Daihatsu’s productieauto’s zijn net zo interessant als een lege fles melk, en aangezien ze op de Tokyo Motor Show toch wel een beetje publiek willen trekken hebben ze maar wat rare conceptcars meegenomen.
Waar ligt de nadruk op, denk je? Juist: klein en zuinig. Maar dan wel in zo vreemd mogelijke vormen. De normaalste van het stel is wel de e:S, een iQ-achtig kleintje met een benzine driecilinder van 660 cc. Dit propje moet dankzij een gewicht van 700 kg en start-stoptechnologie een verbruik van rond de 1 op 30 kunnen halen.
Een beetje apart wordt het met de Deca Deca. Deze koel/vriescombinatie heeft een lage vloer en dunne wegklapstoeltjes, zodat je er zo’n beetje alles in kwijt kunt wat je maar wilt.
En dan de Basket. Ja, de Basket, een Méhari-achtige bizarromobiel voor mensen die snelheid, comfort of veiligheid echt helemaal niets kan schelen. Of natuurlijk voor iemand die wel houdt van behoorlijk rare karretjes. Zet maar voor de deur dus, lachen man.
OMG … hopelijk alleen voor de Aziatische Markt!
Fantastisch! Daihatsu FTW!
Die basket is wel handig voor de golfclubs..
En is die Tanto niet gewoon een nieuwe Daithatsu Move?
“Daihatsu’s productieauto’s zijn net zo interessant als een lege fles melk”
Deze quote van jullie gaat tot heel wat boze recties van (melk-)boeren leiden. Dit is een belediging voor de melksector tot op het bot. Bied excuses aan zolang het nog kan!
De Basket is de G-klasse voor de Dalai Lama.
hahaha wat een misbaksels :lol:
Is die e:S niet gewoon een iQ met een Mini Cooper dak? Grappig autootje, dat wel. Maar wat ik me nou afvraag, zou je met een grotere motor nou meer milieuvervuiling veroorzaken? Een grotere motor = snellere auto en dus (in theorie) minder lang op de weg.
Smaken verschillen van continent tot continent, maar dat pickupje lijkt me best verkoopbaar, in zuidelijker landen.
OT: kom maar op, met die kleine turbo’tjes!
aaahrg!! neeeeee!!!!
dat de wereld vergaat weet ik, en dat we het willen uitstellen is prima, maar op deze manier niet! dan ga ik liever 10 jaar eerder dood!
Ik dacht eerst om een DS3 zou gaan, beetje de vormen, kleurstelling,enz.
Daihatsu is trouwens Scion (?) in US, en verkoopt daar prima, als dochtermerk van Toyota…
@Laurens: dat is niet waar. De Daihatsu Sirion (Coo in Japan) is gewoon een Toyota bB met wat aanpassingen. De vorige bB was nl ook al een Scion (het is een submerk van Toyota!). De huidige is er trouwens ook nog als Subaru Dex in Japan. De rest van het Scion-gamma zijn ook gewoon Toyota’s in Japan. Hoewel de tC speciaal voor NA is ontworpen
@MattCurlew: uitstekende reactie…
De Materia verkopen ze in US als Scion? Valt Subaru trouwens ook niet onder Toyota tegenwoordig. En welke andere merken nog meer (behalve Lexus)?
Die laatste heeft wel wat weg van de duitse WOII VW Kubelwagen. De 2e is meer een rijdende verhuisdoos in de catagorie MB G klasse rijdende zeecontainer.
@ Laurens: Fout, het is een niche-merk van Toyota ;) Maar ze wisselen modellen van elkaar uit tussen daihatsu en toyota, dus vandaar dat de xB op zo’n vierkante bak lijkt die ook in NL rondrijdt (kan ff niet op de naam komen).
wat mattCurlew al zij..had iets eerder moeten refreshen..
ik vind dat busje wel geinig, alleen zit het dode-hoek raampje wat hoog….
maargoed, zo raar is het huidige daihatsjoe aanbod toch niet?
die sirion vind ik best een leuk wagentje.
best wel raar eigenlijk dat die busjes a la subaru E10/E12 hier nooit zijn aangeslagen, 7 persoons, open dak, 4WD.
in duitsland zie je ze nog wel eens rijden, ideaal voor moeders de vrouw om de koters mee naar de supermarkt te brengen.
Ach in Japan werken merken wel vaker samen. Suzuki met Mazda en soms zijn daar dan ook weer Nissan modellen van :P
Materia verkopen ze niet in de VS. In de VS hebben ze de xD (Toyota IST in Japan). In Europa is ie iets aangepast en heet ie Urban Cruiser. De xB wordt in Japan verkocht als Toyota Corolla Rumion. De vorige xB was de vorige bB in Japan. De voorloper van de xD, de xA, was de vorige IST.. snappie nog? :P
@MattCurlew: De tweede generatie van de Toyota bB is sinds 2007 in gewijzigd uiterlijk bij ons leverbaar als Daihatsu Materia. Bron: wikipedia over het merk scion…
@Laurens: duhhh…!
Om het even af te maken: Daihatsu Coo vs Toyota bB
Snap trouwens niet dat ze de nieuwe Toyota bB ook gewoon als nieuwe Scion xB op de markt hadden gebracht in de VS. Die ziet er beter uit dan de huidige modellen..
Sorry, Toyota bB vs Daihatsu Coo (Materia). Ps: dat logo is idd geen Toyota logo maar veel Toyota’s hebben in Japan een eigen logo. Waarom weet ik niet meer echt. Volgens mij had het met het segment te maken ofzo. Het is iig geen Scion logo want dat kennen ze niet in Japan
En maar lachen met de Aziaten, gelukkig doet de Nederlandse auto-industrie het beter….
*zei
Die Deco is kansloos en de E-S tjah die zou eigenlijk van onder iets uitgerekt moeten worden. Dan is het wel een mooi autotje, nu is het net als alle andere dwergjes gewoon net niet. Dat gaat gewoon niet met dat formaat kennelijk.
Die Basket, tjah retro en vierkant. Die is gewoon heel gaaf!
Dramatisch dit! Zal misschien wel succes krijgen bij de oudjes? :-)
@M3_lover: heeft jouw vrouw dan interesse?
Die Basket is gewoon briljant. Bouwen dat ding!
snelheid en comfort is alleen interessant voor verwende armoe-zaaiers ..
dus ik ga 100% mee met @Klassiekerrally ..
Het zou toch een fantastisch grappig idee zijn om die Basket daadwerkelijk te gaan verkopen… De Deca Deca is te lelijk voor woorden en zou in Europa geen succes worden, eigenlijk net zo min als de Basket. Maar dat is nog een geinig (jongevrouwen-)imagobouwertje. De e:S (wat een naam) is vrij normaal en gun ik ook wel een kans tegen de komende Lupo.
hoe idioot ze er ook mogen uitzien, ben ik ervan overtuigd dat deze misbaksels als zoete broodjes zouden verkopen
dwazen zijn in meerderheid
Die basket is te gek!
Die e:s lijkt idd wel de Daihatsu-versie (lees: goedkopere versie) van de iQ. En die Deca Deca, zo’n vierkante bakskes doen het echt goed in Japan. Ieder merk heeft er daar 1 à 2 van in het gamma. En een nichemodel als de Basket geraken ze ook wel kwijt.
Dit lijkt wel een nieuwe Citroën Méhari :-)
Ik blijf het zeggen… Iedere keer denk ik weer dat het niet lelijker kan, maar jawel, ik vergis me weer! Kan Autoblog niet een filter voor deze meuk instellen? Want dit wil toch niemand? (toch?)
ehm… volgens mij betekent “DECA” “groot” in het japans.
Whahaha een Daihatsu Landaulet, nog even oefenen jongens!
Zet die basket maar bij mij voor de deur, te gek karretje.
Iemand deze al gezien? Een concept voor een opvolger van de Copen. Ziet er wel leuk uit. Is wel al van een tijdje geleden. Hopelijk brengen ze hem weer hierheen.