5-sterrenregen van EuroNCAP, Citroen C3 4 sterren

Auteur: , 44 Reacties

De slopers van EuroNCAP hebben weer een aantal auto's kapot gemaakt om te onderzoeken hoe veilig ze zijn. Vroeger was dat nog wel eens spannend, want auto's konden keihard door het ijs zakken. Tegenwoordig is alles veel te veilig. Van 8 geteste auto's kregen er 7 de maximale score van vijf sterren en alleen de Citroen C3 kreeg een ster minder.

En denk nou niet dat de C3 verschrikkelijk onveilig is. De enige reden waarom deze kleine Citroen geen 5 sterren heeft gekregen is omdat Electronic Stability Control (ESC) waarschijnlijk(!) op niet genoeg modellen standaard gemonteerd zal worden. Tsja, ze moeten blijkbaar iets verzinnen om geen 5 sterren uit te delen. Alle details kan je overigens HIER lezen.

EuroNCAP resulaten 2009

Bekijk hieronder de video’s van de crashes (het blijft leuk om naar te kijken).

Citroen C3

Honda Insight

Kia Sorento

Renault Grand Scenic

Skoda Yeti

Subaru Legacy

Toyota Prius

Volkswagen Polo



44 reacties

Heeeerrrlijk om die Prius aan barrels te zien gaan! Wel lullig voor Citroen, die waren ‘als goed Frans merk’ juist zo lekker bezig qua sterren…
Het is ook lekker makkelijk om de maximale score te halen tegenwoordig.

Als je de vragen van een examen weet, is het makkelijk om de antwoorden te weten/ leren.

Dus een 5e sterretje als je ESC inbouwd of een gordelverklikker……. :-S

Pffff….. veiligheid….

Kijk dan maar naar het Safety Centre van VOLVO.
Moet je eens kijken hoe ze daar een auto testen.
@Johan: idd, de ncap sterren zeggen bijna net zoveel als de sterren van een hotel. Het ene drie sterren hotel kan VEEL beter zijn dan een ander drie sterren hotel. Dat lijkt nu met de NCAP ook te gebeuren. Wat Chris ook al zegt, gewoon harder slaan!
jammer van de prius en insight dat ze zo hoog scoren.. anders had je weer wat om zulke gedrochten af te zeiken!
als EuroNCAP een pooier was ..
zouden de fabriekanten hoertjes zijn ..
en de consument een hoereloper ..

moeilijker zit het niet in elkaar ..
toch voorzie ik een probleem met de airbags die voor de ramen uitklappen; wat nou je gaat lekker op vakantie en je moet lang in de auto zitten. je gaat lekker met je hoofd naar de zijkant liggen en als er dan wat gebeurd word er een airbag op je hoofd af gevuurd :S of zal dit in de praktijk wel meevallen?
Heerrrlijk!
De enige goede Insight is een platte Insight :twisted:
@ Jesper
Hoorde ik je niet zeggen tijdens de bmw x1 preview :P
toen stond er ook een insight voor de deur :P :P
waarom niet de snelheid naar 75 of 80 verhogen?
iedere fabrikant haalt tegenwoordig easy de hoogste score met 64km/h al…raise the bar zou ik zeggen
@Patrick

Als je een auto op je af ziet komen blijf je denk ik niet met je hoofd naar de zijkant liggen.
Wat ik me afvraag, zit er geen motor in bij de auto’s? Wat bij de frontale botsing zie je toch zeker dat het obstakel, zeker bij de sorento, wel behoorlijk ver doorschuift. Lijkt mij dat er dan geen motor inzit, of die moet wel heel makkelijk meegeven..
(ps, niet te verwarren met klaarblijkelijk een naamgenoot hierboven)
@Chriss: Kreukelzone noem je dat :P Er zit wel degelijk een motor in, anders is deze test absoluut niet relevant.
de hoogste score zou normaal voor ultra veilige auto’s moeten zijn weggelegd, zoals gepantserde uitvoeringen als de BMW 760i Security of de Mercedes S600 Guard
bij euro ncap haalt elk tomaten blikje de maximale score.

de lat ligt ook veels te laag, en ze moeten de sterren schaal uitbreiden naar maximaal 10 sterren.
euro ncap moet eens samen gaan werken met fabrikanten die in huis testen zoals volvo, Mercedes, BMW etc.
kunnen ze nog wat van leren.
De kleinste (VW Polo) is de veiligste voor de kleintjes. Heel mooi van VW!
“ultra veilige auto’s moeten zijn weggelegd, zoals gepantserde uitvoeringen als de BMW 760i Security”
Ik denk dat zo’n gepanserde auto helemaal niet zo veilig is in een crash. EuroNCAP heeft heel veel goed werk verricht, veiligheid is een thema geworden (en niet meer alleen bij Volvo en Saab) en 5* de norm. Ook zijn zwakke auto’s door de mand gevallen (Alfa 147). Maar nu moeten er nieuwe doelen gesteld worden.
Tedje de Haag
Die Insight ziet er zo al een heel stuk beter uit
koreantaxiproductions
pedestrian safety Insight: 76&, tja, je hoort em niet aankomen, maar hij raakt je waarschijnlijk met +- 10 km/h. (harder kan ie niet)
Man, zulke auto’s wil ik gewoon eigenhandig aan mijn eigen EuroNCAP testen… :)
bedoel hoevaak komt t voor dat ongelukken gebeuren met 64km/h? dat wil zeggen als ik t goed begrijp dat je op een auto half frontaal inrijdt die 32km/h rijdt en jijzelf ook 32km/h…nou wie rijdt er hier 30 gemidd.?
Honda poept gewoon op Citroën. Mega diss! You got served bitch!
Ik hoop dat de testen niet veel strenger worden, die auto’s van nu zijn al zo vreselijk zwaar. Nu maar focussen op de bestuurder om veiligheid verder te verhogen.
Oh en als je een Prius in de muur knalt, is de kans groot dat er zo’n wijf van die carwash voorspringt.
@ Laue

Mijn tong deed achteraf dan ook heel veel pijn van het vele bijten :P Ben wel blij dat k zelf niet in n Prius kwam :P
@Chriss
Als het goed is schuift de motor onder de auto. Zo wordt ie niet tegen je knieen geduwd.
Wat is iedereen toch negatief over de resultaten… we zouden moeten juichen! Waarom? Omdat die Hybride-rijders er belastingtechnisch de kantjes vanaf lopen… als die dingen dan ook nog eens minder veilig zouden zijn, wie draaien er dan dubbel op voor de kosten van ziekenhuis etc als zo’n auto ergens op klapt? Juist de andere belastingbetalers.

Ik zou zelfs wel wat voelen voor een veiligheidsbelasting (die dan wel keurig verrekend moet worden zodat de lasten voor de gemiddelde nederlander niet nog verder stijgen). Hoe hoger de NCAP score hoe lager de wegenbelasting of kilometerheffing…. en dan wel voor de Hybrides een iets hogere norm bij de voetgangersveiligheid omdat je ze niet hoort aankomen…
zo leuk om de pruis aan digglen zien gaan
en de Honda is ook een goede show
EuroNCAP is naar mijn idee teveel gefocused op de aanrijding zelf. Let liever op zaken die preventief werken, zoals raamstijlen waar niet een complete auto in kan verdwijnen, zicht naar achteren, kwaliteit van meegeleverde banden, remweg etc.
FrankypankyV8
Idd. is de snelheid van 64 km/u te laag. 75 km/u is realistischer…
Aan de andere kant. Je koopt geen auto om dat dig vervolgens in een muur te rijden.

Denk eens in hoe moeilijk het dan wordt voor de weinige, overgebleven kleine merken…
Als ik zo op die plaatjes met kleurcode’s kijk is de Citroën de enige die voor een deel van het lichaam “schlecht” scoort, nl. de nek. Dat lijkt me eerder de reden voor een strafpunt.
Het staat ook op de site:
“In contrast, the whiplash protection offered by the Citroen C3 was found to be poor.”
@ Laue/Jesper: Hee! Pas op he? ;-)

Goed om te zien dat ze bij de Insight niet op de beschermende delen hebben bezuinigd. De plaatdelen van de carrosserie wekken weinig vertrouwen, zo dun is dat spul.
Ik denk ook dat het tijd wordt voor uitbreiding van de test scores.

5 sterren is natuurlijk absoluut niet slecht, maar als nagenoeg alle auto’s 5 sterren scoren hoe kun je dan nog verschil kiezen als consument?
(In mijn wagenpark staan de scores wel erg ver uit elkaar met een tweetal Kevers en een 5 sterren Laguna….)

Als je nou meer dan 5 sterren kon scoren als de gevolgen van een zware crash beter zouden zijn, de auto was beoordeeld op aspecten zoals zicht (waardeloos op de Prius overigens), etc dan zijn de scores weer wat beter te vergelijken.
Hetzelfde is in het verleden ook gedaan door voetgangerveiligheid aan het pakket toe te voegen.

Iemand die iets weet over de totstandkoming van het EuroNCAP beleid?
Beetje Verward
64 te langzaam?
Als de snelheid TIJDENS de botsing veel hoger wordt ondergaat je lichaam zulke hoge g krachten dat daar geen enkele kreukelzone of airbag nog iets aan kan doen. Het is daarom niet erg zinvol die snelheid te verhogen.

Vaak zien bestuurders de aanrijding aankomen en remmen dan al flink af. Daardoor is de snelheid TIJDENS de botsing veel lager dan je denkt. Andersom: als je met 40 tegen een muur aanrijdt sta je aardig te trillen.

Ze zijn echt niet zo dom bij de NCAP hoor.
typisch duitse fanboys

zogezegde koekblik merken halen goede scores en er is iets mis met de test…wat een BS…


waarom is het zo moeilijk te aanvaarden dat auto’s in het algemeen beter en beter worden en verschillen zich in rijeigenschappen en opties laten voelen…niet in betrouwbaarheid of veiligheid
Dat hele sterrengedoe wordt verschrikkelijk gehyped… Tegenwoordig tel je niet meer als je geen 5 sterren haalt…
ach en de wajongertjes in VW koekblikjes of op de scootert kraken weer hybrides af die mijlenver voorlopen op de rest…. Sneu.
Ik denk wel dat de snelheid van 64 km/h doordacht is…
Als je recht afstevent op een frontale botsing ga je niet gewoon blijven zitten denk ik…

In meer dan 75% van de gevallen kan je nog wel op je rem trappen, waardoor de inpakt met een duidelijk lagere snelheid is…

Ik denk dat als je op de gemiddelde 50 km/h weg rijd (woon in belgie, in nederland is dat 60 zeker?) en je rijdt recht op een auto af je toch wel vol in de remmen gaat ofzo. Dan lijkt mij zo’n 30 km/h wel een aanvaardbare snelheid om ertegen te vliegen.
Vrij dom van Citroën. Wij weten nu wel dat het komt door het ESP, maar veel mensen kijken toch puur en alleen naar die sterren…
@Citrofiel:

Yep, kan er trouwens niet goed meer uit wijs gans dat gedoe met dat ESP (terwijl ik WEL voorstander van ESP ben, hoor).
De polo verdient hier 5 sterren (trouwens mooi resultaat, pluim voor V.W.), maar in ons landje heeft hij echter geen ESP standaard!! dus zijn die 5 sterren hier niet van toepassing. Hetzelfde voor de V.W. Golf in België heeft 5 sterren en geen ESP standaard in België.
Wie begrijpt het nog???
Gaan ze hun lijsten aanpassen als dat ESP verplicht wordt? (2011).
@ Activa; Die verschillen per land maken het inderdaad erg onoverzichtelijk en erg oneerlijk. Daar zou naar gekeken moeten worden, schandalig!
Het minst mooie ongeluk met een auto waar ik als bestuurder bij betrokken was heb ik overleefd dankzij advies van mijn vader.
@george: Misschien leuk om dat advies ook even te vermelden. ;)
@ Chris; Of je nou tegen een tegemoetkomende auto of een muur knalt, je vertraging blijft hetzelfde; binnen een korte tijd van 64 km/h naar 0 km/h. De impact blijft hetzelfde. Je kan de snelheden dus niet bij elkaar optellen of iets dergelijks.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).