Eindelijk: Seat Leon Cupra R

Auteur: , 49 Reacties

Al begin 2007 waren er geruchten over een op handen zijnde Seat Leon Cupra R. Het heeft even geduurd, maar nu is ie er: 265 pk sterk en 250 km/h snel.

Het vermogen komt uit een 2.0 TSI-blok en is het meeste dat Seat ooit uit een personenauto heeft gehaald. Het is zelfs evenveel als de Leon TDI levert waarmee in de WTCC wordt gereden. Opvallend genoeg vinden we in dit topmodel eens geen DSG-bak terug, maar een handgeschakelde zesbak; nice! 0-100 doet de Cupra R in 6,2 seconden, de kilometersprint in 25,7 seconden en het verbruik blijft steken op 8,1 l/100 km gemiddeld.

Er werd destijds gespeculeerd over vierwielaandrijving, maar die heeft de Leon Cupra R niet. Wel een hoop hulpjes met mooie afkortingen, zoals ESP, EBA, ABS, TCS en het elektro-differentieel XDS. De lijst met uitrusting is sowieso erg compleet: we komen er onder andere automatische koplampen, regensensor, parkeersensor, cruise control, gescheiden airco en een radio/CD/MP3-speler met 8 speakers op tegen.

Aan de buitenkant herken je de Cupra R aan de 19″ velgen (met 17″ remmen vóór!) en het ‘R’-logo in de grille. Het interieur is lekker aangepakt met alcantara kuipstoeltjes, een leren multifunctioneel stuurwiel en witte LED-verlichting in het dashboard. Ook aluminium pedaaltjes ontbreken niet.

De Leon Cupra R wordt op de IAA Frankfurt voorgesteld. We verwachten dat hij niet lang daarna bij de dealer staat; de prijs is nog niet bekend.



49 reacties

ik kan het front absoluut niet imponerend vinden !

de neus staat te hoog, misschien dat een tuner er wat aan kan verfraaien..
Joepieieieieieieie….

Nou, Seat rijders zijn al (lekker generaliserend, lieve dames beste heren!) van die opgefokte en notoire hardrijders, dan kunnen ze zich hiermee nog veel meer gaan opfokken.

Oftewel: weer een testosteron autootje erbij… zucht.
Volgens mij is de ABT 310 versie nog steeds het model waar ze het meeste uit een 2.0l blok hebben gehaald, ook dat op de voorwielen.

Wat is de verwachte prijs van deze uitvoering?

Het verbruik van 8.1l op 100km 1 op 12,3 geloof ik niets van, helemaal met de 19inch die eronder zitten.

Een FR of standaard Cupra verbruikt nog meer.

Verder heel mooi maar geen Focus RS killer.
“Het vermogen komt uit een 2.0 TSI-blok en is het meeste dat Seat ooit uit een personenauto heeft gehaald”
er was een Limited Edition met 310 pk
http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/28/meer-muscle-voor-de-seat-leon-310pk

maar 6,2 seconden van nul tot honderd = altijd prima :)
@NLbuurman: Die was niet door Seat ontwikkeld, maar door de Nederlandse importeur.
Liever die van Seat leon cupra 346pk van jullie rijttest filmpje.
Ik hoop dat de prijs laag blijft :D maar toch liever de ford focus rs :D
Dit zijn identieke specs dat ze voor de VW Scirocco R gegeven hebben.
Eigenlijk is 6.2 sec. niet vlug als je ziet dat een Audi S3 het doet in 5.8 sec. met dezelfde motor en aantal pk’s, maar dan wel met Quattro natuurlijk.
Ziet er goed uit…maar ik raak er niet van onder de indruk als dat in mijn spiegel opdoemt…
naice….. die wil ik wel;)
@Erwin: feit is dat deze voor het vermogen erg zuinig is.
Vergelijking met de Focus RS, die verbruikt 11,22 op 100 km.. Dat is nog geen 1 op 9 op dezelfde testcyclus! Hij heeft minder vermogen dan de RS, maar verwacht dat hij tussen de 35.000 en 38.000 gaat kosten, toch 12.000 euro minder maar wel 0,3 seconden sneller naar de 100!
uh.. dat laatste bedoel ik dat de focus 0,3 s sneller is!
De Focus RS heeft gebeld, hij wil zijn kleur terug! ;)

Wel stoere auto natuurlijk, maar ik zou eerst en vooral een sportonderstel of een setje verlagingsveren bijbestellen.
ziet er nog erg standaard uit, had toch wat agressievers verwacht bij een Cupra R
Jammer dat er geen AWD op zit.
Maarja hij mag ook niet sneller worden dan de VW of Audi natuurlijk.
Dus we hebben hier met een pure Marketing auto te maken, jammer gemiste kans.

Maarja, ik heb liever een cuore of hybride, dat is veel beter dan deze Europese auto, Jappaners gebruiken teminste hun hersens…
@Rubenbeaten: Die 310 versie is door PON uitgevoerd maar wel in opdracht van SEAT.
Ja, leuke auto. Maar dat model rijdt toch al jaren mee? Is het niet tijd voor een nieuwe Leon? Op de foto’s wel een vies kleurtje, die moet ik maar even gaan bekijken in Frankfurt.
@Ewrin: Dat moet je Seat dan even uitleggen, want die zeggen zelf dat dit hun sterkste straatauto ooit is.
Al moet ik er bij vertellen dat er een boel ophef is over de ABT 310 versie, de waardes 310 werden bij velen lange na niet behaald en bleven op 260 – 270 PK hangen.

Feitelijk is deze introductie overbodig voor de Nederlandse markt mede door de 310 versie.

Los van de verwachte prijs zou mijn keuze toch voor de heerlijke groene 5 cylinder van Ford gaan.
laat die 310 uitvoering nou absoluut niet aan dat getal komen. 265 pk was het max. , meer niet . Een procedure heeft in dat geval zin…..
erwin , zie jij refereert er ook aan….
Wow, dat duurde even…

Maar laat Smoke nou toevallig net aan een nieuwe leaseslet toe zijn, vindt de baas vast niet erg, want hiermee ben je altijd op tijd op je afspraken :)

*Petje uit de kast trekt en donuts draaien om groene Jaguars doet*
(E.G.J. = Jort Kelder? nudge nudge, wink wink)
Dikke bak, nice :)
Toch mag die van mij echt veeel sportiever eruit zien. Ik mis zeker nog 1 uitlaat, velgen vind ik nou ook niet zo spannend en de voorkant is te rustig.
Het zou toch het sportiefste model van de Leon moeten zijn….
Bevalt me wel. De naden in de zetels vind ik ook leuk. Afwachten wat ie kost in België.
GebakkenLucht
@A5Driver: Het verschil tussen de S3 (5.8s) en de Cupra (6.2s) is nou juist voor 99% te verklaren door 4wd vs 2fwd, motorisch, qua onderstel & gewicht zijn ze immers vrijwel hetzelfde ;)
Er bestond in Duitsland ooit zoiets als een Leon Supercopa, die was met z’n 285 pk krachtiger dan deze, of was dat ook een actie van de importeur?

Ontopic: smerig kleurtje, de neus is idd wat de recht, waardoor deze hoog oogt, maar die witte velgjes, en dat leer ziet er fraai uit! En hij zal ongetwijfeld voor een relatief scherpe prijs worden aangeboden, dus als totaalpakket zit ’t wel snor ;)
nee ik had er meer van verwacht styling had van mij wel wat extremer mogen zijn. Dashboard is mij te kaal
De voorkant van deze auto……. over smaak valt eigenlijk niet te twisten, maar in vergelijking met de achterkant van de Prius is die laatste een plaatje!
@Tiger en de rest die zijn mening deelt: Hier een slordige shop van mij, gemaakt in één minuutje, meer tijd wou ik er niet aan besteden:

http://img23.imageshack.us/img23/7066/seatleoncuprar1.jpg

http://img8.imageshack.us/img8/343/seatleoncuprar2.jpg
Ik vind de auto best aardig zeker gezien de prijs… Een SKN-CHIP is er al en dan heb je gelijk 310PK+ en 440 NM … (ipv 265pk / 350nm). Het enige wat ik echt zo verschrikelijk vind in die auto is dat keiharde plastic dashboard… Als ze dat nou is ook gelijk upgraden a la EXEO.. dan zou het misschien een optie voor mij geweest zijn… Maar ja… helaas..
kansloze auto…kansloos merk…plastic fantastic….
“meeste dat Seat ooit uit een personenauto heeft gehaald”. Correctie: meeste dat Seat ooit uit een personenauto heeft MOGEN HALEN. De Audi-mannen zullen de rem er wel op gezet hebben.
@Audirijder: ieder zijn mening zo is er ook genoeg over audi te zeggen, ieder zijn mening.

Ik vind hem verder zeker niet spannend genoeg, er is weinig tot niets veranderd dit in tegenstelling tot de Focus RS tov ST.
Als ze inderdaad nu eens dat cheape dashboard onder handen hadden genomen en een audi dash erin hadden geplaatst, dat hebben ze immers ook bij de LEON I gedaan daar zat netjes een A3 dash in.

Gemiste kans zullen we maar zeggen.

Kan alleen niet goed zien welke zetels er in gaan komen, de Cupra of FR model?
@Sir Smokalot

Ben ban dat je met je huidige noch toekomstige leaseauto geen donuts om mijn Smaragd Groene Jaguar kan rijden, daar is mijn Jag te snel voor ;-)

Jort Kelder?! Eigenlijk zou ik dat als een belediging moeten opvatten, want ik vind hem nogal pedant. Maar ik zie de humor in van je opmerking. Mwahahahaha :-D
Hoe kan het dat deze auto al vorige maand bij de autobladen aan de andere kant van de plas stond? Het dashboard werd als een afknapper gepresenteerd, de rest vond men wel smakelijk.
Deze auto is gewoon bruut die geweld waar je mee optrekt is absurd

doe mij die maa
@Saleh A: DAT geweld.

Ontopic: leuk kleurtje en leuke velgen! Verder natuurlijk spijkerhard afgeveerd, liever een Ibiza Bocanegra.. Ook vanwege de versnellingsbak. Ik wil flipperen!
Mooie bak. Gaaf stuurtje en een hele gave pook! Zeer apart vormgegeven. En inderdaad wat Trevor zegt… een SKN chip er in en loeien met dat ding. Gaaf! Laat maar komen.

Nou alleen nog even wachten op de hybride rijders die weer komen trollen hoeveel bomen dit gaat kosten en zo….
als ik dagelijks om me heen kijk ben ik blij dat 99 procent dit ding niet kan betalen.
Hippe kar! De R versie van een Cupra is altijd cooler geweest :D
Dit slaat nergens op, je kan hem ook gewoon met 310 pk bestellen. En anders gewoon de gewone Cupra chippen tot 265 pk en je hebt ook een Cupra R… Loop er niet warm van, gewoon het S3 en Scirocco R blok!
Zo buurman, nieuwe velgen?
Nee, het is een Cupra R.

Het had van mij wel wat extremer gemogen. Bij de 205 GTI, 5 GT-Turbo, Swift GTI en meer uit die tijd kon je zien dat je met een snelle versie te maken had. Bij deze Leon geloof ik het ook als er TDI achterop staat.
@ErwinLagcher: IK had het persoonlijk niet beter kunnen verwoorden!

Daarom mijn fotoshops. Daar rijd ik net wat liever in rond.
17″ remmen my ass
Leuk als Leasegebakkie…
Doe maar witte carrosserie en zwarte velgjes.
Erg mooi, waarschijnlijk mn volgende auto!!
Die kleur is afschuwelijk maar voor de rest top auto.
Cupra’s heerlijke auto’s
Ook ik vind de neus van mijn “oude” FR 2008 mooier.
Hij is nu te braaf geworden en de verhoudingen motorkap en spoiler kloppen niet meer.
Ook het stuur vind ik in de oude mooier.
Wel hoop ik dat de nieuwe een standaard armsteun heeft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).