Toyota/Lexus roept 3,8 miljoen auto’s terug [updated]

Auteur: , 88 Reacties

Waarom? Omdat er levensgevaarlijke vloermatten in zitten! Klaar met lachen? Ok, ik geef toe, op het eerste gezicht lijkt dit een recall-actie van niks. Maar het is ernstiger dan het lijkt. De vloermatjes in een heleboel verschillende modellen van Lexus en Toyota blijken namelijk niet zo stevig gemonteerd te zijn en dat kan volgens de fabrikant levensgevaarlijk zijn... Heb je er ooit aan gedacht wat er kan gebeuren als zo'n mat losschiet en er voor zorgt dat je gaspedaal vol open staat?

Dat kan er dus voor zorgen dat je er (onbedoeld) als een speer vandoor gaat. En dat levert natuurlijk gevaarlijke situaties op. En daarom heeft Toyota nu besloten om (in Amerika) maar liefst 3,8 miljoen auto’s terug te roepen naar de garage. Het gaat om de volgende modellen:

2007-2010 Camry
2005-2010 Avalon
2004-2009 Prius
2005-2010 Tacoma
2007-2010 Tundra
2007-2010 ES 350
2006-2010 IS 250 & IS350

De aanleiding voor deze actie is dat op 28 augustus 4 mensen om het leven zijn gekomen omdat er bij hun Lexus ES350 uit 2009 een vloermat was losgeschoten. Hoe we dat precies weten? De doodsbange inzittenden hadden 911 gebeld om te zeggen dat ze inmiddels al 190+ km/u reden. Uiteindelijk zijn deze 4 inzittenden door een crash om het leven gekomen.

Of Europese (en Nederlandse) auto’s dezelfde matten (en dus problemen) hebben is nog niet bekend. Maar daar zal ongetwijfeld snel duidelijkheid over komen. Wel schandalig is dat dit al de 3e(!) terugroepactie is voor Toyota/Lexus met betrekking tot vloermatten. In 2006 werden er 380.000 Toyota’s Highlander en Lexus RX teruggeroepen vanwege vloermatten. En in 2007 werden er zo’n 55.000 Toyota’s Camry en Lexus ES’en teruggeroepen. Blijkbaar moeten er eerst doden vallen voordat Toyota dit probleem serieus neemt…

Pas dus maar goed op als je in een Prius stapt! (via: autonews.com)

UPDATE: Toyota en Lexus modellen die in Nederland (en Europa) zijn afgeleverd vallen NIET onder deze terugroepactie. Dit probleem is alleen van toepassing op auto’s die geleverd zijn op de Amerikaanse markt. In Europa gebruikt Toyota/Lexus andere matten en die raken niet zo gemakkelijk los. Ben je zo handig geweest om een Toyota/Lexus te importeren uit Amerika naar Europa dan doe je er wel verstandig aan om je matjes even te verwijderen en contact op te nemen met de Nederlandse Toyota/Lexus importeur (Louwman).

PS: Als je het aandurft kan je hieronder luisteren naar het 911 telefoontje van de mensen die zijn verongelukt.



88 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
bah, wat een naar verhaal van die crash! Een nare manier om erachter te komen dat er iets mis is met je product.
Zeker Amerikanen… Die bedenken zich ook niet dat je ook kan remmen
-edit: check!-
Today Tomorrow Vloermat
Is het niet gevaarlijk als de mat op je gaspedaal komt ipv onder?
Koppeling intrappen en remmen? Welnee, we bellen 911 zodra we 190 rijden :P
Misschien dat het bij een automaat niet kan, maar dan nog kun je wel remmen of de motor stoppen toch?

Ik had me nog nooit bedacht dat er zelfs met iets als vloermatten nog zo veel mis kon gaan.
LOL :lol:
We weten in ieder geval dat die 4 mensen niet om het leven zijn gekomen in een Prius. Die is namelijk begrenst op 180.
Maar dit is natuurlijk je reinste stierenstront, want Toyota’s zijn bij mijn weten een van de weinige auto’s waarbij de vloermatten vergrendelt zijn aan de vloer middels een haakje. In miljoenen andere auto’s liggen de matten gewoon los, dus waarom hebben we dit nog nooit eerder gehoord?
Juist! Omdat die yankees gewoon iets anders verneukt hebben en het nou eenmaal een Amerikaanse volkssport is de fabrikant aan te klagen :?
@Jesper: Volgens mij zijn vloermatten in de meeste auto’s toch echt op de een of andere manier bevestigd aan de vloer. Maar blijkbaar gebruikt Toyota/Lexus cheapo haakjes :D
Beter zo dan helemaal geen recall actie ondernemen zoals andere fabrikanten dat wellicht doen.
Zijn de remmen van een auto niet performanter dan de motor en kan je op die manier niet al remmend stoppen?
Veronderstellend dat die amerikanen in een automaat reden natuurlijk…
Of anders gewoon die automaathendel in N rammen?
Goedemorgen, het lijkt mij ook gevaarlijker als hij onder je rempedaal schiet…… Zodra er iets onder je gaspedaal ligt ga je er niet als een speer vandoor
@ Johannes, welke koppeling?! Amerika vriend, alleen maar automaatjes..
Heb je er ooit aan gedacht wat er kan gebeuren als zo’n mat losschiet en onder je gaspedaal terecht komt?

==> i.pl.v. het speerverhaal is het net omgekeerd natuurlijk. Je kan dan het gas niet meer diep intrappen. Het gaat meer om “als zo’n mat losschiet en onder je rempedaal terechtkomt” ;) Heb het al meegemaakt dat m’n GSM was gevallen en verkeerdelijk onder het rempedaal kwam te zitten waardoor ik niet meer kon remmen… Dat is inderdaad wel even schrikken!!!
-edit: tekst is aangepast-
foutje van toyota? JA
maar wat een knullige amerikanen dat ze niet even de auto van het contact af halen met 190 km/u
“Heb je er ooit aan gedacht wat er kan gebeuren als zo’n mat losschiet en onder je gaspedaal terecht komt?
Dat kan er dus voor zorgen dat je er (onbedoeld) als een speer vandoor gaat”
-edit: tekst is aangepast-
Even denken: …ik rij op de snelweg… Uit het niets schiet mijn vloermat los… Hij knalt onder het gaspedaal en opeens ga ik er als een speer vandoor!

Nee. Ik denk het niet.
Trouwens :o :o nu moet de politie een grootschalige razzia houden op alle golf 1,2,3,4 / astras / 3-series met autostyle “race” vloermatten erin… :?
humms ik betaal 900 euro rijklaarmaak kosten en krijg zowiezo een mattenset die dus niet vast gemaakt zit? mee terug gaan?
Er schijnen dus wel matten te zijn voor mijn auto die wel vastziten, bij een vriend gezien.
Het is al 1.5 jaar gelden dat ik de auto kreeg helaas.
Kun je een auto met een start knop nog uitzetten op 190 km of werkt die knop dan gewoon niet?
Haha Toyota maakt al tijden geen auto’s meer die er als een speer van door kan gaan!!!
lol, ik heb volgens mij nog nooit een vloermat gehad die vast zit :D

Moeten ze niet allemaal van die verkrampte voeten-compartimentjes maken, gewoon alles groot genoeg maken voor voeten&mat&pedalen…
Deze grap maak ik vaak genoeg mee met mijn eigen niet Toyota. Die is nooit teruggeroepen. Ik heb er zelf een anti slip matje onder gezet.
@Merry :)
Beter zoiets dan in de brand vliegende remmen of iets dergelijks!
Ik heb dat ook is gehad waar de mat zijn bevestigingspunten versleten waren… is ZEER irritant en kan uw voet doen vasthaken waardoor reageren zeer slecht gaat op dat moment. Was dan ook direct vervangen.
Oke dan en die matten klemmen zich dan om je gaspedaal vast en zodra je die los wilt halen bijten ze in je voeten?

Jammer dat er mensen door omgekomen zijn, maar hoe snel kun je 190 rijden zonder dat je door hebt dat je zelf geen gas geeft :S
als je denkt het kan niet gekker kan het nog wel een hele klap gekker. welke verekte -edit- rijd zich en 4 anderen dood door een voetmatje wat ff een beetje van zijn plaats kwam.
en welke verekte -edit- gaat 911 bellen inplaats van proberen af te remmen.
-edit: let een beetje op je taalgebruik!-
iedereen die het contact uitzet bij die snelheid – denk er ff aan dat je rembekrachtiging dan ook weg is :) moet je opeens echt trappen
aan de andere kant kan je de auto wel in N zetten meestal?!

amerikanen, rare jongens met rare hobbies
je moet niet eerst wachten tot je 200 rijdt en dan nog ff lekker met 911 kletsen.
knal dat ding in een vangrail, dan rem je wel af.
GOD heeft ook gesproken :)

@Ibanez
Inderdaad liever m’n automaat naar de tyfus dan een vervroegd einde van je leven :P
LOL zelfs de prius XD
Waar blijven die kleuters nou met het commentaar? Hahah als het Italiaans of Frans was geweest….pffoe zo zie je maar. Japanse rommel.
Als je sleutel omdraait terwijl je nog rijdt kan het zijn dat hij op het stuurslot springt.. ook niet fijn, maar dan ga je tenminste wel zachter op den duur :p

Eigen mat ligt ook los maar nog nooit echt last van gehad, gewoon rekening mee houden.. maakt het allemaal wat spannender!
op mijn vloermat staat “wear safety goggles” ..

is dat normaal ??
Het spijt me zeer, maar de slachtoffers komen toch wel in aanmerking voor een Darwin-award. Er zijn meerdere manieren om een op hol geslagen auto veilig tot stilstand te brengen. Met 190+ crashen staat niet op de kaart.
@autoblog redactie

het is het grootste merk ter wereld, dus ze maken veel auto’s en daarbij kan een probleem veroorzaken.

wel veiliger als losse matten, en leer nou is niet meteen alles af te kraken! ik (en andere) worden er langzamerhand ziek van! ik ken een paar toyota rijders en heb er NOOIT klachten over gehoord, nou gaan er is 4 mensen dood door een zogenaamd los matje en is het zo alsof het ineens een of ander budget-troepmerk is! en ja..amerikanen kunnen de rem niet vinden..ik snap zowieso niet jullie reacties, want nu haalt toyota ze terug en maakt ze veiliger ipv ‘onveilig’ rond laten rijden en meer mensen laten verongelukken. WEES BLIJ MET DEZE ACTIE!
http://www.liveleak.com/view?i=f8b_1254173935

Best een schokkend gesprek live vanuit de auto met 911. Incl. crash op het einde.
De bestuurder was trouwens iemand van de California highway patrol, dus je zou denken dat die wel een oplossing zou moeten kunnen vinden in een situatie als deze.
@Bolke: Thnx! Ik zal em even in het artikel plaatsen!
Vriend van me moest laatst terug met zijn yaris ts uit 2004. Vanwege schuim dat ze in de deurstijlen hadden gebruikt wat wel ERG brandbaar bleek tijdens een crash:P

Tis een budgetmerk, niet premium…
Vreselijk om te horen :(
UPDATE Toyota en Lexus modellen die in Nederland (en Europa) zijn afgeleverd vallen NIET onder deze terugroepactie. Dit probleem is alleen van toepassing op auto’s die geleverd zijn op de Amerikaanse markt. In Europa gebruikt Toyota/Lexus andere matten en die raken niet zo gemakkelijk los. Ben je zo handig geweest om een Toyota/Lexus te importeren uit Amerika naar Europa dan doe je er wel verstandig aan om je matjes even te verwijderen en contact op te nemen met de Nederlandse Toyota/Lexus importeur (Louwman).
Wat een volleerde autocoureurs hier allemaal.
Ze weten allemaal hoe ze een auto in een panieksituatie veilig tot stilstand moeten brengen…
Ik kan je vertellen dat als je met een volle auto over de snelweg rijdt en je trapt het gas even vol in om iemand in te halen, en het gas komt vast te zitten zodat hij ongecontroleerd gaat versnellen, dat niet “iedereen” zo cool blijft als een autobloglezer.
Want het kan echt : aan de achterkant van sommige gaspedalen zit een stelschroef voor de eindaanslag. En als de mat er half onder ligt, kan het pedaal achter de rand van de mat blijven hangen.

Vooral bij automaten met een beetje sterke motor, moet je toch echt flink met alle kracht op de rem stampen om de snelheid eruit te halen.
Tuurlijk is het achter een schermpje eenvoudig om te zeggen : stamp op de rem, zet het contact uit (stuurslot?) of gooi de automaat in z’n vrij.

Maar achter het scherm heb je geen passagiers die in je oren zitten te schreeuwen met allerlei adviezen enzo.
@ Hubert
Tuurlijk heb je gelijk, maar als ik 911 kan bellen, dan kan ik er toch ook wel over nadenken om te bukken en de mat los te trekken, niet?
@Danny: maar de mensen weten natuurlijk niet dat die mat de oorzaak is! Die merken alleen maar dat hun auto plotseling vol gas geeft.
Wel als je weet dat het de mat is die er de oorzaak van is dat de auto steeds sneller gaat rijden.
Het hele verhaal komt wel een beetje dom over, maar zolang je er niet zelf bij bent geweest, is het altijd makkelijk om er een oordeel over te vellen.
Bizar…

Maar dan nog: automaat in neutraal zetten en handrem erop! Laat die motor dan maar overtoeren draaien en jij komt veilig tot stilstand.
Je stuurslot springt niet op als je het contact afzet, gewoon de sleutel erin laten zitten in de stand waar de radio nog speelt.
Ik heb zelf net zoiets meegemaakt en ik rij ook met een Toyota (geen automaat). Het haakje waarmee de mat aan de vloer was bevestigd was afgebroken, waardoor de mat beetje bij beetje vooruit schoof, tot het gaspedaal tijdens het accelereren erachter bleef hangen.
Je schrikt dan wel even, maar ik had direct door waaraan het lag en heb de mat weggetrokken. Nu heb ik rubberen matten vooraan, die gaan verder voorbij de pedalen waardoor ze niet meer kunnen hinderen.
Ik ben toch ook van die mening dat als ze er met 4 in zaten, ze toch even de tijd hebben gehad om een betere oplossing te vinden.
@Schumi,
electrische handrem?
Deze werken niet boven een bepaalde snelheid.
@Hubert: volgens mij werken die wel hoor ;) Alleen is het dan een aan/uit schakelaar meer maar werkt met meer als een ‘normale’ handrem. Oftewel hoe langer/harder je trekt hoe harder je remt.
Ik zit bij films e.d. ook altijd vol ongeloof te kijken hoe mensen hun dood tegemoet rijden, doordat de remmen kapotzijn/ het gas vol open blijft staan. Uhhh, sleutel uit het contact? Voet op de koppeling? Is niet hetzelfde als remmen, maar hij geeft dan igg geen gas meer… pff.. slappe hap.. vloermatten!
Gewoon de mat weer terugtrekken. Dat gaat natuurlijk niet als je een dikke buik voor hebt hangen.
Duidelijk gevalletje darwin award. Je auto uitzetten en uitrijden (indien ruimte genoeg), ontkoppelen of de handrem gebruiken is toch niet zo moeilijk te bedenken?
@Darwin: min of meer darwin idd, tenzij men zich al voortgeplant had ;-)
nou ja, soort van vermenigvuldigen…
Faal, zoiets heb ik ook gehad in een prius, gewoon rem in trappen dan maakt ie een hoop herrie maar is de auto wel ontkoppelt
Lijkt me een nogal onlogisch verhaal…
Als je wagen begint te versnellen zonder dat je het wilt, dan laat je als 1ste reactie toch je gas los.
Als je dan nog te snel blijft gaan druk je op je rem…
Als je dan in ’t oog krijgt dat je wagen plank gas geeft, ookal zit jij op je rem te duwen, dan ga je toch logisch nadenken…
Dan rem je bvb wat harder, mocht dat niet genoeg zijn (want die hoog opgevoerde motoren van Toyota of Lexus kunnen echt de remmen tegeniet doen…) dan ga je toch al proberen de motor af te zetten.
Als je je motor uitzet, dan slaat het stuurslot nog niet op, dat gebeurt pas als je de sleutel eruit haalt.
Mocht je op 1 of andere rare manier dat niet kunnen schakel je ‘m in z’n neutraal. Als om 1 of andere duivelse manier al die dingen niet lukken, dan stuur je ‘m toch tegen een betonnen afschijdingkje ofzo?
‘Zachtjes’ aantikken met je voorkant, zo kom je ook tot stilstant. Al is dat best je laatste oplossing, want als je ‘m iets te snel raakt kan het slechter aflopen dan je je kan voorstellen…

Maar als je tijd hebt om rustig naar 911 te bellen, rustig uit te leggen in wat voor een auto je rijdt, en rustig de situatie uit te leggen… Dan klopt er iets gewoon niet…
Gruwelijk ongeluk waarbij zoals altijd de beste stuurlui aan wal blijken te staan. Ik kom niet verder dan een oud Amerikaans grapje:
“How do you top a car?”
“Tep on the brake, you tupid!”
Voor Toyota kan dit wel eens een definitief exit uit de F1 betekenen,
3.800.000 auto’s terughalen en voorzien van nieuwe matten en je F1-budget voor 2010 is schoon op.
Ten eerste was t een keyless contact… dus daar moet je 3 sec de knop ingedrukt houden, maja dan nog beetje 911 bellen??? Ten tweede is dat matjes probleem alleen als t slecht is bevestigd na schoonmaken.. dus misschien verhuurbedrijf aanklagen??? Ten derde kon die persoon vol op de rem/neutraal(desnoods in achteruit rammen, ligt heel die bak eruit./handrem/vangrail gebruiken om af te remmen(juist als je meerdere in de auto zit moet je wel een beter oplossing kunnen bedenken dan 911 bellen..ffs. T is een volumemerk geen budget, daarnaast had de Bentley GT een probleem waarbij het motormanagement systeem ineens volgas geeft.. dus t kan elk merk overkomen… dus.
@ Dutchey

“Ten tweede is dat matjes probleem alleen als t slecht is bevestigd na schoonmaken.. dus misschien verhuurbedrijf aanklagen???”
Right… bron?

Als dit het geval zou zijn, denk je dan echt dat Toyota/Lexus al deze modellen terugroept, doe niet zo naïef.
Enne: what about the handbrake?
@ Vincenzo

Franse wagens hebben geen matjes noch Amerikanen nodig voor zulke situaties. Er zijn genoeg verhalen met op hol geslagen franse elektronica. In sommige gevallen hebben ze zelfs een politie escorte gekregen tot de brandstof op was.
“Heb je er ooit aan gedacht wat er kan gebeuren als zo’n mat losschiet en er voor zorgt dat je gaspedaal vol open staat?”

Onlangs nog iets gelijkaardig gehad.Mijn mat kwam steeds los, en ik had extra bevestigingen voor aan de bovenkant van de mat gekocht.

Omdat de orginele gaten al behoorlijk waren uitgesleten, moest ik noodgedwongen mijn mat ong.een halve cm naar boven schuiven.

Toen ik op een bepaald moment nét voor het schakelen plankgas gaf, bleef mijn pedaal haken achter de mat, en knalde ik recht in de toerenbegrenzer met een motor die nog niet volledig opgewarmd was.Omdat ik dus extra bevestiging had aan de bovenkant van die mat, bleef mijn pedaal goed vast zitten.

Schrok me te pletter en enige wat ik op dat moment kon doen, was het contact afzetten en de pechstrook opzoeken.

Leuk hoor !
Dat verhaal van die verongelukte mensen doet me sterk denken aan een (erg leuke!) aflevering van Cobra 11: http://home.planet.nl/~schip080/main.htm . De eerste Cobra 11 die ik ooit gezien heb. Ook een gevalletje gaspedaal vast. :D
Wat een verschrikkelijk akelig gesprek trouwens. Dat dat zomaar openbaar gemaakt mag worden, Amerikaans nog wel!
LOL!

Toyota should have understood that a piece of fabric sliding out of place would lead a healthy number of Americans to believe their car was possessed by demons. As my man Mencken put it, no one ever went broke under-estimating the stupidity of the American Public.


http://www.thetruthaboutcars.com/toyota-cant-get-the-floormats-right/
Trouwens, met een garage in de familie en talloze ritten met de meest uiteenlopende voertuigen, heb ik na 20 jaar officiële rijervaring reeds 4 maal een ‘matjes issue’ persoonlijk, als bestuurde, meegemaakt.

Zowel met officiële constructeur matjes als after market matjes.

Je moet geen heus Nobelprijs winnaar te zijn om na de verrassing een oplossing te vinden.

Mijn huidige matjes zijn zwart rubberen met een dikke rand die geen mm bewegen.

Het is trouwens zinloos je tapijt te beschermen met matjes die mooier en duurder zijn dan de ondergrond.

Indien niet waterdicht en zonder rand is het lachen met smeltende sneeuw, modder en al de meanings of life van matjes.
Probleem zijn de harde plastic (only in America) vloermatten. Waar het gas achter blijft hangen….
http://subscribers.wardsauto.com/ar/NHTSA-Safety.jpg
@ RDS:

Deze matten zijn ook in Europa leverbaar, hetzij dat ze dan meestal onder de noemer “all-weather” worden verkocht.
Feit blijft natuurlijk wel dat het een vreselijk voorval is dat moet worden voorkomen in de toekomst
Goh. Iedereen is koelbloedig tot op het bot. Allemaal denken we dat wij wel goed handelen in zo´n situatie.

Sommige doen dat inderdaad, sommige ook niet. Mensen reageren nou eenmaal allemaal anders.

Voor de dopehoofden die denken dat je moet remmen terwijl het gas er vol op staat..

Forget it. Grote kans dat je remmen overhit raken en dat je dan helemaal geen remmen meer hebt. Dus altijd eerst het vermogen eraf zien te krijgen.
Jezus ben je dom dan gaatie 112 bellen, trek die mat eronder/erboven vandaan, echt lomp hoor, weer bewijs dat de hele amerikaanse educatie nog vele malen lager is dan de vmbo van ons. Pure lompheid, wel enge gesprek op te horen, en dat is dan je werk.
Amerikanen kunnen niet auto rijden.
Laat staan dat ze met die dikke worsten vingers iets handigs kunnen doen als een mat terug trekken.
De auto van contact zetten..remmen…auto in neutraal zetten etc.
RenesisHP, remmen kunnen moeiteloos 3 keer meer vermogen weg zetten dan de motor kan leveren.
Dus gewoon remmen en klaar. (wel hard remmen en niet 10 keer van 250km/h naar 100 en dan weer proberen.)
@snelste:

Ik heb het zelf met sportremmen mee mogen maken. ;)

Wij reden toen 170.

In de realiteit pakt het toch al snel anders uit. Fading door overhitting is gewoon riskant. Dan heb je dus helemaal geen remkracht meer.
Dus, even samengevat. Je zit met 4 personen in een auto die duidelijk een probleem heeft. In een noodsituatie reageert zeg de helft van de mensen goed (wat is er aan de hand, hoe los ik dat op, oplossen!) en de andere helft niet. Ik heb zelf ook wel eens gehad dat het matje het gaspedaal vastklemde, ff matje met je voet terugtrekken en geen probleem. De andere helft van de mensen reageert niet goed, en raakt in paniek. MAAR! Je hebt nogal wat tijd om na te denken voordat je eens een keer 190 rijdt, daar ben je niet zomaar! Dus niks paniek, oplossen die zooi ==>>Darwin award.

Dan het 2e puntje, de oplossingen die er zijn, en dat zijn er nogal wat! Van remmen tot versnelling in neutraal zetten en van handrem (DUH) tot sleutel omdraaien. Allemaal een kleine moeite, en 3 van de 4 personen in een auto kunnen dingen als de handrem zelf uitvoeren, 2 van de 4 kunnen zelfs het sleuteltje omdraaien of de auto in N of P (PARK) zetten!! Dus… 4 personen ==>> Darwin award.

Dan hebben we nog het idee van afremmen, één wiel in het zand wordt mss lastig, maar iedere vorm van vangrail, betonrand of iets anders kan makkelijk gebruikt worden om zachtjes tegenaan te sturen en af te remmen. Niet gedaan? ==>> Darwin award.


Mijn conclusie, deze 4 personen hebben echt dom gehandeld!
Lexus ES

Geen contactslot ( kunt de motor niet uitschakelen tijdens rijden)

Electrische handrem ( kun je niet inschakelen tijdens rijden boven bepaalde snelheid )

Automaat ( niet afkunnen remmen op de motor tenzij 1e en 2e of Low drive beschikbaar is )

enige oplossing in mijn ogen is auto in neutraal desnoods in Reverse of Park zetten.

Remmen ze zeiden in het telefoongesprek dat ze niet konden remmen -> oververhitting – fading..

dus dan maar de auto tegen de vangrail aan of iets anders waardoor de auto afremt (lees: geen boom!) ;)
@Nick GT-R: als dat zo is m.b.t. tot het contact; weer eens een reden om de electronica terug te dringen.
@amg: idd beter wat minder elektronica, als je dan controle over de auto hebt! Wat dan is in mijn ogen het allerbelangrijkste!!
@ Lexus

LEES mn eerste bericht, houd contact 3sec ingedrukt en dan gaat ie uit.. tja moet je wel weten natuurlijk.
@ Rickste …
GOZER doe niet zo stupid.., natuurlijk roepen ze alle auto’s terug omdat ze de mens moeten beveiligen tegen zichzelf.. indien producten goed worden gerbuikt dan is er niks aan de hand… maja Amerikanen doen ook honden in magnetrons omdat het niet vermeld stond in de handleiding…..
@ LExus moet zijn @ Nick Gt-R ofc…
Wat een raar en bizar verhaal.
Ik weet niet dat die mensen allemaal konden doen, maar je kan idd een automaat in N-zetten, misschien zelfs de vloermat wegtrekken etc.
Anyhow, je moet kalm blijven en niet hysterisch bellen…
heb het matje van de Yaris uit 05 van het werk uit pure miserie in de koffer gegooid omdat ie hetzelfde probleem had… vies gevoel: gas willen lossen, maar toch versnellen :(
leg eens uit, hoe kun je er in een kl*te “Prius” nou snel van door gaan, dat zou ik wel eens willen zien.
Gevalletje Darwin.911 bellen en verwachten dat iemand anders je probleem komt oplossen. Mat wegtrekken, automaat in neutraal of versnellingsbak in de vrij, remmen en desnoods de achterkant van een vrachtwagen gebruiken of de vangrail om snelheid te verminderen en contact uit als de snelheid lager is. Als je niet intelligent genoeg bent om dat soort dingen te bedenken dan is het wat mij betreft duidelijk dat je geen rijbewijs hoort te hebben. Doodleuk een paar minuten gaan zitten bellen terwijl je je dood tegemoet rijdt, tja daar had Toyota natuurlijk geen rekening mee gehouden…. stelletje prutsers (waarschuwing: deze reactie kan sarcasme bevatten!)
Tedje de Haag
Het eerste dat ik doe als ik een nieuwe auto koop is de vloermatten er uit flikkeren. Totaal zinloos product. Of je nou je vloermatten vies maakt of je tapijt, dat is precies even lelijk. En mocht er dan uiteindelijk ooit een vlekje in komen dan mag de volgende eigenaar daar van mij best een vloermatje overheen leggen. Heb ik geen moeite mee.
Je bedoelt t eerste wat je doet als je baas je een nieuwe lease auto geeft…….
Niet alleen bij Toyota heb je dat probleem, ikzelf rij een 406 Coupé en heb vloermatten die je niet vast kunt zetten (die zijn nog in bestelling, duurt heeeeel lang).
En heb soms ook dat men gas blijft hangen, dit komt omdat men mat weer beetje naar voor geschoven is.
Mat snel naar achter trekken en problem solved.

Maar ik vind wel dat die kerels van die Lexus wel redelijk kalm bleven, maar snap niet waarom ze niet gewoon vanalles geprobeerd hebben om die auto stil te krijgen, laat de ene dan sturen en de andere de mat eronder uit trekken fzo…
Koelbloedigheidstesten zouden een onderdeel van het rijexamen moeten zijn…
Ja, eigenlijk wel! Dat vind ik best een goed idee Valleyman;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).