De tijd is voorbij dat pechhulpdiensten op de vluchtstrook even uitgebreid onder je motorkap duiken. Steeds vaker worden automobilisten met pech weggesleept om de reparaties op een veiligeren plek te (laten) verrichten. Hierover hebben sleepdiensten en bergingsbedrijven van de ANWB wegenwacht, Route Mobiel en Bovag afspraken gemaakt met het Verkeerscentrum Nederland van Rijkswaterstaat.
In de concurrentie met Route Mobiel schermde de ANWB juist vaak met het argument dat gestrande automobilisten bij concurrent Route Mobiel vaak naar de garage werden gesleept en niet ter plekke weer op weg werden geholpen. Hierover heeft zelfs nog een rechtszaak gediend die Route Mobiel verloor. De ANWB signaleert nu ook zelf dat men auto’s steeds vaker eerst wegsleept naar een veilige plek en daarna verder kijkt. Men doet dit uit veiligheidsoverwegingen voor de wegenwachter en de gestrande automobilist en zijn passagiers. Reparaties uitvoeren op de vluchtstrook is in het drukke verkeer van vandaag te gevaarlijk.
ANWB-woordvoerder Ad Vonk laat weten jaarlijks 1,3 miljoen keer pechhulp te verlenen aan automobilisten. Daarvan vinden ruim 130.000 pechgevallen op snelwegen plaats. Het wegslepen van de pechauto’s gebeurt doorgaans op initiatief van de wegenwachter, maar ook steeds vaker op last van de politie en weginspecteurs van Rijkswaterstaat.
In het verleden zijn volgens het Verkeerscentrum Nederland al afspraken gemaakt om de doorstroming bij pechgevallen niet te hinderen. Gestrande voertuigen moeten zo snel mogelijk van de weg af en reparaties moeten ergens anders worden afgehandeld. Vanaf 2005 wordt dit beleid beleid nadrukkelijker uitgevoerd. Bovag geeft aan om geen enkele reparatie meer -hoe klein ook- op de vluchtstrook uit te voeren: eerst de auto zo snel mogelijk wegslepen, dan op een parkeerplaats of bij een tankstation verder kijken. (via: telegraaf)
19 reacties
-edit: Niet te snel willen reageren en gewoon het bericht lezen, dan wordt alles duidelijk.-
of zit ik fout?? er staat iets van doorstroming, maar je mag niet op vluchtstrook rijden tenzij het een spitsstrook is maar dan gaat die dicht als er een auto met pech staat.
een veiligeren plek is trouwen fout, het behoort te zijn een veiliger plek
Maar dan kan je ook niet even je wiel verwisselen op de vluchtstrook. Terwijl dat zo opgelost is.
Zelfs toen m’n vriendin met haar oude BX met pech kwam te staan, kon men ’t motorprobleem niet ter plekke verhelpen, omdat ze uiteraard geen motor-management module bij zich hadden.
Eerlijk gezegd heb ik trouwens zelf nog nooit ’n wegenwacht abonnement overwogen omdat ik ’n zeer betrouwbare auto heb (Mazda6) & ik mobiliteitsgarantie van Mazda zelf heb.
Hiervoor had ik ’n redelijk oude Nissan Almera (sedan), maar heb daar gelukkig ook nooit pech mee gehad.
“en ik mobiliteitsgarantie van Mazda zelf heb”.
Lijkt me loigsch, als ik VW-hulp-onderweg-service heb, is een ANWB abonnement een beetje weggegooid geld.
Niet helemaal waar, de pechservice van bijvoorbeeld vw sleept je naar de dichtstbijzijnde garage, leuk als je dagje Limburg doet terwijl je in Noord Holland woont.
De ANWB brengt je auto naar de garage die je zelf uitkiest.
De FIAT-pechhulp belt gewoon een beschikbare serviceverlener (ANWB, Route Mobiel o.i.d.).
Voor de rest lijkt me dit een goed plan. Gisteren nog naast de A15 gestaan omdat mijn vriendin pech had (nee niet ik, sta nooit langs de weg). Omdat er een in/uitrit was naar de betuwelijn (meter of 10 verder van de snelweg af) konden we blijven staan maar anders was ze ook weggesleept naar een veilige lokatie.
Goede zaak iig ookal is een vluchtstrook voor pech toch kijken veel mensen er toch naar en dit kan ook weer gevolgen hebben.
en prat gaan op hun slimheid en McGiver-heid ..
niet van een probleem weglopen maar op willen lossen ..
en met pijn en moeite een fooi willen aannemen ..
vind ik het een slechte zaak ..
(heb ik het over het straat-team .. beslist niet over de organisatie met hun kut-blaadjes met fiets-testen) ..
Grotere problemen cq. dingen die (erg) lang duren: logisch… Maar rij je een achterband lek, dan zal die toch echt eerst op de vluchtstrook moeten worden vervangen :P