F1 nieuws: Massa terug in 2010, Piquet MOEST crashen?

Auteur: , 44 Reacties

Even een kleine update uit de Formule 1 wereld. Allereerst de situatie rondom Felipe Massa. Vandaag is bekend geworden dat hij op zijn vroegst was in 2010 weer zal racen. Zijn herstel verloopt voorspoedig, maar een terugkeer in de Formule 1 laat dus nog eventjes op zich wachten. En gezien de slechte resultaten van Luca Badoer is de vraag: Wie gaat Felipe Massa vervangen? nog steeds actueel. Wordt het Giancarlo Fisichella? En dan is er nog het (potentiele) schandaal rondom Renault en de crash van Nelson Piquet.

Wat is er aan de hand? Tijdens de GP van Singapore in 2008 parkeerde Nelson Piquet Jr. zijn auto plotseling in de muur, met als gevolg dat er een saftey car op de baan kwam. Dit zorgde er voor dat zijn teamgenoot Fernando Alonso opschoof naar de 1e positie. Alonso had al vroeg in de race een pitstop gemaakt en door de safety car doken alle leiders naar binnen. En Alonso kon zo mooi opschuiven naar P1 en uiteindelijk de overwinning pakken.

Afgelopen zondag maakte de FIA bekend dat er een onderzoek gestart is naar een eventuele opzettelijke crash die een teamgenoot voordeel zou hebben opgeleverd. Algemeen wordt aangenomen dat het om het Singapore incident gaat.

Het zaakje zou aan het rollen gebracht zijn door Nelson Piquet, die onlangs ontslagen is door Renault. Vreemde haatgevoelens? Of speelt er wel degelijk iets?

Ondertussen heeft Bernie Ecclestone vandaag bekend gemaakt dat hij vreest dat Renault (mede) door dit gerucht/incident de Formule 1 wel eens zou kunnen verlaten. De Franse autobouwer lijdt forse verliezen en een incident zoals dit zou helemaal slecht uitkomen. Wordt Renault na Honda en BMW het derde merk in korte tijd dat uit de F1 stapt?

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Met dank aan iedereen voor de tips!



44 reacties

Vondt het toen ook al een vreemde crash.. wel leuk geacteerd van alle crew-members dan
Wat levert winst van Alonso het Renault team op en wat kost die klapper van Piquet? Ik denk dat dit een lul-verhaal is…. het risico op verwondingen is te groot (dus zou Piquet weigeren dat te doen) en daarnaast is een F1 auto afschrijven zoals hij deed gigantisch duur…. ik denk niet dat de opbrengsten opwegen tegen de schade.
@w0o0dy: Wat kost zo’n klap? Enkele tienduizenden euro’s? Peanuts! Een heleboel onderdelen worden toch elke race, of om de zoveel races vervangen.

Wat het oplevert? Renault kon vorig jaar nog geen deuk in een pakje boter rijden, Alonso was zwaar ongelukkig etc etc…

Door deze winst werden sponsoren (=veel geld) en hun belangrijkste rijder heel erg blij. Ook zal de stemming binnen het team ongetwijfeld een flinke boost hebben gekregen.

Piquet was toch al het pispaaltje en presteerde voor geen meter. Vegeet niet dat vorig jaar al op de schopstoel zat.

Misschien zei Renault wel: “Crash, en je mag het seizoen afmaken.”

Dan zijn er dus alleen maar winnaars.
– Renault wint
– Alons wint
– Fans blij
– Sponsoren blij
– Piquet blij, want hij houdt zijn stoeltje

Het is natuurlijk wel de vraag of dit echt gebeurd is, of alleen maar heeft plaatsgevonden in de fantasie van Piquet.
@robbie: Naast het feit dat de klap die hij maakt onvoospelbare schade tot gevolg zal hebben zou iemand die opzettelijk de muur in rijdt het niet daar doen….. dan zou je schuin de muur in rijden, de voorwielophanging slopen en de auto midden op de baan tot stilstand brengen.

Schades aan F1 auto’s gaan NOOIT over enkele tienduizenden euro’s………een simpele voorspoiler kost al meer dan 10.000 dollar. Laten we het maar niet hebben over het slopen van de wielophanging, beschadigen van de versnellingsbak (die tonnen kost), motorsteunen, uitlaatsysteem (duurder dan wij ons voor kunnen stellen….) etc….

Ik denk dat Piquet a bitch with a grudge is….

Vergis je niet… een F1 auto kost een paar miljoen om te bouwen (een motor kostte 5 tot 10 jaar geleden al meer dan een half miljoen dollar)
@w0o0dy: Enkele tienduizenden euro’s is misschien een beetje een understatement, maar zoals jij ook weet gaan een heleboel onderdelen maar een beperkte tijd mee.

Sommige delen 1 race, andere onderdelen 2, 3 of iets meer. Er zijn maar weinig onderdelen die een heel seizoen op de auto blijven. Onderdelen worden vervangen omdat ze versleten zijn, verbeterd zijn of beschadigd zijn geraakt.

Zo’n beetje elke race komen teams met een nieuwe voorvleugel op de proppen, dus als je er eentje sloopt in de race kost dat geld, maar als er voor de volgende race toch al een nieuw design klaar ligt is het minder erg.

Of het allemaal waar is weet ik niet, maar ik zie Flavio Briatore er wel voor aan om eerst een (globale) kosten/baten afweging gemaakt te hebben voordat hij (als het waar is) Piquet de muur in dirigeerde.
@w0o0dy: De kosten die je noemt zitten voor een groot deel ook in ontwikkeling van het materiaal.

De auto waar Brawn GP nu mee rijdt is bijv. de duurste Formule 1 auto OOIT omdat Honda dat ding in 5 windtunnels tegelijk heeft lopen ontwikkelen. Ze hebben meerdere complete auto’s ontworpen en zijn daarna met de windtunnels en computers gaan toetsen welk ontwerp nou het beste is etc.

Tegelijkertijd is het zo dat Brawn GP relatief weinig geld uitgeeft om met die auto te rijden. Vleugeltje hier en daar vervangen, wat doorontwikkeling maar allemaal peanuts vergeleken met de bedragen die McLaren en Ferrari uitgeven om het F1 team draaiende te houden.

Als de auto eenmaal op de baan staat en rijdt zijn de duurste uitgaven al achter de rug, en een team als Renault heeft toch elk onderdeel op voorraad liggen voor het geval een coureur tijdens de kwalificatie een auto afschrijft en de monteurs maar 1 nacht hebben om de auto ‘raceklaar’ te hebben. Hoe duur is het dan relatief gezien nog om een auto af te schrijven tijdens een race? Valt allemaal wel mee denk ik.

Door die 10 extra punten, en die overwinning zijn de sponsors langer in beeld geweest en dus meer tevreden, daarnaast stijgt Renault in het kampioenschap wat ontiegelijk veel geld oplevert. Vergis je niet, Bernie betaalt honderden miljoenen aan de F1 teams afhankelijk van de positie die ze in het eindklassement hebben behaald.

Of die auto expres is afgeschreven weet ik niet, ik zou Flavio er voor aanzien om de ‘order’ te geven maar het radioverkeer tussen pitmuur en auto is openbaar dus ze konden nooit naar Piquet roepen dat hij moest crashen. Overigens is het helemaal niet zeker dat Piquet degene is die dit aan het licht heeft gebracht. Bijna elke Nederlandse autosport website bericht hier over alsof dat een onomstotelijk feit is, maar de FIA heeft hier niks over losgelaten.
@w0o0dy: Geloof je me nu ;)
Dubieus verhaal. Dit is iets wat je in de sport niet moet willen. Inderdaad, lijkt mij erg sterk dat iemand moedwillig de auto in de muur parkeert, stel dat diegene omkomt…
Als het met opzet is, dan is het wel mooi in de muur geparkeerd!
@ Robbie :

“enkele tienduizenden euro’s” … ? Keep on dream ;)
als je kijkt naar de schade, dan mag je de gehele wagen al afschrijven, met moter incluis vrees ik. voor een paar “tienduizenden euro” (van euro bestaat geen meervoud btw) heb je geen nieuwe F1 bolide.

Ik sluit me volledig aan met wat W0o0dy zegt. Opzettelijk in de muur vliegen is veel te riscant met de gevolgen die konden gebeuren.
@Waxweazel, je hebt toch 1 euro, die goud met zilverkleurige munt. Als je daar 10k’s van neemt heb je tienduizenden euro’s.
@[email protected]:

Ik moest lachen
+1

Maar kan me idd niet echt voorstellen dat dit gebeurd zou zijn. Er zijn een aantal win situaties, maar je moet toch wel erg levensmoe zijn om daar aan mee te doen.
@[email protected]:

Als er fysiek tienduizenden één-euromunten liggen, dan zeg je tienduizenden euro’s.
Als je een bedrag noemt is het tienduizenden euro.
@ wOoOdy
Ben het met je eens, maar vergeet niet dat sommige ego’s die gestreeld moeten worden onbetaalbaar zijn…
Zo’n instructie zou hij toch over de boordradio moeten hebben gehad? En die worden toch door de FIA uitgeluisterd? Of zou dit dan al voor de race zijn bekokstooft?
Nee hoor is geen riskante crash als je maar genoeg gas blijft geven breekt de auto vanzelf uit en tolt tie rond en plop met het kontje tegen de muur én goed het plan bespreken. Na zoveel goede ronden achter elkaar en dan ineens vol gas er doorheen hmmm zit toch wel een luchtje aan dat incident. Piquit is volgens mij gewoon omgekocht en nu hij ineens kon oprotten bij Renault en waarschijnlijk zijn oprotpremie niet kreeg van Flavio dacht Piquit…zo zal even die doofpot optrekken! You F*ck Me, I F*ck You!
Kosten van onderdelen waren op dat moment niet zo’n issue,
Alonso schreef bijna niks af en er waren nog 2 races te gaan.
De voorraad op de fabriek mog op, er kwam immers een compleet nieuw regelement.
Die Opel Kadett reclame steeds tussendoor begin wel erg irritant te worden!
Wat Remco zegt; los van het of het een bullshit verhaal is, denk ik niet dat het erg riskant is. Er zijn maar zo weinig crashes waar echt gewonden bij vallen of zelfs maar blessures bij ontstaan, dat gecontroleerd zijwaarts de muur in schuiven echt niet zo gevaarlijk is.

BTW; ik begrijp dat dit na het ongeluk van Massa misschien wat raar is om te zeggen, maar dat was wat mij betreft geen standaard crash zoals je ze aan de “lopende band” ziet.

Tot slot, denk ik dat Robbie een punt heeft wat betreft de kosten; ja een F1 auto kost X miljoen, maar het is best aannemelijk dat in ieder geval een deel van die auto bij voorbaat al afgeschreven is na een raceweekend. Met uitzondering van bv de monocoque en electrische systemen.
Owkee…
En stel… nu crashed Piquet, raakt bij toeval zeer zwaar gewond en openbaart vervolgens: Ik moest van Briatore crashen, luister de boordradio maar af…

Dan ben je als team principal echt dom of Piquet is een hele slechte verliezer…
Ik ga voor dat laatste.
Ik dacht dat dat kort na die wedstrijd al werd geopperd??? Toen is dat een stille dood gestorven!?

Nelsiño zal z’n mond geroerd hebben wellicht…
Ik zie Flavio Briatore er wel voor aan om zoiets te doen. Het zou mij dan ook niets verbazen als het verhaal van Piquet waar blijkt te zijn.
Ik acht de kans vele malen groter dat Piquet gewoon een zwakke piloot is die een foutje gemaakt heeft dan dat hij een domme piloot is die opzettelijk crasht in opdracht van het team.
Ik zou het wel stijlvol vinden als het allemaal tactiek was. De crash is op deze manier wel vrij veilig voor de chauffeur, gas te diep in te vroeg in de bocht en de zijkant komt langs. Achteruit rijden is niet te doen met zo’n snelheid dus hups de vangrail in. Met je rug de zitting in gedrukt, weinig kans op nek of rugletsel.
Het geeft toch weer een nieuwe diepte aan het F1 gebeuren, op deze manier vind ik het wel interessant worden ;)
Het zou me iig niks verbazen van die Flavio. Volgens mij heeft hij wel ergere dingen gedaan. Ik twijfel er trouwens ook geen moment aan dan Nelsinho een helse periode bij Renault heeft gehad. Ik ben er namelijk van overtuigt dat die jongen gewoon geboycot werd door zijn manager/teambaas; Flavio geilt nou eenmaal ontzettend op Alonso. Volgens mij heeft die Flavio ook helemaal geen kaas gegeten van het racen an sich. Het is een goede (lees: slinkse) manager maar that’s it. Symonds is het brein bij Renault.

Anyway, ik zou het wel vervelend vinden als Renault de F1 weer zou verlaten. Net nu volgend jaar misschien een van de meest magische jaren-90 combi’s opnieuw tot leven wordt gewekt.
Dat niet alleen… Renault is ook al de tegenstemmer van de laatste paar stemrondes… Ferrari-baas zou zelfs gezegd hebben dat er 3 auto’s per team moeten komen om toch Schumacher een kans te geven (zie http://formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-9566.html ) maar Renault moest weer snel vertellen dat ze dit niet zagen zitten. Naja… Alonso weg naar Ferrari… Flavio roept rare dingen… begint allemaal zijn uitwerking te krijgen op zo’n team.

Ik ben benieuwd… gebeurd nu wel vanalles in de F1… altijd weer een verrassing wat nu waar is en wat gerucht… vind wel veel rare geruchten inmiddels snel de werkelijk worden… leuk toch!
@rdevrede:
Er waren wel meer teams tegen 3 auto’s, al was het alleen al maar wegens praktische bezwaren; de meeste circuits zijn helemaal niet geschikt voor 3×12=36 F1 auto’s
Blijft toch raar als je het zo leest..

@Remco; lijkt me toch dat Renault zelf al kan verwachten dat als ze Piquet zijn ‘oprotpremie’ (hoe we het ook willen verwoorden, doet er even niet toe) niet geven en hem ontslaan dat hij het verhaal naar buiten brengt?

Als er al daadwerkelijk sprake is van zo’n plan/opzet (en dan moet ik toegeven dat het wel een meesterlijke tactische zet is geweest…) dan ga je als Renault echt niet het risico nemen dat Piquet het verteld aan de pers en geef je hem zijn oprotpremie,.. die zal vast ook nog wel op te brengen zijn in ruil voor de positieve vibes die de hele crew/rijder krijgen door de GP winst van Massa in de race..

Dubieus verhaal.. was alweer vergeten hoe leuk de F1 eigenlijk is, heb afgelopen weekend op Spa-Franchorchamps gewerkt en heb eigenlijk de smaak wel weer aardig te pakken:) (Monza, Suzuka en Abu Dhabi ga ik wss ook werken), geweldige sport is het ook :D
Ook wel grappig, als Ferrari dit in de Schumacher-tijd geflikt had was het natuurlijk alles behalve meesterlijk tactisch. Dan was de F1-wereld te klein geweest en dan werd Ferrari opeens voorgetrokken etc. etc. :P
@Wessee:
Ik denk dat die reactie iets te vroeg is, aangezien er nog niets officieel bekend over is; iemand beschuldigen expres een auto in de muur te zetten is niet zomaar iets. Ik denk dat het F1 wereldje niet heel groot zal zijn als dit waar lijkt te zijn…
@BJ: Ik heb het niet over de reactie van de FIA of de F1 wereld. Ik heb het over reacties hier als stijlvol en meesterlijk. Daarom zeg ik, als het de Scuderia was geweest riepen we met zijn allen; daar heb je Ferrari weer met hun smerige streken.

Alleen Williams (stelt iemand wat voor, gaat Williams tegensputteren) en Red Bull (logistieke problemen en circuit capacitiet) waren tegen het voorstel om met 3 auto’s te racen.
@ W0o0dy

Voorvleugels en plaatwerk wordt elke race vervangen, ongeacht of het beschadigd is of niet. Piquet reed z’n laatste race met die motor, dus die zou na de race toch afgeschreven worden ongeacht een klapper of niet.

Wat het Renault oplevert, of eerder gezegd wat het Briatore oplevert? Dat Renault langer in de F1 is gebleven, vergeet niet Renault heeft de laatste paar jaren al twijfels over het F1 avontuur. Verder levert het enkele miljoenen euro’s op omdat ze hoger zijn geindigd zijn in het algemeen klassement. Het levert daarnaast nog een paar miljoen euro op aan sponsorgeld. Verder is de dictator/teambaas/egotripper Briatore blij want hij haat het om te verliezen.

Maar goed dat is allemaal speculatie. Feit is dat het ongeluk van Piquet niet alleen redelijk goed getimed was, maar gewoon op een enkel aantal seconden na perfect. Destijds waren er al twijfels over de overwinning en als de FIA nieuw bewijs heeft lijkt me dat erg serieus. Maar persoonlijk geloof ik het niet. Al zou het me van Briatore niet verbazen, hij stond immers ook naast Schumacher en z’n vuile trucjes tijdens z’n Benneton tijd.
“op zijn vroegst was in 2010 weer”
was = pas
ik geloof niet veel van dit verhaal. Als men al bewijs had, dan zou dit nooit zolang onder de radar zijn gebleven. En zonder bewijs is dit een ontslagen werknemen die wat natrapt.

@JPM : niet alle plaatwerk word elke race vervangen, de dekplaten voor de motor etc worden na elke race wel weer helemaal naakt gezet en nagekeken. maar niet elke keer gaan er nieuwe op, wel elke keer een nieuw laagje verf (perfect glad oppervlakte). De voorvleugel is wel na elke race een vogel voor de kat….
Jongens, jongens toch. Over de eurokwestie: http://www.onzetaal.nl/advies/euro.php
Lees ’t en accepteer ’t gerust.
De Vlamingen onder ons gooien roet in het eten met hun geredeneer. Dat een aard heeft. Vlamingen, godbetert! Ik zal me haasten hen te geloven.
+’t
Het is mogelijk, en al kost de schade een miljoen Euro dan nog heb je vele meer winst aan alles wat winst oplevert.

Dit is natuurlijk wel ver gezocht maar laat de FIA het maar uitzoeken. Als het idd zo gebeurd is dan zal er ergens wel bewijs te vinden zijn en zal dit ding wel op zijn pootjes terecht komen. Blijkt dit niet waar te zijn dan heeft onze piquet een schade claim aan zijn broek van vele euro’s vanwege imagoschade.
Een typisch race-ongeluk. Zeker als je het ietwat rare tijdstip bekijkt van deze race + dat even te snel of te laat reageren ind e F1 een crash kan opleveren (zeker op, zoals hier, een stratencircuit). Nee Piquet is een lichtgewicht voor de F1 en ik geloof dat dit een raceongeluk was.
Ik las vandaag dat andere coureurs al twijfelden aan de crash.
@Wessee: idd! Even wat update:

Massa heeft Briatorre al een keer hierop aangesproken:
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090903120026.shtml
En de FIA is bezig om een hoorzitting te organizeren:
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090903110852.shtml

“If summoned, Renault would face serious cheating and disrepute charges and the risk of expulsion from Formula One.”
Ecclestone: “Piquet zou niet straffeloos blijven”
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/09/04/ecclestone-piquet-zou-niet-straffeloos-blijven/

The shit hits the fan?
FIA roept Renault op zich te verantwoorden voor WMSC
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/09/04/fia-roept-renault-op-zich-te-verantwoorden-voor-wmsc/
nu.nl heeft weer wat tekst met betrekking tot dit onderwerp.
http://www.nu.nl/sport/2078750/piquet-lekte-zelf-naar-fia.html
Zo Briatore en Symonds moeten opstappen, Wat deze twee tot heden ter verdediging te vertellen hadden was niet bijster veel. Renault heeft er verstandig aan gedaan om ze op te laten krassen. Ze betwisten dus de aantijgingen niet.
Wel jammer voor het team zelf, de mensen die daar werken worden gestraft voor wat de anderen bekokstoofd hebben. Waarschijnlijk hebben er geen of heel weinig van deze plannen geweten. Maar afwachten of Renault nog uberhaupt met de F1 verder gaat of mag gaan
Briatore heb ik altijd al een ‘gladjanus’ gevonden.
Eigenlijk is Piquet mee verantwoordelijk voor de recente heisa. Hij had al veel vroeger schoon schip moeten maken. Dit is gewoon ongehoord. Maar ja, hij wou zijn job niet kwijt zeker… Niet te geloven wat werknemers verzwijgen om hun job te behouden!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).