R.I.P. Renault Vel Satis

Auteur: , 98 Reacties

Met leedwezen maken wij bekend dat dit jaar nog de productie van de Renault Vel Satis zal worden gestopt.

Hoewel…. eigenlijk zijn we er niet zo heel rouwig om. De Vel Satis was een heldhaftige poging van de Fransen om in het hogere segment een balletje mee te spelen, een plek waar ze met de Renault 25 nog wel relatief succesvol waren. Daarna kwam de dodelijk saaie Safrane (niet zoeken, gewoon proberen te visualiseren, lukt niet) die niet echt een potje kon breken bij consumenten. Dus moest het weer radicaal anders: een inspirerend gestileerd topmodel moest voor succes gaan zorgen.

In dezelfde tijd kwam Matra met de Avantime op de proppen: in feite een tweedeurs variant van de Espace. Die auto was zo raar dat het opeens weer grappig werd en de Vel Satis lijkt uit hetzelfde design-vaatje te zijn getapt. Een hogere daklijn, een raar kontje en daardoor ook veel binnenruimte: dat waren nog eens sterke punten voor de Vel Satis. Alleen jammer dat consumenten er niet heel warm voorliepen. De Vel Satis was al ver over de houdbaarheidsdatum: zelfs in Frankrijk (waar President Sarkozy in een Vel Satis vervoerd wordt) werden in het 2e kwartaal slechts 339 kopers gevonden. In Nederland werden in de eerste 7 maanden van 2009 nog 15 exemplaren verkocht.

Nu is het dus over-en-uit voor de Vel Satis, maar liefhebbers van het genre hoeven niet te treuren. BMW bouwt de spirituele opvolger in de vorm van de 5-serie GT of anders kies je voor de A5 Sportback: niet zo’n hoog dak, maar wel vreemd gepositioneerd. Net als de Opel Signum destijd, ook al zo’n succesnummer. Maar goed: die was net als de Vel Satis natuurlijk niet premium… (via es.autoblog.com)



98 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
ge ziet ze eigenlijk nog vrij vaak rijden ook al zijn ze zo duur :D
Het was mijn livelingsauto.. Kuch kuch
Helaas is een BMW dodelijk saai (nog saaier dan een Renault Safrane). Misschien moet Renault weer terug naar de lijn van de Renault 30 (!) Jullie 16-jarigen, die allemaal dromen over BMW V8-en, zegt dit natuurlijk niets !
Ik dacht al dat hij “dood” was?
Een zalige wagen om mee te rijden, spijtig genoeg een beetje zwaar voor de motorisaties waarin hij beschikbaar was.

Maar voor die prijs kan je geen concurrent vinden met net zoveel comfort. En het is geen grijze muis.

btw de toplijn van Renault werd beter samengesteld (ook in een andere productielijn) dan de normale renaults
Heb het altijd een best mooie en bijzondere auto gevonden. Vooral de 3-deurs versie. Totaal onlogisch maar daardoor juist erg gaaf.

@Zoepie: Een V6 niet goed genoeg?
wat was eigenlijk de laatste succesvolle franse voiture in deze klasse?
vergeet die fiat croma niet ook zo’n vreemde verschijning.
Toekomstige klassieker. Bijzonder om te zien en een heerlijke reisauto met een ruim interieur. Een V6-versie met wat leuke opties mag je altijd voor mijn deur parkeren…
Een verschrikkelijk ouderwets lelijke auto minder, oefff. Nochtans kon ik z’n interieur wel smaken en ben ik van mening dat het heerlijk comfortabel rijdt.
De 25 & Safrane vind ik trouwens wel leuke dingen…
Je denkt toch niet dat de gemiddelde Renault-rijder wil worden gezien in een ontwerp fout van BMW of Audi respectievelijk GT,Sportback,dan mogen de Fransen wel eens rare auto’s tekenen,maar de beide Duitse merken zitten er nu ook behoorlijk naast.

Daarbij wil de gemiddelde Vel Satis,Avantime klant niet gezien worden in een proleten merk zoals Audi of BMW,Renault rijders onderscheiden zich liever WEL van de massa ! Let maar op, allemaal een zwarte of beige 5-serie GT,zelfde wiel,zelfde kleur leder,zelfde grote foute zonnebril ! Ditzelfde geldt voor de A5,rij je dan als 50 plusser met je LED verlichting aan en je iets strakke BOSS broek,achterin kan je geen leeftijdsgenoot laten instappen,je vrouw d’r permanent heeft altijd een deuk bij haar kruin…..

Kortom jammer dat de redactie zijn huiswerk zo slecht doet en de Vel Satis,Avantime vergelijkt met permium merken als BMW en AUDI,nogmaals de Renault klant in het TOP segment zal kiezen voor LEXUS of Volvo,Infiniti.
@Renaultfan: ben het helemaal met jou eens !!!
Ooit bij de renault-garage gewerkt. Als je ziet hoeveel motor en storings aanpassingen er gedaan zijn in de loop der jaren. Konden ze een complete archiefkast mee vullen. Deze geweldige betrouwbare auto’s zouden allemaal in de Dacia prijsklasse thuis horen.

Oud zeer…
Heb nog altijd een heimelijk zwak voor de Safrane Biturbo. Zag er zo heerlijk dik uit, zonder ordinair te zijn.

Ik hoop dat na het eerdere verscheiden van de Avantime en dan nu de Vel Satis Renault wel weer ’s een keer op de proppen komt met iets vergelijkbaar ‘anders’.
@Renaultfan

Ik durf te wedden dat Renault precies dezelfde profielschates van z’n klant heeft gemaakt. Alleen is het een klant die niet bestaat anders was het wel een succesnummer geworden…n’est-ce pas?
profielschates? Profielschets…
@renaultfan: Volgens mij leef jij in een geheel eigen wereld. Audi en BMW zijn topmerken en bieden meer dan uitstekende auto’s aan. Dit kan helaas niet over renault gezegd worden. Topklasse? Dat is echt niet aan de orde bij Renault, als dat wel zo zou zijn, dan was deze oerlelijke en technisch inferieure auto wel een doorslaand succes geworden. Maar de waarheid is hard renaultfan.
@S2000: waar komt die opmerking over saaie BMW vandaan dan? We hebben het hier over een oerlelijke Reanault mocht je dat zijn vergeten.
@rwd:
Die opmerking verwijst naar de tekst waar de 5-serie GT aangehaald wordt ! -EDIT, doe ff rustig- slecht luisteren/lezen of zoiets … ??
@ S2000.. Gelukkig niet!
Schitterende auto.
Mogelijke opvolger van mijn Citroën XM (nog zo’n schitterende limousine :D)
Beste meneer Dos,

Nogmaals,de Renault-klant volgt niet zozeer de trends in de samenleving,is niet een persoon van zien en gezien worden,een dikke klok om zijn pols of andere PC Hooft-achtige uitstraling ,zijn succes wordt niet afgemeten aan zijn auto en wil zich juist onderscheiden door voorheen te kiezen voor een Vel Satis of Avantime,onderscheidend vermogen zal zijn keuze bepalen,dus GEEN 5-serie GT of A5 voor deze klant.

Met respect voor de beide merken kiest deze klant,als hij niet bij Renault blijft en wellicht kiest voor een Laguna COUPE,Espace INITIALE of een van onze andere nice produkten,eerder voor VOLVO,INFINITY, of LEXUS.
@Renaultfan:

Veel woorden, maar de conclusie blijft hetzelfde. Die zogenaamde Renault-klant/rijder bestaat niet.
@Rick dos:

Het is ochtend. Horen wij niet te werken? ;)

Ik heb ooit in een vaag verleden met zo’n Vel Satis meegereden. Heb er helaas weinig over onthouden.

Dat houd dus in dat het voor mij niet interessant genoeg was. :D

Ik heb het model wel altijd kunnen waarderen vanwege het eigenzinnige design en de zeldzaamheid.

Mooi of lelijk maakt mij niet eens uit. Het is totaal anders dan de gemiddelde grijze massa. Waardoor het weer niet verkoopt…

Over Renault motorkwaliteit weet ik weinig. De 2 liter RS blokken ken ik wel. Daar hoor ik weinig klachten over.
@RenesisHP: Elektronica is de achilleshiel van Renault, ze krijgen het op de een of andere wijze niet voor elkaar om elektronicastoringen te voorkomen. Ik ken meerdere personen met een renault en allemaal staan ze gemiddeld eens per maand bij de dealer om storingen te verhelpen. je bent de auto dan wel weer een aantal dagen kwijt. Dus dat schiet niet op, dan maar geen “eigenzinnig design”.
@rwd: das flauwekul dat dat precies alleen met renaults zou zijn mischien renaults van 20 jaar oud meh dat hebt ge met alle auto’s van 20 jaar oud.
Jammer zeg we hebben er sinds oktober zelf een uit 2002 en bevalt ons prima!:D Ruimer dan een BMW 5 serie of Mercedes E klasse en tegenwoordig voor niks te koop. Ik zou m zeker aanraden
And it’s gone finally
nu maar hopen dat ze een mooie plaatsvervanger neerzetten
Renaultfan heeft zó verschrikkelijk gelijk.
Ach ja. Aardig auto, veel storingen inderdaad. Ik vond het altijd jammer dat de Avantime de grotere flop was. Hoewel men, bij Renault zelf bijvoorbeeld, nog wel eens wil betwisten dat’t een flop was; de taak van de Avantime was het neerzetten van de designrichting voor de komende jaren. En dat heeft hij (’t is eigenlijk ‘zij’, denk ik) gedaan. Een Vel Satis kom je nog redelijk vaak tegen, een Avantime zou je bij een zeldzaamheid kunnen noemen. Rightly so, perhaps. Ik kijk altijd even om.
bij=bijna, dat mogelijk duidelijk zijn.
@renaultfan, deftig hoor

jammer dat de vel satis weggaat, liever 1 vel satis dan 10 e-klasses..naja das nie waar dan verkoop ik de e klasses en koop een vel satis..

mja tegenwoordig heeft half leaserijdend nederland maar 4 dingen in zn ofgen, of 4 ringen of 4 blokjes
@jan1666:
Mee eens ! Kuddediergedrag en het overnemen van elkaar van dat VW’s, BMW’s etc de beste auto’s zijn. Betrouwbaar zijn de ervaringspechstatistieken: en die laten al jaren zien dat je het beste maar een S2000 kan rijden ……
@S2000: Jouw meningen inzake milieu is dan zeker geen kuddediergedrag? Napraten van milieulobbyisten is zo geen eigen mening hebben.
Kiezen voor het beste wat iemand op automobielgebied wil hebben binnen zijn/haar budget is geen kuddediergedrag. Kiezen voor een dikke BMW is verre van dat in deze roerige tijden.
@rwd: ik bedoel de Duiste auto als totaal. 80% van de Nederlanders heeft of droomt van een Duitse auto. Ik niet: ik droom van een goede, mooie, betrouwbare auto waar niet 80% van de bevolking in rijdt. Uiteraard mag ieder ander op zijn eigen manier tot zijn keuze komen. We leven nog steeds in een redelijk vrij land. Wel tijd dat er wat harder opgetreden gaat worden !
@S2000: Tegen wat moet er opgetreden worden dan? Aso’s op de weg of ander gespuis?
Renaultfan heeft zo ongelijk, dat zijn adoratie gewoon genant aan het worden is.
@S2000 wie is er hier 16 dan?
OT: ik vind het zelf niet zo’n bijzondere renault, ik vind die renault alpina erg mooi.
@arnold:
Bedoel je de Renault Alpina of de BMW Alpine ??
Je bent denk ik nog maar 12……
@arnold:
Bedoel je de Renault Alpina of de BWM Alpine.
Ben jij wel ouder dan 12 ??
@RenesisHP

Ben ook aan het werk. Thuis. ;)
@Rick dos:

Same here. ;)
@rwd.

Dat geld dan zeker voor de luxere modellen? De sportieve modellen hebben een beter imago.

Een Phase 1 Clio RS 2.0 is behoorlijk probleemloos op de normale slijtage na. Dit zelfs met lichte tuning.

Zo weet ik nog meerdere oudere modellen die over het algemeen best goed blijven functioneren met goed onderhoud.

Elektronica is voor meerdere fabrikanten een achilleshiel. Sommige hebben dit ondertussen al een beetje onder de knie, sommige nog zeker niet.
Dit is overigens niet vreemd met de alsmaar toenemende hoeveelheid elektronica in een auto.
Ik ben het helemaal eens met Renaultfan. Natuurlijk is het met zo’n nick moeilijk om helemaal objectief te blijven, maar hij zegt precies waar het op staat.
Mijn vader valt typisch in die doelgroep. Wil niet gezien worden in een bmw, mercedes omdat het, naar zijn mening, totaal niet onderscheidende merken zijn. Hij geeft de voorkeur aan een auto die anders is en bij de massa vaak niet in de smaak valt.
De reden waarom de Vel Satis, Avantime niet goed verkochten komt volgens mij meer door het feit dat de Renault rijder geen waarde hecht aan het premium segment. Zij zullen sneller meedoen aan het middensegment en blijven daarom liever de voorkeur geven aan de Scenic, laguna etc. ook al is een premium merk wel in het bereik.
@Notorious: Maar dan neem je dus op de koop toe, dat je inferieure elektronica aan boord hebt.
@Jan1666: Kuddediergedrag?! Dus mensen die voor een BMW kiezen doen dat puur omdat anderen er ook een hebben, ha ha
gelukkig niet! :)
Er zijn ongetwijfeld betere auto`s, maar ik ga geen Lexus rijden omdat die technisch op sommige punten beter is, meestal (lijkt me) koop je iets omdat je het zelf mooi vind
@rwd: Nee natuurlijk niet. We hebben elke keer een nieuwe auto gekocht, zo om de 2/3 jaar (140.000 km). Een aantal jaren terug, ik geloof 2003/2004, hebben we één auto gehad die regelmatig met elektronische problemen te kampen had. Toen heeft mijn vader een overstap naar een ander merk overwogen maar uiteindelijk, in goed overleg en een aantrekkelijk aanbod, toch wederom voor een Renault model gekozen. Sindsdien nooit weer problemen ondervonden.
God Save Renault!
In een Phase II Laguna zal je me nooit zien, maar god wat ben ik verliefd op de Safrane! Heb er eens mee naar Frankrijk op en neer gemoeten, alleen gestopt voor sap, en ik kwam er uitgeruster uit dan ik thuis instapte. Heerlijke auto om in te cruisen, gaat niets boven. :D

De Avantime en Vel Satis konden bij mij echter geen potjes breken, ze zullen gedacht hebben dan als ze hem maar onlogisch genoeg maakten, het vanzelf Frans zou lijken en het wel zou verkopen… not! :?
Als renaultfan gelijk zou hebben(heeft hij niet in mijn ogen) betektent dit dat ongeveer iedere autorijder een auto koopt met in gedachte hoe de rest van de wereld hem zal zien. Als ik een auto koop maakt het mij niet uit hoe ik bekeken zal worden, ik zal in de prijsklasse waarin ik een auto mag kopen de auto kopen die mij in een totaal plaatje van exterieur/interieur/rijgedrag het meest aanspreekt. wat andere van die auto vinden interesseert mij niet.
Jammer dat het over en uit is voor deze mooie bak, eindelijk eens een verfrissend/appart ontwerp ipv al die Duitse grafbakken van premium saaie autobrouwers….

De bewuste Safrane/Vel-satis rijder stapt over op de C6 van Citroën denk ik. Daarbij heb je ingetogen stijlvol design met heerlijk Citroën comfort, gebouwd in een land dat wél goed was in de oorlog…..

;)
Misschien niet de mooiste, maar wel bijzonder. En zoals Rueben al aangaf een fantastische reisauto. Zelden zo comfortabel gereden. Miskent talent, zoals ook 1 van de Autovisie schrijvers in het verleden eens opmerkte, na opgebiecht te hebben er 1 te hebben.
miskend*…
Ze proberen tenminste deze auto niet in leven te houden om toch maar kassa-kassa te hebben, want dat lukt toch niet. Zaak is de handdoek steeds op tijd de ring ingooien.
Mijn buurman en z’n hele familie rijden al hun hele leven Renault (momenteel Kangoo, Scénic & 2x Mégâne) en een goede vriend van me heeft er samen met z’n pa wel een dozijn (Kangoo, Twingo, Trafic, 19 cabrio, 2 x Caravalle, Clio, Alpine A610, 3x 5…), dus ik zou zeggen, de Renaultklant bestaat zeker wél.

Ik hou niet echt van het merk en heb wel al wat klachten gehoord over de elektronica, maar ze rijden naar ’t schijnt niet verkeerd. M’n vader (notoir Franse auto’s-hater) was vol lof over de Scénic-huurmagen met 1.5dci…
@Tombnolz:

Duh! Maar dat is een andere dan wat men hier wilt doen geloven…
Aaahhhh wat jammer nou……
Interesante discussies hierboven.
Ik denk ook, dat een echte Renault-rijden niet zo snel overstapt naar een Duits merk als een BMW of Audi. Maar ik denk ook niet, dat ze snel overstappen naar een Lexus, Infiniti of een Volvo. Ze gaan eerder over naar een andere Franse auto.

In het geval van de Vel Satis denk ik, dat ze gewoon hun stijl aanpassen :-)
@L-Fred: Zo denk ik er ook over!
Spijtig dat het licht uit is voor de vel satis. Mijn opa heeft een safrane gehad en dan was een rijdend tapijt. Heerlijk om in rond te cruisen. Nu heb ik ook gelezen dat renault waarschijnlijk geen opvolger gaat maken omdat het hun gewoon niet lukt om in dit segment te verkopen.

Ik ben zelf een renault rijder en ik ben idd het type niet dat naar bmw of audi zal gaan. En dat is ook niet nodig, een beetje variatie op de weg is leuk
L-Fred

Precies. M’n vader heeft over een periode van z’n kleine 40 jaar 14 verschillende Renaults gehad, naar alle tevredenheid overigens. Heeft uiteindelijk toch het merk verlaten, maar niet voor iets Duits (Jaguar, jongensdroom).
Zelf rij ik met een Avantime. Alhoewel ik de Vel Satis in vergelijking wat braaf vind, geef ik wel andere commenters gelijk dat een Vel Satis nog altijd origineler is dan weeral dezelfde BMW of Audi.
Ik heb me altijd rotgelachen om zowel de Vel Satis als de AvanTime. Ze mogen dan wel ruim van binnen zijn maar de buitenkant is IMO mislukt. De ontwerpen zijn wel typisch Frans (eigenwijs!), alleen als je denkt dat je daarmee de markt kan veroveren, think again of: pence deux foix (pardon my French)!
Nee rouwig ben ik niet om de stopzetting.
De klant die Renaultfan beschrijft bestaat zeker wel. Het zijn er alleen niet heel erg veel..
Ik heb een paar keer een VelSatis gereden en als je er in zit valt het op hoe stil, ruim en soepel deze auto is. Op deze 3 punten doe je naar mijn mening een stapje terug als je overstapt naar een A6 of 5 serie. Maargoed, die hebben hele andere kwaliteiten.

Ik hoop dat Renault snel weer met een grote dikke hatchback aan komt zetten. Eentje die een iets minder lompe uitstraling heeft maar wel bijzonder is!
Hij volgt de trend, er worden geen Omega’s en Senators meer gemaakt en ook geen Scorpio’s; Cadillac heeft het geprobeerd en Saab gaat het weer proberen.
De massa fabrikanten moeten zich van de consument duidelijk bij massa houden en verder basta. Dit betekent wel dat wij door ons kudde gedrag onszelf beperkingen opleggen van 3 – 4 merken in het hogere segment…totdat de Chinezen gaan komen
en terecht! zulke lelijke hokken mogen de weg toch niet op
@alfa159TI: helemaal me eens ;-)
Werden die dingen nog steeds gemaakt dan?
Waren leuke wagens, maar no way in hell dat ik zoveel geld voor een Renault zou neer leggen.
Avantime was mijn favoriet :)
het beste kwaliteits product dat renault produceerde. Het was een fantastische auto!
Tja al bleef ie nog 3 jaar in productie, veel meer zouden we hem toch niet zien (gelukkig maar)
Het lelijke eendje
ja, wie geeft er nu ook zoveel geld aan ne Renault???
Ik niet, voor dat geld een Audi A5 Sportback, zeker weten! ik zal er niet om treuren hoor, nu ze hem niet meer maken.
Erg jammer dat de Vel Satis dood is verklaard! Hopelijk betekent dit dat er een nieuwe Renault komt in deze klasse! :D Maar ik begrijp wel waarom de Vel Satis geen succes is, hij is gewoon allang over zijn houdbaarheidsdatum heen, het wordt tijd voor een vervanger!

PS: rijdt Sarkozy echt een Vel Satis? Hij had toch een C6 (veel betere keus ;) )?
Tot nu toe 71 reactie’s op dit artikel GEWELDIG !! In vergelijking met andere berichten eerder deze week een prachtig aantal !!

Toch heel veel mensen die iets hebben met deze prachtige automobiel !!
De Vel Satis is de enige Renault waar ik vrij veel respect voor kan opbrengen. Het navigatie systeem niet meegerekend.
Op vakantie in Tsjechie heb ik deze auto’s nog wel vaak zien rijden.
Een renault van > 25k is niet realistisch Dat blijkt maar weer
Eerst vervloekt, nu uiteindelijk is ie een tikkeltje vreemd, maar toch mooi.
Ik vind dat de kop en achter lampen totaal niet bij elkaar passen.
niettemin, Hulde aan de Vel Satis!!
Er komt wel degelijk een opvolger van de Vel Satis, enkel onder andere naam en ook met totaal andere vormgeving/concept.
Naar alle waarschijnlijkheid (95% kans) wordt het een gerebadged Samsung SM7. Die dan op zijn beurt vele onderdelen en platform gebruikt van een Nissan Teana of toch de opvolger ervan.
De styling hiervan zal conventioneler (lees : doodsaai zoals Duits) zijn.
Dieselmotoren komen van Renault, maar benzine motoren zouden van Nissan VQ-engines komen. Al dan niet met hybride.
@ Renaultfan : Je hebt 100% gelijk.

@ RDW… zucht…. met je electronica storingen.. Ik heb het al 100 x getypt ongeveer.. maar goed, nog maar een keer voor mensen die eeuwig borrelpraat verspreiden van 9 jaar terug: Kijk de ADAC pech cijfers eens na.. Ik ga niet eens meer de moeite doen deze voor je te plakken in dit bericht. Zoek ze zelf maar op.Daar zie je dat Renault in bijna alle modellen bij de top hoort in de MINSTE pechgevallen de laatste jaren. Ik ontken niet dat dit het omgekeerde het geval was een jaar of 8/9 terug, alleen is de situatie nu 180 graden omgekeerd. CHECK YOUR FACTS of ga naar http://www.sesesamstraat.nl toe.
Ah, we leven in een wereld tegenwoordig waar mensen kopies van kopies van kopies zijn.

Kuddegedrag?Jawel meneer !De buur een audi A6?Dan ik ook een A6, en liefst met minstens één optie extra!

Kijk bv maar naar de jeugd tegenwoordig, is het zelfde verhaal als die auto’s.Zelfde kapsel, zelfde klederdracht en zelfde mentaliteit.

En is er dan één buitenbeentje, dan wordt die toch gewoonweg buitengepest of genegeerd?Maar dat buitenbeentje blijkt soms wel iets meer te kunnen en rijdt gewoon even goed, of in sommige gevallen wel béter ;)

Lang leve de buitenbeentjes!Hoera voor orginaliteit !
Ik vond het toch een heel apparte wagen (exterieur), Het interieur was toch echt teveel Renault.
Het is nou weer zo jammer dat het hele gedoe met duitse merken vs. anderen erbij gehaald moet worden. Het zat er natuurlijk al aan te komen dat de vel satis geen geweldig succes zou worden, daarvoor is hij te eigenwijs en valt de styling bij veel mensen niet goed in de smaak. Ook is enig verglijk met voornamelijk BMW niet van toepassing, deze auto acteerde in een geheel andere klasse. Een eigen klasse zou je wel kunnen zeggen, nouja misschien met de c6. Dit is tevens een zeer mooie klasse, eentje die zorgt voor wat kleur in de hele autowereld. Dit is wel iets waar je maar weinig duitse merken op kan betrappen. Mede daarom zijn de commentaren van bv. Rick Dos al bij voorbaat al nutteloze toevoegingen, het gaat er niet om of deze auto opkon tegen het duitse premium of degelijkheid. Het continu terugvallen op de (laten we eerlijkzijn) saaie en irrelevante argumenten doet alleen maar af aan het waardige afscheid dat deze auto verdient. Deze auto zal worden wat de vele generaties a4tjes, 3/5-serietjes ed. nooit zullen zorden: een klassieker.


Daarom zeg ik dus;

We zijn een productie auto armer, maar een toekomstig klassieker rijker!





*Ga de kermerken van een echte klassieker maar eens langs en de Vel Satis komt er akelig mee overeen.
Het is nou weer zo jammer dat het hele gedoe met duitse merken vs. anderen erbij gehaald moet worden. Het zat er natuurlijk al aan te komen dat de vel satis geen geweldig succes zou worden, daarvoor is hij te eigenwijs en valt de styling bij veel mensen niet goed in de smaak. Ook is enig verglijk met voornamelijk BMW niet van toepassing, deze auto acteerde in een geheel andere klasse. Een eigen klasse zou je wel kunnen zeggen, nouja misschien met de c6. Dit is tevens een zeer mooie klasse, eentje die zorgt voor wat kleur in de hele autowereld. Dit is wel iets waar je maar weinig duitse merken op kan betrappen. Mede daarom zijn de commentaren van bv. Rick Dos al bij voorbaat al nutteloze toevoegingen, het gaat er niet om of deze auto opkon tegen het duitse premium of degelijkheid. Het continu terugvallen op de (laten we eerlijkzijn) saaie en irrelevante argumenten doet alleen maar af aan het waardige afscheid dat deze auto verdient. Deze auto zal worden wat de vele generaties a4tjes, 3/5-serietjes ed. nooit zullen zorden: een klassieker.
Daarom zeg ik dus;
We zijn een productie auto armer, maar een toekomstig klassieker rijker!
*Ga de kermerken van een echte klassieker maar eens langs en de Vel Satis komt er akelig mee overeen.
@T-Spark: *buiging* Totaal mee eens…
@T-Spark:

Als je mij ergens op wilt aanspreken dan moet je wel eerste begrijpen wat ik gezegd heb.

Ik stel nergens iets over het design van deze auto, want ook ik ben wel te vinden voor de eigenwijsheid van de designtaal van Renault. Sterker nog ik ben meestal nog de meest vocale advocaat voor zulk soort eigenwijsheid.

Als er echter onzin wordt gespuid zoals Renaultfan dat deed, dan wil ik daar wel op ingaan.

Iedereen op dit blog wilt elkaar in een hokje duwen. Rij je een MX-5? Dan ben je een kapper. Rij je een cabrio met het dak dicht? Dan ben je niet goed bij je hoofd en zouden ze je auto moeten afpakken.

En nu komt Renaultfan langs en die wilt mij gaan vertellen dat er een bepaalde Renault-rijder is. Een Renault-rijder met een bepaalde dedain over zich die zich beter voelt dan een ander. Dat kan, maar als dat een Renault-rijder typificeert dan klopt dat niet met de werkelijkheid. De werkelijkheid is immers dat deze auto’s een flop zijn. Daarmee kun je concluderen dat de type Renault-rijder zoals aangehaald gewoon niet bestaat.

Maar goed, wellicht hebben we hier te maken met een klassieker. Tijd zal het leren…
Niemand kan ontkennen dat Renault (veel meer dan bv Citroen) een van de grootste vernieuwers is in de autobranche, de 5-deurs, de MPV, de Twingo, Renault innoveert en anderen volgen.
Maar bij innovatie is een ding belangrijk : je timing, kijk niet gek op als we over een jaar of vijf modellen a la VelSatis bij andere merken gaan terugzien, Europa vergrijst en dit soort auto’s zijn gewoon praktisch zeer zeker voor ouderen, dsan wil je niet meer in een buikschuiver zitten!
de enige hinder die een fabrikant heeft om door te gaan waar ze mee bezig zijn ..

= gebrek aan consumenten ..

want die zijn (gelukkig) de baas ..
nou nog even terug over dromen van duitse auto
bij veel mensen ligt of de voorkeur naar franse auto’s
of naar duitse of amerikaanse of japanse auto’s
ieder heeft zijn voorkeur klaar.!
Tja…als je zeker weten in de grootse flop ever wil rond rijden: koop dan een Vel Satis.
Laten we wel wezen:
Naast de boel nadelen die een Renault (zoiezo) met zich mee brengt…heeft dit specifieke model ook een hoop voordelen.
Bijvoorbeeld:
Hij zal nooit gestolen worden.

Daarnaast voorzie ik ook nog mogelijkheden voor de graaiende veel verdiener die ‘down to earth’ wil zijn.
Met deze auto weet je zeker dat je ook af en toe flink wordt uitgelachen.

Niet door mij overigens…..
Want hoewel ik niks goeds kan zeggen over de kwaliteit….de modellen van Renault van begin deze eeuw zijn werkelijk prachtig. Kunstzinnig haast.
@ Rick Dos, er is inderdaad sprake van een misverstand. Mijn excuses hiervoor, de aard van geschreven berichten zorgt in mijn ervaring wel vaker voor berichten die verkeerd overkomen. Ik snap je punt en respecteer dat punt ook.
Ik zal hem missen.Not.Een van de renault wanproducten van de afgelopen jaren.Je koopt ze voor een prikkie
Ik ga niet zeggen dat ik hem mooi vind. Ik ga wel zeggen dat ik hem leuk vind en zeker zou willen bezitten. Echt een gave auto. Maar dan nog liever de Avantime. Nóg een stukje bijzonderder.

@ de sjonnies; Heel erg waar. Zal ik dan maar Renaultfan worden? Oh, die naam is al bezet zie ik hierboven. Dan maar niet hè… ;)
Zonde, ik vond hem echt vet, de andere autos in zn klasse waren in alle opzichten beter.

Maar die kan ik niet 2e hands betalen en de vel satis wel. das een boel auto voor weinig geld!
Blijft echt wel een gave auto, dat aparte design, net als de AvanTime, vond ik erg mooi!
@Renaultfan ik heb zelf de trainingen van de R. Veelstaatus gevolgd en zij wilden wel degelijk de aanval openen op de BMW en de Mercedes benz.
Ik vraag me af of jij wel echts iets weet over de gemiddelde Renault klant.
@ Rick Dos,na een week bekijk het aantal reactie’s nog eens op het bovenstaand artikel,deze vind ik in verhouding met andere berichten bijzonder veel.

Graag reageer ik nog even op uw reactie’s waarin u mij verdenkt van het geven van een bepaald dedain aan een Renault rijder,ik wil u vragen minder snel te reageren,de inhoud van iedere reactie goed te lezen (ook aal eandere overigens!) dan kunt u ook tot de juiste conclusies komen ,uw reactie’s zijn inhoudelijk kortzichtig en niet of nauwelijks onderbouwt met enig inhoudelijk commentaar dit vind ik een gebrek aan uw manier van communiceren.Ik respecteer een ieder zijn mening,ook de uwe,mits kort,tot uitgebreid onderbouwt,deze kwaliteit kent u niet begrijp ik,moet u aan gaan werken !,maakt een mooi mens van u !
de vel satis was een prachtige auto zoals trouwens alle renaults. ik rij 20jaar renault en ben zeeeeeeeeeeeeeeer tevreden moet geen duitse auto of jap hebben al krijg ik ze gratis groeten van een renaultfan voor het leven
Aparte wagen,kennis heeft deze wagen gekocht van de eerste generatie2.2 diesel,na 60 000km verkocht wegens vele defecten….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).