Ex-top Rover vergaarde 42 miljoen vlak voor faillissement

Auteur: , 28 Reacties

Ongeveer 9 jaar geleden werd Rover -voor een symbolisch bedrag van 10 pond- overgenomen van BMW door vier zakenmannen. Deze vierkoppige directie wist zichzelf in 5 jaar te verrijken met ongeveer 10 miljoen euro de man. Niet veel later stonden alle 6.300 werknemers op straat. Het geld was op en Rover was bankroet.

Dit blijkt uit een onderzoek naar fraude dat is ingesteld door de Britse regering. Vijf jaar en vele miljoenen aan Brits belastinggeld later is er eindelijk meer duidelijk naar het handelen van de 4 ex-Rover directeuren, ook wel de The Phoenix Four genoemd. Een van deze heren, Nick Stephenson, vond het ook doodnormaal om een consultant in te schakelen á 1,83 miljoen eurie. Saillant detail is dat deze vrouwelijk ‘consultant’ ten tijde van het faillissement ook de partner van Stephenson was.

Het 850 pagina’s tellende onderzoek wijst ook uit dat de Phoenix Four niets heeft gedaan dat bij de wet verboden is. Er wordt dus GEEN, ik herhaal, GEEN strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar deze heren. Wel gaat de regering van Groot Brittannië een poging doen om te voorkomen dat het 4-tal ooit nog zitting neemt in een raad van bestuur. De 4 zwendelaars beweren op hun beurt weer dat het complete onderzoek één grote heksenjacht is en dat er maar weinig van waar is.

Hiermee lijkt de kous dan ook af en zien we van gefortuneerde ex-topmannen waarschijnlijk nooit meer iets terug. Veel plezier daar in [een zonnig oord naar keuze]!



28 reacties

mijn idolen :) ;p
Hebben ze slim gedaan, je vrouw inhuren als consultant, jammer dat Rover failliet is, hadden leuke wagens kunnen gaan maken.
en dat zonder tussenkomst van Wouter Bos ??
da,s serieus knap ..
[Telegraafmodus] Schandalig hoe die vuile kapitalistische zwijnen dit ijzersterke merk, dat betrouwbare auto’s maakte met échte passie, eigenhandig hebben kapodtgemaakdt. Opknopen aan de hoogste boom. Graaiers. [/Telegraafmodus]

Mist iemand Rover?
@G. de Groot:
JA, ik mis Rover! Die van mij heeft 10 jaar trouwe dienst, rijdt nog prima, ziet er nog goed uit ook. Mocht Rover nog bestaan, dan kocht ik er vat en zeker opnieuw één van dat merk.
Negen jaar geleden alweer? Waar blijft de tijd…
Zo gaat dat altijd, de echte criminelen, die zich verrijken ten koste van de burgers, worden nooit vervolg, om nog even te laten zien hoe machtig ze zijn wordt meestal na 5-10 jaar een onderzoek uitgevoerd waarin ze toegeven de burgers beroofd te hebben.
Pakken wat je pakken kan, that’s the spirit!
Ach wat maakt het uit, het geld was anders toch ook wel verdwenen.. Dan had Rover misschien 2 dagen langer verlies geleden.

Nu hebben tenminste wat mensen er nog plezier van, ik gun het ze van harte.
De “Pheonix four” hebben niets gedaan dat bij wet verboden is…

Dus eigenlijk zit men te janken dat andere mensen slimmer en rijker zijn dan zij zelf…
alles waar de overheid zich mee bemoeit is het zelfde lot beschorren ..
en al helemaal als die sukkels ook nog eens auto-fabrikantje willen spelen ..

Opel straks hetzelfde verhaal ..
The Honda Spirit
GEWOON BOEVEN !
Ja ik mis rover!
Maakte leuke middenklasse auto’s.
Goed in bepaalde dingen waar ik andere fabrikanten zag falen.
Aan andere kant verkochten ze gewoon te slecht of ze deden iets anders fout.

Missen doe ik ze echter wel.
met dank aan het kapitalisme…
Rover zal me de reet roesten om eerlijk te zijn, maar het graaien is gewoon schandalig natuurlijk.
ze hebben flink zitten roven bij rover
Je bent aandeelhouder, of je bent ’t niet.
In de VS zouden ze zeggen: goed gedaan ;)
De titel heeft het over vlak voor het faillissement, in de tekst wordt gesproken over 5 jaar. What is it?

Het is hun onderneming, als ze juridisch niets fout hebben gedaan is het natuurlijk prima dat ze dit doen. Als je ziet dat een bedrijf niet levensvatbaar is maar er zit nog genoeg geld in de kas om jezelf te redden, jah waarom niet?
Noem me immoreel maar zo gaat het nou eenmaal. Mensen die hier van walgen moeten de zakenwereld maar niet in.
van die 40 miljoen en meer hadden ze wel die 6.300 werknemers
een betere toekomst kunnen geven. Opleidingen.. jobcoaching of iets in die richting.
Die graaiers slapen er geen minuut
slechter van dat ze het leven van zoveel mensen zwaar moeilijker gemaakt hebben.
Als eigenaar van een bedrijf met personeel ben je ook moreel verantwoordelijk voor dat personeel. Als straf moesten ze die graaiers opsluiten in een ruimte met al hun oude werknemers en familie. Kijken of ze na een goed “gesprek” WEL weten wat voor ellende ze veroorzaakt hebben.
Humor. Zo moet het. Jammer voor de werknemers maar ach, op net geen 7 miljard mensen wereldwijd maken die paar extra werklozen niet zoveel uit natuurlijk.
DoetHetErToe?
Humor. Screw some, get screwed some. Jammer voor de werknemers maar ach, too bad. De meesten zullen zich ondertussen toch wel al verhangen hebben dan wel broodjes smeren in de lokale snackbar.
Deze mensen verdienen geen straf, ze verdienen een lintje. Er moeten scholen naar hen genoemd worden! 40 miljoen in 5 jaar uit Rover trekken terwijl BMW er verlies op leed en er voor een schijntje vanaf wou? 5 jaar lang een eigenlijk al failliet bedrijf laten voortbestaan. Dit zijn de echte zakenmannen! De medewerkers mogen trots op hen zijn.
Helaas staan morele waarden niet altijd in de wet…

Aan de andere kant, als ze Rover niet werd afgenomen, stonden de werknemers dan niet direct al op straat?
ik ga ook een automerk oprichten ..
en dat noem ik dan “plunderaar” ..
doe uitsluitend electrisch vervoer ..

hey Camiel .. prop es effe een hoop geld deze kant op ..
Goed gedaan mannen! Haha:P
aan de blije reacties van de meeste mensen hier is te merken dat mensen echt niet weten hoe de wereld in elkaar zit. Misschien dan ook even inlezen wat voor soort mensen den crisis veroorzaakt hebben?? Dat zijn inderdaad precies zulke idiote “elitaire” ballen die alleen aan hun eigen winsbelang denken.
Rover zal me aan mijn dinges corroderen, want daar hebben ze nooit veel gepresteerd. Ik heb een 214SI gehad en dat was een klereding. Maar ik mis de vele andere mooie merken zoals Austin, Healey, Morris, Triumph en natuurlijk TVR. Er zijn zoveel mooie karaktervolle auto’s gebouwd in Engeland in het verleden, maar alles is door graaiende topbestuurders en mismanagement de nek omgedraaid. Jammer, want dit land heeft zo veel kennis om geweldige auto’s te maken. Kijk alleen maar naar de F1 teams. Die zitten niet zonder reden (bijna) allemaal in Engeland. Gelukkig dat er weer langzaam kleine fabrikantjes opduiken zoals Ariel en Ascari (wat door centjes van Klaas Zwart overeind blijft). En Morgan gaat door zolang er nog benzine is!
@midasracer ..
als je @de sjonnies hier een keer tegenkomt ..
smeek em dan om eens een beknopte topic te schrijven over de Britse ondergang ..

misschien gaat ie dan wel overstag ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).