BMW 320d EfficientDynamics Edition – 20% bijtelling

Auteur: , 153 Reacties

Alle BMW's (op een paar M-tjes links en rechts na) hebben het brandstof besparende Efficient Dynamics aan boord, maar blijkbaar kon BMW toch nog wat extra grammetjes CO2 besparen...

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het verbruik volgens de standaardcyclus wordt 4,1 liter per 100 km oftewel ruim 1 op 24. De bijbehorende C02 uitstoot is 109 gram per km wat direct inhoudt dat deze 320d EfficientDynamics Edition voor leaserijders slechts 20% bijtelling oplevert. Ten opzichte van de normale 320d lever je slechts een handvol pk’s in, de reguliere editie heeft 177 pk en de EfficientDynamics Edition heeft er 163. Het koppel van 360 nm is tussen 1750 en 3000 tpm beschikbaar.

Qua prestaties is er dan ook helemaal niets mis: de 100 wordt in 8,2 seconden gehaald en de topsnelheid bedraagt 225 km/u. Dat is voldoende om de meeste VROS-auto’s voor te blijven.

Het terugschroeven van het vermogen is niet de enige maatregel die BMW heeft genomen om de uitstoot terug te dringen. Ook de aerodynamica is verder onder de loep genomen, onder ander door het monteren van “Aero” lichtmetalen wielen en het verlagen van de auto (de M in het M-Sportpakket staat voortaan voor Muesli!). De cW-waarde van de 320d EfficientDynamics Edition komt daarmee op een fraaie 0,26 uit.

Overige aanpassingen zijn een langere eindoverbrenging en een speciaal “two-mass” vliegwiel met een slinger als contra-gewicht. Dit moet de trillingen dempen die juist optreden bij lage motor toerentallen. De auto is volgens het persbericht “targeted above all at the German, Italian, French and Spanish markets”, maar zodra ze bij BMW Nederland terug zijn van de koffiepauze laten we weten of deze ook naar Nederland komt.

UPDATE: ze zijn terug, koffie was lekker. De 320d EfficientDynamics Edition komt volgend jaar op de markt in Nederland. Het exacte prijspeil is nog niet zeker, maar voor andere landen is de prijs hetzelfde als de reguliere 320d.



153 reacties

Mij benieuwen,……wat moet dat gaan kosten.
Interessantm vanaf wanneer is die leverbaar? Per direct?
Zou deze ook de goedkeuring van S200 kunnen krijgen?, de mijne in ieder geval wel.:-) Eindelijk een interessante leaseslet voor de wat milieubewuste vertegenwoordiger ;-)
Komt er ook een 320d Efficient Dynamics van de touring en coupe? Ik heb wel interesse in een coupe met 20% bijtelling :D
Met dit soort uitstoot geen BPM en 14% bijtelling toch? Maar kies ik toch voor de Prius ;-)

OT: knap van BMW. Met een sportknopje omzeil je ook onze staatssecretaris van financiën?
De 163 pk versie is in België al lang beschikbaar, aangezien wij hier voorzien zijn van fiscale pk’s en we hier dus voor de 177 pk al bijna dubbel zoveel geld mogen neertellen voor hem in te schrijven dan de 163 pk.
waarom minder vermogen? volgens een onderzoek van BMW blijkt dat de 320d rijders het hardst en de meeste afstand rijden van de bmw rijders. doet mij zo denken dat die klanten meer vermogen juist zouden kunnen waarderen.
Ja, dit word inderdaad lastig voor S2000, zal hij zoals altijd bmw bashen door zijn vastgeroeste haat of zal hij de bezuiniging toejuichen, spannend spannend. NOT, beter als je geen reactie geeft s2k
@Jurrian: Minder vermogen is minder uitstoot. Dus minder bijtelling. En zo maak je de keuze tussen een Audi A4 en BMW 3 wat makkelijker als je op de centen en het milieu let ;-)
Waarom minder vermogen? Omdat ie door enkele aanpassingen zuiniger kon worden en met minder uitstoot.. lijkt me nogal wiedus

1 op 24! Damn!
Schande, schande: Als je de lichtmetalen velgen vervangd door andere voldoet hij al nietmeer aan de 20% bijtellingsuitstoot!

Zo moet ik toch reageren??? :?

Nee hoor, ik ben niet zoals andere hier. Des te meer auto’s schoner worden des te beter voor ons allemaal. Ik zit nog steeds te wachten op de eerste echte diesel hybride. Hoogstwaarschijnlijk wordt dat de Peurgeot. Dan vallen er tenminste ook wat meer diesels in de 14% bijtelling. Zijn derden ook weer blij.
@Autogek:

je bent een weldaad voor de maatschappij. Je compenseert zelfs CO2 als je het vliegtuig neemt. Welk tarief hanteer je dan?
@Laurens: Dat heb ik niet geschreven. Moet je toch leren lezen. :roll:
Ik schreef: Ik wil best wel meer betalen voor de vervuiling die ik maak als ik vlieg.
ach jee ..
de hybride-boys en de BMW-knullies united ..

daar komen “ik ben zuinig met zacht plastic interieur fundamentalisten” van ..
@lincoln: Ja stel je voor dat je een zuinige auto rijdt he.. schandalig! De wereld mag inmiddels wel kapot.. het heeft lang genoeg gedraaid..
1 op 24 damn, das 2,5 keer zo zuinig als de mijne.
@Autogek
Nee hoor je mag gewoon zelf de velgen uitzoeken. Voor de bijtelling gaat het er alleen om hoe de auto zich gedraagd op het moment van kopen. Dat je er daarna 20″ spinners onder drukt kan de belastingdienst niets schelen.
@SDM: Dat bedoelde ik juist met mijn grapje. Dat de CO2 uitstoot laag genoeg is voor de 20% bijtelling komt mede door deze speciale velgen. Als je de velgen veranderd haal je de CO2 uitstoot niet meer voor de lagere bijtelling. Maar 1 a 2 gram zal mijn niet gelijk tegen deze BMW keren hoor. Het was alleen maar als grap bedoelt over hoe sommige hier schrijven. Dat je een knop heb voor het aan en uit zetten van het Start en Stop systeem bij sommige auto’s klopt ook niet.

En ja!!!!! De sportknop op de nieuwe Prius hoort er ook niet in te zitten Laurens! :P
Is dit een advertorial?

-EDIT: ? Omdat er iets positiefs over een model wordt geschreven dan is het meteen een advertorial?-
@MattCurlew .. en misschien rij ik wel in een hele zuinige auto ..

en zo zie je maar weer fundamentalisten baseren zich om imbiciele insuniaties ..
@lincoln: jouw reactie was anders zelf behoorlijk imbiciel.. maar geeft niet hoor, ieder z’n gebrek
Mathieu Vantieghem
Jammer dat het geen 4 gram minder is, dan kreeg je hier in België toch een mooie 15% korting van de staat.

Al bij al ferme prestatie
eindelijk een zuinige, schone, bijtellingsvriendelijke auto met mooie lichtmetalen velgen. Ik denkt dat dit een zeer populaire leasebak gaat worden.
BMW, er kan er maar 1 de beste zijn :) .
@autogek

als je dat voor het Prius tarief gaat doen, piep je wel anders.

Oh nee, jij vliegt voor je plezier, kosten beïnvloeden je keuze niet. Iemand hier die dat gelooft?
@Laurens: Kosten vind ik zeker niet het belangrijkst in mijn keuzes in het leven. Ik betaal zo ie zo meer met vliegen, want ik vlieg met Singapore Airlines. Die is veel beter dan andere, maar ook duurder. Maar daar betaal ik graag extra voor. En als ik dan nog eens extra zou moeten/kunnen betalen om bij hun mijn uitstoot te compenseren zou ik dat zeker doen. Net als ik meer betaal voor mijn stroom en gas.

Maar ondertussen lijkt het of men mij meer begint te geloven ipv jouw. En dat is een vooruitgang hier op Autoblog!
@Autogek: put your money where you’re mouth is.

3000 km vliegen is ongeveer 1000 kg C02. Je Prius bespaart t.o.v. een V50 2000 kg over 150.000 km en krijgt daar 17.000 Euro subsidie voor.

Geen idee waar je heenvliegt en wat je daar te zoeken hebt, maar je kunt wel uitrekenen dat die hobby heel duur wordt voor je.

Als je je tenminste aan je woord houdt!
@Laurens: Volgens internet vervuil ik met 21.000 km vliegen 4,6 ton CO2. Maar een gemiddeld gezin stoot met gas en electra 9 ton uit. Ik met mijn gas en electra niets. Dus 9 – 4,6 = 4,4 ton CO2 uitgespaard in vergelijking met een normaal gezin dat dan helemaal niet op vakantie zou gaan. Volgends jouw berekeningen hoor ik dus nog 4,4 : 2 = 2.2 x 17000 euro = 37.400 euro krijgen. Waar kan ik die ophalen?

Hou toch op man. Ga lekker buiten spelen. Het is mooi weer.
@Autogek: geen woorden maar daden. In jouw geval heb je ook die keuze niet.

You’re full of shit, zeggen de Maleise loverboys dan.
@Laurens: Zo te lezen heb je nogal veel ervaring met Maleise Loverboys!
@Autogek: heb van horen zeggen dat alleen het noemen van je naam daar al gevangenisstraf oplevert.

Hoe doe je dat trouwens met die “partner” van je, die laat je thuis op je tripjes? En jullie samen stoten geen CO2 uit, wat betaal je daar dan voor. Want CO2 is CO2, weet je nog. Kan je ook geen verschillende tarieven hanteren om de compensatie te betalen.

@rodger

klopt, hybrides zijn alleen succesvol in markten met subsidieregelingen die gunstig uitpakken voor de dingen. Zelfs de Amerikanen lopen steeds meer warm voor de diesel. Europa was natuurlijk altijd al het continent met de hoogste brandstofprijzen, en zie wat de fabrikanten dan ontwikkelen.
Stel je voor. BMW bouwt het mild hybrid-systeem van de nieuwe 7-serie erop en het ding loopt 1 op 30. Dit zou dan overeen komen met 87 gram CO2/km en dus 14% bijtelling. Wat voor een succes zou dat zijn met dergelijke knappe prestaties en lage maandlasten van deze prachtige auto.
@14%: Helaas haalt men dat nog niet. Als je een hybride maakt van een auto gaat men er vanuit dat hij 20 tot 40% schoner is dan zijn gewone broertje. Dus haal je het voorlopig nog niet met de BMW 7serie hybride. Maar ik verwacht dat de bijtellingsregels toch al zo ie zo steeds strakker gaan wordt kwa CO2 uitstoot. Als er meer auto’s komen die schoner worden zal het maximale CO2 uitstoot worden verlaagd voor de lagere bijtellingsregels. Dit om steeds zuinigere auto’s te blijven promotenen om natuurlijk wel wat belasting te blijven vangen.

Ze willen straks wel van die domme A B C D E F G labels af. Uitstoot per cm2 is natuurlijk onzin. Het eerlijkst wordt het hopelijk straks met rekening rijden. Dan worden je kosten bepaald op kilometer maal vervuiling. Duus heb je een schone auto en rij je weinig betaal je weinig. Heb je een viezere auto en rij je weinig betaal je meer net als dat je een schone auto heb dan en veel rijdt. En heb je een vuile auto en rij je veel moet je extra veel betalen. Dat is de eerlijkste vorm van belasting betalen voor je auto. Betalen voor het gebruik en vervuiling.
@Autogek: die labels vindt jij dom. Begrijp ik.

In werkelijkheid werkt het briljant. Want een bedrijf kan op elk functieniveau werknemers verplichten om een zuinige auto uit te kiezen.

Tenzij je S2000 heet, je personeel kunt ontslaan en desondanks in een Cuore met chauffeur rijdt. Hij compenseert ook zijn tripjes naar Singapore voor 60.000 Euro per retour. Geloven we ook nog. Als hij het zegt.
het blijft een diesel! een S2000 is veel schoner en beter!
als ze al 109 gram halen met deze 320d, dan kunnen ze met de 318d (of beter nog de 116d) toch makkelijk onder de 105 gram blijven…en dan idd dan 15% korting in belgie door de staat!
@Rodger: hoe werkt dat in België met die korting. Ik heb even gegoogled, maar moest een “burgernummer” invoeren om een brochure te mogen downloaden.
Even verder gezocht: “De korting van 3 procent op de aankoopprijs voor wagens met een uitstoot tot maximaal 115 gram CO2 per km, en 15 procent korting op wagens met een uitstoot van minder dan 105 gram CO2, wordt massaal benut door de kandidaat-kopers.”

Zo te lezen geen verschil tussen benzine en diesel?
@Laurens

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen 2 categorieën van auto’s :

voertuigen met minder dan 105 gram CO2-uitstoot per km :
U krijgt een korting van 15% op de aankoopprijs (btw inbegrepen).
Voor het burgerlijk jaar 2009 bedraagt de korting maximaal 4 540 euro (netto geïndexeerd bedrag).
voertuigen met een CO2-uitstoot tussen 105 en 115 gram per km :
U krijgt een korting van 3% op de aankoopprijs (btw inbegrepen).
Voor het burgerlijk jaar 2009 bedraagt de korting maximaal 850 euro (netto geïndexeerd bedrag).

maar voor de Nederlanders pech want wie krijgt nou die korting: Enkel natuurlijke personen (dus geen vennootschappen of rechtspersonen) die in België wonen en die het voertuig hebben ingeschreven bij de DIV (Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen) kunnen de korting krijgen.
BVB de huidige Mini Cooper D valt net binnen die 105 gram en heeft in Belgie die 15% korting en verkoopt er heel goed!
@Rodger: ik las het. Iedereen besteedt de korting aan accessoires :-)

Belgen zijn zowiezo grotere autoliefhebbers dan wij. Maar het is ook veel betaalbaarder bij jullie.
@Laurens: Vind het ook goed dat ze de hoogste korting al geven vanaf 105gram en ook voor diesels met roetfilter…je ziet bij ons amper hybrides zoals de prius, civic, insight,… waarom zou je ook als je verbruik met een diesel toch nog een pak lager ligt (diesel ook goedkoop in Belgie) en de auto er gewoonweg een pak leuker uitziet…

In Belgie ook heel populair nu is de Fiesta diesel en de nieuwe bluemotion golf die ook onder die 105 gram zitten…die bluemotion golf rij je in Belgie al vanaf 17.000 euro inclusief de kortingen…Prius is dan nog een pak duurder hoor!

Ik ben er zeker van dat de volgende 116d en 316d onder die 105 gram gaan zitten en dan heeft BMW als eerste premium merk een wagen in de 15% korting….dan kunnen de anderen niet achterblijven.
Volgens mij is S2000 op vakantie naar een oord waar geen PC’s zijn, geen internet en geen auto’s. Of papa heeft de zekering afgezet.
Anyway, als BMW fan ben ik niet te spreken over de ingreep van het terugschroeven van de PK’s om zo minder CO2-uitstoot te hebben. Nu moet je wel naar de chiptuner voor meer vermogen. Een vriend van me heeft zijn 120d laten chippen (www.autotuneheinz.be) tot 210PK en hij verbruikt 0,8 liter minder.
@Eric:
Dat jij dat gelooft: meer vermogen uit de lucht in exact dezelfde motor. Ga gauw je mond spoelen. Ik heb mijn prius opgevoerd met een turbo tot 200 ps. Hij verbruikt nu 1:33 !! Dat geloof je zeker ook (ontstaan uit een gemuteerde zaadcel zeker ?)
@S2000:
Ik heb nog zo’n verhaal gehoord hoor. (Een golf 4 met chiptuning). De eigenaar wist me te vertellen dat dit komt doordat de fabrieksafstelling berekent is op diesel van lagere kwaliteit. In België is de diesel echter van hogere kwaliteit dan bv één of ander Oostblok land. Met chiptuning worden de limieten meer gezocht waardoor het verbruik blijkbaar lager uitvalt. Kan iemand met wat meer technische kennis dit bevestigen/de grond in boren?
@laatste-man:

lijkt me sterk, voor zover ik weet kan je idd met chiptuning de reserves uitbreiden waardoor langere inspuittijden geraliseerd worden, maar of de motor de kwailteit van diesel kan herkennen/detecteren en vervolgens minder inspuiten zou me verbazen..

mss weet iemand hier iets meer over?
@BXL:
Sorry slecht uitgelegd. Ik bedoelde niet dat de motor de kwaliteit controleert. Maar dat bij de standaardafstelling er wordt vanuit gegaan dat het diesel met een lagere kwaliteit is.
De tuner doet zijn berekeningen/metingen aan de hand van waarden van hoogwaardige diesel
@laatste-man:

aha, ok, ik dacht zoiets als benzinesystemen in moderne wagens dat 95 van 98 kunnen onderscheiden..
Het zou me eig wel verbazen dat het verschil in kwaliteit van diesel zo groot zou zijn dat je er merkbaar gebruik van kunt maken… maar wie weet kan het wel, allesinds een interessante kwestie!!
@BXL: Ik denk dat hij na de chiptuning dezelfde snelheden haalde aan een lager toerental en dat resulteerde in een opmerkelijk lager verbuik
@laatste-man:

Zou idd goed kunnen dan, kga het er is over hebben met enkele docenten en mensen met meer technische kennis, lijkt me sowiso iets met toekomst..
Na een A3 dieseltje is dit de 2e diesel uit het premium segment met 20%… en dan ook nog dikke prestaties. Dit moet echt een grote hit worden aangezien de veelrijders worden verplicht diesels te rijden kon men nauwelijks tot niet kiezen voor een auto in de 14 of 20% categorie.

Zodra men deze auto heeft is het simpel om gewoon weer dikke wielen erop te zetten, de chip weer aan te passen naar 200pk en gewoon legaal… het gaat erom zoals de auto geregistreerd staat wat betreft co2 uitstoot.

Rij zelf met een TT TDI met soortgelijke prestaties, maar de uitstoot is net te hoog waardoor het volle bak 25% dokken is. Ook ik moet wel diesel rijden omdat ik makkelijk 55000 km per jaar op de teller tik, met de huidige benzine prijzen en verbruik zijn de brandstofkosten zomaar 2x zo hoog dus reken maar uit.

Het scheelt zomaar 100 euro netto per maand om te kiezen voor deze 20% bak en na wat simpele legale aanpassen heb je exact dezelfde in vergelijking met de standaard 320d.

Zo zie je maar hoe KROM die bijtellingsregels hierzo zijn… ik kan me er elke keer weer over opwinden.
@Joerek: Daarom gaan ze nu ook chippen verbieden bij leaseauto’s die in lagere bijtellingsklasses vallen. Zo blijft het redelijk eerlijk.

Je bent trouwens niet verplicht om een diesel te kiezen. Jouw Audi rijdt bv in opgave 5,1 op 100 de Prius 3,9. Dus dat is 5.1 x 1,04 = 5,30 voor de Audi en 3,9 x 1.41 = 5.50 voor de Prius per 100 km. Dan dat verschil van 0.20 x 550 = 110 euro extra voor de Prius in extra brandstofkosten verrekenen met je verschil in bijtelling. ;)

Maar iedereen mag rijden wat hij wil. En jij wilde de TT. Cruise lekker man.
Mooie velgen hoor, ziet er prima uit
@ autogek, wat voor stroom/gas heeft u dan.
Zon en windenergie zijn natuurlijk ook niet zonder uitstoot en windmolens vervuilen ook nog eens landschap.
@RDS: Landschapsvervuiling van windmolens is net als bij auto’s: De ene vind het wel vervuiling en de andere niet. Ik vind die windmolens wel een mooi gezicht. Mooier dan die rokende schoorstenen en koepelvormige gebouwen. ;)

Het bouwen van windmolens en zonnepannelen geeft inderdaad CO2 vervuiling. Maar dat geeft het bouwen van kolencentrales en kernreactoren ook. Die productievervuiling heft elkaar op. En ik “denk” zelfs dat het bouwen van windmolens redelijk schoon is in vergelijking met het bouwen van kolencentrales. Daarnaast moet een kolen/kern centale steeds toch als jij staat grondstoffen toegeleverd krijgen. Die en hun transport en behandeling zorgen ook voor extra co2 vervuiling. :)

Hier Natuurstroom en CO2 gecompenseerd gas van NUON. :P
De lijn tussen een positief stukje en een advertorial is heel dun, maar toen ik het las dacht ik toch serieus dat dit er eentje was…
@ autogek
Niet dat je slecht bezig bent maar 0 klopt gewoon niet. Een windmolen lever tijdens zijn levens duur 3 x meer energie dan de bouw gekost heeft, een kerncentrale zit al op 52 x en zonne energie ongeveer 10 x.
@RDS: En de vervuiling die de kerncentrale maakt om electra te produceren? daar is geen vervuiling tijdens het produceren van zonne/wind energie.
@ wouter

Wanneer komt er eens een BMW vlaggetje bij de smilies?
Mooie, zuinige en milieuvriendelijke auto. Jammer dat je dan wel de volle mep BPM en MRB (per maand) mag betalen….. Ik rij nog ff door in mij Prius, net dank aan onze Belastingdienst!
@Autogek: probeer auto vd zaak niet te verwarren met leaseautos… Ik neem aan dat je het over een auto vd zaak hebt en niet over leaseautos alleen. Van mij is geen leaseauto, maar wel op naam vd zaak en kan dus chippen en doen wat ik wil, niemand die daar tussen gaat zitten moeilijk doen. Het verbieden ervan zal totaal zinloos zijn, wie controleert en wat mag je dan wel/niet aanpassen?

En ben overigens wel verplicht diesel te rijden… prius is geen optie al zou ik het willen (dan maar gelijk de leukste en sportiefste diesel die er te vinden is). Het verbruik op basis van die gegevens die je noemt is niet zinnig. Voornamelijk zijn het snelweg km’s en dan heb je het over andere gegevens. 1:20 is dan wel een gemeten gegeven, ik heb over de afgelopen 35000km gemiddeld 1:14 gereden. Voor het chippen was dat overigens 1:13, dus chippen heeft bij mij een positief effect gehad, terwijl ik echt elke meter volle bak aan het knallen ben in die bak (beetje plezier hebben van mijn bijtelling).
Als je een gelijke auto vergelijkt (diesel/benzine), zal de diesel gewoon 30% minder verbruiken, klaar.

Ik ken iemand die in civic hybride rijdt en die reed 8.4/100 over zijn eerste 10.000 km!! Rijdt alleen maar snelweg, dus zo goedkoop is dat helemaal niet.
@Joerek: Als je een gewone auto met en diesel gaat vergelijken is een diesel meestal wel zuiniger. Maar met minder prestatie’s en toch eenzelfde vervuiling. Natuurlijk mag je lekker plezier hebben in je auto. Heb ik ook. ;) Wat betreft de Civic’s heb ik dat vaker gehoord dat deze niet aan hun verbruikscijfers komen. Het Civic systeem is totaal anders dan het Prius systeem. Daarom o.a. het in de Prius gekozen.
Gros van de leasepikkies interesseert de uitstoot geen hol, behalve dan dat ze zo goedkoop mogelijk een auto kunnen rijden. Zelfs autogekken worden krenterig om 10 euro per maand.. beetje sneu..

“Anyway, als BMW fan ben ik niet te spreken over de ingreep van het terugschroeven van de PK’s om zo minder CO2-uitstoot te hebben. Nu moet je wel naar de chiptuner voor meer vermogen. ”

@ Eric, uh ze hebben ook nog gewoon dikkere diesels bij BMW he…
@ autogek ja het transport en winning van de nucliare brandstof kost energie en uitstoot. Bij windmolens kun je 3 nieuwe bouwen me de energie die die ene oplever, oftewel een per 7 jaar. bij kernenergie is dat inclusief de brandstof 53 nieuwe centrales. oftwel 2 per jaar. Daar zit toch nog wel een praktisch verschil. Ook is het zo dat het wel degelijk horizon vervuiling is, wel eens in Egmond aan zee geweest? dat lijk door de windmolens op zee wel een industriestad.
En dan het laatste punt als je alle energie in nederland wil opwekken met windmolens (dus ook alle auto’s elektrisch etc.) dan zijn er ongeveer 100.000 windmolens nodig oftewel ongeveer 1 per vierkante kilometer (zee telt ook mee). Daarnaast heb je die koepels en schoorstenen nog steeds nodig als er geen of te veel wind is moet er overgeschakeld worden op gas (kolen is te traag).
Onderandere Denemarken heeft te maken met dit probleem, daar is ongeveer 30% van de elektriciteits behoefte opgewekt door wind. Dit resulteerd er in dat als er geen wind is de Denen voor veel geld stroom moeten importeren en ze bijna niets krijgen bij export omdat bijde onverwacht en niet volgens contract zijn.

OT: goed bezig BMW
@RDS: Ik ben inderdaad wel eens daar geweest. Ook in Palm Springs in Amerika. Ik vind het een mooi gezicht. Techniek kan ook iets mooier maken vind ik. Kijk maar als voorbeeld op Autoblog. Niemand zou warm lopen van een artikel over een Ford Focus 1.4. Maar een Ford Focus RS is ineens geil. Dit terwijl het precies dezelfde auto is kwa uitelijk ( op wat plastic na). Zo kan techniek iets mooier laten lijken in iemands ogen. De windmolens zijn na levensduur goed te recyclen en vragen dus voor hetbouw minde energie en grondstoffen dan het recyclen en opnieuw bouwen van een kernreactor. Ik ben niet tegen kernenergie hoor. Ze zijn nu bezig met proeven waar ze oud kernafval gaan gebruiken als grondstof voor deze nieuwe generatie kernreactoren. Dan verdwijnt die berg afval ook weer en leverd het schone electrischiteit op. Maar dat duurt helaas nog even tot deze techniek vrijkomt. ;)

OT: Elke auto die schoner is dan zijn voorganger is vooruitgang. Of het nu een Cuore is of een Porsche. :P
Heren,
Ik geef toe: dit gaat de goede kant op.
Echter vergeet niet een Prius rijdt ook bijna 1:24 maar doet dit met een brandstof met een lagere energie-inhoud ! Dus dat is veel innovatiever. En we weten met z’n allen dat BMW de zaak ook altijd mooier voorspiegeld dan het daadwerkelijk is ! Zonder airco gebruik etc. Maar het is een goede stap.
@S2000: doet BMW als enige zelf de verbruikstests? En meten ze dan “diesel” CO2.

Oeps: de zoveelste uitglijder bij de liefhebbers van 2-voudige aandrijving, gelukkig komt men elkaar vervolgens tegen in die ruimte waar het licht standaard toch al uit staat en de gemuteerde dingen in het rond vliegen.
Eigenlijk een terechte dikke lange vinger naar de bijtellingsregels dit… ff ECU settings aanpassen voor beter verbruik en minder vermorgen, smallere energie zuinigere banden, opnieuw laten keren en het staat geregistreerd voor die auto uit de catalogus. Daarna gewoon op de optielijst chiptuning aanvinken, ‘normale’ wielen/banden en je hebt gelijk de standaard 320d.

De extra grote velgen en chiptuning dan natuurlijk niet affabriek, zodat je ook hier geen bijtelling en bpm over hoeft te betalen en je zit goed.
@Joeroek: Lees je weleens een krant? Op prinsjesdag gaan ze bekendmaken, dat je een heftige boete van de balstingdienst kan verwachten als je zoiets doet. Dat heet nl. belastingontduiking en dat willen ze nu dus aanpakken. Dus een auto uit een lagere bijtellingscategoerie gaan chiptunen gaat prijzig worden als ze dit gaan controleren.
@Eric: Je kunt ook gewoon kiezen voor de standaard 320d, dus wat is het probleem? Ik denk dat BMW hier een slimme zet heeft gedaan. Nu zou ik zelfs een dergeijke auto overwegen als ik moest leasen. ;-)
@S2000: Het berbruik van de Prius is door Toyota ook veel te rooskleurig opgegeven. Gevalletje pot verwijt de ketel hier? ;-)
cW-waarde van 0.26 is heel erg goed voor een sedan.
En een gemiddelde verbruik van 1 op 24 is waanzinnig goed.
@ S2000,

Alle fabrieks opgegeven verbruikswaarden zijn zonder airco en onder dezelfde gunstige omstandigheden.

Het is alleen maar om ze zo goed mogelijk met elkaar te kunnen vergelijken.
En dan nog is de vergelijking niet echt eerlijk te maken.
@Vroegwakker:

klopt. Een hybride mag tijdens de test ook nog de accu leegrijden.
@ Laurens,
Zou kunnen, dat van het leegrijden van die accu.
Maar dat mag in het dagelijkse leven ook.
@Vroegwakker: begrijp je wat je zegt?
@ S2000, weet je wel waar je over praat, auto’s vergelijk je niet alleen puur op energie-inhoud van de brandstof. Zo’n 320d pompt er 177pk uit, wat doet de prius? 78pk.. En dan heeft autoweek de prius eens getest op gemiddeld verbruik. 1 op 16,9 meneer.
@jzaero,
Zo zeg jij bent goed op de hoogte.
Heeft die Prius 78 pk, zoveel nog?

En geen enkele auto heeft een “gemiddeld” verbruik.
Er zijn veel te veel factoren die dat beinvloeden.
Oeps, nu is S2000 weggejorrist ;-)
De Prius heeft 136 pk.

En autoweek weet zelf nieteens hoe ze testen de ene keer hebben ze met de PriusII 5,1 L/100km gehaald en de volgende keer in dezelfde Prius zeggen ze dat ze niet onder de 5,9 L/100km halen. Gek dat ik hun testverbruiken niet geloof?
@Autogek: afgewerkt? Zo’n roetfilter?

Gek dat niemand jou geloofd.
@Laurens: Ja L, bijna niemand weet dat die fantastische roetfilters ook steeds vervangen moeten worden na tussen de 80 en 120.000km te hebben gefilterd. Vele worden zelfs eerder vervangen omdat ze niet goed werken en de uitlaat verstoppen. En deze filters moeten wel daarna opgeruimd worden. Dus je verplaatst gewoon het vervuilingsprobleem van diesels naar een andere locatie.

Schoon joh jouw diesel! ;-P
http://www.autoweek.nl/autotest/1130/Toyota-Prius

http://www.autoweek.nl/autotest/1950/Toyota-Prius-THSD-Comfort

Het maakt mij ook geen ene mallemoer uit, want ik zal toch nooit een prius kopen. Maar het feit dat S2000 hem zo geweldig vind, terwijl die dat helemaal niet is, kan ik niet tegen. Dat ding is overrated.
@jzaero,

Je linkjes gaan naar het 2de model Prius, er is inmiddels een 3de. Jij vindt de Prius niet geweldig en dat kan, maar steeds meer mensen wel. Op dit moment is de Pruis volgens mij de meest onder gewaardeerde wagen op de weg. Veel mensen zoals jij, hebben er nog nooit in gereden, en zich er ook nog nooit in verdiept, toch weten ze dat verschrikkelijk is.

@ Laurens,

Heb je een linkje voor me waar ik dat van het accu leegrijden kan vinden?
@Vroegwakker: Je kan een Priusaccu niet leeg rijden.
@Vroegwakker: voor linkjes moet je bij @autogek zijn. Hij begrijpt het.
Beetje Verward
Ongelooflijk. De discussies tussen Autogek, S2000, Laurens, rwd en hun knechten verlopen nu over meerdere topics simultaan. En dan niet alleen meer wanneer het de hybride betreft maar ook wanneer het om 20% BMW’s gaat.
Waar halen deze mensen in hemelsnaam de tijd vandaan?
Uitkeringstrekkers, gepensioneerden, doen ze hun huiswerk niet of tillen ze gewoon de baas????
Gelukkig lees ik het allemaal niet, zie alleen maar de toonzetting.Terrible.
@Beetje Verward: een eikel was je toch (na zelfanalyse). Was me maanden geleden al opgevallen. Leef je agressie maar uit op je Prius. Heeft iedereen die je noemt begrip voor.
@Beetje Verward: Er zijn ook mensen die gewoon ook overdag lekker kunnen bloggen en dat heeft niets met de baas tillen te maken. Ik ben zelf baas en kan rustig in de spiegel kijken. Is jouw nickname een dagelijkse staat van being voor jou?
Tjah, dat ding wordt gezien als een zuinig voertuig en aan de verbruikscijfers te zien is dat dus puur marketingspraat.

Daarnaast geloof ik er graag in dat deze 320d veel lekkerder in het dagelijkse verkeer is dan zo’n prius. Heb vaker in 3 serie’s gezeten en die waren ook van BMW EfficientDynamics. Reden best fijn.
Komt in maart 2010 naar Belgie aan dezelfe prijs als de normale 320d!
Autogek [ reply ]
En deze filters moeten wel daarna opgeruimd worden. Dus je verplaatst gewoon het vervuilingsprobleem van diesels naar een andere locatie.


Ook dit slaat dus nergens op. Die accu’s van die hybride’s zijn wel schoon wou je zeggen :roll:
@jzaero: Ja inderdaad. Moet je maar even teruglezen in andere artikelen. Want ik mag van AirM6 niet meer schrijven dat deze heel lang meegaan en volledig te recyclen zijn. ;)
Ik Quote: “Panasonic EV Energy heeft aangegeven de productiecapaciteit gefaseerd te vergroten en hoopt rond midden volgend jaar de capaciteit te hebben vergroot naar 1 miljoen accu’s per jaar.”

Nee hoor, fabrieken produceren natuuuurlijk geen afval en uitstoot of whatever~
@jzaero: Hetzelfde geld voor die miljoenen roetfilters die geproduceerd moeten worden en waar je er per autoleven er minimaal 3 a 4 van nodig heb. En die vragen enorm veel energie en grondstoffen om ze te kunnen produceren.


Maar niet verder kijken dan je neus lang is. En vooral alleen maar de goeie dingen inzien van je dieseltje.
@Autogek
En toch doe je het :P

@jzaero
Jij bent al de zoveelste die denkt dat de Prius slecht is voor het milieu.
Waarom zou een Prius slechter voor het milieu zijn dan bijvoorbeeld een normale 1 serie, of een Golf.

Ik snap niet waarom iedereen altijd dingen zoekt om de Prius een slechte naam te geven..
Veel mensen vinden dat ding lelijk, ja so what, dat ding is stukke beter voor het milieu dan die bakken die jullie rijden of waar jullie van dromen.
Als er geen auto’s worden gemaakt als de prius dan word de auto op lange termijn weer een luxe en kun je je droom om een Ferrari te rijden al helemaal vergeten.
@AriM6: Oeps! ;)
@AriM6: Zie je nu een beetje in waar ik de hele tijd tegenaan loopt? Ze gaan wel uit van de fabrieksopgegeven nummers bij de golf en 1 Serie, maar geloven wel alleen maar de zogenaamde eerlijke testverbruiken van autoweek wat betreft de Prius.

PS: Voor de productie van roetfilters is per bestaande personenauto nodig:
Twee tot vier gram platina.
Eén ton zand per 4 gram platina.
40 kilo fossiele brandstof voor de productie van 1 gram platina, ofwel 160 kilo (!) per benodigde 4 gram.

En dat dus minimaal 3 keer per dieselauto. ;)
@Autogek: daar ga je weer. Lekker kletsen uit je nek, in de darkroom.

Leg eens uit hoe een roetfilter werkt?

En kwantificeer eens het woord recyclen, oftewel wat gaat er in, wat komt eruit en wat kost het?

@ariM6

een Prius is niet beter of slechter dan een andere auto met gelijkwaardige CO2 uitstoot. En verdient daarom de subsidies niet. Dat is mijn punt. Want als we dezelfde subsidies toepassen op een vliegreis naar Singapore, mag je 60.000 Euro aflappen om de CO2 uitstoot te compenseren.
@ AriM6, jij haalt de woorden uit mijn mond. Precies, als een 1 serie en een Golf al aan de verwachtingen van de Prius kan voldoen, waarom dan nog de Prius als uberdubersupermega zuinige auto aanprijzen? Ik heb niks tegen de prius, mijn punt is dat dat ding gewoon marketingszuinig is en iedereen gelooft het! In praktijk dus helemaal niet zoveel zuiniger dan een normale auto.

En jep, onze zescilinder met 192pk drinkt lekker 9,1l/100km doorheen. So what? Dat ding klinkt lekker, rijdt lekker en gaat er ook goed vandoor!
@ Autogek, het is trouwens een benzine wat wij rijden ^^!

Anyway, een accu bestaat uit veel meer chemische middelen. Veel slechter dan een beetje ijzer he?
@jzaero: Jouw accu is heel wat anders dan de batterij die in de Prius gebruikt wordt. En hoe vaak moet men trouwens in zijn normale auto steeds wel die vervuilende accu vervangen? Daar hebben jullie het ook niet over. Bij de Prius hoeft dat niet!

En dat zelf schoonmaken waar jij het over heb( volgends mij illegaal) is dus juist weer de vervuiling zo weer terug gooien de wereld in. Dus kan je net zo goed geen roetfilter erop plaatsen. Wat dus weer inhoud dat diesels weer veel slechter zijn voor het milieu dan benzine auto’s/hybrides.
Je kunt ze ook gewoon schoonmaken ipv nieuwe kopen :roll:
Maar weet je wat, ga jij verder in je Prius rijden ;)

Ik denk dat er geen einde komt aan deze discussie, en áls een BMW 1 serie onzuiniger is dan een Prius, dan nog zou ik een 1 serie verkiezen boven een Prius ;)

Puur gevoelskwestie, misschien omdat ik grote motoren gewend ben ;)
@jzaero
je zegt het zelf, 9.1l/100km.
De prius is veel zuiniger dan dat en wie zegt dat de prius niet lekker rijd ?
Ik moet je wel gelijk geven dat de prius niet lekker klinkt, omdat je hem niet hoort.

En zoiets heb k al eerder gezegd, ALS auto’s als de Golf en de 1 serie de verwachtingen van de prius kan voldoen, dan word er geen prius meer verkocht omdat iedereen dan voor duitse degelijkheid gaat en het is goed voor het milieu. Maar aangezien ze dat niet doen is de enige hoop dat we op onze oude dag nog in een dikke V8 kunnen rond de touren, de prius of auto’s met ongeveer de zelfde technologie.
@ Autogek, nu klinkt het alsof ik een dieselaanbidder ben, nee we rijden benzine?! Gewoon doortrappen tot 6000 toeren omdat het kan. En het is leuk om mensen als S2000 een plezier te doen ^^
@jzaero: Wat ik al eerder geschreven heb: Iedereen mag van mij alles rijden waar ze in eillen. Maar weet wel wat wel waar is en niet kwa hybrides, roetfilters, en al dan wat niet kwa auto’s. Er wordt hier zoveel vuile onzin geschreven. Dat is mijn punt.

Jij naar de 6000 toeren, prima. Ik super stil genieten van mijn 9 speakers. ;)
@jzaero:
6000 toeren is voor mietjes !! 9000 toeren en hybrides zij voor echte kerels !!! HA ha ha ha
@jzaero
je zegt het zelf, 9.1l/100km.
De prius is veel zuiniger dan dat en wie zegt dat de prius niet lekker rijd ?
Ik moet je wel gelijk geven dat de prius niet lekker klinkt, omdat je hem niet hoort.

7,5 seconden tegen de 10 seconden (of meer) tegen de Prius? Nee geef mij dan maar lekker de BMW motor die in het vooronder ligt! Snap je het nog niet? I don’t care about mpg of l/100km!?
Pff wat een gezeik over een zuinigere versie van een bestaande auto.

Mercedes doet dat toch ook met zijn Blue efficiency. Kleinere motor (zelfde pk’s) en wat aerodynamische aanpassingen.


@jzaero: Als je zegt dat ”onze” auto een 6 cilinder is en dat ”wij” er lekker mee rijden, dan bedoel je eigenlijk gewoon dat jouw pappie een 6 cilinder heeft, en dat je pappie er lekker mee rijdt en dat jij af en toe er naast mag zitten.


Zeg dat dan ook gewoon…….
@jzaero
Dat is dus precies wat ik bedoel, jij, ik en veel meer mensen zouden een 1 serie boven een prius zetten omdat het een 1 serie is.
Het gaat er vaak niet hoe goed de prius voor het milieu is, maar de BMW’s , Audi’s enzo vinden mensen mooier.
Dus kopen ze die.
Dus ik denk toch wel dat BMW , Audi en al helemaal VW hybrides moeten gaan maken.
Anders word dat hybride gedoe 1 grote grap
@AriM6: bmw, audi en vw moeten hybrides maken anders wordt het een grote grap? Sterker nog: als ze dat doen, dan leggen ze het toch af tegen een veel degelijkere toyota (japans techniek is degelijkere techniek dan duitse), wanneer ze het NIET doen dan domineren toyota en honda straks de autoverkopen. Prima, zijn we gelijk van die zg. premiumshit af. Go Prius!
Ergens heeft die informatie een bron, en zo ook heb jij die informatie ergens opgezocht. Wie zegt dat jouw bron waar is? Werk jij in een roetfiler/accufabriek? Heb jij die dingen uitgevonden?

Het maakt mij niet uit, maar het ging erom dat S2000 deze site beetje terroriseert met zijn treehugger praat. Maarja ik net zo goed van 7 speakers (jawel 2 minder :() genieten als ik 120 rijdt. ;)
@jzaero: S2000 is wel erg extreem ja. Maar hij is niet de enige. Ik kan er nog minimaal 4 opnoemen die juist precies het tegenovergestelde mening hebben als S2000 en net zo extreem zijn. ;)
@Autogek: zou je dan toch een vorm van zelfreflectie bezitten?

Maak je claims eens hard, je Prius heeft net zo goed een katalysator met platinum, en deze gaat wel weer het hele autoleven mee. Hoe doet Toyota dat toch?

@henk

de hele verkoop van hybrides in Nederland is gebaseerd op subsidiëring. De dingen kunnen niet zonder. Afgezien van die paar idealisten die zelfs in “groene stroom” geloven. Als dit milieubeleid zich doorzet, gaat Nederland zeker ten onder, aan geldtekort om regenwater uit de polders te pompen.
@ AriM6, als ik dan toch gedwongen wordt om hybride’s te rijden, dan de Lexus GS dan maar ;) valt nog een beetje in dezelfde klasse als onze 5 serie.
Als dat een stille hint is naar mij toe, nee :P ik vind het ook goed dat fabrikanten hun auto’s zuiniger maken, is alleen beter voor onze portemonnee en de omgeving nietwaar? Het is alleen zo dat ik niet probeer een opstand te creeeren op autoblog (a.k.a. S2000) om iedereen in groene auto’s te laten rijden. Tuurlijk geef ik om milieu, ik doe netjes mijn afval in de prullenbak, maar het kan ook te ver gaan. ;)
@Laurens
Misschien moet je niet alleen kijken naar de CO2 uitstoot.
Volgens autogek zijn de accu’s volledig recyclebaar en er zullen vast meer dingen zijn waarbij de prius toch net wat verder is dan bijv de Golf.

Ik zeg niet dat de prius een perfecte auto is want er zullen vast minpunten aan dat ding zijn.
@AriM6: Zicht rechts voor bij regen is niet erg goed. De ruitewisser komt daar niet ver overheen. De passagierstoel was te kort op het dashboard. Mijn man is nogal lang. Maar die is zonder problemen door Toyota verder naar achteren gezet. Maar verder niets ( vind ik dan) ???? ;)
@AriM6: je had de discussie toch al 10 keer langs zien komen?

Waarom anders geeft de overheid BPM vrijstelling, als vanwege CO2 uitstoot. Innovatie? Het slimste onderdeel van de Prius zit al sinds 40 jaar in mijn klassieker en heet een planetair tandwielstelsel.
@Henk
En hoe wil jij iedereen overtuigen om Toyota of Honda te rijden ?
Dat gaat je nooit lukken, omdat veel mensen iets Duits wilen , zo niet duits dan Europees, merken als Peugeot, Citroen(kweet mij god niet hoe ik die punten op de e krijg maar goed).

Natuurlijk leggen ze het af tegen een degelijk ding, maar 95% van de buitenwereld weet dat niet.
@Laurens
De BPM vrijstelling is niet alleen bij de prius zo hoor.
Dat is bij elke auto die in de 14% bijtellings categorie vallen.

Hier het nieuwdbericht van die BPM vrijstelling inclusief auto’s die BPM vrij zijn:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/26775-bpm-vrijstelling-voor-energiezuinige-auto-vanaf-2009.html
@AriM6: vertel me dingen die ik niet weet.

Het maakt nogal een verschil of je BPM vrijstelt op een A-segment auto’tje, of op iets als een Prius.

Zonder BPM is die Prius ongeveer net zo duur als de BMW. Grosso modo, graag niet miereneuken over een klein verschil. Als de BMW dan ook aan de criteria voldoet (CO2 < 110 gram) en net zo schoon is qua uitlaatgassamenstelling (zie Euro5), geef het ding dan dezelfde voordelen. Maar nee, de NL overheid verzint om geheel onduidelijke redenen een diesel categorie. Je reinste autopesterij in mijn ogen. Van de "ik haat auto's" lobby binnen de politiek, en die is sterk.

Maar wat mij betreft moet dat hele CO2 milieu belastingvoordeel gedoe afgeschaft worden. Een leaserijder heeft al voordeel als de auto zuinig is: lagere brandstofkosten en zeer waarschijnlijk een lagere afschrijving. Mag hij/zij een grotere auto uitkiezen. Idem de particulier, die de brandstof wel zelf betaald.

De hele discussie met @autogek gaat over diesel/benzine CO2.

Rij een Prius, en niet zeuren, bepaalt onze ambtenaar van financiën? De kwaliteit van een Prius, of een BMW, of wat dan ook interesseert mij helemaal geen reet. Je koopt een auto voor een doel, en het is min of meer een smaak kwestie wat het dan wordt. Rationeel gezien rijdt het allemaal van A naar B. Ik hou van een wat sportievere auto, misschien zou ik ook een trekhaak willen, de ruimte in de Prius is onvoldoende en daarom liever een net zo schone Volvo, maar nee, dan word ik keihard afgestraft. Dat ruikt naar corruptie…

@autogek

ik wacht op antwoord. CO = NOX = HC, roet is roet, CO2 is CO2, levensduur roetfilter, recyclen accu's, ga zo maar door. Eigenlijk alles wat je claimt. Een ding geef ik je: diesel roetfilters lijken net als benzine catalysatoren platinum te bevatten, dat was nieuw voor mij.
@Laurens: merkwaardig dat er weer een heel antwoord verdwijnt, is dat een vorm van curatele? Maakt het lastig discussiëren.
@Laurens: Accurecyclen heb ik al vaker link gestuurt. had je die maar moeten lezen.

http://www.duurzaamopweg.nl/techniek/roetfilter/

Forum antwoord: Ik werk bij Volvo en wij hebben precies dezelfde motoren in de V50 liggen. Om de 60.000 regeneratievloeistof bijvullen en elke 120.000 roetfilter vervangen.

http://www.groenlicht.be/2007/12/14/volvo-terugroepactie/

En zo kan ik blijven googlen.
@Laurens: De samenstelling en hoeveelheid van de uitstoot van een motor hangen voornamelijk af van het type en de conditie van de motor, brandstof samenstelling en additieven, exploitatievoorwaarden en emissiebeperkingssystemen apparaten. Deeltjes uitgestoten door motoren, die met benzine zijn verschillend van dieselmotor uitlaat deeltjes in termen van hun grootte en oppervlakte-eigenschappen. Emissie van organische verbindingen uit benzine en diesel-motoren zijn kwalitatief vergelijkbaar, maar er zijn kwantitatieve verschillen: dieselmotoren produceren tot 40 keer meer deeltjesemissies en 20-30 keer meer nitroarenes dan benzinemotoren met een katalysator in de uitlaatsysteem bij motoren met soortgelijke vermogen. Katalysatoren van de soort gebruikt met benzineauto verminderen de emissies van polycyclische aromatische koolwaterstoffen met meer dan tien keer.

International Agency for Research on Cancer als infoverstrekker.
@Autogek: en wat is je conclusie? Voordat ik mijn voor de hand liggende commentaar ga geven, geef ik je een kans tot reflectie.
@Laurens
En wat je nu zegt, dat heeft toch helemaal niks met de prius zelf te maken.
Wat je nu zegt is je hebt een hekel aan de prius omdat hij BPM vrij is. En wat volgens jouw onterecht is.
En dat vind ik onzin omdat het jouw keuze is om bijvoorbeeld een Golf te kopen omdat je die mooier vind.
http://www.autogids.be/artikel/telex/audi-a4-2-0-tdie-12495.htm#

wat zeggen de vag- of audi-fanboys hier nu nog op?:d
Dat diesels veel vervuilender zijn. Maar dat lees jij er natuurlijk weer niet in.
@Autogek: het diesel principe is anders. Dat geeft naast een veel hoger rendement ook een andere samenstelling van het uitlaatgas. En daarvoor worden voorzieningen getroffen, net als bij de benzinemotor trouwens: de katalysator, die bij diesels ook wel roetfilter heet. En dat ding is ontworpen om een autoleven mee te gaan (want inderdaad niet heel goedkoop). Dat sommige merken nog aanloopproblemen hebben klopt vast wel, de Avensis diesel stond er een paar jaar geleden ook om bekend af en toe witte wolken uit te stoten, is ook opgelost?
Pffff, een roetfilter gaat geen autoleven lang mee.
@Autogek: echt wel…

Waar vond ik trouwens dit:

“Replacing the Battery-Pack, how often?

Life-Expectancy is 10-12 years (roughly 150,000 to 200,000 miles). This is more than long enough to fulfill the needs of most owners.

Warranty is 8 years / 100,000 miles. With long coverage like this, Toyota guarantees that you won’t have to pay for maintenance or part replacement of the electrical system. There is not much need for concern anyway. So far (April 2003), a few owners have already exceeded this distance proving the battery-pack really does continue to deliver power well even at older ages.

Total weight is only 110 pounds and it’s size of 6 loaves of bread. It’s not a heavy, massive object like in pure-electric vehicles.”

Echt niet ;-)

Kap voor vandaag, morgen verder, ok?
@Laurens: Dus? Je laat precies zien dat ik gelijk heb en dat een Prius accu zeker 240 tot 300.000km me gaan. En al dat extra gewicht waar iedereen het dus over heeft? 50 kilo. Youhooo. Mijn linker kant weegt 50 kilo.

Maar je mag morgen in je 1tje verder. Ik ga lekker vliegen naar mijn vakantiebestemming. Een weekje moet je dus klagen zonder mijn reactie’s. ;)
@Autogek, je zegt dat je een hybride accu niet leeg kunt rijden. En dat klopt op zich wel. In een Prius 1 heb je er helemaal geen controle over. in een 2 en een 3 wel enigins, immers je kunt hem dwingen de laatste km’s electrisch te rijden en dus tot het laagste niveau te gaan.
Lijkt me handig en wanneer ik een 3 heb zal ik daar ook zeker gebruik van gaan maken.
Is ook een voordeel van een Prius, door Laurens aangekaart alsof het een nadeel is.
@ Laurens,
Je opmerking “Innovatie? Het slimste onderdeel van de Prius zit al sinds 40 jaar in mijn klassieker en heet een planetair tandwielstelsel.” geeft wel heel duidelijk de bekrompenheid van jouw hersens weer.

Ik zou niet kunnen kiezen wanneer ik het slimste onderdeel in een Prius aan zou moeten wijzen, maar dat tandwielstelsel wordt het absoluut niet.

De uitvinding van het wiel, het smelten van ijzererts, het maken van glas en bovendien ook nog gelaagd, de uitvinding van de verbrandingsmotor, van de accu, de dynamo, de electromotor om er maar enige te noemen gaan daar zeker voor.
De vinding hoe de remenergie opnieuw gebruikt kan worden valt daar ook bij in het niet.

Maar jij hebt het over een detailtje hoe je de beweging van de krukas overbrengt op de wielen.
Okay wel een goed detail, de CVT is prima, dat achterlijke geschakel hoef ik niet weer.
Maar toch het geeft wel jouw bekrompenheid weer.
@Vroegwakker: Je kan de accu van de Prius 2 en 3 ook niet leegrijden door volledig electrisch te gaan rijden. Als de accu een te laag niveau krijgt gaat de motor toch weer draaien. Er staat trouwens in de manual dat het afgeraden wordt om vaak alleen electrisch te rijden. Dit zorgt er juist voor dat je verbruik hoger wordt dan als je de Prius alles automatisch laat doen.

Ik denk ook dat ze met die “zogenaamd eerlijke” rijtesten tijdelijk alleen electrisch gaan rijden om te kijken hoe dat werkt. En dat zorgt er dus juist voor dat je gemiddelde verbruik flink stijgt. Maar wie geloofd mij nou? :P
Jongens, ga lekker samen met het vliegtuig alle eventueel bespaarde CO2 er doorheen blazen. Oh nee, die CO2 zal ook wel gecompenseerd zijn. Voor 30 Euro/ton… en dan is het goed, of 8500 Euro/ton, dan is het een Prius.

@vroegwakker: als je mij zou kennen, zou je toch eens ophouden met dat bekrompen geneuzel. Tenzij het betekent, geen verstand van zaken, en het op jou slaat.

De combinatie van planetair tandwielstelsel met ICE en twee electromotoren, daar heeft Toyota denk ik een patent op wat iedere andere autofabrikant wel wil hebben. De rest is simpele vermogenselectronica, zit in elke gemiddelde vorkheftruck. Als variant “electrische overdrive” zit dat slimme “cvt’tje” al heel lang in klassiekers.

10-12 jaar voor een accu, in mijn klassieker zit ik dan al aan accu 4, en dat bij een jaarkilometrage van misschien 3000 km. Klassieke Prius I, vergeet het, na misschien een 2e accu naar de maan ligt het ding op de sloop. Waar hij thuis hoort. Idem II en III, je zult ze nooit zien op een veiling tussen het echte spul. Als van A naar B zijn ze prima trouwens.

Tot over een week… hopelijk met schuldgevoelens over de zoveelste aarde die je er doorheen stookt :-)

Het nut van het “leegrijden” van een accu tot slot in een EU verbruikstest van iets van 10 km lijkt me appeltje-eitje, als je op zo’n ding al iets van 3 km lang 50 km/uur kunt halen. OK, geloven jullie me niet, wie is er dan bekrompen?
@S2000
En met welke hybride wil je de 9000 toeren halen ?
Zoals altijd kom je weer met onzin.. :roll:
Als er een 163pk diesel 3 serie met 20% bijtelling komt dan denk ik dat per 1-10-2010 de 20% categorie wordt afgeschaft. Want het mag natuurlijk niet leuk worden dat greenpeace rijden.
zieje nu wel dat een verlaagde auto beter is voor het milieu… ;)
“UPDATE: ze zijn terug, koffie was lekker” :lol: :lol: :lol:
Best netjes, en nog genoeg vermogen over in ieder geval.
Knap, hoe BMW een sportieve auto toch zo schoon kan maken.

“Audi, voorsprong door techniek”…. muhahaha :D de marketingboys van Audi moesten maar nodig terug naar de tekentafel om iets nieuws te gaan verzinnen :) Paste toch al niet bij ze trouwens.
Overigens, totaal onbelangrijk iemands persoonlijke mening over een model.
Dat natuurlijk wel.
Maar deze BMW, ik vind hem zoooo lelijk.
De horizontale lijn van de motorkap en dan die vorm van het derde zijraam, bah.
De velgen vind ik wel mooi.
@Vroegwakker: grapjas. Je kunt je Prius I achterspoiler laten overzetten. Niet eens zo gek, het BMW’tje is al verlaagd :-)

Neem aan dat je het met de rest van mijn opmerkingen eens bent? Overigens weet ik niet zeker of de Prius na de verbruikstest een “lege accu” heeft, als het echter om het laatste grammetje gaat om een bijtellingsgrens of andere steunmaatregel te halen, zou ik hem wel zo programmeren.
@Laurens,

Je neemt aan dat ik het met de rest van jouw opmerkingen eens ben. Je neemt wel erg gemakkelijk iets aan.

Over die accu van een Prius, deze wordt, voor zover ik weet, benut tussen de 40 en 80 % van z’n capaciteit.
Dus die 40 % kun je een “lege accu” noemen.
En met de Prius 2 en 3 kun je een knop indrukken waardoor er electrisch wordt gereden totdat de accu die ondergrens bereikt.
Wanneer ik over enige tjd een Prius 3 heb, lijkt het me wel een goed idee om daar ook in het dagelijks leven gebruik van te maken. Enkele km’s voor mijn bestemming die knop indrukken.
En idd, ben ik ook al met je eens, wanneer het om het laatste grammetje gaat en er is een mogelijkheid om een steunmaatregel te halen, dan zou ik hem ook zo programmeren.
@Vroegwakker: ik neem niets aan, maar meestal reageer je op de punten waar je het niet mee eens bent?

De NEDC duurt maar 20 minuten, als je googled zie je mooi de grafiek van snelheid tegen tijd. Denk dat de gemiddelde snelheid rond 50 km/uur ligt. Relatief staat de auto nog vrij veel stil (daarom scoren start-stop systemen ook gunstig, ik sta vrijwel niet stil tijdens mijn vooral lange ritten en heb daar eigenlijk niets aan). Daarom zal je ook zien dat de een het gemiddeld test verbruik wel haalt, of zelfs verbeterd, en de andere helemaal niet. Ik haal het meestal makkelijk, maar waarschijnlijk juist als ik een hybride zou rijden weer niet, want ik doe maar heel weinig start-stop verkeer, en daar kun je de meeste remenergie terugwinnen. Als ik meer zou rijden dan ik doe, was voor mij een diesel het meest optimaal. Nu niet, want ik verdien de extra wegenbelasting niet terug.

Maar goed, mijn stelling is, diesel/benzine gelijk behandelen, maar liefst de hele bijtellingsdiscriminatie afschaffen en terug naar 20%. En milieuvoordeel is gewoon in cijfers uit te drukken, in ieder geval de kosten van het besparen van iets. En als je een weg gebruikt en ruimte inneemt, mag je daarvoor gewoon betalen.

Een “voordeel” heb ik, BPM wordt langzaam afgeschaft, maar er voor in de plaats komen vrij extreme CO2 belastingen. Extreem, omdat er voor minder meer te doen is voor een consument, die het uiteindelijk mag betalen. Maar voor het eventueel uitgespaarde geld dan naar Singapore vliegt…
@ Laurens,

Hybride is meer dan alleen start/stop systeem en remenergie terugwinnen.
Het is ook een hele efficiente brandstofmotor die op zich niet veel pk’s heeft. De ca 78 pk van de verbrandingsmotor is veel te weinig voor een wagen van 1220 kg om te accelereren. Doordat de electro motor dan bijspringt is het voor een gemiddelde chauffeur meer dan genoeg.
Mij verbaast het in ieder geval de display juist hele lage waarden aangeeft bij constante snelheid tussen de 80 en 100 km per uur.

En dan over die gelijke of ongelijke behandeling, dan is het hele systeem vreemd. Waarom is een brandstof met een 14 % hogere verbrandingswaarde goedkoper dan benzine? Waarom moeten diesel en lpg wagens meer wegenbelasting betalen? Waarom is lpg zoveel goedkoper?
Oh ja dat is ook zo, lpg is een afval product, immers je kunt er niets mee. Op benzine kun je een auto laten rijden, maar lpg is afval.

Hoe dan ook, de roverheid regelt e.e.a. en dan kun je daar op gaan mopperen zoals jij. Je kunt er ook dankbaar gebruik van maken zoals ik.
@Vroegwakker: mij hoor je het woord roveroverheid niet gebruiken. Maar omdat ik als automobilist nu eenmaal niet in de Prius doelgroep val, koop ik zo’n ding niet. Maar mag hem indirect wel betalen. Dat is de onrechtvaardigheid.

Je pragmatische instelling begrijp ik wel, het is ook precies de reactie van veel Prius rijders. Het ding staat al op plaats 5 in de verkoopstatistieken van juli 2009. Een auto die ex BPM net zo duur is als de BMW uit dit draadje! Dat is nog nooit vertoond, een zo dure auto zo hoog.

Zou het ding aan zijn (alleen in Nederland subsidieland) succes ten onder gaan? Ga er maar snel een kopen, voor je het weet is het feest voorbij!

Die hele LPG/diesel discussie hebben we hier al zo vaak gevoerd. De overheid compenseert de accijnsverschillen door het verhogen van de wegenbelasting. Je betaalt meer BPM op een diesel. LPG installatie schrijft heel snel af, idem diesels (door de altijd hoog blijvende wegenbelasting). Als je heel veel rijdt, compenseren de besparingen de meerkosten. Maar gemiddeld over de hele populatie klopt het wel weer aardig voor onze overheid.

Met de Prius is de “overheid” altijd de lul. Maar dat betalen de andere automobilisten. Dat een Prius 17.000 Euro krijgt voor 2 ton CO2 reductie, dat is belachelijk maar misschien ondanks (of juist dankzij) mijn min of meer antireclame wel heel goed voor de verkoop. Ik hoop echter niet dat de overheid zich op de borst gaat slaan en de hybride subsidiëring als een voorbeeld van succesvol milieubeleid gaat uitdragen. Tenzij het land failliet moet.

Dat van die heel efficiënte verbrandingsmotor, zou kunnen als het ding permanent relatief zwaarder belast wordt, dan wordt het specifiek verbruik gunstiger. Dat zou dan in mijn gebruikssituatie ook kunnen kloppen, behalve dat ik dan net zolief een underpowerde andere auto koop, want zo geïnteresseerd in acceleratie ben ik helemaal niet.
@ Laurens,

Ik heb je raad opgevolgd en gegoogled op die norm.
En wat me hier het meest aan verbaast is hoe kort er op constante snelheid gereden wordt.
Met een dergelijke grafiek zou je juist verwachten dat deze waarden in de praktijk, buiten de stad en files om, gemakkelijk te overtreffen zijn.
@Vroegwakker: luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Als je de gemiddeld snelheid tijdens de proef uitrekent en dan constant op die snelheid gaat rijden, scoort elke auto veel beter dan de test. Maar in de praktijk rij je op lange stukken gemiddeld wel 100 km/uur, en dan is de luchtweerstand misschien wel 4 keer hoger dan het gemiddelde tijdens de test.

Zoiets?
Heb in de Autovisie gelezen dat deze auto vrijgesteld zou worden van BPM, zou dit kunnen kloppen? Ik weet de norm hiervoor niet…!?
Ben zaterdag net bij de BMW dealer geweest…
Zij geven aan dat er geen trekhaak op de BMW 320d 20% bijtelling auto gemonteerd mag worden.

Weet iemand of dit voor meer leuke 20% bijtelling auto’s mag?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).