Het lijkt er sterk op. De foto's zijn ingescand van een tijdschrift en tonen aardige gelijkenissen met de eerder uitgelekte foto's.
En als ik zo vrij mag zijn: ik vind de nieuwe Saab 9-5 er zo goed uit zien. Blijkbaar zit er nog ergens een tandarts in mij verstopt, want ook de 9-3 vind ik meer dan ok. De compleet nieuwe 9-5 zullen we pas in april 2010 echt op de markt zien, maar de onthulling zou wel eens in Frankfurt kunnen plaatsvinden (september). De 9-5 wordt overigens een forse jongen. Met een lengte van 5,08 meter is de nieuwe 9-5 20 cm langer dan zijn voorganger en dan de Insignia waarmee het platform wordt gedeeld.
Ook de motorenmix komt bekend over van de Insignia. Saab klanten krijgen straks de keuze uit een 1.6t (190 pk), 2.0t (220 pk), 2.8t V6(300 pk), of twee diesels 2.0TiD/TTiD(160/190 pk). De uitrustingsniveau Linear, Vector, Aero komen ook weer terug. (via worldscoop.forumpr.fr)
UPDATE: hieronder meer afbeeldingen!
143 reacties
echt mooi
ik ben geen vreselijke saab fan. maar dit vind ik echt een geslaagde bak
Hij lijkt op een Saab Hij is mooi en cool en de meeste hij lijkt oppers kunnen em toch niet betalen……
zijn er al plannen voor een estate/station/wagon/groterding?
Wel credits voor gewaagd design..
ik ga toch voor de estate versie gaan denk ik, net zoals bij de huidige 9-3 én in aero trim is hij altijd scherper.
de sedan is echt een verfijnde klassebak, mooie kont en een zelfverzekerde snoet… laat maar komen!
achterkant zoals de 2009 epica :
http://1.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/SIIiB1XhcnI/AAAAAAAAy-Y/bOaP_uXlMMY/s400/Holden-Epica-33.jpg
Maar echt mooi ja =)
http://www.autoblog.nl/gallery/Saab/9-5_2010/slides/Saab_9-5_2010_09.jpg
Mooi hoor.. dik, stoer, beetje onderscheidend..
@ Algemeen: Knap! alle typische Saab-kenmerken (hockey-stick c-stijl, scherpe wigvorm, 3 gaten grille, horizontale achterlichtbalk, diepliggende achterruit, zeer ronde voorruit, clean Scandinavisch design, schoepenrad-velgen, cockpit interieur, etc.) verwerkt in 1 stijlvolle Sedan…
Direct hét alternatief voor die deutschers (kláp!) in de hoge middenklasse!
Misschien een kwestie van gewenning maar nu vind ik het nog net niks
je hebt gelijk, helemaal een copy van de SLR
idd, de huidige Saab modellen hebben ook zo van die lelijke, ouderwetse, onafgewerkte roosters. Het lijkt wel of ze gewoon zonder meer gaten in het dashboard boren… ik snap echt niet waarom
Ik vind dit echt wel een vette wagen, vooral voor Saab.
Veel karakteristieke design elementen komen weer terug in deze wagen. Enige waar ik benieuwd naar ben is of de 1.6t net zo lekker klinkt als de aloude 900 Turbo! Dat zou het geheel in elk geval complementeren.
Gelukkig hebben ze Dame Edna naar huis gestuurd.
Ik denk dat ik maar net pas onder de daklijn als ik op de achterbank zit (ben 1,85) maar goed dan is het nog altijd beter dan die lachwekkende 9-3 waar ik met goed fatsoen niet rechtop in kan zitten op de achterbank (oplossing is de stationuitvoering kopen daar gaat het prima).
dat denk ik nou ook altijd als ik die vergelijkingsposts lees. Alleen weerhield mij iets om het te posten. Goed verwoord ;-)
OT:
Ik moest bij de eerste plaatjes nog even wennen, maar toen kwam de bekende neus en ja… mooie wagen wederom. Saab mag dan een suf imago hebben, maar ik blijf het mooie wagens vinden en hoop er ooit één te kunnen betalen (of leasen… what ever :D)
@ Demaj
Hoe je hier een Epica in ziet is mij echt een raadsel. Komt dat door die doorlopende rode balk bij de Epica!? Want dat had bijvoorbeeld ook de Galant eind jaren 80 ook (maar dan oranje):
http://image.nettix.fi/extra/carimg/2541001_2541100/2541087_b_15d631213f1f0df2.jpg
en daar lijkt hij ook niet op :S
“maar een stuk beter dan het huidige model met die chromen randjes om de koplampen”
Zijn jullie beetje scheel? De nieuwe 9-5 heeft ook de chromen randen om de koplampen hoor..
amen.
;)
Verder is dit natuurlijk een upercomplete uitvoering, ik zie al stoelverwarming en -ventilatie, 4-zone ACC, etc. Ben benieuwd hoe dit er in een meer basic-uitvoering uit zal zien.
De hoofdsteunen ben ik met je eens, die horen halfrond te zijn. Ben van het design van deze niet wild…
http://1.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/SIIiB1XhcnI/AAAAAAAAy-Y/bOaP_uXlMMY/s400/Holden-Epica-33.jpg
http://www.autoblog.nl/gallery/Saab/9-5_2010/Saab_9-5_2010_25.jpg
Het is niet het zelde vorm maar het is heel duidelijk dat het zelfde algemene voorm heeft. Sommige mensen kunnen in een hyudai genesis een citroen c5… zo als je het niet ziet …
Sorry Saab, this just won’t do! Een hoopje op elkaar gegooide stijlelementen al dan niet uit de eigen stal of al eerder gezien bij de concurrentie is echt niet genoeg de duitsers te snel af te zijn, laat staan een bedrijf de redden.
Deze auto mist identiteit en uitstraling maar vooral ‘eenheid’ ’t is echt een zootje met vanalles en nog wat…
lijkt me een passend klusje voor NedCar ..
Die Vetruvius is idd een origineel idee, dat is dan wel weer vooruitstrevend van ze ;)
Het gevaarte ziet er goed uit, alleen die en profil-foto´s zijn vanuit een te laag standpunt genomen, waardoor duidelijk wordt dat 5,08 m aan blik niet gering is (daklijn oogt afgekapt)
– het dak is voor raar hoog
– de kont is een beetje rond en mijn inziens VEEL te smal aflopend, hierdoor lijkt het niet echt alsof je een dikke bak rijdt (zeker in vergelijking met die lengte)
– hij wordt belachelijk duur met al die motoren, je bent weer makkelijk 45-60k kwijt. Voor dat geld neemt men liever een nieuwe 520d.
Ik vind het, even tellen… 4 keer niks.
@ BAAP: als je gaat bashen, check dan tenminste je spelling…
En deze opmerking komt van iemand die de huidige 9-3 echt nog een mooie wagen vindt en normaal helemaal geen saab-basher is.
Best wel lange overhang voor en achter ook. En een hele kleine hoek tussen achterruit en kofferbak waardoor het uit sommige hoeken, zoals die gescande half van voren, eerder een hatchback lijkt. Daar heeft een CLS-klasse ook last van.
Maare komt hier nou dan wél de 2.9 V6 diesel in?
Jammer…
OT: echt een super mooie bak, zou er écht een willen!! jammer dat de bankrekening er niet naar is.
Vergelijk dit eens even met de klokkenwinkel van een Mercedes met al die digitale info in het hart van de tellers e.d. Of wat dacht je van de nieuwe XJ… volledig digitaal..
Nee.. dit is geen bashen.. vind Saab een mooi merk. Vind de buitenkant zeker mooi en stoer en toch karakteristiek. Zie mijn vorige postings over deze Saab. Maar het dash… een afknapper.
Ook dat klopt ja ;)
Saabjes zijn echt vet 2e hands staan ze met kmstanden van 480.000 oid.
Beter dan alle saaie Duitsers, Jappen bij elkaar!
De hoogtemeter :)
http://www.autoblog.nl/gallery/Saab/9-5_2010/slides/Saab_9-5_2010_18.jpg
Al die roosters heb je wel nodig, je hebt als webpiloot de koeling hard nodig!
Saab!
Lijkt er totaal niet op. Zwets niet zo dom… sinds de Insignia denkt iedereen overal een Insignia te zien.. ziek..
Het dashboard is wel veel drukker dan voorheen, maar zover ik kan zien wel keurig afgewerkt, als ik mocht kiezen tussen deze of de Insignia (zelfde basis…) dan zou ik zeker de Saab kiezen :D
En vooral als je het materiaalgebruik en het ‘totale plaatje’ ziet, klopt het als een bus…
En het is (zoals met vrijwel iedere deutscher) in ieder geval apart en onvergelijkbaar met welke andere auto dan ook!
@ algemeen: je ziet in ieder geval weer duidelijk dat men deze Saab óf mooi óf niet mooi vind… en zo hoort het bij een Saab!
;)
Ik ben geen Saab hater, integendeel, mijn vader rijdt erin en ik kan nog steeds genieten van de prachtige 9000 en 9-5 aero’s, maar voor mij is met dit model de trots voorbij.
Dat vertellen de Nederlandse dealers. Vind Saab absoluut een mooi merk, maar op de link in je post gaat het bjina alleen maar over Audi’s die eerste worden. Links onder in wel een link naar de 9-3: http://www.focus.de/auto/service/user-ranking-die-top-autos-der-leser_aid_355357.html?surveyItem=373 1e plaats in de flop 3…
Saab ligt je, of Saab ligt je niet. Net zoals BMW of Audi mij niet liggen…. Hoef geen eenheidsworst.
Wat bedoel je precies met elkaar ontlopen? Dealers zeggen mindere kwaliteit dan vroeger, lijstje bevestigd het.
@ Jos:
Dat zou kunnen, meestal staan de Franse merken helemaal onderaan in dit soort testen. Feit is als Saab dealers zeggen dat de kwaliteit van moderne Saab’s niet meer is zoals het was.
Dat is op zich niet zo heel vreemd want de diesels zijn van Fiat, De 9-weet ik veel is gebaseerd op een amerikaanse (Linclon Navigator uit mijn hoofd), en dan is er nog een Subaru derivaat.
Saab an sich stelt hogere eisen aan zichzelf dan bijv. Opel en Fiat. Dat kán het ook omdat het een premium merk is/was. Laat Saab ‘zijn ding doen’ om maar eens een jeukwoord te nemen en ze bouwen de meest geweldige auto’s. Als je financieel gebonden bent of Opel/GM spullen moet gebruiken dan komt dat de kwaliteit niet ten goede zo blijkt. De restwaarde van de huidige 9-3 vind ik -behalve van de cabrio- ook niet om over naar huis te schrijven.
Aston-Martin-look strip over de achterzijde en doorlopend in de achterlichten. Beter jatwerk als je het mij vraagt.
Wel erg groot. Maar mooi. Nog steeds wel een echte Saab. Vooral de voorkant en binnenkant zijn er geslaagd. De achterkant heeft een iets minder krachtige uitstaling.
Ben benieuwd of hij een beetje een rol kan spelen tussen de A6, 5-serie en E-klasse. Wat mag dit kosten?
Ik vind dat er mooiers te koop is in die prijsklasse, Alfa 159, Audi A4, Citroën C5, enz……
De auto’s die jij noemt, zijn meer concurrenten van de Saab 9-3.
Deze Saab moet met de grotere jongens concurreren. De Alfa 159 is inderdaad bijzonder mooi. Maar voor een andere doelgroep…
Ja, Audi A4 had ik misschien beter A6 gezet, maar de nieuwe C5 met 2.2 Hdi of nog beter met de nieuwe 3.0 V6 Hdi en 245 pk zou ik toch een deftige concurrent noemen, en één die er naar mijn bescheiden mening héél wat mooier uitziet en nog comfortabeler en beterkoop is ook, maar ja smaken en goestingen???
“Michael Mauer (die gedegradeerd is naar Porsche)”
WTF!? Als je serieus je favoriete automerk wilt aanprijzen moet je niet met dit soort onzin aankomen. Kleuter…
OT: Aan de ene kant heeft het wel iets omdat het zeer onderscheidend is, maar aan de andere kant is het wel een beetje overstyled.
@Saab, sorry, ik kan hem met de beste wil van de wereld niet mooi vinden. Er zit een raar Jaguarachtig sausje over die achterkant. En is die voorkant nou zo anders dan wat er op de hedendaagse Saab 9-5 zit? Nog steeds die rare chromen randjes en de wigvorm van de laatste jaren.
Interieur van een Saab moet je van houden, het is natuurlijk zoals gewoonlijk perfect afgewerkt, maar het ziet er nogal bijzonder uit. Tsja, je moet wat he, als vliegtuig bouwer.
Ik had er meer van verwacht dan deze wagen. Maar ja, er zullen vast wel mensen zo´n ding willen kopen. Zijn er eigenlijk uberhaupt nog wel dealers in Nederland?
waar ik op doelde was gewoon meer het eeuwige geneuzel over “dit lijkt daarop”. Iedereen heeft last van onderbewuste invloeden van dingen die hij/zij ziet en dat komt overal tot uiting. Als je van elke auto moet nagaan of alle verschillende elementen niet ooit al eens zijn gebruikt in een andere auto, dan komt er nooit meer een nieuw model uit.
Niks persoonlijks, er zijn er zoveel die die neiging hebben ;)
bah bah bah!
gave details wbt de vliegtuig elementen!
Waarom spreekt men toch altijd over ‘Saab staat op het platform van Opel’ in plaats van ‘De Insigna maakt gebruik van de korte versie van het Epsylon-B platform, zoals die ook in de Saab wordt gebruikt’.
Blijkbaar is dit toch gewoon pure kinnesinne… diegenen dit soort vergelijkingen nodig vinden, kunnen de wagen waarschijnlijk toch nooit betalen en hebben een argument nodig om de psychologische waarde van de wagen naar beneden te brengen, zodat ze zelf met een opgeheven hoofd in hun Vectra kunnen stappen.
Dat motoren en platforms worden gedeeld is gemeengoed in de hele autowereld, maar op de één of andere manier moet er bij Saab altijd weer even een Opel-sausje overheen worden gegoten. Ik hoor niemand over Audi’s die eigenlijk VW’s zijn Volvo’s die eigenlijk Ford’s zijn, over Citroëns die eigenlijk Peugeots zijn en over Lancia’s die eigenlijk Alfa’s zijn. Vergelijkings-adepten snappen geen reedt van het maken van productie-auto’s, dat blijkt maar weer.
Ook vind ik de velgen niet mooi en zeker niet passend bij deze auto. De kleur van de carrosserie is niet goed. Het display (touchscreen) wat is daar in hemelsnaam mee aan de hand. Die kleuren! (windows?).
Ik denk dat er nog het een en ander aangepast gaat worden. En dat Saab vanuit haar eigen keuzes een veel mooie en beter beeld kan geven van deze auto.
Op de newsroom site van saab zie je de 9-5 sedan met onder het deken een stukje velg. Dat zijn die turbine-achtige velgen. En dan de carrosserie in het zilver. Meer eenheid!
Ik ben benieuwd!
@ JW: klopt als een bus! Zeg het ook meer hier, bij alle merken ook hoor, maar blijft vreemd dat er zo over geredeneert wordt. Je uitleg is wel goed trouwens! Zo had ik het nog niet gezien! ;)
@ Cees: inderdaad, had ik ook al gemeldt. Gebeurt vaker de laatste tijd! Denk ook maar aan de nieuwe E-klasse…
En dat zie ik wel als een concurrent: ook anders dan de gevestigde deutschers zeg maar…
@ Bara: goed conclusie, en helemaal mee eens!
@ JW, goed gezegd :) We zien wel het stuur, de knoppen links van het stuur en de schakelbak/pook/hoek hetzelfde is als de Insignia maar het stoort me absoluut niet
@ MCW: zie hierboven…
Er zit mi. een verschil in de vergelijkingen die jij noemt: Peugeot en Citroën zijn van eenzelfde waarde/kwaliteit, VW en Audi idem, Ford en Volvo staan al iets verder van elkaar af en het verschil tussen Saab en Opel is (voor een deel ook gevoelsmatig) nu eenmaal heel groot: een mix van Premium met mainstream en dat word als ongelijke waarde ervaren.
Misschien is het iets uit het onderbewustzijn zoals vroeger iemand van eenvoudige komaf niet trouwde met een rijke persoon die van adel was.
http://www.automotorsport.se/news/18907/saab-9-5–20-nya-bilder/
Nu heb je een veel betere indruk van de auto. Dit zijn in ieder geval betere beelden. En als je goed kijkt zie je nu ook een paar heel strak bewerkte beelden van het interieur van de wagen: Stuurwiel, schakelpook, display en kleine details.
Al met al word ik steeds warmer van deze auto. Hij heeft veel mooie kleine details. En toch vind ik het weer meer een echte Saab. Ik denk dat de kwaliteit van de materialen echt heel goed zal zijn.
Wel grappig, Veel Duitse autofans zijn nogal snel tegen Saab. Net zoals heel veel mensen tegen Apple computers zijn. Komt gewoon omdat ze het niet begrijpen. Deze auto moet je ook even laten bezinken. En eens in het echt zien!
Bij veel concurrenten zijn de ontwerpen mooi. En A6, 5 serie, Pasaat enzo.
Maar die zijn in mijn ogen mooi en heel goed gebouwd. Betrouwbaar en eigen. Maar het doek niks met je. Vaak te voorspelbaar en wel heel erg netjes en bijna degelijk. Deze 9-5 is anders. Beetje vreemd en appart. Niet helemaal op voorspelbaar.
Dus niet voor iedereen. Maar stiekem wel cool!
De nieuwe details zijn hier ook goed te zien, zoals het head-up display (waar Saab al heel lang mee bezig is, maar dankzij GM perikelen helaas niet meer de 1e mee is…) en het bagage-management systeem. Mooi ook die achterlichtunits in het donker!! Is ook een typisch Saab-iets, die horizontale lichtbalk… Het interieur is qua materiaalgebruik briljant, en écht vernieuwend!
Alleen een ‘rec’ knop?? ben benieuwd… wat moet je opnemen in de auto dan?
Kan niet wachten hem in het echt te zien…
Ergens wel jammer…
Sterker: de 9000 werd al gebouwd op hetzelfde Tipo-4 platform als de Alfa 164, de Fiat Croma en de Lancia Thema. Saab leverde met haar 9000 Aero wel een auto die vermogender (en betrouwbaarder) was dat de Thema 8.32. Bij het Tipo-4 chassis waren de deuren zelfs uitwisselbaar. Daar hoor je niemand over, terwijl Fiat nou niet echt een ontzettend premium-merk is, wel? De 9000 werd de meest succesvolle Saab ooit, en van het Tipo4 chassis rijden voornamelijk de Saab’s nog steeds rond.
De stap van GM om de 9.3SS en de Vectra een platform te laten delen, is nog steeds hét onderwerp van gesprek op elke verjaarsvisite. Op de één of andere manier wordt alles van Saab op dat moment door een Opelbril bekeken en hoe je het ook met argumenten kan weerleggen, men blijft het doen. Zelfs de zichzelf serieus noemende autopers. De échte misstap zie ik nog steeds in de 900NG. Wát een slechte auto was dat zeg.
@Svenska AB: De Griffin slaat merktechnisch eigenlijk nergens op. Het grijpt terug naar het wapen van Skåne, waar SCANIA vandaan komt. Trollhättan ligt in Västergötland. Ik vind het woord ‘SAAB’ kaal eigenlijk ook het mooiste. Zo staat dat ook op de bips van mijn MY83 900T, met een mooie kale motorkap. Op mijn 900 T16S zit het logo wel, maar ik vind dat eigenlijk minder mooi. Van mij mogen ze ‘m weer fijn naar Skåne terugsturen ;) Zo’n Koenigsegg-wapen vind ik eigenlijk veel meer hebben. Beetje een omgekeerd Viggen-logo.
Saab was/is het bescheiden merk dat ‘niet van de daken roept hoe goed het is’. In tijden dat product-kwaliteit belangrijker was dan marketing een ijzersterk argument! Maar die tijden zijn veranderd… zelfs de die-hard Saab-klanten laten zich wel beïnvloeden door bijv. een wagenparkbeheerder die zegt ‘maar voor dat geld rij je ook een Audi’. Het gaat nog verder, zeker in de leasemarkt: vergeet niet dat Pon een eigen luxe jacht bezit, waarmee de directie van leasemaatschappijen regelmatig verwend wordt met een weekendje Monaco o.i.d.. Lease-aanbiedinkje erbij en hop, weer honderden Audi’s erbij.
Money en Marketing rule the world!
Misschien dat Saab met Koenigsegg mee kan in de vaart der volkeren wat marketing betreft, en de giga-achterstand wat dat betreft kan goedmaken…
Op productniveau zit het daar al jaren, maarja… wie van de marketing-schapen gelooft dat??
@JW & Svenska_Aeroplan_AB
Op foto 14 van de link blijkt dat de auto nogsteeds de Griffin draagt.
http://www.automotorsport.se/news/18907/saab-9-5–20-nya-bilder/
bedankt voor de link Cees, mooiere foto’s!
Dat het Audi niet nagedragen word dat het onderdelen deelt mevan VW tot Bentley komt omdat het als kwalitief hoogstaand word ervaren en Opel niet.
Verder ben ik het helemaal eens met je verhaal, maar kan je mij verklaren hoe komt het dat er meer 9000’s rondrijden dan 164’s, Croma’s en Thema’s als ze precies hetzelfde zijn?
Misschien erg diep voor na 22:00, maar het vergelijken met Opel heeft misschien ook te maken met het feit dat Saab altijd non conformistisch en individualistisch is geweest en dat hiermee voor een deel verdwenen is, net zoals bij mensen in het dagelijks leven. Mede daarom trekt Saab mij als merk wel moet ik bekennen…
Saab samen met GM is voor mij een beetje als het rijden van Route 66 op een Yamaha R1. Het kan wel, maar op een of andere manier is het ongepast…
@Johan tja, dat Opel niet onder het burgermannetjes/patjepeejers-imago uit komt is me ook een raadsel. Kwalitatief zit het al jaren goed, vergelijkbaar met VAG. Probleem is alleen dat ergens ‘along the way’ men heeft besloten om Saab in de pers naar beneden te trekken naar Opel in plaats van andersom. Reken maar dat Opel heeft geprofiteerd van de kennis en kunde van de Zweedse autobouwers. De insignia OPC zit vol met techniek die direct uit Trollhättan komt. Er moet me trouwens van het hart dat ik de Insignia een hele mooie wagen vind.
Dat de 9000 oververtegenwoordigd is in het Tipo4-segment ligt gewoon aan het feit dat de wagen geassembleerd is geweest in Zweden. Trek maar es een 9000 uit elkaar, dan zul je zien hoe degelijk dat in elkaar zit. de B202/B234-blokken waren in die tijd de allerbesten ter wereld. Het 2.3 blok is nog steeds een feest om mee te rijden, met of zonder turbo. Onverwoestbaar, zelfs als ze extreem getuned zijn. Roestpreventie, afwerking, bouw, goede motoren… de 9000 is nog steeds een ontzettend goede wagen, maar ontzettend ondergewaardeerd. Je hebt tegenwoordig voor een appel en een ei een bomvolle 9000 2.3T, waar je menig moderne boyracer nog steeds het snot mee voor de ogen rijdt. Saab saai? Iedereen die dat zegt heeft nog nooit een Saab turbo bereden.
En tja, Saab onder GM. Ik ben blij dat dat voorbij is.
@ JW: ermmmm, wilde nog wat commentaar geven maar ben het er eigenlijk 100% mee eens! ;)
Ik kan er met m’n pet niet bij, dit is echt meest afschruwelijke creatie die ik ooit in de automobile industrie heb gezien.
Ten tweede: want??
Men vond ze lelijk, hoekig, raar, te duur, geen echte Saab, lomp, etc. Zowel fanboys als haters vielen over elkaar heen met superlatieven in negatieve zin.
Stuk voor stuk worden juist die ontwerpen bestempeld als echte Saabs, Saab-iconen, etc, etc, etc. Ik denk persoonlijk dat deze 9-5 er weer één in die lijn is. Men is óf uitgesproken positief, óf men krijgt braakneigingen. Da’s een goed ding, want dat wil zeggen dat het ontwerp in ieder geval een statement is.
Mooi/niet mooi is trouwens een ding waar geen discussie over te voeren is, want smaak is subjectief. Of het een goede auto is, daar kun je wel over discussiëren, maar dat kan pas bepaald worden aan de hand van ervaringen, kosten/baten, prestaties, en dergelijk. De tijd zal het leren.
Een 9000 heb je inderdaad voor een appel en een ei, maar persoonlijk zou ik met een zak appels en een doosje eieren voor de 9-5 gaan. Nog steeds te geef. Het enige probleem dat ik dan nog over hou is dat ik niet van een klerenkast met alleen maar rode broeken en gele polo’s hou. just kidding :-P
Voor zover de foto’s recht doen aan de auto is het wel een echte Saab en dat is wat telt!
@ Svenska_Aeroplan_AB
Mee eens. Vind het wel heel interessant dat stereotype beeld wat mensen hebben en hoe lang het duurt voor een merk van een bepaald imago af is. De vorige E-klasse was bijv. ook niet bepaald foutloos maar heeft niet veel negatieve gevolgen gehad voor het imago van Mercedes.
Zet mensen zonder dat ze de buitenkant kunnen zien in een auto die ze nog nooit geprobeerd hebben, plak de logo’s af en let dan eens op wat voor reacties je krijgt als ze horen wat het is… (werkt alleen niet bij autoliefhebbers want die zien meteen wat het is, logo”s afgeplakt of niet)
En de mensen die zeggen dat dit geen saab meer is. Of saab heeft geen eigen gezicht of stijl meer. Vraag jezelf eens af wat is er dan zo herkenbaar en eigen aan een ander automerk. Waarom zijn die wel: beter, eigen of completer?
Maar goed! Wie ben ik.
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/saab-9-5-das-neue-schweden-flaggschiff-1359300.html
Geeft een beter beeld!
Saab drivers have the highest levels of “psychological involvement” with their cars: more than 10 times the passion of the average Volkswagen driver.
Met veel plezier gelezen, dus thanks!
Maar ik heb geen duidelijk argument waarom ik dit geen mooie auto vind, ik vind hem gewoon mislukt. Raar lijnspel, achterlicht en koplampunits vind ik ook niet mooi vormgegeven.
en een mooie uitstraling,in onderhoud niet duurder als een ander merk.