Porsche-perfect: 911 volgens Singer

Auteur: , 63 Reacties

Had ik net mijn zinnen gezet op een BMW E30 V10, komt dit voorbij. Het beste van alle Porsche's, gecombineerd in één spectaculaire 911. Neem een beschaafd uiterlijk, een 425pk(!) luchtgekoelde boxer, moderne wegligging en carrosserie-stijfheid en actieve spoilers, nu goed roeren...

Singer Vehicle Design, als je het leest denk je aan de zoveelste restaurateur/ oppoetser. Niets is echter minder waar. Singer bouwt auto’s, Porsche’s in het bijzonder. Vervolgens denk je aan het zoveelste bedrijf wat van oude onderdelen een nieuwe auto bouwt. Ook hier heb je het mis, want singer is er niet op uit om Porsche’s te bouwen die al rondrijden.

Wat doen ze dan wel? Ze pakken de volledige historie van het merk erbij en gaan vervolgens aanvinken wat er écht niet mag missen in een ultieme 911. Zo heb je bij een dergelijke auto een klassiek uiterlijk nodig. 997’s en 996’jes proberen te hard, een originele 911 toont altijd beter.

Natuurlijk mogen moderne luxe en betrouwbaarheid natuurlijk niet ontbreken. Om uit te komen bij een Singer 911 is dan ook een flinke operatie nodig. Het klassieke Elfje wordt compleet gestript. Vervolgens wordt het chassis flink verstevigd, het achterste framewerkt wordt zelfs compleet vervangen. Er wordt een bescheiden rolkooi gemonteerd en praktisch alle carrosseriedelen worden van koolstofvezel gemaakt. Uiteindelijk legt de 911, 1088kg in de weegschaal.

De luchtgekoelde zescilinder boxer is het feeststuk van de singer. Het blok meet 3,82 liter, is voorzien van titanium drijfstangen, brandstofinjectie en heeft de nokkenas van een GT3. De toerenbegrenzer grijpt pas bij 8000 toeren in. Het resultaat is 425pk en 460Nm. Het geweld wordt via een 6-versnellings handbak naar de tamelijk brede achterwielen doorgegeven. Een sprint naar de 100 moet lukken in 3,9 seconden, en de topsnelheid ligt boven de 270km/u.

Vervolgens heeft het onderstel natuurlijk ook nog een stevige make-over nodig. Een modern setje schokbrekers en remmen uit een race-930 worden gemonteerd, allemaal verstopt achter prachtige custom-made Fuchs’jes.

Uiteraard is de Singer ook voorzien van airconditioning, gps-navigatie en een ipod en bluetooth verbinding. Probeer nu nog maar eens vol te houden dat je wel een Sports Classic zou willen. (bron: autoblog.com, foto copyright Drew Phillips)



63 reacties

Prachtig !
heel erg mooi
en zal ook best lekker gaan met 425pk
plus het geluid daar word je ook bang van denk ik
dit is wel heel mooi gedaan, maar wat is de prijs?
Ik vind’m zeer mooi en zeer cool, maar ik zou voor het geld dat hij mag kosten toch liever een echte 911-klassieker kopen, een 2.7RS ofzo. Misschien is die dan niet zo snel en niet zo perfect gebouwd, maar het is wel een échte Porsche! Ik denk dat vele Porschisten daar net zo over denken.
De mooiste 911 in een modern jasje, wat wil je nog meer?
Super, eigenlijk zou dit voor mij wel een perfecte weekend auto naast de saaie grijze lease muis zijn.
wat een terechte bak!
GezondVerstand
Ieeek wat lelijk en oubollig
Maar wat kost dat kunstwerkje?
Vind het altijd wel stijl hebben, underpowered uiterlijk met genoeg vermogen en gadgets..
Leuke combinatie zo oud en nieuw
@ Eend

Dan heb je niet goed gekeken…
“Om uit te komen bij een Singer 911 uit te komen is dan ook een flinke operatie nodig.”

Jij komt gewoon twee keer. Knap hoor, doe ik je niet meer na in ieder geval…

-edit: ik krijg het er warm van :D –
jongens ik zeg je dit is m ik ben verliefd
Misschien dat het aan mij ligt, maar ik vind dit weer typische duitse kitch. Die ordinaire wielen (die geen doel hebben, want zwaaaar..). Die rare sirius radio (dus de auto is gebouwd voor een amerikaan). ORANJE!!
kijk hier hou ik nou van.
klassieke body met hedendaagse technieken.
zet hem maar voor de deur,
Een Duitse sportauto is grijs, heeft zwart leer, bescheiden velgen.. ja en veel power en handeling.. Deze bak is toch ronduit schreeuwerig?
@ roderick

je kunt een Duitse auto in alle kleuren van de regenboog bestellen maar het zijn de eigenaren die hem in het grijs of het zwart bestellen
GE-WEL-DIG!! Laat die nieuwe GT3RS maar zitten, ik neem deze wel! (als ik in oktober de staatsloterij win)
“Lang leve de naaimachien….”
@ Roderick

Ja, het ligt aan jou. Dit soort velgen horen er nu eenmaal op.

Prachtige wagen, zet’m maar voor de deur. :)
Prachtig! Ik vroeg me al langer af waarom dit niet eerder gekomen is. Een icoon perfect nabouwen, maar dan met hedendaagse techniek. Schitterend! Zet maar voor m’n deur in metallic grijs ;)
Zag deze vrijdag op evo.co.uk. Wat een fantastische auto, doet me denken aan “Kermit” van Chris Harris toen hij nog bij Autocar en Drivers Republic zat:

http://www.youtube.com/watch?v=J2HjaHS51hk&fmt=18


Deze Singer lijkt nog op een iets hoger niveau gebouwd, met carbon fibre bodypanels enz. Motorisch gezien echt the best of both worlds.. grote luchtgekoelde boxer maar dan met moderne injectie en 6 individual throttle bodies erop met open kelken. Don’t get no better than that!

Hier een kort filmpje van de introductie van de Singer aan een klein groepje mensen. Vanaf 2:45 begint het verhaal, vanaf 7:18 wordt de motor gestart en kort gerevved:

http://www.youtube.com/watch?v=QpjU5xK1wJ8&fmt=18

Het enige wat ik niet zo goed vind kloppen aan deze auto is de diameter van de wielen. Één of twee maten kleiner had volgens mij beter gestaan bij een oudere 911 carosserie als deze. Voor de rest echt een absolute droomauto!
Ik heb liever het origineel, laat die tuners maar lekker weer losgaan op een 997 zonde van deze auto.

Die Fuchsen zijn ook veel te breed, kwestie van smaak.
en waar kan je hem bestelleN?
Geweldige auto! Prachtige details en mooie cleane uitstraling.
Waarom dan niet de motor van de huidige GT2 er in?
uber porsche de beste ooit gemaakt
WOAH! hoe vet is die wel niet! :D maar wat kost die eigenlijk?
Ik ben een Porsche liefhebber maar dit doet me nu niks. Hou niet zo van retro.
Heel, heel, heel erg dik ding.
Bobby Orlando
Mooie auto, een 911 zoals hij hoort te zijn, niet zoals die nichterige toonzaalmodellen van tegenwoordig.

Maar waarom zo’n lange wielbouten?
@Modus, omdat die niet atmosferisch is. En juist dát wil je, in deze auto. Althans, zo leg ik het uit;) De beweegredenen van Singer ken ik uiteraard niet. Gewicht zal ook een kwestie geweest zijn. En zo nog wat zaken. Koeling/zuurstoftoevoer?
WOW! In een woord: GEWELDIG! Veel mooier dan een nieuwe Ferrari en ook nieuwe Porsche! Laat die SportClassic inderdaad maar zitten.
@ Modus, voor vele Porsche fans zijn de luchtgekoelde Porsches de ‘echte’ auto’s. Als ik mij niet vergis was de 993 de laatste productie 911 waarin de motor alleen met lucht werd gekoeld. Zorgt wel voor een prachtige rauwe “Porsche” klank! Ik begrijp Singer volkomen voor het kiezen van dit blok.
het originele geluid is zelfs enigzins behouden! hulde voor dit artikel en deze heerlijke auto. Alleen die tankdop lijkt me erg onpraktisch als je je auto schoon wilt houden…
Dit is hoe een porsche hoort te zijn, zal leuk zijn als eigenaar van zo’n ding om die moderne obesitas-porsches in je spiegels te zien verdwijnen
Nieuwe auto’s zullen ook weer zo worden. De ontwerpers maken ze graag, want dat zijn ook liefhebbers. Allemaal wel een Guilia in de schuur, rijdend of niet :-)
Wat een übervette bak..
Schitterend, maar persoonlijk vind ik de Fuchs velgen met het zwarte hart en de gepolijste rand mooier. Verder is het beeldschoon gemaakt, de stoelen zijn ook echt een mooie combinatie van oud en nieuw en het TAG Heuer klokje staat gewoon.
Zelf vind ik trouwens de 911 SC mooier dan deze maar is niet zo potent.

http://www.gtclassics.be/gallerie/images/911SC78BN1.jpg
Ik had eigenlijk gehoopt dat het een oude 911 was op het chasis van de 997 + motor, maar interieur weer van de eerste.
Al met al toch een mooie verschijning!!
Door de pk/gewichtverhouding en het lage gewicht in combinatie met de brede banden en de wielophanging van een racewagen zal deze het de meest recente gt3 op zijn minst erg lastig kunnen maken op bochtige wegen en op het circuit. Verder is deze waarschijnlijk wat minder gepolijst en dus leuker en spannender dus nokken met die belachelijk dure classic dit is beter en een echte classic.
Zo mag ik het zien. Dit is waar ik al jaren over nadenk. Moderne techniek in een prachtige klassieker.
Mooi hoor, zo willen we ze graag zien.
Maar ik vind die Cayman/Boxster-style sjonniepijpjes echt niet kunnen.
PantheraLeo205
Uitlaat nog in de grondverf?
@PantheraLeo205: nope, is volgens mij een keramische coating zoals de Lambo Reventon dat ook heeft…
http://www.zircotec.com/casestudy/lamborghini_reventón/37/7
Vooraanzicht vind ik niet stoer genoeg..
super cool,
dit is mi de bedoeling van “pimpen”, orginele materialen met smaak en stijl en met behoud van het orgineel!
Helemaal mijn smaak. 8)
Egt een geile bakkk!!:O
Overigens… ik denk dat een 964 RS als basis misschien wel beter is… iets moderner en met de brede wielkasten iets beter in proporties (dan deze, denk ik) Zoiets dus.
http://911faceoff.com/users/12/thm450/porsche_carrera_2rs_964.jpg
Alleen de deep dish Fuchs vervangen door gewone en dan hebben we de beste classic voor dagelijks gebruik. En die motor is :-)…
Dat laatste stelt een kwijl-smiley voor.
Ik vergeet subiet alle andere Porsches, inclusief de prachtige Sports Classic. Deze wil ik wel hebben!
Absolutely gorgeous…
ORANJE PORNO OP WIELEN *_* dang wat een ding ;p
Gaaf apparaatje! Maar vooral is het mooiste het rijden er in, en niet de foto’s er van;) Ik zou ze graag eens proberen:D
zondagsrijder
Heel erg gave bak. Zo hoort een auto te zijn. Snoeihard het beste van alle tijden in één auto stoppen. Misschien vind ik de 993 iets mooier, want laatste échte porsche. Maar wat maakt het uit. Dit is genieten. Meer van dit soort auto’s en meer van dit soort topics.
zondagsrijder
Leuk ook dat er even verwezen wordt dat naar dat E30v10 artikel. Dat is precies de laatste post voor deze die ik enthousiast gelezen heb. Dus nogmaals meer hiervan. En dit hoort ook meteen het antwoord te zijn op die klaagmail die jullie hadden over al het ‘Prius-nieuws’.

Scroll ook eens wat vaker de verschillende fora door. Geheid dat jullie daar prachtige projecten kunnen vinden van liefhebbers die van oude en jonge klassiekers/autosmetpersoonlijkheid iets moois weten te maken. Dat zijn de dingen waar mijn hart sneller van gaat kloppen.

Meer persoonlijk: In de autoweek blader ik ook altijd meteen door naar het occaision-deel. Begrijpelijke techniek, verhalen om je mee te identificeren en het ruikt bij wijze vans spreken naar olie, en niet naar het zoveelste door volkswagen bedachten plastic-luchtje.
De velgen verpesten het beeld een klein beetje, maar voor de rest is het natuurlijk een supersleeper. :D
perfect… alleen liever in porsche gifgroen
daar krijg ik dus echt een traantje van in m’n ogen. Echt een prachtig apparaat.
Ben geen Posche fan maar dit vind ik heel mooi.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).