Gespot: 3×3 is…

Auteur: , 38 Reacties

Drie keer drie is negen. Het is een selectie van drie thema's, elk ingevuld door drie auto's van kaliber. De klassieker zal en vaak terugkerend thema blijven omdat die doorgaans op websites onder een schaduw blijven vallen. Ze verdienen wel wat extra aandacht. Ook interessant zijn de kleuren waarin we auto's zien. Heel fel, of juist mat... 3x3 wordt opgedeeld in 3x2 voor vandaag en 3x1 voor morgen.

Klassiekers

Ferrari 250 GTE/2+2

In 1960 werd de 250 GT 2+2 op de autosalon van Parijs gepresenteerd als opvolger van de 250 GT Pininfarina. Dit waren beide Ferrari’s die meer naar luxe neigden dan veel andere Ferrari’s, die juist minder luxe waren ingericht. De GT 2+2 – in de volksmond bekender onder de naam 250 GTE in verband met de 128E motor voorin – volgde de 250 GT Pininfarina op. Hij oogt langer, maar staat op dezelfde wielbasis. Door de motor 200mm naar voren te plaatsen werd het echter een ruimere auto, zeker omdat de daklijn praktisch was ontworpen. Wie achterin zat had nu best veel hoofdruimte. Aston-Martin bouwde destijds vergelijkbare auto’s, maar een DB4 bood toch echt minder ruimte door het elegant aflopende dak. De GTE was wegens zijn praktische opzet een relatief populaire auto, waarvan er in totaal 953 zijn gebouwd. Daardoor is het nu wel weer een aanzienlijk minder kostbaar model dan elke andere uit de sterk gevarieerde 250 reeks.

Ferrari 250 GTE/2+2 foto Jim Appelmelk

Ferrari 250 GTE/2+2 foto Jim Appelmelk

Ferrari 250 GTE/2+2 foto Jim Appelmelk

Ferrari 250 GTE/2+2 foto Jim Appelmelk

Ferrari 250 GTE/2+2 foto Jim Appelmelk

Ferrari 250 GTE/2+2 foto Jim Appelmelk


Desoto Firedome Brake 1952

Veel merken zijn in de loop van de jaren vergaan. Zo bestond het voormalige Chrysler concern ooit uit een groot aantal andere Amerikaanse merken. Dodge kennen we natuurlijk nog, Plymouth bestond tot een aantal jaren geleden nog, maar Desoto is al heel lang geleden van de markt geveegd.

In 1961 rolden de laatste exemplaren van de band. Alleen van de Firedome zijn er nog enigszins veel gebouwd; 198.707 tussen van 1952 tot en met 1954. Het afgebeelde exemplaar is een heel vroege stationcar, waarvan er volgens de eigenaar maar 550 zijn gebouwd. of… Over zijn gebleven? aan de hand van waarnemingen kan ik in ieder geval bevestigen dat het om een klein exemplaren gaat. In Europa heeft het merk sowieso nauwelijks bekendheid.

De Firedome wordt aangedreven door 4,5 liter V8 aangedreven, het maximum vermogen bedraagt 170 pk. Het is al opvallend veel, maar de echte pk-wedloop begon na dit model. Sommige Desoto’s hebben tegen die tijd driehonderd pk voorin. Het waren schitterende, luxe, krachtige auto’s, maar dat mocht niet verhinderen dat het merk een korte levensduur had.

Desoto Firedome Brake 1952 - foto Jim Appelmelk

Desoto Firedome Brake 1952 - foto Jim Appelmelk

Desoto Firedome Brake 1952 - foto Jim Appelmelk

Desoto Firedome Brake 1952 - foto Jim Appelmelk

Desoto Firedome Brake 1952 - foto Jim Appelmelk

Desoto Firedome Brake 1952 - foto Jim Appelmelk

Desoto Firedome Brake 1952 - foto Jim Appelmelk

Desoto Firedome Brake 1952 - foto Jim Appelmelk

Één van de mooiste kleuren voor je sportauto is geel. Een gele 360 Modena lust ik bijvoorbeeld wel, het is nog niet eens zo makkelijk er eentje te vinden. Toevallig had ik er een aantal weekenden geleden drie, maar het blijft zeldzaam. Nog zeldzamer is een gele RS4 Sedan, deze perfecte combi van een sportauto en een praktische sedan is meestal zwart, grijs, zilver, of een andere weinig verzadigde tint.


Audi RS4 Sedan

De RS-traditie begon in 1994 met de Audi RS2, een niet al te opvallende – veel mensen vinden hem niet om aan te zien – auto die Audi in samenwerking met Porsche bouwde. Hij werd alleen geleverd als Avant. De RS4 Avant B5 was in 1999 de volgende snelle station. Toen niet met Porsche techniek, maar met een blok dat door Cosworth aan was gepakt. Deze auto was eveneens niet leverbaar als sedan. De RS6 Sedan van 2002 brak met deze traditie, en de RS4 Sedan zoals afgebeeld valt ook precies in de strategie die Volkswagen en Audi momenteel voeren: zo veel mogelijk versies om het concept zo efficiënt mogelijk te marketen. Er kwam zelfs een cabriolet. Afgezien van de RS2 heb je deze modellen op den duur wel weer gezien, want er zijn 6.030 RS4 Avant B5’s en 8.081 exemplaren van de RS6 C5 gebouwd. Maar dan wordt het een sport om een RS4 in een zeldzame kleur te spotten. Een rood of – zoals in dit geval – zelfs een geel exemplaar is erg zeldzaam, want vrijwel niemand zal een sportauto in de relatief onopvallende gedaante van een sedan bestellen in een dergelijke kleur.

Audi RS4 Sedan - foto Jim Appelmelk

Audi RS4 Sedan - foto Jim Appelmelk

Audi RS4 Sedan - foto Jim Appelmelk


Ferrari 360 Modena & Spider

Je zou een beeldige en dynamische kleur als geel dus juist verwachten op een machine als de Ferari 360. Maar helaas, wat betreft creativiteit zijn maar weinig kopers verder gekomen dan lichtblauwmetallic en rood. Geel was nota bene ooit de officiële racekleur van het merk met het Steigerend Paard! In de loop der jaren werd het rood, zoals te merken is in de Formule 1. Dat is de kleur waar Ferrari het meest aan gekoppeld is. Bij geel zul je eerder denken aan Lamborghini, want zeker vanaf de Diablo werd het een heel gebruikelijke tint. Bij Ferrari’s is het nooit aangeslagen. F355’s, 360’s, 430’s, 612’s en 599’s zijn elk maar met mondjesmaat in deze opwindende tint gespoten, om maar te zwijgen over de Enzo. En… De 456?

Ferrari 360 Spider - foto Jim Appelmelk

Ferrari 360 Spider - foto Jim Appelmelk

De 360 Modena werd één van de allerbest verkochte modellen ooit, en dat terwijl na vele jaren het targadak uit het assortiment werd gehaald. Met zo’n veertienduizend stuks is het niet heel moeilijk om er eentje te vinden, des te zeldzamer is een gele. Een zwart rooster op de achterkant duidt op een F1 versnellingsbak, een optie die leverbaar was vanaf de F355.

Ferrari 360 Modena - foto Jim Appelmelk

Ferrari 360 Modena - foto Jim Appelmelk

Ferrari 360 Modena - foto Jim Appelmelk

Ferrari 360 Modena - foto Jim Appelmelk

Ferrari 360 Modena - foto Jim Appelmelk

Ferrari 360 Modena - foto Jim Appelmelk


Gespot: Mat

Het is steeds populairder: mat. Een jaar geleden was deze stijl van lak in opkomst, met de komst van carwrappen werd het betaalbaarder, bovendien zit je er vervolgens niet aan vast. Je zal auto’s dan wellicht ook eerst tegen komen i hun originele lak, en vervolgens met een wrap.

Ferrari F430

Het gigantische succes van de 360 moest overtroffen worden door dat van de F430. De Scuderia doet momenteel een flinke duit in het zakje aangezien deze versie de boventoon voert bij de huidige verkoop. De F430 zoals afgebeeld is nog een oorspronkelijke F430, daar zijn er momenteel nog het meeste van. Hij werd ontwikkeld om de Gallardo te verslaan, die een jaar eerder was geïntroduceerd. Hij was in ieder geval een fractie sneller. De 997 Turbo, die een jaar later kwam, was vervolgens wéér iets sneller. Op de Nürburgring scheelde het één seconde. Naast een ontzettende bak vermogen – 490 pk op de achteras voor de F430 – heb je in zo’n situatie ook goede remmen nodig. Molybdeen, zoals standaard toegepast in zijn remmen, vangt de warmte beter op dan het gebruikelijke staal. Optioneel zijn keramische remmen, die de warmte nog beter kunnen opvangen en minder gauw fading leveren. Voor zulke schijven moet je wel erg diep in de buidel tasten. Veel andere merken bieden die optie ook, op de Continental GT Speed kun je eveneens keramische, geperforeerde schijven bestellen, van een gigantisch formaat.

Matte Ferrari F430 - foto Jim Appelmelk

Matte Ferrari F430 - foto Jim Appelmelk

Matte Ferrari F430 - foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz S 65 AMG V221

De Mercedes-Benz S65 AMG wordt helaas te veel geleverd in saaie tinten. Hij is veel krachtiger dan nodig en kenmerkt zich met details die meer interessant dan echt nodig zijn, maar vervolgens mag de lak niet afwijken van het gemiddelde. Ik kan er nooit zo goed bij. Een heldere blauwe tint zou bijvoorbeeld wel leuk zijn, deze eigenaar koos achteraf voor matgroen. De eerste foto is hetzelfde exemplaar, dus we kijken nu naar een wrap. Na matzwart volgen matte kleuren, waarvan legergroen wel een stoere keuze is voor je V221 – zo heet een verlengde W221. Een S65 AMG is standaard lang, bij een S 63 AMG kun je ook nog kiezen voor een 13 centimeter kortere versie wat je bijna acht ruggen bespaart. Ondanks die keuzevrijheid en het prijsverschil van een ton zien we nog steeds vaker S 65’s dan S 63’s, wat te maken heeft met het feit dat de V12 Biturbo eerder in de Benz is gelegd dan de V8. Het resultaat was dat iedereen er al eentje had toen de spaar-AMG met zuinige 6,2 V8 op de markt kwam. Inmiddels heeft de auto een kleine facelift gekregen, ik geloof dat er nu LEDs in de voorbumper zitten, maar erg opgewonden wordt ik niet van de aanpassingen. Mocht je dus graag zo’n pre-facelift versie willen, dan kun je voor ongeveer een ton een tweedehandsje aanschaffen.

Mercedes-Benz S 65 AMG V221 - foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S 65 AMG V221 - foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S 65 AMG V221 - foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S 65 AMG V221 - foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S 65 AMG V221 - foto Jim Appelmelk

Voor vragen en opmerkingen kun je me mailen.



38 reacties

vieze kleur op de mercedes.
De S65 AMG IS ZOOO DIK
sjaak trekhaak
vieze kleur op je hoofd!
er is niets mis met dit sterretje!
“De klassieker zal en vaak terugkerend thema..”

Dat moet natuurlijk ‘een’ zijn.

OT:
Wel stoer, zo’n F430 in t mat, maar als t mijn geld was zou ik toch voor ’t knalkleurtje gaan.
@KYC: JA!
Die 250 2+2 is mooi! Wij hadden vroegah een 330 GT 2+2, wat een mooie wagen was dat!!! Dat geluid van die V12 heeeeeeerlijk!

http://forsale.classicandperformancecar.com/uploaded/11166.jpg
Zo jammer Appeltje, dat je het bij de S klasse nog steeds over een ‘V’ heb terwijl het echt (en ik al een paar keer aangegeven heb) de W221 is.
vind die matte ferrari een beetje tegenvallen. De mooiste wagen van deze woensdag is wel de ferrari 250 GTE
die gele 360 had ik ook gespot :P en ik vind die mercedes in het matgroen niet zo mooi… die matzwarte ferrari wel :D
Die S65 is volgens mij speciaal voor de afgelopen (Quote) Challenge ‘gewrapt’, samen met een ML 63 in dezelfde stijl.

http://www.gtspirit.com/wp-content/gallery/quote-challenge-2009-slovenia/dsc0002-medium.jpg

meer info en plaatjes:
http://www.gtspirit.com/2009/09/01/the-quote-challenge-2009/#more-9574
“wordt ik” ?? Voor de rest erg leuke blog en kijk altijd uit naar de spots.
De voorkant van die Desoto Firedome lijkt sprekend op de voorkant van een Buick. Best imponerend zo.
Die s65 rijd overigens nog steeds zo rond!
Wat een onwijs vette paintjob, die S-amg!
die firedome V8 is de HEMI van DeSoto (wat ook een onderdeel van Chrysler was)…
Geweldige aflevering alweer, thanks Appeltje! :P
Die motor van de 250 GT2+2 is echt een juweeltje, een Zwitsers horloge! Heb zelf ook eens zo’n meesterwerk gezien in een 365 GT2+2, wat een machine. Echt vakmanschap, heb ik nog nooit gezien!
http://www.klassiekerrally.nl/wp-content/uploads/2009/07/S5002371-1024x768.jpg
Ik ben vorige week bij de garage (lees: kelder) van ASV Veghel geweest. Mocht geen foto’s maken helaas, want er stond zoveel moois (oa 430 Scud, 4 SLR’s, 2 MB 190 Evo, DB9 en heul veul Benzen natuurlijk)..
Toppunt was de SL 65 Black, gestart in een kelder, wat een geluid! Alleen werd dat gister overtroffen doordat de baas himself in de SLR Stirling Moss reed! Liefhebbers, ga snel kijken want hij staat daar nu nog in de showroom
Ik zie naast de 360 spider ook een f430 spider lekker combo!
En echt een geweldige spots weer :D
Leuk die Desoto; maar dat arme Midget’je moet hem aanslepen…
De gele 360 is een handbak, is van mn oom geweest;)
Klassiekers krijgen inderdaad te weinig aandacht. Maar goed, mensen die tekort komen kunnen altijd nog naar http://www.klassiekerrally.nl . Daar is ook een gespot-serie. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er op autoblog geen klassiekers meer langs hoeven te komen, in tegendeel!

@appeltje: “een klein exemplaren”
alle zijn prachtig, de klassiekers, maar ook de hedendaagse!
Volgens mij is die mercedes gepantserd.
Gave klassieker die Desoto !!
Evert Louwman heeft er in z’n collectie ook enkele staan, geweldig leuk.
Overigens werden die Desoto’s destijds al geleverd met verschillende zaken die hier 15-20 jaar terug nog geen gemeengoed waren (Automaat, power windows, central locking, radio etc.).

In 1959 bood Desoto 26 “solid” colors en 190 “Two-tone” kleurstellingen…:shock:
Svenska_Aeroplan_AB
De 250 GTE please…
Heeeeeerlijke auto!
Het blijft een pk/koppel bruut in limo-verpakking, de S65 AMG. Mijn absolute droomauto!

Het blijft dan ook bij dromen.. :)
Egt weer super mooie foto’s

Die foto’s van die 250 zijn voor autopoetscentrale da silva gemaakt tog?? ik heb hem daar een keer zien staan.

In die aanhanger winkel daarvoor staat ook nog een dino in het rood als ik het goed heb.
Heerlijke verschijning die gele 360 Spider!
Vraag me wel af waarom je een F355 wél met de ‘F’ noemt, en een F430 niet.
En baai de wee, dat zwarte rooster heeft niet zozeer iets te maken met zo’n F1 bak. Je kreeg hem dan standaart, maar kon hem ook gewoon los aanvinken hoor. Ik heb namelijk tot 2 maal toe een handgeschakelde met zwarte kont gezien. Alles is mogelijk als je eurie meeneemt he ;)
Slechts opbouwende feedback natuurlijk he, denk niet dat ik niet met volle teugen geniet van deze automotive wondertjes :)
Die F430 is heerlijk in die kleur
De facelift van de S heeft wel meer geintroduceerd dan dagrijLED’s, zo is de achterbumper anders, zijn de meegespoten balken in de achterlichten verdwenen, en is SplitView op de lijst gekomen, waarmee ook de voorste passagier tv kan kijken, terwijl de bestuurder op hetzelfde scherm enkel navigatie etc ziet.
Ik zie in Eindhoven wel eens een SL65 facelift rijden met óók zo´n wit kenteken met Z 11111 ?
@Reinbergen: Klopt, het trio is van dezelfde eigenaar, allen met 1111 in het kenteken.
@ Breinstein
Nee, het is jammer dat je zelf niet even in de tekst leest waar die V vandaan komt, want het is wel degelijk een V221!!! Ik heb het er nog bij gezet om dit soort opmerkingen te voorkomen…

W221: Wheelbase 3,035 mm (119.5 in)
V221: Wheelbase 3,165 mm (124.6 in)

S 65 AMG is alleen met lange wielbasis geleverd.
Audi!
@Tomm

ik zag die stirling moss buiten staan :D
@BE100,

Nee, toch niet ;-)
bij het artikel van de Ferrari 360 Modena & Spider, staat er in de 1ste zin: ferari

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).