Fisker Karma: 83 gram/km uitstoot (14% bijtelling)

Auteur: , 48 Reacties

Er zijn maar weinig aantrekkelijke hybrides, dus extra aandacht voor deze Fisker Karma. Vandaag heeft Fisker wat nieuwe details bekend gemaakt, waaronder de verbruikscijfers. De Karma heeft slechts 3,5 liter benzine nodig voor een traject van 100 kilometer!

Dat zijn mooie cijfers en staat gelijk aan een CO2-uitstoot van 83 g/km. Ter vergelijking; de Prius heeft een uitstoot van 89 g/km en verbruikt gemiddeld 3,9 liter/100 km. Dit terwijl de Karma meer vermogen heeft en dus sneller is.

De Karma is een plug-in hybrid, net zoals de Chevrolet Volt, en de eerste 50 mijl (80 kilometer) kan je op 100% elektrische energie rijden. Daarna schakelt de verbrandingsmotor bij en ga je hybride rijden. Volgens Fisker is het “the world’s first true premium plug-in hybrid sports sedan.

Het sprintje van 0-100 kost zes seconden en de topsnelheid van de Karma ligt op 201 kilometer per uur. Zeer nette specs, zeker voor een leasetopper met maar 14% bijtelling. En dan hebben we het nog niet eens over het spetterende design.

De productie van de vierdeurs Karma start in 2010 bij het Finse Valmet, dat jaar komt de auto waarschijnlijk ook op de markt. Het is dan de eerste productieversie van een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), zo claimt Fisker.



48 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Dag Prius!
Dat is zeker wel een mooi alternatief voor een Prius! Met de nadruk op mooi…
ik zwaai mee

dag Prius, zwaai zwaai :D
Waar kan ik de aandelen kopen?

Geef deze een prijs tussen A6/A8, of tussen 5/7 serie, of tussen what-ever en dit kon wel eens een verkooptopper gaan worden!

De audiobediening doet me denken aan een goedkope mp3-speler maar dat haalt niet weg dat het er goed uitziet. Misschien wat té futuristisch allemaal voor ons Nederlands consumentje, maar IK MOEDIG DEZE AUTO ZEKER AAN! BRAVO!
volgens mij lijkt de voorkant op een z8 maar jah,ik ben ook degene die vind dat een touareg en een veyron op elkaar lijken..
Per kilometer? Da’s veel hoor, lijkt me…
Wordt tijd eens goed te kijken of de huidige NEDC tests wel een reëel beeld geven van het verbruik van accu achtigen.

Aan de andere kant, lekker autorijden op kosten van de buurman…
@Laurens: check, het is inderdaad een schatting van Fisker!
wow, das fijn voor zo’n auto :)

maar je zou dan bijna denken dat de materialen die het kost om hem zo te maken en te laten rijden, zometeen nog zeldzamer zijn dan benzine of diesel :p :mrgreen:
@Philip

zeker!

OT: Prachtig design en met de techniek zit het vast en zeker wel okay. Wellicht de perfecte auto?!
Ik zou bijna milieu-vriendelijk willen gaan rijden ;-)Damn wat een mooie wagen!
sorry zal wel de enige zijn maar wat een verschrikkelijk lelijke bak!
Het ziet er allemaal mooi en veelbelovend uit en als het slaagt kan het inderdaad wel eens een zware concurrent worden voor de 3 grote Duitse topmerken. Maar eerst zien en dan geloven ;-)
@JDM: hoezo, zit er dan een verschil tussen touareg looks en veyron? :O ^^

Ik zou de techniek nemen en er iets anders op ontwerpen, vind dit maar niets.
hoeveeel gaat ie kosten?
Eén van de mooiste hedendaagse ontwerpen als je het mij vraagt… Zo wil iedereen wel milieuvriendelijk rijden lijkt me :P
Beste meneer God,

Zwaai rustig mee hoor, want dit is idd het einde van de Prius!

Immers:
Initial production is anticipated to be 15,000 vehicles annually with pricing to start at $87,900.

Hoe gaat het eigenlijk met U in het Demente Bejaardenhuis?
Immers iemand met zo weinig realisme zal daar toch wel zijn.
Natuurlijk is dit geen alternatief voor de Prius. Dit is eerder een soort imagomaker voor Fisker. Als het goed gaat met de Karma kunnen ze misshien kleinere en goedkopere hybrides bouwen.
Mooie auto. Test resultaat zal erg afwijken van praktijk, wel afhankelijk van ritjes die de eigenaar maakt. CO2 uit stroom meegeteld?

Eigenlijk het standaard verhaal voor milieubakjes, geen milieueffect, wel lage BPM en bijtelling, van de buurman!

Let maar op wie op deze site hier weer weg van zullen zijn, gelukkig kunnen ze dit ding al helemaal niet betalen.
Hou toch op met je huilen over BPM man. In 2013 is er geen BPM meer.
@Autogek: zo’n snelle reactie had ik nu ook weer niet verwacht ;-)

Maar het gebruikelijke Prius gepeupel staat weer klaar de zakken te vullen. 2013, ga je dan iets doen aan vliegtax? Of is je hypocrisie behandeling (hopelijk met resultaat) dan afgerond?

BPM wordt vervangen door slurptax, zelfde idee, betaalt door anderen.
Ik ben heel benieuwd naar het prijskaartje! Als het betaalbaar is ruil ik m’n audi direct in!
super, dit is gewoon de toekomst. Oke, jammer dat er geen motorgeluid meer is, maar dat neem ik wel voor lief. Ik wil gewoon zo’n fisker!!!
Wat een fantastische auto zeg, mooie techniek en prachtig design. Nu nog de vraag wat hij hier zal gaan kosten.
Het verbruik is nog niet officieel maar berekend door de SAE dus nog even wachten of dat in reele omstandigheden gehaald gaat worden…
nu dat is praten over een mogelijke toekomst!!!
de prius was een technisch goed begin maar het was dan ook een oerlelijke bak op wielen, deze heeft ook nog eens de specs en het design volledig mee!!
Wat een gruwelijk gaaf design! Zo wil ik wel hybride rijden zeg, echt geweldig om te zien dit!
Vind hem ook gruwelijk… lelijk :(
Mooie techniek, maar het design spreekt me niet aan. De wagen is te lang, de grille is erg lelijk, en het geheel doet een beetje teveel als prototype aan, niet als een professionele productiewagen.

Nee, dit is het niet voor mij, maar ben sowieso geen fan van de designs van Fisker..
Ik stel voor: geen bijtelling voor de Fisker en 200% bijtelling voor de BMW X1.
Gebouwd door Valmet.
Blij te horen dat die Finnen na vetrek van de Porche boxter nog werk hebben.
Buitenkant is mooi maar van binnen…. ik heb gewoon een hekel aan tip toetsen. Net een pinzgauer gekocht daar is alles nog lekker grof…..
Alvast aangenaam om te zien dat de nieuwkomers op de PHEV-markt (Tesla, Fisker, maar ook de Volt/Ampere) duidelijk wat meer aandacht geven aan gedurfd design. Welkom, toch?
“Daarna schakelt de verbrandingsmotor bij en ga je hybride rijden.”

Om precies te zijn: daarna schakelt de verbrandingsmotor in om de accu’s op te laden terwijl je rijdt zodat je feitelijk nog steeds op de elektromotor rijdt. Alleen is de elektrischiteit dan niet afkomstig uit het stopcontact, maar van de generator die is aangesloten op de verbrandingsmotor.

Fisker gebruikt overigens de motor uit de Opel Speedster (Turbo) om de accu’s op te laden tijdens het rijden. Een andere (meer geschikte?) motor die hiervoor gebruikt kan worden is bijvoorbeeld de speciale Range Extender Engine die Lotus heeft ontwikkeld. Die motor is namelijk speciaal voor zo’n taak ontwikkeld (compacter, lichter, goedkoper etc).

Alle EREV’s (Extended Range Electric Vehicle) die op dit moment op de markt gaan komen (Karma, Volt, Prius plug-in etc) gebruiken een ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor die oorspronkelijk bedoeld is om de auto aan te drijven ipv stroom op te wekken.

Mijn verwachting is dan ook dat de tweede generatie plug-in hybrids/EREV’s/Series hybrid gebruik zullen gaan maken van dergelijk speciaal als aggregaat ontworpen motoren.
@robbie:
Staat genoteerd ;)
Maar dat lijkt me idd een logische stap, maar eerst moet maar eens worden gekeken of het hele concept wel aanslaat. Op papier klinkt het goed maar in de praktijk moet het zich nog bewijzen. En als het eenmaal aanslaat is dat voor fabrikanten ook meer stimulans om er nog wat meer moeite in te steken en een dedicated motor te ontwikkelen…
Fisker Karma, powered by Opel. Bedankt Robbie, dat neemt toch wel heel wat van de magie weg.

Heb je straks de keuze:
1] Porsche Panamamera – V8 of V8 met Turbo
2] Maserati Quattroporte – V8
3] Aston Martin Rapide – V12
4] Fisker Karma – 4 cilinder Opel turbomotor en een Prius.

De Karma is prachtig en heel leuk dat die heel mileu vriendelijk en high tech is, maar geïnspireerd komt het niet over.
@mashell:

Heb je al een roze ov-chipkaart? Je denkt een beetje oudbollig. Hou toch eens wat minder vast die eeuwenoude cliché’s man.
@mashell: Oeps, het was niet de Opel Speedster, maar de Opel GT (en andere GM crap):
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/21/fisker-karma-leent-motor-van-gm
En de aankoopprijs is zeker 175k. Dan maakt die bijtelling ook bijster weinig uit.
Nu komt het achterlijke

Hier in België wordt je belast op hoeveel kW je auto produceert. Dus Als ik een Karma koop, die minder verbruikt dan een Prius, maar met die brandstof ook nog een meer kW produceert dan een Prius, wordt ik eigenlijk genaaid. Want ik produceer meer kW..

Dus technisch gezien wordt ik genaaid door de overheid omdat mijn auto een (veel) hoger rendement heeft..

Mooi land :D

PS wss zitten ze in dezelfde taxcategorie hoor.. maar toch het zou maar eens net op en over de grens moeten zijn.
@wapz
Wat is een OV chipkaart?
Denk jij echt dat mensen die zulk geld uitgeven voor het milieu gaan? Een handjevol film sterren zal zich graag een verantwoord imago aanmeten maar de rest wil gewoon fun, fun, fun till daddy takes the Mustang away.
En op dat vlak zijn de papieren van de Karma gewoon minder goed. Niet oudbollig, kille feiten. Ze hadden toch ook Audi of BMW kunnen bellen voor een twin-turbo 6 cilinder?
@mashell:
Mustang? Het is inderdaad een Ford, maar wel een andere!
wel grappig over de goede commments, had er geely op gestaan dan was het niks geweest :D
Mensen willen graag gefopt worden.
100 km op 3,5 ltr is alleen de eerste 100km, daarna is de accu leeg en gaat het ding zuipen. Een onbetaalbaar speeltje voor de gemiddelde automobilist en zeker geen alternatief voor een Honda Civic Hybrid, Insight of Toyota Prius.
@Johnths2: Wat een onzin zeg. Als je specifiek naar die eerste 100 km gaat kijken heeft ie maar een halve liter nodig, want de eerste 80 rijd ie electrisch. Die 3,5 liter zijn gebaseerd op het feit dat de motor gedurende die hele 100 km meedraait als generator voor de electromotor.

OT: Laat maar komen. Wat een mooie auto. Prachtig design. Zeker dat dash, als die zo blijft met al dat leer, knopjes en 10 TFT scherm… dan ga ik electrisch rijden.
Wel grappig dat iedereen ineens ‘Dag Prius’ of iets vergelijkbaars gaat lopen roepen :) Ik zou eerst maar eens afwachten wat het ding gaat kosten want die 14% bijtelling is nog steeds een klap op zeg….60.000 euro.

Niet dat ik een Prius zou willen promoten, want het is een verschikkelijke burgerbak, maar ik zie niet in waarom Fisker in dezelfde prijscategorie deze auto zou gaan aanbieden?
“Dit terwijl de Karma meer vermogen heeft en dus sneller is.”
Foei.
Als je zo’n auto kan betalen maal je niet om die bijtelling.
Prachtige auto, mooi dat die ook nog eens zuinig is. Maar waarom hebben ze niet het vorige interieur erin gelaten?

http://www.autoblog.nl/gallery/Fisker/Karma_2010/Fisker_Karma_2010_28.jpg

Die vind ik persoonlijk stukken mooier dan het nieuwe

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).