Voordat jullie allemaal Zomoto afstruinen naar tweedehandsjes, lijkt het me verstandig jullie even goed voor te lichten.
Zelfs voor een multi-miljonair schijnt een Veyron een nogal duur beestje te zijn. Zo kost de eerste beurt ruim 15.000 euro. Alle systemen moeten namelijk worden gecheckt, omdat de meeste eigenaars in de eerste weken van eigenaarschap proberen de topsnelheid van 407 km/u te halen. Nu is de 1001 pk sterke aandrijflijn van de Veyron met zijn batterij aan radiateuren, turbo’s en andere appendages niet echt de minst complexe motor die je kunt vinden en vanwege de omvang ook niet de meest toegankelijke. Vandaar dat de volgende beurt ook 23 mille kost.
En dan zijn we er nog (lang) niet. Vanwege de ontstellende krachten en prestaties die geleverd worden, moeten de banden iedere 4000 km vervangen worden. Per stuk kosten de bandjes 7350 euro. Veel goedkoper zal je niet vinden, want de fastfitter om de hoek kan ze niet leveren. Je zult er voor naar de Bugatti fabriek in Frankrijk moeten. Als je dan toch bent, calculeer dan meteen 35 mille voor een nieuw setje velgen. Ook die moeten om de 12.000 km vervangen worden. Zou je een jaartje of vier in je Veyron rijden dan kost dat 65 mille aan onderhoudskosten en nog een ton aan banden en velgen.
Heftig toch? En dan moet je ook geen schades rijden (zoals het 118.000 euro kostende grindbakavontuur van Perridon) of een lekke band krijgen. (via driving-fun.com)
74 reacties
Zo’n auto mag natuurlijk geen blunders oplopen
Een mega jacht van 60 meter loopt niet op benzine maar op stookolie. Dit wordt niet per liter verkocht maar per ton (=1000kg). 100.000 liter is ongeveer 85 ton, de huidige stookolieprijs is ongeveer 500 Euro per ton. 85 X 500 = 42.500
Ofwel bijna 1/3 van hetgeen jij hier komt te vertellen.
Is iets goedkoper omdat deze buiten de 12 mijl zone gaan kunnen ze btw en accijns vrij bunkeren, kost ongeveer 40 cent per liter oftewel 40.000 euro.
Dus de kosten zitten vooral in verzekering en banden. Mits je geen schade rijdt.
Ik vind et trouwens toch wat belachelijk, helemaal naar Frankrijk voor je banden.
Voor dat geld wil ik dat het afgeleverd wordt, in een speciale vrachtwagen a la Mercedes Renntransporter, en dat elke band en velg in een prachtige kist zit met bekleedde binnenkant.
Dikke jantje-de-koekoek dat ik zelf helemaal daar naartoe ga voor 4 banden. :P
Een Veyron kan je in een woonwijk parkeren… dat zie ik je een learjet niet doen ;-)
Maar als de running cost van een veyron/learjet weinig ontlopen ga ik liever voor een jet dan een veyron om van italie naar nld te komen… of een andere bestemming.
Lijkt me de grootste bullshit die je kunt verzinnen. Als je niet ver boven de 250 komt (en dat zal toch voor de meeste veyrons gelden) worden die velgen net zo zwaar belast als de velgen van iedere andere sportauto. En die hoef je ook niet elke 12000 km te vervangen.
Maar goed, Bugatti zal wel moeilijk gaan doen als je je niet aan hun onderhoudsregime houdt…
echt niet verwacht!!
Come on…dit is toch te bizar??
Trouwens nog steeds een stuk minder dan het hebben/onderhouden/gebruiken van straalvliegtuigen en gigantische jachten, hoor…
en smeck +5 voor de treffende opmerking :)
“Ruining costs Bugatti Veyron”
;)
Daar geloof ik inderdaad ook niks van. Volkswagen AG heeft aandeelhouders en wij weten allemaal hoe aandeelhouders zijn…
Dat zal niet vanwegen de topsnelheid zijn maar meer vanwegen het vermogen en het koppel!
Zelfs een 1000pk Skyline of Supra heeft minder onderhoud nodig haha
Ken de juiste reden nog niet
Vette bakken, maar iemand die een Veyron koopt wil een luxe,exclusieve,stijlvolle sportwagen, geen bloedsnel japans hok, met alle respect, want ik vind het een mooie auto, maar luxe,exclusief en stijlvol is het allemaal niet.
– Niet mooi
– Nutteloze topsnelheid (iets wat 300 km/h werkt evengoed)
– Verbruikt nog meer dan een ‘mindere’ supercar
– Nog duurder in verzekering en taxen
– Niet eens zooo exclusief
– Veel en duur onderhuid eveneens nodig
– Op het circuit niet eens de snelste
– Geluid is ook maar mager tov de meeste andere supercars
Maar ja, ze nemen geen risico. De rijke eigenaren betalen het wel. En de fabrikant zit niet te wachten op slechte reclame in de vorm van verongelukte eigenaren door materiaalbreuk.
Naja, exclusief, het is een zeldzame auto dat wel, omdat haast niemand hem kan betalen ja!
Volgens mij is het idd een verschrikkelijk grote veiligheids marge van de fabrikanten om niet in de negatieve publiciteit te komen door een materiaalbreuk.
De volgende zin, pak er direct nog maar een setje velgen bij van €30.000, ok mag wel duur zijn maar waarom zou je je velgen vervangen. Ik heb bij mijn wagens in al die jaren nog nooit één velg vervangen
Goed, dat laat niet staan dat een Bugatti onderhouden geld kost… Maar ik denk ook niet dat er veel zijn die meer dan een paar honderd km per maand afleggen
http://www.roadandtrack.com/article.asp?section_id=2&article_id=4406
Hier wordt vermeld dat de 4 banden laten vervangen door Bugatti $17.000 kost,
omgerekend is dat €12.000; of €3.000 per band. Eerst effe bron checken aub !!!
Anders blijf je aan t rijden met je Veyron.. En over Ferrari: meende ens op tv iets te hebben gezien over de Testarossa. Meende dat een grote beurt al gauw 80.000 Gulden kostte destijds! Hele motorblok moest er uit getakeld worden..
Dure auto’s, duur onderhoud. Dit was trouwens wel even schrikken, want dan koop je toch geen Bugatti meer.
De banden zijn trouwens zover ik weet Michelin Pilot Sport PS2 met iets andere compound en uiteraard veel en veel breder dan standaard leverbaar.
Ik denk trouwens ook dat als je er rustig mee rijdt, je dan wel 20.000 km kunt halen. Maarja, paar sprintjes naar de honderd kosten je vast al een paar millimeter profiel, en dan gaat het ook hard ;)
Oh en die kippetjes die kakelen over beperkte exclusiviteit en mager geluid van de Veyron, ga er eens naast staan. Als je er in dit leven al één rijdend gaat tegenkomen.
Kleine (vrijwel onzichtbare) haarscheurtjes onstaan vaak op den duur ook in velgen van normale auto’s. Dan is het allemaal wat minder schokkend, omdat die niet zo snel gaat. Je wilt echter niet meemaken dat bij 400+ een velg uiteenspat door een kleine oneffenheid of een steentje op het wegdek.
Dat klopt, maar dan vind ik dat Bugatti bij de beurt de velgen door de x-ray halen en ALLEEN als er haarscheurtjes gevonden worden een velg vervangen.
Wat ze nu doen is pure uitknijperij, niets anders.
Mijn idee is dat de fabrikant er van uitgaat dat de klant op elk gegeven moment kan beslissen om even 400 km/h te gaan rijden, gewoon omdat het kan.
Als er dan ook maar 1 klein dingetje mis is ( een halfkaal bandje linksachter omdat je vorige week de stoep geraakt hebt en de zooi is niet meer 100% uitgelijnd… ) dan knalt meneer-multimiljonair zo de vangrail in.
Hoeveel geld moet men niet verdienen om zo’n bedrag over te hebben….
Dat er op onderhoud goed verdiend wordt is geen schande, als je weet dat de productie- en ontwikkelingskosten de verkoopprijs ver overstijgen.
blijft een indrukwekkend stuk techniek zo’n veyron. maar allemachtig wat is dat kostbaar om te onderhouden. verbaasd me helemaal niks dat er zoveel weer te koop staan. het enige robuuste is die enorme motor en versnellingsbak. daar zie ik niet zo 1,2,3 de kosten voor onderhoud. die zal dan ook wel sterk overgedemensioneerd gebouwd zijn. (dus ver onder zijn limieten) maar de velgen, banden en andere elementen hebben het maar zwaar te verduren. ja wat wil je ook, met bijna 2000kg gewicht en dik 1000pk/1250Nm. dat moet dan wel versneld slijten!
maar ook na al die jaren, ik heb diep respect voor VW dat ze het voor elkaar hebben gekregen. nog steeds is er niemand die dit kan evenaren. geen merk die deze power, toegankelijkheid (je 80 jarige schoonmoeder kan er zo mee wegrijden), luxe en comfort weet te combineren in een auto.
maar het word wel hoog tijd dat VW/Bugatti eens een sportversie gaat uitbrengen met meer vermogen en minder gewicht. vooral dat laatste! misschien als afsluiter van het project Veyron. immers in 2012 moet de opvolger komen (of toch niet….. blijf speculeren!)
Er wordt namelijk vaak geroepen bij auto’s die sneller zijn dan de Veyron dat ze veel minder geschikt zijn voor straatgebruik dan de Bugatti, wat vervolgens resulteert in de conclusie dat de Veyron toch de snelste “echte” straatauto blijft.
Als je dit zo leest dan betwijfel ik of je de Veyron nog wel als straatauto kunt bestempelen; als het ongeacht of de auto voor straat of circuit gebruikt wordt noodzakelijk zou zijn iedere 4000 km banden en iedere 12000 km velgen te vervangen, wat is er dan anders aan dan een circuitauto die met soortgelijke intervallen onderdelen moeten vervangen?
Nu kun je twisten over luxe e.d., maar een straatauto zou mijns inziens bij straatgebruik toch significant zuiniger met het materiaal om moeten gaan dan een circuitauto.
Een dure onderhoudsbeurt kan ik nog begrijpen als je het relatief t.o.v. de aanschafprijs bekijkt (denk aan complexe technieken i.c.m. gebruik van exotische materialen), echter dat daar bovenop ook nog de kwaliteit exponentieel af zou nemen gaat er bij mij slecht in.
Vooruit, enigszins verzachtende omstandigheden: veel (oude) supercars zijn van Italiaanse makelij en je bent waarschijnlijk wel eerder geneigd je bandjes op te roken met 1000 pk dan met 100 pk (kan dat überhaupt met 100 pk? ;) )
Conclusie: goed idee van Prisma, een vergelijkend warenonderzoek voor onderhoudskosten en -specificaties van een rijtje aansprekende supercars :)
De Veyron heeft Michelin PAX-banden, deze bevatten geen lucht ;) zou niet weten wat er wel in zit, maar misschien zit er wel een minimaal beetje stikstof in, that’s it.
Ben het wel met je eens, want hoewel het hoge gewicht en het acceleratievermogen van de Veyron voor zware belasting zorgen, moet het mogelijk zijn om rond de 20.000 mee te rijden, vooral bij snelwegkilometers.
Dan koop ik wel een Gallardo Superleggera en een Gallardo Spyder :D
Als je een dure auto koopt, moet je hem ook kunnen onderhouden. Je hebt van die wannabee miljonairs die jaren sparen om een dure auto te kopen, maar het niet kunnen onderhouden.
de banden van een Veyron zijn Michelin Pax, en speciaal gemaakt voor de Bug.
Ik heb liever voor een fractie van de Veyron prijs een Brabus Rocket! Ook gigasnel, veel praktischer, onderhoudsvriendelijker… ga zo maar door. En dan van het geld wat over is een 1000+ PK Supra halen!
1622RWHP ( zal zo’n 2000+ pk aan de krukas zijn )
With a tread depth of just 4 mm, the tires need to be replaced every 10,000 miles and the wheels every 30,000 miles. Total cost? Around $73,000.- The seven-speed twin-clutch gearbox is made by Ricardo in the UK, shifts in less than 150m/s, and costs $172,000.
The ultra-lightweight titanium bolts used to secure major components cost $85 each, and are thrown away if they are tightened or have to be removed for any reason.
Ze nemen dus geen enkel risico met deze auto, ook niet zo gek als je veilig 407km/u wil rijden. Dit zijn vliegtuigstandaarden en het is natuurlijk ook gewoon niets anders dan laagvliegen :D
Getallen zijn waarschijnlijk ontleend aan het laatste nummer van Evo.
En: op wielen staan dacht ik krachten die evenredig zijn met de vierde macht van de snelheid, dus 2x zo snel = 16x zo zwaar belast.
Het is geen luxe, al kan Bugatti waarschijnlijk wel zien hoe hard de auto gereden heeft. Er zit vast wel een zwarte doos in lijkt me.
Beetje jammer.
–edit: great minds think alike–