Hoeveel kilometer met 20 euro aan brandstof?

Auteur: , 62 Reacties

Supercarbezitters en SUV-rijders kunnen wellicht beter iets anders gaan doen, maar voor de rest van ons is dit een interessante test. Het Duitse Auto Motor und Sport reed niet alleen met supercars, maar ook met een aantal zuinige spaarmobielen zo ver mogelijk voor 20 euro.

De sportievelinge, limo’s, suv’s en andere benzineslurpers doen het zoals verwacht niet heel erg best. Voor 20 euro kom je in een Fiesta bijna acht keer zo ver als in een Lamborghini Murcielago LP640.

Rover Range Rover Sport V8 Supercharged: 91 km
Maybach 62: 91 km
Corvette: 90 km
Cadillac Escalade: 89 km
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé: 89 km
Maserati GranTurismo S: 88 km
Aston Martin DB9: 88 km
Maybach 62 S: 88 km
Maybach 57 S: 88 km
Rolls-Royce Phantom: 87 km
Jeep Grand Cherokee SRT8: 87 km
Cadillac SRX 4.6 V8 AWD: 87 km
Aston Martin DBS: 86 km
Ferrari 430 Scuderia: 85 km
Mercedes ML 63 AMG 4-MATIC: 84 km
Bentley Continental GT Speed: 84 km
Bentley Continental GTC: 84 km
Hummer H2: 80 km
Ferrari F430: 79 km
Bentley Continental Flying Spur: 79 km
Bentley Brooklands: 72 km
Bentley Azure: 72 km
Ferrari 612 Scaglietti: 70 km
Ferrari 599 GTB Fiorano: 68 km
Lamborghini Murcielago LP640: 65 km

De Rover Range Rover Sport V8 Supercharged wint in de categorie benzine-slurpers, maar eigenlijk is dat een beetje een meisjesauto dus echt meetellen doet die niet. De Maybach 62 en Corvette doen het dan bijzonder goed.

Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic: 498 km
VW Polo BlueMotion: 484 km
Volvo S40 1.6D DRIVe: 475 km
Volvo V50 1.6D DRIVe: 475 km
Mini Cooper D: 470 km
Toyota iQ 1.0 1.4 D-4D: 465 km
Mini Cooper D Clubman: 454 km
Skoda Fabia 1.4 TDI-PD: 452 km
Toyota Yaris 1.4 D D-4D: 446 km
Ford Fiesta 1.6 TDCi: 442 km
Mazda 2 1.4 MZ-CD Sport: 439 km
Fiat 500 1.3 Multijet 16V: 438 km
Ford Ka 1.3 TDCi: 436 km
VW Passat EcoFuel: 436 km
Citroen C2 HDi 70: 432 km
Fiat Panda 1.3 Multijet 16V: 432 km
VW Passat 1.4 TSI: 430 km
Renault Twingo dCi: 429 km
Alfa Romeo Mito 1.3 JTDM 16V: 428 km
Peugeot 206 HDi eco 70: 428 km
Seat Ibiza 1.4 TDI: 427 km
Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic: 427 km
Volvo C30 1.6D DRIVe: 427 km
Hyundai i10 1.1 CRDi: 426 km
Smart Fortwo Coupe cdi: 407 km

Bij de muesli-auto’s zijn de gehaalde afstanden vele malen groter. Opvallend goed scoren de S40 en V50 DRIVe, die zomaar op plaats 3 en 4 tussen allerlei klein spul terecht komen. De C30 die toch echt dezelfde technologie aan boord heeft, doet het met 427 km een stuk slechter. De Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic is de grote winnaar met 498 km, waarmee bewezen lijkt te zijn dat Ford/ Volvo 1.6 diesel erg spaarzaam kan zijn. (via autogespot.com)



62 reacties

de resultaten van de smart diesel vallen me erg tegen
Okay sinds wanneer doet een Amerikaan (Corvette) het beter dan Europeaan. :|
WTF, bijna 500km met maar 20 euro? Wist niet dat die oliestokertjes zo zuinig konden zijn.. :)
Wazig van die Volvo. Als ze compleet dezelfde motor hebben en opzich hebben ze ook dezelfde voorkant. maar dan toch zoveel verschil hebben in het verbruik..

Kan niet terug vinden hoe ze de test hebben uitgevoerd.. Maar misschien hebben ze een andere route uit gelegd?
FuelMinded, omdat de corvette vrij zuinig is. Grootste troef daarin is de versnellingsbak, de laatste 2 verzetten zijn heel lang waardoor met heel weinig toeren over bijvoorbeeld de snelweg gereden kan worden. dat scheelt een hoop.
Het valt me op dat er geen Prius of Insight in het lijstje zit, of was dit de bedoeling?
En bij het Supercars lijstje komen geen Porsches voor…
met mijn Cooper D doe ik 500km met een dikke 30 liter aan diesel..
Das geen 20 euro hoor ;)
mij valt da maybach 62 op :o, zo een limo met zo een laag verbruik???
en een ml63 amg 4matic? amg maakt toch enkel rwd modellen, zelfs de g55 is geen awd… en chapeau voor de volvo’s!
Nou, ik rijd ongeveer 300 km per €20,- . Cinquecento 1.1 sporting. ( oudere technologie natuurlijk ) . Ik maar denken dat ik redelijk zuinig was.:O

@ mezelf, keep dreaming!
@ gizzi: de lengte van de auto doet er ook toe, daarom staat de V50 zo hoog, omdat die een lange daklijn heeft, dit heeft veel invloed op de aerodynamica

@ jan: porsches zijn vrij ‘zuinig’ dacht ik, zo rond de 10 liter per 100 km verbruiken die bij een normale rijstijl, de supercars die hier staan zullen zeker wel rond de 15-20 liter zitten:p
met 13 liter(15 euro ) 480 kilometer (H)
aprilia tuono 50
De volvo drivE zijn idd erg zuinig. ze komen alleen niet van hun plek af. wel mooie autos
Het was mooier geweest als men auto’s met eenzelfde brandstoftype naast elkaar had gezet. Hoever komt bijvoorbeeld een Audi Q7 V10 Tdi?
Het is op deze manier wel erg makkelijk om te scoren met groene auto’s.. Zuinige diesels vergelijken met zuipende benzine V8jes.. Maar goed, heeft de buurman met z’n zuinige Drive-e Volvo weer wat te vertellen op ’n verjaardag..
hmm ik had de Murcilago zuiniger verwacht aan de hand van dit :
http://www.youtube.com/watch?v=HoO6IyzDStw
vanaf 2:30
Volvo komt toch als grootste overwinnaar uit deze lijst. Met 2 grote wagens zo hoog in de lijst staan. De auto’s rond hun zijn allemaal stekkedoosjes.

Spijtig dat de lijst niet alle merken bevat.
Voor mij is dit een opvallend resultaat: VW Passat 1.4 TSI: 430 km

Als enige benzine-auto tussen alle diesels haalt hij een behoorlijk resultaat. Bovendien is het waarschijnlijk ook de grootste auto van het zuinige lijstje. Ben absoluut geen VW-liefhebber, maar wat ze met de Passat uitsteken is wel knap.
@technopatat: AMG doet wel degelijk awd, De G, ML en R zijn hier goede voorbeelden van.

@Neurolizer: die bestaat niet. VW Touareg heeft een v10 diesel, de Q7 een v12.

@Jan: dat dacht ik ook al.

Verder valt het me algemeen op dat bij de zuinige auto’s op de twee Passats na geen benzinemodellen zitten. Een Alto, een Cuore of een Colt had wat mij betreft ook wel in de test gemogen. Of een 500 dualogic, een Smart benzine etc.
Raar dat de F430Scud verder komt dan de F430(luxe) uitvoering.

@Jan,

Mijn vriend z’n 996 C4S doet ongeveer 12l/100km bij normaal rijden.
@Prisma,
Gelijk heb je!
Da’s een beetje als vragen of Megan Fox kan koken.
Duitse Auto-motor und Sport, houden we wel even rekening met Duitse brandstofprijzen? M.a.w in Nederland komen we met 20 Euro aan diesel nóg verder.

Opvallende score van de Fiesta, waarom is ie zoveel zuiniger als een IQ??

Freez
het is logisch dat ze de kleine benzineauto’s er niet in hebben zitten, benzine is toch duurder dan diesel, bij gelijk verbruik is een diesel dus goedkoper…
@bmw, inderdaad, de Passat viel me ook op. Eigenlijk de enige mooie motor in dit lijstje van kleine dieseltjes :-)
dat valt te zien hoe ik rij,op het gemak weet ik het nie :lol:
eerlijkheids halve wil ik da nie weten,ik wordt er ongemakkelijk van,dus ij zuipt jawel
Er moet wel rekening gehouden worden met het verschil in brandstofprijzen. Aangezien de test in Duitsland is gehouden is de kans redelijk aanwezig dat we in Nederland meer of minder benzine voor hetzelfde bedrag ontvangen. Moeilijk dus ook om de prestaties van je eigen auto te vergelijken met het geplaatste lijstje.
Leuk!


Interessante vervolgvraag: wie is sneller op de plaats van bestemming :evil: ?
@gizzi: aerodynamisch gezien is drag achteraan de wagen vele male erger dan een vlakke voorkant bv (dermee dat die volvo’s met identieke voorkant zo’n verschil hebben waarschijnlijk)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ow dan valt mijn auto nog reuze mee met 1 op 10 :) das dan wel op de snelweg :S voet neer dan kom ik uit op 1 op 7 denk ik.
waarom zetten ze er geen hummer bij wil ik wel even weten :P
corvette doet het trouwens wel erg goed he vergeleken met de “schoneren” europeanen?
interessante test, maar de bovenste lijst is alleen benzine en de onderste lijst is alleen diesel?

het had een completer beeld gegeven als er ook een lijst met kleine, zuinige benzine modellen naast had gestaan en een supercar lijst diesels (audi R8 V12 TDI en dat soort werk)

dan kan je ook het verschil zien tussen een fiesta op benzine en op diesel.
en BV een ML 63 en de TDI ML naast elkaar zeten
@ Gizzi

Waar zie jij het verschil tussen de Volvo’s dan? Volgens mij komen ze allebei tot 475km.

Ik vind het wel knap dat VW er met de Passat als eerste benzine auto tussenstaat!
@Hanz: dat de bovenste lijst enkel benzines en de onderste bijna alleen diesels zijn is heel logisch, aangezien diesels heel wat zuiniger zijn. Een R8 V12 TDI bestaat enkel als concept en een TDI ML bestaat al helemaal niet aangezien een ML helemaal geen volkswagen-product is.
hoe realistich is dit dan want bij de ene tankstation kan je voor 20 euro meer tanken als bij de anderen
LPG?
met welke snelheid hebben ze dit getest? en op welke manier? gelijk plankgas naar een geijkte snelheid of heel langzaam naar die snelheid toe werken?
Ik mis Porsche ( tussen de exoten wel te verstaan )! Dus zo veel benzine gebruiken ze niet. Milieu vriendelijk racemerk blijkbaar.
Niemand die in het bezit is van een auto uit het bovenste rijtje zal zich er overigens druk om maken. Bestuurders uit het onderste rijtje wel. Ze zullen bij de tests van het bovenste rijtje dus aardig wat lol gemaakt hebben aangezien de uitslag er toch niet echt toe deed.
het zou pas helemaal eerlijk zijn als je ook de wegenbelasting erbij rekent
Altijd leuk om te zien hoe zo’n “ouderwetsche onzuinige simpele” Corvette de “geavanceerde high-tech” europeanen achter zich laat! :lol:
Waarom geen 911 bij de benzineslurpers? Om niet te tonen dat een sportwagen ook (relatief) zuinig kan zijn…

jammer voor zo’n magazine :(
De Volkswagen Passat haalt echt geen 430km op 15 liter benzine.
@autogek: Daarom is het ook waarschijnlijk geen 15 liter, maar bijna 20 liter ;)
Echt niet? Omdat het een VW is zeker en geen Toyotaaaaaa…
Koop jij 20 liter benzine voor 20 euro?
Laurens ga eerst even onderzoek doen voor je weer voor de zoveelste keer wat onzinnigs schrijft. En 1.4 16V TSI EcoFuel rijdt gemiddelt 1 op 14,5.
@autogek: ga eens Nederlandsch leren; gemiddelt moet met een d
Nederlands is met SCH ?
Nee, Toyota is met sch, van schijtbak ;-)
Corvette valt me nog tegen, eigenlijk. Ik had in een test wel eens gelezen dat wanneer je in een Corvette goed op je rijstijl let, dat hij opvallend zuinig kan zijn. Daardoor had ik niet verwacht dat deze auto’s zuiniger zouden zijn.
-Rover Range Rover Sport V8 Supercharged: 91 km
-Maybach 62: 91 km
Nederlandsch staat in geen 1 woordenboek, Nederlands wel. Net als Gemiddelt niet en gemiddeld wel.

Maar een Passaat 1.4 TSI of Ecofuel rijdt ( met d en t ) nog steeds maar 14,5 km op een liter en kan hij dus nooit in dit lijstje staan.
@autogek

schrijf een huilbrief naar AM&S, dat is maar het grootste duitse autotijdschrift, ze zullen wel bevooroordeeld zijn. Oh ja, dat is geen excuus voor jou :-)
What ever Laurens.
M’n baas zal blij zijn met deze uitslag.
Eind van de week m’n Volvo V50 DRIVe ophalen.
Maar ja, als je altijd behoorlijk doortuft moet ik nog zien hoe zuinig de V50 echt is.
Ze geven 1 op 25,6 op.
Als ik 1 op 20 haal ben ik al trots!
Whatever, zonder spatie.
Beetje jammer dat de smart cdi onderaan staat ;( Dat zou volgens fabrieksopgave van 3.3 liter, de zuinigste moeten zijn.
@ Carl, op de duitse website staat dat de Smart 566 km reed met 20 euro. Dus die lijst hierboven klopt ook niet.
als ze met name snelweg hebben gereden dan rijdt die passat 1.4 tsi een stuk zuiniger dan de 1:14.5.. op de snelweg loopt ie bij normale snelheid rond de 1:19 (120 km/uur) .. als je 100 rijd nog zuiniger..Oh en volgens mij heeft ie gewoon gewonnen… Er stond volgens mij dat de test ging om 20 euro benzine en niet 20 euro diesel…
@ Trevor: Ik zeg ook niet dat het om diesel ging, maar om 20 euro brandstof. Dat houdt in 15 liter benzine. Dan moet de Passaat dus 436 km op 15 liter hebben gedaan wat ong. 1 op 30 uitkomt. En dat haalt hij nooit.
Volvo is goed op weg naar de groene hel.
En dichte wielen zijn cool!
@ Autogek het is Duitse geen duiste
Dat fabrikanten de boel bedotten, willen en wetens verkeerde informatie verschaffen over onder andere het brandstofverbruik is wel duidelijk. Wij leasen 3 x Fiat 500, de versie met 14 % bijtelling en een door de fabrikant opgegeven verbruik van 1:21. De praktijk leert ons dat na dik 30.000 kilometer deze 3 exemplaren uitkomen op 1:14 gemiddeld. Het gekke is dat niemand het schijnt te deren of raken want Fiat komt er gewoon mee weg. Als iemand me hier in kan adviseren hoor ik het graag. Dit hoge verbruik kost ons ongeveer € 3000,- extra per jaar aan brandstof.
Kasper274

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).