Nieuwe Dodge Viper krijgt door Ferrari ontwikkelde V10?

Auteur: , 61 Reacties

Na een lange periode van onzekerheid over de toekomst van de Dodge Viper lijkt het er nu op dat er eindelijk weer licht gloort aan het einde van de tunnel. Een tijdje geleden hoorden we al dat Fiat besloten heeft om de Viper gewoon te blijven bouwen en niet te verkopen of op te doeken. Fiat baas Sergio Marchionne zou zelfs grootste plannen hebben met de Amerikaanse sportauto.

Zo komt het Amerikaanse Car and Driver met het gerucht (let op het woord gerucht) dat de volgende generatie Dodge Viper voorzien zal worden van een V10 die gebaseerd zal zijn op de V8 en V12 motoren die Ferrari en Maserati momenteel gebruiken.

Het zal voor sommige mensen misschien al een verrassing komen, maar de motoren die te vinden zijn alle huidige Maserati’s en Ferrari’s (met uitzondering van de 612 Scaglietti) zijn qua design heel erg sterk aan elkaar verwant. De motor van de Alfa Romeo 8C Competizione maakt overigens ook onderdeel uit van deze familie.

Er gaat al een tijdje een gerucht dat Ferrari naast een V8 en V12 ook een V10 variant zou willen ontwikkelen van deze motor (wellicht voor de opvolger van de Enzo?). Bij Ferrari zijn ze natuurlijk niet zo dom om overal exact dezelfde motor in te hangen. Zo gebruikt Maserati een convetionele cross-plane krukas en Ferrari een flat-plane krukas. Voor de nieuwe Dodge Viper zou een V10 ontwikkeld worden met onderliggende nokkenas.

Ironisch is trouwens dat Lamborghini in 1989 (toen Chrysler eigenaar was van Lamborghini) geholpen heeft bij de ontwikkeling van het eerste V10 blok (dat trouwens gebaseerd was op een vrachtwagenblok). Twintig jaar later zou concurrent Ferrari dus een nieuwe motor voor de Dodge Viper mogen ontwikkelen.



61 reacties

onderliggende nokkenas? is dat niet ouderweds? geloof dat die nog in het vorige type ford ka’s werden gemonteerd… is dat systeem ook niet veel trager ten opzichte van hydro stoters vanwege meer mechanische delen?
Lol gedaan met dat lage gebrul, welkom aan het hoge geschreeuw :D
En 10tje voor de eerste die een foto’s heeft van een brande Viper met Ferrari motor!!!
@johan, Chrysler past dit systeem nog steeds toe in de HEMI blokken en de huidge Viper V10:

However, in 2002, Chrysler introduced a new pushrod engine: a 5.7 L Hemi engine. The new Chrysler Hemi engine presents advanced features such as variable displacement technology and has been a popular option with buyers. The Hemi was on the Ward’s 10 Best Engines list for 2003 through 2007. Chrysler also produced the world’s first production variable valve OHV engine with independent intake and exhaust phasing. The system is called CamInCam, and was first used in the 600 hp (447 kW) SRT-10 engine for the 2008 Dodge Viper.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pushrod

@TYPHOON, reken er maar op dat het geluid niet heel veel zal verschillen van het geluid dat een Viper nu maakt.
waarom niet zou ik zeggen ze hebben al een keereen van hun motoren in een fiat gelegd dus waarom niet hierin
Het blok van de eerste generatie Vipers is ooit gebaseerd op het V10 vrachtwagenblok.

Dit blok is van Cast-Iron omgezet naar Aluminium, en er zullen ongetwijfeld allerlei wijzigingen zijn doorgevoerd.

Het blok van de huidige generatie stamt echter uit de Daimler-Chrysler periode. Daimler is gekoppeld aan Mercedes, Mercedes aan Mclaren.
Het huidige blok is dan ook ontwikkeld in samenwerking met Mclaren waardoor er een totaal ander blok in de huidige (vanaf modeljaar 2008) Vipers ligt dan ooit tevoren.
Helaas krijgen we nooit te zien wat er met een vervolggeneratie mogelijk zou zijn geweest, maar ben ik wel erg nieuwsgierig naar de plannen voor de next generation.


http://forums.viperclub.org/srt10-srt10-coupe-discussions/598111-thanks-mclaren-dc-new-engine-story-new-vc-computer.html
Volgens mij gaat Fiat alle nieuwe motoren met multi-air uitrusten ook bij Chrysler en zullen de meeste bestaande motoren worden aangepast om met het systeem te werken. Lijkt me niet logisch om dan voor een laag volume (verkoopcijfers niet db) model dan opeens daar van af te wijken.
als dodge liefhebber ben ik terleurgesteld, geen ander merk had een geblazen vrachtwagen motor in hun sportmodel. Maar ik geef me over aan het feit dat chrysler/dodge overgenomen is door fiat. wie betaald bepaald. Toch ga ik als de deal door gaat het imense lage v10 gebrul missen.
@ Johan: zelfs het corvette zr1 blok heeft een onderliggende nokkenas.
Volvo_440_turbo
Het eerste blok was gebaseerd op een vrachtwagenblok.
Het tweede (huidige) blok was nieuw en niet gebaseerd op een vrachtwagenblok.
Let wel dat het eerste generatie Viper blok in samenwerking met Lamborghini is ontwikkeld.
@Laue, “geblazen vrachtwagen motor”? Nooit geweten dat een Viper turbo’s heeft…

@ViperArry & Volvo_440_turbo, stiekem dacht ik dat de Viper nog steeds hetzelfde blok gebruikte. Is het niet zo dat het huidige blok een ingrijpende doorontwikkeling is van het eerste blok?

@w0o0dy, hoeveel V12 blokken verkoopt Ferrari op jaarbasis? Doordat de architectuur van de V8, V12 en toekomstige V10 sterk aan elkaar verwant zijn zullen de kosten om het nieuwe blok ongetwijfeld een stuk lager zijn. Lijkt mij in elk geval.
@Robbie: dat van Laue is voor mij ook nieuw… Alleen die Hennessy dingen hadden turbo’s dacht ik.

Over die motoren: In de eerste generatie zat zo’n truckengine, in de 2e en 3e gen zat een doorontwikkeling daarvan en in de 4e gen kwam MA pas om de hoek kijken.
Verkeerde combi, als we nu een Italiaan kregen met een Amerikaanse motor, maar nu een musclecar met een Italiaans, waarschijnlijk hoogtoerig, blok, mwah, weet niet of dat wel een succes is.
Maar aan de andere kant, voor een heleboel minder geld een Chrysler kopen met een Ferrari blok, zou misschien interessant zijn.
@ Robbie / Wessee,

exusee, zat even bij me mn hoofd bij hennessy, want volgens mij schroefde zij turbos op het oude als het nieuwe type blok.
Er zal dan ook direkte injectie worden toegepast zoals bij de nieuwe 458Italia. Ze moeten tenslotte omlaag met hun CO2dinges.
Maar deze motoren worden ook gebruikt door ILMOR voor Off-shore race boten. http://www.ilmor.com
Ze worden wel aangepast alvorens ze in een wedstrijdboot in te bouwen.
Voor de Viper kan het een voordeel zijn om hun weggedrag en remcapaciteiten meer op Europees niveau te brengen. Ook een versnellingsbak met flippers behoort tot de mogelijkheden. De huidige Viper is snel als het recht door gaat maar in de bochten…
@Robbie: kan zijn maar dus niet met onderliggende nokkenas want dat wordt dan een blok wat teveel afwijkt en dan gaat het verhaal niet meer op. Dus wellicht wel Ferrari v10 maar geen nokkenas op de “verkeerde” plek
@ Markieanta,

ik vraag me ook af of het een succes kan worden. want een viper heeft een hoog fanboy gehalte. Fans die het A-segment interieur voor lief nemen, de slechte wegligging (van de eerste types) maar gewoon voor die Huge V10 gaan.
Musclecar fans dus. Believe me, die zijn er genoeg. Vooral in de States. En dan zitten er fuhrahrie onderdelen in hun Viper. Die gaan ze aanbidden. ;)
@robbie

kleine nuance in de motorconstructie…

Omdat ze bij de Viper dan een “Balance shaft” zouden gebruiken (welke ferrari en maserati niet gebruiken volgens mij) zou een lekker Amerikaans pushrod-klepbediening (via de balance shaft volgens mij) beter in het ontwerp voor de Viper passen.

De krukas van de Viper zou dan wel, net als bij de Ferrari, flat-plane zijn…

Verder lijkt het me ook aannemelijk als er in de Viper gewoon een langere slag gebruikt wordt. In karakter zullen de motoren niks op elkaar lijken.
@w0o0dy

enneh, verkeerde plek? In de LS7 (Vette Z06) werkt het anders prima hoor ;)
@Laue, even heel erg offtopic he, maar rijdt jij wel eens over de A28 ergens in de buurt van Zwolle? Zo vaak zie ik namelijk geen Calibers in het zwart met een diesel erin en ook nog wel aardig doorrijdend. Dacht spontaan aan jou en je auto eigenlijk.

Maar inderdaad, musclecar liefhebbers willen toch geen Ferrari blok in hun Amerikaan? Verdorie, een echte musclecar hoort zelfs nog een starre achteras te hebben.
De huidige Viper is snel als het recht door gaat maar in de bochten…

Jahaaa! We hebben er weer 1 hoor! :lol:

Wel eens van de Nordschleife gehoord?
@ Markieanta

haha ik heb wel eens over de a28 gereden maar dat is alweer een tijd geleden. Ik denk dat het een ander was. ;)

aanvuling @ C6_R

7:22.1 ;)
@ Robbie:

Ik denk dat het niet mogelijk is om met hetzelfde blok en bovenliggende en ondernokkenassen te gebruiken. Dan worden de verschillende productiekosten te hoog, aangezien zowel het onderblok als de cilinders anders gecast moeten worden. je kan dat in 1 ontwerp laten zetten, maar dan krijg je luchtbellen in de olie en bovendien een veel te zwaar motorblok. Ik denk dus dat het een bovenliggende nokkenas wordt, en waarschinlijk zelfs 2.
Verder moet i zeggen dat de ferrari’s allemaal een flat plane krukas hebben, maar de maserati’s volgens mij ook? Hooguit de quattroporte heeft dat niet, maar de MC12 gebruikt exact hetzelfde blok als de Enzo, inclusief de krukas. Het enige wat anders is, zijn de details: Inspuiting, timing, enz…..

@ Alwood:

Over het algemeen gebruikt een flat plane (lees ferrari) wel een balansas, maar een crossplane (lees Viper) niet. Dat hebben ze niet nodig doordat de zuigerslagen beter gespreid zijn op de krukas. Nu moet ik wel zeggen dat race ferra’s ze niet gebruiken, omdat het vermogen kost. Vandaar dat die ook erg nukkig lopen, door de onbalans in de krukas….
@Kevski-Style & Alwood, thnx voor de verheldering :D Mijn technische kennis is niet helemaal up to date ;)

Zou het trouwens kunnen dat de Quattroporte & Granturismo cross-plane gebruiken en Ferrari flatplane? De MC12 is dan de enige uitzondering, maar dat is niet zo heel vreemd aangezien dat een verkapte Enzo is.

Het gerucht over een onderliggende nokkenas zal voornamelijk afkomstig zijn van Amerikanen die het graag willen (gok ik zo).
@ Robbie:

Over het algemeen is de keuze simpel: Een GT heeft een cross plane, en sportwagen een flatplane. Althans, dat is de meest logische keuze.
ach, die amerikanen moeten hun mond maar eens gaan houden, met een ferrarieblok kan zelf ik nog ooit fan worden van viper’s… Ze moesten voor een leuk blokje maar eens in duitsland langsgaan!
@M-Lover: Right… Want het motorblok, dat was tot nu toe de grote makke van Vipers? :roll:
@Laue, het had gekund ;)
Vrij unieke auto tenslotte.
Zozo, de eerste generatie Vipers door Lamborghini ontwikkeld, en de derde door Ferrari.
@Kevski
Dus een F430 en 458 gebruiken ook een balansas? Kan het zo gauw niet vinden, maar het leken mij zulke hoogtoerige hoge-prestatie blokken dat een balansas al te veel extra mechaniek en gewicht in de weegschaal zou leggen. Bij nukkigheid gewoon het stationair toerental hoger zetten :P

Ergens lijkt moet een V8 toch zowiezo in evenwicht zijn, ook met een platte krukas… Immers helpen de twee cilinderbanken elkaar alleen maar de as de goeie kant op te draaien. Bij een viercilinder komen er veel meer verticale krachten op… :?

Bedenk me nu trouwens dat met de kleine blokhoek, een XC90/S80 V8 (volvo) dan dus ook een platte krukas moet hebben… Net een ferrari ;)
ja lap; daar gaan de goedkope sportwagens! de Viper was nog enigsins betaalbaar…
Het valt mij op dat de Viper veel respect/ontzag heeft verdient onder de petrolheads.
Zelfs de Italianen willen hem niet laten sterven. ;)

Een Viper is ook wel erg bruut. :twisted:
@ Alwood:

De F430 Volgens mij niet, al kan dat alleen bij de stradale het geval zijn. Van de 260 weet ik zeker dat hij er wwel een heeft, en bij de 360 stradale niet. Die XC90 is een crossplane, maar door de blokhoek wel met balansassen.
De rede van onbalans is het volgende: De ene krukas heeft zuigers om 90 graden zitten. De andere om de 180 (cross plane, flat plane). de verdeelteheid van de cilinder is beter bij een cross plane, maar de krukas is ook veel zwaarder. En het perfect tunen van een motor is lastiger met een cross plane. Flat plane is lichter, is makkelijker te tunen, maar heeft weer als probleem een onbalans. In feite is een flatplane niks anders dan 2 losse 4 cilinders, waar een cross plane een echte 8 cilinder is. Vandaar ook het grote verschil in geluid….
@schrijft: hoe kan Ferrari nou de motor van de 3e generatie ontwikkelen als de huidige al de 4e gen is?
Robbie,

Zie link in mijn reactie voor het Mclaren verhaal….

De Ilmor motor is volgens mij een van de eerdere generatie (die werden volgens mij door Ilmor verbouwd en dan in boten ingebouwd).

De huidige generatie.
SRT-10, SRT-C, ACR hebben alweer de 4e generatie motoren. Deze 4e generatie is echter van een compleet ander ontwerp dan de eerste 3 die min of meer op elkaar voortborduurden.

Van een eventuele 5e generatie werd veel verwacht, mede omdat dan pas echt de mogelijkheden van het nieuwe blok ontwerp zouden kunnen worden benut.


1992-1996 1e generatie motoren
1996-2003 2e generatie motoren 450pk (door de jaren heen lichter gemaakt en verder aangepast)
2003-2007 3e generatie motoren (SRT)
2008- 2010/2011 4e generatie motoren (Mclaren tech)
2010/2011? – 5e generatie motoren (Fiatgroep)

Op het forum van de Viperclub wordt overigens ook al geklaagd over de nieuwe motoren (Fiat-Ferrari), distributieriem/ketting zou minstens 7000 dollar kosten om te wisselen.
(Tja… je hebt een supercar of niet denk ik dan)
Ja, maar de kracht van een Viper (of een Corvette for that matter) is het goedkope karakter. Als je bereid was om supercar geld te betalen dan had je wel een $150k + auto gekocht en geen Viper.
@ViperArry, maar hoe kunnen ze nu al klagen over een motor die er nog niet eens is? Of klagen ze over de huidige V8 & V12 motoren van Ferrari/Maserati?

En volgens mij hebben die geen distributieriemen, maar kettingen. En die hoef je (als het goed is) nooit te vervangen.
een Chrysler/Dodge zonder Hemi is gewoon geen Chrysler/Dodge ;)
Dus jij vindt als ik het goed begrijp een Viper geen echte Chrysler/Dodge, six-trey?
Wessee,
De definitie van een supercar is niet afhankelijk van t prijskaartje volgens mij ;)
Kun je over discussieren natuurlijk.

Robbie,
Men klaagt nu al over het feit dat motoronderhoud aan een Ferrari veel duurder is dan aan een Viper.
Volgens mij is de techniek van de motoren tot 2008 relatief rauw en eenvoudig (Amerikaans toch). De nieuwe motoren zullen duurder zijn in onderhoud en de toekomstige generatie wellicht door het Ferrari-karakter nog duurder.


Ben benieuwd of Fiat weer serieuze plannen zal ondernemen om de toekomste Viper weer mee te laten rijden in allerlei race klasses.
De Viper wordt tenslotte al sinds 2003 gemist op Le Mans.
Of zou dit teveel de eigen glazen in gooien met Maserati en Ferrari?
@ViperArry: ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel… Een Viper is ook een supercar maar van een andere klasse (wat helemaal niet negatief is) dan een Ferrari. Ik denk bijvoorbeeld niet dat mensen die in de markt zijn voor een raspaardje uit Modena niet ineens overstappen naar een Bizon uit Detroit.
ik vind het jammer dat de viper een italiaanse motor krijgt
keb nog altijd AMERICAN POWER dan ITALIAANSE FINESSE
@sven2

Die blijft wel betaalbaar

ferrariblok 54.000
rest wagen 1000
Was het originele Viperblok afgeleid van een vrachtwagenblok of een american truck-blok (lees: lomp utility vehicle)?
Truck engine. De Magnum V10 werd toentertijd gebruikt in de grotere Rams.
Ik zal het verhaaltje even goed vertellen. Die Magnum V10 was oorspronkelijk bedoeld als motor voor de Ram 2500. Maar Chrysler had een betrouwbaar en stevig blok nodig voor de Viper. Ze hebben dus de basis van die Magnum gepakt en hem geprepareerd voor gebruik in de Viper in 1990. Diezelfde motor werd pas in 1994 voor het eerst gebruikt in de Ram 2500 waarvoor ie bedoeld was.
@C6 R,

De Viper waar heen je vermelt is een beperkte serie speciaal voor circuit hoewel hij op de openbare weg mag.

Als je de aflevering van “Fifth Gear” met Tiff en Jason ziet kiezen ze allebei voor de C6 en niet voor de Viper omdat deze gewoon slecht is. En de keuze van het woord “slecht” zijn van hen!!!!!!!!!!!!!!!
Dus? Het is een Viper en die is sneller over HET circuit dan welke Lamborghini, Ferrari, Pagani, Maserati, Nissan, Porsche, BMW, Audi, Mercedes, Opel, Trabant, Koenigsegg, Spyker, Daf, Ford, Corvette, Aston Martin of wat dan ook.

Dat Tiff en Jason een andere versie van de Viper slecht vinden tov een C6 kan ik als Corvette liefhebber goed inkomen. Maar dat doet niets af aan de prestatie van de ACR.
@C6_R
Welk circuit dan???…op deze niet hoor!!

http://www.fastestlaps.com/track24.html
@ C6_R

Welk circuit dan ????

Ik heb hier een circuit in Vairano,en dat is een handling circuit waarbij je een auto moet hebben die op alle fronten presteert,(snelheid,wegligging,schakelsnelheid……etc)…………….kijk zelf maar waar de vipers staan.
Ach, met een 8 LITER!! vrachtwagenmotor kan het natuurlijk niet zo zijn dat-ie als laatste zou eindigen in het klassement.

En ja, de redneck hier onder ons zijn er idd zeer te spreken over.. ;)
Alleen jammer dat het geen vrachtwagen motor is Benz, lezen we elkaars posts niet meer? ;)
@ Silly: HET circuit daar had ik het over. En dat is nog altijd de Nordschleife die inmiddels door ongeveer elke producent wordt gebruikt om de modellen af te stellen en een mooie tijd neer te zetten.

Verder had ik het over de ACR, NIET de gewone SRT-10 waar jij mee komt. Deze dus: http://www.fastestlaps.com/car4737bc8924cc2.html

Maar je hebt gelijk hoor, een andere Viper over een nietszeggend circuit is natuurlijk veel representatiever… :roll:

@ Benz: om een auto die de helft kost van de “moderne, high tech” gevestigde orde en toch sneller is te waarderen hoef je mijns inziens geen redneck te zijn, hooguit een autoliefhebber.
@ Benz: daarbij, als het alleen aan die vrachtwaggel motor zou liggen dan zou een vrachtwaggel dus ook in een recordtijd over de ring gaan? :roll:
En met een 6.2 liter (!!!) motor kan het natuurlijk niet zo zijn dat je verliest van een concurrent met een schamele 4.0 liter motor…

http://www.fastestlaps.com/index.php?page_id=compare&car1=47377fa80ea8e&car2=4772695be960d
@C6_R

Ik neem mn woorden terug…(niet goed gelezen)het is een beest die ACR.
Ok..ok..ok….de GTR moest het ook bewijzen die hoort er nu ook bij netzoals de corvette.
@Wessee

Oh, had hem wel gelezen maar de motor uit de Viper wordt in de volksmondt toch ”de vrachtwagenmotor genoemd’ vanwege de ruim 8 liter inhoud?

Maar.. ik ben het met je eens hoor..

Hoi C6R,

Tja, het was natuurlijk heeeél serieus bedoeld hoor.. Ik dacht nog: Oei, oei.. wat zullen de fanboys vandaag weer te zeggen hebben. Ach, zoals gewoonlijk weer een hele mond vol. Ik noem het een ‘vrachtwaggelmotor’ vanwege de absurde inhoud.. Lees mijn post aan @Wessee anders maar misschien begrijp je wat ik bedoel. :roll:

En ja, je hebt gelijk. De M3 wint het van de C63.. Knappe prestatie, en mede daarom (ook het geluid) prefereer ik een M3 (coupé, dat wel) boven een C63 AMG, welke offcourse ook absoluut niet verkeerd is en welke absoluut met de Bimmer kan wedijveren.

”daarbij, als het alleen aan die vrachtwaggel motor zou liggen dan zou een vrachtwaggel dus ook in een recordtijd over de ring gaan?”

Eerst lezen, DAN reageren? Hoe kom je er bij dat een ‘vrachtwaggel’ dan een record zou kunnen rijden? Ik heb het over een sportwagen, géén vrachtwagen dus..

De ACR heeft een toptijd neergezet op de ring, dus waar maak je je druk om.
Net of ik het relevant vind dat de Viper of Zr1 sneller zijn dan de rest. Denk je werkelijk dat de consument daar iets om maalt? Nou, vrij weinig lijkt me..
Kortom: je roept wat, daar reageren mensen op, dan zeg je dat je wat anders had bedoeld en verwijt je mij dat ik niet goed lees…

En natuurlijk maalt de consument die shopt voor snelle wagens in dat segment er wel om of die wagens snel zijn… Waarom denk je dat sportwagens over de jaren steeds sneller worden? Zodat wij er op autoblog rooie oortjes van kunnen krijgen?
Kortom: Ik roep wat, daar reageer jij op. Het was sarcastisch bedoeld en jij valt mij daar gelijk op aan.. (Wat ik al wel verwachte uiteraard..)

Vandaar..

”En natuurlijk maalt de consument die shopt voor snelle wagens in dat segment er wel om of die wagens snel zijn…”

Nog een keertje dan.. Eerst lezen, DAN reageren?
Tja, offcourse.. Iemand die een Ferrari wil kopen, verwacht dusdanige prestaties welke diegene zal linken aan een Ferrari. Je wilt tijdens een proefrit toch zeker niet voorbij gereden worden door iemand in een M3/RS4??

Ik zei dat de consument het (bijna) niet al uitmaken of de Viper sneller is dan een Enzo of Mursielago.. Hij zal zijn keuze dus NIET linken DAARAAN..

DAT bedoel ik.. ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).