Gaaaap. Ja hoor. Tuurlijk.
Let wel: ik vind het behoorlijk dom om structureel niet handsfree te bellen. Bellen leidt toch al zo af en voor autorijden is het gebruik van twee handen wel zo handig. Alleen de populistische propaganda die korpschef Bert Wijbenga de ether in slingert kan ik best missen. Hij stelt dat iedere agent die iemand met zijn mobiel achter het stuur ziet zitten, vanaf volgend jaar direct een bon van 150 euro moet uitschrijven. Niet alleen de verkeerspolitie, verkeershandhavingsteams en speciaal daarvoor ingerichte teams moeten dat doen. Klinkt logisch en daarom gebeurt het al heel vaak al. Tenminste: de mensen die ik ken die gepakt werden voor niet-handsfree bellen, die werden erg vaak door reguliere agenten gepakt.
Kortom: niets nieuws onder de zon. Het mooiste is nog zijn laatste quote: “De pakkans moet op die manier omhoog, want een automobilist die twintig keer wegkomt met mobiel bellen zonder handsfreeset, denkt de volgende keer dat hij ook gerust 160 kilometer per uur kan rijden omdat hij toch niet wordt gepakt.” En je weet wat er komt van notoire snelheidsovertreders die nooit gepakt worden: die denken dat alles kan en voor je het weet zijn ze drugs aan het dealen of de buurmeisjes aan het verkrachten. (via ad.nl)
44 reacties
Er zijn ook wat je noemt: Oordopjes, al dan niet via blauwe tand. Als je die nu gewoon in je handtas stopt, kan je in elke auto handsfree bellen.
Oordopjes in de auto vallen ook onder niet-handsfree bellen, aangezien er een handeling met de telefoon wordt verricht, al is het de mobiel op je schoot hebben liggen.
Helaas dus geen adequaat middel tegen een bekeuring.
een handeling op je telefoon is in de meeste gevallen niet
noodzakelijk, wat zou immers het nut van een headset zijn als je alsnog je telefoon uit je broekzak moet vissen om op tenemen of op te hangen. de meeste (eigenlijk alle) headsets, zowel draadloos als bedraad hebben een opname/beëindigingstoets..
telefoon kan gewoon in de genoemde handtas blijven liggen, of waar dan ook..
Niet elke agent doet elke dag verkeerscontroles. Het korps opperhoofd bedoeld vast: Iedere surveillerende agent.
Er zijn altijd agenten gereserveerd voor die andere sociale problemen.
And I can tell..
Natuurlijk en dat mag ik ook hopen.
Het vervelende is dat dit soort berichten alleen maar meehelpen aan beeldvorming. Beeldvorming dat we in deze tijden kunnen missen als kiespijn.
We worden door de media alleen gewezen op de situaties waar de politie sociaal maatschappelijk faalt maar tegelijk krijg je voluit in de media dit soort berichten.
Beeldvorming in Nederland is al een hele tijd krom waardoor er in de meeste gevallen misvattingen ontstaan.
En liever dat ze hier extra volk voor inzetten, want dan staan er minder fotoslaaf-ambtenaren te flitsen en/of laseren :)
Dan kan ik tenminste eens doorrijden zodat ik niet te laat ben voor de afspraak met mijn buurmeisje :P
Op een of andere manier schijnt dat nog te kloppen ook, maar dat ligt niet aan de politie…
Ja had ze destijds maar staande gehouden en een reprimande gegeven, dan was alles nog koek en ei.
in ieder geval volkomen normaal was.
Het is dat ik zat, anders was m’n broek ervan afgezakt.
Dit gaat echt nergens meer over.
Gewoon hard aanpakken, mensen leren het anders toch niet af.
Amen, brother. Couldn’t agree with you more.
De media zorgt al langere tijd voor een vertekend beeld van de politie, justitie en wat dies meer zij.
Dat heeft misvattingen in de maatschappij tot gevolg. Helaas heeft dat weer tot gevolg dat de motivatie onder agenten daalt. (We kunnen het toch nooit goed doen) Ook krijgt de politie te vaak de schuld van het door het ministerie opgesteld te voeren beleid.
btw .. bellen en auto-rijden is een slechte combinatie ..
en in het OV een doodzonde ..
goeie belastingmaatregel dus ..
is ook veel te efficient .. 2 dingen tegelijk ..
Verder vind ik het wel terecht; het is gewoon gevaarlijker om te bellen met een telefoon in je hand; sturen en schakelen worden dan wel degelijk een probleem + je reageert sowieso al trager omdat je belt.
Koop toch gewoon een carkit of een headset, en denk eraan om dat in te doen als je gaat rijden; niet gewoon als kip zonder kop in je auto stappen dus, maar een beetje nadenken en plannen bij wat je doet.
Daarnaast is een headset/carkit veel relaxter (mits je een goede hebt met goed geluid); heb je je handen lekker vrij.
Hij vertelde je zeker dat het een vertegenwoordiger was?
Hardrijden en bumperkleven tegelijk kan niet in Nederland, of jij reed zelf ook te hard.
En roken mag in de auto.
M.a.w. niet zeuren
Doe maar gewoon dikke boetes uitdelen.
Beau van Erven Dorens schreef het al eens in een van zijn columns: “Mensen denken alleen maar met hun portemonnee.”
Zolang ze niet in hun portemonnee geraakt worden kan het niemand wat schelen. “Ik ben een beest dat getemd moet worden.”
Ik heb op wonderbaarlijke wijze al drie jaar geen boete wegens snelheidsovertreding meer gehad. Waar het kan op de snelweg, niet daarbuiten, rijd ik meestal te hard.
Ik bel achter het stuur, overigens ook waar de situatie het toelaat. Ik ben daar nog wel tamelijk voorzichtig in, maar desondanks, af en toe doe ik het wel.
Zelfde geldt voor parkeren, als het zo uitkomt koop ik wel een kaartje. Als ik geen zin of tijd heb niet.
Ik heb nog nooit een parkeerboete gehad.
En zolang ik er niks van merk zie ik geen reden om dit gedrag te veranderen.
Een collega reed ook regelmatig te hard totdat hij laatst echt een dikke boete kreeg. En nu doet hij het niet meer.
Dat zou voor mij ook best werken en werkt voor andere mensen vast ook.
Maak die boetes dan maar zo hoog dat iedereen bij de eerste boete de rest van de maand geen eten meer kan kopen en ze houden er vanzelf wel mee op.
Of het bij woorden blijft of dat de pakkans daadwerkelijk ineens groter zal worden, dat moet inderdaad nog blijken.
Maar dat maakt niet dat ik niet vind dat mensen een mobieltje in hun hand mogen houden! Het is echt levensgevaarlijk!!
En laten we de weggebruikers dan ook direct vertellen dat je ook houderschapsbelasting betaald voor de rechter rij-strook op de snelweg. Aanpakken!!
(ondertussen wel weer een leuk stukje melk-koe wat ze in Den Haag wéér bij de automobilist gevonden hebben, maar effin, we betalen maar verder)
Zo wordt de Quattroporte 4.2 (440 gram CO2 per km) 90.000 euro duurder. Ook bij rekeningrijden wordt rijden naar verhouding een stuk duurder bij een onzuinigere auto, ondanks dat je al meer accijns en aanschafbelasting betaalt.
En dan kom jij nog eens met boetes aanzetten? Hou toch op en gun die <1% die een 8+-cilinder rijdt wat lol…
Dit allemaal nog los van het feit dat er nog steeds geen wetenschappelijk bewijs is voor de schadelijkheid van verhoogde CO2-uitstoot.
Voor alles wat je doet in Nederland moeten regels zijn,laat ons gewoon eens met rust.Hebben ze echt niks beters te doen dan zich daarover druk te maken.Misschien dat ze die ontsnapte mensenhandelaar kunnen gaan zoeken met z’n allen.Of andere echte criminelen,er lopen er genoeg rond.
Heb je de afgelopen decenia de wetenschap niet gevolgd…?
Daarnaast is het natuurlijk niet enkel een manier om de staatskas te spekken, maar zoals eerder genoemd is het ook een demotivator, ofwel een reden om het niet te doen. Van mij mag die straf nog best wat zwaarder, je loopt het risico om levens van anderen en jezelf te verpesten of te beeindigen. Gewoon 150 euro + een maand rijontzegging oid.
original_arnoud heeft een handtas… :mrgreen:
Maar die doppies vind ik wat van niets, vaak met zo’n blauw knipperlichtje er in, lijkt het net of je geassimileerd bent door de smurfen.
Heeft iemand ook ervaring met van die dingen die je aan de zonneklep vastknoopt?
Ik heb zelf overigens een parrot in mijn auto waar ik erg blij mee ben.
Ik word neem ik aan nog wel gewoon aangehouden? Want als ik een brief in de bus krijg waarin staat wat ik fout gedaan heb over zoiets als mobiel bellen dan teken ik meteen bezwaar aan.
Ik zit regelmatig in de auto met m’n hand tegen m’n hoofd alsof ik bel, altijd leuk als wordt aangehouden. Burgelijke ongehoorzaamheid noem ik dat.
Echter, wat we niet zeker weten is wat de oorzaak was: heeft meer CO2 meer warmte veroorzaakt, of andersom? Het lijkt er namelijk op dat een opwarming van de aarde het loslaten van opgeslagen CO2 stimuleert (bijv. door het smelten van ijskappen waarin CO2 zit opgeslagen).
Echter, de toename van CO2 lijkt ook positief te zijn voor de ontwikkeling van fauna, die juist weer ervoor zorgen dat meer CO2 wordt opgenomen.
Steeds meer wetenschappers leggen een verband tussen de activiteit van de zon en de opwarming van de aarde. Dat verband is ook veel logischer omdat de invloed van de zon extreem veel groter is dan de invloed die mensen zelf hebben. Kijk bijv. alleen al naar de hoeveelheid energie die in 1 vierkante meter zonlicht zit: meer dan 1 kiloWatt!
Hoe dan ook is het véél te kort door de bocht om meteen CO2 de schuld te geven. Overigens ben ik verder een groot voorstander van duurzame energie omdat dit op lange termijn goedkoper is en ons onafhankelijk maakt van golfstaatjes e.d., wat onder andere ook tot meer vrede in de wereld zal leiden. Daarnaast is er geen vieze uitstoot meer nodig (want vies is het toch wel) om elektriciteit op te wekken. Maar voor de liefhebber moet een verbrandingsmotor blijven bestaan, dus naast de waarschijnlijk veel zuinigere en goedkopere elektro-auto. Maar om nou boetes of belastingen zo extreem op CO2 te laten leunen als in de nieuwe kabinetsvoorstellen (en de boete-reactie hier op autoblog) staat vind ik ongefundeerd. “Maarja, je moet toch wat…”
Wat meer info over de invloed van de zon op ons klimaat vind je via google en o.a. via deze link:
http://www.kennislink.nl/publicaties/zonneactiviteit-gereconstrueerd
Overigens is ook dit correlatie-informatie: het is geen bewijs omdat je het niet kunt bewijzen tenzij je het nabootst in een experiment, maarja, dat gaat niet echt lukken aangezien de aarde nogal gigantisch is.
Mag ik verder even een nominatie meest off-topic post op autoblog ever? :P
Een fietser brengt over het algemeen heel wat minder schade toe aan de overige verkeersdeelnemers dan een auto. Fietsers hebben voornamelijk zichzelf te pakken wanneer ze een aanrijding veroorzaken.
Dus je hoeft niet te handhaven omdat ze zelf de meeste kans op letsel hebben? Ik dacht dat regelgeving ook gebaseerd is op bescherming dan alleen schuldvraag.
Hij heeft je daarom ook een cadeautje gegeven. Dat jij dan ondankbaar gaat lopen doen is zijn probleem natuurlijk niet ;)
En als je er wat van zegt, wuift ie met z’n handje van ik weet het wel! Volgende keer leg ik het vast en mail ik het bewijs.
Sowieso kost dat extra tijd + ik denk dat ik uit instinct m’n telefoon niet gauw zou laten vallen. En bij snel ontwijken op bijv. de snelweg heb je gewoon beide handen nodig om goed te sturen, dan kun je veel preciezer sturen, vooral bij een snelle manoeuvre.