Nissan gaat zich actief bemoeien met je bochtenwerk

Auteur: , 39 Reacties

Voor sommige mannen met een dominante vrouw is dit reeds het geval, maar we kunnen wachten op de dag dat we in onze eigen auto geen moer meer te vertellen hebben. Het enige wat we dan nog mogen bepalen is waar we heen willen en voor de rest is het kop houden en afwachten totdat je op je bestemming bent aangekomen.

Alleen nog maar in- en uitstappen klinkt misschien heel luxe (of juist heel saai), maar feit is dat we een dergelijk systeem al lang kennen: het openbaar vervoer. Daar staat vaak ook netjes bij de bestuurder met een bordje aangegeven: “aandacht van het personeel niet afleiden”. Met andere woorden: kop houden en afwachten totdat je op je bestemming bent aangekomen.

Gelukkig is de techniek in onze auto nog niet zover gevorderd en mogen we voor het belangrijkste deel nog gewoon aankloten, maar steeds meer systemen gaan zich tijdens het rijden actief met ons bemoeien met als doel de veiligheid te vergroten. Sommige knappe koppen zijn ervan overtuigd dat dankzij de techniek op een dag het aantal ongelukken tot nul zal zijn gereduceerd.

Zo ontwikkelt Nissan momenteel een systeem dat ons veilig door bochten moet loodsen. Het navigatiesysteem werkt hand in hand met het gaspedaal, rempedaal en de stuurinrichting om je “veilig” door een bocht te begeleiden. Als het systeem van mening is dat je toch echt iets te hard die bocht instuurt (Wouter!) dan gaat het gas eraf en remt de auto automatisch af naar een verantwoorde snelheid. Nu maar hopen dat het navigatiesysteem een beetje up-to-date is. Wanneer het systeem productierijp zal zijn is nog niet bekend, maar ik zou zeggen: maak geen haast.



39 reacties

Daar gaat het plezier van autorijden!
Dit vind ik er nu wel net over.
khad toch wel beter van nissan verwacht..
maar bekijk het positief mss passen tuners dit aan zodat de auto je eerder aanmoedigd om sneller te gaan :p
Zoiets bestaat al, en het heet een trein.
En wat als daar een elektronisch component in kapot gaat, of als er een foutje in de programatie is gebeurt.
Het enige wat we dan nog mogen bepalen is waar we heen willen en voor de rest is het kop houden en afwachten totdat je op je bestemming bent aangekomen.
Da’s geen trein maar een taxi ;)
Oh ja… Bij het zinnetje over ‘nul verkeersdoden’ schieten me drie woorden te binnen:

U – TO – PIE
Pffft…. Ik ben nu 15. Tegen de tijd dat een gloednieuwe auto kan betalen hoef je vrijwel niets meer te doen.
@ edge
join the club
@ Dellie
Dan heb je weer een doodnormale nissan zonder behulpzame ( lees: spelbrekende ) middelen!
hmm er word toch geleerd dat je niet mag remmen in een bocht ?
stel er ligt zand of iets anders glad en je neemt de bocht te hard maar je glijd niet weg en dan gaat dat systeem remmen en dan glij je zo de afgrond in… jaa heel goed systeem toppie zo krijg je het dodental in het verkeer wel op 0 :P
ach je kan het er altijd uitslopen of een tweede handsje kopen
als we allemaal dat laatste gaan doe zullen auto fabrikanten wel ophouden met dit soort systeemen
Ik ben momenteel bezig met mijn rijbewijs, Als deze auto’s echt op de makt zouden komen, zou je dan nog een rijbewijs nodig moeten hebben?
Ik wacht nog steeds op het moment dat ik gewoon naar de kroeg kan gaan en me helemaal de vet t***g kan zuipen en gewoon zelf (met een beetje hulp) naar huis kan rijden. Verder zou ik gewoon zelf willen rijden.
Als mijn auto dit doet dan heb ik echt de neigen om te stoppen, dat ding met een goeie honkbalknuppel aan gort te slaan en vervolgens bij Nissan te dumpen. Wat een hopeloos systeem!

Vorige week nog in het drukke Italie geweest, daar houden mensen zich amper aan de verkeersregels, rijden ze erg snel en wat denk je? Iedereen daar let zo goed op, dat er GEEN ongelukken gebeuren!! Hier denkt iedereen dat het vanzelf gaat, niets houdt je nog scherp, levensgevaarlijk in mijn ogen!
dat wordt leuk voor de bochtige tunnels maare zolang je dat systemmpje nog kan uitschakelen heb ik er geen probleem mee
Gebruikjeoogkasten
”Sommige knappe koppen zijn ervan overtuigd dat dankzij de techniek op een dag het aantal ongelukken tot nul zal zijn gereduceerd.”
Tja naar nul streven gaat nooit lukken.Mocht zulke extreem ”gecontroleerde”samenleving wel haalbaar worden dan zullen pasgeborenen spontaan zelfmoord plegen want niemand wil in een wereld leven waar je je eigen zintuigen niet meer nodig hebt/kunt gebruiken.
Denk dat dit niet snel zal lukken, remmen in een bocht is toch oo zo veilig (aka meestal ben je beter enkel van de gas te komen)
Wtf, bijremmen als de auto vind dat je te hard een bocht in gaat?! Mag er van uit gaan dat dat uit te zetten is..

Overigens hebben deze systemen wel de toekomst, en zo lang het zich zal beperken tot geleiding op de snelweg bij drukte, kan ik mij er prima in vinden.
Leuk systeem voor de wegwerkzaamheden bij Eindhoven nu.

Ook ik ben hier geen voorstander van, er zijn mensen die enkel van A naar B willen en daarom met de auto gaan (zijn meestal mensen in een Franse auto :P ), maar er zijn ook mensen zoals ik die graag rijden.

Ik denk ook dat control-freaks dit niet leuk gaat vinden.

En 0 verkeersdoden? Wat hier boven mij is al vermeld; Utopie.
Het probleem met dit soort systemen is dat ze bedoeld zijn om de boel veiliger te maken, maar onder bewust de boel juist ook weer onveiliger maken.

Doordat dit systeem je behoed voor het “te hard” inrijden van bochten, zal de bestuurder geneigd raken steeds harder de bochten in te gaan onder het motto “het systeem regeld het toch wel als het te hard gaat”. Heel mooi natuurlijk, maar ook het systeem kent zijn grenzen. Zodra er ook maar iets over de grens van het systeem gereden gaat worden, dan gaat het pas echt goed fout omdat de bestuurder er dan echt niks meer aan kan houden.

Tevens is het nog zo dat bestuurders uberhaupt niks meer gewent zijn op te vangen en dus ook niet meer weten hoe te handelen als het fout gaat. Anyway voor de dooie huismussen zullen zulke systemen best werken maar zoland de mens invloed heeft zullen er ongelukken blijven gebeuren en zodra die factor uit zal vallen dan blijft er electronica die electronica is en dus ook uit kan vallen, denk aan treinen die ontsporen/aan rijdingen met elkaar veroorzaken ongeacht de vele veiligheidssystemen (electronica)
Minder te doen hebben in een auto staat gelijk aan minder aandacht hebben voor wat er gebeurd. Concentratie gaat naar beneden, dus als het aantal verkeersdoden door deze techniek verandert, ben ik bang dat dat niet in de gewenste richting zal zijn.

Cruisecontrol is ook al op veel plaatsen verboden.


Uit http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=468:

“CC-gebruik leidt tot een te passief rijgedrag. De aandacht en reactiesnelheid verslappen en de remreflex wordt trager.”

“Chauffeurs verliezen actieve controle op hun snelheid, hetgeen vaak aanleiding geeft tot laattijdige reacties bij het naderen van vertraagd en stilstaand verkeer. Dit is een belangrijke oorzaak van het inrijden van vrachtwagens op files, met alle desastreuze gevolgen vandien.”


Het zal voor dit systeem niet anders zijn
Hmm, vreemd. De tekening is gewoon een beschrijving hoe ESP werkt. Dat zit al veel langer op auto’s, dus waarom ineens deze drukte? Omdat ze nu de navigatie/GPS er aan willen koppelen?

Zolang ze niet in staat zijn om te allen tijde, dus ook in tunnels, je exacte positie tot op maximaal 10 cm nauwkeurig te positioneren op een tot op een minuut actuele kaart (wegversmallingen/omleidingen moeten dan ook bekend zijn) zie ik er het nut van de koppeling niet in.
Djee sommigen hier zijn nog niet oud genoeg om een rijbewijs te hebben maar ze doen wel al alsof een auto perfect kunnen controleren alsof dat bij ‘freude am fahren’ hoort. Ik al ettelijke 100.000km’s op mijn teller staan en ik mag zeggen dat ik al wat rijervaring heb en desondanks de rijervaring heb ik mij ook al een paar keer laten verrassen en was ik blij dat mijn auto ABS, ESP en al die andere electronische zooi aan boord heeft.

Voor een rallypiloot die ‘echte’ rijervaring heeft is deze electronische zooi misschien hinderelijk maar voor 99% van de bestuurders, ook de witte petjes die denken dat ze Schumacher zijn, kan deze electronica het verschil betekenen tussen leven en dood. En als je dan toch wil racen, zonder al die electronica, doe het dan op een circuit…
Dit systeem is best wel handig als je je auto uitleend aan anderen.
En toch moet ik denken aan het verhaal van James May over “kenny” die zelf zijn auto onderhoud en dat daarom dit soort systemen niet gaan werken.
er komt toch wel een knopje om dit uit te schakelen? ;)
Precies zoals Clarkson afgelopen week in TopGear zei: zolang andere weggebruikers niet op de automatische piloot rijden zou ik mn leven niet in handen willen leggen van een computer die afhankelijk is van ander menselijk falen. Fijn als opa tegen de richting in rijdt, op je afkomt en je niks kan doen om hem te ontwijken bijvoorbeeld :)
@Cantago
27 July 2009 om 23:30

“Als mijn auto dit doet dan heb ik echt de neigen om te stoppen, dat ding met een goeie honkbalknuppel aan gort te slaan en vervolgens bij Nissan te dumpen. Wat een hopeloos systeem!

Vorige week nog in het drukke Italie geweest, daar houden mensen zich amper aan de verkeersregels, rijden ze erg snel en wat denk je? Iedereen daar let zo goed op, dat er GEEN ongelukken gebeuren!! Hier denkt iedereen dat het vanzelf gaat, niets houdt je nog scherp, levensgevaarlijk in mijn ogen!”

Ehh… ik weet niet waar je het over hebt hoor, maar in Italie gebeuren jaarlijks bijna dubbel zoveel dodelijk ongevallen als in Nederland… Sterker nog, Nederland is op Malta na het meest verkeersveilige land ter wereld. Feit blijft dus dat het hier in Nederland ontzettend goed geregeld is mbt. verkeersveiligheid.

En een utopie dat er geen verkeersdoden meer vallen? Dat denk ik ook wel ja, maar dat het aantal verkeersdoden nog fors naar beneden kan door slim gebruik te maken van techniek? Geen twijfel over mogelijk.

Ik zie het al helemaal voor me – over een jaar of 10 beginnen ze met de snelwegen, aan het begin van de invoegstrook neemt de computer het over, als je weer van de snelweg af moet krijg je op de uitvoegstrook weer de controle. Nog eens 10 jaar verder rijdt die auto gewoon tot aan je voordeur. Dat laatste ben ik niet zo’n fan van – maar automatisch en zonder file op de snelweg?! Lijkt me heerlijk!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersveiligheid
Ik heb maar een ding hierop te zeggen:

BIG BROTHER IS WATCHING YOU! Als daarvan ooit afiches verschijnen zal ik in het lot berusten en met zo’n vervelend nissan ding rijden.
Maar totdan, laat me even plezier hebben, ik mag nog niet lang de weg op. Ga nu niet alles machineren, geef natuurlijke selectie ook een kans. Als ik en andere jongeren nog even willen genieten (of onszelf doodrijden; hoewel ik zelf vrij defensief rijd in het verkeer) laat ons dat toch doen. En als we verongelukken is Darwin gelukkig want dan worden er slechte (het risico zoekend, traag reagerend of gewoon het “pech” gen) genen uitgeselecteerd. En mischien nemen we perongeluk wat ouderen mee, tja pech kan gebeuren, rot voor de familie.


@P951
Europa werkt voorlopig nog met USA satelieten voor GPS, maar is bezig met de ESA zelf satelieten de ruimte in te zwieren om zo onafhankelijk te zijn.
Met alle satelieten die dan in de lucht hangen zou men zelf tot op de millimeter kunnen bepalen waar een zender zich bevind. Waar men nu naargelang de plaats en de satelieten tussen 1 m en de cm kunnen bepalen.
Zo was het bijna 2 jaar geleden tenminste.
Het zou pas een vooruitgang zijn als dit systeem je wagen netjes door de bocht zou laten driften, dan is er tenminste nog iets aan :)

@ P951 & Hupke

Ik hoop ook wel dat de GPS nauwkeurig je positie bepaalt. Als “het systeem” zich vergist en beslist dat je een bocht moet maken terwijl je op de A2 of in een tunnel zit…nou, dan zijn de rapen gaar (zoals Hans T. ooit treffend omschreef).
@GerreLekker
alles samen heb ik ook al 75.000km gereden met 2 wagens zonder al die elektronische zever, als je een echte auto niet aan kan ga met de bus
ach die systemen zijn altijd beveiligd voor overbelasting dmv een zekering of te wel, zekering er uit waarschuwingslampje aftapen en gaan!
@ Jones:

Mss overdrijf ik hier wel iets, ik zal een ander voorbeeld gebruiken:
Volvo heeft een mooi nieuw systeem dat een piepje geeft als er een auto naast je zit, zo zal je het niet meer gewend zijn naast je te kijken, je hoort immers een piepje! Nu stap je in een auto zonder piepje, en omdat je niks hoort ga je naar links op de snelweg, OEPS! Er zat wel een auto!

Omdat auto’s zoveel controleren, gaan mensen dat zelf minder doen. Net als met het Cruise Control voorbeeld hierboven. In mijn ogen kan je dus beter zelf scherp blijven, in plaats van de auto dingen over laten nemen.

Een persoonlijke reden is dat ik geniet van een heerlijk sturende auto, en ik heb dan ook graag de controle. Als mijn auto dingen zou doen waar ik niet voor kies, dan zou ik daar razend van worden… Als ik flink gas die bocht in wil, en ik stuur de auto zo, dan moet hij dat ook maar gewoon doen! Dit kan er voor zorgen dat meer mensen “racen”, maar dit kan er ook voor zorgen dat je je kan redden in een noodsituatie, zonder dat je auto denkt: nee, deze uitwijking is te scherp hoor!

Ik hoop dat ik mijn punt een beetje duidelijk heb kunnen maken.
@Cantago
my point exactly, als je je leven toe vertrouwd aan een paar printplaatjes en elektriciteit ben je verkeerd bezig een mens kan eens een foutje maken een computer kan dat ook en met zwaardere gevolgen,
ik mag er niet aan denken als je te snel rijd dat je auto afremt of dat de politie zo maar kan zien waar je rijd en je stil leggen
Soms is het echt NODIG om sneller te rijden! Het zou erg vervelend zijn als dit ineens niet kon… Of wat denk je van die mensen die met 1km/u verschil in gaan halen? Want harder wil de auto niet… Of je vrouw is zwanger? Je vriend zwaar gewond? Maar sorry, sneller kan het niet, helaas…

Ik heb mn rijbewijs jaren geleden gehaald, en ik wil graag rijden! Ik hoop dat dat nog op de weg kan, zo lang als ik leef;)
Wat mij betreft moeten autofabrikanten ophouden met dit soort systemen.
Ik wil controle, over alles.
BrotherLouie86
Opdonderen met die rommel, ik wil alles ZELF doen en bepalen!
Ik hoop dat autofabrikanten hier meelezen;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).