Victor Muller veilt zijn Rolls-Royce Phantom I ‘Jarvis Torpedo’

Auteur: , 22 Reacties

Op 28 oktober zal RM Auctions tijdens Sotheby's 'Automobiles of London' evenement een hele bijzondere Rolls-Royce veilen, namelijk de Rolls-Royce Phantom I 'Jarvis Torpedo' 17EX uit 1928. Waarom is deze auto zo bijzonder? Ten eerste omdat het een EXperimentele auto is. In 1928 heeft Rolls-Royce 3 lichtgewicht auto's gebouwd (15EX, 16EX en 17EX) om een topsnelheid van 150+ km/u te halen en zo tegenstand te bieden aan Bentley.

In 1929 werd deze auto voor 3.000 pond verkocht aan Indiase Maharadja Bahadur van Jamma en Kasmir. En in 1976 werd de auto als een wrak teruggevonden in Calcutta. Victor Muller heeft deze hele bijzondere auto enkele jaren geleden helemaal laten restaureren en in 2006 werd de auto voor het eerst weer tentoongesteld tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este. En daar won deze auto meteen de Trofeo Rolls-Royce voor meest elegante Rolls-Royce op de show.

Onder de motorkap ligt een 7.7 liter grote zes-in-lijn motor die 110 pk levert. De topsnelheid ligt op 160 km/u. De waarde van deze bijzondere auto zou zo’n 2 miljoen euro zijn. Overigens werd vorig jaar ook al geprobeerd om deze auto te veilen. Maar toen is er geen koper gevonden.

In 2007 was deze auto trouwens ook te zien op de AutoRAI.

Rolls-Royce Phantom I 17EX Jarvis Torpedo

Rolls-Royce Phantom I 17EX Jarvis Torpedo

Rolls-Royce Phantom I 17EX Jarvis Torpedo



22 reacties

heeft hij geld nodig vvor spyker ik hoop het niet
Apart ding. Dat kontje is heel komisch. En de zitgedeelten lijken meer op iets uit een oud jachtvliegtuig. Vooral dat aparte windschermpje voor de persoon achterin, lol.
en hup .. terug naar het Britste land ter wereld .. India ..

zal trouwens een fiks restauratie project geweest zijn ..
Mooier dan het ‘ding’ dat dit jaar de prijs op Pebble Beach gewonnen heeft alleszins.
wtf ?

http://i27.tinypic.com/iypli8.jpg

http://i26.tinypic.com/2djrvuv.jpg




-edit: juiste HTML codes gebruiken voortaan!-
wtf, waarom lukt het mij nooit om die foto’s hier te plaatsen haha
iemand uitleg graag …
@Bosnia love, de uitleg staat boven het vak waar je reacties typt…
oke robbie tnx voor de hulp !!

omg nu zie ik dat ik het bij het verkeerde artikel heb gepost… pff
@ Bosnia Love: in je reactie zetten en image-url vervangen door je link

Blijkt een apart circuit, dat waar € 2 miljoen rondgaat voor een auto, hoe mooi ook. Leg het maar eens aan je vrouw of kinders uit, dat je een auto op het oog hebt, maar dat ze’r 2 miljoen voor vragen.
€ 2.000.000 voor een hoop oud ijzer. Ik denk er nog niet aan.
Schitterend stukje geschiedenis…
Maar daar rij je dan met je RR van 2miljoen en word je voorbijgetufd door ondergetekende in een clio’tje ;-) We’ve come a long way…
@ Gelei: maar ik weet wel waar ik liever in zou rijden ;)

(hoewel: voor dagelijks verkeer dan toch maar de Clio!)
Ben 4 jaar geleden in Calcutta geweest. Als zij toen wisten dat ze een auto hadden van 2 miljoen euro zouden er nu 3 sloppenwijken geen honger hoeven lijden.

Maar, nooit geweten dat RR ook cyclecars bouwde.
@JanJansen ..
ben er ook wel eens geweest ..
dus ik kan je vertellen dat die 3 sloppenwijken nog steeds honger zouden hebben ..

op 1 persoon na ..
@lincoln

true

Of ie moet al een naam hebben als Moeder Theresa
Ik kan een hoop klassiekers waarderen, en al helemaal als ze speciaal zijn zoals deze maar hij is gewoon echt niet mooi om te zien, het past allemaal niet zo goed bij elkaar en de kleur is ook niet geweldig. Al met al doet het hele gevaarte mij vooral denken aan een tractor…

(smaken verschillen, maar leuker kan ik het niet maken)
ik mis nog “ten tweede…
Soort Bugatti Type 35 Rolls Royce…….
Een Cyclecar is een auto voor 1 of 2 personen, extreem licht gebouwd en met een inbouwmotor, die meestal niet boven de 2,5 liter capaciteit uitkwam. Ik denk dat je toch wel kan stellen dat een auto die eigenlijk gemaakt is om Bentley te verslaan geen cyclecar is , maar een volbloed racewagen. Het kontje lijkt wel wat op een boot. Interessante wagen.
Soort Bugatti Type 35 meets Bentley 8-litre. Overigens vind ik het tot op de dag van vandaag zonde dat Rolls-Royce Bentley over nam begin jaren 30. Stel je eens voor hoe een Bentley met de echte spirit van W.O. er tegenwoordig uit zou zien.
Dit is een auto die in een museum thuis hoort, niet op de weg. Ik hoop dat Victor Muller met het geld zijn hobby verder kan financieren, al heb ik meer respect voor de uitvinder van de Spyker, Maarten de Bruijn.
@Speelgoedman: Nou, uitvinder van Spyker… Wel de bedenker van een nieuwe NL supersportwagen. Respect daarvoor! Het vervolgens stevig doorbakken van de lucht rond dat oude merk, is echt een uitvinding van Muller. De Bruijn was de eerste in een lange stoet van mensen die al snel weer weg waren. Nou heeft Maarten een heel leuk bootje bedacht, de Silvestris. Veilig van de Roller = morgen, we zijn benieuwd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).