Groene auto’s steeds minder geschikt als trekauto

Auteur: , 86 Reacties

Sommige mensen zijn van mening dat auto's moeten slurpen, stinken en herrie maken. Al die groene modellen trekken dit soort mensen absoluut niet. Goed nieuws voor deze mensen: groene auto's trekken steeds minder.

Persoonlijk heb ik op zich niets tegen het begrip zuinige auto, want hoe minder vaak ik hoef te tanken, hoe beter. Zuinig(er) hoeft immers niet altijd te betekenen dat je genoegen moet nemen met laffe prestaties. BMW bewijst dat met de ActiveHybrid X6 en 7-serie, maar ook de Mercedes S400 Hybrid en de Lexus GS 450h zijn hier voorbeelden van. Dit zijn allemaal tamelijk prijzige auto’s waarbij het verbruik relatief misschien gunstig is, maar in vergelijking met kleinere modellen nog altijd fors. Bij de goedkopere modellen is zuinig doorgaans wel synoniem voor matige prestaties.

Fabrikanten maken de auto’s zuiniger middels aerodynamische verbeteringen en door de motor te downsizen. Door deze maatregelen worden deze auto’s steeds minder geschikt als trekauto. In een aantal gevallen mag een dergelijke auto niet eens meer een aanhanger of caravan trekken.

Zuinige modellen zijn populair bij leaserijders vanwege het gunstige bijtellingstarief, maar een vakantie met een sleurhut achter de auto is dan een probleem. Er zijn gevallen bekend dat mensen zich niet bewust zijn van het beperkte toegestane maximale trekgewicht van de auto en zijn daardoor met een illegale combinatie op pad.

Voorbeelden van auto’s die nooit zullen worden verkozen als trekauto van het jaar zijn de Econetic-uitvoeringen van Ford Fiesta en Ford Focus of de Mercedes C200 CDI BlueEfficiency. Voor deze auto’s geldt dat het trekgewicht geheel tot nul is teruggebracht. (via: telegraaf)



86 reacties

Prius trekgewicht= 0kg dus die vent is niet verstandig bezig op de foto.
Volgends mij vervalt zelfs je garantie op het hybridesysteem als je met de Prius gaat trekken.
@Dennis

Ik neem aan dat “sleurpen” een nieuw combinatiewoord is van slurpen en sleuren? :-)

-edit: ja, zoiets ;)-
De golf VI met 1.4 TSI is een redelijk gunstige uitzondering, die mag nog aardig wat trekken en valt zelfs in het gunstige bijtellingstarief van 20%.

Een paardentrailer (reden waarom ik een “asobak” rijd ) gaat er nog steeds niet achter trouwens.
Kom maar op met die zuinige auto’s! Ik ben pro v8, geloof me, maar hoe minder sleurhutten op de weg hoe beter!
Het gevoel ironie is in iedergeval aanwezig na de 2 berichten over BMW.
wat veel mensen ook niet weten is dat als je er een aanhangwagen achter hebt je vanuit moet gaan dat hij 100% beladen is, al rij je er leeg mee rond.

Voorbeeld:

Je auto mag 1400kg trekken, je doet er een aanhangwagen/caraven achter die leeg 750kg weegt en 1000kg mag laden. totaal gewicht wat de aanhangwagen/caravan mag wegen is 1750kg

al rijd je met die aanhangwagen/caravan LEEG rond je auto mag hem niet trekken omdat je vanuit moet gaan dat de aanhangwagen altijd 100% beladen is.

zelfs de politie weet er nauweijks van, heb het zelf meegemaakt.
@laue: Dat lijkt me allemaal vrij logisch(zeker voor mensen mét rijbewijs), ik snap niet echt wat je met je bericht wil bereiken. Relevant lijkt het me niet?

Of moet ik nu ook uitleggen dat je wél een aanhanger mag trekken zonder je E rijbewijs?
Geen trekauto mischien terwijl het vaak rukkers zijn die zo’n kar rijden. Mmm..
als prius rijder mag je niet eens een trekhaak gemonteerd hebben… hier in nederland tenminste… en naar mijn idee is deze foto van een buitenlandse prius, geen idee hoe de regels daar zijn.
@ Robertj

Off topic? misschien een beetje.. het is wel aanhangwagen gerelateerd.

Als weinig mensen weten dat een hybride nauwelijks tot niets mag trekken wilde ik ff aangeven dat zelfs de mensen die (denken) een auto + aanhangwagen te mogen rijden het vaak mis hebben.
@Tom
Zelfs niet voor een fietsendrager? Dat mag een prius toch wel?
@ Robbin

Een trekhaak niet, maar wel zon kekke hatchback fietsendragert.
Een C-klasse 200 CDI BlueEfficiency geen geschikte trekauto? Die kan toch wel een potje sleuren dacht ik?
Who gives a f*ck dat er geen sleurhut achter mag? Ga eens deftig op reis!
Edit: zelfs op de site van M-B.nl staat dat de C200 BlueEfficiency het geremd/ongeremd gewicht van “-” kilo mag trekken. Onderaan staat echter wel dat het om ‘voorlopige’ waarden gaat.
Ook de 107/Aygo/C1 hebben een trekgewicht van 0 kg. Zou dit het begin van het einde van de sleurhutten inluiden!?
Het is echt zo wanneer:

Een auto mag 1400kg trekken
Een sleurheut weegt 1400kg !leeg!en mag 1650kg !beladen! wegen.

Dan mag de auto de sleurhut NIET trekken.

Het max. trekgewicht van een auto is gekoppelt aan het max. BELAADBARE gewicht van de sleurhut en dus niet het leeggewicht.


Voor de rest lekker laten lopen die hybrides meer een tussenoplossing. (Niet dat ik wat wil sleuren maar word het ooit aan mijn gevraagd dan wil ik wel dat mijn auto het kan. Dus al iedereen hybride rijdt kan ik voor iedereen caravans gaan sleuren :S haha).
Kan iemand mij uitleggen waarom een C200 CDI BlueE niets mag trekken en een C200 CDI wel? Welke BlueE aanpassingen zijn daar verantwoordelijk voor?
@mrp: ja, want dat zijn de typische wagens waarmee je een sleurhut trekt…
@ mrp:

Met zo’n klein klerewagentje ga je sowieso niets trekken
@GerreLekker,
Vinden kinderen inderdaad ook zo leuk lekker in hotel waar je niet op de gang mag rennen en heel de dag bij pa en ma moeten zijn.
Hell ik zit er zelf niet op te wachten om heel de dag bij mijn vrouw te zijn!:)
Caravans zijn gewoon leuk!
ja .. lekker groen ook ..

met een on-earodynamisch brok plastic achter je auto 1000den kilometers afleggen zonder echte reden ..

dan weet je zeker dat je een hypocriete hond bent ..
@peer: zou kunnen komen door iets onschuldigs als een diffusor onder de achterbumper die montage van een trekhaak onmogelijk maakt.
al die groene krengen mogen niks trekken

-prius
-civic hybride
-insight
Die niet-hybride-groene-jongens hebben vaak minder koelcapaciteit (radiator etc.) dan hun ‘gewone’ broertjes. Dat kan een reden zijn…
Je ziet in Nederland ook priusauto’s met trekhaak. Maar van Toyota mag dit eigenlijk niet. Ik begrijp toch dat hele campinggebeuren niet. Doe mij maar iets met minimaal 4 sterren. :)
@jochempie: Bedankt. Dat lijkt mij een aannemelijke reden, temeer omdat de C63 AMG ook niks mag trekken.
@Merry: Ja idd, hotels hebben geen zwembad/strand/speeltuin/kinderanimatie/… waar je je koters kan achterlaten en je zelf iets interessants kan gaan doen

Ja 1200km sleuren met zo’n plastieken hok aan 100km/h om dan ergens in een concentratiekamp toe te komen waar je geen lawaai mag maken na 10 uur, je binnen de lijntjes moet parkeren, naast je luidruchtige buurman mag staan, zelf je potten mag afwassen en je ’s nachts geen oog toedoet in dat plastieken zweethok omdat het er 40° is, dat is pas vakantie!
Hmmkay…
Aan het koppel zal het toch niet liggen. Electro-motoren hebben van nature relatief veel koppel. Zo had de eerste Prius al 478 Nm koppel. Dat is ronduit veel! Een Mercedes-Benz C 200 CDI BlueEFFICIENCY heeft 270 Nm koppel. Dat is niet spectaculair veel… maar ook niet heel weinig. Ik heb jaren in een Vectra 2.0 16V DTH (turbodiesel) gereden en die had ruim 200 Nm koppel.
Maar ik kan me voorstellen dat als je een caravan achter ‘groene’ auto hangt, dat de ‘groene’ effecten een beetje weg zijn. Misschien dat de fabrikanten daarom ook liever niet hebben dat je met hun ‘groene’ auto’s gaat trekken.
heb zelf bij een mercedes dealer gewerkt.. Had een verkoper doodleuk een trekhaak onder een c180k blue efficiency laten monteren.. Terwijl die dus ook niks mag trekken.. Gevolg.. Auto krom
maar het gaat er ook niet om dat de motor van de c-klasse het niet zou kunnen trekken ofzo, maar doordat de auto lichter is gemaakt etc. Is het wat minder stevig geworden etc.
Mensen die zeiken op de caravans moeten eens ophouden. In de meeste gevallen ligt het aan de bestuurders en in nederland ook aan de wetgeving.
Als wij in Frankrijk rijden MET de caravan worden wij zelf ook ziek van die 100 km/h rijders die gaan inhalen. Als je gewoon goed belaad is 120 km/h geen probleem.

P.S Kamperen is cool! Leuk om All-inclusief te gaan maar dat is voor mij toch meer iets om in november te doen, in de zomer is kamperen echt het allerleukste, je moet alleen weten waar je moet zijn.
@ Ruudje
als je auto dan 1600 mag trekken en de caravan mag 1700 beladen wegen, dan loop je even naar het postkantoor, teken je een aantal papiertjes en hoppa, hij mag ineens nog maar 1600 wegen.
zo kan het ook, het is even uit zoeken, maar ik weet mensen die dat hebben gedaan.
ik vind het trouwens jammer dat dit soort auto’s niet meer mogen trekken. wij gaan elk jaar op pad met onze Paradiso uit ’98/’99, dat ding weegt maximaal 700 kg, maar het is zo veel leuker dan een hotel! het geeft meer sfeer, het gevoel van behelpen komt in je op, maar eigenlijk hoeft dat bijna niet. en 700 kg is verschrikkelijk weinig. wij kunnen namelijk ook gewoon met onze Zafira 1.6 (zucht) makkelijk met 130 op de teller (120 op navigatie) over de snelweg rijden.
Neem de Lexus RX 450H: ongelooflijk zuinig (1:16,6) en mag 2 ton trekken. Zo ver zijn de Europeanen nog niet !!
Verder vind ik het belachelijk dat mensen die op vakantie gaan, zo nodig hun eigen huisje mee moeten achter de auto. Vooral Nederlanders doen dit. Dan ben je toch echt niet goed snik.
@Thomaz: Lijkt mij toch niet de volledige reden. De C200 CDI BlueE is ongeveer 50 kg lichter dan de C200 CDI en mag dan ipv 1800 kg geremd (uit het hoofd) opeens niets meer trekken? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Of is die 50kg extra in de C200 CDI puur versterking ten behoeve van aanhangers?

Jouw ervaring overtuigd mij ook niet direct, omdat ik geen idee heb wat die klant achter zijn C180 gehangen heeft.
Beste Kokosnoten:
Bij het trekken van een caravan met een hybride Prius / Civic is de kans groot dat er een te grote stroom gaat lopen met alle schade tot gevolg.
@ GerreLekker
Jah je moet natuurlijk wel een goede knaus met airco kopen en er dikke benz voor zetten.
Je kinderen tyfstraal je in het zembad of speeltuin en je vrouw zet je bij de buren neer en je gaat je zelf vermaken met de animeer meisjes van de 5 sterren camping!
Je hoef helemaal niks te doen op z’n camping behalve even een gasfles te halen.Maar die weg leid weer langs de bar(inc de animeer meisjes) en het is zo warm dat je wel even moet stopen!Het eten komen ze brengen iedere ochetnd en avond, wat wil je nog meer?
Ik moet ook niet in zeeland op een camping staan!
Je moet wel zoeken!als er animatie voor de kinderen bij staat moet je gelijk boeken!
Eindelijk een voordeel gevonden aan de vergroening van het wagenpark. ;)
@ Pordon
Het maakt mij eerlijk gezegd niet uit waar het aan ligt… De conclusie is en blijft dat carvans op de weg triest irritant zijn.
Niet alleen op de weg; het idee al om een eigen kippenhod mee te nemen. Het is ronduit een belachelijk idee dat verboden zou moeten worden.
Normaal gezien zou je moeten weten dat je geen duizenden kilo’s mag trekken als je in zoiets rijdt. Eigen schuld zeggen we dan. En trouwens: leaserijders zouden hun leasebak enkel moeten gebruiken voor zakelijke doeleinden, en dus niet op vakantie gaan naar het buitenland. Dan is zoiets als te weinig trekkracht een goede ontmoedigende oplossing!

Wel spijtig dat ze te weinig fut hebben om te trekken. In dat opzicht vind ik dat de autofabrikanten niet goed bezig zijn. Ik ben nog steeds van mening dat downsizen geen goede oplossing is. Een klein motortje moet vaak te hard werken, wat het verbruik uiteindelijk de hoogte injaagt. Bovendien zijn die kleine blokje vaak goedkoop en en-mass geproduceerd, zodat ze automatisch wat aan efficientie moeten inboeten. Nee, steek liever een ‘normale’ tweeliter onder de kap die softwarematig is teruggeschroefd (en niet hardwarematig dus). Dat bespaart je onmiddellijk de ontwikkelingskosten voor een nieuwe motor. Je kan voor een permanente ‘zuinige’ mapping van de motor-ECU zorgen (kijk maar naar de transformatie van 320d naar 316d…), of je kan voorzien in 2 mappings (een normale en een zuinige).

Destijds is er bij de grote massa ingeramd dat kleiner beter is, wat een fout idee is! Maar krijg dat idee er maar eens uit… Zolang de massa zijn gedachtegang niet radicaal verandert, blijven de autoproducenten van die astmatische blokjes produceren. Immers, de gemiddelde producent volgt de publieke opinie, en niet hét ideale beeld (economie heeft veto over al de rest he…). Tot nu toe volgen enkel wat premiummerken de andere-software-strategie (Audi, BMW en Mercedes duiken niet onder 2 liter op dieselvlak, al kan Audi sinds kort beschikken over de 1.6 TDI). Maar ja, men zegt dat de premiumstatus recht evenredig is met de robuustheid tegenover een crisis.

Swat, om terug te komen op het groene thema: in een straal van pakweg 20 km rond mijn woonst zie ik hoogstens een drietal Insights rondrijden. Inderdaad: bitter weinig. Via via ken ik zo iemand, en die heeft hem gekocht vanwege het (groene) imago. En het duurde blijkbaar heel even voordat ie de relatief hoge prijs wou betalen (zeg nu zelf: qua koetswerk en power zijn er goedkopere traditionele alternatieven).
Patrick Parker
Zwaar probleem voor de hollanders, nu moeten ze kiezen tussen lekker zuinig en met de caravan een Franse camping gaan bezetten. Het feestje is uit jochies.
@ lincoln; je verwart hypocriet met onwetend denk ik.
Het kan nooit de bedoeling zijn dan er straks niemand meer met een caravan of aanhanger kan rijden. Dit levert alleen maar een vertraging op voordat we (allemaal) aan een hybride, elektrisch etc. auto zijn. Zijn genoeg mensen die de keuze van de auto laten bepalen door het kunnen trekken van een caravan. De vakantie is voor de meeste mensen echt belangrijker als het milieu. Zeker als ze er zelf wat van gaan merken.

Kan me niets anders voorstellen dat dit een “tijdelijk” probleem is. Ook de caravanfabrikanten (voor zover niet reeds falliet) zullen dit toch nooit accepteren.
Leuk, kunnen we op de camping lekker supercars gaan spotten.
Gokje maar mischien trekken de electro motoren het niet door het extra gewicht en mischien overbelast je het hele systeem op die manier wel
Kom elk jaar in Frankrijk dit fijne soort mensen tegen – overladen zuinige musjes (Citroën Picasso, Opel Meriva, …), tot de nok geladen, drie koters op de achterbank, schoonmoederkist op het dak en dan nog een sleurhut er achteraan. Dat allemaal met hun magere 70 pk en -50 Nm. Langs de A75 heb je stijgingspercentages van 7 tot 12%. Moet echt fijn zijn om bergop 50 km/u te rijden en voorbij gestoken worden door vrachtwagens aan 60 km/u… Om dan nog niet te spreken van die uber-coole Belg met rode VW die met opgestoken middenvinger voorbijdondert aan 150.
Dit komt allemaal door de overbrengingen van die auto’s… En niet op de minste plaats door de (op auto gebied) totale onwetendheid bij het nederlandse volk…

De zuinigheid van auto’s wordt grotendeels bereikt door downsizing van de motoren (minder koppel) en langere overbrengingen (nog minder koppel) te gebruiken… Dit maakt in het dagelijkse verkeer (gezien de enorme overdaad aan PK’s en koppel) niet zoveel uit, en mensen rijden daarom lachend in de 5 door de bebouwde kom… Echter ze hebben geen flauw benul wat een bult extra kilos op heuvelachtig landschap met hun fragiele versnellingsbakkie doet… “Als ik 50 in de 5 kan rijden kan ik toch ook met 90 en caravan een heuvel op in de 5?” Dit resulteerd dus in de meest voorkomende pechsoort die de ANWB in het buitenland mag noteren (op de boordcomputer na natuurlijk!)…

Voorbeeld: ik was deze zomer op vakantie, mijn vriendin reed. Op een gegeven moment probeert ze doodleuk in de 5 met 60km/h een stijle heuvel te beklimmen. Op een gegeven moment (nadat ze bijna stilstaat) helemaal in paniek, DE AUTO IS KAPOT!!!… Ik zeg schakel eens in de 2, dat helpt… Blijkt dus dat mensen in Nederland hun rijbewijs kunnen krijgen zonder dat ze ook maar ENIGZINS snappen hoe een auto werkt… Ze benaderen het ding als een “black box” en voeren netjes de “trucjes” uit die hen geleerd zijn…

Dit is dan ook de reden waarom die nieuwe auto’s niks meer mogen trekken… Om ze te beschermen van compleet incapabele, onwetende bestuurders…

En ze gaan mij niet vertellen dat die 200cdi of prius uit het voorbeeld niks kan trekken… zolang je maar netjes toeren blijft rijden is er niks aan de hand… Ik kan me nog wel herinneren hoe je in je renault 4 (850cc 30pk) met zware aanhanger, een langzame vrachtwagen opzocht zodat je daar netjes in de 3 met 70 a 75 achter kon gaan hangen…
Als je wat wil trekken, koop je toch gewoon een Hybride Full Size US Pick-Up
Timmie,

Heel jou verheel klopt.
Er zit echter 1 probleem aan de terug draaien met electronica van het verbruik.
Ik koop dus BV een VW golf 2.0 met zeg 115 PK ofzo die super zuinig is.
Dit is het zelfde blok wat normaal 180 PK geeft ofzo.
Wat gaat iedere handige jongen doen: Hij koopt de zuinige 2.0 met alle extra korting op van alles en nog wat en laat hem weer chippen naar 180PK en gaat vervolgens weer lekker verbruiken.
Dan is het hek van de dam.
@ Merry. Chippen en weer lekker verbruiken? Van chiptuning wordt je auto alleen maar zuiniger. Als je auto 115 PK heeft en je chipped hem naar 180 PK betekent dit dat de motor vermogen ‘over heeft’ indien je hem normaal gebruikt en niet vol gas geeft etc. dit zorgt ervoor dat de motor zuiniger is
wat dacht jullie van de hybride auto van het jaar (in de USA) de:
GMC YUKON 6.0L V8 SFI HYBRIDE met 335pk . is dat nou geen humor…
only in the USA
@Pordon: Inderdaad wordt met chippen een auto zuiniger. Maar de meeste die chippen gaan daarna niet hun rijstijl aanpassen. Ze chippen hem juist om nog harder te scheuren. ;)
Brandstofbesparing door chippen is extra slijtage. Die rijke afstelling is niet voor de lol.
@FiberPowerrr
wat is het probleem? als je een auto dat normaal 14L(1op7) verbruikt 8L(1op12) kan doen verbruiken is het een betere prestatie dan wat de prius doet

achja mijn truck verbruikt miss 14l(1op7) maar ik ben nog nooit een aanhanger tegen gekomen die hij niet kon trekken, met bomen uittrekken heeft hij ook geen probleem ;)
Tip voor iedereen; Koop geen hybride.
Tip voor iedereen zonder zuinige auto; Begin maar vast met sparen voor je benzine voor als een olievat straks voor 2012 al op 200 dollar staat. ;)
@ Timmie
“En trouwens: leaserijders zouden hun leasebak enkel moeten gebruiken voor zakelijke doeleinden, en dus niet op vakantie gaan naar het buitenland.”

Dat is dus onzin. Het idee van bijtelling van een leaseauto, is dat je betaald voor het privé gebruik. En daarmee, dat je hem dus ook kunt gebruiken voor privé gebruik als dat betekent dat je er mee op vakantie gaat in binnen of buitenland. Als je hem niet privé wilt gebruiken is dat prima, dan zorg je dat je onder de 500km privé gebruik blijft en betaal je geen bijtelling.
@ six-trey ja ik vind het ook een hele prestatie een onredabele onder presterende logge 6.0L V8 met wel 335 pk wel 30% zuiniger gemaakt word. A. hebben we het dan over de fabrieks opgave.. en B. voor de mensen die zoon “tank” elke dag voor hun werk nodig hebben (welk beroep oefen je dan eigenlijk uit?) is het een hele verbetering maar al die mensen die er een hebben voor het grind dat op de oprit ligt die kunnen ook prima toe met een moderne 6- cill met meer motor vermogen.

wat we nodig hebben is een auto die “jan modaal” kan betalen en geen x6 hybride..? of gmc yukon. als je dit soort auto’s niet beroepelijk nodig bent wat voor meer waarde hebben ze dan? naast het geluid en de looks. als je geen terein tank beroepenlijk nodig bent wat kan hij dan meer dan een vw passat/golf, audi A4/A6 die motoren (kunnen) hebben die 1:20 rijden
@Fiberpowerrr.

Moet een auto altijd meerwaarde of nut hebben.
Er bestaat ook zoiets als persoonlijk genot.
Onrendabele onder presterende 6.0 V8 die niet kapot te krijgen is. Zo’n blok waarmee je weken achtereen kan cruisen zonder je druk te maken over onderhoud of slijtage. Zo’n blok wat het onder vrij extreme omstandigheden altijd blijft doen.

Sommige mensen snappen er echt weinig van. :roll:
Daarom verkoopt de Ford Expedition met Towpack nog zo goed in de V.S. Kun je ontspannen 5400kg aan de trekhaak hangen, om vervolgens met 7 man + bagage op pad te gaan.
@ RenesisHP een auto moet heel veel emotie hebben en nee niet alles hoef fuctioneel te zijn. dat ben ik helemaal met je eens alleen mischien had ik het anders moeten zeggen maar ik verbaas mij er over dat auto fabrikanten eerst hun top modellen om bouwen en niet de auto’s waar jij en ik elkedag in rijden.

en ik heb er inderdaat blijkbaar weinig verstand van want ik heb nooit geweten dat europese auto fabriekanten hun auto’s voor de grap de wereld rond stuurden op zoek naar de hoogste en laagste temps.
omdat ze daar (USA) niet veel rijden betekend het niet automatisch dat ze het niet kunnen. als ze zo goed zijn in motoren maken waarom kan het dan niet wat kleiner? de kwalliteiten van een blok hangen niet alleen af van de grote er van. vroeger toen benzine niets koste en we dachten dat het nooit op zou raken was het super om zoon auto te hebben. toen de aarde plat was, was het allemaal veel mooier. maar het is nu 2009 en benzine is duur, schadelijk voor millieu en bijna op. tijden veranderen maar de blokken niet.

moraal van mijn verhaal:
roepen dat een hummer millieu vriendelijker is dan een prius puur omdat een hummer mooit stuk gaat is lekker simpel. laten we vooral niets meer aanpassen en niet voor uit kijken en denken het is mooi zoals het nu is.

het gaat ja prima :)
sorry voor de spelling her en der. daar heb ik moeite mee.
Mag ik nu ff keihard lachen naar alle Treehuggers die met sleurhutten op vakantie willen?



HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA :lol: :twisted:
@ Fiberpowerrr: Je mistg volgens mij de essentie van RenesisHP z’n post…
@ Emile_B. Klopt en hij mist die van mij, er moet wat gedaan worden aan het millieu en ik zeg alleen dat ik niet inzie hoe je dat met een x6 hy. of gmc yukon hy. doet.. ik wil niemand voor zijn kop stoten en of op de tenen staan!
maar als je wat veranderen wilt als auto producent onder het kopje “millieu” maak dan geen auto’s die of niet te betalen zijn voor de gemiddeldestand, of met trots een auto precenteren die nu 1:10/ 1:12 rijd… want dat doet het gros al. 1:20 en daarboven dan word het leuk. dan ben je wat aan het bijdragen aan het millieu.
*gemiddeldestand moet natuurlijk middenstand zijn :lol:
@Fiberpowerrr.

Ik rij in het topmodel van de fabrikant. Dat is echter niet ter zake. ;)

Grotere luie blokken zijn duurzamer dan kleine hitsige blokken.
Daarbij zijn ze vaak relatief rustig tijdens normaal gebruik.

In Amerika leg je zonder moeite 1000km af. Als ik dat doe ben ik op vakantie in Spanje.

Niet verwonderlijk dat Amerikanen andere eisen stellen dan dat Europeanen doen.

brandstofbesparing is hartstikke interessant. Het gaat meestal wel ten koste van de kwaliteit en levensduur.

Vanuit dat oogpunt zou extra vervuiling niet al te ver gezocht zijn. Puur omdat het zooitje minder lang mee gaat.

Dit verhaal gaat in onze consumptiemaatschappij echter niet op.
Er zijn nog maar weinig mensen die een nieuwe auto kopen en dan helemaal op rijden.

Vanuit dat oogpunt zijn hedendaagse auto’s minder vervuilend.
“en ik heb er inderdaat blijkbaar weinig verstand van want ik heb nooit geweten dat europese auto fabriekanten hun auto’s voor de grap de wereld rond stuurden op zoek naar de hoogste en laagste temps.”

Are you kidding me? :|
Als laatste toevoeging.

“er moet wat gedaan worden aan het millieu en ik zeg alleen dat ik niet inzie hoe je dat met een x6 hy. of gmc yukon hy. doet..”

Ik zie niet in hoe wij mensen een natuurlijk proces willen stoppen. Ongeveer net zoiets als de rotatie van de aarde stoppen.

Het hele milieuverhaal is een wassen neus. Het gaat allemaal over CO2. Je weet wel, die shit die de Etna er in veel grotere hoeveelheden uit poept.
@ RenesisHP

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld.
het is inderdaat ook een wereld van verschil europa en US qua afstanden.
het geen wat ik dan mis zijn de uitersten. ik zeg ook niet dat ze daar maar in een toyota yaris 1.3 vvti met 100 pk moeten rijden maar een 6-7-8 liter blok is nou net weer het andere uiterste. de gullemiddenweg is zo ver te zoeken en daar heb ik moeite mee. BMW zijn motoren winnen prijs na prijs voor kracht duurkzaamheid souplesse en ook daarin leg je heel relaxt een paar duizend mijl in af.
laat het millie en de conditie daarvan dan maar helemaal los maar feit is dat bezine dat goedje waar wij alleen zo van houden gewoon op raakt in afzienbare tijd. en dat is nou net iets waar wij petrol heads geen genoeg van kunnen krijgen dus iedere liter gered is er een.
nou nou haha spelling gaat beroerder dan ik dacht: millie is natuurlijk millieu
“feit is dat bezine dat goedje waar wij alleen zo van houden gewoon op raakt in afzienbare tijd.”
Als je maar lang genoeg wacht, heb je vanzelf nieuwe olie om benzine uit te raffineren…
@Fiberpowerrr
Ik importeer amerikaanse wagens dus heb ik een auto nodig waar ik een oplegger aan kan leggen om auto’s van de haven naar mijn garage te vervoeren ik herstel ook amerikaanse auto’s dus zit er in mijn laadbak een toolbox zo dat ik altijd kan repareren :P nog een voordeel van amerikaanse pickups in mijn Ram zit een generator op mijn motor het is wel geen hybride maar ik heb ook een paar stopcontacten in mijn laadbak wat ook handig is. er zijn maar weinig auto’s met een kleinere motor die dit ook kunnen. en als je eens het pijltje op mijn naam houd zie je dat ik een aardige auto collectie heb en mijn lichtste een 5.3L V8 is ;)
@Fiberpowerrr.

Een BMW heeft ook meer onderhoud nodig dan de gemiddelde Amerikaan met z’n doodeenvoudige oversized motorblok.
Egoïstische modus aan.

De benzine raakt op. Uhu, alleen maak IK dat niet meer mee.
Mijn nog niet geproduceerde kinderen maken het misschien mee.

In die tijd zal de technologie niet stil staan.

Tegen die tijd zijn er twee opties.
Er is een goed alternatief ontstaan of de oliemaatschappijen zijn prima in staat om zelfs het laatste moeilijk bereikbare beetje olie uit de grond te zuigen.

Er is namelijk genoeg olie voor een paar generaties. Het is alleen niet altijd even makkelijk te winnen.
@six-trey.

Is een Ram SRT10 niks voor jou?
Een kennis van ons heeft nu een lease audi a4 avant TDI met TREKHAAK voor de vouwwagen.
Hij zag een prius 3 wel zitten 14% bijtelling enz enz
NEE HOOR beste meneer een TREKHAAK kan er NIET ONDER.
Sorry, beste meneer de verkoper de KOOP gaat NIET door.
@RenesisHP
nee, de SRT10 valt in de belgische wetgeving onder de categorie sportwagen waar je de vollepot belastingen op moet betalen, de gewoone 1500 is een lichte vracht en dus belastings vrij :P ik heb hem wel “getuned” met onderandere een voor en achter bumper van een SRT10,
Kan men mij nu eens uitleggen wat nu zo leuk is aan een caravan? Het is zeker niet goedkoper. Je moet hem kopen, onderhouden, verzekeren, extra brandstof en stallen. Voor die kosten jaarlijks kan ik wel met gemak lekker op vakantie.
Dag
Wat zijn de ervaringen met de Honda Civic Hybride als trekauto. Op caravantrekker.nl vind ik hem niet terug.

groet en dank

Daan Nijman

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).