Lekker spul: de Porsche 911 GT3 Cup

Auteur: , 34 Reacties

Alle straat-Porsches 911 hebben zo onderhand een update gehad, dus nu zijn de meest extreme aan de beurt. Deze GT3 Cup, de bestverkochte circuitauto aller tijden, is nu niet langer gebaseerd op de 911 GT3, maar op de GT3 RS. Dat betekent een bredere carrosserie aan de achterzijde, en daarmee bredere lappen rubber om al dat vermogen kwijt te kunnen.

Want vermogen is er genoeg: de motor groeide met 0,2 liter tot 3,8 liter inhoud en levert een fijne 30 pk meer, waarmee het totaal op 450 pk komt. De 911 GT3 Cup weegt slechts 1.200 kg, waardoor elke pk slechts 2,67 kg hoeft mee te zeulen. Het traditionele zescilinder boxerblok is gekoppeld aan een sequentiële zesbak. Een speciale raceuitlaat voorzien van een katalysator zorgt er niet alleen voor dat dit circuitmonster lekker klinkt, maar ook dat hij toch nog een beetje groen is.

Ten opzichte van een straatlegale GT3 RS ligt de voorspoiler van de GT3 Cup zo’n 15 mm lager voor meer downforce aan de voorzijde. Aan de achterkant wordt daarvoor gezorgd middels de achterspoiler van de GT3 Cup S, die breder en hoger is. Het onderstel is veelvuldig instelbaar; zo kun je de anti-rollbars op zeven manieren instellen. Standaard is de auto uitgerust met keramische remmen, die bij elkaar 20 kg lichter zijn dan de conventionele exemplaren. De 18″ velgen worden getooid met Michelins en zijn aan de voorkant 9,5″ breed (voorheen 9″), aan de achterkant maar liefst 12″ (voorheen 11″).

Porsche toont de 911 GT3 Cup in Frankfurt voor het eerst aan het publiek. Je kunt de auto alleen in het wit bestellen voor een prijs van €149.850 exclusief BTW. Vanaf eind oktober worden de eerste exemplaren bij klanten afgeleverd. Het komend raceseizoen zullen we ze onder andere in actie zien in de Porsche Mobil1 Supercup, de Porsche Carrera Cups en de GT3 Cup Challenges.



34 reacties

Die ziet er (wat ikn u zo kan zien) erg lekker uit. Ik vond namelijk die kleur samenstelling van de Porsche GT3 RS een afknapper maar dit ziet er veelbelovend uit (A)
ow zie net dat er meer foto’s zijn bij gezet, en moet zeggen die taartschep is net een slag te groot, maar ja alles voor downforce ;)
-edit: nutteloze bijdrage-
idd te grote spoiler
-edit: nutteloze bijdrage-
waarom heetie dan niet GT3 RS Cup?
en wat is nu het nut van de normale GT3, want dat is geen GT3 omdat het niet de basis is voor de racewagen, dat moet dan voortaan de porsche 911 RS heten oid.
Vind het altijd wel leuk als mensen gaan zeuren over een te grote vleugel! :lol: Het gaat er bij racewagens niet om of ze mooi zijn, maar of het werkt…
@C6_R: jij snapt hem
kijk ik vind dit weer hetzelfde liedje als bij de gt3rs. die grote spoiler is zo lelijk als ze die nu eens weglaten dan zou die kleine alleen overblijven en dan zou dat veel mooier zijn. ik weet wel dat ie voor de downforce zorgt maar op de gt3rs en deze staat ie tog verschrikkelijk lelijk!
@ wout 1235:
Bij racen gaat het toch echt om de prestatie, schoonheidsprijzen bestaan daar niet.

Als ik op het circuit rondkijk zijn 9 van de 10 auto’s zowieso al lelijk met hun kleurencombinaties. Voor een racewagen vind ik die spoiler wel wat hebben
Snap eigenlijk niet echt waarom je dit zou kopen…
De radical bijvoorbeeld van een paar pagina’s terug is veel sneller en volgens mij ook goedkoper en roadlegal:D
@DonLeo: Omdat je je Radical wellicht niet in de Le Mans-series mag inschrijven.
Die vleugel is nog veel te klein!

http://www.zandbak.net/2005/euro/033.jpg
@WRR: haha LOL
maar ik denk dat ze ze niet meer zo graaot maken omdat dat alleen maar afremd. Zie de formule 1 die hebben nu ook van die rare smalle spoilers.
Kwijl! Wat is die update toch geslaagd zeg, helemaal in race uitvoering ziet het er ge-wel-dig uit!
graaot=groot
toetsenbord doet raar
@Maikel,
In de F1 is dat vanwege regelgeving van de FIA. Kan me voortstellen dat voor de Le Mans serie soortgelijke regelgeving bestaat.
Dus alle gasten die hier vinden dat de vleugel te groot is, vinden jullie dat dan ook bij F1 auto`s?

@DonLeo
Zijn nog wel meer dingen die goedkoper zijn maar toch sneller, maar wil je daar in rijden. Als je het geld hebt wil je toch in een beetje fatsoenlijke raceauto rijden?
@Maikel.
Maar vooraan kunnen ze sneeuw schuievn, aangezien ze zo minmogelijk willen doen aan het front, laten ze dat zo en doen ze wat ana de achtererspoiler.
Het remt wel af maar zorgt voor meer grip, deze wagens zijn bloedsnel en alle wagens hebben het dus voor de concurent hoef je het niet te doen ;)
@ Maikel:
Ze hebben die smallere spoilers in de F1 nu juist zodat er minder downforce is, wat de kans op buikschuivers groter maakt en de sport leuker om te kijken.
Dat heeft niets te maken met luchtweerstand o.i.d., maar puur met kijkcijfers ;)

OnT;
Heerlijk, auto’s ontwikkeld uit pure vorm-volgt-functie. :D
Een circuitauto moet hard gaan, niet mooi zijn. Als hij dat dan toevallig wel is (zoals hier) dan is dat mooi meegenomen. :D
Een 1200 kg straatversie zou ik ook wel leuk vinden. Iets wat als enige luxe zwengelraampjes heeft, verder niets. Een soort van klassieke 911?
hehe, @ b3nko: niet hopen dat die downforce genereert. Dat ding heeft nooit een windtunnel gezien en haalt waarschijnlijk niet eens een snelheid waarbij downforce significant wordt.

OT: vette bak, maar wat is uiterlijk nou precies het verschil met de oude? (ik weet het, dit is evolutie, maar toch) Het zal wel weer iets sneller gaan op het circuit
er staat dat je hem alleen in het wit kan bestellen, waarom is die dan op de foto’s grijs??
Mmmmmm lekker ding :drewl: Meteen gewallpaperd, die geparkeerde kont :)
Trouwens iets serieus mis met de layout van dit artikel opeens, mss door die gigantische foto van die andere lekkere Porsche?
@vinox: yep, dat kwam daardoor. Heb het even aangepast.
Probeer anders eens Firefox, maakt het leven veel leuker;)
Mensen die komen met iets als “te grote spoiler” wat wil je dan met de techniek van porsche….. misschien het motorblok wat meer centreren, dat zou een goede optie zijn.
Bovendien is het toch voor de racerij bedoeld dus wie kraait er nou naar hoe zo’n ding er uit ziet.
Grote spoilers op auto’s als dit, dat is gewoon lekker!
gt 2 is veel beter mooier handiger…
@LH: want?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).