Fiat Punto Evo (“opvolger” Grande Punto)

Auteur: , 100 Reacties

De Fiat Grande Punto is dood, leve de Punto Evo! Zoals we al vreesden is het lekkere Maserati-neusje van de Grande Punto verdwenen en moeten we het nu doen met een ???-neusje. Wat het voor moet stellen weet ik niet, maar mooi kun je het niet noemen.

Wel heeft Fiat (naar eigen zeggen) de Grande Punto zodanig onder handen genomen dat een nieuwe naam gerechtvaardigd is. Zo is het complete interieur (incl. stoelen) vernieuwd, uiteraard met betere, mooiere en zachtere materialen. Ook is er nu een knie-airbag leverbaar.

Het grootste nieuws zit echter onder de motorkap, want daar vinden we voor het eerst een 1.4 liter grote benzine motor met MultiAir techniek. En dat is een primeur voor Fiat (de motor is al te vinden in de MiTo). Ook is de tweede generatie 1.3 Multijet diesel onder de motorkap te vinden.

Een andere primeur voor de Punto Evo is het “Blue&Me–TomTom” systeem. Blue&Me ken je waarschijnlijk al (stemherkenning, telefoon, muziek etc), maar nu is dat dus gekoppeld aan een TomTommetje. Wel zo handig natuurlijk, voor de drukke zakenman ofzo?

Specificaties geeft Fiat nog niet, maar ze beloven wel dat alle motoren van de Punto Evo voldoen aan de Euro V norm. Ook zijn alle modellen voorzien van een Start&Stop-systeem. Tevens is Fiat zo sneaky geweest om de nieuwe Punto iets langer te maken (4,06 vs 4,03). Waarom ze dat gedaan hebben?

a) Ongetwijfeld beter voor voetgangerveiligheid
b) Meer oppervlak = groenere energielabels = kassa

Hoewel Fiat het nog niet vermeld is er een grote kans dat bepaalde uitvoeringen van de Grande Punto gewoon leverbaar blijven. Het zal dan een soort budget uitvoering worden (zoals de Punto Classic dat nu is). Of de Punto Classic ook nog leverbaar blijft is niet bekend.

De verkoop van de Punto Evo start in de tweede helft van oktober.



100 reacties

Als dat de nieuwe design-stijl is van fiat zijn ze zeer slecht bezig de grande punto is gwn veel mooier.
Trendgevoelige update, graag meer indentiteit.
Lijkt wel alsof de neus van een Rover 100 op een Punto is geplakt. Waarom, Fiat, waarom?
Mamma mia! Waar is die mooie Maserati neusje. Geen verrassing zie hier
Voorkant is een ramp! Achterkant is wel beter geworden….
Vind hem niet echt lelijk maar zie toch liever m’n eigen Abarth.
Hoewel ik de vorige wel ietsje mooier vond, vind ik deze zeker ook niet slecht. Hij is iets steviger geworden. Ik vind hem eignelijk gewoon best wel mooi, zeker in vergeleiking wat er nog meer rond rijdt in die klasse.
Gemiste kans, zag er vroeger imo beter uit, maar misschien is de kwaliteit en de afwerking erop vooruit gegaan. Iendien niet dan ziet het er slecht uit voor deze Fiat.
Wat een gedrocht.
Neus (grille) is duidelijk geïnspireerd op de 500.
eerst dacht ik:omg wat is dat een lelijk ding

maar nu..is tie neit lelijk meer

gewoon wennen mensen! (tis neit zoiets als de multivlaai van fiat, die was pas echt mooi(juist ja..)
guitig smoeltje..zelfde soort grille als de aston martin alleen dan een dikke lip ertussen
Ik vind het meevallen. Kwestie van wennen.

Het valt me heel vaak op dat vele lezers klakkeloos de mening van Autoblog overnemen. Mss bang niet meer bij de gang te horen? Geen idee :P
hé bah
In het zwart met de honingraat-grill ziet de Punto Evo er een stuk beter uit!
Ik vind autoblog de laatste tijd wel erg suggestief schrijven. Beetje overdreven als je het mij vraagt. Ik vind het een mooie auto en een prima evo!
@rossi..niks te zien

@relief, kan, ik heb vaak me eige mening en vaak komt er gezeur van dus zou t me niks verbazen
voorkant is duidelijk geïnspireerd op Aston Martin.
En wat zal zo’n multair motor dan wel verbruiken/uitstoten/presteren? Zijn er daar al ergens cijfers over te vinden? Ik zou de Punto Evo eens naast de golf 1.4(heel veel letters, onder andere een i een f en een s) willen zetten.
@ MAX

Vind dat autoblog soms een mening/signaal afgeeft wat eigenlijk niet moet.

De poster mag wel zijn mening geven in het stukje maar niet schrijven “Zoals WE al vreesden” misschien denkt ruben er wel heel anders over. op deze manier behoud je objectiviteit.

@ Robbie
opbouwende kritiek jeweettoch.
@Laue: Ik denk dat in dit geval Ruben (en de rest van de redactie) er net zo over denkt ;) Check ook Ruben’s artikel over de facelift…
Fiat belooft dankzij de MultiAir-techniek 10 procent meer vermogen, 15 procent meer koppel en 10 procent minder verbruik. De uitstoot van fijnstof neemt af met 40 procent, die van koolmonoxide eveneens met 40 procent en die van stikstofoxide met 60 procent.

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Fiat-MultiAir-revolutie-in-motortechniek.htm
Maar 10% minder dan wat hé?
@bert

vergelijk je de prijzen dan ook ff van een goed uitgeruste fiat een een golf?
@ Robbie

Ruub noemde ik ff als voorbeeld, maar het gaat erom dat AB.nl onafhankelijk en neutraal overkomt.

ja sorry, mijn communicatie training begint op te komen. ;)
@Laue: als je nieuws zonder mening wil dan weet ik nog wel eens paar sites voor je ;)
@Jan

Ik ben niet zo Fiat minded – maar als Fiat z’n technologie weet te verkopen zoals het de CommonRail verkocht heeft, kunnen we de Multair binnenkort misschien bij Volkswagen ea. terugvinden. Zeg maar een 1.4 150 pk DSG Golf die met minder dan 5 liter 100 kilometer ver komt ofzo.
Niet slecht, goede timing, en zo’n verandering is het nou ook niet…
Bert, helaas . Fiat maakt dit keer niet de fout als met CR de Multiair technologie te verkopen. Ze hebben uitdrukkelijk aangegeven het never te verkopen. Lekker zelf ontwikklen voor de anderen was hun commentaar .
@johnny m: ze kunnen het natuurlijk wel in licentie gegeven aan andere merken. Dat doet Bosch ook met de CR-techniek.

Op die manier kan FTP sneller de investeringen terug verdienen.
@bert,

Ik denk dat je beter de punto met een Polo kunt vergelijken en najuist de bravo met een golf;)

Ik rijd zelf een punto en qua ruimte kom ik een hoop tekort t.o.v. een golf
Het huidige model Grande Punto vind ik er goed uitzien in sommige lichte opvallende kleuren, zoals rood of wit, maar in donkere kleuren kloppen de verhoudingen totaal niet.
Ook heb ik mijn twijfels wat de betrouwbaarheid betreft, en de zeer magere garantie (2 jaar dacht ik) die FIAT geeft belooft ook weinig goeds (geen vertrouwen in eigen product).

Die nieuwe naam vind ik raak gekozen, en ’t interieur (zal wel de duurste versie zijn, maar soit) lijkt erg aantrekkelijk. Facelift zo aan de foto’s te oordelen goed geslaagd.
@ Johnny M

wilde al zeggen, VW heeft ook meer aan de CR techniek gemaakt dan fiat denk ik.
Teveel met de mode meegegaan. Jammer. Maar niet zo erg als ik had verwacht zo in kleur gespoten iig. Interieur is er wel flink op vooruit gegaan!
Oeps,

ik dacht dat Fiat de CR in licentie geeft, en dus kassa kassa doet bij elke verkochte Common Rail dieselmotor.

(En niets tegen Fiat hoor. Ik heb gewoon schrik van het betrouwbaarheidsverhaal dat rond Fiat hangt. Al slaan die verhalen meestal nergens op – rij al jaaaren probleemloos met Renaults en daarvoor met een BMW die onder andere pardoes z’n motor verloor. En hier op’t werk staat een manusje-van-alles Croma met 450.000 km op de teller zonder enig rammeltje).
Maserati neus?? Ik vond het eerder op een Audi grille lijken
laue , ik heb het een paar keer gelezen maar snap je niet :)
Een Renault-neusje….
In het zwart is hij wel mooi!


De Punto is en blijft mooi , voor & na de facelift.
Robbie , nee , zelf ontwikkelen heeft Fiat uitdrukkelijk gezegd. Of het daar ook bij blijft weet ik niet maar ik kan me er wat bij voorstellen.
Toendertijd met de CR verkoop hadden ze geld nodig , en nu veel spijt ervan.
@johnny m: pfff, ontwikkelen is iets anders dan in licentie geven!

FPT heeft de Multiair techniek zelf ontwikkeld, daarna kan je het toch in licentie geven aan andere fabrikanten. Die betalen jou dan geld om gebruik te mogen maken van die techniek (ze hoeven het dan dus niet zelf te ontwikkelen).

Dit is iets anders dan de Bosche-Fiat deal mbt CR. Toen heeft FTP de techniek verkocht aan Bosch en vervolgens kon iedereen een licentie kopen om er gebruik van te maken.

Als Fiat nu de techniek zelf in eigendom houdt en het vervolgens aan een heleboel fabrikanten in licentie geeft kunnen ze veel meer geld verdienen.
Op
http://www.wintonsworld.com/cars/carnews/carnews-2009/Fiat-Multair.html
vond ik dit :
“Fiat officials at a press conference declined to say how much extra cost would be added by the new device, which can be fitted retroactively to current engines. Fiat would be licensing other manufacturers to use Multair.”
@Bert: sorry, had je opmerking even over het hoofd gezien :D Maar goed om te zien dat Fiat het zelf ook al heeft toegeven. Nu moet johnny ons wel geloven ;)

@johnny m: Fiat zegt het dus zelf ook:

“Fiat would be licensing other manufacturers to use Multair.”
http://www.wintonsworld.com/cars/carnews/carnews-2009/Fiat-Multair.html
Als ik mn scherm op de kop houd, zie ik gewoon de gril van een Aston martin.
Leuk te lezen dat Fiat een wereldauto ontworpen heeft op basis van de Nederlandse milieulabel systematiek…

OT: over het algemeen vind ik een facelift nooit een verbetering ten opzichte van het originele ontwerp. Ergens ook logisch, facelift is aanpassen aan huidige mode, origineel is mode van toen, maar dan wel toegepast op het hele ontwerp.

Meest nieuwsgierig naar de Multi-Air motor. Reductie van fijnstof en NOx legt de lat hoger. De verbruiksverbetering maakt het de hybriden weer lastig. Wanneer komt Toyota eens met een fatsoenlijke motor in die Prius :-)
Zonde! De Grande Punto is echt heel mooi. Maar deze voorkant..
Robbie, pfffff : nee , zelf ontwikkelen heeft Fiat uitdrukkelijk gezegd . Als ze dat , in ieder geval tot voor kort , aangaven dan kan er toch geen sprake meer zijn van in licentie uitgeven aan andere fabrikanten ????
@johnny m: weet je wat in licentie geven betekend? Volgens mij niet…

– FPT doet de ontwikkeling
– Fiat ‘koopt’ een licentie om de techniek te mogen gebruiken
– Alfa ‘koopt’ een licentie om de techniek te mogen gebruiken
– Chrysler ‘koopt’ een licentie om de techniek te mogen gebruiken
– XXX ‘koopt’ een licentie om de techniek te mogen gebruiken

Bij XXX kan je elk willekeurig merk invullen. En waarom zouden ze dat niet doen? Fiat heeft de ontwikkeling ZELF gedaan, de techniek is (en blijft) hun eigendom. Alleen geven ze toestemming aan (bijvoorbeeld) Volkswagen om tegen betaling(!) gebruik te maken van de revolutionaire techniek.

FPT is en blijft dan het enige bedrijf dat de ontwikkeling doet. Het is wel zo dat de techniek wordt toegepast door meerdere merken.

Maar zo vreemd is dat toch niet? Toeleveranciers zoals Bosch, Magneti Marelli etc etc doen niks anders. Ze ontwikkelen een techniek en automerken morgen daar vervolgens (tegen betaling) gebruik van maken (en geven er hun eigen naam aan). Het zou dus zomaar kunnen dat Volkswagen Multiair gaat gebruiken onder de naam ‘MultiLuft’ oid. Is dat slecht voor Fiat? Nee!

De consument weet zoiets toch niet en Fiat krijgt ook nog een eens leuk bedrag per verkochte auto. Op die manier ontstaat er schaalvergroting en zijn de investeringen sneller terug verdiend.
er plakt precies een omgekeerde Aston Martin-grille op!
Ik vind de huidige GP (met witte koplampen) nog steeds het mooist. Gelukkig blijft die gewoon bestaan. Houdt de Abarth de huidige neus of gaat die ook mee. Anders is over een jaar de keuze snel gemaakt. Geen Evo Sport maar een Abarth Grande Punto.
Niet mooi!
Waarom van die opzetstukken voor en achter, echt een wtf momentj……
Zijn beugeltjes in de mode tegenwoorig? Peugeot 107 heeft er al 1 gekregen, nu ook al de fiat grande punto :(
Ach ik ben blij met het nieuwe model, dan is de originele, mooie versie weer goedkoper tweedehands ;)
Het is inderdaad wel echt een AM neus op de kop, goeie vondst Jan 1666
koreantaxiproductions
gadverdamme, Fiat ging zo de goede kant op! de Grande Punto was gewoon een heel erg mooie auto! Nu lijkt het wel een Matiz
Mooi, hoe je een beetje van de 500 er in kan herkennen.
Wat zonde, ik vond de vorige Grande Punto één van de leukste kleine auto’s, deze zou ik nooit kopen. Het interieur is wel opgeknapt, het uiterlijk vond ik niet echt verouderd, dat had zo mogen blijven.
Robbie ,beste jongen . Je kan mij de vraag stellen waaronm ze dit of dat niet doen (!!??). Ik ben geen Marchione maar die heeft verkondigt dat de rest zo”n systeem maar lekker zelf gaat ontwikkelen. Ja natuurlijk kunnen ze er geld aan verdienen , dat is echter niet altijd de eerst optie voor een bedrijf.
Waat de toekomst brengt , tja . Alleen jij weet het al merk ik :)
ok de toekomst is dus volgens de engelse tekst , goede zaak , kunnen ze geld verdienen eraan.
Deze foto vertekend overigens wel behoorlijk, ik heb ergens op een site een blauwe gezien, daar viel het nog wel mee.
ja , zo erg is het niet :d
@johnny m: hehe, het is eindelijk tot je doorgedrongen ;)
pijpbekkie anyone?
Wanneer staat deze met multiair bij de dealer? Wil er eigenlijk even mee rijden….
Wat een verschrikkelijke lelijke facelift, net als bij de punto mk2a en mk2b (classic).

Interieur daarentegen is wel mooier geworden.
Robbie, het verschil tussen iemand die gelijk wil hebben en iemand die met de feiten (zeer verse) bezig is. Ik hoop dat dat ook tot je doordringt.
@johnny m: Volgens mij is het niet zoveer een kwestie van ‘gelijk willen hebben’ maar ‘op verschillende dingen doelen’.

Heb een beetje het idee dat jij zaken anders interpreteert dan dat ik dat doe. Om niet teveel offtopic te gaan mag je me wel een mailtje sturen waarin je uitlegt wat je precies bedoelt.
benjamin , ik hoor net dat het pas oktober wordt , maar we zullen zien. Ik heb nog een 2 jaar oude t-jet de te koop :)
@johnny m:

Geen interesse, ik koop alleen nieuwe auto’s.
Ziet er niet slecht uit, maar zou de Punto Evo als budgetversie doen ipv Grande Punto. De Grande Punto heeft toch net iets meer stijl.
@Johnny M,
Er is een filmpje van FPT op het net waarin ze duidelijk omschrijven dat ze multi-air zo ontworpen hebben dat het makkelijk op elk bestaand onderblok (van de concurentie) te monteren is.
Zo zal multi-air verschijnen op bestaande blokken van Crysler. Al is Crysler deels eigendom van Fiat, het is intern ook licentie-gebruik.

Ontopic: Dit neusje zat toch ook al op enkele Fiat-modellen voor de Braziliaanse markt? (palio?)
Ik vind het op zich wel meevallen, kan beter, de oude versie was dan ook mooier, maar echt lelijk kan ik het ook niet noemen…
robbie, het is niet zo moeilijk . Zal het zo zeggen : de aanname dat Fiat het systeem in licentie zou geven was al door jouw gemaakt en werd mij zelfs verweten.Immers, ik had andere berichten , al een aantal weken. Vanmorgen was er nog geen sprake van dat de licenties verkocht zouden worden . Dat zijn EN WAREN simpel de FEITEN.
Het kwam jouw goed uit dat de licenties toch verkocht waren met bericht vanmorgen (….) . Op dat moment hebben we pas een aanname die klopt . Voor mij feiten , voor jouw bevestiging van je ego. Als je dat nodig hebt : van mij mag het.
6C Jordy : ja dat klopt. Het systeem is eigenlijk enkel het bovenblok , en dat nagenoeg met dezelfde afmetingen. Toepasbaar op benzine en heel snel op diesels .
Ben benieuwd naar de rijberichten en fiat gaat centjes verdienen , naar het blijkt , en dan doe je het alleen maar goed.
Gewoon weer lekker fris.
En net als met de JTD geeft FIAT de concurrentie weer het nakijken met Multi-Air.
Als het gaat om aandacht dan heeft deze auto in ieder geval hbier daarover niets te klagen. Elke vorm van aandacht (Of dat nu positief of negatief is) is aandacht.
Nooit verwacht dat zoiets als de neus van een auto zo spraakmakend kon zijn.

Ik vind de huidige Grande Punto ook een mooiere snuit hebben dan deze EVO. Maar de rest van de auto vind ik best geslaagd. Vooral de achterkant oogt stoer. En wat betreft die neus….dat wordt denk ik toch een afspraak bij de schade hersteller om die chromen snor weg te werken.
Voor degenen die opmerkingen plaatsen over ‘de oude bumper monteren’, dat zal niet gaan, de koplampen hebben een net andere vorm onderaan, zit een hoekje in. Die moet je dan dus ook vervangen.
Werd tijd ook die facelift, reed vanavond achter een mosgroen metallic driedeurs Grande Punto, zo’n kleur die wel bij een Italiaan past, maar niet bij een Duitser. Viel me op dat die achterlichten gedateerd overkomen, neus idem.
FIAT is meestal veel te laat met modelopvolging/facelifts, dus omdat ze voor de verandering eens op tijd lijken te zijn is misschien een teken dat het met ’t bedrijf eindelijk de goede kant op gaat…….
Mag ik hem eng vinden? Die smile is zo groot dat hij niet meer natuurgetrouw overkomt… Het is een soort enge clown geworden.
Hoe ik het had begrepen op andere sites blijft de Grande Punto gewoon onveranderd, en is dit een andere versie net als de Abarth dat is. De Evo valt dan tussen de ‘gewone’ Punto en de Abarth. Tenminste, zo had ik het begrepen maar ze zijn nog een beetje vaag bij Fiat.
Davidz, een facelift volgt meestal na een termijn van 4 jaar , een facelift moet je niet eerder doen , vooral als de verkopen goed zijn ( 4 de best verkochte auto in Europa). De timing is dus perfect.
Leuke auto voor beginnende vrouwelijke bestuurders.
Maar wel snel na 3 jaar inruilen.
^ Was dat nou weer voor verkapt sexisme? lol
das een goede instelling . Ik ga de Evo bestellen , jij dus ook ?
@CSL,

Je hebt de Evo al besteld zo te horen?
csl hoort bij de upperclass , hij heeft een csl. (of is nog heeeel jong).
Hmm nee dit is duidelijk geen verbetering. Jammer dat ze niet vasthouden aan wat goed is en naar van die eikelige marketingkneuzen luisteren. If its good, leave it alone!
Fail!
De Grande Punto was zo leuk en perfect, deze niet!
sorry ik vind die neus gewoon verschrikkelijk… doe maar maar een gp abarth… in italie deze zomer veel zien rond rijden, mooie auto…

@ CSL
ik ben dan een vrouw… geen beginnende bestuurder meer (vind ik) maar leg maar eens uit waarom die auto zo goed bij vrouwen past.

Ja vrouwen vinden kleinere auto’s vaak mooier… sommige vrouwen hebben zelfs angst om een een grote auto te moeten inparkeren omdat ze niet kunnen inschatten hoe GROOT de auto wel niet is (vaak als niet koopargument gehoord bij de toyota verso)… maar er zijn ook vrouwen die wel van grotere auto’s houden… ik bijvoorbeeld… vind de laatste toyota landcruiser (de V8) zeer mooi…!

(Nu weer genoeg gehapt!)
@carwoman-ilse: go girl. Ik ben dan wel een man, maar ook een mega liefhebber van kleine auto’s. Omdat die tevens licht zijn. En dat laatste geeft zoveel rijplezier, dat het er vrijwel niet meer toe doet hoeveel pk’s etc. een auto heeft. Wie wel eens in een Spridget gereden heeft (of een Elise) zal dit herkennen. Of in een Aygo/107/C1 :-)
@Laurens: een aygo is best pittig in de stad dan… maar heeft 1 heeeeeel groot nadeel! het motorlawaai door die drie cilinder!
@carwoman-ilse:

En de herrie als je op snelweg zit. Nee, 1 stapje groter is perfect!
@Benjamin1: ja benjamin idd… de yaris met dan een 1.3 erin is super! :D
gaygay howugly
“geen maserati-neus meer, evo niet mooi”
ga dan een maserati kopen!!!
de nieuwe punto is geweldig en ik ga em zeker aanschaffen
(smaken verschillen)
een te schokkende facelift, de oude punto-lijn met een Focus smoeltje ertegengeplakt. Inderdaad heeft fiat geen goede hand in face-lifts, reden temeer om zuinig te zijn op mijn huidige punto, een wagen met een geweldige uitstraling
Interieur is er zeker op vooruit gegaan. Lijkt nu op dat van mijn Bravo.
Voorzijde niet echt slecht, denk dat het een kwestie van wennen is. En eerst een Masaratie neus en nu een van Aston Martin. Ik kan me een slechtere nose-job voorstellen. Wat me vooral stoort is de grijze bumper die je op sommige foto’s ziet. Ik zou deze meteen in de carrosseriekleur laten spuiten als ik er een zou kopen. De zwarte Evo heeft weer wel een zwarte bumper. Zou deze bij de duurdere of sportieve modellen wel in carrosseriekleur zijn?
Ja het is toch zonde de grandepunto heeft een mooi neusje.
En dat nu gelijk weer te veranderen had nog niet gehoeven.
De evo is echt niet mooier met die vreemde neus die nergens op lijkt.
Begrijp alle negatieve reakties niet tov Fiat Punto evo multijet. Ga er eens in rijden en je kritiek verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Heb nu 4000 km gereden in deze super bak. Onvoorstelbaar soepel en geruisloos, soepel verend, Gewoon top komfort. De VW polo is hierbij vergeleken een ratelende herriebak. Op de snelweg bij 120 km pu 2000 toeren moter geluid zeer ver op de achtergrond lijkt wel een electromoter.Zit helemaal top stuurd als een kart. Vormgeving de top. Cool blue and me verrast in kombinatie met Tomtom. Op mijn ritje naar Kroatie een verbruik van gemiddeld 24,3 km de liter. Ik kan deze auto aan iedereen aanbevelen.
Ik heb al enkele jaren ervaring met FIAT, voorheen 3 jaar FIAT 500 ik verzeker jullie kwaliteit is gewoon de top.
Lijkt gewoon niet stuk te willen gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).