Peugeot iOn: elektrische auto

Auteur: , 20 Reacties

Mitsubishi was in juni de eerste autofabrikant die een productieversie van een elektrische auto presenteerde, aangedreven door lithium-ion accu/batterijen. Nu mag Peugeot de techniek van de Mitsubishi i MiEV hergebruiken om zelf een klein elektrowaggie te produceren, zoals verwacht. De auto heeft een actieradius van 130 kilometer en zal op de IAA in Frankfurt officieel onthuld worden.

De Peugeot iOn heeft vier deuren en vier zitplaatsen. Het elektrische vermogen is 47 kW (64 pk ) en de auto heeft een max koppel van 180 Nm. Hiermee is een maximumsnelheid van 130 km/u mogelijk.

De accu kan voor 80% opgeladen worden in 30 minuten! Volledig opladen kost 6 uur, via een 220 V stopcontactje uiteraard. Eind volgend jaar komt de elektrische Peugeot reeds op de markt!

PS: er was al eens een Peugeot Ion Concept car (1994), check!



20 reacties

Die conceptcar zag er beter uit dan deze Mitsubishi-met-Leeuw. Ik vraag me trouwens af wanneer je het een ‘productieversie’ kunt noemen. De 106 is volgens mij 10 jaar geleden al als EV te koop geweest (net zoals verschillende Fiatjes), en of deze nu zoveel meer verkocht gaat worden?
@JoepeN: klopt. Peugeot is tot op de dag van vandaag nog steeds de fabrikant die de meeste ZEV’s ter wereld heeft verkocht (Zero Emission Vehicles), met de 106 Electrique die tussen 1995 en 2003 werd geproduceerd.

Quote: “Op grond daarvan heeft het merk met de Leeuw duidelijke ambities om haar positie als belangrijke speler in de markt voor elektrische auto’s verder te versterken. Eind 2010 zal Peugeot dan ook één van de eerste fabrikanten zijn die een 100% elektrisch aangedreven auto op de Europese markt brengt: de ion.”
Ik wel geen elektrische auto voor rond de kerktoren te rijden. Ik wil een elektrische auto waar ik mee naar het zuiden kan, volgeladen met bagage en het gezin tegen een gemiddelde van 120km/h en batterijen laden in minder dan 10 minuten en 600km mee kunnen rijden. De auto moet de grote hebben van een A4 of 3-serie. Zulk een auto heeft mijn interesse en geen zeepkist die niet groter is dan mijn grasmachine.
Uit de hand gelopen Nano.
A Blademaster
Eric snapt het helemaal! ;)
“Nu mag Peugeot de techniek van de Mitsubishi i MiEV hergebruiken om zelf een klein elektrowaggie te produceren”

Uhm het IS de i MiEV met Peugeot logo en lichte uiterlijke aanpassingen.. En dat model is gebaseerd op de i die al sinds 2006 in Japan rond rijd..

http://www.autoincar.com/wp-content/uploads/2008/04/mitsubishi-i.jpg
Voor iets van 8000 Euro per bespaarde ton CO2, krijg je waarschijnlijk geld toe van de overheid, om er in rond te rijden. Zeg zelfs ik geen nee…
we worden weer voor de gek gehouden het is TATA NANO
met peugeot embleem erop hahahaah
Nee, eric snapt het niet.

Hoe meer van dit soort gebakjes gekocht gaan worden voor in en om de stad (dus eigenlijk gewoon voor het dagelijkse verkeer binnen NL), hoe meer olie / brandstof er overblijft om die enkel die-hards te kunnen blijven voorzien van benzine.
Jorge L. Fernández
Er zijn genoeg mensen die nu in Aygootjes, Smartjes en wat dies meer zij rondrijden, voor wie een wagentje als deze prima volstaat.
@Hubert,
Die enkele die-hard zijn rijk genoeg om hun Ferrari’s en Porsche’s van de nodige benzine te voorzien. Jij rijd elektrisch ,ik rij elektrisch en de meest bloggers op AB zullen zo rijden omdat enkelingen kunnen blijven blazen. Neen,dank u. En in de stad ,zoals Amsterdam of Antwerpen kom je met de fiets,openbaar vervoer sneller vooruit dan met dit ding. Met deze blikken ga je de wereld niet verbeteren, want wie nu met zulk ding op benzine rijd is niet de grote vervuiler maar wel degene die jaarlijks 40.000 km rijd. Als die elke 130km 3 uur moet stoppen om bij te laden gaat geen graten zien in zulke dingen. De uitdaging voor de industrie ligt in gezinsauto’s met verre rijcapaciteit!!!!
Voor de verandering heeft Peugeot deze elektrisch gemaakt!!!! :D
Deze in Mitsubishi vorm in Singapore zien rijden. Leuk stadsautotje hoor.Ik ben er wel voor in. ;)
Het ziet er niet echt peugeoterig uit. Ook de Citroën-versie kan me niet overtuigen, maar niettemin denk ik dat dit trio wel succes kan hebben.

Hoe gaan ze hem noemen, 2007 en C2 Picasso?
@Esprit_de_Flandre: nee want hij is kleiner dan de 207 en C2.. vast gewoon namen zoals de concepts cars. Hebben ze ook gedaan bij de Berlingo enzo.

Vind het wel ergens sneu voor Mitsubishi. Die kunnen wel een impuls gebruiken. Zowel qua verkopen als imago. Nu komen ze straks op de markt als Peugeot en Citroën en weet grootste deel van de bevolking niet eens dat het feitelijk gewoon een Mitsubishi is..
weer een lelijke electro erbij, waarom is tot nu to alleen tesla in staat een mooie electro te ontwerpen ?

geven de fabrikanten de ontwerper de opdracht hem zo lelijk mogenlijk te maken vanwege sponsorgeld van shell, chevron etc.
de i MiEV valt in het echt reuze mee en trekt erg snel op.
Deze imiev rijdt heerlijk, ik heb erin mogen rijden. Het is dat ze zo vreselijk duur zijn, anders zou ik mijn cleartec er zó voor inruilen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).