Gespot: Mercedes-Benz SL-Klasse SL65

Auteur: , 74 Reacties

De Mercedes-Benz SL gaat al vele jaren mee. Hij zag het levenslicht in de vorm van de 300 SL Gullwing, werd op den duur iets minder uitgesproken, maar bleef een luxe en kostbare auto. In de jaren '90 verschenen de eerste SL AMG's, met een vermogen oplopend tot boven de 500 pk voor de SL 73 AMG. Maar 500 pk is zóóó jaren '90. De SL 65 AMG van 2004 werd de kers op de slagroom.

Mercedes-Benz SL 65 AMG

Waar de SL 500 al een respectabele auto was om mee te cruizen en te scheuren, werd direct in 2001 al de SL 55 AMG ingevoerd, naar AMG tradities met rondom geperforeerde remschijven, een harder onderstel, en een heel krachtige motor. De 5,4 liter motor had in dit geval een mechanische compressor, enkele andere AMG’s werden nog uitgerust met atmosferische 5,4 liter V8. Aanvankelijk leverde de motor 476 pk, later kwam er een kleine update naar 500. Voor wie dat echter nog niet genoeg was, kwam in 2004 de (t.z.t. voorlopige!) non-plus-ultra wat betreft SL op de markt: de SL 65 AMG. Waar eerst nog een V8 lag, lag toen opeens een V12 zoals in de SL600. De cilinders waren wel opgeboord tot een totaal volume van 6,0 liter. Het vermogen van de twaafcilinder steeg daarmee tot een imponerende 612 pk, op straat gebracht onder een de klank van een luid, laagtoerig orkest. Erg leuk, maar een grote bijdrage aan het gamma was het niet. Je had meer vermogen, meer acceleratie en grotere remschijven, maar men was nog steeds zo truttig om de maximum snelheid te beperken tot 250 km/u. Het bleef voor de rest ook vrijwel dezelfde auto. Om je extra investering aan de buitenwereld te kunnen laten zien was de auto nu standaard voorzien van anthracietkleurige velgen en een iets gewijzigde voorbumper zoals inbegrepen in het Performance Pack.

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

SL 65 AMG 2006

In 2006 werd de auto lichtelijk gefacelift. Voor de SL 65 AMG hield dit een wéér iets andere voorbumper in, nu met kieuwen aan de zijkant. Een duidelijker kenmerk zat in de uitlaten. Dit waren nu twee aan elkaar gesmolten units, net als bij de in dat jaar geïntroduceerde S 65 AMG, en de latere CL 65 AMG C216. Dit is een aanzienlijk zeldzamere versie dan de eerste.

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

SL 65 AMG 2008 “New Generation”

In 2008 kreeg de SL een grote beurt, wat er net als in het programma van Suzanne de Jong niet op neer komt dat het een verbetering is. De SL kreeg door de gedeeltelijke aanpassingen een onsamenhangend aanzien met stijlelementen die verouderd over komen, zoals de kont. Over neus en koplampen is te discussiëren, om eerlijk te zijn was dat sowieso nooit een sterk punt van de R230. Veel vorm heeft de auto in zijn geheel ook nooit gehad. De SL 63 AMG en SL 65 AMG hebben ditmaal dezelfde kieuwen aan weerszijden van de voorbumper, maar een verschil is er – afgezien van de uitlaten – nog steeds. Over de voorbumper loopt nu een aluminium strip, die de SL 63 AMG niet heeft. Nog steeds komt de auto standaard niet boven de 250 km/u…

Mercedes-Benz SL 65 AMG New Generation - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG New Generation - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG New Generation - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG New Generation - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG New Generation - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG New Generation - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG New Generation - Foto: Jim Appelmelk

SL 65 AMG “van-alles-en-nogwat”

Het is niets nieuws in de auto industrie: ombouwen als er een nieuw model komt. Vroeger gebeurde het bij de Corvette Stingray “Split-Window” met enige regelmaat. Nu is de AL 65 AMG het haasje. Deze in 2005 nieuw geleverde SL 65 AMG – de allereerste serie dus – werd op redelijk amateuristische wijze aangepakt om… Ja, waarom? De grill, koplampen, en roostertjes in de flanken zijn afgekeken van de SL 65 AMG “New Generation”, de voorbumper komt uit de schappen van Brabus, de velgen zijn als makkelijkst te vervangen item juist op hun plaats gebleven, en de auto is voorzien van een nieuwe, nogal onooglijke achterbumper. Misschien zien we in de toekomst meer veranderingen aan dit exemplaar.

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG - Foto: Jim Appelmelk

Nog op de to-spot-list: SL 65 AMG Black Series. Waarschijnlijk in de toekomst te zien in een WoDaSpoDa…



74 reacties

wow gave foto’s hoor
Heerlijke auto’s
schitterende bakken ..
Mercedes is alles voor me .. zit in mijn hart .. in mijn bloedbaan .. in mijn haar .. mijn ziel .. en mijn ballen ..

en omdat ze niet uit Amerika komen zijn het ook pertinent geen benzine-slurpers ..
dus hoeven we niet massaal quasi verontwaardigd te doen ..
@lincoln: soms wint de stier…
@lincoln:

Werk je bij mercedes of ben je 14? Tsjonge jonge wat een uitspraak!
@Dotternetta .. nein ..
ik heb perongeluk een CL500 gekocht (oudje) ..
dus ben nu officieel fan-knullie ..

MB ist besser dan die beste ..
(inclusief nietszeggende one-liners) ..
@Dotternetta: Als je een béétje bezoeker van Autoblog bent, ken je lincoln wel en weet je dat hij het leuk vind om mensen na te doen met een sarcastische/ironische ondertoon en af en toe flink te overdrijven.
In je ballen? Zit dat wel lekker?
@sacha ..
sinds ik mij heb ingekocht in de MB-fanboy kliek ..
heb ik license to fan-boy prietpraat ..

MB die beste im weld ..
Het zijn echt zulke dikke bakken gewoon het geluid dat uit die pijpen komt is gewoon sinister
Die wagens zijn een bijzondere verschijning!!

LOL @ lincoln :D
Leuk dat je die omgebouwde ook nog even hebt meegenomen. Ik ben vooral benieuwd wat voor type daarin rijdt…

@autoblog: “Nu is de AL 65 AMG” -> SL
V12, Bi-Turbo, in je balletjes?
Komtie wel snel he! :D
het maakt niet uit hoeveel sportieve auto’s ze uitbrengen (of hoe krachtig die zijn). want op de een of andere manier heb ik mercedes altijd gezien als een oubolig merk.
iets waar de meer gefortuneerde 65 plusser zich in verplaatst
die laatste, hahahah is een 63 en geen 65
@lincoln, volledig mee eens, op de ballen na dan! ik ben echt een mercedes liefhebber in hart en nieren! geen enkel ander merk kan mij op elk vlak (van design tot geluid) zo bekoren als mercedes!
en idd mooie spots, de sl63 is al veel gespot, maar de ‘nieuwe’ sl65 betrekkelijk weinig, bij deze dus: mooie spots!
@technopatat ..
zullen we dan maar vrienden worden ??
jij en ik tegen de rest van de wereld ..
@Roderick.

Doe je huiswerk, is een SL65!
I am wrong… zie door de uitlaten het bos niet meer
@roderick: Als ik de rdw om gegevens vraag, blijkt het toch echt een SL65 te zijn hoor… :?:
Snel, luxieus en comfortabel. Echter totaal niet spannend kwa rijden.
Vanuit mijn oogpunt dan.

Ik begrijp echter wel waarom mensen voor deze auto´s gaan. Uitermate relaxte auto´s.
@roderick: Snap ik. Ik probeer het gewoon niet zelf meer. Als je de rdw kan vragen, waarom niet? ;)
t blijft een vreselijk mooie auto :D
Sl BLACK gespot in Knokke met een groen met zwarte letters nummerplaat, denk iets hollands?
@mathias: Foto’s?

@Burdy: helemaal akkoord met dat “zilveren ding”-argument.Ziet er nogal aftermarket uit.Maar ben niet zooooo heel fan van die nieuwe Sl in het algemeen.Hij oogt vanuit sommige hoeken nogal lomp.

Maar vreemd genoeg staat die voorkant héél goed bij de SL65 black series?
Weet nog als de dag van gisteren dat de sl73 in de autoweek stond. Vond het toen een geniale wagen. Dit het toen het ongelofelijk aantal pk’s van 525 en een top van 300. Dat waren nog eens tijden.

Vind alleen dat zilveren ding bij de voorwielen zo lelijk. Vooral bij een zwate sl. Waarom is dat niet gewoon zwart??

Persoonlijk zou ik voor de 63 gaan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Uhm tja zo’n SL en ja ook een AMG zie je toch regelmatig? Echt exclusieve autogespot foto’s zijn dit toch niet? Een RX-8 zie je bv veel minder en is ook nog eens aparter.. spot die maar eens ;)
@MattCurlew: Je wil wel heel graag vriendjes worden met een bepaald bovenstaand persoon hè… ;)
@MattCurlew: Vandaag nog een rode RX8 zien rijden, en ik weet nog een blauwe in de buurt staan !

Maar je hebt zeker gelijk, zo’n RX8 is wel veel exclusiever.
@MattCurlew: waarom haat ik jou ?
@MattCurlew:

Ehh, ik ben geen homofoob. Echter.. Als je zo doorgaat stuur ik mijn vriendin achter je aan.

Ennuh, Rexen(RX-8) zijn helemaal niet zeldzaam. Ik zie er dagelijks eentje.
“op straat gebracht onder een de klank van een luid”.
Je bent het nog vergeten ;)
@ Mathias
ja, zijn nederlandse sealerplaten ;)

En wat is die omgebouwde SL 65 verschrikkelijk lelijk. Waarom ombouwen? Standaard is die echt prachtig, in mijn ogen mooier dan de ”New Generation”.
Uit je verhaal blijkt duidelijk dat je niet erg onder de indruk bent van de R320-serie, waar zijn de AMG versies van zijn voorganger(s)?
@lincoln, ja tuurlijk :p, anders is het maar eenzaam hé :p!

mercedes is gewoon perfect voor mij omdat ik weinig voldoening haal uit het snel nemen van een bocht, ik haal veeeel meer voldoening uit 1x een stoplichtsprintje naar de 100 en dan gewoon verder bollen met alle nodige luxe!

en op dat vlak is mercedes gewoon perfect voor mij, het zijn geen bochtenkoningen, maar wel luxe en 0-100 tijd koningen, en dat is voor mij meer dan genoeg!

+ dat de mercedes styling de laatste tijd PRACHTIG is, veel beter dan bmw want die hangen een beetje stil de laatste tijd om nog maar niet van audi te praten (pas op, alletwee heel mooie wagens, maar ze veranderen niet echt met een nieuwe generatie/wagen op de markt te brengen…)

het is mij met de paplepel ingegeven maar ik ben echt gepassioneerd door mercedes (op de A-B en R na dan :p)!
Vette auto’s, maar ja tis een SL, tis een AMG, wat valt er dan nog extra uit te leggen? Behalve de laatste echter, daar is zelfs uitleg niet genoeg om dat horrording te rechtvaardigen.


@technopatat: Audi kan naar mijn mening niet echt ontwerpen, voor mij zijn die auto’s van hen niet meer uit elkaar te houden, en dat komt dat gemelk nog met die A5 Sportback waar zelfs Audi niet wist voor wie hij nou bedoeld is. BMW hetzelfde, ik begin nu pas langzaam te wennen aan al die onnodige vouwen, maar die 5GT en X6 zijn me toch een paar missers…
@ Burdy

Die mening deel ik, ik zou ook de 63 kiezen.

Of de SLS natuurlijk ;-)

@ Appel

Ik was nu echt aan het hopen op SL73 foto’s..
Mercedes straalt een bepaalde klasse uit die weinig merken kunnen evenaren. Zelfs BMW heeft de klasse niet, alhoewel het vaak mooie en brute wagens zijn.
Bij dat allernieuwste model vind ik dat zilverkleurige stuk stuk plastic in het voorscherm zo lelijk en die koplampen ook, geef mij maar het model daarvoor, vele stukken beter.
@phantom: Dat wou ik net typen. Totdat ik voorscherm las.
Ik wou eigenlijk diffuser zeggen.
Maar om nou enkel ’65’s neer te planten in een “Gespot: Mercedes-Benz SL-Klasse”-topic-iets… Nee, de SL600 is ook niet echt alledaags. De 500 en de 350, oké, de 63, à la, de 73, nee die kan je niet overslaan.

Maar goed, dan moet je ze wel eerst spotten.
@roderick,

en naast de andere autoblog argumenten was er in ’05 nog geen 6.2 te krijgen voor een AMG
Schitterde wagens.Nog steeds de maatstaf in zijn klasse
Van zowel de eerste als de tweede generatie SL ben ik een fan. Maar de eerste generatie vind ik wel de fijnste, de elegantste. Ik snap niet de aluminium zijplaatjes bij de nieuwe SL. Zo vreselijk lelijk, alsof ze er zelf opgekleefd zijn. Ik zou het laten meespuiten in koetswerkkleur.
Een mooie serie sportieve Benzen Appeltje,
chapeau! Vooral de vorige generatie SL kan mij bekoren. Een mooi ontwerp gecombineerd met goede rijprestaties. De SL 73 blijft echter dé meest ultieme.. :)
doe mij maar die 2006 SL 65 AMG in het wit met matzwarte wielen en het interieur in het rood!
vind het nog steeds van de mooiste auto’s ooit gemaakt
BTW.

Een RX-8 is volgens Autogespot niet spotwaardig. ;)
geen lunch pauze meer!1!
Ook ik ben een mercedes fan, maar wel objectief, de nieuwe sl – de lijnen – kloppen gewoon niet. Van de voorkant is hij mooi, van de achterkant gaat het wel, maar van de zijkant is hij eigenlijk gewoon lelijk.
Sorry…
@coskesh:

De nieuwe SL heeft hetzelfde probleem als de nieuwe RX-8.

Een evenwichtig design verkracht door een opgeplakte neus en kont die het totale evenwicht verstoord.

De lijnen lopen niet meer over de gehele auto door.
Mooie collectie.

Tegen meerprijs levert AMG een begrenzer op 300 in plaats van 250. Kan ook bij bestaande auto’s worden uitgevoerd, moet daarvoor wel langs bij de fabriek.
Dit is al een aantal jaren zo. Je moet er tenslotte toch niet aan denken dat je met je SL65 tegen de begrenzer zit… en er komt een knaap in een witte 944 turbo met Amerikaanse bumpers die je voorbij wil.
blijft natuurlijk de droom van iedere kamper, zo’n SL (SchreeuwLelijk)
Je moet de begrenzer er inderdaad af laten halen. Anders merk je nooit dat het hard gaat totdat je op de teller kijkt.
Bij 300 is dat hopelijk toch wel anders.
Die achterbumper wijkt niet eens zo gek veel af van een standaard achterbumper(van de nieuwe SL). Het is vooral het kleurencontrast en gaas wat het extra doet opvallen.
@RenesisHP: Met name de kleur van die diffusor doet het hem inderdaad. Lichtgrijs op een zwarte auto, dat kan alleen eventueel op een SUV. Maar misschien had de auto ten tijde van deze foto’s pas net de aanpassingen ondergaan, en was er nog geen tijd geweest om de diffusor even zwart te spuiten? :P
@Citrofiel:

Bij deze mogen we toch concluderen dat de standaard achterbumper ook niet echt een toonbeeld van schoonheid is?
@mathias.
BOETE!
Mag heel niet, net als met tijdelijke D kenteken platen voor je plezier door het buitenland heen crossen
@ HDM als je de állerlaatste op de foto bedoelt (die S-Klasse) dan is “horrording” toch wel een serieus misplaatste omschrijving van uwentwege! Foei, ga dan terug met de blokken spelen!!
@RenesisHP: Aangezien hij in een andere kleur, wanneer hij opvalt, opeens heel lelijk blijkt te zijn, dan kunnen wij inderdaad concluderen dat hij lelijk is. Black on black valt hij niet echt op, en daarom blijft commentaar uit. Maar hij past (net als de hele voorkant) helemaal niet bij de rest van de achterkant van de auto.
@Citrofiel:

In real life is het toch behoorlijk opvallend. :shock:
Als je het geluid wilt horen, meot je eens naar een gemiddelde paparazzi video van Britney Spears kijken. Ze heeft er namelijk ook zo een ;-)!
En hij klinkt verdomd lekker!!
Zeker als het een lichtgekleurd(bij Mercedes is dat grijs) exemplaar betreft. Dat ding blijft zwart en is echt onwijs misplaatst en zinloos. Het werkt niet eens. :roll:
@RenesisHP: Ik heb nog maar één keer een gefacelifte SL gezien, dus ik kan nog niet echt heel veel zeggen over hoe erg het opvalt eigenlijk. Op de foto van de zwarte leek het mee te vallen, maar op een lichtgekleurde SL met zwarte diffusor zal het inderdaad net zo storend zijn als die lichte diffusor op de zwarte ombouw-SL hierboven.
@Citrofiel:

Die “diffuser” is veel te hoog en hoekig doorgetrokken.

Een SL is een grote auto met een fat ass. Dat ding valt dus ook erg groot uit.

Valt op de foto’s ook wat minder op.
@simonMC ja ik heb een foto van de sl black met groene plaat genomen kan ik dat hier ergens posten ofzo?
@Mathias:

Autojunk werkt prima. ;)
@RenesisHP: ik ben wel homofoob. Wat nu?
@micheloo0: omdat je 15 bent en domme reacties geeft..? ;)
@MattCurlew: ok ik geef dikwijls domme reacties maar dat zal wel aan mijn jeugdig enthousiasme liggen XD maar als er een iemand de domste reacties op heel autoblog geeft dan ben jij het wel
@RenisisHP
Yep je hebt gelijk, hetzelfde probleem als de rx!
-edit: reageer eens inhoudelijk-
I see, sorry
Deze auto is supersnel en heeft luxe maar mooi kan je dit toch niet noemen? Emotieloos design….
@appeltje: In Londen rijden er genoeg van de Zwarte Serie rond toch?
@ BananaFlip

Hier in Nederland zijn er als het goed is inmiddels ook 4 (geleverd/besteld) dus…

En die laatste SL65 met 2009 kit is wel aardig, 2009 model wielen zijn een stuk minder mooi dan de oudere 65AMG velgen imo… maargoed beter was de eigenaar daarvan gewoon voor alles naar Brabus gegaan :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).