Column: Bang in het donker

Auteur: , 56 Reacties

Het is ongeveer 23u30, een auto maakt in de verte aanstalte de snelweg op te rijden. Het is niet bijster druk, maar er rijdt weldegelijk verkeer. Een enkele vrachtwagenchauffeur probeert nog thuis te komen en er komt zo nu en dan een kleine kolonne caravans voorbij. Wat dichterbij bekeken blijkt de auto een Golf Plus te zijn. En terwijl deze nog in de bocht van de oprit rijdt, staat het knipperlicht al naar links uit.

In de verte was het nog niet direct zichtbaar, maar de Volkswagen komt snel dichterbij. Er komt komt nog niemand achterop rijden dus zet ik de auto maar even op de linkerbaan. In de volgende minuten slaat mijn hartslag een paar slagen over. *ZOEFF*. De Golf+ voorbij, kort voor de VW de rijbaan op gaat remt deze nog even om vervolgens met 55km/u in te voegen! Verrek! Ik even blij dat ik daar niet achter zat.

Ik schreeuw hem nog na: “IDIOOT!” maar met meer dan 65km/u snelheidsverschil en gesloten ramen zal de ‘trage’ bestuurder er weinig van meegekregen hebben. Op het nippertje een ‘stop-je-voorwielen-in-het-asfalt-momentje’ gemist. De volgende minuten ben ik met stomheid geslagen. Hoe kan iemand zich in hemelsnaam zo verplaatsen door het verkeer?!

De verbijstering is echter van korte duur want het verkeer heeft mijn aandacht wederom nodig. De karavaan sleurhutten heeft besloten 75 te gaan rijden en de enkele overgebleven vrachtwagenchauffeur ziet weinig heil in die beslissing. Al sukkelend achter de vrachtwagen relativeer ik er wat op los. “Het was maar een arme ziel in een Golfje”, “Ook voor gevaarlijk weggedrag kan worden bekeurd”.

Helaas is het echter geen unieke situatie. Bovendien is er maar één slechte chauffeur nodig om een hele groep ‘gemiddelde’ rijders op elkaar te laten klappen.

Er lijken steeds meer mensen moeite te hebben met rijden in het donker. Het resultaat is dat je regelmatig ‘70-rijders’ tegen komt op de snelweg, soms gaan ze langzamer. In andere gevallen rijden ze juist permanent met grootlicht. Om nog niet te spreken van alle xenon-piraten die hun bundel zo graag omhoog richten. Iedereen lijkt langzaam aan bang te worden in het donker. Alsof we weer in de middeleeuwen zijn beland en alles buiten eng is. Weliswaar verdwijnt steeds meer straatverlichting, maar dit moet juist een pluspunt zijn. Het spaart bakken met energie en hoeft in een overzichtelijk plat land geen gevaarlijke situaties op te leveren. Omdat “rijbewijs afpakken” wel makkelijk, maar slecht haalbaar is, hier een paar tips op een rijtje.

Rijden in het donker, het hoeft niet moeilijk te zijn. Zelfs de onverlichte snelwegen in Nederland zijn eigenlijk heel overzichtelijk, ook ’s nachts. Er staan reflectoren naast, de markering is meestal prima zichtbaar en er rijdt vrijwel altijd een andere auto ergens in de verte. Deze drie punten geven bij elkaar opgeteld precies de feedback die je nodig hebt van de omgeving. Door op de strepen en vooral de glinstering van de lampen op reflectoren en verkeersborden te letten blijf je in je baan, door de verlichting in de verte in de gaten te houden weet je of er zich verderop een moeilijke situatie voor kan doen. Een paar simpele punten om je ’s avonds aanvast te houden.

Verder is het nuttig om de garage af en toe na te vragen of de verlichting goed afgesteld staat. Je kan dit ook zelf meten. De lichtbundel van een personenauto dient iedere 10m met ongeveer 12cm te zakken.



56 reacties

Mensen die hun koplampen niet goed hebben afgesteld is inderdaad een drama. Als die je tegemoet komt is het net alsof je recht in een grote pit aan het staren bent. Je ziet bijna geen flikker meer.

Zelf vind ik in het donker rijden geen punt. Ik let wel iets meer op en lange ritten in het donker ben ik niet zo weg van. Maar ik ken zeker mensen die het helemaal niks vinden, ’s nachts rijden.
Heb zelf ook Xenon, dat is wel een wereld van verschil zeg. Ik raadt het iedereen aan. Wel vervelend als je het zelf tegenkomt in het donker, maar als iedereen straks Xenon rijdt, wennen we er ook aan.
ik verbaas me over de hoeveelheid mensen die op de snelweg/autoweg grootlicht voeren, verwachten ze een scherpe bocht ofzo?
Xenon maakt idd veel verschil, maar ik vind het persoonlijk helemaal niet vervelend om naar te kijken. De gewone gele lichten vind ik veel naarder voor de ogen.

Grootlicht voeren op de autobahn is voor mij ook een raadsel…
23.30…drank in het spel?
Hmm, ik dacht de één van de weinigen te zijn die toch steeds met zijn lichten moet knipperen om mensen erop te wijzen dat ze met hun grootlichten rijden of met slecht afgestelde (al dan niet xenon-) lampen. Ik rij elke dag in het donker (geen snelweg), in plaats van snelheidscontrole zouden ze beter “licht hinder” controles plaatsen en de mensen die veel licht willen of te lui zijn om hun koplampen te laten regelen simpelweg beboeten. Niets zo gevaarlijk als verblind moeten rijden op een donkere weg. Nog leuker wordt het als je verblind wordt terwijl er in het donkeren gat rechts voor je een pikzwart geklede fietser op een donkeren fiets zonder verlichting rijdt…
Ikzelf heb geen moeite met ’s nachts rijden op zich, eerder met wakker blijven achter het stuur… Soms echt bevreemdend…

Nog maar zelden geconfronteerd met chauffeurs die blijkbaar ’s nachts beter in hun bed zouden liggen, maar des te meer met chauffeurs die tegen 60 of 70 km/u de snelweg oprijden. Onlangs nog, echt levensgevaarlijk.
Als je ouder wordt, zal bij iedereen de ooglens steeds troebeler worden. Het is dan alsof je door een soort matglas gaat kijken. Maar omdat dit proces zo langzaam gaat heb je dit meestal niet door.
Wanneer je een auto met slecht afgestelde koplampen tegemoet rijdt zorgt dit voor een soort schittering van licht in alle richtingen in je oog door dit matglas. Het gevolg is dat je bij 50+jaar een stuk minder kunt zien bij tegenlicht. Dat kan een erg onzeker rijgedrag opleveren.
Zaak is dus nooit met grootlicht te seinen naar je tegenligger. Je loopt de kans dat dit een wat ouder persoon is die dan een periode niets kan zien.

Maar inderdaad stoor ik me ook aan mensen die met onvoldoende snelheid invoegen. Wat is nou de moeite om de oprit te gebruiken om snelheid te maken en vloeiend in te voegen?
ik doe actief aan anticiperen ..
werkt uitstekend ..

da,s een soort van “rekening houden dat je niet alleen op de wereld bent” ..
en er van uit gaan dat niet iedereen zo,n geweldig fantastische chauffeur is als jij en ik ..

deze activiteit kan men zowel s,nachts als overdag beziggen ..
Grootlicht voeren op een verlichte snelweg is idd dikke onzin, maar als je op een onverlichte, en het belangrijkste, een onverlaten! snelweg zit snachts dan gebruik ik zelf ook grootlicht, je hindert er dan immers niemand mee en het geeft voor jezelf een veel verder zicht. maar ik rijd snachts altijd een stuk harder dan toegestaan, dat is het enige moment dat het lekker rustig is en de kans op een controle zeer klein is.
In het donker rijden vind ik juist leuker geeft meer het gevoel een te zijn met de auto. Overdag verplaats je je eigen van A naar B , maar in het donker ben je ” meer ” auto aan het rijden vind ik.
Het valt wel op dat er meer nederlandse automobilisten rondtuffen met slecht afgestelde koplampen.

En verder ben ik groot voorstander van het afschaffen van verlichting op snelwegen, bij ons in België is dit een grote ramp. Het komen en gaan van de lichten wekt alleen maar vermoeiing op en de mensen krijgen een vals gevoel van veiligheid waardoor ze sneller gaan rijden dan ze eigenlijk kunnen. Tel daar nog wat milieudingetjes bij en je hebt een mooi pleidooi voor de afschaffing van de verlichting op de rechte stukken (in bochten en afritten vind ik het dan weer niet zo overbodig, al hoeft het voor mij niet).
In het donker rijden is niet veel anders dan bij daglicht autorijden. Ja, in het donker heb je minder zicht dus moet je nog beter opletten wat er voor, of naast je gaande is.

Tja, met het Nederland van tegenwoordig vind ik het opzich niet heel vreemd dat er mensen zijn die liever overdag rijden dan ’s nachts..
Komt het juist niet door die goed verlichte snelwegen, je verliest de routine om in het echte donker te rijden
Ik kan het absoluut herkennen, zeker in de regio Amstelveen en Amsterdam, met iedere 500m een afslag/oprit. En hoewel ik me in alle eerlijkheid nooit helemaal aan de snelheid houd (wel eens 130 waar 100 mag) kan ik me toch mateloos ergeren aan mensen die daar vér onder rijden.

Helemaal tergend (en soms beangstigend) wordt het wanneer je op de oprit achter iemand rijd die het vertikt om vaart te maken, en inderdaad mat 60km/u gaat invoegen, waardoor jij gedwongen bent hetzelfde te doen, én meteen twéé banen naar links te schieten om op snelheid te komen.
Le-vens-gevaarlijk. :?
Ik vindt het juist wel relaxt om in het donker te rijden, lekker rustgevend want je zit niet steeds op de omgeving te letten want die zie je toch niet.

En over die slakken op de weg, moest tijdens de vakantie rit ook een paar keer met caravan en al de linker baan op om een “gewone” auto in te halen terwijl het smoordruk was op de weg… Zitten ze druk te kleppen, idioten!
Ik vind rijden in het donker makkelijker dan overdag, zeker op de autostrade en secundaire wegen, simpelweg omdat je kan zien aan de lichten waar alle voor- en achterliggers zich bevinden op grote afstand.
Sommige mensen zien minder in het donker. En de kans is groot dat het jou ook gaat overkomen. In het donker ‘zien’ is 1 van de eerste ‘verouderings’ verschijnselen bij mensen. En ik spreek niet van 65+. Vanaf je 35ste kan dit al merkbaar worden.
Er is xenon en xenon.
Echte xenonverlichting is uitgevoerd met helder glas en koplampsproeiers.
Daar heb je weinig last van.
Aftermarket xenon kitjes hebben dat meestal niet.
Die zijn echt irritant.
@lincoln.

Volledig mee eens.
Over Xenon, af-farbiekssets (met projector) zijn ideaal, al die onafgestelde reflectormeuk daarentegen…

Verder is het langzaam invoegen en rijden voor mij ook een top 5 irritatie in het verkeerd. Net als het onnodig linksrijden (dus ook middelste rijstrook).
josef frietsul
Mensen die langzaam op komen rijden of dat blijven rijden gelijk aanhouwe en rijbewijs inleveren en om niet te cru te zijn krijgen ze eerst een waarschuwing en verwijzing naar provinciaal weggetjes das de goeie oplossing plus ook nog es niet de max snelheid op 120 maar de minimum snelheid op 120 en max op 140 ofzo en dan niet gaan flitsen voor de snelle maar de langzame leren ze sneller af

en savonds natuurlijk autobahn regel !immer gas!

en over xenon verlichting hierboven zie ik staan “met projector” dat is geen projector dat noemen ze een ellipsoide reflector die is ideaal gemaakt voor de hoge lichtsterkte wat van de xenon lamp afkomt en mits deze goed afgestelt zijn zullen ze je nooit op een vlak stuk verblinden

maar die tuning mongolen die menen hun eige lampen af te stellen of xenon verlichting in een golf 2 proppen die moeten ze minimaal bekeuren voor 1000 euro wegens verhinderen van anderen stelletje moeder fokkers

ps: mensen die niks van auto’s afweten laat je lampen gewoon bij de dealer afstellen kost weinig tot geen geld afhankelijk wat voor pennenlikker er voor je staat

maarja das mijn mening

Volvo for life
Je hebt donker en donker,

Ik kan me nog een ritje uit Zeeland herinneren om 12 uur snachts zonder straatverlichting, GPS (op de weg beetje in te schatten), andere weggebruikers, geen maan, pik donker, geen vangrail en lekkere regen….nou waar ik 120 mocht rijden zag ik echt NIKS verder dan 5 meter. 50kmh vond ik al eng genoeg.

Het donker-rijden is alleen chill als het niet donker is…cq met wegverlichting.
Overigens heb ik dit soort mate van donkerheid van enkele keren meegemaakt.
Patrick Parker
Een vraag aan de schrijver van deze column (of hetgeen waar deze bagger voor doorgaat), hoe heb jij de snelheid gemeten van die Golf+ ? Hoe weet jij zo zeker dat hij/zij 55km/u reed? Of ben je er zo eentje die niet beseft hoe snel hij rijdt maar wel perfect weet hoe traag de anderen rijden?
@Patrick Parker: ooit van de term “educated guess” gehoord? Indien niet, zoek het even op.

Laatst ’s ochtends op de a27 een (volgens mij dame) gezien die het minstens zo bont maakte. Ten eerste was ze aan het eind van de invoeg tot stilstand gekomen… (ehm how did that happen?) en ten tweede besloot ze in het zicht van ander aanstormend verkeer toch maar te gaan invoegen.

“HALLO!!! hoeveel meter denkt u nodig te hebben voor uw (gokje) Nissan Primera eindelijk 85 rijdt en die vrachtwagen u niet zal vermorzelen?”

Onbegrijpelijk dat sommigen een rijbewijs hebben.

Toch geeft het wel aan dat Lincolns opmerking hout snijdt (ook wel een leuk ;-) ): als iedereen goed oplet en rekening met elkaar houdt gaat zelfs zo’n situatie niet op een ramp uitlopen en is uiteindelijk iedereen beter af.
Helemaal mee eens! Ik stel een actiegroep voor die s’nachts wat spullen van viaducten.. Dat zal ze leren! ;p
Patrick Parker
@w0o0dy, en aan de hand van wat giswerk wordt er hier een bak bagger over die bestuurder gegooid. Pulp en niks anders.
@ Patrick Parker

Gezellige opmerkingen heb jij…

Het zou op zich voldoen als je de beschreven situatie niet herkend; gezien de comments zou je één van de weinigen zijn, maar dat is niet erg. Een column is uiteindelijk bedoeld om reacties los te weken…
Als je tegenwoordig voor elke prutser of sukkel een stukje moet schrijven gaat autoblog nog heel groot worden.
@Patrick Parker: maakt het wezelijk verschil of de betreffende auto 65 of 55 of zelfs 45 reed? Het is allemaal te langzaam…. en het verschil tussen 45 en 65…. dat kan Alwood nog wel inschatten dus laten we het houden op minder dan 70….. Er wordt geen hoop bagger over de bestuurder gestort, de man/vrouw is aan het prutsen en daarnaast zal de betreffende persoon dit nooit lezen want hij of zij zal geen interesse hebben in auto’s/autoblog anders reed de persoon wel beter. In ieder geval heeft die bestuurder nog steeds de kritiek meer dan verdiend.. Of vind jij het wel een goed idee als iemand met minder dan 70 invoegt? Zo ja dan is het gesprek ook snel klaar, want dan spoor je niet in mijn ogen en snap je de ballen van veilig autorijden. Take your pick. In mijn ogen loop je een beetje te zeuren.
@ Patrick Parker: Een gevaarlijke situatie is een gevaarlijke situatie. Maakt het uit of de auto in kwestie 55 of 65 reed? Naast het feit dat het inschatten van snelheid niet zo moelijk is als je het kan vergelijken met je eigen snelheid, maakt de exacte snelheid gewoon geen hol uit. Het was “veel te langzaam”.
Houtje was me voor :)
Ook geen issues met rijden in het donker maar op van die smalle landweggetjes in Frankrijk met everzwijnen en herten op de weg vind ik toch iets minder gezellig… ;-)
Patrick Parker
@ w0o0dy: ik loop te zeuren? Wat zeg je dan van de columnschrijver, een gans hoofstuk omdat hij vindt dat hij de enige goede chauffeur op ’s lands wegen is. Al de rest zijn prutsers omdat ze trager rijden dan hijzelf……misschien rijdt hij wel als enige te snel en is hij de slechte chauffeur.
@RenesisHP

Dat argument wordt vaak aangehaald, maar het houdt geen steek voor mij. Je xenon mag nog zo goed afgesteld zijn, het is hinderlijk.
Bij de minste drempel of putje in de weg zijn je tegenliggers verblind omdat je koplampen gewoon onnodig sterk schijnen.
Ik heb al gereden met 2 xenon-auto’s, een audi A8 en Range Rover, kan je zeggen dat er constant mensen naar me flikker(d)en met hun lampen omdat ze verblind waren.
Verder zorgt een sterk licht ervoor dat je alleen maar de lichtbron ziet en niks van wat niet verlicht is.
@dekster.

Daar heb je normaal gesproken verstelling voor. Gaat bij mij volautomatisch.

Ik heb nog nooit klachten gehad over onze xenon.
Ik ben trouwens ook bang in het donker.
Wil dan meestal zo snel mogelijk weer thuis zijn. ;)
Ik rijdt liever op een snelweg zonder verlichting dan met, kan ik me beter concentreren..
En voor de bochten kijk ik op de gps, heb ik geen grootlicht nodig.
Ik heb ook last van nachtblindheid, een van de symptomen van cataract.
Ik kan je vertellen dat het verrekte irritant is. Altijd moet je rekening houden dat je voor het donker thuis moet zijn wanneer je met de auto bent etc. Enorm lastig wanneer je een vast baan hebt in de wintermaanden.

Vind wel dat de mensen die dit hebben, ook gewoon niet moeten gaan rijden in het donker. Is gewoon levensgevaarlijk.
@ Patrick Parker
Ben jij soms de bestuurder van de Golf Plus?
Ik doe ni liever dan op onverlichte wegen rijden. Geeft gewoon een gevoel van rust en dat maakt het auto rijden zoveel fijner!
@RenesisHP
Bij de audi gaat dat ook automatisch…
Als je nu gaat zoeken op seniorennet ofzo vind je vast wel een verhaal van iemand die ongehoord hard ingehaald werd toen hij met zijn golf plus invoegde op de auto”snel”weg.
Grootlicht op de snelweg? Sure, A57 in duitsland (net over de grens). Veel wild dat daar naast de weg zit. Als ik daar met 130 aan kom rijden, wil ik het graag zien. Als er geen ander verkeer is rijdt ik gerust met groot licht op de snelweg!
Volgens mij is groot licht en/of xenon zelden of nooit het probleem, maar een verkeerde afstelling van de koplampen, en vooral in deze tijd komt dat heel vaak door een volgeladen kofferbak of teveel kogeldruk van de sleurhut, klapkar of bagagewagen.
De meeste auto’s hebben echter zo’n wieltje links onder het stuur zitten waarmee ze de straalhoek van de koplamp kunnen bepalen. Misschien moet postbus 51 daar eens een spotje over maken, in het kader van onbewust asociaal…
@ Lodewijk
Jij hebt wel lef!
Ik vind GPS een prima uitvinding, maar niet als vervanging van mijn voorruit.
Soms wordt er nog wel eens een weg verlegd of een verkeerssituatie veranderd.
Blijf jij maar lekker op je GPS naar bochten zoeken, dan rij ik je wel voorbij als je ergens in een greppel ligt….
Er reed iemand snachts voor me met een aanhangwagen voor mij op de autostrade zonder lichten aan. ( op de auto wel ) eerst geflashed met lichten en erna voorbijgestoken en mijn lichten eens aan en uit gedaan. En toe heb ik hem naar pechstrook zien gaan om heel waarschijnlijk zijn lichten na te kijken. Deed goed dat hij het doorhad
@Lodewijk

Je kijkt op de GPS voor bochten? Volgende week in de krant: “zonnestorm veroorzaakt afwijking op GPS-toestellen: man rijdt van de kade”

btw… “ik rijdt”? naar analogie van “ik speelt” misschien? doe eerst je middelbare school maar uit en probeer dan je rijbewijs te halen ;)
Even snel op de gps kijken hoe de weg verloopt kan handig zijn, maar continu? Dat is wellicht nog gevaarlijker dan invoegen met 55km/u.

Ik ben een groot voorstander van standaard automatische koplamphoogste-afstelsystemen [3x woordwaarde?]. Nu heb je dat alleen nog bij xenon verlichting, maar ook bij gewone verlichting mag het van mij. Hoe veel mensen niet even hun verlichting afstellen als ze iets zwaars achterin hebben liggen, onvoorstelbaar.
@Coen; da’s geen donker, da’s pokkeweer in het donker.
als het alleen maar donker is en je ziet niets met normaal licht, staan je lampen verkeerd of moet je een bril..
met regen, sneeuw of mist veranderd de situatie uiteraard.
Op de autobahn gebruik ik de GPS ook wel eens als extra om bochten wat ruimer van te voren aan zien te komen.
Ik vertrouw er echter niet te veel op. ;)
=>aan te zien komen.
Hmm, ik heb ook een setje aftermarket xenon in mijn 96″ baleno en deze zijn keurig afgesteld en er heeft nog nooit iemand naar me geseind of wat dan ook

Het licht gewoon aan jezelf
@RenesisHP: in een 318i waarmee een vriend van me (en ik) naar Geneve zijn gereden een paar jaar terug zat een navigatie die goed op verschillende schaalgrootte ingesteld kon worden….. SUPERsysteem. Je zet de schaal op 2 of 300 meter en je kunt zelfs in de mist de bochten “voorspellen”. Kun je rustig je tempo aanpassen en ondertussen goed blijven letten op het verkeer. Dat systeem zou wat mij betreft op/in iedere navigatie mogen/moeten zitten.
snachts rijden heb ik totaal geen problemen mee, heb het vaak zat gedaan, en het is gewoon NOG makkelijker.
rijd vooral op de A6 snachts, en das gewoon simpel, recht stuk en je ziet elke auto al kilometers van tevoren, heerlijk, en er is ook nog eens bijna geen verlichting (alleen heel almere en stukkie lelystad)

al die lantaarns die boven de snelweg hangen vind ik maar irritant, het is wel handig als het echt druk is, maar verder hoeft het voor mij niet.
@wOoOdy.

Ik heb zo’n zelfde functie op de navigatie. Dat gaat van 100m tot 100km.
Ik bedoelde dus precies hetzelfde als wat jij hierboven verteld. ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).