Mercedes S 500 Plug-in Hybrid in Frankfurt

Auteur: , 26 Reacties

Wat willen we? Auto's die hartstikke groen zijn maar er ondertussen wel normaal uit zien met meer dan genoeg binnenruimte en die het liefst ook een beetje hard gaan! Wanneer willen we die? Nu!

Als je dacht dat de Mercedes S 400 HYBRID een BEHOORLIJK SCHONE auto was, wacht dan maar tot je dit nieuwste groene speeltje van de Stuttgarters ziet. De S 500 Plug-in Hybrid gooit elke kilometer slechts een miezerige 74 gram CO2 de lucht in, en dat is 13 gram minder dan de groenste auto van het moment, de VW Polo BlueMotion. Ondertussen zit je dan wel even een beetje comfortabeler. Bovendien heeft deze S-klasse een benzine V6 aan boord in plaats van een diesel, dus hij is ook op andere vlakken (fijnstof, NOx) een stuk schoner. En oh ja, hij doet 5,5 seconden naar de 100, niet onbelangrijk.

De S 500 Plug-in Hybrid heeft een lithium-ionaccu van ruim 10 kWh aan boord en kan tot 30 km op alleen elektriciteit rijden. Het gemiddelde benzineverbruik blijft steken op 3,2 liter per 100 km, en dat is natuurlijk echt bizar voor zo’n grote auto. Al met al begint het hele zuinige, schone geĆ«mmer met concepten als dit eindelijk een beetje interessant te worden, dus Mercedes, gooi maar op de markt!



26 reacties

Cornelis Sven
Wat zou het prijskaartje worden voor deze S?
is die nog steeds zo zuinig als je meer dan 30 km gaat rijden? ik geloof nooit dat als je naar frankrijk gaat je die hele 700+ km op 22-23 liter doet.
Tsja, als je de hoeveelheid CO2 niet meetelt die nodig is het natuurlijk niet zo moeilijk om zuiniger te zijn dan een Polo.
Misschien een stomme vraag hoor, maar waarom hebben ze het oude model en niet de face-lift hiervoor gebruikt?
@ Vaag

Daar dacht ik ook aan, denk dat ze al bezig waar met testen etc voordat de S-klasse gefacelift werd, waarschijnlijk is het ook daadwerkelijk rijdend prototype ;)
@mrB

In de artikel staat “en KAN tot 30 km op alleen elektriciteit rijden.” Met de nadruk op KAN.
@JoepeN

De CO2 uitstoot is toch lager dan de POLO dus ik snap je opmerking niet?
@Relief: Ah, ik zie al dat ik mijn met kater maar een halve zin had getypt. Het had dit moeten zijn:

Tsja, als je de hoeveelheid CO2 die de elektriciteitscentrale uitstoot niet meetelt die nodig is het natuurlijk niet zo moeilijk om zuiniger te zijn dan een Polo.
Mensen willen jullie alsjeblieft de onzin achterwege laten (zoals ant-MB en eerst-lezen-dan-reageren reacties)

We willen graag een open en objective discussie houden :)
dat is inderdaad ff wat anders dan de normale 260Co2 uitstoot.
maar ik vraag me toch echt af waarom ze voor hybride techniek hebben gekozen voor zo’n zware wagen en dat voor een 30KM radius
Beetje Verward
Wat willen we? (zie kop van de topic: schone mooie snelle auto’s)
Ik herinner me nog heel goed al het gezeik op sites als deze dat hybrides geen auto’s zijn omdat ze geen geluid maken, dat ze daarom onveilig zouden zijn, dat de batterijen meer vervuilden dan dat ze aan uitstoot voorkomen, en noem maar op.
Het lijkt erop dat het er nu alleen nog maar om gaat dat ze een beetje leuk (lees europees) uitzien en dat ze lekker hard gaan (wat met elk hybride systeem allang kan en gebeurt).
Blijft dus gewoon het uiterlijk over. Maar zo ken ik ook nog een heleboel aartslelijke niet-hybride modelletjes (uit Azie en uit Europa). Vraag me dus echt af waar de discussie al die tijd over gegaan is. Maar wel mooi dat het nu langzamerhand afgelopen is. Kunnen we weer gewoon over rijkwaliteit schrijven.
@Beetje Verward: jammer dat je het weer niet begrepen hebt. De discussie ging over 17.000 Euro subsidie voor 70 Euro CO2 besparing. En is net zo goed van toepassing op deze Benz, als het ding in de categorie valt. Behalve dat politici er dan wel snel een stokje voor zullen steken, omdat de verhoudingen nog schever zullen zijn :-)

Hybride op zich is net hetzelfde als benzine/diesel/LPG/turbo en wat heb je namelijk een techniek om een doel te bereiken.

Maar goed, laat verder maar, die bijdragen van je, intelligentie is niet nodig om auto te rijden…
Prof. Dr. Vliegwiel
@Beetje Verward:

Wat we willen? Schone mooie snelle auto’s! Alleen is de uitkomst van deze optelsom niet voor iedereen gelijk.
5,5 seconde naar de 100km/h en schoner dan de schoonste VW..

Mercedes is goed bezig!
Beetje Verward
Laurens
DE discussie is iets anders dan JOUW discussie. Kranig van je dat je daar steeds maar mee door gaat.
Maar hier gaat het om het verschijnsel dat hybrides nogal eens afgezeken zijn (om me maar even aan te passen aan het taalgebruik dat hier regelmatig bij gebezigd werd) en dat langzamerhand blijkt dat het niets met techniek te maken heeft (wel/niet goed voor het milieu, wel/niet fijn om te rijden), maar alleen met uiterlijk.
En uiterlijk heeft weer niets (of weinig) met techniek te maken. En zo zijn we weer fijn thuis. (WE betekent niet: “ook jij Laurens”. Vanwaar eigelijk dat hatelijke toontje Laurens?
@Beetje Verward: wat denk je zelf, Beetje…

Het gaat je toch alleen om de hybride subsidie, een opportunist zoals jij (waarom die kwalificatie, omdat je discussies niet afmaakt en vragen bewust ontwijkt) springt bij het uitzoeken van je volgende auto lekker weer naar een ander merk/model. Is prima, maar loop dan niet het tegendeel te beweren, of ben je net als vele anderen hier een merk fetisjist …

De gemiddelde Prius rijder die ik ontmoet is tenminste eerlijk: het is voor het geld niet veel soeps (want ex-BPM koop je ook een goed uitgeruste A6) maar de bijtelling (en het semi groene imago dat om het ding hangt) kunnen heel lekker zijn in de werksituatie. Als je consultant energie transitie bent…
Zoals autofabrikanten ons ooit zover hebben gekregen dat we diesel zijn gaan omarmen, zullen ze ook ons zover krijgen dat we hybride zullen omarmen.

En hoe komt dat? Omdat we domme consumenten zijn…we willen geloven…
Beetje Verward
@rick dos
Vind ik wel erg somber gesteld. Ik heb ca 400.000 km erg veel plezier gehad van m’n diesels. Elke dag een brede grijns. Was gewoon een stuk lekkerder dan alle benzine en LPG auto’s die ik daarvoor had. Ben ik dan een domme consument?
En nu geniet ik weer elke dag zo’n 150.000km van m’n hybride. Zelfde power onderin als een diesel, maar minder trilling en dreun.
Nothing is perfect, maar we komen wel elke keer een stapje verder.
@Beetje Verward:

Maar waarom ben je ooit overgestapt naar diesels en hybrides?
Beetje Verward
@ rick
Overstap naar diesel: geld. Als je 40.000 tot 60.000 per jaar rijdt is het met benzine niet te betalen. Ik was heel erg verrast door de rijkwaliteit van de diesel.
Van diesel naar hybride: toch iets doen voor het milieu (niet alleen CO2 maar ook emissie van NOx, roet etc.). Maar ik geef toe dat het voor mij geen alternatief was wanneer het nietgoed zou rijden. Ik was (alweer) heel erg verrast door de rijkwaliteit van de hybride.
Een plug-in past niet bij een S-Klasse.
WEinig mensen beseffen dat deze s-klasse straks bpm-vrij en waarschijnlijk ook wegenbelastingvrij de markt opgaat. Geloof me niemand laat een kans als deze glippen om een lekker goed geprijsde s-klasse te bemachtigen.
@Relief: BPM is bijna historie. Komt een heel agressief CO2 belastingsysteem voor in de plaats. Uiteraard met verschillende tarieven voor diesel en benzine, terwijl deze al in de Euro5 versie even schoon zijn.

Als men als overheid technische vooruitgang wil afstraffen, ben dan consequent en pas ook een rendementsheffing toe op hybride auto’s en wat de industrie nog meer gaat bedenken om zowel zuinig te rijden als te voldoen aan consumenten verlangens (hoe kinderachtig soms ook).
alsof die waarden in de praktijk gehaald gaan worden…. ?

cool dat ze er serieus mee bezig zijn iig.
Wanneer het allemaal waar is wat hier staat over deze hybride, heb ik er nog maar 1 woord voor.

WOW!!
Erg netjes hoor!
Zuinig, schoon, snel, luxe en bovendien heel erg groot.
Zo’n combinatie, die willen we vaker zien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).