Mazda MX-5 Superlight, specs en foto’s

Auteur: , 66 Reacties

Lichter, sneller, geen voorruit en speciaal voor mannen (en vrouwen) met een snor!

Dit moet gewoon een auto zijn voor echte mannen, want echt mannen hebben immers een snor! Een dikke maand geleden liet Mazda ons al eens wat foto’s zien van deze superlichte MX-5, maar inmiddels hebben we alle informatie voor jullie.

Deze MX-5 Superlight is ontdaan van zijn kapconstructie, voorruit, ruitenwissers en een heleboel andere rotzooi om er voor te zorgen dat het gewicht onder de 1.000 kilo kon komen (995 kilo om precies te zijn). Een standaard MX-5 weegt (leeg) 1.050 kilo, tjsa een ‘immense’ verbetering kan ik dat dus niet echt noemen.

Heeft deze MX-5 dan extra power gekregen? Nope! Onder de motor kap vinden we gewoon de 1.8 liter motor die 126 pk levert, waarom er niet is gekozen voor de 2 liter met 160 pk is mij een raadsel.

Wel zit deze lichtere MX-5 een halve seconde eerder op de 100 dan zijn 1.8 broertje met een dak. Na 8,9 seconden begrijp je namelijk de magische grens van 100 km/u. Mazda’s sportieve afdeling, MazdaSpeed, heeft verder een nieuwe uitlaatsysteem gemonteerd en het onderstel flink onder handen genomen.

Heb je wel interesse in zo’n vliegenvanger? Dan heb je pech, want Mazda heeft (nog) geen plannen om dit model in productie te nemen. Maar je kan natuurlijk altijd nog de voorruit van een andere MX-5 afzagen.



66 reacties

Ik las het net ook op Autoweek. Ik denk een gemiste kans van Mazda. Leuk zo’n lightweight… maar wat heb je er aan als je er geen power in stopt… de gemiddelde leaseslet loopt harder als dit… typisch gevalletje “much show, no go”… jammer.

Ach ja, waar maken we ons druk om… ze nemem hem toch niet in productie.
mooi ding, denk dat je er alleen niet bent met het afzagen van de ruit
Waar zie jij die snor, Robbie? Deze man heeft zich hooguit een dag niet geschoren, maar dat snap je wel als je zelf ook moet beginnen met je te scheren.
@Webber: Je hebt mijn snor zeker nog nooit gezien?
inderdaad raar dat er gekozen is voor de 1.8 en dan ook nog zonder extra power. Een race-kat, open air filter met luchthapper en lichter vliegwiel en een kortere eind overbrenging en een LSD ) horen hier gewoon op te zitten, zo voegt het (te) weinig toe.
Lekker genept van merceds

cheap uitvoering van de slr sterling moss
naaperij van de stirling moss? :/ beetje kansloos dit
Dit is inderdaad een terleurstelling. ik had toch echt 900kg verwacht met een 2.0 turbo a 220pk.
het vooraanzicht lijkt wel op een vriendelijke stofzuiger :-)
En toch zou ik nooit twijfelen om er één aan te schaffen: dit gaat om rijplezier, je hoeft geen cijfertjes te hebben om je te bewijzen.
@vla: tja ik heb (ok misschien had) meer pk’s en hetzelfde gewicht maar ook gewoon een voorruit en dak en met het juiste rubber en wat betere remmen denk ik dat mijne niet veel langzamer zal zijn…. Dit moet makkelijk beter kunnen, bijv met de eerder genoemde tweaks.
@w0o0dy:
Raakt deze ultra lichte MX5 niet uit balans met een zwaardere motor?
@vla: het heeft wel invloed maar het verschil zal niet héél groot zijn. Maar goed een 1.8 met lichter vliegwiel, ge-optimaliseerde ademhaling en kleinere pully’s zouden het karakter wat scherper maken èn een paar pk’s toevoegen en met 135pk wordt het toch weer een stukje leuker.
@w0o0dy:
Ah, je reactie helemaal over het hoofd gezien! :o
In ieder geval: je hebt gelijk, een MX-5 kan en moet eigenlijk fijngeslepen worden. Zoals die fijne jongens van ‘Wheeler Dealers’ deden! :P (cold air intake, strut bar, extra torsiestangen)
Te sloom, hoewel de wegligging van een mx5 natuurlijk geweldig is. Die 2.3 erin van de MPS-series

Vergelijk dit een met een X1: BMW loopt NU.nl inmiddels ook al te terroriseren met die stink-X1 van ze.
Haha, écht mannen hebben juist géén snor!
Wat is het probleem? Ik denk dat dit gebakje ieder ander voiture helemaal het snot voor de ogen rijd op een bochtig weggetje. En voor €450,- heb je er 10pk en 20Nm bij.
http://www.bullpower.nl/chiptuning/benzine/mazda.html
@Jesper: met identieke banden onder mij Na moet ik dat nog zien…. Het zóu kunnen maar ik ben sceptisch.
@ jesper
vind je dat niet erg duur? :?
Kevin van Gorp
Ik snap niet waarom ze niet gewoon een klein turboblokje net als de 1.4 TSI in die wagen leggen. Volgens mij is die motor die er in ligt al uit de tijd dat de vissen nog te voet moesten omdat er nog geen water was uitgevonden met z’n 126 pk. Tegenwoordig kun je met zo’n klein turboblokje al menig ongeblazen 2.0l voor paal zeten.
Snap dit hele auto`tje niet.
Stom slap slr stirling mos aftreksel.
als ze er nou eens die rotatie motor van ze er in lepelen word het nog wat. Sommige bedrijven doen die swaps ook. Alleen mazda zelf snapt het nog niet.
Doet me denken aan de Renault Spider, indrukwekkend, bijzonder, maar ook weer niet.
Profiel: vla
Geslacht Man
Leeftijd 17

Een echte man? je bent net uit de luiers. ;)
@Laue:
Moet langs je huis komen dan? *stem slaat over*

@autoblogger:
Haha! Je hebt hem op static.autoblog gezet! :D Ik ben vereerd! :P
een goedkope en leuke trackday auto die heerlijk rijdt en erg veilig is in vergelijking met andere snelheidsmeters haha misschien wordt het allemaal wat leuker als m een beetje knijpt…
@ Headhunterz:

Dat is subjectief. Deze Superlight gaat waarschijnlijk meer (lees: het dubbele) kosten dan een normale MX5, terwijl hij niet zoveel meer heeft. Vind je dat uberhaupt al niet te duur?
Vooraan lijkt het aanvankelijk nog wat te zullen worden, maar die verdomde, lelijke, oude achterkant van de MX5 maken hier wel een érg lelijk karretje van!
Wederom het levensgevaarlijke concept van geen voorruit.
50 kilo verschil?
Als het om zulke marges gaat kan je ook zelf wat kilo’s kwijtraken…
Voor vrouwen met snor? Ik ken er maar één en die kan heel hard lopen.
Snorren zijn heel erg jaren tachtig tenzij je politie- of brandweerman bent.
De 1.8 heeft gewoon een betere 50/50 gewichts verdeling dan de 2.0. (Dus betere controle). Zelfde als de 1.6 en de 1.8 uit de NA MX5-en
@KoguchiPower: Weet je wat het verschil is tussen een MX-5 1.8 en 2.0? Om precies te zijn 0,0 gram!

Check voortaan eerst je feiten voordat je onzin begint te roepen.
Lol.. een slechte namaak van een stirling moss :(
Namaak Stirling Moss??
Eerder kansloze vergelijkingsmongolen.
@ Koguchipower.

pff het verschil 1.8 – 2.0 is minimaal. ik denk dat je beter een paar maanden op dieet kan gaan dan deze “superlight” verie kopen.
Ik vind dit soort auto’s altijd op een doos op wielen lijken, zo zonder dak. Net zoals de Veritas en de SLR Stirling Moss
Dan toch liever de (duurdere) Lotus 2-Eleven als ik iets moest kiezen zonder voorruit.
gewoon een mx-5 stirling moss
Tjoenerts, kom er maar in!!

Potentieel heeft ‘ie in mijn ogen wel, maar dan weer geen power he… Als ‘ie lekker stuurt en een goed onderstel heeft is hier zeker iets moois van te maken.

Ik zeg: motor van de Honda S2000 erin, dan praten we verder :-)
Stirling Moss concurrent van Mazda met wel 126 hele paarden :shock: die moet wel heeeel hard gaan hahahaha
Aan alle debielen die dit als concurrent van de Stirling Moss SLR zien:
http://www.danablankenhorn.com/images/2008/01/09/shut_the_fuck_up.jpg
Als jullie dwaasheid een drankje was, dan was het Coco Loco.
@ Robbie

Sorry, maar moet ik daar nu nog serieus op reageren?
Het niveau alweer…
@KoguchiPower:
Gewicht van de MX-5 1.8: 1150 kg.
Gewicht van de MX-5 2.0: 1165kg.
Met andere woorden, minder dan een derde van het gewicht van een bestuurder.
Heerlijk om types als jou op de feiten te wijzen. :)
Matig gewichtsverlies en zo’n 1.8 is ook niks maar het idee is leuk. Grappig ook weer die reacties van mensen die niet verder kijken dan één jaar geleden;

http://reedbrothersdodge.files.wordpress.com/2008/07/mono-posto-concept.jpg

Miata Mono-Posto (2000)

Leuk ding deze Superlight ding om 20 jarig bestaan van de MX-5 te vieren (waar ook weer niemand bij stil staat)
@Vla: aangezien dit een fabrieksmodel is zou een ander vliegwiel en wat tuning van in- en uitlaat geen enkel probleem moeten zijn en dan maak je de auto leuker, specialer en ook nog sneller (maar da’s bijzaak natuurlijk ;-))
@w0o0dy:
Laat me raden, de jouwe heeft al die aanpassingen? :P
En hoe zijn de veren en remmen eigenlijk op een stock MX-5?

+ 1 voor MattCurlew trouwens!
@vla: en een stock Mx5 is redelijk comfortabel maar ook wel sportief geveerd en gedempt. Veel feedback maar niet plankhard. Beetje “roll” bij het insturen en daarna vrij stug dus veel grip en scherp sturen. De remmen vind ik zelf niet goed genoeg qua vertraging vanaf hogere snelheden en de feedback kan beter… ik hou van onbekrachtigd remmen, met instant response maar juist niet te overdreven reactie en flink trappen voor het systeem blokkeert…
@w0o0dy:
Dus met andere woorden, de vering is ideaal? :P
Remmen: dat heb je met Feredo exemplaren toch? Dat ‘faden’ op hoge snelheden? Voor zover de bekrachtiging: heb nog niet zo hard geremd dat mijn eten op de voorruit belandt dus ik weet het nog even niet (plus er vliegt dan vanalles rond in je auto… Wat een boeltje ;) ). Maar aangezien ik de voorkeur geef aan praktisch alles wat onbekrachtigd kan, denk ik dat ik ook opteer voor de remmen. :)
@vla: valt wel mee, de mijne is vooral qua onderstel aangepakt (struts, instelbare dempers, spoorbreedte en andere “bussen”). Dus redelijk serieuze wegligging voor zo’n “schattig karretje” maar qua vermogen valt het allemaal wel mee. Dat boeit ook geen fuck natuurlijk want dit gaat al hard zat (snelheden noem ik niet want onnozelen genoeg die alleen op de getalletjes oordelen, maar neem maar aan dat het hard zat was). Mijn mx5 is overigens wel een 1,8 (+/-130pk) en weegt ongeveer 1000kg.
@w0o0dy:
Maken die bussen echt een verschil?
En er zijn idd mensen die op getalletjes afgaan (I blame Top Gear), maar in feite heb je ze toch wel nodig om een beeld te krijgen van de auto’s waarover het gaat (losstaande van de discussie natuurlijk ;) ).
Terug naar de MX-5: hard bochten om gaan is idd kicken, maar zou je het werkelijk boven simpele acceleratiekracht zetten? Waarvoor diende de BBR Turbo dan? :P Ik zou ze ongeveer gelijkstellen, het is en blijft een beetje Yin Yang…
Welke kleur heeft je schattig karretje eigenlijk? :)
@vla: vergelijk het met schoenen met een leren zool en schoenen met een rubber zool… je voelt meer, maar het is ook soms wel wat “druk”.

De 1,8 naar 7000 toeren jagen is leuk maar heel erg hard sleurt ie er niet aan. Daar staat tegenover dat ie heel mooi aan het gas hangt (cables RULE!, sofware sucks!) en je prachtig kunt doseren. S-bochten redelijk hard insturen en mooi op het gas balanceren en voluit vloeren op het juiste moment…. volgens mij redt je dat met geen enkele turbo motor op dezelfde manier…
Kleur is stijlvol donkergroen.
@vla: vering is nooit ideaal… zeker in nederland met al z’n *&^^%#@# drempels niet. Maar vrij stevig en zeer communicatief. Ik kan nog iets harder instellen op de dempers maar ik denk dat ik dan een hogere dekking moet nemen op m’n ziektenkostenverzekering voor de kosten van de tandarts.

Ik zou het geen “faden” noemen, maar meer dat de vertraging op hoge snelheid niet echt super is OF je blokkeert (en dat wil je eigenlijk niet natuurlijk bij 100+ want dan heb je in no-time vlakken kanten op je banden. Misschien dat er daarom nog andere velgen en breder&beter rubber onder komt.
@w0o0dy:
Hoera! Ik dacht dat er iets mis was met mij toen ik reed met een auto met elektronische gasrespons en hydraulische koppeling! Ik hekel die rommel namelijk ook! :lol:
Als je eenmaal met een kabeltje gereden hebt, wil je nooit meer zo’n rommel tussen je voet en de elementen van de aandrijving.

Bussen: wel, da’s iig de eerste keer dat ik van die tuningjob gehoord heb. Zou je het aanraden?

Denk ook dat je best van die verstelbare vering afblijft als die al zo hard staat! :P

Andere velgen: fotootje uppen op AJ? :P Ik ben benieuwd! Jou kennende zal je voor lichte exemplaren gaan, maar die zijn erg duur en idem de banden. Beter rubber: ik heb altijd gedacht dat Bridgestones de beste banden waren om wat hard mee te rijden…
Donkergroen is eerlijk gezegd maar saai voor deze 17 jarige! ;) Ik hoopte op geel, rood of blauw… Maar als je een beige interieur hebt, is dat natuurlijk weer helemaal goed! ;)
@vla:

Eerlijk gezegd is hard door bochten heen scheuren een stuk spannender dan hard accelereren. Daarbij moet je wel het gevoel hebben dat je hard door de bocht kan.

Een mx5 zoals die van @wOoOdy heeft dat gevoel juist wel met z’n stuggere afstelling.

Ons mx5 je was nog een slagje stugger en stijver. :D
@RenesisHP:
Zegt de man die meegereden heeft met een 850 R! :o
Reed de eigenaar wel goed? Die kick word ik nooit beu!
Maar hard bochten nemen kan mss wel enorm plezant zijn in een MX-5, dat weet ik niet. :( En in de RX8? :P
Heb je trouwens al een Lotus op het oog?
Btw je MX-5: ik zou het eerlijk gezegd niet gedacht hebben, het leek nogal een simpele tuningjob: opvallend kleurtje, verlagen en cold air intake (en een andere uitlaat geloof ik).
@vla:

Kleine correctie. V70R. ;)
Die man reed prima. Een V70R is nou eenmaal geen bochtenridder. Vooral erg gewelddadig met accelereren.
Wel spannender dan een SL55 AMG. Dit door het totaal verschillende motorkarakter en het totale gebrek aan beleving in de Mercedes.

Vergelijking mx5-rx8 in bochtenwerk is vrij simpel.
De mx5 is lichtvoetiger en directer, de rx8 sneller.
Met de mx5 lijkt het wel een stuk harder te gaan. Daar zit dan ook een groot deel van de fun in. Minder gewicht is gewoon leuker.
Een rx8 is overigens ook zeer vermakelijk in het bochtenwerk. Dit vooral door de G-krachten, balans en losse kont bij provoceren.

Ik heb al een hele tijd verschillende Lotussen op het oog. Ik heb momenteel alleen even geen Lotus geld. Dat staat voorlopig op een laag pitje.

De mx5 was ook simpel. :)
>40mm verlaging met gele koni’s(in hardheid verstelbaar) en stuggere vering rondom.
>Aluminium veerpootbrug voor en achter.
>Chassisbrace voor en achter.
>Een paar lekker Bridgestones in maat 205/45 op 16 inch velgjes.

Ik wilde er eerst nog een rolbeugel en “kruis” op plaatsen.
Met “kruis” zou de auto te laag worden. Voor de rolbeugel mag de halve auto uit elkaar.

Beide opties werden mij voor straatgebruik afgeraden omdat de auto anders te stijf zou worden. Hij geeft dan bijna geen grens meer aan. Dat maakt een auto snappy.

Als je dan dwars gaat, ga je aggresief dwars en moet je zeer snel en goed corrigeren.

Aan het vermogen was weinig gedaan.
>Een carbonfiber CAI.
>8,5mm bougiekabels.
Dus geen andere uitlaat(wel een tijd naar gekeken).

Vergeet ook nooit dat snelheid went.
Als je een nieuwe snelle auto koopt ben je in het begin nog onder de indruk van de power en acceleratie. Na 1000km is het doodnormaal en begint de wens naar meer vermogen al te groeien.

Snel door bochten heen verveelt een stuk minder snel.
Pleeeeaaaase Mazda, neem dat ding in productie!! Dan schroef ik er zelf eventueel wel een turbo op…
Volvo_440_turbo
Als je ooit met een MX5 hebt gereden weet je dat je geen power nodig hebt om van die auto te genieten…
@ vla

Gewichts-“”verhouding”” ;)
@KoguchiPower:
Die verschilt bijgevolg ook niet…
Jammer dat de prestaties zo belabberd zijn…
Hou nou allemaal maar weer op. Ik mis de mx5 al weer genoeg. :cry:
Als je geen turbo op je mx5 hebt gehad weet je niet wat het is om mét echte power te genieten van een mx5. Neem maar aan van mij, een opel speedster, daar bedank je voor. Een S2000 rijder achter me op bochtige wegen zei dat ie me niet kon volgen. Ik reed op 14 duim 185/60/14 bandjes. Over de gripgrens.
Maar neem ook van me aan, dat eens je een mx5 met power geproefd hebt, je bedankt voor 116 pk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).