Wiedeking en Härter per direct opgestapt bij Porsche

Auteur: , 65 Reacties

Hier lachen knabbel en babbel nog...

Of ze nu nog steeds lachen is maar de vraag. Het grote avontuur bij Porsche zag er zo veelbelovend uit, maar liep even anders dan de heren hadden voorzien. Ze gokten en gokten verkeerd. CEO Wendelin Wiedeking en financieel topman Holger Härter zijn per direct opgestapt bij Porsche. Ze hoeven de komende tijd gelukkig niet op een houtje te bijten, want Wiedeking krijgt 50 miljoen euro mee en Härter ontvangt 12,5 miljoen euro. Productie baas Michael Macht zal de lege stoel van Wiedeking innemen, met Thomas Edig, baas HR, als tweede man.

Gisteren heeft het bestuur van ook groen licht gegeven om de gesprekken met Qatar Holding LLC af te ronden. Qatar en Volkswagen zouden een bod hebben uitgebracht op Porsche. Porsche laat ook weten zich voor te bereiden op een kapitaal injectie van tenminste 5 miljard euro. Nu de topmannen vertrokken zijn, staat niets de overname van Porsche door Volkswagen nog in de weg. To be continued…



65 reacties

En ook hier val ik in herhaling maar Wiedeking is een van de beste managers in de automobielwereld. Hij heeft van Porsche een topmerk gemaakt nadat ze bijna failliet waren bij zijn aantreden. Hij heeft destijds mensen van Toyota ingehuurd om het productieproces aan te passen (Kai-Zen) waardoor ze per auto een hoge winstmarge hebben en ook hier val ik in herhaling maar ze hebben zich gewoon overschat bij de “overname” van VW en eerlijk gezegd met Piech moet je het niet aanleggen (een van de machtigste mannen in Duitsland)…
Overigens zou het goed zijn als GM of zo even met Wiedeking belt ;)
Ik voorspel dat Wiedeking niet lang werkloos zal blijven.
Heeft zich nu wel vergallopeerd met Porsche. Heeft inderdaad Porsche terug op de rails gekregen maar ik ben ervan overtuigd dat zulke heren vroeg of laat zich moeten vergalopperen willen ze in hun Driving seat kunnen blijven zitten!
Michael neemt de macht over :p
Goedemorgen, ah de bekende rode layout is weer terug.

OT: Wat een verassende wending. nu heeft VAG

een budget,modaal,premium EN supercar merk in handen.
nouja, audi had lambo ook al deels dus.. maar toch.
haha, die namen allemaal, zou zo een Suske & Wiske titel kunnen zijn:
Suske & Wiske en de trieste Wendelin Wiedeking/Michael Macht/Holger Härter.

Maar goed, Wiedeking heeft destijds idd goed werk gedaan, maar dit was toch een domme zet als zelfs analisten het vooraf hadden voorspeld…
Ze hebben pech gehad met de kredietcrisis. Aangezien niemand maar dan ook niemand die crisis heeft zien aankomen is deze situatie niet eens zozeer aan hun te wijten.

Was de crisis er niet geweest dan hadden we nu kunnen spreken over de grootstse coup in jaren en daar had Piëch niets aan kunnen doen. Zoals ik al ergens anders schreef Piëch heeft enorm veel geluk gehad door de omstandigheden. Het is niet eens geluk dat hij afgedwongen heeft.

Al met al staan de kwaliteiten van Wiedeking buiten kijf.

Overigens las ik gister, volgens mij op de teletekst van onze zuider-buren, dat Agnelli geroepen zou hebben dat FIAT binnen 2 a 3 jaar de auto-divisie zal afstoten…
@ Laue, vergeet Bugatti niet
lol @ massarati: exactly my thought. Suske en Wiske of Lord of the Rings ofzo…
Heeft niemand de crisis zien aankomen Massarati?

Er is een jaar of 8 geleden al ernstig voor gewaarschuwd.
Clinton heeft toen een wet uit de jaren 30 geschrapt die er voor zorgde dat ook alle werklozen etc. hypotheken konden afsluiten.
Toen was er al voorgerekend dat als deze groep mensen niet konden betalen dat de gevolgen niet te overzien waren…. Zeker Porsche was hier al een paar jaar mee bezig maar zag eigen groei met geleend geld toch als prioriteit….

Meer respect heb ik voor oa Fiat en Honda die daar toch beter mee omgegaan zijn.
@ rick-dos – hij is dus gewoon ook een gelukszoeker gebleken en iemand die op zulk een niveau ‘het spel speelt’ dient weldegelijk rekening te houden met een catastrofe en hoort dan ook een rampenplan in de kast te hebben liggen.
Ik zal zijn leidinggevende capaciteiten niet bekritiseren noch zijn vermogen om een organisatie te herstructureren, maar hij is tenonder gegaan aan iets waar velen aan tenonder zijn gegaan, zelfoverschatting.
@de sjonnies

Met gokken hou je altijd rekening met een risico. En ik ben in de overtuiging dat ook Wiedeking een worst case scenario in de kast had liggen. Maar dat de kredietcrisis zo hard heeft toegeslagen dat zelfs de meest donkere plaatjes niet reëel meer waren dat had niemand kunnen inschatten. Er zal dus heus wel een recessie in die risico weging zijn meegenomen maar dit niet. Zelfoverschatting is hier niet gerechtvaardigd.

En laten we wel wezen, zijn opstappen heeft ook niets met deze situatie te maken maar meer met de animositeit tussen Wiedeking en Piëch.
@Bert…dat was Bush niet Clinton…
@ Laue:

Welk premium merk dan?
Ik hoop niet dat je Audi bedoeld want dat zijn maar omgekatte VW’s
En laten we ook niet vergeten dat dit verhaal een bijproduct van de kredietcrisis is en niet de oorzaak.
@ rick-dos – Ok, dat het zo hard bergafwaarts zou gaan, heeft idd niemand voorzien, maar ruim 2 jaar geleden, toen er maar nieuwe schepen gebouwd werden in China heb ik al gezegd dat we toen over de top heen waren (ik zit in de zeescheepvaart) en ik zal mijzelf nooit een ziener noemen, zowel Wiedeking als Piëch zijn toch beiden mannen die wel ‘ballen’ hebben maar er niet voor terug schrikken om de hele zaak op het spel te zetten.
Piëch heeft gewoon geluk gehad, dat begon al toen hij heel Porsche op het spel zette met het ontwikkelen en bouwen van de 917, die actie heeft Porsche destijds wekelijk op de kaart gezet, maar als dat fout was uitgepakt?
Ik wil er ook wel uitgeschopt worden met een vertrek premie van 50-70 miljoen Eurie.
@ Rick dos
Toch waag ik te betwijfelen of dit zonder kredit crisis goed was gegaan; om een voorbeeld uit de bank wereld te nemen, het voelde vanaf het begin een beetje als Van Lanschot die probeert ING over te nemen. Intuitief voelt dat gewoon niet goed. Net als bij de overname van ABN Amro door Fortis/Santander/RBS waren er vanaf het begin twijfels of dat uberhaupt ging werken, ook zonder kredit crisis. De krediet crisis heeft het hoogstens versneld.

Overigens zijn er zeker wel waarschuwingen geweest dat we bezig waren een krediet bel (en daarmee crisis) te creeren die vroeg of laat moest knappen. Ook vooraanstaande bankiers waren zich daarvan bewust, maar ons economische groei systeem is nu eenmaal zo opgebouwd dat we afhankelijk zijn geworden van krediet groei, waardoor het lastig is de bel langzaam te laten leeg lopen. De gevolgen zien we nu allemaal.

Uiteindelijk is het, wederom net als als bij de overname van ABN, niet zozeer een rationeel zakelijk spel geweest, maar een strijd van te grote ego’s. De management capaciteiten van Wiedeking staan buiten kijf, maar het is ironisch dat hij Porsche noodgedwongen moet verkopen zoals hij er in zekere zin destijds begon; op de rand van een faillisement.
@de sjonnies

Ruim 2 jaar geleden kon ik je ook al voorspellen dat er een recessie zat aan te komen. In de wereldeconomie zat al een soort van griep onder de leden die tot dan toe beperkt bleef tot de hypotheekmarkt in Amerika en in mindere maten Europa. De olieprijs was schrikbarend hoog en de dollar was ontzettend zwak. Dat waren al tekenen voor een recessie.

Maar goed, dat hoeft voor de plannen van Wiedeking niet desastreus te zijn. Wat gebeurt er meestal om de economie te stimuleren als er een recessie is? Precies, dan gaan de rentes op leningen omlaag. Dat zou in theorie betekenen dat Porsche goedkoper kan lenen om de deal te kunnen financiëren. Mijn vermoeden is dat ze ook daar op rekende en dat men nog laat in 2008 riepen dat ze dit jaar 75% van de VW aandelen in handen wilden hebben.

Echter door de malaisse hielden de banken ineens hun hand op de knip en ineens hadden ze Porsche bij hun cojones.
@Bertjan

Ik denk dat de Porsche-VW overname een andere is dan ABN-Fortis/Santander/RBS, en wel hier om.

Porsche en VW zijn al te veel met elkaar verstrengeld dat het feitelijk niet meer zou betekenen dan een administratieve afwikkeling (het is nogal gechargeerd, ik weet het). Bij de overname van de banken was in eerste instantie al veel te veel betaald voor ABN en daarnaast moest er nog geld ingepompt worden om de onderdelen van ABN op te kunnen laten gaan in de andere banken.
sebastianchubasco
volgens mij zijn er weinig vijandige overnames die gewerkt hebben in het verleden. porsche zou nooit alle bestuurlijke neuzen bij volkswagen één kant op hebben gekregen. dt is misvatting nummer 1 van wiedeking, dit had hij veel slmmer kunnen spelen, tenzij hij doelbewust op rampkoers was en een overname bij Volkswagen forceert. (was het niet Volkswagen die in het verleden een onmogelijke onderhandelingspositie innam voor een mogelijke fusie met porsche?)
.
de credietcrisis is al 4 jaar geleden ingeluid in de financiele sector, het econmisch hart van europa, namelijk London. daar stonden de leningen voor put-opties e.d. al on hold, en was er op de beurs haast geen werk meer. en zoals rick dos al schrijft waren er al tekenen van opstaande algehele recessie, fout nummer 2 van wiedeking, maar wederom waarschijnlijk ingecalculeerd, na het opkloppen van de aandeelwaarde…
@ Dennis

ja ik bedoelde audi.

overigens vind ik elke auto die gemaakt is voor comfort/luxe en meer als 60K kost premium of het nu een citroen of BMW is.
@ JH, dat was Clinton hoor….”toevallig” door Obama en Acorn ingeluid.
Ik zal het jaartal wel verkeerd hebben denk ik, maar het blijft vaag dat zon beschermende wet uit de jaren 30 ineens weg moest terwijl die juist was ingesteld na de grote krach om dat ten alle tijden te voorkomen.
Wellicht verstandig als een bedrijf als Saab, Opel of GM deze heren in dienst neemt om het bedrijf weer winstgevend te maken… ;)
@ Rick dos
Klopt het zijn zeker andere overnames, maar de reden dat ik het voorbeeld aanhaal is omdat bij beide geplande overnames van te voren al ingeschat werd (niet door iedereen natuurlijk) dat het een groot risico was met een hoge kans op failure. De redenen daarvan verschillen inderdaad voor een deel (met name ongekende onderschatting van complexiteit en daarmee kosten van integratie bij Fortis/ABN) en komen deels overeen (de overnemende partij zou een buitengewoon ongezond hoge schuldenlast krijgen)
Hoe oud is die Wiedeking nu? Als ik hem was ging ik lekker rentenieren met een Pina Colada aan de rand van mijn zwembad van mijn mega villa… hoeveel geld heeft die kerel?

Hij kwam in dienst in 1993 voor een miljoen euro per jaar. Dus da’s al 16.000.000 euro. Hij had in zijn contract staan dat hij 0,87% van de winst kreeg. Porsche had 5 miljard winst op een gegeven moment. Dus da’s 43.350.000 euro. Ik weet niet of dit totaal is of jaarlijks… ben geen bedrijfsanalist. En nu krijgt ie een “gouden handdruk” van 50.000.000 euro.

Dus ook al is dit allemaal erg “voorzichtig” berekend… hij is zeker goed voor meer als 100.000.000 euro… :shock:
Nu maar hopen dat er geen knopjes van de Polo of Ibiza in de nieuwe 911 komen te zitten om te bezuinigen.
Jammer dat Porsche weer onder VW vleugels komt! Hoop dat ze niet weer een debakel als de 914 gaan bouwen.
Echt heel veel respect voor Wiedeking. En dat de overname verkeerd is uitgepakt ligt ook deels aan de eigenwijze “kleinzoon van”. Als die Ferdinand Piëch iets niet wil dan zal het ook niet gebeuren…
idd. Piëch duldt géén tegenstand. Wil alleen heersen.

Goede move van Wendelin… op naar ? ? ?
Of lekker rentenieren.
@Bert: het was Bush in 2002:
http://www.youtube.com/watch?v=eW9viaJatpo
Een collega van me heeft ervaren hoe Piech kan zijn. Piech vond bij een presentatie van een nieuw model het model te “futuristisch”. Een marketeer zei toen tegen Piech “maar mr. Piech, U moet ook aan de toekomst denken”.
Waarop Piech zei “zo, moet ik dat”…de marketeer is nooit meer gezien ;)
@ Dennis

Ik begrijp iets niet, misschien kun je me dat uitleggen. Ik las laastst in de FT dat VW de auto-divisie van Porsche wil overnemen maar dat Porsche Holding daarvoor geld krijgt en met dat geld de schulden van Porsche Holding wil afbetalen, aangezien het gespeculeer op de aandelen Volkswagen door Porsche Holding is gedaan en niet de auto-divisie. Dat wil zeggen dat VW misschien wel Porsche autos koopt maar dat Porsche Holding gewoon nog steeds 30% van de aandelen VW heeft met uiteraard opties op een veel groter belang. Volgens mij klopt dit, kunt u dat bevestigen? ;)
Sorry ze hebben 50% en kunnen dat uitbreiden naar 70%.
@JPM: Ik durf het niet te zeggen. Zolang Porsche en/of Volkswagen niet met een officiële verklaring naar buiten komen, blijft het speculeren hoe de vork precies in de steel zit. Het vertrek van de twee heren is een zeer recente ontwikkeling en hoe het vervolg er tot in detail uit zal zien, moet nog blijken.
krijgt 50miljoen mee….dat is gvd bijna 2x de jackpot van de staatsloterij deze maand, dat is toch niet normaal?
Lekkere oprot premie…

Kunnen ze nog een onderkin erbij kweken…
Wie lacht er nu het laatst?…. 50 miljoen in the pocket! Daar wil ik ook wel voor ontslagen worden!
Laten we duidelijk zijn, Wiedeking heeft Porsche niet alleen gered. Het is net onder leiding van Ulrich Bez (nu Aston Martin) dat Porsche de 911 993 (de redende engel) heeft ontworpen. Toen is Wiedeking aan de macht gekomen en hij heeft inderdaad ervoor gezorgd dat het productievolume werd uitgebreid en efficiënter verliep…
@TDIfreak

Waarom niet? Sommige mensen kunnen uitzonderlijke dingen en worden daarvoor uitzonderlijk betaald. Dat jij niet kan zien wat voor uitzonderlijke prestatie deze man heeft gezet wil niet zeggen dat hij niet terecht betaald krijgt.

Ik snap niet waarom iemand als Beckham of Ronaldo tientallen miljoenen betaald krijgen. Zo werkt het in de economie, naar de ‘winner takes all’ principe.
Zijn contract liep nog tot 2012 dus hij had theoretisch recht op 100 miljoen maar neemt “slechts” 50 miljoen waarvan hij de helft zal schenken aan goede doelen.
@ StijnB

Onder leiding van Wiedeking werden de Cayenne en de Boxter gelanceerd en die twee auto’s hebben Porsche erboven op geholpen. Juist de 911 verkocht niet meer goed en Wiedeking ging toen het aanbod vergroten en dat bleek een geniale zet. Dus ik zou zeggen dat het bijna volledig aan Wiedeking en uiteraard het huidige bestuur te danken is dat Porsche het zo uitermate goed deed.
Precies JPM; @TDIfreak, zou zeggen leer een vak en probeer hetzelfde als Wiedeking te bereiken en dan verdien je ook zoveel…
50 miljoen mee krijgen, niet alleen de banken zijn dus rot…..
LOL @ Autoblogger, hypocrisie ten top ? :P

Wiedeking verdient het meer dan welke manager ook vind ik. Deze man heeft Porsche volledig uit het slop gehaald.
De overname van VW was een grote gok (en ook een grote flop), maar ja, je moet wel eens risico’s nemen. Én de schuldenberg is blijkbaar niet zo zorgwekkend, want er staan er toch al te trappelen om ze over te nemen (VW en Qatar).
@StijnB

Je hebt gelijk. De 993 was inderdaad de ommekeer van Porsche. Iedereen denkt dat de Cayenne de reddende engel was maar dit is feitelijk niet zo.

De Cayenne en Boxster verstevigde echter wel de positie van Porsche.
Haha, die lui zien er echt Duits uit
hij heeft porsche wel van de ondergang geholpen, en er een erg goed bedrijf ervan gemaakt!!

alleeen jammer dat het dus nu toch weer de verkeerde kant op gaat.




en hadden ze dat geld niet beter kunnen gebruiken om hun eigenschuld deels af te lossen?
“Don’t follow the crowd” is altijd een domme economische zet. Aanbod moet steeds inspelen op de vraag, al gaat het om een te-veel-imago-merk als Porsche
The German business publication ‘manager magazin’ lists him as the best paid executive in Europe, citing his annual salary in 2007 as having been 72,600,000 €

Is van wikipedia gaat over wendelin wiedeking
Wiedeking heeft Porsche inderdaad groot gemaakt, nu dreigt het ten onder te gaan aan zijn grootheidswaanzin. Dat is keer oop keer de valkuil waar dit soort mensen in vallen.
@ JPM

De 993 zorgde er op zijn eentje voor (1995) dat Porsche terug break-even draaide. De 996 en Boxster (986 2.5) stonden al in de coulissen klaar toen Wiedeking aan de macht kwam. Enkel de Cayenne en latere 911’s , Boxsters en de Panamera kan je aan hem toeschrijven. Hij heeft ze naar de (financiële) top (en later afgrond) gebracht maar voor de ommekeer heeft hij bij Porsche niet (enkel) gezorgd.
@ Timmie
Integendeel, als je met de stroom meegaat zal je nooit meer dan een matige return bekomen. Hoge winsten komen net uit het inspelen op latente consumentenverlangens (denk aan Renault met de eerste Espace, Scenic BMW met de X5), en dit betekend inderdaad tegen de stroom ingaan. 9 kans op 10 wordt het niets maar als je succes bekomt zal he gigantisch zijn (met jaren voorsprong op de concurrentie)
@de sjonnies: Precies, juiste analyse! Tel daar bij op het politieke spel met de Piech familie, de vakbonden en KfW die geen geld wilde verstrekken…..
Jammer dus dat de man die veel goed heeft gedaan op deze manier weggaat. En ook jammer dat het enige zelfstandige sportwagenmerk nu onderdeel van VW wordt. Is meer een uitstralingsverhaal en merk geschiedenis en hoeft op zich geen ramp te zijn want velen gingen Porsche voor (Fiat Groep – Ferrari / Maserati, Ford – Aston, Jag, Landrover welke nu weer afgestoten zijn en zo kunnen we nog wel ff doorgaan)
Ik snap niet dat mensen serieus denken dat Wiedeking Porsche gered heeft. Toen hij aantrad, was het de bedoeling dat hij er voor zou zorgen dat Porsche zelfstandig zou blijven. Door de verliezen zag het er naar uit dat Porsche overgenomen zou worden door VW. De verliezen kwamen toen ook door een recessie, na een periode van voorspoed waarin Porsche veel geld had verdiend. Dus kun je ook zeggen dat de toenmalige bestuurders er niets aan konden doen. Toen Wiedeking aantrad was het ergste van de recesssie voorbij, dus hij kwam net op het goede moment om zich als grote redder te profileren. Nu wordt Porsche alsnog overgenomen door VW omdat de grootheidswaanzinnige een kleine fabrikant een groot concern wilde laten overnemen. In de tussentijd is Porsche bovendien onder Wiedeking verworden tot een fabrikant van voornamelijk gedrochten. Van mij mag hij weg en een autoliefhebber de plaats in nemen. Wiedeking is geen gepassioneerd liefhebber, maar gewoon een koele saneerder. Dat liefhebbers ook succesvol een sportwagenfabriek (wat Porsche niet meer is) kunnen leiden, bewijzen bijvoorbeeld Charles Morgan en Ulrich bez.
Vijftig miljoen.
50 miljoen.
50.000.000
Fuck
V-i-j-f-t-i-g m-i-l-j-o-e-n.
Honderdtwintig miljoen piek.
twee miljard frank.
Fuck.
Een recessie en de kredietcrisis die we nu kennen zijn twee totaal verschillende dingen.

Als de kredietcrisis niet meer was dan een recessie dan had Porsche er nu véle malen beter er voor gestaan dan eind jaren ’80 begin jaren ’90.

Wiedeking heeft Porsche wel degelijk een sterker merk gemaakt. Eer die eer toekomt natuurlijk…
@ Topless, ehhh boxster :-)

Kan het hier niet met je eens zijn. Wat Wiedeling heeft ingevoerd bij Porsche is de Toyota productietechnieken – nee geen fabriek vol Yarissen – maar de begrippen ‘Just in Time’ en ‘Continual improvement’.

Vervolgens ging hij aan het winstboosten. Kun je de eerste generatie boxster en de daaropvolgende 996 herrineren, feitelijk twee handen op een buik.

Daarna ging men voor volkswagen de Touareq ontwikkelen – die betaalde VW dus – en er vervolgens zijn eigen versie van lanceren…wat ik zeg winstmaximailisatie

Maar de klanten pikten het, omdat zoals je aangeeft het nieuwe geld zich manifisteerde.

Waar de man zich heftig in verslikt had was de VW-wet!

(even voor de intimie: Een aandeelhouder met 20% alle beslissingen kan blokeren. En die 20% heeft de Duiste staat NiederSachsen.)

Die wet was door de EUR namelijk als illigaal bestempeld….en toen kwam het masterplan van Wiedeking en zijn Financiele man…VW was namelijk ronduit ondergewaardeerd op de beurs en winstgevend en heeft veel geld in kas, dus….

als we nou geld lenen, VW opkopen EN DAN MET HET GELD VAN VW ONZE LENING AFBETALEN!!!!!!!!

Echter de Duitste overheid kreeg de EU zo ver om de VW-wet te laten voor wat het was, en dus kan die Duitse provincie zijn vuist op de tafel slaan en zeggen: HAHAHA nee je krijgt de VW fondsen niet. Dus ga maar lekker zelf uizoeken waar je je geld vandaan haalt ……

even een ps. De milliarden winsten die Porsche de laatste jaren gemaakt had was dus dan ook veelal op papier – Koersstijgingen bij Porsche en VW. Dus de Cash om 7 – 10 Miljard te dokken hebben ze niet…..

En dus heeft VW gewonnnen….het einde… slaap zacht
Stom gegokt en verloren.. ik kan het niet anders zien…
De feiten tellen en dan heeft Wiedeking een bedrijf op het spel gezet met een goede reputatie en geschiedenis.
De winsten van de afgelopen jaren zijn uit het spel op de beursen, meer dan de winst uit de automobieltak. En ondertussen de werknemers zoet houden met flinke bonussen…
Ik vermoed dat die maar half wisten wat er achter hun rug om gebeurde.

Overigens is de kredietcrisis geenszins de oorzaak van het falen van het plan. Wiedeking heeft zich verkeken op 1 man… Piech.
De macht van die man is echt ongehoord en wortelt waar het niet gaan kan.
Het woord mafia kan hierin in zekere zin een vergelijkbare betekenis hebben.

Na diverse schermutselingen tussen beide heren was het een kwestie van tijd.
Dus wel degelijk zelfoverschatting.
Ongeveer een jaar geleden werd duidelijk, dat Ferdinand Piëch Wendelin Wiedeking koste wat kost kwijt wilde. De redenen hiervoor zijn nooit echt duidelijk geworden, maar naar het schijnt mag Ferdinand Wendelin niet zo zeer.
Beiden zijn bikkelharde spelers, maar Piëch is toch maar weer de beste strateeg gebleken, heeft opnieuw gewonnen en staat er momenteel absoluut aan de top. Dat zijn de meest recente feiten.
Of we nu spreken over een fusie, een overname of een geïntegreerd concern: Helemaal niet belangrijk! Het zal Ferdinand worst wezen!
Piëchs’ strategie bestaat o.a. uit het principe, dat ook door Bush jr. werd gebezigd: Wie niet met ons is, is tegen ons. En voor Piëch betekent dat: Eruit met die gast!
En vergeet m.b.t. Wiedeking niet, dat hij zich als Porsche-boss wilde bewijzen tegenover Piëch: Hij heeft Porsche van de rand van de ondergang gered, maar het krediet, dat hij daarmee had verdiend, verspeelde hij door het pokerspel om VW. Een zet, die hij NOOIT had mogen doen! Hij werd er in eerste instantie zelfs door Piëch bij gesteund, maar alleen, omdat Piëch er zeker van was, dat hij hem daardoor kwijt zou kunnen geraken. En geloof me, de oude vos Piëch heeft weer gewonnen.
En zijn strategie om straks, in 2018, grootaandeelhouder te zijn van ‘s-werelds grootste autoconcern, zou wel eens al zijn dromen kunnen waarmaken.
O, dus nu heeft Piëch ook ineens de kredietcrisis in gang gezet? Immers, als je die redenatie volgt moet dat wel, want hoe is Piëch anders verantwoordelijk voor deze situatie? :roll: Piëch heeft gewoon geluk gehad met deze crisis, meer niet…
In feite heeft de crisis helemaal niet veel met de problemen die Porsche nu heeft te maken. Tuurlijk is het aandelenbezit minder waard en is herfinancieren moeilijker, maar als ze zich niet in de schulden hadden gestoken op basis van een inschattingsfout dan hadden ze nooit de problemen gehad die ze nu hebben.

Toen de Volkswagen wet door de Europese unie van tafel werd geveegd dachten de heren bij Porsche dat ze vrij spel hadden. Ze gokten met korte leningen op de miljarden die VW op de bank heeft. De Volkswagen wet is vervolgens aangepast, maar een paar clausules nekken Porsche nu. Eén van de clausules zorgt ervoor dat met name de deelstaat Niedersaksen nog steeds bepaalde acties mag blokkeren. Daardoor kan Porsche niet bij het geld van VW en daardoor kunnen ze de kortlopende leningen niet aflossen. Verkeerd interpreteren van een juridische uitspraak….. tja foutje, bedankt!

Piëch had het altijd al voor het zeggen samen met de rest van de familie en de familieleden van de Porsche-clan. Zij controleren de Holding dus zij trekken uiteindelijk hoe dan ook aan de touwtjes…..

Of dat echter in de toekomst zo blijft, dat is het meest spannende van de huidige ontwikkelingen. VW heeft namelijk zo goed als alle troeven in de hand en Porsche moet een deal sluiten ter herfinanciering anders houdt het hele verhaal gewoon op……. Die miljarden in de toko steken dat zal niemand willen doen zonder een boel zeggenschap naar zich toe te trekken….. de slimste deal voor VW is dan ook om een groot deel van de aandelen in de Holding te kopen….. maar dat zullen de families als laatste willen….
Wat Porsche nu genekt heeft is het (ongezonde) wantrouwen van de banken t.o.v. elkaar maar ook t.o.v. van alle investeringen.

Dat zie je overal in de wereld waar bedrijven zaken doen met of via banken. In Nederland zijn kleine ondernemers nu bijv. aangewezen op steun van lokale overheden waar ze dat normaliter makkelijk een financiering via een bank konden regelen. Trust me, I know…

Als de banken niet ineens irrationeel angstig zouden zijn geworden en daardoor hun hand op de knip hielden en houden dan had het voor Porsche anders afgelopen.

De zogenaamde VW-wet zou niet meer dan een hobbel zijn geweest. Die wet druist tegen zo wat alle wetten van de EU in.

Als Porsche inderdaad gokte op de miljarden van VW dan zou dat dom zijn geweest. Je zou immers eerst een gezond bedrijf opkopen om het vervolgens te verzwakken door de reserves van dat bedrijf aan te spreken om een schuld af te betalen. That just doesn’t make sense…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).