Crisis zorgt voor minder auto’s van de zaak

Auteur: , 37 Reacties

Dus het wordt dan ook veiliger op de weg nu er minder van die malloten in lease-auto's rondrijden?

Komt er toch nog wat goeds uit de recessie! En de prijzen van producten kunnen weer dalen nu al die profiteurs niet meer in een auto van de zaak gratis naar Spanje kunnen rijden. Zo nu we die reacties uit de weg hebben: er zijn inderdaad minder lease-auto’s geregistreerd zo blijkt uit de kwartaalcijfers van de Vereniging van Nederlandse leasemaatschappijen (VNA). Deze cijfers volgen de economie altijd met enige vertraging, dus geheel verbaasd was de VLNA niet. De leasevloot in Nederland bestaat nu uit 521.355 personenauto’s, 0,6% minder dan in het eerste kwartaal van dit jaar (524.690). Het aantal bestelauto’s daalde ook met 0,8% en kwam uit op 130.013 voertuigen.

De oorzaken: door de economische teruggang zijn er simpelweg minder arbeidsplaatsen, maar ook delen werkgevers minder snel een lease-auto uit aan werknemers die er nog geen hadden. Combineer dit met de ontwikkeling om langer door te rijden met bestaande lease-auto’s en je snapt dat dit geen leuk nieuws is voor autoverkopers. De tweede helft van 2009 wordt er nog geen verbetering verwacht van de economie en dus zal ook het aantal lease-auto’s zeker niet toenemen. (via telegraaf)



37 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Feit: Door de crissis worden er minder auto’s geleased.
Mening: 0,6% & 0,8% waar hebben we het dan over? ;) :P
Kennelijk toch over 3335 auto’s. Maarja, als die auto’s nu niet geleased worden wil dat nog niet zeggen dat die mensen helemaal geen auto meer rijden. Misschien hebben ze zelf wel een nieuwe gekocht?
Wat is er mis meet leaserijders? Zolang ze geen hippiemodellen rijden zijn ze toch best ok met hun Audi’s BMW’s M-B’s en Volvo’s? Dan heb ik het wel over de managers.
With all due respect, het zal mij aan m’n reet roesten als er iets minder Golf VI TSI’tjes op kenteken worden gezet. En af en toe een S8 of E500 vinden we toch alleen maar leuk? ;)
Premium leasers zijn losers!
Mijn leasebak is er 1 september!

Ik ga al die sukkels die zelf voor hun auto betalen van de weg rammen, terwijl ik naar gratis naar Spanje scheur!

Eat my bijtelling bitches!
@Timmie

want?
@ Timmie en Jan Rap

Dit soort opmerkingen hoopte Wouter dus met zijn opening te voorkomen denk ik.

OT:
Het viel me een paar maanden geleden op hoe weinig auto’s er met de Pon-trein (bij Leusden) werden afgeleverd bij Pon in vergelijking met een jaar eerder. Hoewel het aantal wagons de laatste paar keer dat ik ‘m tegen kwam al weer iets aan het toenemen was.
Ik ben benieuwd wat de score aan het eind van het jaar is.
@ Jan Rap

LoL een leasebak is alleen rendabel als je een kilometervreter bent.
Ik denk dat er nog een ander aspect is wat met name de omzet van autoleasebedrijven negatief beïnvloedt, namelijk dat de mensen die in aanmerking voor een leaseauto komen een klasse lager mogen gaan uitzoeken.
@ Laue

Ben ik met je eens. Echter voor de verkoop van auto’s zou het met het volgende sommetje potentieel wel veel invloed kunnen hebben over de komende jaren;

Laten we zeggen dat er nu afgerond 500.000 lease auto’s zijn met een gemiddelde leasetijd van 4 jaar. Als nu 50% van de bedrijven zegt dat de contracten met 1 jaar worden verlengd naar 5 jaar, dan betekent dit dat er de komende jaren potentieel, gemiddeld 50% * (500.000/5) = 50.000 minder lease auto’s verkocht gaan worden. Dit is al gauw 10-15% van het totaal aantal nieuw verkochte auto’s in Nederland.

Het is een ruwe schatting, maar denk dat het wel een aardig beeld geeft van het lange termijn effect dat dit kan hebben op de autoverkopen. Mijn leasecontract is in ieder ook van 3 naar 4 jaar gegaan :-(
Hoezo malloten?

Leaserijders zijn over het algemeen betere autorijders als je uitgaat van het principe dat oefening kunst baart.

Immers, leaserijders rijden relatief veel…

Denk dat Wouter toe is aan een beurt… Of een leaseauto… Of een combinatie van die twee.
Mijn bedrijf had een leasestop vanwege de crisis echter de lease wordt nu opengegooid aangezien huurauto’s duurder zijn voor de werkgever. Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen
@ JIFF

Dat ben ik voor het grootste deel met je eens, maar er is helaas een grote groep die denkt:
– mijn baas betaald de diesel, dus of ik nou plankgas rijd en als een idioot optrek maakt niks uit.
– mijn baas betaald de schade (minus eigen risico), dus wat nou afstandhouden, netjes parkeren, deur afhouden!?

Een leaserijder die aanleg heeft om asociaal te gaan rijden kan door al die “ervaring” ook wel eens overmoedig worden en als een complete randdebiel door het verkeer manouvreren.

Overigens zou je het hele artikel moeten lezen. Daaruit blijkt dat Wouter alleen bepaalde reacties voor wilde zijn en niet of dit wel of niet zijn persoonlijke mening is.
Mijn baas betaald!? WTF….

sorry: “mijn baas betaalt” moet dat natuurlijk zijn.
Want? Omdat de meesten ver boven hun stand rijden.
@ Timmie

Hmm… misschien associeer je die auto’s dan wel met een te hoge stand…
0.8% minder leaseauto’s op de weg id nou niet echt merkbaar op de weg :)

En een auto vd zaak hoeft niet altijd een leaseauto te zijn… maar gezien de artikelen die hier geplaatst worden, is een auto vd zaak altijd een leaseauto of andersom…

Misschien kopen bedrijven/eenmanszaken tegenwoordig wel liever zelf hun auto ipv leasen. Sterker nog, alleen de grote bedrijven zie je leasen, maar de eensmanszaken, zzp’ers en kleinere bedrijven zie je steeds vaker zelf de auto aanschaffen.
Een leaseauto met tankpas levert als je het slim aanpakt bijna altijd geld op.
Dan moet je echter wel voor de vrije kilometers gaan. ;)
Jeetje, er komt even wat frustratie naar boven.
Wat is er mis met leaserijders? Beetje jaloers? Zielig hoor.

Ik heb sinds 2004 niet meer zelf voor het tanken of onderhoud betaald. Heerlijk!
Als er door de crisis minder Peugeots worden verkocht, dan kan ik alleen hopen dat de crisis nog een tijdje blijft duren.
Profiteurs? Zeker nooit leaseauto een leaseauto gehad. Een leaseauto is gewoon onderdeel van het kostenplaatje van een werknemer. In veel gevallen had de werknemer zonder leaseauto een deel van het leasebedrag bruto bij z’n loon gehad. Tel daar de bijtelling bij op en het kostenplaatje ziet er ineens een stuk minder gunstig uit.
Daarnaast zit de gemiddele leasert niet voor z’n plezier zo veel km’s op de weg. Daarnaast wordt hij(/zij) in veelgevallen bestraft met verplicht dieselen!

Heb dus meelijden met de leasert(m/v)!
een leasebak is ook niet echt een auto he ..
tis niet echt iemands bezit/verantwoording ..

meer een beetje asphalt vulling ..

bovendien zijn ze pertinent spuuglelijk ..
net zo als die gako-piepeltjes die met hun gel-koppies achter het stuur zitten ..
Och.. lincoln is gefrustreerd dat ze bij het afvalbedrijf geen auto’s beschikbaar stellen.
@ Lincoln

Jammer dat je zo alle leasebakken en hun berijders over één kam scheert. Zegt meer over je eigen instelling dan die van een leaserijder. Ik weet dat je een veelvuldig bezoeker bent, maar dit vind ik gewoonweg jammer.

Ik rij inmiddels ook aardig wat jaren in een “leasebak”, maar heb elke auto als de mijne beschouwd en behandeld. Zelf mijn kapotte lampen vervangen, zelf oliestand in de gaten houden, op hoeken parkeren zodat ik minder kans heb op deukjes door anderen en ga maar even door.

Daarbij betaalt ook een leaserijder voor het tanken en het onderhoud. Wellicht niet net zoveel als iemand zonder leasebak, maar ik betaal in 4 jaar zo een 50% van de nieuw waarde van mijn auto (4 jaar x 25% van de nieuwwaarde per jaar van bruto loon). Maar ook nog 600 euro per maand die ik anders op mijn bruto loon zou krijgen als leasevergoeding. Dat is op jaarbasis dus ook nog eens 7200 euro bruto.
Iedereen die denkt dat je niet betaalt voor je tanken en onderhoud moet maar eens gaan praten met zijn/haar baas en vragen wat ie zou krijgen als hij géén leasebak zou nemen, maar met eigen vervoer zou rijden (de leasevergoeding). Dan zul je zien dat je wel degelijk minder krijgt dan je collega die op de fiets naar het werk gaat.

En het grootste voordeel beste Lincoln: als ik geen leasebak had gekregen en wel de leasevergoeding, dan had ik in een oude roestbak gereden. Niet mooi op de snelweg, niet snel in het verkeer en waarschijnlijk zuipend. Dan is een spiksplinternieuw compacte auto toch een stuk beter op de weg.
(Helaas doe ik die laatste opmerking waarschijnlijk voor een hoop teniet als ik zeg dat ik een 207 rij :D)
ik ben om ..

leasebakken zijn een goeie zaak ..
ze zijn vrijwel altijd in goede staat en schoon ..
de mensen achter het stuur zijn altijd werkende/belastingplichtige luitjes (dus hebben mijn inziens het meeste recht op het asphalt)..
door hun lease-contract zijn ze capabel andere middel/grote uitgaven te doen zoals een nieuwe tv of keuken (dus goed voor de economie) ..

zonder leasebakkencultuur zouden we geen overdaad aan tweedehands auto,s hebben ..
zodat ik voor een scheet en 3 knikkers een fijne 2de hands kan kopen ..
ik heb liever een auto die van mij is, waar ik alles zelf aan kan doen, die ik kan houden tot ik hem beu ben… geef mij een auto waar ik niets kan aan veranderen en alles origineel moet laten en ik pleeg zelfmoord :P
@ wouter

Kwestie van interpretatie:

“ROTTERDAM – De auto van de zaak blijft vooralsnog buiten schot bij de diverse bezuinigingsmaatregelen als gevolg van de economische crisis. Ruim driekwart van de bedrijven laat de leaseregelingen intact.
Slechts 13 procent vermindert het aantal auto’s waaruit gekozen kan worden en maar 4 procent overweegt hardere maatregelen

Dit blijkt uit een rondgang van adviesbureau Ernst & Young onder zeshonderd managers in het bedrijfsleven en bij de overheid. Op apparatuur die nodig is voor het werk, zoals mobieltjes of laptops, bezuinigt 8 procent, blijkt uit de peiling.”
@Six-trey ..
er zijn ook mensen die een auto als vervoersmiddel zien ..

btw .. hoe is het met de 69 Mustang ??
@lincoln
de chassis is voledig ge zandstraald en geverft in een grondlaag en ben opzoek naar een donor 69 mustang om de nodige carroserie onderdelen van te halen (je weet wel de essentiele dingen zo als een motorkap en koffer :P )
@Six-trey ..
aaahhhh leuk om te horen dat je het drastisch aanpakt ..
en dat soort essentiele meuk moet niet het probleem zijn lijkt me ..

ga je voor een crate-engine of geloof je in matching numbers ??
@ Six-trey

Ik snap je punt, maar het één sluit het ander niet uit; ik heb voor een motor gekozen voor erbij, maar natuurlijk kan je een auto ook prima als (plat gezegd) hobby project naast de leasebak nemen. Voor het geld dat ik aan een nieuwe supersport motor kwijt was had ik ook hele leuke tweedehands pret auto´s kunnen kopen. Of dat nou een klassieker is, een circuit auto, of gewoon een coole auto voor erbij.

De lease auto is handig voor je werk, boodschappen en de goedkope kilometers naar familie, voor de pure lol heb je je “hobby auto”.
@ Lincoln

… waarom krijg ik het gevoel dat je de draak met me steekt? ;)
@lincoln
als Ford een legendarische motor heeft gemaakt in de jaren 60 is het toch de 429 semi hemi, zonder die motor is het geen zeldzaame BOSS 429 meer dus ik heb weinig keuze, ik ga hem reviseren en holley maakt nog steets de originele uitlaat en carb dus dat word geen probleem

er zijn er maar een 1.000 van gemaakt en hij is 200.000$ waard in perfecte staat dus wil ik hem zo origineel mogelijk maken velgen, motor (met 550pk en 600Nm hou ik wel de gemiddelde lease slet bij zeker?), interieur, carroserie… alleen de ophanging remmen en banden ga ik modern maken zo dat ik de petjes kan belachelijk maken op de dragstrip en op the track :twisted:
@ six-trey

Foto’s?

;)
op mijn werk hebben ze net de maandelijkse leasevergoedingen met meer dan 200 euro verlaagd. dat betekend dat iemand die een A4 kon leasen nu met een karig golfje moet doen. ik voorzie een boel oldtimers op de parkeerplats binnenkort.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).