Gespot: Uit je dak!

Auteur: , 36 Reacties

Deze daklozen hebben het goed gemaakt. Voorin ligt een pruttelend blok dat mits nodig hoog kan worden opgestookt, maar met het zonnetje op je bolletje in een winkelstraat blijft het bij langzaam cruizen. Hoe krachtig sommige ook zijn, een cabrio wordt doorgaans relaxed en ongehaast gereden in de zomerse vrije tijd.

Aston-Martin DB7 Vantage Volante

In de DB7 Vantage Volante beschik je over een V12 met een royaal volume van 5,9 liter. Als je wilt levert die 420 pk, maar voor een Aston is dat eerder een reserve voor noodgevallen dan een vermogen dat je er dagelijks uit haalt. Met 266 km/u de wind door je haren laten gieren is een mogelijkheid, en dan nog is het een begrensde top. De coupé kan door tot 298 km/u. Deze voorloper van de DB9 – en tevens opvolger van de DB6, 25 jaar na dato? – werd in de jaren ’90 en vroege 21ste eeuw een groot succes. In nog geen tien jaar werden er iets meer dan zevenduizend gemaakt, inclusief allerlei interessante versies. Van slechts drie versies kwam de productie boven de duizend uit: De DB7 Coupé met zescilinder, de DB7 Vantage, en de afgebeelde DB7 Vantage Volante. Met 879 exemplaren kwam de DB7 Volante 3.2 op een vierde plek, de gedeelde vijfde plek wordt ingenomen door de DB7 Zagato en AR1 met elk 99 exemplaren (of… 100?). Van andere versies zijn er verwaarloosbaar weinig.

Aston Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk


Citroën Méhari

Dit eigenwijze Franse merk zit vol maffe ideeën. In 1949 werd het publiek verrast door de Eend, die in Frankrijk geen Canard heet, maar slechts 2CV. Een aantal jaren later, in 1955, werd de zeer innovatieve DS aan het publiek voorgesteld. Aanvankelijk was men gechoqueerd, maar na een dag waren er al twaalfduizend orders geplaatst. Keer op keer bleef het merk met de meest bizarre creaties komen, een paar keer zelfs voorzien van een bijzonder slechte Wankelmotor. De strandauto die men in 1968 op de markt bracht droeg de naam Méhari. Dit golfplaten wagentje werd aangedreven door een 602cc metende tweecilinder zoals ook te vinden was in de Dyane. 105 tot 115 km/u is mogelijk, dus een plaats op de rechterbaan van de snelweg zit er wel in. Of je het aandurft is een tweede punt, want het is per definitie een minimalistische auto. Het is een cultauto in wording, een icoon dat de komende jaren veel in prijs zal gaan stijgen.

Citroën Mehari - Foto Jim Appelmelk
Citroën Mehari - Foto Jim Appelmelk
Citroën Mehari - Foto Jim Appelmelk
Citroën Mehari - Foto Jim Appelmelk


Ferrari California

Controversieel of… Rommelig? Hoe kun je de buitenkant van deze nieuwe Ferrari het beste omschrijven? Het is een kruising tussen gekunsteldheid en vorm-volgt-functie. Neus, openingen, en uitlaten zijn interessantdoenerij en referenties naar cabrio’s uit het verleden, het vouwdak is een “nieuwtje” dat Ferrari nu óók gebruikt, het opvallend hoge achterwerk is daarentegen een kwestie van vorm-volgt-functie. Het totaalplaatje is… Is er wel een totaalplaatje? Het is niet echt een geheel, eerder een samenraapseltje van aan elkaar gelijmde elementen. De auto is een C+C dus heeft een daklijn die ergens tussen een coupé en een cabriolet in zweeft, het achterwerk volgt uit deze constructie, en de neus is voornamelijk interessant om te zien. Echter, de meeste mensen met het geld zullen het controversieel en innovatief vinden, eerder dan rommelig, want er zijn al twee jaarproducties – ongeveer vijfduizend stuks! – uitverkocht.

Ferrari California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari California - Foto Jim Appelmelk


Lomax 224

Low costs Max performance is het statement waaraan dit merk zijn naam ontleent. Eenden, Dyanes en Ami’tjes dienden als basis voor de modellen die Lomax bouwde, zoals de Lamda, de 223 (driewieler met tweecilinder), 224 (vierwieler met tweecilinder) en 424 (vierwieler met viercilinder). De koets is van polyester gemaakt, wat het totaalgewicht op maar 530 kilo brengt. Licht, maar niet echt goedkoop. Voor een kant-en-klare Burton betaal je tussen de vijf en veertien mille. Als je hem goedoper wilt hebben kun je hem zelf bouwen. Eventueel zoek je zelf alle onderdelen bij elkaar, om de kosten extra te drukken.

Lomax 224 - Foto Jim Appelmelk
Lomax 224 - Foto Jim Appelmelk
Lomax 224 - Foto Jim Appelmelk


Jaguar XK120 OTS

Aan het einde van de jaren ’40 bracht Jaguar de XK120 op de markt. Aanvankelijk, in 1948, was alleen de OTS beschikbaar. Die afkorting zegt iets over de carrosserievariant, namelijk dat het een open auto is zonder stoffen kap (Open Top Sports/Roadster). Als je wilt dat het niet inregent sluit je de zitplekken af met een afdekzijl, de auto is dus alleen open te rijden. In 1953 kwam er pas een echte cabriolet met linnen dak. Vanaf 1951 was er ook een coupé. Er zijn dus twee open versies en één dichte, waarvan de afgebeelde versie veruit het meeste voorkomt. De 3,4 liter zescilinder die voorin ligt werd nog tot in de jaren ’70 gebruikt. Deze leverde in de XK120 al 160pk, waarmee de auto zijn topsnelheid van 120 mijl per uur ruimschoots haalde. Helaas gaat deze redenering – het getal staat dus voor de topsnelheid in mijl per uur – niet helemaal op voor de XK150. XJ220 haalde die belofte helaas ook net niet.

Jaguar XK120 OTS - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK120 OTS - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK120 OTS - Foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz 300SL Roadster W198 II

Er zijn dure auto’s en heel dure auto’s. In het rijtje met “overpriced classics” staat zonder meer de 300SL Roadster. Racegeschiedenis en vleugeldeuren zijn erg interessant, maar de van de Gullwing afgeleide cabriolet, gericht op de markt van California, heeft dat allemaal niet. Ik ben een groot liefhebber van dit model, want de W198 – de 300SL Gullwing en Roadster – is mijn favoriete “reeks” van Mercedes-Benz, maar met de vier tot vijf ton die je voor een dergelijke auto op tafel moet leggen kun je nòg fraaiere auto’s krijgen. Voor dat geld heb je bijvoorbeeld ook al een Miura of een DB5, ik weet wel waar mijn voorkeur dan naar uit gaat. Alsnog heb ik – hoe belachelijk het voor buitenstaanders mag klinken – een sprintje getrokken om deze vreemd gekleurde Roadster te kunnen fotograferen.

Mercedes-Benz 300 SL Roadster W198 II - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Roadster W198 II - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Roadster W198 II - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Roadster W198 II - Foto Jim Appelmelk


Porsche 914/4 2.0

Een opmerkelijk model uit het verleden van Porsche is de 914, een kleine targa die aan werd gedreven door Volkswagentechniek. Voor de achteras lag een 1,7 liter viercilinder van de Volkswagen 411. Er was ook een tweeliter zescilinder van Porsche zelf beschikbaar, maar in die vorm werd het een dermate dure auto dat er maar 3.332 werden verkocht, veel minder dan de 115.646 van de beter betaalbare viercilinder versies. De 914/6 was immers bijna net zo duur als een 911. Die tweeliter zescilinder werd in 1973 dan ook vervangen voor een iets minder krachtige tweeliter viercilinder, in 1974 werd de 1,7 liter motor vervangen voor een 1,8 liter blok dat tevens van Volkswagen was.

Porsche 914/4 2.0 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 914/4 2.0 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 914/4 2.0 - Foto Jim Appelmelk


Porsche 930 Cabriolet

De Porsche 911 heeft een lange geschiedenis achter de rug vol terugkerende thema’s. RS voor de extra lichte, achterwielaangedreven puristenauto’s, de naam Carrera had aanvankelijk ook nog betekenis maar staat tegenwoordig achterop elk instapmodel. De 911 met turbo is ook een begrip geworden. Dit begon in 1974 met de Porsche 930, die een KKK turbo aan zijn drieliter boxermotor gekoppeld kreeg. 260 pk was het resultaat, en met een topsnelheid van 250 km/u overtrof hij de toenmalige serieproducten van Porsche. In 1978 werd het blok opgeboord tot 3,3 liter, waardoor het vermogen steeg tot 300 pk. Die versie werd tot 1989 gebouwd. Afgebeeld is een dergelijke versie met stoffen dak, die net als de versie met targadak erg zeldzaam is. Meer dan deze ene foto kon ik helaas niet maken. Erg jammer, want ze zijn moeilijk te vinden.

Porsche 930 Cabriolet - Foto Jim Appelmelk


Smart Crossblade

“Ongeveer 500 kilometer per jaar” was het antwoord van de bestuurder. En dan nog is het Duitsland, en geen Nederland. Hier zou een dergelijke auto wel héél zelden het asfalt zien. Een Smart Crossblade is niet zomaar een cabrio, het is een non-plus-ultra wat betreft open rijden en is dus voor de echte diehards, voor die 2.000 mensen die zeker weten dat het die dag droog blijft, dan wel mensen die geen enkele boodschap hebben aan de bakken water die zo nu en dan uit de lucht komen vallen in bijvoorbeeld Nederland en Duitsland. Van de gelimiteerde oplage van 2.000 exemplaren heeft men in ieder geval een ècht aparte auto gemaakt, eentje die zich van de rest onderscheid. Dat in tegenstelling tot de tientallen gelimiteerde oplagen van bijvoorbeeld Bentley en Lamborghini. Wie er per se eentje wil spotten kan het beste eens een kijkje in Knokke nemen, daar staan ze op straat. Te huur!

Smart Crossblade - Foto Jim Appelmelk
Smart Crossblade - Foto Jim Appelmelk
Smart Crossblade - Foto Jim Appelmelk
Smart Crossblade - Foto Jim Appelmelk
Smart Crossblade - Foto Jim Appelmelk


Wiesmann Roadster MF28

Het beste is een Wiesmann Roadster nog te vergelijken met een TVR. Eigenlijk is er helemaal niets te vergelijken met een TVR, maar de Wiesmann komt er wel redelijk bij in de buurt. Een uiterlijk dat met zijn Jaguar C-Type geïnspireerde front veel aandacht trekt en zich onderscheidt van de rest is bijvoorbeeld al een kenmerk. Wel is de aandrijving iets bescheidener. Geen forse zescilinder of V8, maar een kleine zescilinder-in-lijn met in het geval van de MF28 een inhoud van 2,8 liter en een maximum vermogen van 193 pk. Er zijn vele verschillende zescilinders geleverd voor de Roadster, uiteenlopend van 2,5 tot 3,5 liter. Een MF3 is bijvoorbeeld al een stuk sneller vanwege zijn 321 pk krachtige 3,2 liter motor, zoals in late M3 E36’s te vinden was. De MF3 wordt nog steeds geproduceerd, maar inmiddels is het vermogen gestegen tot 343 pk. Misschien doet dit een belletje rinkelen, het is namelijk de zescilinder zoals die in de M3 E46 lag.

Wiesmann Roadster - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann Roadster - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann Roadster - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann Roadster - Foto Jim Appelmelk

Voor vragen kun je me e-mailen.



36 reacties

Aston-Martin DB7 Vantage Volante is zo verschrikkelijk stijlvol…

Kunnen er maar weinig aan tippen…
gaaf :D ik was er ook bij toen jullie die citroen mehari en een paar andere in Laren hadden gespot XD
die smart vind ik wel geestig.. zie je nooit.. voor de rest lekkere spots
Helse taffa’s…

Wiesmann blijft king.
Haha die gele sticker op die California!

Net een soort mislukte snor.
@JIFF: hm… ik vind hem juist niet zo mooi want het lijkt een hele platte wagen totdat je het cabriodak ziet. dan word ik zooooooo teleurgesteld. en de achterkant vind ik ook niet alles…

die porsche 930 vind ik wel echt gaaf maar een coupe versie ervan staat bij ons in de buurt ergens. zal eens kijken of ik hem een keer kan spotten.
zondagsrijder
Die Méhari ís al een cultauto en al redelijk aan de prijs, tussen 5 a 10.000 euro. Dat zijn dezelfde prijzen als je voor een goeie belastingvrije volvo betaalt.
Voor de liefhebbers van de Smart: Antique Cafe (http://www.antiquecafe.be/) in Knokke heeft er inderdaad enkele die daar rondrijden voor reclamedoeleinden
Doe mij de Mercedes-Benz 300SL Roadster W198 II maar.
Ik het wit graag.
Als het goed genoeg is voor Hugh Hefner is het zeker genoeg voor mij.
Alleen Hugh heeft hem ook echt in 1513 v chr. gekocht toen hij nieuw was.
Met die Aston ga ik het liefst uit mijn dak!
Nee, de California blijft dus helemaal niks! Zeker niet met dat stickertje op de bumper, gatver! Doe mij die schitterende SL maar!
@ Porsche 930: een Ku Klux Klan Turbo?
Die Porsche 914….zo’n ondergewaardeerde auto. maar ik vind hem gaaf. Hij ziet er niet uit als een Porsche maar is het wel. Vroeger noemden ze hem VoPo geloof ik. De 911 kent iedereen maar dit is andere koek. Jammer alleen van die kleur, maar ja, je kunt niet alles hebben.
Grappig ding die Porsche 914/4 2.0, k had r echt nog nooit van gehoord.
@ de Buurman : VOlks POrsche en ook als knipoog naar de Oostduitse VOlksPOlizei !
Antique Café in Knokke heeft idd vaak een zwikje van die Smart Crossblades staan.

http://www.autojunk.nl/pix/show/142594/1
Die Méhari’s zijn echt hele vette bakkies. Was afgelopen week in Frankrijk, en daar wordt je echt doodgegooid met die dingen. Vooral veel witte en groene, wat het autootje ook werkelijk goed staat.

En bij ons in de buurt heeft ook zo’n VW/Porsche 914/4 gestaan, alleen die zag er niet zo goed uit als deze kan ik je meedelen. Veel roest & stuff. Blijven ook wel aparte modellen om te zien.
geinig nummerbordje op de ferrari.
waar kun je deze bestellen? is het trouwens wel geoorloofd?
@p987s: Nee, dit soort stickers mogen niet. Mits ze min of meer een normaal formaat hebben, worden ze door de meeste agenten gedoogd. En anders heb je pech en kost het een bekeuring van 90 euro. Ik heb een sticker kentekenplaat bij een reclamedrukker laten maken omdat op mijn auto ook geen normale gele plaat past. Ik heb de plaat wel altijd in mijn kofferbak liggen. Voor de APK moet ik hem er wel opzetten en hangt hij voor mijn oliekoeler. Tijdelijk is dit geen probleem.
Die Smart heb ik in Italie / Rimini gespot
Even over de Lomax,

Waarom staat de prijs van een Burton erbij?
gogogomagazine.com
@appeltje: Leuk hea, dagje Düsseldorf?? ;-)

Ik hoop dat ik Vrijdag ook nog een paar mooie auto’s kan spotten!
@JW
Ik was denk ik een beetje verdwaald… Blijft hetzelfde genre… Hmm, vaag. Wel heb ik die dag ook nog een rode Burton gezien in Laren.
@Appeltje: ik heb laatst een slr 722s gezien naar jouw mail gestuurd maar…. dus kun je die als nog op autoblog zetten?
@nick: Ben jij die carspotter uit Laren? Zo ja, mail me dan even. Wil graag even praten over je hobby nav artikel in Gooi en Eemlander. Groet
@Sonja: sorry voor de late reactie, ik heb de foto (s) op auto junk gezet ik heet nickboy75
Die sticker a.k.a. kentekenplaat op de Cali is echt lelijk. Zet er dan een echte plaat op in USA grootte.

En die 300SL….



…. tja het is en blijft een lekker ding!
wat zou die 300 sl nou opleveren vandaag de dag weeet iemand dat?
ik heb die DB7 vantage volante al 2x gezien (verschillende) die crossblade heb ik ook op de Kö en die Citroën heeft ook een keer in Venlo gestaan
muv de California heb ik allemaal wel eens gezien. Crossblade 2x in Rotterdam..!
En ja, ik heb ook wel eens een sprintje getrokken, vanwege een atuk of 9 W198’s. Was er te laat bij.
En: Alfa RZ, Porsche 964 speedster, Nissan Figaro, …
@Midasracer

Als je de echte gewoon achterin hebt liggen, dan maken ze er meestal niet echt een probleem van.
Werkelijk prachtige kleur op de DB7 Vantage Volante!
Ook mooi dat het stoffen dakje ook groen is…
En de Smart is gewoon lelijk :P .
dat smartje staat gewoon te wachten om in de gracht gesmeeten te worden
Oeeff, die Benz is wel heeel erg nice..!
Op vakantie een Wiesmann gezien, het zal vloeken in de kerk zijn, maar ik vind het hélemaal niets! Onze eigen MGB trok overigens nog meer bekijks van andere weggebruikers ook. Verder allemaal leuke auto’s, zelfs de Smart, die mooi is door z’n lelijkheid!
mooie auto’s allemaal. Die Smart is ook wel appart

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).