Volvo V40: lekkere allrounder

Auteur: , 43 Reacties

Tijd om weer eens een lekkere ookaasie op te graven. Aangezien de zomervakantie langzaam op zijn einde loopt is het weer tijd voor een echte auto. Eentje die je het hele jaar kan gebruiken, die betrouwbaar is, ruim, comfortabel en die volgende zomer nog steeds goed rijdt. Allemaal criteria waar deze V40 ruim aan kàn voldoen. Niet alle V40's zijn namelijk even jofel.

De V40 is in 1996 op de markt gekomen. Het was toen een hele nette wagen. Van de moderne gemakken voorzien, superveilig, comfortabel en best zuinig. Een Volvo zijnde moest de binnenruimte natuurlijk onbeperkt zijn. Heb je ooit het gevoel dat een auto wat krap is en niet alle bagage past, dan is dat geen (échte) Volvo. De V40 was redelijk klein van buiten en woog niet meer dan 1300kg. Licht genoeg voor kleine (zuinige) motoren dus. De instap had slechts een 1.6 benzine.

Het meest kenmerkend voor de V40 was de kerstverlichting rondom. Een beetje vrachtwagenchauffeur kon nog verlegen worden van de lampjes en reflectortjes waar de V40 mee behangen was. Allemaal aanwezig om de auto veiliger te maken. Naast dat een auto botsveilig moet zijn had Volvo namelijk bedacht dat goede zichtbaarheid ook belangrijk is. Misschien wel een reden waarom er vandaag de dag nog zo veel van rond rijden.

Ben je echter in de markt voor iets nieuws, dan is al het bovenstaande slechts bijzaak. Als je gaat kijken naar een V40, zorg dan dat het een model van 2000 of nieuwer is. Bij de eerste facelift zijn er namelijk een aantal zeer belangrijke updates aan de auto gedaan. Zo is de hele voorwielophanging en stuurinrichting herzien. Dit maakt dat de V40’s van de laatste vier jaar (2000-2004) véél beter op de weg liggen dan de oudere types. Een tweede belangrijk punt zijn de updates die aan het motorengamma zijn gedaan. De diesels hebben commonrail inspuiting gekregen (ipv pompverstuiver) en alles is wat zuiniger/efficiënter geworden. Verder is in de update het dashboard opgeruimd en is er wat met de elektronica gerommeld. Aan de buitenkant valt de onderbroken zwarte bumperstrip op bij het de phase II en de laatste modellen hebben heel heldere verlichtings-units.

De prijs van een leuke V40 varieert vandaag de dag van 3000-12.000 euro. Voor 12k mag je dan een nette, betrekkelijk nieuwe top-spec T4 (200pk!) verwachten, waar de instap 1.8’jes al voor een kwart van eigenaar verwisselen. Nu is mijn eigen ervaring dat je bij de nieuwere Volvo’s (alle fwd modellen) het beste voor een turbo of diesel kan gaan. Belangrijk is hierbij dat de turbo’s geen rare (piepende, ratelende) geluiden maken. Suizen doen ze altijd, maar er moet geen speling op zitten. De kale benzinemotortjes hebben een veel onrustiger karakter en trekken moeilijk weg in lage toeren. Mijns inziens moet een Volvo bij ieder toerental lekker trekken en op hoge snelheid rustig ‘zoefen’.



43 reacties

Een vriend van me heeft dus een 2.0 T gekocht en die heeft dus idd een ratelend geluid waar hij later pas achter kwam. De Turbo is dus stuk, dit is wel erg jammer want de reparatie is echt belachelijk duur. Voor de rest rijd de auto wel goed, maar nu mag er bijna niet meer mee gereden worden…
Hoeveel had de V40 nou gemeen met de Mitsubishi Carisma? Kwamen toch van dezelfde lijn? De flinterdunne deurklinken van de V40 vond ik altijd een beetje on-Volvo…
Ik vind de Volvo S60 erg mooi maar ook erg klein achterin. Er zit bijna geen beenruimte in.
ik had zoon gele s40
160 op de snel weg houd de stuur bekrachtiging dr mee op
lekker gevaarlijk zoon volvo
Doe mij dan maar een V70. Die is altijd véél mooier geweest.
Een hele tijd op zoek geweest naar een nette V40 voor minder dan 5000 euro. En eerlijk gezegd, niks goed gevonden. Ofwel 10j oud, ofwel dik over de 200k, ofwel veel te duur. Dan maar niet.

Een auto die bij z’n lancering zeer modern overkwam met als gevolg dat hij nu nog steeds niet gedateerd is. Ook een van de modellen die de break volledig hip maakte. Ik vind de V persoonlijk mooier dan de S…

Als ik het goed voor heb, liggen er Renault-diesels in de V40. En eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe het met de betrouwbaarheid daarvan zit.
“De diesels hebben commonrail inspuiting gekregen (ipv pompverstuiver)”
De eerste generatie S/V40 had geen pompverstuivers, wel directe inspuiting maar met een verdelerpomp (de motor was trouwens de 1.9 dTi van Renault. Later werd deze inderdaad vervangen door de 1.9 dCi Renault motor met common-rail.
Maar je vergeet iets: hij is vreselijk saai!
we hadden een eerste model v40 (2.0). De constructie leek totaal niet stijf, waardoor ik vond hem erg ‘zwabberen’. Daarbij vond ik de laadruimte ook niet praktisch: met verhuizen kon een maat van me grotere spullen (een bank en koelakst bijvoorbeeld) in zijn Astra kwijt dan ik in de V40
Is geen saaie auto, zeker niet de latere modellen. Een T4 met leer, roof-rails,
mooie velgen en xenon is een prima bak!
Bij de introductie was de S40/V40 een bijzonder mooie auto om te zien. Alleen was de eerste generatie qua weggedrag een stuk minder dan zijn voorganger, de 440.
Automotiveart.nl
Als je een leuke volvo wil voor weinig geld moet je zeker eens kijken naar een 850 T5 220pk betaalbaar,betrouwbaar een zee van ruimte en een enorm comfort.
Ik heb er zelf nog ene gehad in het bordeaux met beige lederen interieur, zalige auto!
@Automotiveart.nl
Mooie foto’s!

Je mag ze altijd op Autojunk zetten :) Volvo’s verdienen meer aandacht ;)
De Volvo V40 was toch de eerste Volvo waar Ford zich mee heeft bemoeit. Qua degelijkheid was het niet echt een Volvo.
Het design heeft mij altijd wel aangesproken en vandaag de dag oogt hij nog goed.
Bij hoge KM-stand wil de versnellingsbak ook lastig gaan doen als deze op tempratuur is.
sander; volgens mij was de s80 de eerste volvo in samenwerking met ford. de s/v40 waren volgens mij volvo/renault producten.

Eqaulo; je hebt helemaal gelijk, koop gewoon een 850 t5. sneller, betrouwbaarder. als datr te oud is kun je nog overgaan op de v70 classic. op 2000 punten anders
jammer dat het allemaal franse meuk is nou ja bijna allemaal (vooral eerste modellen) …renault blokken .. en die gaan allemaal stuk en je motor lampje brand lekker vaak
Mijn vader heeft er 2 uit de v40-range gehad: een V40 1.8 uit 1997 en een 2.0 uit 2004 en de laatste ingeruild op een V70 2.4D Edition II.

Achterin is de V40 bij een bestuurder van 1.90m een beetje aan de krappe kant, de bagageruimte is redelijk ruim.
Mooi detail aan de wagen zijn de sidemarkers, eigenlijk zou het op alle auto’s in Europa verplicht moeten zijn, net als in de USA, het komt de veiligheid wel degelijk ten goede.
Nog een voordeel is de crashveiligheid(helaas zelf ook ondervonden)
Nadeel is dat de ruis van de wind boven de 100km/u wat hoog is in vergelijking met de huidige V70 bij ons thuis.
@ Automotiveart.nl:

Mooie foto’s!
-edit: check, tnx!-
Een beetje dun voor een Volvo De techniek van een japans B (johnny) merk Als basis
Leuk artikel !

@Einser: “De flinterdunne deurklinken”

Klinkt bijna poëtisch :)
Je vergeet één groot ding. De volvo S/V40 is gebasseerd op de Suzuki Baleno.
Belangrijk puntje vind ik
@viggen60, Suzuki Baleno? Je bedoelt misschien Mitsubishi Carisma…
vØlvØ frǽk
@ Einser

Niks hadden die auto’s gemeen! Mitshibischi gebruikte bijvoorbeeld gewoon dunner staal dan Volvo. Het enigste dat ze gemeen hadden waren de puntlassen, omdat je de robots niet zomaar even een andere laskop kunt geven. En dit was dan ook in het voordeel van de Carisma’s, want de Volvo eisen waren strenger dan die van Mitsibishi! Ik weet uit de praktijd dat Mitsibishi het dak van de Carisma heeft moeten verstevigen voor het gebruik van airbags, en dat ze eerst alleen het dak bij de bestuurder wilden verstevigen, omdat daar ook alleen een airbag zat. (mijn pa heeft er gewerkt, vandaar dat ik deze ‘verhalen’ ken)

onlangs heb ik een mooie combo gemaakt van onze V40 en die van opa, phase 1 en 2 naast elkaar.

de beste foto’s:”
http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20V40/V40%20combo/102_1202.jpg

http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20V40/V40%20combo/102_1205.jpg

http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20V40/V40%20combo/102_1207.jpg

http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20V40/V40%20combo/102_1229.jpg

http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20V40/V40%20combo/102_1235.jpg

http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20V40/V40%20combo/102_1237.jpg
wat een ruk auto

in een cargo vliegtuig heb je nog meer beenruimte :S
De diesels van de V40 wilden rond de 2,5 ton nog wel eens volledig overlijden. Heb ooit een collega gehad die dit tweemaal is overkomen met het afterfacelift model. Er staat me iets van bij dat de hele behuizing dan begon te scheuren, weet het niet zeker, maar er was wat met een V40 diesel met veel kilometers.
Rij al een tijdje in mijn V40 T4, ben heel Europa al door mee gereden. Heerlijke auto. Bijna 2ton erop staan, net een beurt gehad, en alleen nieuwe remblokjes voor. Heb hiervoor een 1.8 gehad, die is wat traag. Als je er 1 kan vinden ga dan voor een T4!
stuur kan niet hoog genoeg eerste versnelling moeilijk in te schakelen enorme rolgeluiden achteraan…
maar voor de rest een goede auto (1.8 benzine
Zeker V40 commonrail-diesels met 115 pk uit de eindserie (2003) zijn met goedzittende stoelen comfortabel, goed gemotoriseerd en met airco, navigatiesysteem, een heel behoorlijke radio, CD-wisselaar, rondom electrische ramen, centrale vergrendeling, verwarmbare stoelen, electrische spiegels, lichtmetalen velgen en koplampwissers behoorlijk compleet uitgerust. Als je ‘m goed laat onderhouden, en niet rijdt als een wilde, dan heb je er een heel plezierige en vooral praktische auto aan. Het model is in mijn ogen nog niet echt passé. Ik heb er intussen (van 175k naar 226k) een dikke 50.000 kilometer zorgeloos op zitten. Er lijkt niets dat narigheid aankondigt en de grootste afschrijving is intussen wel achter de rug. Het enige probleem is dat je steeds meer lijkt te moeten rijden om “break-even” te halen want rijden op benzine (maar zeker op LPG!) is voordeliger, maar of ie met LPG ook zo betrouwbaar blijft is de vraag…. Kortom, ik diesel nog wel even door!
Zelf ook een T4 overgang van Phase 1 naar 2, heerlijke wagen, maar voor wat ruimte is een V70 wel een must.

mooie site ook voor v40 liefhebbers, www. volvo40forum .nl …

(sorry voor de sp*m)

leuk dat jullie aandacht aan de V40 besteden!
Ha! Mijn auto op Autoblog… wat leuk!

Ik heb een ongeblazen 2.0 (140 pk), en dat is ook een prima motor om mee te cruisen…

En het is inderdaad een heerlijke, comfortabele, veilige, betrouwbare auto. 230dkm op de teller en nog weinig belangrijks moeten vervangen.
@el_vlammo: rolgeluiden achter, dan moet je maar gewoon goede banden kopen. Heeft echt niets met de auto zelf te maken…
Prima degelijke auto, en overigens een mooie auto qua uiterlijk.Het model is als ik het goed heb ook nog eens van Nederlands design. Jammer dat de productie destijds gestopt is en zijn opvolger niet meer bij Nedcar gemaakt wordt!
rolcontainerXC90
Qua betrouwbaardheid en levensduur hoor ik weinig slechte geluiden over de diesels in de 40 serie.

Mijn pa heeft zijn S40 Phase I pas bij 460.000 km hoeven afschrijven. Niet omdat de motor niet meer wilde overigens, maar omdat een Punto rijder hem over het hoofd zag (?) toen hij stond te wachten voor een rotonde.
Zelf aan mijn tweede S40 op LPG, moet zeggen Phase 2 duidelijk beter rijgedrag, nettere afwerking en degelijker interieur.
Het is een goede keus als je niet te veel geld wilt uitgeven aan onderhoud vorige tot 300k gereden zonder echt grote problemen. De tweede doet het nog voordeliger in onderhoud en zit ook al op de 240k nu. Zeker aanrader!
Ik wil mijn 440 1.8i cvt laten opvolgen door een V40 automaat. Alleen wil mevrouw DafMaf er niet aan.
Mijn V40 phase I (2.0 16V met LPI) heb ik ingeruild voor mijn V40 phase II (1.8 LPI). Ik zat aan de 275.000 km en had nog niet echt kosten moeten maken (maar was afgeschreven!). Bij de huidige zit ik aan 160.000 en hij loopt nog steeds goed! Als het aan mij ligt volgende keer een nieuwe Volvo (hopelijk tegen dan een EV of Hybride)
Ik heb ooit ook nog eens een V40 gehad een blauwe maandag voordat Bob naar de VS is geemigreerd. Een rustige wagen die als ie eenmaal op gang was een heerlijke lange afstand rijder was. Niet al te veel problemen mee gehad eigenlijk.
wij hebben een volvo V40 bouwjaar 99
Hij loopt na een tijdje in hoge toeren hebben de smoorklep al vervangen maar het is niet weg !!!Wie heeft dit ook wel eens gehad met de volvo !!!!!
@sandra: Ik zou lid worden van volvoforum.nl, daar ben ik met mijn 440 al vaak genoeg goed geholpen met mijn vragen.
in de sllot gezeten met mijn v40
startblokering relais kapot door water
kost veel
kan je die met wat knutsel werk overbruggen ? ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).