Mazda3 MPS in Frankfurt (en prijs)

Auteur: , 40 Reacties

Of is de prijs van een 260pk / 380 Nm hot hatch is opeens niet meer boeiend?

We zagen de nieuwe Mazda3 MPS begin dit jaar in Geneve maar dit najaar staat het bakkie dan eindelijk in de showroom. In Nederland moet je 39.995,- euro aftikken voor de Mazda 3 MPS. Dat is veel geld maar deze Mazda is nog altijd sneller dan de welbekende Golf GTI, Leon Cupra en/of Focus ST. Volgens Mazda-adepten is ie zelfs véél luxer dan de concurrentie. Maar toch zie je em zo weinig rijden, hoe zou dat komen?



40 reacties

Omdat alle voorgaande modellen niet zo fraai waren, deze kan echter wel eens verassing gaan zorgen!
Klakkende achtcilinder
Het blijft een mazda
Er stond een uitgebreide rijtest in de AutoVisie van deze week. Daarin werd hij getest tegen de Golf VI GTI.

Tendens: zeer snel deze auto, maar de Golf is beter. Ondanks het gebrek aan PK’s t.o.v. deze Mazda. Volgens hen ligt dat aan de toegankelijkheid van het onderstel. De Golf is uitermate in balans m.b.t. demping, vering, besturing, mechanische grip, etc. Hierdoor kun je alle 211 PK’s compromisloos inzetten.

Bij de Mazda is dat een heel ander verhaal. Demping, vering, grip, besturing liggen op een veel lager niveau, waardoor “on the edge” rijden een hele onderneming word… met eventueel alle gevolgen van dien.

Ook is hij een flink pak duurder als de VW. Waarbij wel gezegd moet worden dat de Mazda standaard Full Options is. Wil je de VW op dit niveau brengen dan scheelt het niets meer in prijs.

Let wel: dit is niet mijn mening, ik heb niet het genoegen mogen hebben om in één van deze auto’s te rijden. Dit is de mening van AV.
@Freewarefreak:

Dat is best een vreemd verhaal. De vorige 3 MPS is namelijk behoorlijk snel op het circuit. Stukken sneller dan een Golf en op sommige banen sneller dan een RX-8 HP.

Met dat bochtengedrag zit het dus wel snor.

Op het rx8 forum hoor ik eigenlijk alleen maar positieve verhalen over deze auto. Het is geen rx8, het is echter wel een rijdersauto.
Zelfs met tuning schijnt de boel het nog prima te houden.

Neemt niet weg dat ik hem lelijk vind.
Toch blijft het een leuke optie voor een gezinsauto.
@RenesisHP: tot nu toe komt in vrijwel elke rijtest voor dat ie moeite heeft om de 260pk in een rechte lijn op de weg te houden. Op AutoBild kon je het ook op een filmpje zien, hij stuurt dan zelf een kant op. Maar verder is het een topauto. Bij Mazda weten ze wel wat sportiviteit is. Alleen is men dat alweer vergeten dankzij de laatste 323/626/Demio/Premacy/MPV periode.. en dan heeft men wel weer 50.000 over voor een “Fordje”…
@MattCurlew:

260pk op de voorwielen is ook niet niks. Zeker niet met turbokoppel. Dat wil wel eens trekken ja.

Maar goed. Ik moet met mijn pk’s op de achterwielen ook goed nadenken wanneer ik op het gas ga. Anders ga je gewoon dwars.

En ach, ik ken mensen die een kleine 60.000 euro voor een Mazda uitgeven. ;)
@Freewarefreak:

Helaas is het incorrect wat je aangeeft, al is het de mening van AV. De nieuwe Mazda 3 MPS (of Speed in de USA), is iets gedowntuned qua pk’s maar nu zelfs sneller dan de vorige op het circuit! Onderstel, balans, wegligging liggen op een zeer hoog niveau. Het was al een toppertje (beste Hatch 2007 in de US) en is alleen nog maar beter geworden. Zie:

http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/FullTests/articleId=155346 (met testfilm).

Hier een test van deze week waar de Mazda zelfs een fonkelnieuwe Hyundai Genisis naar de kroon steekt.

http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/Comparos/articleId=157186 (met testfilm).

Alleen de nieuwe Golf R (270 pk, 4WD) zou een goed alternatief zijn denk ik. Ik heb overigens in beide auto’s gereden. Mazda wel echt veel spannender qua beleving. De Golf (dit was de GTI model V) vond ik erg mooi maar het interieur zwaar grijs plastic lelijk… is nu wel beter met de VI, maar die vind ik dan weer niet mooi van buiten helaas (burgerbak). De nieuwe MPS vind ik veel mooier geworden.
@Hoflander:
Hoe kan je in vredesnaam een Golf erg mooi vinden ??
@High-Tech:

Het huidige model vind ik lelijk (erg saai) maar de vorige vond/vind ik, in het wit en GTI uitvoering met “18 velgen, zeker OK.
Een golf GTI blijft tijdloos, en qua afschrijving ook en topper.
Stiekem is het gewoon een lelijke auto. Vind het echt een Jappaner met teveel opsmuk en dat kan mijn goedkeuring niet zo hebben geloof ik.
Mooie quote van autowereld.com: “MPS is serieus snel, heeft een dito verschijning en trekt de echte liefhebber aan. We durven daarom best hardop te zeggen dat sommige GTI-bezitters stiekem een 3 MPS hadden willen rijden, maar onder het mom van ´een veilige keus´ toch de Volkswagen heeft aangeschaft.”

Meer pk’s en meer luxe dan de concurrentie. Toch had de prijs een stuk lager gekund als zaken als het RVM, Bose en navigatiesysteem er niet std op zaten…
Onderhuids heeft deze auto ford focus genen dus met betrekking tot de wegligging wil ik wel een kanttekening plaatsen bij de opmerking van freewarefreek. Het logo bij zijn naam doet zijn onafhankelijkheid ook geen goed.
Overigens is het bij een Jap toch nooit goed. De eerste MPS vond men te anoniem (maar een Golf GTI, Leon Cupra FR/Cupra en Octavia RS vind men dan weer geweldig juist omdat ie het niet van de daken schreeuwt), en nu weer too much. Terwijl men dan wel weer geilt op de nog veel schreeuwerige Focus RS


Persoonlijk vind ik de neus van de MPS top maar de rest niet zo. Maar dat komt gewoon omdat ik de nieuwe Mazda3 niet zo heel fraai vind
Eergisteren eentje in het wild gezien en kvond hem er best lekker uitzien, pakken beter dan pakweg een GTI (maar jah die hebben mij nooit kunnen bekoren)
@renesis: zo kun je ziet dat mensen die niet goed wijs zijn ook heel gelukkig kunnen zijn :mrgreen:

OT: ik denk eerder dat het een kwestie van onbekend maakt onbemind is. Ik zou zeggen: ideetje voor een rijtest?
@Simpson:

Die mensen(waaronder ik, hoewel niet nieuw gekocht) hebben erg veel plezier in hun leven. :D
ik zou eerder dit kiezen dan een Golf GTI.
Ook ik zou eerder deze Mazda kiezen dan een VW Golf GTI. Allereerst stop ik heel veel geld in een auto dus wil ik een zo goed en betrouwbaar mogelijk product. Daar wint Mazda overduidelijk: zij hebben al jaren de (productie-)processen (samen met bijv. Honda, Toyota etc.) op een eenzaam hoog niveau ! Dit leidt tot de betrouwbaarste auto’s wat al jaren uit de ervarings-pech-statistieken blijkt ! Verder is de Golf te zien op elke hoek van de straat en is helemaal geen mooie auto (een blokje op wielen !). En ga zo maar door…
op zich is het een mooie wagen, alleen vind ik de motorkap niet heel denderend :S Het vorige model reed als een trein en vond hem niet slechter dan de GTI! Ik vind het een goede opvolger!
Volvo_440_turbo
Mazda’s uit de vorige generatie, de generatie na de bolhoed waren saai qua uiterlijk, zelf heb ik ooit 6 jaar met een saaie mazda gereden, maar qua wegligging en rijplezier top! In een test uit het Belgische autoweek stond toendertijd dat ze geen enkel negatief punt konden vinden aan de auto, wel dat ie saai was… ik heb het over de 323 DITD, die standaard hetzelfde onderstel (wel met iets sterkere dempers vooraan wegens het dieselgewicht) had dan de snellere versies toen. Weet ik van een monteur van de invoerder.
Ik heb in mijn leven al een klein 200 auto’s mogen ‘testrijden’,van een Citroën Visa tot de duurste Lexussen. Maar een Mazda staat wel in mijn top 5, wel niet nummer 1, dat is de Toyota MR, die ook weer een saai uiterlijk heeft…

Rijplezier hoeft niet altijd van een mooie blitse auto te komen, alhoewel dat een mooie auto een mens ook wel een goed gevoel geeft. Dat laatste is ook heel belangrijk voor veel mensen. En je moet toegeven, qua marketing, buiten het ‘OK’reclamefilmpje van vroeger is Mazda ook niet zo sterk. Ofwel vindt Mazda de Europese markt niet zo belangrijk?
In Japan doen de Demio (Mazda2) en Axela (Mazda3) het behoorlijk goed. Ook in Australie heel erg sterk. In andere Europese landen vaak minder slecht dan in NL en in de VS is het geen grote speler als Toyota, Honda en Nissan maar wel eentje met een duidelijk sportief imago (maar daar zien de meeste modellen er ook meer aangekleed uit)

Wat ik wel jammer vind is dat men Mazda saai vind vanwege de periode 1996/2001 maar de 1989/1996 periode doodleuk vergeten (121 Bolhoed) 323F, 323 Coupe, 626 HB, Xedos 6, MX-3, MX-5, MX-6, RX-7). Zo zie je maar hoe negatief langer blijft hangen dan positief
Prof. Dr. Vliegwiel
De neus heeft een hele grote smile of stond ie nou gewoon de Golf uit te lachen? Misschien leuk om een dagje BMW’s en MB’s te pesten op de duitse autobahn, maar daarna zou ik em snel weer terug brengen.
Ik snap niet dat ie alleen full-options leverbaar is, dat maakt hem wat mij betreft 5-10k te duur. Of doe het anders net zoals bij de Clio RS: kale goedkope uitvoering èn een luxe exemplaar.
MattCurlew, heb jij niet zo`n ding?
je ziet hem zo weinig rijden omdat hij tyfuslelijk is
Laatst zag ik op de A12 bij Willebroek zo eentje rijden in het rood en ik moet zeggen dat het wel een sportief ding is, al gaat hij wel heel dicht naar de grens van een Johnnenbak. Of hij nu net een halve seconde sneller of trager is dan een Golf, dat kan mij niet echt boeien, ik zou hem nog wel boven de Golf verkiezen, omdat hij net wat anders uitstraalt. Maar ik ben er zeker van dat de andere reageerder hier zo’n waanzinnige goeie chauffeurs zijn dat ze elke nm en elke halve seconde voelen tot in het diepst van hun lede.
Nu heeft de MPS een uiterlijk dat bij zijn prestaties past. Misschien dat dat de verkopen gaat helpen…
Toch is het uitelijk nog te braaf. Ik snap het wel dat men eerder iets anders kiest. Geen Golf natuurlijk, want zo lelijk als een Golf is die nu ook weer niet…
ziet er helemaal niet bijzonder uit, op die lekkende moterkap en dat balkon achterop na dan… nee doe mij maar iets anders, een sirocco r ofzo ;)
Hij is toch wel heel erg mooi met prachtige dynamische lijnen en een vrolijk uiterlijk.
Met 260 pk wordt dat dan wel een heel leuk autootje, maar zoveel geld lijkt me het niet waard.
@BananaFlip: als je hem minder luxe maakt dan is ie even geprijst als zijn concurrentie maar dan met meer pk’s. Hoezo is hij het geld niet waard?

Valt me op dat bijna niemand iets positiefs te melden heeft. Bv de velgen zijn toch wel bruut? (van de RX-8)
@MattCurlew: 40.000 euro is echt heel veel geld voor een heet hatchbakkie hoor.
Wat mij betreft teveel.
Deze auto is zeker bruut maar dat zijn andere auto’s ook.
Focus RS bijvoorbeeld kost 50 mille, met 45 pk en een heleboel extra techniek meer.
Als je daar dan deze MPS naastzet is ie toch wel redelijk duur.
@BananaFlip: een MPS is ruim 2.000 duurder dan een Focus ST maar heeft 35pk/60 Nm meer. Een Focus RS is ruim 10.000(!) duurder dan een MPS maar heeft 45pk/60Nm meer.

Alleen de sprint van 0-100 scheelt maar 0,2 sec! De MPS kan bijlange na niet tippen aan de sportstoelen en het geluid van zo’n 5 cilinder maar ik heb de RS gereden, retesnel maar niet zo indrukwekkend snel als ik dacht. Maar dat laten de cijfers ook al zien. Vraag me af waar die 300pk zijn gebleven

Daarbij is een MPS niet een beetje luxer dan de ST en RS maar een stuk luxer. Dus die 40k komt niet uit de lucht vallen. Ik vraag me af wat jij verstaat onder heleboel extra techniek bij de RS…
@MattCurlew: Ford heeft een heleboel moeite gedaan om het vermogen een beetje fatsoenlijk los te laten op de voorwieltjes. Een Mazda3 MPS heeft gewoon een reguliere homokinetische koppeling, waar de RS RevoKnuckle heeft.
@BananaFlip: en dat noem jij “heleboel extra techniek”? Ik noem het één technisch onderdeel..
@MattCurlew: Ford heeft bij de Focus RS sowieso veel meer aandacht besteed aan de scherpte en de sensatie van het sturen en daarom ligt ie ook zo geweldig in elke bocht.
Deze MPS is een stuk minder ‘hardcore’, en voor dat prijsverschil zou ik zeker voor de Focus RS gaan.
@BananaFlip: alsof 10k niks is joh.. daarbij is het duidelijk dat je nog geen MPS hebt gereden of rijtesten hebt gelezen. Enig minpunt van de MZ3 zijn de stoelen en af en toe moeite hebben met de 260pk. Verder rijdt het top en ligt het nogal hard geveerd op de weg. Hoezo niet hardcore? En interieur van de RS is wel erg teleurstellend met de goedkope kleurstelling
@MattCurlew: Een MPS is natuurlijk een hardcoreversie van een standaard Mazda, maar de Focus RS is gewoon nog een stuk hardcoreder(?). Daarbij trekt het uiterlijk van de Ford mij ook meer aan dat dan van de Mazda, maar dat is natuurlijk geheel objectief.
Met al die dingen samen lijkt het mij die 10k toch wel waard.
Maar als jij dat niet vind, moet je vooral één van de twee Mazda3 MPS-bezitters worden.
heb zelf nu de mazda 6 mps, ben benieuwd naar een nieuwe versie. Heb de mijne laten tunen door tdls uit Denhaag, gaat wel veel sneller in het koppel…nu 470nm tegen standaard 380 nm en iets van 30 pk meer, dus rond de 290 pk ipv 260pk, maar vind wel dat ie sinds de tuning af en toe wat perikelen heeft, zoals een soort koppelingsklap of aandrijvingsklap op de achterwielen en af en toe een inhouden bij accelereren in de 6e versnelling van 100 naar 130, geen idee of dit relatie heeft met de tuning…iemand een idee? Wat wel leuk is dat ik laatst bij het stoplicht met volle belasting een nieuwer Audi RS3 eruit trok en dat die eigenaar erg verrast was dat zo een zware mazda zijn RS3 de baas was…dat is wel het gevolg van de tuning. Op de Autobahn heb ik al regelmatig dikke audi’s zoek gereden, en dat komt echt door het mega koppel en de begrenzingen die eraf zijn gehaald.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).