Gespot: Bentley TVR GT-R M3 Z06 348 356

Auteur: , 59 Reacties

Als spotter ben je afhankelijk van het toeval. Veel spotten op specifieke locaties helpt om te vinden waar je naar zoekt. Ga in de zomer een dag naar Londen en je scoort gegarandeerd een hoop Lamborghini's, een Veyron is geen uitzondering. De clou van deze intro: omdat de spots niet op mijn rug groeien, is dit een traditioneel rijtje "random" spots.

Bentley Le Mans Special

De naam klinkt in combinatie met het uiterlijk veelbelovend. Le Mans is een circuit waar de belangrijke jaarlijkse 24 uurs race wordt gehouden, nomenclatuur van Bentley’s is hier nauw mee verwant. Mulsanne is bijvoorbeeld een bocht, Arnage-Le Mans is het nabij gelegen vliegveld. Onder de indruk wandel je nietsvermoedend om de auto heen, kijkend naar de schoonheid van alle authentieke metalen details, leren riempjes, en andere subtiele details die de huidige meuk niet meer heeft. Dan blijkt het om een soort replica te gaan. Echter, Le Mans Specials zijn niet zomaar replica’s. Check je de RDW, dan komt er uit rollen dat het om een Rolls-Royce 25/30 HP gaat. Dat is een redelijk grootschalig gebouwd model – 3.827 stuks tussen ’29 en ’36 – dat momenteel voor ongeveer een halve ton van eigenaar wisselt. Een Bentley 4,5 Litre kost daarentegen het tienvoudige. Een leuk compromis is dus om er tussenin te gaan zitten. Je betaalt niet voor een echte, rijdt er ook niet in, wèl het is zowel een Bentley als een Rolls-Royce. Alsnog betaal je er anderhalve ton voor, maar dat is nog steeds een derde van de befaamde Bentley’s 4,5 Litre.

Bentley Le Mans Special - foto Jim Appelmelk
Bentley Le Mans Special - foto Jim Appelmelk
Bentley Le Mans Special - foto Jim Appelmelk
Bentley Le Mans Special - foto Jim Appelmelk
Bentley Le Mans Special - foto Jim Appelmelk

BMW M3 E90

Een heel sensationele auto is het niet, doch erg snel en opmerkelijk zeldzaam. Jazeker, de M3 E90 is geen veel voorkomende auto zoals de M3 E92, de coupé dus. De verhouding is ongeveer 1:10(!). Een onvakkundige extrapolatie wijst uit dat er die dag ongeveer 20 M3 E92 door Knokke moeten hebben gereden, de werkelijkheid kwam niet eens in de buurt. Alsof er echt behoefte aan was, is de M3 E90 voor het jaar 2009 gefacelift, zoals te zien op het zwarte exemplaar. Een lijstje van verschillen, zoals gebruikelijk in WoDaSpoDa’s, heb ik niet daar het een wel erg irrelevant onderscheid is. Het heeft iets met de achterlichten te maken geloof ik. Met 420 pk op de achterwielen blijft de auto achter op zijn grote en veel populairdere concurrent van Mercedes-Benz, de C63 AMG, maar het verschil in vermogen van 37 pk in het voordeel van de Ster is slechts een principekwestie. Geen enkele BMW rijder zou om die reden overlopen naar de rivaal, de meeste potentiële klanten voor dit model zullen voor de coupé, de M3 E92 hebben gekozen..

BMW M3 E90 - foto Jim Appelmelk
BMW M3 E90 - foto Jim Appelmelk
BMW M3 E90 - foto Jim Appelmelk
BMW M3 E90 - foto Jim Appelmelk
BMW M3 E90 - foto Jim Appelmelk

Corvette C6 Z06 Ron Fellows Championship

De Chevrolet Corvette heeft een heel rijke geschiedenis, maar aan historie onder de noemer “Chevrolet” kwam enkele jaren geleden een einde. Daewoo kreeg Chevrolet logo’s, dus een auto als de C6 Z06, die een rondetijd op de Nürburgring noteerde gelijkend aan die van een 996 GT2 en 599 GTB, kon natuurlijk niet doorgaan onder de onteerde naam. Corvette was door de jaren heen haast een merk op zich geworden, dus de overstap was makkelijk. Het was sowieso een vreemde eend in de bijt van Chevrolet, dat verder voornamelijk nietszeggende middenklassers bouwde.

Door de jaren heen zijn er ook enkele speciale Corvettes verschenen. De C5 Indy Pace Car is een gelimiteerde oplage uit 1998 ter ere van de Indianapolis Motor Speedway. Er werden er 500 van gebouwd. De Ron Fellows Championship werd in 2007 geïntroduceerd ter ere van Ron Fellows, een coureur die nauw betrokken is geweest bij onder andere de ontwikkeling van de C5R. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de eerste overwinning van zijn team in 2000. Er werden 399 exemplaren gebouwd van deze Corvette, herkenbaar aan onder andere de rode striping. 300 werden er geleverd in de Verenigde Staten, 33 in Canada, en de resterende 66 stuks gingen naar de rest van de wereld.

Corvette C6 Z06 Ron Fellows Championship - foto Jim Appelmelk
Corvette C6 Z06 Ron Fellows Championship - foto Jim Appelmelk
Corvette C6 Z06 Ron Fellows Championship - foto Jim Appelmelk
Corvette C6 Z06 Ron Fellows Championship - foto Jim Appelmelk
Corvette C6 Z06 Ron Fellows Championship - foto Jim Appelmelk

Ferrari 348 TS

Het succes van de F430, 360, en F355 werd voorafgegaan door de minder succesvolle 348. Dit was de Ferrari met middenmotor V8 die in de eerste helft van de jaren ’90 werd gebouwd. 348 staat dan ook voor 3,4 liter V8. Deze levert in de TB en TS 300 pk. Niet alleen werd de auto – zoals zijn voorgangers, de 308 en de 328 – geleverd als coupé (TB/GTB) en targa (TS/GTS), maar óók als traditionele cabriolet. Die werd dan ook niet goed verkocht. De versie zoals afgebeeld, de TS, was het populairste. Van de 4.230 stuks zien we er echter nog maar zelden eentje rijden. Interessant zijn de 348 GTB en GTS, versies met 320 pk die maar kort zijn gebouwd. 620 als GTB, 1.000 als GTS.

Ferrari 348 TS - foto Jim Appelmelk
Ferrari 348 TS - foto Jim Appelmelk
Ferrari 348 TS - foto Jim Appelmelk
Ferrari 348 TS - foto Jim Appelmelk
Ferrari 348 TS - foto Jim Appelmelk

Nissan GT-R R35

Nissan heeft de wereld verbaasd met de GT-R, de opvolger van de Skyline GT-R R34 die bekend staat om zijn weggedrag. De officiële 280 pk kun je met een korreltje zout nemen, zeker omdat er goed aan te sleutelen is.. De “Gentlemens agreement” in Japan, bij wijze van veiligheidsmaatregel, hield in dat het maximum vermogen niet boven de 280 pk mocht komen. Auto’s werden allemaal begrensd op 180 km/u. Sinds 2004 is deze maatregel er echter uit aangezien er geen verband bleek te zijn tussen verkeersongelukken en de snelheidsbegrenzer. En zo kreeg de R35, de opvolger van de GT-R R35, van de fabriek al 470 pk mee. En… Een excentriek uiterlijk waar meningen over verdeeld zijn. Hij oogt massief en de daklijn lijkt opmerkelijk ver door te lopen door de brede C-stijl. Zijn neus is ook zeker een punt van discussie, net als het zwaar ogende front van bijvoorbeeld de Mitubishi Evo X. Er is veel te zeggen over de visie van Japanners op techniek, maar exterieur design zal altijd iets blijven waar wij als Europeanen moeilijk bij kunnen.

Nissan GTR R35 - foto Jim Appelmelk
Nissan GTR R35 - foto Jim Appelmelk
Nissan GTR R35 - foto Jim Appelmelk
Nissan GTR R35 - foto Jim Appelmelk
Nissan GTR R35 - foto Jim Appelmelk
Nissan GTR R35 - foto Jim Appelmelk

Porsche 356 A Speedster

Naast de Porsche 356 Cabriolet werd er speciaal voor de Amerikaanse markt een model gebouwd met een net iets andere body. De voorruit was lager, er liep een verchroomde strip over de zijkant, en de soffttop bood minder bescherming dan die op de conventionele cabriolet. Hij was goedkoper dan de 356 Cabriolet. Echt veel werden er niet van gebouwd, 4,854 ten opzichte van de tientallen duizenden 356 Cabriolets was niets. Dat is dan ook de reden dat Speedsters zo veel opbrengen, momenteel tot over de anderhalve ton. Het is bijzonder er eentje tegen te komen, zeker in Europa. Na inspectie van allerlei details – er worden veel replica’s gebouwd – had ik al bijna de conclusie getrokken dat het om een origineel exemplaar ging. De velgen gaven echter genoeg inkijk om te onthullen dat er schijven achter zaten. En die hadden ze in die tijd nog niet! Goed geprobeerd, maar helaas niet origineel, want pas vanaf 1963 werden schijfremmen geleverd op 356’en. Veel van wat rondrijdt aan Speedsters is eigenlijk geen Speedster, maar een replica op basis van een Volkswagen.

Porsche 356 A Speedster - foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Speedster - foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Speedster - foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Speedster - foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Speedster - foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Speedster - foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Speedster - foto Jim Appelmelk

TVR Chimaera

Bij TVR is over zowel design als techniek te discussiëren. Of… Niet, voor de afwisseling. De Chimaera werd in 1992 samen met de Griffith gelanceerd. Het onderscheid is niet heel duidelijk, maar slechts een detail: de Chimaera biedt meer ruimte voor bagage en iets zachter geveerd dan de Griffith, opdat het een comfortabelere auto was voor lange afstanden. Technisch toonden de auto’s grote overeenkomsten. Ze werden aangedreven door V8 motoren met inhouden van 4,0 tot 5,0 liter, en vermogens van 240 tot 320 pk, maar 340 voor de krachtigste Griffith als enige verschil. Van de Chimaera werden uiteindelijk twee keer zo veel gebouwd als van de Griffith. Vaak zie je ze niet, maar dat komt niet door moordende concurrentie. Het is juist een genre waar weinig markt voor is, en waar weinig merken zich dus op richten. Morgan komt nog enigszins in de buurt, wat dat betreft zijn Britse autobouwers erg eigenwijs.

TVR Chimaera - foto Jim Appelmelk
TVR Chimaera - foto Jim Appelmelk
TVR Chimaera - foto Jim Appelmelk
TVR Chimaera - foto Jim Appelmelk
TVR Chimaera - foto Jim Appelmelk

Voor vragen en opmerkingen kun je me mailen!



59 reacties

Wat is de betekenis van een groene kenteken dan in Belgïe.. ?
“Where’s Zed?”
“Zed’s dead, baby.”

(zie kenteken zwarte M3)
Uit welke film kwam deze quote?
Weer leuk die spots en zeker de uitgebreide toelichting..
@papageno: Pulp Fiction natuurlijk. :)

Mooi rijtje weer, Jim!
@r2rule: Dat zijn garageplaten, meestal voor vervangwagens..
wat een lelijke hokken zijn die BMW’s toch ook he, Duitse rommel.
De Nissan is wel lekkah!!
De Nissan lekker?!? Wat een topper!
ik kies liever voor zn M3 dan zn C63AMG.!

en ooooooooooooohh wat is die 356 mooi!! :$
Zed’s dead, baby… Zed’s dead -> Pulp fiction!!! Een groene nummerplaat begint altijd met een “Z” en is een garageplaat.
@ r2rule
De groene nummerplaat is van een dealer of garagist
En als het een groene plaat is die begint met ZZ is het voor testritten. ;)
@r2rule dat zijn garageplaten
dat zijn garageplaten…
@papageno:
Foutje, blanco erover, het is “Who’s Zed?…”
@r2rule: groene kentekens zijn voor garagehouders die, bv, met een toonzaalmodel rijden oid.
Die GTR is echt vet. enkele weken geleden reed er één eerst achter dan voor mij en die is echt massive. Gewoon indrukwekkende auto.
:D
Ik vind de e90 m3 zoveel vetter mooier exclusiever dan de e92 en zeker in die zilvere silverstone-kleur :D
@Vincenzo: Dat is jouw mening, maar ik deel ze allerminst.

De 356 is de bijzonderste, vind ik. Replica of niet, het ziet er zeer goed uit. Al zou ik er nooit eentje kopen. De 348 heb ik altijd een bijzondere Ferrari gevonden, lekker laag en geen overgewicht zoals de 430. De 355 was vervolgens de overtreffende trap en is tot op heden nog altijd een prachtige Ferrari.
Ik moet zeggen als ik de foto’s van de M3 zo zie dan vind ik de auto van voor de facelift nog mooier dan erna! Vooral met de iets donkere achterlichten dat staat echt mooi bij dat grijs zeg!
Oeh, die Porsche is echt zo mooi.
Toch maar weer eens meespelen met de Staatsloterij om deze aan te schaffen :mrgreen:
@Filip: volgens mij zijn ZZ-platen voor de niet ingeschreven auto van de garagist zelf , dus ene die niet bestemd is voor de verkoop.
@fillip dat is dan “”top””
Corvette is alleen een merk op de markten waar ook Koreaanse Chevy’s worden verkocht. Op de thuismarkt is het nog steeds een echte Chevy en overal ter wereld zit er op elke Vette nog steeds een gouden kruis.
Ik ben helemaal geen Ferrari liefhebber maar de 348 vind eigenlijk heel mooi, nod steeds.
Samen met de F40 en de 512TR de mooste Ferrari’s ooit.
Alles erna vind ik eigenlijk minder en in die tijd waren het ook nog de beste auto’s iest wat niet altijd meer het geval is.
die Porsche is zo ontzettend mooi! Dat is echt een auto waar ik uren naar kan kijken, ondanks zijn leeftijd zulke mooie lijnen :D De beste spot van deze reeks ;-)
Ja, de M3 sedan is definitief toffer dan de coupe…
Die 348 is in mijn ogen nog steeds de mooiste ferrari ooit.

Blijft toch een kinderdroom die auto, heb daar wel zo ontzettend veel poster, plaatjes en schaalmodeletjes van gehad.
Flauw flauw, met ne dikke M3 bak tuffen. Maar wel met een z-plaat rijden. Alle respect weer weg.

Een z-plaat is in belgie die groen/witte platen (= garage plaat = minder taksen).
@Peter: mischien heeft die men zelf wel een garage zou gij dan niet met z-platen rondrijden ?
Die porsche is een nepper… helaas, want hij is wel heel mooi!
De Chimaera: een beest van een auto voor €30k. Geen reddingsmiddelen, geen zwembandjes.

Slechts
*jij
*een 5 liter V8
*en veel adrenaline

Dat is pas een sensatie.

disclaimer: wel €15k en 200 werkbare dagen per jaar aan de garage afdragen.
@ Vincenzo: Jij monZieur.. hebt gewoooon geen smaak! Damn.. hoe durf je dat te zeggen dat die bmw lelijk is.. Shame on you ES EL EE THEE!

Maar goed..
Appeltje!! Mooie foto’s man (A) Echt vet :D

Jaa ik heb liever de M3 dan de C63 AMG, dies ook leuk maar lang niet zo fun als de M3 :).
Zo’n porsche staat hier nog wel te koop, toch niet duur voor zo’n autootje.

http://www.autoschipper.nl/index.php?occasions=1
Die 356 speedster is een replica. De echte 356 hebben NOOIT de handrem tussen de 2 zetels. De handrem zit links onder het dashboard.
Bij de Nissan:

“En zo kreeg de R35, de opvolger van de GT-R R35, van de fabriek al 470 pk mee.”

Een opvolger van zichzelf?
Was dit niet de R34-Skyline?
Ja en nee. De R35 is de opvolger van de R34 Skyline GT-R. Niet van de andere Skylines, want de opvolgers daarvan zijn de V35 en de huidige V36. Skyline/Infiniti G. Volgen we het nog allemaal? :P
@Turbo – valt heel erg mee. Als je een Chimaera eenmaal op orde hebt is het een sterk & betrouwbaar ding. Ik rijd 10.000 kilometer per jaar met mijn Chim (soms 1000 km+ op een dag, bijvoorbeeld naar een London Tunnel Run of Goodwood Festival Of Speed en terug), en heb de auto in 2 seizoenen nog geen dag hoeven achterlaten bij de garage. ;)
Gewoon in één keer alles in orde laten maken (kan wel ehm, wat tijd & geld kosten) en dan gewoon rijden met dat apparaat. Problemen krijg je voornamelijk als je de auto nauwelijks gebruikt – daar worden ze niet beter van.
@900T-R: 1000 km per dag met Chimaera heb je dan geen gebroken rug als je uitstapt heb ooit eens effe mogen meerijden in zo eene alles rammelde hij was keihard maar wat een sound :D
@900T-R: als ik ooit tegen de Zalm-norm aanloop, is een Chimera zeker mijn ding (zeker na deze geruststellende woorden)

Krijg je een terrasje net zo plat mee als een Carrera GT :)
De Chimeara en de Griffith vind ik persoonlijk de mooiste TVR’s ooit.
Zo’n Vette ben ik nog tegengekomen in Zandvoort vorig jaar!
Stond bij ons op de camping ten tijde van de A1GP.
Wist niet dat die zo zeldzaam was…
Weer wat geleerd!
Z-platen: handelarenplaten
ZZ-platen: proefrittenplaten
Ik heb door België rijdend afgelopen zomer een zwarte BMW M3 E90 van na de facelift gezien, een Ferrari 348 TS en een donkergroene TVR Chimaera. Vertel mij nu eens hoe groot de kans is dat één van deze auto’s dezelfde is als die hier op de foto’s staat? :P
Mooie foto’s van die 356!
Volgens mij is de GTR echt een grote wagen! Of is dat gezichtsbedrog?
@AMG Powerrr:
valt nog goed mee, hij is wel wat groter dan de r34 maar niet veel eender wat A4,ISof 3serie achtig
@JDM__Wotevajjjj: Een R34 coupe was geen kleine auto. Toen ik voor het eerst een R34 GT-R zag dacht ik echt: wow wat een machine.
@Wessee:
deze is dus nog groter
Weet iemand dan ook toevallig wat het betekend als een Duitse wagen rode letters op de kentekenplaat heeft?
die gt-r is toch de mooiste van allemaal
Wauw, wat is die Ferrari mooi. Ongelooflijk, maar die Porsche en die Bentley mogen er ook wel wezen hoor! Die klassiekers zijn in zulk soort spots het mooist! Lekkere spots hoor!
mooi, maar doe gewoon eens een weekendje nurburgring..

kun je de rest van je vrije tijd aan andere dingen werken :p
@autoblog
De Arnage-bocht is ook gewoon op Le Sarthe te vinden, dus is niet alleen het vliegveld dichtbij dat zo heet ;)
Toch mooi dat gelijk mijn schatje (c63) wordt genoemd als tegen hanger van de m3, en geloof me elk vergelijk verliest de m3 onder andere; power, prestaties, comfort en looks etc..etc..
Mooie auto’s weer, behalve die Corvette…Nog nooit een auto zo lelijk gezien in het kleur wit.

Die 348 is wel tof en als je hard genoeg werkt kun je voor 40 a 50.000 er eentje aanschaffen… :mrgreen:

En die GT-R? Mooi! Lijkt erg op een Koi-karper van voren! Een echte Japanse auto!
@amg, inderdaad check topgear maar. De c63 is veel beter dan de m3….
vind persoonlijk de z06 de mooiste , de rest mmmwahh op de oude porsche na die is mooi.
Op Z-platen is er trouwens een cilinderinhoud beperking op van 2500cc. Lijkt me dus sterk dat beide gespotte auto’s onder die waarde zitten. volgens theorie zouden ze dus met ZZ platen moeten rijden, waar geen beperking op zit van cc.
Heb dit ooit ondervonden toen ik met een Ferrari naar de keuring moest met Z-platen. Auto kon niet gekeurd worden en moest terugkomen met ZZ-platen.
Kan een Italiaanse belastingontduikersversie (<2 liter)zijn, natuurlijk. ;)
Voor een dikke rijmachine met spieren, zonder elektronische mikmak, maar niet te spartaans en voor d helft van de prijs van een Ferrari, moet je gewoon bij TVR wezen…:
http://www.tvrooom.nl
sorry mensen geen foto maar vanmiddag 3 vrachtwagens vol mer r35s gespot

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).