Gespot: komkommertijd

Auteur: , 36 Reacties

Waar uit verre oorden dagelijks de meest absurde spots komen, zit er voor mij tot nu toe nog geen Londen, Parijs of Monaco in. Het blijft bij voornamelijk Amsterdam en Laren, waar de bekende, maar toch nog steeds leuke modellen zich af en toe op de straat laten zien.

Bentley Continental Flying Spur Speed

Een jaar of twee geleden werd de Continental GT Speed geïntroduceerd als extensie op de bestaande reeks. Speed stond voor extra snelheid, opgebracht door ongeveer 50 extra pk’s. 50 pk’s uit principe, want niemand ligt wakker van deze toename. Niemand rijdt zijn Continental GT pedal to the metal, dus nooit zal iemand gezegd hebben “goh, ik mis een hoop vermogen”, afgezien van het moment waarop ze het bankafschrift ontvangen. Het was meer een soort opfrisbeurt, zoals dat elk model wel eens overkomt. Het liefst gecombineerd met een setje hippe velgen en een extra grote voorbumper/-spoiler. Iets dat we fout noemen op een Golf III wordt dan opeens als een vooruitgang ervaren op een Continental GT of Gallardo, om het maar even heel kort-door-de-bocht te stellen. Ikzelf vind het formaat nogal uit balans, wat net zo goed geldt voor de Flying Spur Speed, die ongeveer een jaar geleden werd uitgebracht. “Gewone” GT’s en Flying Spurs worden nauwelijks meer geleverd sinds de introductie van de Speed. De originele versie heeft eveneens de update van de voorspoiler gekregen, maar niet van de velgen en platte, brede uitlaatmonden.

Bentley Continental Flying Spur Speed - foto Jim Appelmelk
Bentley Continental Flying Spur Speed - foto Jim Appelmelk
Bentley Continental Flying Spur Speed - foto Jim Appelmelk
Bentley Continental Flying Spur Speed - foto Jim Appelmelk

BMW M3 E46

Na de E30 en de E36 kwam de E46, een 3 serie waarvan eveneens weer een M3 van op de markt kwam. De achterwielen werden via een zesbak aangedreven door een nieuwe 3,2 liter zescilinder in lijn motor die 343 pk leverde. Een SMG II versnellingsbak was optioneel. Dit is een halfautomatisch systeem, vergelijkbaar met Ferrari’s F1 versnellingsbak. De atmosferische zescilinder levert ruim honderd pk per liter, maar wel met behulp van Double-VANOS, een systeem dat de posities van in- en uitlaatkleppen optimaliseert aan de hand van het toerental. Hierdoor wordt het koppel geoptimaliseerd en het brandstofverbruik laag gehouden. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met Honda, dat weer een eigen, ander systeem gebruikt om veel vermogen uit atmosferische motoren te halen. Dat systeem heet VTEC. Toyota gebruikt VVT-i als alternatief.
De M3 E46 is redelijk goed verkocht, zowel de coupé als de cabrio. Het exterieur van het afgebeelde exemplaar is op de CSL geïnspireerd, gezien het koolstofvezel dak (of: koolstofvezel-look). Een M3 CSL heeft overigens een geïntegreerde achterspoiler en een gat in de voorbumper, en is dus vrij makkelijk te onderscheiden van de standaard M3.

BMW M3 E46 - foto Jim Appelmelk
BMW M3 E46 - foto Jim Appelmelk
BMW M3 E46 - foto Jim Appelmelk

Ferrari 360 Challenge Stradale

Deze aparte versie laat zich net als de M3 CSL onderscheiden van de “standaard” versie aan de hand van onder andere een geïntegreerde achterspoiler. Het is verder natuurlijk geen vergelijkbare auto, maar het past leuk in het rijtje met “net dat beetje extra…”. Ook interessant aan het uiterlijk zijn de zijspiegels. Interessant dus, niet echt mooi, want de koolstofvezel exemplaren detoneren met de rest van de auto. De velgen kenmerken de auto, maar voor velgen geldt doorgaans dat je ze net zo goed onder een standaard 360 kunt vinden. Dat gebeurt geregeld. De voorbumper werd ook aangepast. Maar de mooiste aanpassing is voor de toeschouwer het uitlaatsysteem, dat een nog verwoestender geluid uitstoot dan de vier pijpen onder een 360 Modena. De CS was echter net als auto’s zoals de M3 CSL en 911 GT3 RS alleen weggelegd voor de puristen, die de hoge meerprijs – in dit geval een halve ton! – over hadden voor de subtiele aanpassingen.

Ferrari 360 Challenge Stradale - foto Jim Appelmelk
Ferrari 360 Challenge Stradale - foto Jim Appelmelk
Ferrari 360 Challenge Stradale - foto Jim Appelmelk
Ferrari 360 Challenge Stradale - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Diablo SV

Een all-time favourite supercar uit de nineties is de Lamborghini Diablo, die zich kenmerkt door een uiterlijk dat aanzienlijk meer aandacht trekt dan menig Ferrari. Bizarre openingen, een wagenhoogte van 1.11m, en lijnen die de auto stilstaand al heel veel snelheid geven, maken het tot een opmerkelijke auto. Niet alleen is de auto heel opvallend, wat mij betreft is het één van de elegantste extreme auto’s, waar supercars niet altijd nadrukkelijk mooi kunnen worden genoemd. Marcello Gandini was verantwoordelijk voor het schitterende ontwerp, de ingenieurs bij Lamborghini waren verantwoordelijk voor de praktische (on-)bruikbaarheid van de auto. De koppeling is zwaar, de motor heeft veel toeren nodig, het zicht is slecht wegens de brede achterkant, en zolang je er niet hard mee kunt rijden kun je hem beter in z’n hok laten staan.

Er verschenen vele versies. Het origineel was achterwielaangedreven. Deze werd opgevolgd door de VT, met vierwielaandrijving, wat de omgang een stuk makkelijker maakte. De SV is het andere uiterste, waarmee deze het instapmodel werd. Althans, naar verhouding. “Minst dure” is een treffendere naam. Aanschaf is duur, gebruik is duur, onderhoud is duur, en de functionaliteit is niet noemenswaardig. Maar juist dat maakt de Diablo tot een echte droomauto. Voor mij in ieder geval.

Lamborghini Diablo SV - foto Jim Appelmelk
Lamborghini Diablo SV - foto Jim Appelmelk
Lamborghini Diablo SV - foto Jim Appelmelk
Lamborghini Diablo SV - foto Jim Appelmelk
Lamborghini Diablo SV - foto Jim Appelmelk

Lotus Elan Plus 2

Het vereist geen verdere uitleg dat dit geen erg recente spot is. Deze Elan stond tijdens Interclassics voor het MECC. Dit model was een extensie op de kleine Elan, een vlotte tweezitter die van 1962-1973 geleverd werd als coupé en als cabrio. De Elan Plus twee voegt hier twee zitplaatsen aan toe, zodat er twee kleine kinderen achterin konden. Zo was het een redelijk kleine, snelle 2+2 coupé geworden. Voorin lag een 1,6 liter viercilinder die 118 tot 126 pk leverde. Met een massa van 847kg was deze 2+2 net als de kleinere tweezitter snel te noemen. Voor tienduizend pond kun je al een redelijk mooi exemplaar uit Engeland halen, verdere kosten aan de auto zijn niet erg hoog maar het onderstel is wel roestgevoelig – niet van kunststof dus!

Lotus Elan Plus 2 - foto Jim Appelmelk
Lotus Elan Plus 2 - foto Jim Appelmelk
Lotus Elan Plus 2 - foto Jim Appelmelk
Lotus Elan Plus 2 - foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz CL 65 AMG C215

Was die versie met een V8 met compressor je nog te braaf? Dan kon je voor een meerprijs van ongeveer 50% (!) voor een V12 met twee turbo’s gaan. De “65 AMG”. Dit gold voor de CL, S en SL. Aangezien deze bijzonder krachtige modellen – 6,0 liter V12, twee turbo’s, 612 pk – ruime tijd na de eveneens erg snelle 55 AMG’s – 5,4 liter V8, mechanische compressor, 476-500 pk – werden geïntroduceerd, was er bijna niemand die er eentje aanschafte. Eigenlijk mogen we van geluk spreken dat je ze nog wel eens tegen komt, want een CL 65 AMG voegt vrij weinig toe aan een CL 55 AMG. Zelfs op papier viel het een beetje tegen, want het “herenakkoord” beperkte de topsnelheid tot 250 km/u. De acceleratiecijfers zeiden nog niet zo heel veel, maar een sprint tussen een S 65 AMG en een Gallardo kon de gigantische meerprijs nog enigszins rechtwaardigen. Voor mensen die dit nog te veel op een CL 55 AMG vinden lijken: check de RDW. Onder de 65 AMG reeks werden standaard inderdaad de donkere velgen geplaatst.

Mercedes-Benz CL 65 AMG C215 - foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG C215 - foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG C215 - foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG C215 - foto Jim Appelmelk

Rolls-Royce Phantom E.W.B.

Deze stond een paar weken geleden voor het Amstel Hotel geparkeerd. Het was een rustige dag wat betreft kwantiteit: weinig spots. Wat betreft kwaliteit was het dan weer een erg indrukwekkende dag: een SLR en een Carrera GT in de P.C. Hooftstraat (het was een doordeweekse dag), en deze Phantom met lange wielbasis voor het Amstel Hotel. In Nederland is de verlengde Phantom een zeldzaamheid, Hessing Nederland heeft er tot dusver bekend maar twee geleverd tegen dertig Phantom’s. Het verschil van honderdduizend euro – daar kun je een C63 inclusief BPM van kopen – zit in de lengte van de achterdeur. Europese exemplaren worden nog eens extra gekenmerkt door de reflectoren op de dorpels ter hoogte van de b-stijlen, aangezien het een personenauto is van boven de zes meter. In Amerika acht men dat niet nodig. Tevens verbleekt je Phantom E.W.B. in New York tussen de Lincoln Stretch Limo’s, die daar ongeveer zeventigduizend dollar kosten…

Rolls-Royce Phantom E.W.B. - foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom E.W.B. - foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom E.W.B. - foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom E.W.B. - foto Jim Appelmelk

Volvo 262C

Bertone is de vormgever van heel uiteenlopende modellen. Van massaal geproduceerde Alfa’s als de Giulia tot een haast buitenaards voertuig als de Countach. Dat zijn twee klassieke voorbeelden uit de lange reeks ontwerpen van dit illustere designhuis. Iets minder bekend was de betrokkenheid bij het Zweedse merk Volvo. De 262C en diens opvolger, de 780, waren twee apart vormgegeven coupé’s van bovenin de prijslijst. Ondanks alle luxe en de V6 sloegen ze niet echt aan, anderzijds is het weer een te alternatief concept voor veel succes. De auto had niet echt directe concurrentie, en auto’s die enigszins vergelijkbaar waren werden aanzienlijk beter verkocht, zoals de BMW 6 serie E24. Die zat bijvoorbeeld al richting negentigduizend exemplaren, van de 262C zijn er maar 6.622 gebouwd. De 780 Coupé deed het iets beter, maar met een totaal van 11.645 stuks nog steeds niet naar wens.

Volvo 262C - foto Jim Appelmelk
Volvo 262C - foto Jim Appelmelk
Volvo 262C - foto Jim Appelmelk
Volvo 262C - foto Jim Appelmelk
Volvo 262C - foto Jim Appelmelk

Voor vragen, verzoeken en opmerkingen kun je mij e-mailen.



36 reacties

die ferrari en die lambo zijn lekker , die volvo zou ik het fotograferen niet waard vinden
ik zag gister trouwens een blauwe ferarri 430 rijden maar hij was al voorbij voordat ik foto kon nemen
Leuke spot die volvo, lekker origineel tenminste!
is het ook niet zo dat de alle ”65 en 600” series van Mercedes-AMG teveel gewicht hadden waardoor de auto nogal lomp werd in bochten?
Is, denk ik, de leeftijd, op een gegeven moment ga je ook de volvo waarderen. Ik vind hem mooi
Die 262’s zien er echt goed uit met Polarissen er onder en wat lagere veren :D

Persoonlijk zou ik eerder de 780 nemen dan de 262. De 262 waren met de handgebouwd in Italië, hierdoor wil er nog wel eens verschil zitten in de carrosserie. Kennis van me wou ooit bredere band onder z’n 262 leggen, maar dat paste aan beide kanten echter zat er aan de linkerkant 1cm meer ruimte :P

De 262 willen ook snel gaan roesten onder dat vinylen dak wat je daar ziet.
Leuk stuk
Heb nog even een foto gevonden van met polarissen :)

http://i7.ebayimg.com/06/i/001/45/7c/b3c8_1.JPG?set_id=880000500F
Lamborghini met voorsprong voor mij de exclusiefste en mooiste :)
Mooie foto’s; jammer dat er op de Elan geschreven is (maar daar kan jij – zolang je het zelf niet gedaan hebt :p – weinig aan doen).
Bij de 3rde foto van de Bentley is het jammer dat je schaduw het grootste gedeelte van de foto op zich neemt en dus teveel aandacht naar zich toe trekt.

Mooiste foto is misschien wel de interieurfoto van de RR Phantom. Prachtige kleuren!
een Bentley Continental Flying Spur Speed met (volgens het RDW)een kenteken van een mini cooper
Lamborghini Diablo SV
Wat een geweldige bak!ik kan weinig auto’s verzinnen die dit overtreffen.
die M3 (e46) blijft toch m’n all time favoriet, heerlijke wagen! :D en dan die diablo woehoe!
Op die lotus “kut Niels” haha..

Wie hier is Niels?
Een 360 cs klinkt écht heel zalig. vorige week in maranello 1tje die vaak voorbijreed en het geluid van de 430’s totaal deed verbleken ! :D
Audi A6 1995 297.671 km
Ik kwam deze vorige week in Platja d’Aro, Cataluña, tegen. Ik weet niet of het iets bijzonders is: http://www.lentesdecontacto.com/bentley/Bentley1.jpg http://www.lentesdecontacto.com/bentley/Bentley2.jpg
Vind die M3 e46 toch wel echt heel mooi. Wat mij betreft net wat meer in balans dan de huidige (e92).
@Audi A6 1995 297.671 km: Ja, dat kan je een redelijk bijzondere auto noemen. Het is namelijk een Bentley Arnage.
toch wel een paar repost….
@Yeelen,

Een 360 cs heeft idd een heel lekker motorgeluid, lijkt me verder ook echt een strakke en goed rijdende auto. Dit in tegenstelling tot die Diablo wat gewoon een te dikke patserbak is waar je alleen in rijdt om op te vallen. Best spannend om naar te kijken hoor maar droomauto nee dat toch niet.
Hee, die 360 is van mij.
Ik ervaarde het meeste opwinding bij de Lotus Elan… Heerlijk hebbeding!
De wielkuipen achter van die Diablo zijn eik nèt te weinig gevuld waardoor het imo toch best een log geheel wordt. En op plaatje vind ik hem altijd wat ‘ongelukkig gelijnd’ overkomen. Hij is eik te lang, de verhoudingen kloppen niet helemaal, er komt teveel auto na de portieren. De daklijn naar achteren loopt ook niet heel sterk af, waardoor hij op mij altijd een soort bestelbus indruk maakt hoe vreemd dat ook mag klinken.

Die ene oranje met zwarte SV die ik eens in het wild heb gespot is echter zo extreem in zijn voorkomen dat dat soort details eik niet meer opvallen.
Opnieuw voor degenen die niet bekend zijn met de 780 en een 262 met de goede velgen :)

262 Bertone met originele Volvo velgen:
http://240.se/262c-001.jpg

De 780 met dezelfde velgen:
http://www.volvoadventures.com/780vermant2.jpg
Die gast op de fiets kijkt nog niet eens naar die Lamborghini.
Sorry hoor maar als zo’n v12 naast me staat te brommen dan ga ik toch op m’n gemakkie die prachtauto bewonderen.
Het valt me toch al op dat tegenwoordig vooral jongetjes nauwelijks nog op of om kijken als ze een mooie sportauto voorbij lopen.
In mijn jonge jaren wist elk jong gastje alle bijzondere auto’s in heel de stad te staan.
De jeugd is tegenwoordig meer geïnteresseerd in de nieuwste gsm en designer kleding….waar gaat het naartoe met de wereld?
Ik kwam laatst nog in Oegstgeest ’n Phantom EWB tegen. Die was echter beige metallic.
Die 5-sters zijn originele Volvo velgen??
Lamborghini Diablo SV voor mij! blijft heerlijk!! beter dan zon schijt ferrari :P!
@reggiane, ik merk juist het omgekeerde, door sites als Autogespot zijn de pubertjes en pre-pubertjes super geinteresseerd in alles wat maar duur is (en daardoor spotwaardig) zoals die lompe Mercedesen etc..

Die Volvo 262C Bertone zouden ze gewoon voorbij lopen en als iemand ‘m zou posten, ieeh lelijk en ander gehaat.
Nu is het ook niet moeders mooiste, maar het is gewoon een bijzondere bak en dat maakt het veel leuker om te zien dan de zoveelste Mercedes AMG (gaap).

Maar goed omdat de jeugd hun smaak volledig bepaald wordt door Autogespot spotwaardig zullen ze nooit eens wat anders waarderen tot ze realiseren dat het merendeel waarschijnlijk niet bereikbaar voor ze zal zijn of het rijplezier wat een goedkopere ‘variant’ kan leveren.
@ Jimmie
als je ergens opgelicht word dan is het wel bij die Carspotter gedoe.
je betaalt €1.50 om erachter te komen hoeveel een auto kost, je kunt ook gewoon het kenteken opschrijven en thuis via internet het gratis opzoeken.
En ik denk niet dat het door die carspotter komt.
Ik denk eerder door de auto’s in de videoclips bij rappers als 50 Cent en Eminem.
En omdat er ook altijd (naakte) vrouwen bij staan denken veel dat dure auto’s altijd vrouwen aan trekken.
@AriM6, ik heb het niet over die oplichters bende, maar de site die ik in m’n voorbeeld noemde: autogespot.com :lol:
@ Jimmie
:oops: Verkeerd gelezen, sorry.
En ach ja, ik denk niet dat veel jongeren die site kennen.
ik denk dat ze eerder op autoweek kijken of wellicht op autoblog.nl
Maar goed, als we iemand zoeken om de jongeren wijs te maken om milieu bewuste auto’s te kopen en niet de italiaanse raspaardjes(niet dat ze die paarden kunnen betalen maar goed), dan weet k wel iemand.
Autogek !
Die kan met zijn groene, blauwe, paarse (of welke kleur we nu ook mogen zitten) praat die jochies van 10 wel ompraten.
@ariM6 ja, ik ken er die ouder zijn en een duo-tone neon groene Arnage wilden met wit leder en groene piping en gordels!
Die BMW M3 hoeft van mij niet in de lijst want die kom je overal tegen, ik ook kort geleden. En ze hoeven niet een al te dure buurt te staan.
Extended Phantom, totaal overbodig (tenzij je benen hebt van 2 meter misschien)
hmmm…. M3 en nog wat enders lekkers.

Er reid hier in Ireland een Diable VT rond, in Oranje (1 van 3), eigenaar is een jonge dame :) Ze hheeft ook een paar andere mooie auto’s.
Leuk, een keer een Volvo in de lijst.
De interieur foto van de RR Phantom vind ik toch wel het mooiste. Maar verder leuke spots.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).