gebouwd. Betrouwbaar en eigen. Maar het doek niks met je. Vaak te voorspelbaar en wel heel erg netjes en bijna degelijk. Deze 9-5 is anders. Beetje vreemd en appart. Niet helemaal op voorspelbaar.

Dus niet voor iedereen. Maar stiekem wel cool!
Kijk! Nieuwe foto’s! En zo wordt het beter en beter…

De nieuwe details zijn hier ook goed te zien, zoals het head-up display (waar Saab al heel lang mee bezig is, maar dankzij GM perikelen helaas niet meer de 1e mee is…) en het bagage-management systeem. Mooi ook die achterlichtunits in het donker!! Is ook een typisch Saab-iets, die horizontale lichtbalk… Het interieur is qua materiaalgebruik briljant, en écht vernieuwend!

Alleen een ‘rec’ knop?? ben benieuwd… wat moet je opnemen in de auto dan?

Kan niet wachten hem in het echt te zien…
PS: ook grappig om te zien dat het logo er écht uitgaat… Was een roddel (dat GM de rechten op heeft op ‘de Griffioen’) maar je ziet nu overal het woord Saab als logo!

Ergens wel jammer…
@Johan, misschien gaat de vergelijking in sommige gevallen niet helemaal op, maar op de één of andere manier wordt het Audi niet nagedragen dat zij vele onderdelen met VW deelt, of dat een VW onderhuis eigenlijk veel lijkt op een Seat of Skoda.
Sterker: de 9000 werd al gebouwd op hetzelfde Tipo-4 platform als de Alfa 164, de Fiat Croma en de Lancia Thema. Saab leverde met haar 9000 Aero wel een auto die vermogender (en betrouwbaarder) was dat de Thema 8.32. Bij het Tipo-4 chassis waren de deuren zelfs uitwisselbaar. Daar hoor je niemand over, terwijl Fiat nou niet echt een ontzettend premium-merk is, wel? De 9000 werd de meest succesvolle Saab ooit, en van het Tipo4 chassis rijden voornamelijk de Saab’s nog steeds rond.

De stap van GM om de 9.3SS en de Vectra een platform te laten delen, is nog steeds hét onderwerp van gesprek op elke verjaarsvisite. Op de één of andere manier wordt alles van Saab op dat moment door een Opelbril bekeken en hoe je het ook met argumenten kan weerleggen, men blijft het doen. Zelfs de zichzelf serieus noemende autopers. De échte misstap zie ik nog steeds in de 900NG. Wát een slechte auto was dat zeg.

@Svenska AB: De Griffin slaat merktechnisch eigenlijk nergens op. Het grijpt terug naar het wapen van Skåne, waar SCANIA vandaan komt. Trollhättan ligt in Västergötland. Ik vind het woord ‘SAAB’ kaal eigenlijk ook het mooiste. Zo staat dat ook op de bips van mijn MY83 900T, met een mooie kale motorkap. Op mijn 900 T16S zit het logo wel, maar ik vind dat eigenlijk minder mooi. Van mij mogen ze ‘m weer fijn naar Skåne terugsturen ;) Zo’n Koenigsegg-wapen vind ik eigenlijk veel meer hebben. Beetje een omgekeerd Viggen-logo.
@ JW: Inderdaad dé ergenis van vele Saab-rijders. En je verhaal klopt als een bus. Ik meldt het hier ook vaak, met nog een reden die mijns inziens de belangrijkste is: Saab heeft geen marketing-miljoenen om de perceptie van ‘de markt’ zo om te buigen als bijv. Audi en Volvo dat wel doen.

Saab was/is het bescheiden merk dat ‘niet van de daken roept hoe goed het is’. In tijden dat product-kwaliteit belangrijker was dan marketing een ijzersterk argument! Maar die tijden zijn veranderd… zelfs de die-hard Saab-klanten laten zich wel beïnvloeden door bijv. een wagenparkbeheerder die zegt ‘maar voor dat geld rij je ook een Audi’. Het gaat nog verder, zeker in de leasemarkt: vergeet niet dat Pon een eigen luxe jacht bezit, waarmee de directie van leasemaatschappijen regelmatig verwend wordt met een weekendje Monaco o.i.d.. Lease-aanbiedinkje erbij en hop, weer honderden Audi’s erbij.

Money en Marketing rule the world!

Misschien dat Saab met Koenigsegg mee kan in de vaart der volkeren wat marketing betreft, en de giga-achterstand wat dat betreft kan goedmaken…
Op productniveau zit het daar al jaren, maarja… wie van de marketing-schapen gelooft dat??
Mooie auto! Ik denk dat hij in het wild nog mooier (en indrukwekkender gezien de afmetingen) is zoals dat vaak het geval is met de auto’s van de afgelopen jaren. Met die Insignia-onzin moet het maar eens afgelopen zijn. Zet de twee auto’s naast elkaar en het enige wat echt overeenkomt is het stuur, maar dat is niet per definitie Insignia. Dat is GM. Hij zal waarschijnlijk ook wel weer heerlijk comfortabel rijden zoals het een Saab betaamt. Mooi om te zien ook dat het zulke uiteenlopende reacties uitlokt, geen eenheidsworst dus! Een beetje variatie kan immers geen kwaad.

@JW & Svenska_Aeroplan_AB
Op foto 14 van de link blijkt dat de auto nogsteeds de Griffin draagt.

http://www.automotorsport.se/news/18907/saab-9-5–20-nya-bilder/

bedankt voor de link Cees, mooiere foto’s!
@ JW

Dat het Audi niet nagedragen word dat het onderdelen deelt mevan VW tot Bentley komt omdat het als kwalitief hoogstaand word ervaren en Opel niet.

Verder ben ik het helemaal eens met je verhaal, maar kan je mij verklaren hoe komt het dat er meer 9000’s rondrijden dan 164’s, Croma’s en Thema’s als ze precies hetzelfde zijn?

Misschien erg diep voor na 22:00, maar het vergelijken met Opel heeft misschien ook te maken met het feit dat Saab altijd non conformistisch en individualistisch is geweest en dat hiermee voor een deel verdwenen is, net zoals bij mensen in het dagelijks leven. Mede daarom trekt Saab mij als merk wel moet ik bekennen…

Saab samen met GM is voor mij een beetje als het rijden van Route 66 op een Yamaha R1. Het kan wel, maar op een of andere manier is het ongepast…
@Svenska Yep, vertel mij wat. En dan met met Margreet Dolman even in NL het merk de nek omdraaien. Afijn, de nieuwe campagne van Saab Sverige is een hele mooie. Als ze doorbouwen op dat idee, dan komt het wel goed. Apple had ook een fractie van de marketingdollars die Microsoft heeft, maar ze hebben het maar mooi geflikt om een gewilde productlijn neer te zetten die ook nog es goed verkoopt. Hopen dat Saab zich in eenzelfde niche kan positioneren. Er mag tussen al die grijze duitse leasediesels wel eens wat cools uit het noorden op ’s heeren wegen. Maakt de file ook weer wat aantrekkelijker.

@Johan tja, dat Opel niet onder het burgermannetjes/patjepeejers-imago uit komt is me ook een raadsel. Kwalitatief zit het al jaren goed, vergelijkbaar met VAG. Probleem is alleen dat ergens ‘along the way’ men heeft besloten om Saab in de pers naar beneden te trekken naar Opel in plaats van andersom. Reken maar dat Opel heeft geprofiteerd van de kennis en kunde van de Zweedse autobouwers. De insignia OPC zit vol met techniek die direct uit Trollhättan komt. Er moet me trouwens van het hart dat ik de Insignia een hele mooie wagen vind.

Dat de 9000 oververtegenwoordigd is in het Tipo4-segment ligt gewoon aan het feit dat de wagen geassembleerd is geweest in Zweden. Trek maar es een 9000 uit elkaar, dan zul je zien hoe degelijk dat in elkaar zit. de B202/B234-blokken waren in die tijd de allerbesten ter wereld. Het 2.3 blok is nog steeds een feest om mee te rijden, met of zonder turbo. Onverwoestbaar, zelfs als ze extreem getuned zijn. Roestpreventie, afwerking, bouw, goede motoren… de 9000 is nog steeds een ontzettend goede wagen, maar ontzettend ondergewaardeerd. Je hebt tegenwoordig voor een appel en een ei een bomvolle 9000 2.3T, waar je menig moderne boyracer nog steeds het snot mee voor de ogen rijdt. Saab saai? Iedereen die dat zegt heeft nog nooit een Saab turbo bereden.

En tja, Saab onder GM. Ik ben blij dat dat voorbij is.
1 woord voor: FAIL
@JW: de 9000 had één zwak punt: de automatische versnellingsbak. Zeker in combinatie met de turbo. De Belgische politie heeft daar nog mee gereden, en die auto’s zijn vaak de garage in gemoeten om hun bak te laten vervangen.
@ Johan: klopt, het is ook vaak een achterhaald beeld. In de trant van Alfa’s roesten, etc. Het is zoooo lastig die stereotypen te doorbreken! Daar zijn marketing-miljoenen voor nodig. Wat ik altijd zo apart vind is dat ‘de waarheid’ niks uitmaakt wat dit betreft. VW bungelt al een tijdje onderaan in de betrouwbaarheidslijstjes, een Laguna is best betrouwbaar, iig meer dan een Passat! Maarja, wie gelooft het?? De perceptie wint het in autoland altijd van de waarheid…

@ JW: ermmmm, wilde nog wat commentaar geven maar ben het er eigenlijk 100% mee eens! ;)
@ clubbtraxx: stttt, als grote mensen praten, houden kindjes hun mond…
HUH:O Ik dacht toen ik de foto’s zag van nou hier zullen reactie’s als kots en braak op komen. Maar het tegendeel is waar.

Ik kan er met m’n pet niet bij, dit is echt meest afschruwelijke creatie die ik ooit in de automobile industrie heb gezien.
@ Pordon: ten eerste had ik niet anders van je verwacht…
Ten tweede: want??
1 woord: lomp !
Ach, het is eigenlijk altijd hetzelfde. Op het moment dat Saab een nieuwe auto lanceert, heb je steevast dezelfde reacties. Zo was het bij de Classic 900, bij de 9000, en ook de 9-3OG.
Men vond ze lelijk, hoekig, raar, te duur, geen echte Saab, lomp, etc. Zowel fanboys als haters vielen over elkaar heen met superlatieven in negatieve zin.

Stuk voor stuk worden juist die ontwerpen bestempeld als echte Saabs, Saab-iconen, etc, etc, etc. Ik denk persoonlijk dat deze 9-5 er weer één in die lijn is. Men is óf uitgesproken positief, óf men krijgt braakneigingen. Da’s een goed ding, want dat wil zeggen dat het ontwerp in ieder geval een statement is.

Mooi/niet mooi is trouwens een ding waar geen discussie over te voeren is, want smaak is subjectief. Of het een goede auto is, daar kun je wel over discussiëren, maar dat kan pas bepaald worden aan de hand van ervaringen, kosten/baten, prestaties, en dergelijk. De tijd zal het leren.
@ JW

Een 9000 heb je inderdaad voor een appel en een ei, maar persoonlijk zou ik met een zak appels en een doosje eieren voor de 9-5 gaan. Nog steeds te geef. Het enige probleem dat ik dan nog over hou is dat ik niet van een klerenkast met alleen maar rode broeken en gele polo’s hou. just kidding :-P

Voor zover de foto’s recht doen aan de auto is het wel een echte Saab en dat is wat telt!

@ Svenska_Aeroplan_AB

Mee eens. Vind het wel heel interessant dat stereotype beeld wat mensen hebben en hoe lang het duurt voor een merk van een bepaald imago af is. De vorige E-klasse was bijv. ook niet bepaald foutloos maar heeft niet veel negatieve gevolgen gehad voor het imago van Mercedes.

Zet mensen zonder dat ze de buitenkant kunnen zien in een auto die ze nog nooit geprobeerd hebben, plak de logo’s af en let dan eens op wat voor reacties je krijgt als ze horen wat het is… (werkt alleen niet bij autoliefhebbers want die zien meteen wat het is, logo”s afgeplakt of niet)
Ja dat mensen hem mooi of niet mooi vinden. Moeten ze zelf weten. Vaak reageren mensen impulsief. Want alles heeft nuances! Het grappige aan deze Saab is net zoals bij de andere Saab’s dat je er echt goed naar moet kijken. Het vraagt om aandacht. En je zult als je de tijd neemt de vorm gaan begrijpen en zelfs waarderen.

En de mensen die zeggen dat dit geen saab meer is. Of saab heeft geen eigen gezicht of stijl meer. Vraag jezelf eens af wat is er dan zo herkenbaar en eigen aan een ander automerk. Waarom zijn die wel: beter, eigen of completer?

Maar goed! Wie ben ik.
Leuk stuk in de Financial Times over de schijnbare grote merkverbondenheid van Saabrijders: http://www.ft.com/cms/s/2/3ba64a08-74ea-11de-9ed5-00144feabdc0.html

Saab drivers have the highest levels of “psychological involvement” with their cars: more than 10 times the passion of the average Volkswagen driver.
@ JW: wat een goed stuk is dat zeg!
Met veel plezier gelezen, dus thanks!
@ Saab. Hoezo had je niet anders van me verwacht, ik heb net echt een grote afkeer van Saab. Vind zelfs de cabrio (weet niet hoe die heet) best mooi.

Maar ik heb geen duidelijk argument waarom ik dit geen mooie auto vind, ik vind hem gewoon mislukt. Raar lijnspel, achterlicht en koplampunits vind ik ook niet mooi vormgegeven.
Saab, een pracht auto met stijl.
en een mooie uitstraling,in onderhoud niet duurder als een ander merk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).