Facelift fuckups

Auteur: , 54 Reacties

Een facelift doet je zelden goed. Kijk maar naar Marijke Helwegen. Minder extreme gevallen lukken misschien beter, maar vaak wordt er bij een facelift vergeten om de rest van het "project" ook grondig na te bewerken. Als een facelift niet goed wordt aangepakt is de uitkomst vaak een drama. De reden is eigenlijk eenvoudig: men bewerkt een ontwerp en lijnen die met veel zorg tot stand zijn gekomen. Soms is een facelift noodzakelijk, maar te vaak is er spraak van een cosmetische misser.

Laten we eens wat recente modellen bekijken. De Volvo C30 was sowieso al een controversieel ontwerp. Ik ken niemand die deze auto “aardig” vind, ik ken alleen mensen die hem danwel lelijk, danwel prachtig vinden. Zelf zit ik absoluut in het laatste kamp. Ik vind de C30 een heerlijk ogende auto, veel fraaier dan de meeste Duitse eenheidsworst waarmee de Zweed moet concurreren. Maar sinds de facelift twijfel ik een beetje. Het originele ontwerp was redelijk strak, maar ineens is het allemaal een beetje guitig geworden. Een beetje kolderiek. Alsof je de Mona Lisa opnieuw schildert maar dan met een clownsneus. Geen succes, doe mij de oude maar.

De grootste kritiekpunten op de huidige generatie Peugeots zijn de enorme koplampen en en megaluchtroosters. Peugeot besloot om die kritiek, ehm, volledig te negeren voor haar nieuwe 207. Verschrikkelijk, het vorige model is al niet best, maar dit is té erg. Het is wachten op het moment dat Peugeot één grote rijdende koplamp op de markt brengt.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar laat ik mijn pleidooi besluiten met de niet zo geslaagde Fiat Punto Evo. Om met Wouter’s wijze woorden te spreken: Whaaaaa! (3:50). Dat je als designer bij Fiat inspiratie haalt uit de mooiste zaken in het leven als je vrouw, je laatste vakantie, je thuisland Italië of je kinderen kan mij niet schelen. Maar dat je het eerste, tamelijk dramatische bezoek van je dochter aan de orthodontist vertaalt naar een soort buitenboordbeugel voor de Punto Evo, dat gaat me wat ver. Zeker omdat de Grande Punto een perfect gebitje had en nog láng geen beugeltje nodig had. Let op mijn woorden: over 35 jaar is de Grande Punto een tijdloos klassiekertje, terwijl de Evo, ondanks alle fraaie techniek, onverkoopbaar blijkt.



54 reacties

Ik word altijd zo moe van dat geroep van Duitse eenheidsworst. Je kan zeggen wat je wil, maar Duitsers beheersen het autovak nog steeds als de beste.
Helemaal eens over die C30. Hij is een beetje chinees geworden, terwijl de vorige gewoon strak was…
als Leonardo Da Vinci de Mona Lisa had geschildert met een clowns-neus ..
en je had dat van kleins af aan “mooi” moeten vinden van de sociale druk ..
en had je haar gewoon “mooi” gevonden ..

om met de conservative groepsdrang om de Mona Lisa “mooi” te vinden mee te gaan zegt dat meer over jou dan over de face-lift van de C30 ..
@lincoln

Leer eerst ’s even een normale zin te maken in plaats van een stel losse frasen. Dan mag je echte kritiek uiten.
smaken verschillen helaas voor sommige…
koreantaxiproductions
een facelift die wel erg geslaagd is, is de facelift van de originele Gallardo naar de LP versie. En die C30, telkens als ik hem zie vindt ik het een prachtige auto, maar die nieuwe…
tja verknoeide facelifts hou je altijd. Net als niet verknoeide facelifts.. één van de grootste missers was de vorige A4. Hoewel leasend NL daar anders over dacht. De vorige was echt een strakke Audi zoals een Audi hoorde te zijn. Met de facelift werden de acherlampen te knutselig en de neus veel minder stoer. Gelukkig viel het bij de cabriolet mee met de kont maar de no nonsense neus werd mietig. Zo jammer..
@relief,

de 1e mooie duitser sinds jaaaaaren is de Opel Isignia, meteen daarop gevolgd door de nieuwe Astra.
Hopelijk is er voor de “nieuwe” C30 een conversiekit naar het vorige model beschikbaar bij een of andere tupperware boer.
@Relief
Facelifts mislukken alleen op auto’s die in de basis mooi zijn.
Dus Relief, wat zegt deze stelling over het ontwerp van de (ge-facelifte) Duitsers? ;-)
Ach, het is niet erg als je aan een auto weer even moet wennen. Dan vindt je hem straks vanzelf weer mooi.
Sommige facelifts hadden ze inderdaad beter niet door kunnen voeren,
maar bekijk en van een andere kant;
facelift is toch – vrijwel – altijd een voorbereiding van een nieuw model, dit uiteraard wel als de facelift echt “revolutionair” is.
De C30 was en is een prachtige auto, de Peugeot 207 vind ik ook een prachtige auto, ondanks de grote koplampen en grote luchtinlaat.
De Fiat Punto Evo mist de exclusief aanvoelende neus die de Grande wel had.
Wil ik eindigen met een vraag;
Is het gewoon niet wennen als er weer een facelift uitkomt?
Als dat het is, zullen we zien dat we de Punto Evo, de C30 Lift en de 207 over een tijdje zullen gaan waarderen.
@DrsDre: Punto EVO zal denk ik wel snel wennen ja. Iedere merk heeft wel een muil dus dat komt wel goed. Daarbij heeft de neus wel meer body gekregen en dat spreekt altijd aan
De Grande Punto vond ik altijd mooi vanwege zijn minimalistisch uitziende neus. De Evo is gewoon veel te druk voor het mooie :( Dan de 207; die vind ik na zijn facelift wel geslaagder geworden. Volvo C30: te lelijk.
PantheraLeo205
Dat een omgekeerde Aston Martin-neus een auto niet mooier maakt, wordt wel bewezen door de Grande Punto.
Er is maar één merk dat wel kan faceliften en dat is Alfa
(zie 147, 156 en 166). Dus met de Mi To komt het uiteindelijk wel goed ;)

Punto Evo heb ik “live” gezien in Frankfurt en op zich valt het wel mee. De facelift van de vorige Punto was ook minder geslaagd.

C30 vind ik er persoonlijk ook een beetje vreemd uitzien, de balans is een beetje weg (neus is een beetje “zwaar” opgezet.

Persoonlijk vind ik de facelift van de eerste Megane nog het meest tegenvallen in de recente autohistorie.
Tja, Die Punto is er idd niet op vooruit gegaan, maar ik vind de huidige generatie peugeots eigenlijk wel mooie auto`s. Geen 13-in-een-dozijn auto`s, degelijk en gericht op comfort.

Daarnaast is ook de vernieuwde Kia Ceed absoluut een verbetering en ook Mercedes gaat er al enkele jaren keer op keer op vooruit.

Zo zijn er nog wel meer modellen te noemen, kijk naar eeb Astra, een Mazda 2, Mazda 6.. Allemaal knappe (re)creaties!

It`s not all bad…
Vaak wordt de facelift al mee ontworpen bij het originele ontwerp. Kwestie van smaak goed inschatten. Italianen kunnen dat…
wat beheersen de Duitsers dan? Saaie rommel op de weg brengen ja.
In NL is Duits leidend (lijdend!!) en denkt men dat het op alle automarkten zo is. Tel daar bij op dat NL een kleine markt is…NL is niet de wereld mensen. Wat een arrogantie weer.

Wat heeft Mercedes/BMW gedaan in de F1 Relief? Pfff ga je historie eens lezen man.
en je kan maar 3 merken opnoemen? toevallig weer om op de volvo/peugeot te bashen… precies alsof bmw/mercedes/porsche het zo geweldig deed…. die modellen zijn na 5 generaties nauwelijks veranderd met hun 13 in een dozijn designs waar ze vanalles rippen van andere merken, peugeot heeft een groot bakkes, so what, porsche heeft 10 verschillende namen voor een opgefotkte beetle die er telkens hetzelfde uitziet sinds 1990, en als ze dan eens een “nieuw” design willen doorvoeren wordt het afgebroken met hun lelijke koplampen, dan nog te zwijgen over de platgestampte wannabe-break-panamera, of de bmw met e90, e92, … waar er hooguit wat lijnen veranderd zijn, en dan verneuken ze het nog eens met de uitlaten op de M’s, of mercedes waar de autos er nog slechter uitzien met hun mislukt modern “uiterlijk”, en een paar ledjes gaan dit niet veranderen itt wat ze ginder denken, bekijk die smoelen eens, gewoon lachwekkend
http://www.automotriz.net/2003/galeria/images/1024x768-Porsche-911-Carrera-4-01.jpg
mooie koplampen! xD
als je bashed doe het dan goed, en niet alleen op die paar merken waar je geen voorliefde voor hebt, het ligt er te dik op…
Wat heeft F1 hiermee te maken?
Bobby Orlando
Ik krijg zo het vermoeden dat hier heel veel miskend talent aanwezig is, alhoewel, de beste stuurlui staan aan wal.
ps. nog een voorbeeld van een mislukte facelift:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/02/fiat-punto-evo-alle-details#post-31611
@F355GTB:
Kun jij nou niet lezen of zie ik het even verkeerd?

@lol:
Dus jij vind die koplampen van de 996 mkII niks. Maar je vind wel dat er sinds 1990 niks veranderd is. Je spreekt je eigen dan wel tegen hè! Dan heeft Porsche een keer wat drastisch veranderd (in het verleden) en dan zeur je nog. Dus eigenlijk zeg je dat de 911 met ronde koplampen het mooist is, dus je vind je huidige nog steeds mooi. Niet zeuren dus…
@Ferdinand1:
Het was bedoeld als reactie op een eerder bericht over ‘facelifts’… Alleen dat bericht lijkt verdwenen…?
Andy Vrijhoef
Laten we nou gewoon eens met zijn allen wachten tot dat we de Punto Evo in het echt zien, en kunnen voelen, en dan pas een oordeel vellen over wat mooi is en niet mooi is. Een plaatje zegt meestal zo weinig (verkeerde kleur, verkeerde hoek gefotograveerd). EVOlutie wordt vaak gezien als iets negatiefs, maar blijkt in de praktijk meestal goed gevonden. Ik denk dat we een toppertje in huis hebben gehaald.

Een FIAT dealer.
“Een facelift doet je zelden goed. Kijk maar naar Marijke Helwegen.”

O ja? En jij wil mij zeggen dat je oud genoeg bent om te weten hoe Marijke pre-facelift eruit zag?
@Rick dos: neen, maar in deze prachtige tijden van het www is het niet zo lastig betere resultaten te vinden dan het huidige ;)

http://www.marijkehelwegen.nl/LMM-gallery.asp?cat=7
@CasperH:

Ik heb dat mens verleden jaar in het echt mogen aanschouwen. :shock:

Ik heb er nu nog nachtmerries van.
vorige generatie van porsche was kotslelijk. Was dus een mislukte facelift, die ze met de huidige generatie weer herstelt hebben. Achja is ook een techniek zekers? eerst dingen naar de klote helpen om ze dan te herstellen.
Misschien is het zo dat juist mislukte facelifts de facelifts zijn die niet door de ontwerper van het origineel tot stand zijn gekomen. Zelfs als hij er nog wel bij betrokken is, maar als het ontwerpteam eromheen gewijzigd is lijkt me de kans op een mislukte facelift groter.
Fiat heeft toch in mijn ogen wel vaker de plank misgeslagen met een facelift maar waarschijnlijk wil de koper dat zelf.

Het verdwijnen van de ‘mini-Maserati’ vind ik erg jammer. Maar toen de Multipla een facelift kreeg, was ik gewoon zwaar teleurgesteld. Het eigenzinnige van de auto, wat ‘em tegelijkertijd controversieel en uniek maakte was er helemaal af maar dat werd beloond met hogere verkoopcijfers. Blijkbaar zijn autokopers andere mensen dan autoliefhebbers.
De Mona Lisa is in mijn ogen een overgewaardeerd stukje schilderwerk.

Zeker als je de overige schilderijen in dat Museum ziet.
@RenesisHP .. veruit het saaiste stuk uit het louvre ..
met clowns-neus misschien het aankijken waard ..
maarrrrr .. wel van de hand van de meest vooruitstrevende kwibus ever ..

zou het ooit bekend worden dat het geschilderd is door een totaal onbekende ..
dan scheelt dat in de verzekeringspremie van het louvre ..
@lincoln:

Mogen we misschien eindelijk foto´s maken van het ding.

Overigens gewoon gedaan. :)
Die facelift van de Grande Punto is naar mijn menig ook tien keer mislukt.. De laatste uitvoering van de ‘gewone’ Punto was ook al niet super, reden voor mij om m zelf maar een faceliftje te geven, met booskijkers (waar ik anders geen fan van ben, maar dit maakte zoveel goed), andere velgjes (Novitec N6)..

Soms moet je er gewoon afblijven, of pleur zo’n neus op een nieuw model, dan verkracht je iig niet een bekend model. Het leek mij wel leuk om over te stappen op een Abarth Grande Punto, maar het zal niet zomaar zo’n Evo worden. De neus is te tam, maar wie weet komt Novitec of Merkur met een mooie oplossing..

O ja, wat Marijke Helwegen betreft; zo zag ze r uit toen ze 18 was (van haar site, dus denk geen fake):

http://www.psychologiemagazine.nl/upload/3e946c31-f076-49f8-9c20-60605e3b4b77_marijkehelwegen.jpg

Tegenwoordig is het meer een mond op twee benen. Wat lees ik op haar site: “Hallo, ik ben Marijke en iedereen wil op mij lijken” Uhhhhhhhhhhhhh als vrouwen er zo uit willen zien, dan vrees ik het ergste. Amerikaanse toestanden.. bah!
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Poserende_draak_voor_auto/slides/PoserendeEllie1.jpg
Bobby Orlando
@BmwMPower: we hebben geen interesse in jouw verslaafde vriendinnetje.
@Bobby Orlando: Is het even boffen dat dat mijn vriendin niet is!
Wat als je alles rondom Autoblog eens in de gaten hield?
De foto suggereert naar de titel van dit artikel.
Grapjas!
Bobby Orlando
@BmwMPower: een vriendin kun je kiezen, familie niet, sterkte !!
Ik vind de C30 nog steeds een heel erg mooie, leuke auto!
Vooral de R Design natuurlijk, maar dat terzijde.
Punto Evo = fail!
vergeet de multipla en diverse ssanyyonggs (hoop dat ik daar genoeg medeklinkers in heb gezet) niet.

die zijn er een stuk beter op geworden sinds de laatste verbouwingen.

maar casper heeft wel een punt. probeer de verkopen eens op een wat andere manier te stimuleren dan dit. Leuk dat je een herkenbaar “gezicht” of familietrekjes op je aanbod wilt, maar van een knappe dochter ben je eerder af dan van een die op pa lijkt…
Lennard Hartman
De Punto EVO
Als Alfa liefhebber wordt ik trouwens niet enthousiast van de Alfa facelifts…
De ori-147 had de mooiste Neus ever.. is nog steeds mooi maar minder expressie.. de 166, GTV en Spider werden er ook niet mooier op… ook oude facelifts zijn achteraf nooit het succes… een Spider Duetto is veel meer waard dan zijn Coda Tronca opvolger… die weer meer waard is dan de Spoiler Aerodynamice (aka Taartschep)..
Een Oude giulia..or Giulia bertone ‘brievenbus’ is ook mooier dan zijn gefacelifte opvolgers Giulia Nuova, en latere GT’s…
de beste facelift van de laatste tijd is natuurlijk de e90 3serie.. Net als dat de e46 3serie fantastisch was (zelfs langer in productie dan de pre facelift
@Hans75, de GTV (Spider) is inderdaad een voorbeeld die afschuwelijk is geworden. Faceliften omdat het moest… hele lijn van de voorbumper verpest.

Alfa 147 is opzich geen slechte facelift geweest maar het oorspronkelijk ontwerp is mooier.

Maar de 166 ben ik het niet mee eens, die is van droef kijkend jongetje die er graag bij wilt horen naar een sterke (ook het chassis is versterkt ;)) kerel die er gewoon tussen hoort te staan (bij de grote concurrenten dus).
Wat trouwens wel een prachtige facelift is, is de huidige Ford Focus. Ik bezit een Focus MK 2 maar de gefacelifte versie vind ik van buiten toch echt mooier. Hoeft dus niet altijd slecht af te lopen.
Een MK 2 uit 2005 bedoelde ik dus…. De gefacelifte is meen ik begin 2008.
Met de C30 ben ik het niet eens. Na de auto in het echt gezien te hebben, ben ik overtuigd: ook dit neusje past. Die persfoto’s waren gewoon erg slecht.
Een erg slechte facelift is trouwens ook die van de VW T5. Terwijl die van de Golf 5 (ze noemen het zelfs 6) wel erg geslaagd is.

Ik sluit me aan bij MattCurlew, het plakken van de singleframe grille op de vorige A4 was een absolute misser.
1 woord: Murano
Pontiac Aztek …
@Bob: Aztek heeft nooit een facelift gehad.. Murano ook niet trouwens

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).