Europese versie van de Subaru Legacy

Auteur: , 37 Reacties

Na de VS is nu ook Europa aan de beurt. De nieuwste Subaru zal voor het eerst te bewonderen zijn op de IAA in Frankfurt.

De Legacy in conceptvorm viel niet tegen, maar zoals zo vaak wijkt het definitieve model uiteindelijk sterk af van wat we eerder zagen. Dat konden we al zien toen de Legacy eind maart werd geïntroduceerd. Toch ziet de Europese variant er op de foto’s niet heel onaardig uit. Zeker niet als je ‘m vergelijkt met zijn voorganger.

Als leaseslet zal hij goed mee kunnen komen, aangezien hij hier leverbaar wordt met een tweeënhalf liter diesel-boxermotor. Uiteraard kan je ook kiezen voor een benzine-variant. De meest lekkere en minst zuinige motor, de 2.5-liter turbo-boxer, komt ook deze kant op. Helaas is de Subaru Legacy met deze motorvariant niet te bestellen in Nederland. Op de turbo-boxer na voldoen alle benzine motoren aan de strenge EURO 5 norm. Geheel in traditie zal AWD ook bij deze Subaru niet ontbreken.

Ook de Outback is van de partij. Deze verhoogde stationwagon is iets meer dan 5 cm gegroeid ten opzichten van zijn voorganger. De Legacy telt 6,5 cm meer in lengterichting dan zijn voorganger. Dit najaar kunnen boswachters en anderen geïnteresseerden de Legacy bewonderen bij de dealer.



37 reacties

Ben ik nou de enige, of ziet dit er uit als een mislukte copie van het vorige model Opel Vectra? Copy paste, mislukt. Sh*t
Waarom, waarom, waarom lijkt deze niet meer op het getoonde concept.
Kan er mij iemand uitleggen waarom hier, ook bij de diesel, gekozen wordt voor een boxeropstelling? Welke voordelen geeft dit tov een gewone 4-in-lijn?
Omdat subaru altijd met boxermotoren werkt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Boxermotor
Als je de concept zag zag je ook al de niet bijpassende wielkasten en gedateerd ogende grote raampartijen. Beetje slecht als je niet door de concept elementen kon kijken… ik vind daarom ook het productiemodel suf en gedateerd. En het herkenbare van de station is helemaal weg :(
Ik vind het oude model mooier, deze lijkt wel op een bastaard van de laatste Opel Vectra en de huidige Ford Mondeo. Jammer, heel erg jammer.
Wordt tijd dat ze eens een goeie carossier inhuren voor een paar jaar om het merk een zetje in een betere designrichting te geven..
‘tuurlijk zijn er altijd wel een paar mensen die dit mooi vinden, maar data zullen er weer niet veel zijn.
Kan er geen spellllllingscontrole op de reactiebox komen?? :D
Lachwekkend model met verouderde techniek .Wat moet je ermee
Ik vind em mooi, lekker puh.

Ik zou zeggen, lepel er 300+ pk in en stop die stomme hatchback impreza in de car crusher en noem deze impreza.
ook ik vind het geen geslaagd model. Een saaie sedan met luchthapper maakt geen succes.
@mb, verouderde techniek?
Explain please…
Mooi alternatief voor mensen die de hele dag lopen te geilen op overgestyleerde auto’s als het – o o zo – saaie Audi en de zonnebank Alfa’s.

Mee eens, qua uiterlijk ziet er niet echt uit. Maar ach, Subaru maakt qua techniek meer dan gehakt van alle Europese autofabrikanten. Een 2,5L dieselboxer icm vierwielaandrijving is natuurlijk garantie voor een heerlijk rijgedrag. Voor de mensen hier die geen verstand hebben van auto’s: boxermotoren hebben door hun ‘liggende’ bouw een veel lager zwaartepunt dan conventionele zuigermotoren. Daarmee rijdt de auto veel strakker en is er veel minder sprake van het ‘zware’ motor gevoel (zoals we dat kennen van veel diesels).

Ben benieuwd hoe de Outback eruit ziet.
@Rolf

Helemaal mee eens, de huidige Impreza is een beschaming voor Subaru!
Een hele reeks Impreza sedans en komen ze met die boodschapen wagen aanzetten!
En de enige die erin kan rijden is Ken Block!
Ik vind hem niet mooi. Vind de stationwagon saai. De sedan is wel te doen… maar dan met de voorbumper van de stationwagon. Waarom is die anders? Bovendien zijn de wielen veel te klein. Dus om er iets moois van de maken (correctie… iets redelijks) moet je al met bumpers en wielen e.d. gaan tweaken…. nee laat maar…
Nou dat is niet zo moeilijk.Zon boxermotor is gewoon uit de tijd.
@ MB

maar als merk wil je graag een statement maken

BMW – alleen RWD of AWD en 6 in lijn.
Porsch – geen diese.. erh laat maar.
Volvo- 101 airbags en veiligheden
Subaru – AWD en boxer
Niet eens zo heel lelijk.
Doe mij dan toch de oude 3.0 R maar.
@mb, mwah, dat durf ik te betwijfelen als ik eerlijk ben,
ze kiezen in dit geval voor een bijzonder soort motor,
met een gigantsche kracht en een mooi geluid, terwijl ze gewoon bij Toyota kunnen shoppen.
Subaru is gewoon een vreemde eend in de bijt, maar zeg niet dat ze verouderde technieken toe passen. Want dat is absoluut niet waar.
Vergelijk het met de rotormotor van Mazda.
Is ook een bijzonder stukje techniek, maar of het qua duurzaamheid e.d. voldoet aan de gewone verbrandinsmotor, als ik de verhalen hoor niet. Maar stoppen ze ermee?
Nee, het is namelijk een stukje autohistorisch erfgoed.
The_Don_Cartagena
doe mij het vorig model maar , deze is maar f*d up
Moet zeggen deze is lang, lang, lang, lang niet zo mooi als de vorige legacy. Die heb ik veel liever!
De achterkant van de sedan heeft iets weg van de lexus gs….
@markienta: de boxermotoren van Porsche hebben anders wel een goeie reputatie wat betreft betrouwbaarheid dacht ik, aan het concept zal het dan wel niet liggen.
@Ivanadrive, ik had het in dat geval ff over de rotormotor van Mazda lol. Was ff een onduidelijk stukje tekst van mij.
Maar ook de Subaru motoren hebben inderdaad een hele goeie reputatie.
ijn fout, was niet helemaal te begrijpen lol.
Echt zo’n auto die niet overkomt op foto… Moet je in het echt gezien hebbe :) Ziet er in het echt vele malen beter uit (beetje tegenovergestelde van de Veyron dus)
Deze zal wel wat aggressiever ogen in 3D en minder grijs.
is het raar als ik hier een wat oud model van lexus in herken?
Om echt succes te hebben in de leasewereld moet je volgens mij ook een tweewielaangedreven variant aanbieden. Veel bedrijven zijn immers op zoek naar een goedkoper wagenpark (niet noodzakelijk kleiner park). Subaru heeft al (recent) bewezen dat het wil zondigen tegen hun heilige regel van tweewielaandrijvingsban.
Voor diegenen die een Avensis of Accord niet betrouwbaar genoeg vinden.
De boxerdieselmotor is de beste trillingsvrije diesel op de markt! maar dat heeft de autoliefhebber natuurlijk al gelezen in de vele vakbladen..
Probleem is, dat je zo’n wagen vooral voor de techniek kiest en niet vanwege het model en daar mag wel eens verandering in komen.
Toch mogen we dit merk weer niet onderschatten, omdat alle oude modellen er momenteel goed uitzien en over 10 jaar is dit misschien wel een stoere dikke bak, alsof het een nieuwe lexus lijkt;-).
Welke wagen is tegenwoordig nog tijdloos, zoals vroeger mercedes? Subaru;-)
@FarmerFORCE
boxermotoren hebben een lager zwaartepunt en een betere natuurlijke balans (minder trillingen). Nadeel is dat ze in vergelijking met een lijnmotor duurder zijn om te bouwen, ik heb ook wel eens gehoord dat de horizontale ligging van de zuigers problemen gaf met smering en/of koeling maar ik weet niet hoeveel daar waar van is.
Is alles wat enigszins “uit de tijd” is ineens niet goed meer dan?
Vind het een prima wagen, maar misschien is mijn eisenpakket ook niet hoog, wie zal het zeggen….?
Net zoals bij de huidige Impreza zag het vorige model er mooier uit
Duidelijk zonder passie getekend. De opdracht was: ‘teken een nieuw model’, en daar is wat arbeid tegenaan gegooid, talent was er niet. Ziehier het resultaat.
In ieder geval ben ik wel benieuwd naar de onderbouwing van mb dat de boxermotor achterhaald zou zijn…
Ontwerp is inderdaad een gemiste kans. Sinds het debakel met die Griekse ontwerper zijn ze helaas ernstig doorgeschoten in conservatieve richting.
Oh.. wow.. wat ziet deze auto er gedateerd uit.
Conservatisme in design hoeft niks mis mee te zijn (Volkswagen), maar deze auto ziet er gewoon gedateerd uit.
Had zo op een autosalon in 2002 kunnen staan gelet op enkele stijlelementen.

Jammer hoor!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).