Breaking news! De raad van commissarissen van Volkswagen en de raad van commissarissen van Porsche hebben vandaag een akkoord gegeven voor een integratie van Porsche in de VW-groep. Dat hebben beide bedrijven donderdag bekendgemaakt. Martin Winterkorn, de topman van Volkswagen, zal vanaf volgende maand ook de CEO-functie van Porsche op zich nemen.
De huidige CEO van Porsche AG, Michael Macht, krijgt een rol in het topmanagement van Volkswagen AG, om aldaar Porsche te vertegenwoordigen.
Volkswagen zal voor het einde van 2009 een aandeel van 42% in Porsche verwerven, deze aandelen zullen oa verkocht worden door de families Porsche en Piëch. VW zal hier 3,3 miljard euro voor betalen (4,7 miljard doillar). De fusie moet uiteindelijk in 2011 zijn afgerond. Het is nog steeds mogelijk dat ook Golfstaat Qatar een aandeel neemt, maar daar is nu nog geen duidelijkheid over.
Met de overname van Porsche ontstaat een autogroep met tien merken, waaronder Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Skoda en Volkswagen.
22 reacties
PS: Pïech maakt toch deel uit van de Porsche Familie. Van de kant van de dochter van Ferdinant Porsche, zuster van Ferry Porsche.
Zelden zoveel trammelant met 1 auto (golfIV) meegemaakt.
Golf IV staat juist bekend om dat ze weinig problemen geven ;) Persoonlijke ervaringen niet meenemen in je oordeel over een merk ;)
Momenteel rij ik een A4 tdi uit 2003 (225.000km) nog nooit onvoorziene kosten aangehad, hiervoor reed ik een Seat Leon tdi uit 2001 maar daar zaten toch wel wat onvoorziene kosten aan. Dus er is bij VAG dus wel duidelijk kwaliteitsverschil qua onderdelen die voor de diverse merken worden gebruikt. Dit zal dus voor VW zelf ook wel gelden.
OT:
verhaaltje vestzak – broekzak qua finacieën voor de familie Porsche….
ik ken iemand die had een golf v 2.0 fsi
8.000 km op de klok moter in de soep gereden.
Deze persoon (67) heeft de auto ook normaal behandeld en moter is nooit boven de 4000 toeren geweest
(4,7 miljard doillar)
Nieuwe munt eenheid?
Mag ik het hier helemaal mee ONeens zijn? Het zijn juist de persoonlijke ervaringen met een auto, die je mening, houding, oordeel, sympathie of voorkeur voor een merk bepalen. Je hebt verder geen ander referentiekader, dan “wat anderen ervan vinden”.
Anders wordt het, wanneer je iets vindt over een auto, die buiten je bereik ligt. Meestal hebben “we” er een mening over, maar omdat die meningen slechts gebaseerd zijn op voorkeuren zonder echte ervaringen, hecht ik er persoonlijk totaal geen waarde aan.
Maar goed, dit is slechts mijn mening. ;)
Volkswagen is gewoon het beste prijs kwaliteit verhouding klaar
Hmm… not so much; ten eerste is dat voor een deel afhankelijk wat je ervaart als kwaliteit, ten tweede zijn volkswagens nou niet bepaald goedkoop, wat het lastiger maakt om het te positioneren als beste prijs/kwaliteit verhouding.
Draai of keer het allemaal zoals je wilt.
VW is gewoon een topmerk qua middenklasse wagen.
1) Je hebt steeds lage kosten in het onderhoud
2) je moet pas om de 15000 of 30000km(longlife olie) op onderhoud komen, dus niet zoals die cheapass merken (peugeot, renault, citroën,…) om de 8000 en van die dingen.
3) en nu het meest belangrijke: De restwaarde van VW ligt veel hoger dan de restwaarde van gelijkaardige merken. Dit kan je draaien of keren hoe je wilt maar ontkennen kan je niet.
VW is idd iets duurder dan die andere “concurrenten” maar prijs/kwaliteit veruit het beste. Anders was de Golf 6 ook niet uitgeroepen tot beste wagen van het jaar hé!?
En bovendien staan ze altijd een stap voor op de “concurrentie” qua technologie en productontwikkeling.
P.S. ik zet het woord concurrentie altijd tussen aanhalingstekens omdat het verre van concurrentie is =)
Nu nog de wegligging van een Focus op een Golf…
Bij de premium brands is het wat makkelijker. Daar doen volumes er niet zo toe. Maar de kans is wel groot dat Bugatti straks gewoon een soort super Porsche wordt. Je gaat ook daar geen verschillende organisaties voor al die merken onderhouden.
je hebt gelijk iemand die het begrijpt
@ andere mensen
niet zeuren vwlover heeft gewoon gelijk klaar.
@kyanite schroef en paar H&R’s onder een golf en en paar brede sloffen
en probleem opgelost
pak het goedkoopste golf model
en het goedkoopste focus model
alle 2 nieuw
de focus zie je zog niet eens staan
dus niet zeuren ik heb gewoon keeeeiiiiiiihhaaarrrrrrrdddd GELIJK klaar PUNT