Fiat viert feest: er zijn al 1,5 miljoen Panda’s gebouwd

Auteur: , 60 Reacties

Noem mij eens een auto die op dit moment zes jaar of langer op de markt is en in de tussentijd geen facelift heeft ontvangen? Naast de Fiat Panda kan ik er eigenlijk maar weinig bedenken. Misschien zijn het een stel luie donders bij Fiat, maar helemaal ongelijk kun je ze niet geven. Ondanks z'n oude smoeltje verkoopt de Panda namelijk nog steeds als een malle, getuige de 1,5 miljoen exemplaren die er inmiddels aan de man/vrouw gebracht zijn. Chinese kopieën niet meegeteld.

Vandaag rolde het jubileumexemplaar, een blauwe 1.3 Multijet, in het Poolse Tichy van de band. Gemiddeld heeft de fabriek tot nu toe 250.000 Panda’s per jaar geproduceerd, maar dit jaar zal de teller zelfs op 285.000 uitkomen. Steeds meer mensen willen dus een Panda, en dat komt natuurlijk doordat James May er eentje heeft. Heeft verder niks te maken met CO2-belastingmaatregelen, slooppremies en dat soort dingen.

Het Fiatje – praktischer, goedkoper en heteroseksueler dan de 500 – is de bestverkochte auto in het A-segment. En ik moet zeggen, als ik een klein stadsautootje nodig had zou ik zo’n 100 HP niet afslaan. Of hebben jullie liever een Peugeot één-nul-voorkant?



60 reacties

op zich niks mis mee .. niet iedereen kan een Aston Martin veroorloven
@Bob dat is knap gezegt.
ik volg uw mening
ik vindt er ook niks mis mee rij zelf een panda 100hp een heerlijk autootje
maar ze hebben in het 3/4 productie jaar wel het interieur een ander kleurtje gegeven eerst was het licht grijs nu is het donkergrijs
en terecht .. nog steeds een symphatieke barreltje ..
een dure auto kopen/lenen/leasen/stelen kan een aap nog wel ..

een waardige opvolger van de oer Panda ..
khoop da ze deze autootjes zoals de oude Panda nog vele jaren blijven maken, want kvind et eigelijk een van de tofste kleine auto’s op de straat tegenwoordig.
Sterk, de Panda 100HP.

Mijn alllereerste officiële test een paar jaar geleden, en nog altijd eentje waar ik met veel heimwee naar terugmijmer…:

“De enige reden om de 100HP niet te adopteren, is die illustere tijdspanne waarin krachtigere alternatieven ietwat meer adrenaline creëren. Geloof je net als ik dat die momenten eerder schaars zijn en geniet je liever 95 in plaats van 5% van de tijd, tel dan 13.000€ neer voor deze overcomplete hatchback die ver boven zijn gewicht stoot. FIAT is terug, en hoe.”
In Italië rijdt ‘iedereen’ in een Panda. Niks mis mee, een prima wagentje. Ik vraag me altijd af waarom ik er zelf niet 1 heb. Tot ik de prijzen zie tweedehands… maar dat zegt ook weer genoeg. Jammer dat hij niet 10 cm breder is, want ik vind het wel wat krapjes. Maar verder een topper! Ze moeten hem niet vernaggelen met een foute facelift.
@Bob ..
dit gevalletje Panda zou het toch prima kunnen doen in de states ??

aan de andere kant .. jullie hebben al de Scion .. en geen Fiat-cultuur ..
@Lincoln .. ik verbaas me er eigenlijk ook over waarom kleinere autos het nou niet zo goed doen. Scion is redelijk succesvol .. maar die modellen zijn ook iets groter dan deze Fiat.

Ford komt eindelijk met de Fiesta hier en ik hoop dat VW de Polo hier gaat uitbrengen. Autos zijn geen luxe in de States maar een pure noodzaak.

Met een 2e kleine op komst ben ik al een tijdje bezig om de vrouw ervan te overtuigen dat we een grotere auto nodig hebben naast de Range Rover. Om burgelijk te zijn .. de XC70 is een prima auto daarvoor.
@ Bob: een grótere auto naast de Range Rover????????????????????????????

:shock:

@ Algemeen: terecht, tijdloos design dat wordt beloont door goede verkoopaantallen! Fia is in ‘de kleintjes’ altijd al erg goed geweest. Aard van het beestje!
grappig hou iedereen zo positief is over de panda, ik ben benieuwd hoe dat zal gaan straks met de tata nano
Mooi tijdloos ontwerp! Als ze een ‘nieuwe’ klassieker moeten bouwen, dan weten ze hoe het moet (net zoals de 500).
-edit: nutteloze bijdrage-
@Svenska .. niet nog groter dan de Range Rover .. maar ietsje groter dan ik nu heb als 2e auto (de 3e auto is een leuke oude Series 2a voor wat offroaden).

De Range Rover past in de ‘compact’ parkeer plaatsen in de VS .. is op zich een kleine auto vergeleken met wat er hier nog rondrijdt. Een nadeel van de Range Rover is afstand op een tank .. 250 mijl of zo en dan moet ik were tanken en dat is dus als ik niet ben wezen offroaden ermee.

@emiel .. de Tata Nano vind ik nou weer niet echt een ‘mooie’ auto. Fiat heeft een tijdloos ontwerp ervan gemaakt. Het is heel gemakkelijk om iets exotisch te maken en er een paar honderd van de verkopen. Het is meer indrukwekkend wat Fiat heeft gedaan.
@ Bob
een grotere auto naast een Range Rover ?
Hoe groot zijn die kinderen dan ? XD

En groter dan de Range Rover zeg je.
Een XC70 is toch echt kleiner dan die Range Rover hoor…
Oeps , iets te laat…
@ Bob: ahh, duidelijk. Tja, maf he, de Range is daar een compact SUV?? lol

Dan snap je ook wat een cultuuromslag het is om daar ineens een Polo of (OT) Panda te gaan verkopen! Wat is nou de kleinste auto daar? de Scion?
Niets mis met Panda powerrr, ik vermaak me kostelijk met mijn exemplaar:

http://tweakers.net/ext/f/eAMpo9HMIyik9WPsz8h1Pn84/full.jpg

Prima wagentje hoor, zo’n 100HP :D
Fiat weet als geen ander rijplezier te bieden voor weinig geld. De Panda is een geweldig gooi- en smijt-autootje waarmee je moeiteloos door nauwe straatjes laveert. En als je ermee op vakantie gaat, dan hoef je je in de Alpen of de Pyreneeën niet te schamen, want de oersterke Panda gaat vlotter de helling op dan menige middenklasser.
Op reis in Italië heb ik al vaak een Panda gehuurd, en telkens opnieuw is het feest.
@bob, neem dan geen XC maar een gewone V70 want die XC70 ziet er niet uit en als het alleen voor stadsverkeer is ;-)
al moet ik wel zeggen mocht je der nou enigszins mee moet ofroaden is zo’n XC70 een goede uitkomst
Zo, dat valt me mee! Vind t ook een redelijk leuk autotje! Zeker zoals die grijze hierboven van Victor! En hij kan nog prima met deze tijd mee!
@Victor:

Is die lager gelegd?

Om het pogoënde gerdag van de achteras te counteren of?

Knapste kleur voor een 100 trouwens, ook al vind ik pikzwart ook niet misstaan:

FIAT Panda 100HP i
Spelfoutje: ‘gedrag’ dus.
Heb laatst in de bovenstaande 100HP van Victor gereden en kan niets anders beamen dat de 100HP (zeker een getunede) een geweldig racebakkie is !!!

De normale Panda is een erg prettig, betaalbaar en praktisch autootje, mijn moeder heeft er al vier jaar een en hij is ook qua betrouwbaarheid lang niet slecht.
@DRIVR:
Ja, klopt. Is voorzien van een schroefset, precies om de reden die je al noemt: het tegengaan van de absurde rebound op de achterkant. Dat is hiermee volledig opgelost.
jep is verlaagd, nee zo´n 100 HP is een van de weinige autootjes waar je nog eens echt lekker rijplezier in hebt! lekker licht, snel, wendbaar,en bovendien beschikt hij over zéér goede remmen om die snelheid ook nog eens te kunne hanteren. Kortom een leuke snelle auto rijdersauto voor niet al teveel geld.:D
@svenska .. de Smart wordt hier verkocht .. da’s de allerkleinste en traagste auto die te koop is. Daarnaast zijn de Honda Fit en Toyota Yaris ook niet al te groot.
@victor .. ik heb veel te maken met sneeuw en ander slecht weer hier in de bergen .. dus ik wil graag AWD.
Er komt een opvolger aan heb ik gehoord.
@Bob: de 100HP is absoluut niet compatibel met sneeuw en andere glibberige bende. Brede banden onder een licht autootje, beetje nerveuze gasrespons… Nee, dat werkt niet: je glijdt echt alle kanten op.

De Panda 4×4 daarentegen is een machtige verschijning als het om offroad capaciteiten gaat. Tuurlijk, qua vermogen kan het zich niet meten met de grote jongens, maar iedereen die ook maar een greintje verstand heeft van offroad rijden zal je vertellen dat een korte wielbasis en krappe draaicirkel gecombineerd met een laag gewicht je uit meer moeilijke situaties zal helpen dan een hoop vermogen.
@ Victor:

Wauw, in de jouwe wil ik nog wel een dagje sturen, mooie bak heb jij!

Kreeg in maart 2004 ook een Panda. Knalgeel, roofrail, lichtmetaal eronder type Dynamic 1.2. Wat een gaaf bakkie was dat! Reed regelmatig naar Roemenie en terug. Heerlijk comfortabel op lange trajecten.
Het leek toendertijd echt dat je in een klasse hoger reed. Bovendien was de in en voornamelijk uitstap heerlijk hoog en dus comfortabel. Heb nu twee prachtkinderen dus helaas wil het qua ruimte niet meer i.c.m. kinderwagens e.d. Maar als ze een soort van Panda combi op de markt zouden brengen zou ik serieus eens gaan kijken.
100HP ! Prima auto,
heeel veel fijne kilometers,

@Victor

Jij zit ook op het
CarloAbartForum ?


voor de gene die wil ? Ik kan er wel een keer foto’s van maken ;)
De Pikzwarte hebben wij :), er moet alleen nog steeds (25.000km) andere Ragazonn einddemper op, chiptuning en een schroefset
Ooit zo’n geval gehad als leenauto, wat een verschrikking was dat. Geen ruimte om je linkervoet even opzij te zetten op lange stukken door de wielkast en wat een kabaal maakt dat boven de 100 km/u en ook nog eens levensgevaarlijk in de bochten, ik paste mijn snelheid al aan omdat ik er niet zo veel van verwachtte, maar nog gleed het geval over de banden naar de buitenkant van de bocht. Als je de stad niet uitkomt en er alleen maar boodschappen mee doet is het wel een leuk uitziend, zuinig en goedkoop karretje, dit is de enige auto die ik ooit in deze klasse heb gereden, misschien is het voor de klasse wel gewoon erg goed.
Eigenlijk moet Abarth een Lmtd Edition maken van deze wagen.
Ik ben er niet zo’n fan van, alhoewel ik de 100 HP inderdaad erg gaaf vind.
Misschien offtopic, maar de Fiat Bravo MultiJet, donkerrood, rode remklauwen, getinte ramen achter en zo’n setje heerlijke wielen, dat is kunst!
Echt prachtig!
De Panda is ontzettend leuk, mijn vriendin rijdt al 1,5 jaar in een 100HP, nieuw gekocht en inmiddels 30.000 op de teller. Perfect. Daarnaast zelf van 2004-2006 75.000 met een 1.2 Dynamic gereden, ook erg lekker karretje!
http://carloabarth.nl/wp-content/uploads/25000klein.jpg
Excuses, 1 keer was genoeg, zag hem niet staan… Sorry!
IK blijf het een top auto vinden.
Super tijdloos en orgineel.
Echt cool is de HP en de 4×4.
Misschien wel leuk om te laten zien, de rode hier op de foto is de Panda die van Fiat NL is geweest en ook op de promotie-dingen te zien was, de eerste op NL-kenteken, sinds 2004 in bezit.

http://carloabarth.nl/wp-content/duo.jpg
@Ruben, de laatste die in 6 jaar en nog langer zelfs, geen facelift heeft gehad is volgens mij de Ford Ka.
Maar zo´n Pinda kost ook niets, die haal je voor 6k bij de dealer op.
Nu ik al die en profil foto´s zie van mensen met hun panda, moet ik zeggen dat ik hem niet bepaald mooi vind.
Daarnaast is het ook echt wel een autootje voor het lagere segment en moet je er echt niet met meer dan 1 persoon inzitten, aangezien je dan spontaan schouder aan schouder zit en dat lijkt me niet echt ideaal…
Maar ja, er is verder niets mis mee, het rijdt, er zit toch redelijk wat luxe in en het ziet er niet zo goedkoop uit als hij is.
@Markie: “dat lijkt me niet echt ideaal”? Daaruit mag ik concluderen dat je geen ervaring hebt? Ik wel en het gaat uitstekend. Uiteraard even relatief in verhouding tot de concurrentie, moet het niet gaan vergelijken met grote dure auto’s.
Panda is een ideaal karretje voor mensen met kinderen hoor, aardig wat ruimte achterin en echt een 5-deurs. Bedenk dat je voor 12, 13 mille een riant uitgevoerde Dynamic hebt met elektrische ramen, city-stand (niet echt nodig ofzo), goede audio, centrale vergrendeling enzo. Zoals Ruben al zegt in zijn openingspost: het is voor dat geld dit of een Aygo, 107 of C
@Carlo, of een Ka ;)
Maar goed, je hebt mijn zin verkeerd geinterpreteerd. Misschien heb ik het ook wel verkeerd neergezet trouwens, ik heb wel eens in een nieuwe Panda gezeten. Ook wel eens in een oude, maar ik pas er gewoon niet normaal in qua breedte.
Niet alle auto´s uit dat segment zijn zo smal trouwens, in een Ka kon ik vrij eenvoudig naast iemand zitten, maar daar kon ik dan mijn benen weer niet kwijt.
Ach, elke auto heeft zijn voor- en nadelen en nee, ik denk niet dat Fiat dat Fiat een verkeerde auto aanbiedt voor dat geld, absoluut niet.
Ik vind hem persoonlijk, let wel puur persoonlijk, niet zo mooi. Maar als ik zie wat een Pandaatje kost in verhouding tot een lelijke kale Fox. Nou doe mij dan maar een Pandaatje hoor.
Nou proficiat. En hoeveel van 1.5 miljoen liggen er al terug op de sloop?
@Gerre: minder dan je kennelijk denkt. Zowel in Duitsland als Engeland heeft de Panda meerdere keren top gescoord als het om betrouwbaarheid ging. De rode die bij onze zaak staat heeft er er bijna 80.000 opzitten, nooit wat gehad buiten regulier onderhoud.
@CarloAbarth: ik vind 80.000 nu niet bepaald veel. Mijn oude Toyota Corolla had er 312.000 en daar is ook nooit iets aangeweest buiten normale onderhoud en slijtage. Ik wil hier nu niet een discussie uitlokken japan italië maar Fiat heeft, zeker in België, nu niet bepaald een goed imago. Het kan mijn persoonlijke perceptie zijn, maar Fiat heeft toch wel een beetje het imago: goedkoop, doet wel wat het moet doen maar je mag je zeker aan roest, electrische narigheid, rammelen en andere vroegtijdige gebreken verwachten. In Nederland is het imago van Fiat blijkbaar een stuk beter. Als er hier andere belgen zijn die dit kunnen bevestigen laat maar horen.
Wat ik nog wou toevoegen: het is niet mijn bedoeling Fiat te bashen ofzo, ik heb nooit met een gereden. Mijn schoonouders wel daarentegen en dat was een hoop ellende. Fiat is zo’n een beetje een ‘wegwerp’ product. Er zijn ook miljoenen Bic’s gemaakt: goedkoop, het schrijft en daarna gooi je het weg…
1,5 miljoen panda’s gebouwd… slechts 3 verkocht
En hoeveel jaar is dat geleden GerreLekker?

het valt mij namelijk altijd op dat de mensen die erg negatief zijn over Fiat vrijwel altijd mensen zijn die niet zelf een Fiat hebben gehad, maar wel een broer/zus/oom/tante/vriend/whatever hadden met een Fiat met veel problemen.

Als je dan doorvraagt gaat het over een Ritmo in de jaren 80 oid. Geloof me, met hedendaagse Fiatjes is echt niks meer mis qua bouwkwaliteit en techniek, dat bewijzen auto’s zoals de Panda en de 500 wel…
Horus doet ook een mislukte poging tot humor zie ik.
@Gerre: dat is nou precies wat het is: het imago, van nieuwe Fiat’s (sinds jaren) hoef je niks meer roest te verwachten dan van andere merken. Ik snap ook dat 80.000 km niet veel is voor een auto maar meer heb ik er niet mee gereden dus daar kan ik niet over oordelen. Geen rammels etcetera.
Wat betreft de Corolla: daar kan niks aan rammelen aangezien er niks op of aan zit.

Dit laatste is een grapje aangezien dat het imago van de Corolla is en net zo als de roest dus ook niet waar is… ;)
@rw, volgens mij heeft 500 nog weinig kunnen bewijzen, het ding is tenslotte net op de weg…
@Markie: de 500 heb je gelijk in, dat zou niet best zijn als dat nu al duidelijk werd… Maar kijk eens naar de Punto Mk2 (1999-2004), auto’s als Seicento’s enzo, allemaal tamelijk probleemloze auto’s.
Het is ook een echte fiat. Klein, praktisch en goedkoop, bovendien zit die uiterst goed in elkaar. Ik denk dat de panda in deze vorm nog wel 6 jaar doorgaat.
Wat mij eigenlijk wel verbaast heeft is dat Fiat de panda range nooit heel erg ver uigebouwd heeft, geen station, geen cabrio/canvas dak, geen sedan. Alle versies blijven heel dicht bij de originele vorm.
Hulde voor de Panda! Inderdaad met afstand de beste A-segment auto, ook op de snelweg. Het zou mooi zijn als hij nog een aantal jaren doorkan.
@Draper, hoeveel ervaring heb jij met andere modellen uit dat segment dat je iets zo duidelijk durft te stellen?
@Carlos, mijn tante heeft een Seicento, rijdt ze al heel wat jaren in, niet zoveel, maar zonder problemen. Dus dat durf ik inderdaad te bevestigen.
Een beetje een wijvenbak is het wel maar wel een nuttige bak. Wijf er uit en je hebt een stoer autootje waar je overal mee kan komen.
En al 12 verkocht.
@Rw

Snel op je teentje getrapt precies… wordt volwassen dank u.
LOL @ Gerrelekker!

Goeie man! Dat vergelijk Fiat-Bic!
Die houden we erin!
AB.nl, leest u mee???

‘Wat een Bic-merk zeg, Dacia’
‘Die nieuwe Polo? Tja, behoorlijk Bic’
‘Toyota betrouwbaar? vast, maarja, Bic he’…

:D
:D
:D
Als je een Panda wil moet je wel voor minimaal de 1.2 gaan, de 1,1 is echt niet sterk genoeg voor normaal gebruik. En laat Fiat nu een speciale uitvoering met airco hebben (editione cool) voor zo’n 9,5mille (en tot het eind vd maand met 1000 euro bonuskorting….) Geen enkele auto die vergelijkbaar is qua ruimte, uitvoering en kosten.
Was ik geen Alfa-liefhebber, die zelfs het geld niet heeft voor een Panda, ik kocht me zo’n bakje. :-) Nee, serieus, ik ben de Panda meer en meer gaan appreciëren en vind het prijs-uitrusting-ontwerp echt een sterk aanbod. Heb vroeger nog een tijdje met een Panda van de oude soort gereden, wat was dat een geweldig ding :-)

Fiat maakt overigens al lang geen brol meer, hoor. Elke auto kent het fenomeen slijtage, maar verder weinig abnormaals gehad aan onze Regata, Panda, Croma, Tipo, Punto, Punto 2, Marea, Fiorino. ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).