Steenstra GCM Styletto – zonder uitstoot 320km/u

Auteur: , 28 Reacties

Er is een nieuwe supercar in de maak, rechtstreeks uit de States. Deze moet zich gaan meten met Murcièlago's, Enzo's en Carrera GT's, maar dan zonder kilo's CO2 de lucht in te spuiten.

Het eerste wat je dan nodig hebt is een mooi design, zelf vind ik bovenstaande afbeelding er veelbelovend uit zien. Uiterlijke kenmerken die verwijzen naar die prachtige Scighera uit de vorige eeuw. Natuurlijk is het allemaal vooral functioneel, een goede luchtgeleiding en lage wrijvingscoëfficiënt hebben bij het ontwerp voorop gestaan.

Het bedrijf Steenstra GCM is opgestart door de Nederlandse auto ontwerper Cor Steenstra. Cor heeft in het verleden meerdere malen op de AutoRai aan het toenmalige “Design Paviljoen” deelgenomen met zijn onafhankelijke ontwerpburo Foresee Car Design.

Ne vele jaren o.a. als consultant designer voor Porsche in Californie zaken gedaan te hebben, heeft Steenstra nu een groep van ervaren specialisten bij elkaar gebracht om tezamen een bedrijf op te starten. Er wordt vooralsnog een serie van 4 verschillende modellijnen gepland, waarvan de Styletto de eerste is.

Helaas ontbreken vooralsnog de details. De aandrijving wordt elektrisch, maar over vermogens wordt nog niet gepraat. De topsnelheid komt op minimaal 200mph te liggen (320km/u), maar een acceleratie wordt nog niet genoemd. Als alles mee zit staat een eerste rijdend exemplaar op de 2010 editie van het Pebble Beach Concourse d’ Elegance. Klik op de onderste foto voor een high-res.

Steenstra GCM Styletto

Steenstra GCM Styletto



28 reacties

Amerikanen die weer eens wat te lang in het sprookjesbos van Disneyland hebben gezeten. Altijd wel entertaining…
Eerst zien dan geloven.
Met een concept zoals deze hoef je natuurlijk veel minder toegevingen te doen dan pakweg een Volkswagen 1L.

Alleen zie ik de Volkswagen 1L sneller effectief op de weg rijden dan deze ooit zelfstandig z’n rubbers zal verslijten.

Dus leuk. En morgen weer een andere concept…
Niet echt realistisch.
Ik zou niet eens de straat er mee kunnen uitrijden met al die drempels hier.
Maar wel leuk design voor m’n nieuwe grasmaaier :)
Dit is mijn concept:
http://i31.tinypic.com/rh1k09.jpg

Deze gaat op gebakke lucht rijden maar ik geef nog geen verdere specs op!
@theemutsenzo:
hahhaa, leukste comment sinds tijden.
@theemutsenzo: haha prachig het design is mooier dan het geen hierboven wanneer neem je hm in productie?
haalt ie de 320 eigenlijk wel? of zijn de accu’s dan al op? :P
Weer zo’n doodlopend renderingske. Moesten al die dromers nu eens samenwerken, en samen 1 auto maken, ipv allemaal een ontwerp lanceren en erbij vertellen dat het er komt in 2010.
leuk om een geschapen toekomst-beeld te zien die zonder subsidie tot stand is gekomen ..

en ze hebben daar in 1 dag al net zoveel plaatjes bij elkaar als “onze” super-bus waar de TU Delft al 3 jaar mee bezig is ..
copy from italdesign schigera
@theemutsenzo. +1
BTW Cor Steenstra is een Nederlander…
edit: we know, we hebben even wat extra info in het artikel gezet
Stienstrah Gjee Cee aM Stylettow?


@theemutsenzo: ik heb je alvast ingeschreven voor de eerstvolgende Auto van het Jaar verkiezing ^^. :P
vergelijkingsmongool
lijkt op een Koenigsegg en een Lamborgini. :-)
Zonder Co2 uitstoot is zo`n gel*l, het kost zeker geen Co2 om die stroom op te wekken?! (tenzij je zelf kan garanderen dat het van zonnecollectoren, windmolens of waterkracht komt en dan heb je nog het probleem van die `milieu-vriendelijke` accu`s)
Ziet er op het eerste ook niet verkeerd uit, maar Murcielago’s en Carrera GT-tjes hebben wel een geweldig geluid! Kun je niet alleen de prestaties, maar ook het heerlijke geluid maken? Dan lijkt het me wel wat;)
http://cignomolesto.files.wordpress.com/2007/11/alfa_romeo_scighera_by_ital_design_1997_f3q.jpg
Cor Steenstra
@INF3RN040: Tja.., daarmee zagen we de echte Fabrizio Giugiaro naar voren komen – een uitgezakte theedoek.. Zo’n package dermate verknallen zou zijn vader nooit hebben gedaan..
Cor Steenstra
@ Theemutsenzo:… Ik snap niet dat ik daar zelf niet op gekomen ben.. Simplicity doet het ‘em helemaal!! LOL!

Er is een logica in dit project: Allereerst is de component prijs hier erg hoog, dus als je iets wilt maken dat winstgevend wordt, dan moet je wel in een hogere prijs categorie gaan zitten. Subsidies worden hier alleen maar gegeven aan bedrijven die miljoenen uitgeven aan het omkopen van politici om miljarden aan Dollars te krijgen, en dat heb ik niet,

Ten tweede rijden mensen in deze categorie autos nooit heel erg veel, wat in het begint de beperkte actieradius van de batterypack overkomt. Er wordt meer mee geflaneerd op een boulevard waar vooral iedereen kan zien dat JIJ in deze auto rijdt. Ik verwacht dat we over 6 jaar veel betere batterytechnology zullen hebben waardoor dan een veel groitere actieradius plus een snelle oplaad tijd mogelijk moet zijn.

Als laatste heb ik de laatste jaren heel erg veel ontwerp werk voor Porsche gedaan, en als je de bouw kwaliteit van een Tesla met Porsche vergelijkt, blijft er heel wat te wensen over. Als je dus boven Tesla mikt dan heb je genoeg ruimte om die hoge bouwkwalitijd te realizeren.

GCM staat trouwens voor Green Clean en Mean.. Vond ik er wel bij passen.

http://www.steenstragcm.com
@Cor Steenstra: bedankt voor je info, vooral “Green Clean en Mean” is leuk om te weten;) Ik heb het artikel inmiddels iets aangevuld met de informatie over je verleden.
Het is inderdaad de zoveelste supercar die zogenaamd gaat komen. Maar deze heeft als onderscheidende factor dat hij écht mooi is. Ik hoop dan ook écht dat hij komt…
@Citrofiel: Is het omdat Citroëns ook zo van plastiek gemaakt zijn dat dit rijdende spanplafond je wel kan bekoren? :mrgreen:

Ik vind het maar niets. Als het dan toch van de VS moet komen, doe mij dan maar een lekkere Corvette!
Ik kijk naar deze auto…ik kijk naar deze auto…ik kijk naar deze auto…word niet warm…

En ik ben blijkbaar niet de enige.
Prachtig ding. Kom maar op, dan spaar ik nog even door!
@Cor Steenstra: let niet op die negatieve reakties. Veel van die jochies gaan alleen maar af op wat ze van hun vriendjes horen (in de plaatselijke BMW/Opel/VW/… (vul zelf maar in) club) en zien het verschil niet tussen jouw kwaliteitswerk en het gepruts van sommige studentjes die ook zo graag autootjes modelleren (en vergeten ze eerst te ontwerpen).
Keep up the great work!
Cor Steenstra
@transam73: Bedankt. Design is altijd subjectief en wij moeten normaliter ontwerpen maken die “nieuw” zijn als ze uitkomen, dus in dit geval pas over 3 jaar in productie versie. Dat de productie versie zal verschillen wan wat er nu getoond wordt is duidelijk, en als er goeie kritieken komen zullen die ook zeker meegenomen worden. We willen per slot van rekening perfectie aanbieden, maar we kunnen het nooit iedereen naar de zin maken.

Als je alleen al kijkt wat voor extreme reacties bij andere ontwerpen naar voren komen, zoals de Enzo, BMW natuurlijk, maar ook de Jaguar XF, dan wordt duidelijk dat er voor alles een voor en een tegen is. Als iedereen het meteen zou bevallen zou het verkeer zijn, denk ik.

Maar nogmaals, alle kritiek wordt ter harte genomen en gewogen. Geen probleem.
Caddilac Cien lookalike?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).