Officieel: de Saab 9-5 sedan

Auteur: , 74 Reacties

Dat werd tijd! Saab heeft eindelijk een bericht de wereld ingestuurd waarin ze de nieuwe 9-5 voorstellen. Niet heel spannend natuurlijk, want daarvan hebben we al een berg met foto's voorbij zien komen. Maar Saab heeft nu ook alle info van hun nieuwe stokpaardje vrijgegeven, en wat nieuw beeldmateriaal.

Wie een 9-5 aanschaft kan kiezen uit 4 motoren. Daar zit één dieselmotor bij, namelijk de 2.0 TiD. Goed voor 160 pk een een koppel van 350 Nm. De kleinste benzinemotor is de 1.6T (dus met turbo), deze gedownsizede 4-cilinder levert 180 pk. Ook kan je kiezen voor een geblazen 2.0 liter motor. Deze heeft een vermogen van 220 pk en daarmee kan een topsnelheid gehaald worden van 240 km/h. Wie bio-ethanol wil opstoken moet kiezen voor de aangepaste 2.0T Biopower. De lekkerste is natuurlijk de 2.8T, deze 6-cilinder heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Met het vermogen zit het wel goed: 300 pk bij 5.500 toeren.

Mocht je graag grip op de Saab wil houden dan kan je kiezen voor XWD. Dit 4×4-systeem is enkel en alleen voorbehouden aan 2.0T/2.0T Biopower en de 2.8T. Verder is de Saab standaard al vrij luxe uitgerust. Maar opties aanvinken vinden ze zelfs in Zweden leuk dus dat kan dan ook bij deze nieuwe 9-5. Er komen drie uitvoeringen op de markt, namelijk de Linear, Vector en de Aero. De nieuwe zakensedan van het Zweedse merk zal voor het eerst te bewonderen zijn op de IAA in Frankfurt. De prijzen worden later bekend gemaakt.




74 reacties

mooi
Niceeeeeeeee
Saab heeft niet erg veel met dieselmotoren zo te zien. 116pk is niet echt een geschikte motor voor deze auto en daarom totaal overbodig. Of het moet zijn voor de 20% bijtelling regeling ofzo.
Eelco van Vliet
Ik vind het een hele fraaie auto en hoop dat Saab weer een beetje mee kan gaan doen qua verkopen.

De 2.0 TiD van 116 PK en 350Nm ?
Dat zal wel een foutje zijn, als het net als de 9-3 een JTD is zal het wel 170pk zijn.
ziet er goed uit!

maar is die diesel niet een beetje underpowerd? voor zo’n grote sedan?
Mooi! Saab weer terug op de goed weg!
mooie auto. Ik wil niet vervelend doen maar in eerste instantie deed hij me aan een jaguar denken maar bij nader inzien viel dat heel erg mee :P en wat voor soort prijskaartje moet ik me hierbij voorstellen?
Coole daklijn!
Wat zou dat metertje in het midden van de snelheidsmeter uitrichten?
@Stoofvlees: verbruik???
Achterkant mooi (vooral de recmlichten zijn geslaagd), zijkant mwaoh, en dan die voorkant wat is er gebeurt met die grill??? Het interieur ziet er goed uit alleen die roosters rondom de tellers ziet er niet uit. Wel veel beenruimte achterin. ook zijn de velgen geslaagd, al moet ik eerlijk zeggen dat ik ze op de concept nog net iets mooier vind
Het is “netjes” doch is het

precies een skoda ? bv, overgang van voorraam naar dak… en zij aan zicht…

Ook het interieuris niet echt supper vernieuwend eigenlijk.. gewoon wat ouderwets metlelijke knoppen enz…

Zijn we niet meer vernieuwing gewoon van Saab? of zou saab niet moeten staan voor kwaliteit en design?

Kijk bijvoorbeeld naar de kleine volvo’s met die zwevende midden console voor die met de zwevende console in hout!, alleen daarvoor al zou ik een volvo willen…
Zo vernieuwend zo simpel zo evenwichtig en binnen prachtige verhoudingen…

Of iets minder radicaal het interieur van de XF van Jaguar,

zelfs Aston Martin heeft ooit beter gedaan met hun LAGONDA, qua exterieur al heel exentriek maar het interieur was en is nog steeds hedendaags qua vorm ( technologie is meebee verouderd) doch de essentie van ontwerp is nog steeds sterk.

Ik hoopte dat saab opnieuw hun elan van schoonheid en top design zouden gaan volgen daar voor staan ze toch…
Heel erg geslaagd…zeker de achterkant. Nu heb ik tenminste weer wat leuks om te photoshoppen.
@750i:

De 9-5 Estate is nog een groot ‘raadsel’. Als je daar een mooie shop van kan maken heb je een leuke primeur. ;)

http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/11/dit-is-de-nieuwe-saab-9-5
let op ik vin het wel een mooie wagen…
enkel had ik meer verwacht qua vernieuwing
@julien ja ik heb bij de huidige saabs een dubbel gevoel ziet er van buiten vaak een goed gevoel en dan ga je erin zitten en dan blijkt de beenruimte tegen te vallen en is het dashboard voor echt heel vreemd met tientallen knoppen van lelijk plastic alsof het een goedkope chinees is en ik ben bang dat het qua interieur niet heel erg verbeterd is ten opzichte van de huidige modellen
Ik vind hem super! Terwijl ik helemaal niets met Saab heb. Eén dieselmotor is wel wat matig..
Erg mooi, alleen die hoerige achterlichten vind ik niks. Maar hoe komt het dat de nieuwe foto’s een iets andere 9-5 afbeelden? (uitlaten, luchtinlaten vóér)
@kowalsk: omdat dat de Aero is.. gave achterlampen trouwens, maar mensen zijn helaas zo conservatief dat het allemaal maar simpel rood en wit moet zijn, anders motten ze het niet..
Of ik ‘m heel mooi vind, weet ik niet. Maar hij is wel eigenwijs genoeg voor een Saab, denk ik.
een mooie wagen, het was ook wel nodig dat saab eens aan vernieuwing begon denken..
Zie mezelf er nog niet in rijden(voel er me nog te jong voor) maar denk wel dat het een succes zal worden
Het zal misschien aan mij liggen, maar dat dashboard. Hoeveel jaar gaat dat al wel niet mee? Of heb ik dan zulke slechte ogen:S

Verder zeer nette bak en een leuk alternatief t.o.v. een A4, 3-serie, of C-klass.
@jack: 9-3 is een alteratief voor A4 e.d. 9-5 is een auto uit het E-segment; A6, E-klasse, 5-serie, S80, C6 enz
hmm heb de interieur foto’s een keer goed bekeken, zit behoorlijk wat verschil in.
@jack: welke verschillen dan??? moet zeggen dat ik maar weinig verschil kan ontdekken, alleen het knopje voor het verstellen van de buitenspiegels, maar misschien ben ik nog niet wakker genoeg
niceeeeee had niet gedacht dat hij zo mooit zou worden
:shock: Ik ben nu nooit ne Saab fan geweest, maar deze is toch wel erg mooi geworden hoor!
Mooi exterieur, maar lelijk en verouderd interieur. Het stuur is nog min of meer modern, maar het dashbord is een regelrechte ramp. Het is nog het interieur van een auto van de jaren 90.
Ik vind hem fraai, mooie gladde lijn van de zijkant. En het neusje kan ook goed mee zo!
Hier mag toch gerust een 2.5 of 3.0 diesel ook ingelepeld worden. 2.0 is niet underpowered vind ik, die 350nm is net zoals bij de passat.
hoezo diesel, da’s toch voor Scania’s ?
@Mattcurlew,

Ik kijk niet zozeer naar wat een auto doet qua grote en luxe, maar meer naar wat je kunt kopen voor ongeveer 40.000 tot 50.000 Dat is ook wat de leasemaatschappijen doen. Die interesseert het niet of het een directie auto is of niet. Er is 1 ding dat telt, en dat zijn de euro’s.

Kijk dat die andere 3 merken zo duur zijn, kan ik niks aan doen.
hoe komt iedereen bij 116pk diesel? er staat 160pk
Ik vind de achterkant iets te rond die had iets strakker moeten zijn maar voor de rest vind ik hem wel ok.
Die daklijn is wel weer typisch des saab’s, maar dat front… getverderrie! Amerikaans tot en met en weer met zo’n lelijke Dame Edna bril. Nou ja, misschien dat er over een paar jaar wel weer een mooi Zweeds front op kan…
Het kan aan mijn ogen liggen, maar dit is gewoon een Opel Insignia die wat opgepompt is, een Saab smoel en dito lelijk interieur van broodtrommeltjes plastic. Ik zie niet in hoe dit een succes moet worden helaas.
hij heeft de de kont van een a6 en een cl in 1 :P

maar voor de rest is ie wel geinig
WOW!! dat ziet er echt serieus goed uit!! en de 2.8T *kwijl*
@stoofvlees
Misschien wil saab de link met hun vliegtuigverleden en is het een hoogtemeter. Dat middelste lijkt mij verdacht veel op een hoogtemeter uit een vliegtuig, de rest daaromheen lijkt wel op hoe scheef je vliegt maar dat zou natuurlijk onzin zijn in een auto.. Wie weet komt dit detail wel helemaal niet in de prod versie. ( FYI Heb het over dat metertje in de snelheids meter)
@John @stoofvlees: de ‘hoogtemeter’ is een alternatieve snelheidsweergave, daarom staat hij op de foto op 0, bij acceleratie gaan de snelheden dus als een soort lijstje naar beneden, 10-20-30 etc. Dit komt zeker ook in de productieversie… Wat de twee balkjes aan weerszijden daarvan zijn weet ik nog niet.
Toch altijd wat eigenwijs bij Saab, bijvoorbeeld die onmiddelijk aflopende daklijn (het minste van de wagen) Maar anders wel niet mis! Toch een vooruitgang op de enorm beu-geziene en ouderwetse 9-5.
PS: check dat mannetje in de middenconsole, kinderachtig! but cool
Merk me woordjes, zodra dit een beetje gaat verkopen wil GM Saab ineens ook niet kwijt :P
ik ben niet zo voor een opel chasis
Waarom zit iedereen hier nu ineens te kwijlen op die motoren? Het zijn dezelfde als de Insignia. Dus vermoedelijk zal daar de 2.0 CDTI twinturbo aan 180pk bijkomen.
Fijn dat Saab weer met wat nieuws komt, daar heb ik lang op gewacht! Nu word het wachten op de estate, die lijkt mij bij dit model veel mooier.
Waarom niet de 1.9 TTiD? 190 pk is toch beter dan 160?
geslaagd!
Overall gezien een zeer geslaagd model, het is niet langer oubollig, eerder modern. Ondanks dat ik zelf niet snel een Saab zou kopen, hoop ik dat het Saab wel helpt overeind te blijven want ik vind het een leuk en eigenwijs bedrijf.

@Julien m.b.t. design: kijk eens in het huidige model van de 93 naar de handrem en de raamkrabber. Ik heb het nog nooit zo mooi weggewerkt zien worden in een auto! Over dat houten dashboord van Volvo heb je gelijk, dat is echt freeking awsome qua design!
achterkant veel van de rover 75
Als grote 9-5 fan wil ik maar oordelen als ik ‘m in het echt heb gezien. Op deze en andere foto’s komt het mij niet over als een groot succes. Maar dat vond ik ook van de Mondeo & Insignia, terwijl ik die toch wel zeer geslaagde auto’s vind.

Op de foto’s ziet het interieur er echt potzwart uit en gebouwd met inferieur plastic, maar ook daar kan ik me vergissen.

Ik betwijfel ook of het een grote verkoophit zal worden. In zo’n dure klasse heeft men echt wel liever wat behoudenders… En laat ons hopen dat het met de kwaliteit toch wat beter is gesteld dan met z’n voorganger… Wie dacht dat dat allemaal zorgeloze wagens zijn, heeft het echt wel mis.
@Tombnolz:

Deze opmerking is niet meer van deze tijd!
XF, is that you?
Ik vind het een mooie SAAB. Ik zeg niet dat ik het per se een mooie auto is, maar voor een SAAB mag ie er van mij bij.

@Autoblog(Even weer fijn zeuren :P )
“Mocht je graag grip op de Saab wil houden dan kan je kiezen voor XWD.” Ik zou er “willen” van maken

En tenzij jullie de 2.0T en de 2.0T Bio als 1 rekenen zijn er dus 5 motoren. Maar mij lijkt het logischer dat de Bio en de “gewone” tweeliter als 1 gerekend worden.
Wauw!! Echt prachtig!
Zet maar voor de deur :)
wat een verschrikkelijk mooie auto !!
Het is gewoon een Insignia met wat andere logo’s. Diesel is van Fiat, 1.6 Turbo is een nieuwe Opel motor. Weinig Saab dus. Begrijpelijk maar wel jammer. Kan iemand een shop maken van de Insignia Tourer en de 9-5 dan hebben we een idee hoe de 9-5 Estate er uit gaat zien?
Zie ik nou de daklijn van een Nissan Gt-r ? ..
Jammer van die zetels die te veel lijken op die van de Buick LaCrosse. De hoofdsteunen van de oude Saabs vond ik net super qua design.
Wat is dat toch met dat fabia-swift-mini-dak wat opeens standaard schijnt te worden…?!
@peter:

De stoelen lijken er niet echt op. Maar ik vind het ook jammer dat de hoofdsteunen niet gebleven zijn. Je ziet ze wel achterin de auto terug. Maar het kan allemaal veel erger.

Het is wel weer meer saab dan ik dacht dat ze zouden maken. Goed teken! Het is ook maar een piepklein auto bedrijf. Dus ze moesten zuinig zijn met heb budget!

Knap werk!
@peter: “fabia-swift-mini-dak” Je doelt op de zwarte A-stijl, en daar is Saab al net iets langer mee bezig dan die koekjestrommels die je vernoemt.
Ik zeg INSIGNIAAA
wat een geile kont!
Awel, het is schoon.
Beauty, maar dat interieur… BAH, BAH, BAH!!!
vooral de achterlichten doen me denken aan de a6 (voor de facelift)
@Thomas: vooraan, ergens in het midden van je hoofd zitten twee bolle dingen. Je kan ze bewegen, en je kan er zelfs mee kijken. Ze worden meestal Ogen genoemd. Tip: gebruik ze eens om een Insignia en een 9-5 met elkaar te vergelijken. Je zou wel eens verbaasd kunnen zijn van de verschillen.
@Quanti: Ik denk dat je de bodemplaat bedoelt, niet het chasis (die trouwens van GM is, niet van Opel). Maar dat is niet allesbepalend, het onderstel is minstens zo belangrijk. De Vectra en 9-3 delen ook de bodemplaat, maar de ophanging is erg verschillend. En dat maakt een zeer groot verschil in comfort, rijervaring, handling enz. Rij maar eens met een Mondeo en met een V50: zelfde bodemplaat, ander onderstel. Een wereld van verschil: de Volvo deint veel meer dan de Ford, en het stuurgevoel is volledig anders.
Saab insignia?
Origineel jongens, dat vergelijk met de Insignia…
Zullen we bij de nieuwe A6 ook eens lekker gaan roepen dat het een Passat is?

Stakkers…
Gerry Goudrenette
Svenska Aeroplan AB @

Het is zeer triest dat deze notiore blindkijkers niet verder komen dan een vergelijk met de insignia ( wat trouwens een erg goede auto is) Ik meen dat deze figuren nog nooit in een saab hebben gereden. Het is jammer dat ik mijn saab 9-3 aero cabrio ’05 niet aan vreemden uitleen maar ik denk dat ze hun woorden snel zullen inslikken. de grote kudde nablaten, stakkers. Maargoed saab is nou eenmaal niet voor iedereen en dat wil ik graag zou houden.
@Gerry Goudrenette:

Helemaal mee eens! Helemaal mee eens! Helemaal mee eens!

Dat word op de lange termijn de kracht van dit zeer bijzondere merk.
Turbodrukmeters zijn cool
misschien wel een van de 1ste die in een rijdende saab 9-5 heeft gezetten..

Presentatie in Rotterdam vandaag, voor de verschillende dealers.

http://spdcms.com/saab1.jpg
http://spdcms.com/saab2.jpg

rechts ziet u de saab 9-5 aero.
Hele mooie auto.

Stille motor.
Geen prijs bekend bij mij iig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).