Bij pech wordt op de vluchtstrook straks niet meer gesleuteld

Auteur: , 19 Reacties

De tijd is voorbij dat pechhulpdiensten op de vluchtstrook even uitgebreid onder je motorkap duiken. Steeds vaker worden automobilisten met pech weggesleept om de reparaties op een veiligeren plek te (laten) verrichten. Hierover hebben sleepdiensten en bergingsbedrijven van de ANWB wegenwacht, Route Mobiel en Bovag afspraken gemaakt met het Verkeerscentrum Nederland van Rijkswaterstaat.

In de concurrentie met Route Mobiel schermde de ANWB juist vaak met het argument dat gestrande automobilisten bij concurrent Route Mobiel vaak naar de garage werden gesleept en niet ter plekke weer op weg werden geholpen. Hierover heeft zelfs nog een rechtszaak gediend die Route Mobiel verloor. De ANWB signaleert nu ook zelf dat men auto’s steeds vaker eerst wegsleept naar een veilige plek en daarna verder kijkt. Men doet dit uit veiligheidsoverwegingen voor de wegenwachter en de gestrande automobilist en zijn passagiers. Reparaties uitvoeren op de vluchtstrook is in het drukke verkeer van vandaag te gevaarlijk.

ANWB-woordvoerder Ad Vonk laat weten jaarlijks 1,3 miljoen keer pechhulp te verlenen aan automobilisten. Daarvan vinden ruim 130.000 pechgevallen op snelwegen plaats. Het wegslepen van de pechauto’s gebeurt doorgaans op initiatief van de wegenwachter, maar ook steeds vaker op last van de politie en weginspecteurs van Rijkswaterstaat.

In het verleden zijn volgens het Verkeerscentrum Nederland al afspraken gemaakt om de doorstroming bij pechgevallen niet te hinderen. Gestrande voertuigen moeten zo snel mogelijk van de weg af en reparaties moeten ergens anders worden afgehandeld. Vanaf 2005 wordt dit beleid beleid nadrukkelijker uitgevoerd. Bovag geeft aan om geen enkele reparatie meer -hoe klein ook- op de vluchtstrook uit te voeren: eerst de auto zo snel mogelijk wegslepen, dan op een parkeerplaats of bij een tankstation verder kijken. (via: telegraaf)



19 reacties

Waar slaat dat dan op?

-edit: Niet te snel willen reageren en gewoon het bericht lezen, dan wordt alles duidelijk.-
ik dacht dat de vluchtstrook voor pech was???? wtf
of zit ik fout?? er staat iets van doorstroming, maar je mag niet op vluchtstrook rijden tenzij het een spitsstrook is maar dan gaat die dicht als er een auto met pech staat.
Goede actie, als je soms vrachtwagens hele stukken over de vluchtstrook ziet rijden…
goede maatregel m.i. alhoewel het wel mlanger kan duren voordat je weer p weg bent nu.
een veiligeren plek is trouwen fout, het behoort te zijn een veiliger plek
Een Prima idea, ik ben ook voor. ik hoop dat dit soort beetjes helpen de snelheid te verhogen op de snelweg.
Wegslepen naar een parkeerplaats of tankstation is inderdaad beter voor de veiligheid.
Maar dan kan je ook niet even je wiel verwisselen op de vluchtstrook. Terwijl dat zo opgelost is.
is wel slim als ze gelijk ff mee slepen naar parkeerplaats heb je ook minder ramptoeristen die helemaal gaan remmen om te kijken wat er aan de hand is :P
En wat worden de kosten ? En bovenal voor wie zijn die kosten ?
Zou dit ook niet te maken hebben met de hoeveelheid aan elektronika in de auto’s, wat niet ter plekke gerepareerd kan worden?

Zelfs toen m’n vriendin met haar oude BX met pech kwam te staan, kon men ’t motorprobleem niet ter plekke verhelpen, omdat ze uiteraard geen motor-management module bij zich hadden.

Eerlijk gezegd heb ik trouwens zelf nog nooit ’n wegenwacht abonnement overwogen omdat ik ’n zeer betrouwbare auto heb (Mazda6) & ik mobiliteitsgarantie van Mazda zelf heb.
Hiervoor had ik ’n redelijk oude Nissan Almera (sedan), maar heb daar gelukkig ook nooit pech mee gehad.
@Richard
“en ik mobiliteitsgarantie van Mazda zelf heb”.

Lijkt me loigsch, als ik VW-hulp-onderweg-service heb, is een ANWB abonnement een beetje weggegooid geld.
Helemaal mee eens. Ik kreeg pech in Engeland op de snelweg en was verbaasd hoeveel zuiging vrachtauto’s veroorzaken. Ik dacht nog even onder de motorkap te kijken, maar het was veel te gevaarlijk. Mijn kofferklep had ik niet goed dichtgedaan en werd open gezogen en raakte beschadigd door de knal. Ik ben maar netjes met mijn zoontje in een oranje hesje in de berm gaan staan en heb de hulpdienst gebeld.
Dennis van Remortel
Toen ik jaren geleden een keer op de A15 stilviel op zondagochtend rond 7:30, was het eerste wat de wegenwachter tegen me zei: “Vind je het erg als ik naar eerste afrit sleep?”. Geen probleem, en een minuut of 10 later issie veilig aan het werk gegaan.
>Lijkt me loigsch, als ik VW-hulp-onderweg-service heb, is een ANWB >abonnement een beetje weggegooid geld.

Niet helemaal waar, de pechservice van bijvoorbeeld vw sleept je naar de dichtstbijzijnde garage, leuk als je dagje Limburg doet terwijl je in Noord Holland woont.
De ANWB brengt je auto naar de garage die je zelf uitkiest.
@DDX
De FIAT-pechhulp belt gewoon een beschikbare serviceverlener (ANWB, Route Mobiel o.i.d.).

Voor de rest lijkt me dit een goed plan. Gisteren nog naast de A15 gestaan omdat mijn vriendin pech had (nee niet ik, sta nooit langs de weg). Omdat er een in/uitrit was naar de betuwelijn (meter of 10 verder van de snelweg af) konden we blijven staan maar anders was ze ook weggesleept naar een veilige lokatie.

Goede zaak iig ookal is een vluchtstrook voor pech toch kijken veel mensen er toch naar en dit kan ook weer gevolgen hebben.
En straks alleen nog maar meer gaan betalen omdat ze al die dure sleepkosten aan hun leden en niet leden gaan doorberekenen.
Ben zelf ook een keer van de vluchtstrook weggesleept naar een tankstation, vind het zelf echt top, werd binnen 10 min weggesleept en 15 min later werd ik door iemand anders geholpen en in de tussentijd kon ik lekker opwarmen bij het tankstation met een bakkie pleur :D
er van uit gaan dat wegenwachters zelf nog echte “arbeidstrots” hebben ..
en prat gaan op hun slimheid en McGiver-heid ..
niet van een probleem weglopen maar op willen lossen ..
en met pijn en moeite een fooi willen aannemen ..

vind ik het een slechte zaak ..

(heb ik het over het straat-team .. beslist niet over de organisatie met hun kut-blaadjes met fiets-testen) ..
Als het een klein probleempje is lijkt het mij onzinnig om het niet ter plekke op te lossen. Een sleepwagen die moet stoppen en weer moet invoegen lijkt me gevaarlijker dan het oplossen van een klein probleem…

Grotere problemen cq. dingen die (erg) lang duren: logisch… Maar rij je een achterband lek, dan zal die toch echt eerst op de vluchtstrook moeten worden vervangen :P
Peghulpverleners zijn naar mij mening slim genoeg of een veilige oplossing te zoeken. Ander wordt het als een vrachtwagen stil staat en er geen lucht meer aanwezig is in de luchttanks. Dan kom je geen meter meer verder.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).