Nissan GT-R launch control-perikelen opgelost

Auteur: , 35 Reacties

Die Nissan GT-R toch. Een beetje alles en iedereen om de oren rijden, maar ondertussen wel keihard uit elkaar spatten als je een keer launch control gebruikt. Dit was een probleem waar eigenaren van de eerste exemplaren nog wel eens mee te kampen kregen, en waarover ze bij Nissan dan ook een hoop garantieclaims aan hun broek ontvingen. Die ze afwezen, want launch control is natuurlijk niet bedoeld om te gebruiken. Gelukkig heeft de rechter inmiddels besloten dat dit zo niet langer kon.

De rekening die je gepresenteerd kreeg als je met een GT-R van het eerste bouwjaar iets te vaak het launch control-trucje uithaalde was niet mals. Een bezoeker van het forum NAGTROC moest bijvoorbeeld $20.000 betalen om zijn transmissie te laten reviseren. Nissan had ook wel door dat dit niet erg handig was, en schrapte launch control voor het tweede modeljaar. Later kwamen ze hierop terug en werd de GT-R uitgerust met de tweede generatie van het systeem (LC2), dat iets beter op zichzelf past door samen te werken met het elektronische waakhondje VDC.

De rechter in Californië heeft nu geoordeeld dat iedere GT-R-eigenaar met LC1 een compleet nieuwe garantie van 5 jaar of 60.000 mijl ontvangt zodra hij of zij LC2 laat installeren. Gaat er vervolgens iets kapot nadat je LC2 in combinatie met VDC hebt gebruikt, dan betaalt Nissan alle reparaties. Ben je toch eigenwijs en gebruik je LC2 zonder VDC, dan mag je zelf dokken. Echter, Nissan moet dan aantonen dat de schade hieraan te wijten is – iets wat de eigenaar voorheen zelf mocht uitzoeken.

Dus, beste GT-R-rijders, u kunt weer naar hartelust vierwielburnouts doen op Döttinger Höhe bij het neerzetten van uw achterlijk snelle Ringtijd zonder dat Nissan boos wordt als u de onfeilbare Japanse techniek onverhoopt stukmaakt. Een fijn gevoel, niet? (via nagtroc.org)



35 reacties

Mja, het leven van een supercar-eigenaar gaat niet over rozen.

Elke supercar heeft wel bepaalde vervelende trekjes, zoals het hydraulische neus-lift-systeem van Lamborghini dat remvloeistof naar de neus pompt met een paar duizend bar… en dan vervolgens lek raakt als je die drempel net wat te hard neemt (daarvoor is het systeem namelijk bedoeld). Reparatie mag je ook € 20.000 voor dokken.

Misschien dat anderen hier nog leuke verhalen kennen van bepaalde merken/typen die ook graag stuk gaan?
De ferrari’s zijn nogal heethoofden :P
Het probleem kwam vooral voor bij amerikaanse eigenaren (dragracen) bij herhaaldelijk gebruik (vaak in combinatie met extra grip door extra plakkerig rubber). Niet als je het een enkele keer gebruikt.

In feite niet anders dan dat je de koppeling verbrand, je aandrijfassen sloopt of de tandwielen van je bak beschadigd bij andere auto’s. De reactie van Nissan is niet echt anders dan hoe andere fabrikanten met dit soort problemen omgaan alleen is het hier één systeem en wordt er van de bestuurder geen finesse of gezond verstand verwacht.
Launch control is voor prutsers. Nutteloos pats-systeem.
Ze moeten die LC-systemen ook gewoon schrappen. Iedereen snapt toch dat het je aandrijflijn compleet sloopt??

En dat te bedenken dat de meeste systemen (zoals bij BMW en Ferrari) niet eens echte LC-systemen zijn! Ze laten namelijk altijd nog best wat wheelspin toe, om te boel te sparen. Als je écht het ideale systeem zou hebben (nét geen wheelspin) dan is het hele spul echt binnen no-time aan gort.
alsof ik mij daar als klant druk om moet maken…lc zit/zat erop en dan moet het voldoen. Vandaar de uitspraak.
Slecht nieuws voor Nissan, maar op termijn goed nieuws voor mij! Kan ik het ding eerder betalen…

OT: dodelijk dit, zou “le cost cutter” er achter zitten?
Las in de duitse “Auto Motor und Sport” dat een GT-R bij de jaarjijkse Nardo speedtest niet voldoende beproefd kon worden wegens panne.
Op onderstaand forum wordt dat ook aangegeven:
http://www.germancarzone.com/internal-combustion/30713-%5Bams%5D-nardo-high-speed-test-2009-a.html
DoetHetErToe?
Ik stel voor dat vanaf nu enkel Ruben nog artikelen schrijft voor AB. Elke keer weer een plezier om te lezen. Wat doe/heb jij gedaan van studies beste Ruben?
Klopt inderdaad. Goed interessant verhaal met prima details!
Als je LC in een bijv een m5 gebruikt kun je na 10x ook naar garage voor nieuwe koppeling
Waarom wordt er dan zo’n K U T systeem dan er in gebouwd??
Volvo_440_turbo
Ik hoor en lees regelmatig over pannes bij de GT-R

Volgens mij is de auto niet klaar voor deze wereld, dat doet me beetje denken aan de Titanic met zijn inferieure klinknagels…

Ik heb het nu niet over de overbrenging, bij elke auto gaat die kapot als je hem mishandeld, maar wel over de betrouwbaarheid in het algemeen.
Volvo_440_turbo
mishandelt met een t, sorry guys :p
@Volvo_440_turbo: Als Nissan alleen al 400 rondes Nordschleife heeft getest met de auto dan kun je stellen dat bij zwaar gebruik door mensen die weten wat ze doen de auto WEL heel blijft. Tegen idioten is niets bestand. Zelfs de 911 GT3 gaat stuk als je te wild en lomp er mee omspringt. De GT-R zal vaak bovengemiddeld te leiden hebben omdat de Performance er ook door know-no’s uit gehaald kan worden. Ga je vergelijkbaar hard tekeer met andere sportwagens dan kom je niet aan de mankementen toe, dan hang je allang in een vangrail of sta je achterstevoren in iemands weiland.
Ga maar kijken hoeveel auto’s er uitvallen op trackdays … Onoordeelkundig gebruik is niet te voorkomen maar je krijgt er wel mee te maken als je zo’n soort sportwagen maakt.
Halverwege juni 2009 heeft Nissan Visscher A’dam mij het een en ander uitgelegd dat de Nissan GT-R MY09 vanaf september geleverd zal worden met LC2 en dat ik met hartelust gebruik kan maken van mijn LC. Hierbij konden ze mij ook nog uitleggen wat er allemaal gewijzigd is t.o.v. LC(1). Ze hebben mij ook nog verteld dat ik mijn transmissie kan up-daten zonder dat de garantie erbij gemoeid is. Maar BMW heeft ook al een lange tijd LC in hun M6 die kon je ook maar gelimiteerd gebruik maken van LC.
Waardeloos van Nissan; als je zo’n systeem bouwt én het er op zet moet het betrouwbaar zijn. Dit is geen boodschappenkar maar een (zoals zij het noemen) Porschekiller..

Ook waardeloos is dat er een rechter aan te pas moet komen om zoiets op te lossen. Waardeloze service en garantie!
@Stuko: jij denkt serieus dat dit bij andere fabrikanten beter gaat? Lekker naïef!
Succes met je garantieclaims en zorg dat je die jeugdige onschuld niet kwijtraakt in de grotemensenwereld.
Oh je moest alleen ff zeiken omdat het een Nissan is? Tja, ik zou zeggen: goede zaak dat we dat soort reacties van hoog niveau mogen lezen op Autoblog.
te leiden te lijden
@ Woody; Nissan heeft een auto verkocht met launch control. Als je dit systeem dan niet te vaak kunt gebruiken is dit gewoon waardeloos. Niets meer, niets minder.

Dit zou hetzelfde zijn als traction-control die na 10x ingrijpen zijn werk niet meer doet.
@Stuko: mijn auto heeft een koppeling. Die heb ik binnen 100 meter naar de kloten.

OT: als je van de playstation generatie bent, druk je toch op reboot?
@Stuko: ja dat is waar…. dat neemt niet weg dat ook een goed systeem makkelijk door een onnozel naar de kloten geholpen kan worden. Een GT-R heeft een zeer snelle versnellingsbak met een DSG-achtige constructie. De 6 of 8 platen kunnen veel vermogen aan maar zoals met iedere koppeling is er een grens. Worden de schijven te heet dan verbrand je ze, net zoals een normale koppeling. Aangezien de GT-R veel pk’s en koppel loslaat op een 4wd systeem komen er enorme krachten op de aandrijflijn en ook de koppeling te staan… Doe je dus meerdere keren een start met launch-control vlak achter elkaar dan loopt de temperatuur op en kunnen de schijven verbranden…. net als bij iedere auto met handbak. Knal 5 keer op rij met een Porsche gt3 of gt2 met handbak en zonder traction control vol weg en die ligt ook in stukjes…. simpel as that. Om te bewijzen dat een gebruiker dat heeft gedaan moet je de starts loggen. Doe je dat niet dan valt het niet of zeer moeilijk te bewijzen.

Het nadeel van het systeem van Nissan is dat het spuugduur is. Dus in tegenstelling tot een koppeling van een handbak vervang je die niet ff onder de garantie als het niet hoeft. Een setje koppelingsplaten zal onder de 2mille blijven…. dit systeem vervangen kost dus zo’n 20 mille…. Dat Nissan tegenstribbelde en dat er een rechter aan te pas moest komen is niet zo gek. Alle fabrikanten zouden hetzelfde doen als ze voor 20 mille per stuk onder garantie de koppeling of zelfs de complete versnellingsbak moesten gaan vervangen.
de GT-R is een auto die de grenzen van de techniek opzoekt, dan kan er wel eens iets misgaan. Goed dat de rechter de kopertjes wil beschermen. Maar goedkoop in onderhoud is die GT-R toch al niet: wie bij de dealer langsgaat voor 2 nieuwe remblokjes, mag alle schijven en blokken laten vervangen. Ben je een paar mille verder…
@Spiderman: waarom is dat nodig, technisch gezien?
@Spiderman: lijkt me niet zo gek… met zo’n auto wil je zeker niet dat er ook maar 1% minder remwerking is dan optimaal, laat staan dat ze eerder blokkeren of trillen tijdens extreem gebruik. Een paar mille is niet ongewoon voor een sportwagen van een ton (of andere auto’s uit die prijsklasse en hoger)… Stuur een Grand Cherokee naar de dealer en iedere rekening na 50.000km bestaat waarschijnlijk uit 4 cijfers beginnend met een 2 (of erger).

@yanktank: not me…. maar het was vast terecht ;-)
@w0o0dy: dan kan je er nooit mee rijden want wanneer is het precies 30 graden met een luchtvochtigheid minder dan 20%m voor optimale bandengrip. En hoe hou jij je remmen op temperatuur?

Het wordt zo wel een steeds interessantere auto om gebruikt te kopen en er als een oude lul in te gaan rijden, het zal op die manier nooit kapot gaan.
@Laurens: eigenlijk zoals iedere Porsche 1e eigenaar…
@woody

“Oh je moest alleen ff zeiken omdat het een Nissan is?”

julie heben gisteren wel effe renault afgezeken
Stond toch in de handleiding dat je LC niet te vaak moest gebruiken en dat je dan geen garantie meer had.
een echte liefhebber houd zich er aan.
popiejopies hebben er schijt aan en gaan daarna janken.
De GT-R heeft geen launch Control. Lees het boekje er maar op na. De GT-R heeft de mogelijkheid om uit de bagger en sneeuw te ploegen, ofwel op te toeren met wielslip zonder dat VDC ingrijpt. Bij een 4 wieldrive moet de boel gewoon kapot gaan met die grappen. Deze supercar is een supercar!
Automobilist toe aan nieuwe set banden na 2x 10 minuutjes maar burnen.
Belachelijk!!! Waarom zitten die banden er dan onder? Dit moet toch gewoon kunnen?!

Rechter?
Wij hebben een GT-R thuis 2009 model.

Weet iemand hoe je eracht kan komen welke versie lc erin zit?
@Nick GT-R: simpel toch? 10 keer back to back knallen met de lc aan en als je bak dan naar de **&^%$ is dan heb je de oude! Sorry, kon het niet laten ;-)
hehe no problem wooody ;) ik hou wel van dat soort humor ;)

ik heb iig contact opgenomen met de dealer waar ik hem vandaan heb ( in de states ) en die kon het me ook niet vertellen maar hij ging het uitzoeken!
Hij is geupdate met LC2 :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).