Lexus HS 250h niet aan te slepen, productie moet omhoog

Auteur: , 49 Reacties

Zoals we weten is Lexus het luxemerk van Toyota. Waar Lexus van verschillende modellen ook een hybride uitvoering heeft, is de nieuwe HS 250h uitsluitend als hybride verkrijgbaar. Het model maakte vorige maand in Japan en de Verenigde Staten zijn debuut en is meteen al een enorm succes.

Toyota hoopte ongeveer 500 exemplaren per maand te verkopen, maar heeft in een maand tijd al 9.000 orders mogen noteren. In juli rolden van dit model 2.000 exemplaren van de band en Toyota wil de productie rond oktober verdrievoudigd hebben om aan de grote vraag te kunnen voldoen. Als in de Lexus dezelfde accu’s gaan als in de Prius, dan vraag ik me af hoe ze dat gaan doen, want de productie van de Prius is al getemperd omdat er een stevig tekort is aan accu’s.

De Lexus HS 250h is uitgerust met een 2,4 liter brandstofmotor die wordt bijgestaan door een elektromotor. Het gezamenlijke vermogen komt uit op 187 pk, goed voor een acceleratie van 8,4 seconden en een top van 180 km/u. Het verbruik ligt op 6,9 liter per 100 km (1:14,5). Daarmee is de HS 250h zo’n 50 pk sterker dan de Prius en zit 2 seconden sneller aan de 100 km/u. De Prius is daarentegen met een verbruik van 4,7 liter per 100 km (cijfers VS) wel ruim 30 procent zuiniger dan de Lexus. Daarbij is de Prius ook veel goedkoper want de Amerikanen kopen de Prius vanaf 22.000 dollar, terwijl voor de Lexus minstens 34.200 dollar moet worden opgehoest.

Slecht nieuws voor de hybride-lovers in ons land, want de HS 250h is er niet voor ons. Als wij een zuinige Lexus willen rijden, moeten we het doen met de IS220d. Dit lijkt me een gemiste kans voor Lexus. Nederland heeft momenteel immers een vrij gunstig hybride klimaat, maar waarschijnlijk is Toyota bang dat de Lexus in ons kleine kikkerlandje de Prius teveel in de weg zal zitten.

Zijn jullie het met mij eens dat deze Lexus qua looks al een stuk beter te pruimen is dan die hondslelijke Prius? (via: egmcartech)



49 reacties

iets beters als de prius…. maar niet veel.
Hier zit tenminste wel een normaal interrieur in. Dat is bij de Prius echt de druppel…
Waarom hebben die hybriden allemaal dezelfde vorm, eenheidsworsten
beetje heel veel meer dan de prius :D wel jammer dat ie niet hier heen komt
Waarom vind ik die voorkant nou zo lijken op de Honda Insight… :X
@ Laue

Beter dan….

Een goede zaak dat zelfs de V.S. compleet begint over te stappen op Hybride modellen. In Nederland veroveren ze ook met rasse schreden marktaandeel. Nu nog een aantrekkelijker model zoals de Volt en autoland is klaar om te veranderen.
gedateerd model en niet bepaald zuinig voor een hybride,… mocht de Volt volgend jaar komen dan wordt er gehakt gemaakt met de toyota’s,.. en vele andere merken. Chevi staat te popelen om een armada van Volts over de wereld te sturen,.. en zijn al met PR bezig
Vind dit nog minder mooi dan de Pruis eigenlijk…Deze heeft een horizontaal in elkaar geduwt design. en de raam lijn zit raar hoog.
Jammer dat die wagen niet naar Nederland komt. Issie veel groter dan een Prius? Het prijsverschil met de prius is wel vrij groot trouwens, dat ding zal dan toch nooit een concurrent voor de Prius vormen?
verdomme, daar word ik nu eens echt gek van … Goed voor het milieu, laat me niet lachen … IK zou overheidssubsidies moeten krijgen … ik rijd met een bmw 525 tds van 16 jaar oud en gebruik niets anders dan tweedehands onderdelen !!! Ik doe dus 100% aan recyclen. En verbruik met een zeer stevige rijstijl is 8.5 l !!!

hoeveel CO2 en andere rotzooi wordt er geproduceerd om die kutbatterijen voor die hybrides aan te sleuren … ik snap dit echt niet. En dan moet ik straks nog meer belasting gaan betalen omdat mijn wagen meer vervuilend is …

De wereld is helemaal zot geworden
Het is een LP560 vergelijken met een Veyron. Iedereen neemt de veyron natuurlijk. Kan je op een luxe feestje zeggen dat je een LEXUS hybride rijdt i.p.v. tojood-a
Ik snap het niet zo goed. 6,9l op 100? Voor zo’n kleine Hybride-berline en aan die prijs? Ik rij met een Ford Mondeo Break diesel en die verbruikt iets meer dan 6 op 100. De Prius heeft nog ergens nut, maar dit?
Dit is de Toyota Avensis sedan in een lexus jasje… dus nog even en die is in Nederland verkrijgbaar.

@ Palo: Geen appels met peren vergelijken. Eerst goed lezen

@ Volt
Denk je nu echt dat de Volt volgend jaar productie klaar is! Gm haalt even 15 jaar aan ervaring in 1,5 jaar!!! Sure!
Amerikanen brengen altijd dingen heel overdreven (Tell Sell) De volt is bij lange na nog zeker niet productie klaar. Maak je maar geen zorgen dat Toyota gehakt gaat worden, deze biefstuk blijft elk jaar groeien.
Wow het lijkt net op een Mercedes SLR zo met die 4 wielen!!
@Volt

Wat volt, die is al afgemaakt en hij is nog niet eens uit! De nissan leaf is een stuk zuiniger.
@SHFT -> Een Escalade hybride vind ik niet op een Prius lijken hoor ;-).
waarom zegt iedereen toch dat de prius lelijk is .
ik vind hem niet lelijk, ik vid hem niet mooi maar saai op dezelfde manier als een vw golf dat is

wat betreft die lexsus, achterkant en voorkant zijn in orde maar dat zij profiel komt wat gedrongen over.
Het ziet er meer uit als een normale auto. Mooier dan een Volt alleszins.
Volgend jaar krijgen we hier in Europa de CT200h, CT300h en CT400h – 100% hybryde – in de Golf/Astra klasse (sorry, A3 en BMW 1-serie priemium klasse natuurlijk). Gokje: 200h = Prius-power, 300h = hierboven, 400h = de RX (om tegen S3 en 130i op te nemen)
Volgens de media gaat de Volt 40.000 $ kosten, nog duurder dan de Lexus, dat is pas premium ;)
De auto ziet er niet slecht uit, wij krijgen de kleinere wagens in de hybride.

Als de concurentie iets wil doen tegen het Toyota imperium moeten ze voor diesel hybride gaan.
Man de NIEUWE Prius is helemaal niet hondslelijk. De oude wellicht wel. De nieuwe oogt dynamisch, modern, mooiere neus en fraai interieur. Of wordt ie aut. lelijk gevonden omdat men ergens een hekel heeft aan de Prius..?

Ik vind deze Lexus overigens helemaal niet mooi. Beetje een ingekrompen Japanse Toyota Crown. Vooral saai..
Patrick Parker
Wat een mooie en smaakvolle auto !!!
watte de IS220 D ZUINIG een gehad moest goed opletten om 10 liter op de 100 te halen zuipen dat deed ie.
hij blijft net zo hondslelijk als een prius
@Tomek:
Onderbouw al die “feiten” maar eens.
@SHFT: Lagere cv waardes.
Gruwelijk lelijk.Maar ja design is nooit het sterkse punt geweet van deze dure toyota.
Je vraagt aan iedereen of ze het met jou eens zijn dat dit beter te pruimen is an de “honds lelijke” Prius.

Nou ik niet.

Al vind ik deze Lexus niet lelijk.

De Prius 3 is in mijn ogen de mooiste auto, ooit geproduceerd.

Maar mocht geld geen enkele rol spelen dan ging ik toch voor deze Lexus.
1 Woord: Volt.
Wat zielig voor al die hypocriete (rijke) Amerikanen die al hun relaxte (premium) wagens (MB, BMW, Audi, Cadils en Lincolns) weg hebben gedaan om groen te lijken met hun Prius. (Ondertussen wel 300 lampen aan thuis, kachel aan met de deuren open, met de auto naar de supermarkt 1 mile verderop etc). Al deze zielige mensen moeten nu weer een nieuwe kopen. Denk eens aan de 2e hands markt voor Prii in de VS.
Met een 320d verbruik je minder en heb je meer plaats. 6,9L voor deze Lexus vind ik veel. Een moderen diesel verbruikt minder dan 5L en weegt minder daar de batterijen voor extra gewicht zorgen.
@ Eric klopt hoor een moderne diesel in de klasse van een Lexus verbruikt minder van 5 liter.

Ik denk zelfs veel minder, wanneer je de afstand die je rijdt maar kort genoeg houdt.

Je kunt er zelfs een gebruik van 1 liter mee realiseren en wanneer je dan ook nog heel rustig rijdt, kom je misschien wel 15 of 16 km ver.
@CRXDelsol

Ik vindt dat je gelijk hebt. Het eerste waar ik aan denk bij het zien van deze Lexus is na-aperij van de Honda Insight. De voorkant vertoont veel gelijkenissen maar is toch mislukt. Vind deze wagen iets mooier dan de Prius maar vind hem nog altijd spuuglelijk. De Insight daarentegen mag er best wel zijn. Volt wordt ook mooi maar zal wel nog even op zich laten wachten.
@ Eric

Wat je zegt klopt volledig. Mijn broer rijdt in een BMW 320 van 6 jaar oud met een gemiddeld verbruik van 6,5l/100km. En ik kan je zeggen hij rijdt heel sportief. Ik snap dus niet wat hier zooo speciaal aan is.
@ Horus en Eric: Jullie vergeten wel daarnaast de NOx en roetuitstoot. Daarnaast vervuilt een liter diesel meer dan een liter benzine. ;)
Haha concurrentie van de Volt?? De meest degelijke techniek die er te koop is (Toyota) vergelijken met Amerikaanse techniek? Yeah right…..
@Henk, Amerikaanse auto’s zijn minstens net zo degelijk als Toyota’s op het gebied van motoren etc.
Tjah het is en blijft maar een Toyota , ziet er nog altijd niet uit nogal lomp figuur .
Doet ge mij maar een Chevrolet, heb je een veel mooiere wagen en niet een verkapte Toyota
@[email protected], amerikaanse auto’s net zo degelijk als toyota? hoe kom je daar nou bij??

Iedereen kent inmiddels wel de jaarlijkse TUV test in Duitsland, daar scoort toyota echt wel beter dan welke Amerikaanse auto dan ook.

Kijk even wat er recent geschreven wordt over Lexus (Toyota); en meer premium (want kwaliteit) dan bmw, audi etc.

http://www.autokopen.nl/persberichten/2009/juni/Lexus_nummer_1_in_kwaliteit.html?act=login_form
@[email protected]

Onzin; ook jij kunt allerhande tests nalezen op internet.

Vreemd trouwens dat mensen alleen maar kijken naar mooie auto’s en niet naar kwaliteit. Over smaak valt trouwens niet te twisten, over kwaliteit eigenlijk ook niet want wail je een technisch ijzersterke dus degelijke auto, dan koop je een Toyota. Vraag maar eens na bij een willekeurig onafhankelijk garagebedrijf.
@ Autogek

Wat je zegt is waar. Maar ik spreek wel over een auto van zes jaar oud. Ik wil gewoon even zeggen dat het verbruik van deze (6 jaar jongere) Lexus toch een heel stuk lager had gemogen om van een echt deftige Hybride te kunnen spreken.
@ Horus: helemaal mee eens. ;)
@ Henk

Persoonlijk vind ik Japanse merken als Toyota, Honda en Mazda ook beter scoren als Amerikaanse wagens (Ford of Chevrolet). Chevrolet heeft wel de mooie Cruz maar als je dan bvb de afwerking gaat vergelijken schieten de japanners er bovenuit. Toyota en Honda zijn ook volgens verschillende tests enorm betrouwbaar, Iets wat van Amerikaanse wagens minder kan gezegd worden.

Ik moet er ook wel bijzeggen dat een honda Accord ook veel meer kost als een bvb een Chevrolet Cruz. Dus volgens mij is dit weer een loutere Prijs/kwaliteit verhouding.
Waar hebben hybriderijders nou geen smaak?
Bananaflip,
Helemaal met je eens, “waar hebben hybriderijders nou geen smaak?

Inderdaad Hybride rijders hebben smaak en zijn bovendien slim, door op een betaalbare manier in heerlijke wagens te rijden.

Alhoewel, in een Insight rijden vond ik een stuk minder prettig dan in mijn Prius 1.

Zeg eens, wanneer koop jij een Prius?
Weer een lelijk gedrocht die hybride heet.

Wat is er mis mooie styling op een groene auto?! Opvallen doen ze sowieso wel.

Ik hoop dat de Europeanen niet mee gaan doen.
Een volume model is minder brutaal, heeft meer toekomst.
Dus liever een golf dan een A3, liever een prius dan een Lexus.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).