Lotus Evora Type 124 Endurance Racecar [gallery]

Auteur: , 25 Reacties

Lichter, sneller en helemaal klaar voor het circuit!

Een Lotus is pas een echte Lotus als je er ook het circuit mee onveilig kan maken. En dus hebben de ingenieurs van Lotus deze Evora Type 124 (spreek uit als One Twenty Four) ontwikkeld. De 3.5 liter V6 van Toyota die ook achterin de straatversie van de Evora ligt levert nu meer dan 400 pk (afhankelijk van de regelementen) ipv 280 pk zoals de straatversie. En het gewicht is met 200 kilo afgenomen tot zo’n 1.200 kilo (ook weer afhankelijk van regelementen).

Verder vinden we een sequentiele flappy paddle gearbox in de Type 124 met 6 verzetten. Een door de FIA goedgekeurde rolkooi en een benzinetank van 120 liter en een brandblussysteem. Ook is er een carbonfiber achtervleugel, splitter en diffuser gemonteerd.

Tot stilstand komen doe je met een paar remmen van AP Racing en een ABS systeem van Bosch. De velgen zijn 18″ groot en voorzien van Pirelli slicks. Ook is de aerodynamica verder verfijnt, maar daar was eigenlijk niet zoveel voor nodig.

Zoals de naam al doet vermoeden heeft Lotus deze auto voornamelijk ontwikkeld voor langeafstandsraces. Denk hierbij aan races van 12 of 24 uur lang. Daarom zal de Evora Type 124 ook zijn debuut maken in mei 2010 tijdens de ADAC Nürburgring 24 Hours op de Nordschleife. Daarna zal het fabrieksteam van Lotus met de Evora Type 124 nog in actie komen tijdens de volgende races: Merdeka Millennium 12 Hours (Sepang, augustus 2010), BritCar 24 Hours (Silverstone, oktober 2010) en de Dubai 24 Hours (januari 2011).



25 reacties

wow! fap fap fap!
Doemijdiema
Ziet er zeer goed uit, hopelijk presteert het ook behoorlijk.
@Alfaxa:
Echt vergelijkingsmateriaal heb je pas als je de ultieme proefrit met de BMW X1 hebt gedaan.

Sorry hoor! Ik hou er nu mee op, maar storend is het wel. Ik lees het bericht steeds weer, alsof het een echte reactie is. (zal ook wel de bedoeling zijjn geweest)

On topic:
Ik vind de Evora echt een mooie auto.
lkkr… hebben we ook piccas van dat kontje/interieur?
Wat. Vet.

Ik vond de Evora, ondanks de goeie kritieken van de autopers, altijd een beetje tam… Dit maakt alles goed. Ik hoop echt dat er hier een straatversie van komt!
Wat een lelijke voorkant.
Hopelijk kan Lotus wat potten breken in de endurance races. Mooie wagen.
hij kijkt wel blij:-p
ziet er super gelikt uit zeg!!
Roadlegal? Ik denk het niet helaas.
Daarom zal de Evora Type 124 ook zijn debuut maken in mei 2010 tijdens de ADAC Nürburgring 24 Hours op de Nordschleife

de 24h zijn op het 24h circuit, niet op de nordscheife
24h: nordschleife+gp
@JDM__Wotevajjjj: Ik herhaal alleen maar wat er in het persbericht staat ;)

En volgens Wikipedia is het ook alleen op de Nordschleife:

The 24 Hours Nürburgring is a GT and touring car endurance racing event on the Nürburgring, inspired by the famous 24 Hours of Le Mans and the Spa 24 Hours. The venue of this event is held on the Nürburgring Nordschleife (north loop), and is geared towards amateur drivers and primarily production cars.
@robbie:
tjah dan is wikipedia mis.
ik ben er al 2keer naar gaan kijken en ze rijden ook over het gp circuit.
deze foto’s heb ik tijdens de 08 editie gemaakt, zoals je kan zien is het op de gp strecke rechte lijn, de toren staat er ook op.
(het is niet de volledige gp strecke, die groote hamerhead word als paddock gebruikt en er komt een chicane in de plaats)
Photobucket
Photobucket
Waarom doet’ie niet mee op Le Mans? Lijkt me leuk als Lotus ook een keer meedoet. En wint van Ferrari :P
UPDATE Gallery :D
mbt de straatversie. Is 280pk uit een 3.5 niet zielig naar huidige normen ? zeker voor een sportwagen
http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/24/porsche-en-audi-domineren-24h-nurburgring
hier hebben jullie zelfs zelf foto’s geupload waarop je kan zien dat het ook op het gp circuit is…
Van de straatversie vond ik de uitstraling nogal ehm…. wennen, maar dit is spot-on! Wat een lekkere racewagen! Als ie net zo hard gaat als dat ie er goed uitziet dan is dit de nieuwe top. Lotus kennende zal de wegligging gruwelijk goed voor elkaar zijn… nu maar hopen dat de betrouwbaarheid ook op orde is.

Kan deze meedoen in de GT4 klasse?
aerodynamica is verfijnD. In godsnaam, wanneer gaat het grammaticaniveau hier eindelijk eens boven het nulpunt komen??!!
@willhem dat is freestyle in de nederlandse taal
Over Lotus gesproken… Gaat er nog iemand naar de BBQ bij vd Kooi vandaag? Ik ben er vanaf een uur of 3 vanmiddag.
(krypton green exige).
In een woord: prachtig. Er is eigenlijk helemaal niks op aan te merken, althans van het design. Typisch Lotus gewoon. Ben wel nieuwschierig hoe snel die een rondje aflegt op de Nordschleife. ’t Is in ieder geval veelbelovend.
wow lekker. design is heel zacht net als astin martins.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).