Nissan Land Glider Concept in Tokyo

Auteur: , 32 Reacties

Eind deze maand start de Tokyo Motor Show en Nissan presenteert daar uiteraard ook een elektrisch concept. We mogen alvast kennismaken met de elektrische tweezitter die luistert naar de naam Land Glider.

Het concept is bedoeld als een schoon vervoersmiddel in drukke steden. De Land Glider moet een alternatief bieden voor zowel de auto, als de motor. De gemakken van een motor als het gaat om zijn compacte maten en het comfort van een auto bijvoorbeeld wanneer het regent. Het “autootje” staat op vier wielen en is 3,10 meter lang, 1,1 meter breed, 1,42 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,18 meter. Achter de bestuurder is ruimte voor een passagier.

De Land Glider is uitgerust met twee motoren die de achterwielen aandrijven. Lithium-ion accu’s verzorgen de stroomvoorziening. De besturing wordt gecontroleerd door een steering-by-wire systeem en voor het scherpe bochtenwerk kan het voertuig tot 17 graden naar links of naar rechts hellen. De benodigde hellingshoek wordt automatische berekend en toegepast. Tot slot heeft de tweezitter een systeem om botsingen te voorkomen. Sensoren detecteren obstakels en zullen deze actief ontwijken.

Specificaties ten aanzien van de prestaties houdt men nog even voor zich. Volgens Nissan is dit niet zomaar een willekeurige design-studie, maar geeft het concept een beeld van een nieuw tijdperk in mobiliteit, zoals de Japanse autobouwer deze voor ogen heeft.



32 reacties

Weer zo’n mooi exemplaar van … leuk .. maar uhm .. hou hem maar in Japan hoor.
Echt handig: Of alleen rijden, met mogelijk een heel klein beetje bagage op de achterstoel, of met z’n tweeën (mits je partner een mini japanner is) waardoor je helemaal niks meer kan mee nemen.

Wel handig: Actieradius hoeft niet groot te zijn. Passagier zit waarschijnlijk constant in een onplezierige turnhouding en wil er dus zo snel mogelijk uit.

Een brommeraccu lijkt mij groot genoeg.
Zou deze ook de tijden van de Porsche 911 GT2 op de ring kunnen aanvallen?
sommige constructeurs beginnen de boodschap te begrijpen :)
Ik vind het wel een cool ding.
Heb je dat interieur gezien? Meestal zit er in zo’n apparaat iets met heel veel lelijk plastic enzo. Als het goedkoop in gebruik is en met een actieradius van een km of 200 wil ik er wel een.
Mooi alternatief voor mijn Burgman 650! Perfect voor 15 woon werk km’s :)
Van de voorkant lijkt het wel een heel blij gezichtje wat je aankijkt :P
Grappig dingetje, een beetje de japanse versie van een motorscooter zoals je ze veel in Parijs ziet. Handig voor stadsverkeer, aangezien je dan toch vaak in je eentje in de auto zit (meestal trouwens, kijk maar in de spits).
Ziet er een stuk volwassener uit dan de Carver.
Dus laat maar komen.
Ik rij toch mijn meeste kilometers alleen in de auto.
Kleiner, lichter, wendbaarder, niets mis mee. Behalve waarschijnlijk prijs, levensduur accu, actieradius, en dat je niet tussen de auto’s door kunt rijden.

OT: comeback van hele kleine cylindertjes, om het ICE torretje toch nog lekker rustig te laten lopen?
Heeft deze auto relatief meer grip door het leunen in de bocht?
@Patrick_Createmedia: Meer grip niet, maar hij kan wel harder door de bocht doordat het zwaartepunt meeleunt. Hij zal minder snel omvallen, wat wel handig is bij dit autootje, dat hoger is dan dat hij breed is…
Het is gewoon een lelijke eend, maar dan de verkeerde kant op hellend.
doet me een beetje aan een teek denken qua vorm, bah!
Ach zolang de mens zo conservatief blijft zoals de meeste reacties hier dan zal dit nooit wat worden. Als men af kan stappen van het gebruiktelijke autoverkeer dan kan dit een hit worden. Net als al die andere tig concept cars van de laatste jaren waar het vooral gaat om efficiënt vervoer.

Maar nee we staan liever elk dag in de file zodat we er daarna weer over kunnen zeuren..
gaaf hoor!
Doe mij er maar een voor woon werk verkeer, neemt ook minder ruimte in op de oprit.
@ marten Voor de 15 km hebben ze toch de fiets uitgevonden?
Scheelt weer op de squash/tennis/spinning/aquajog uren.
@rikkon: 15km is anders nogal een tijdje fietsen.. ik vind van A’dam Rivierenbuurt naar A’dam Bos & Lommer al ver genoeg (zeker als het regent. Gelukkig vandaag niet dus kan zo lekker onderweg zijn)
Het voordeel van de motor? Je mag hier in ieder geval niet mee tussen de file door. Koop dan een Piaggio MP3 als je alleen een autorijbewijs hebt en toch de voordelen van de motorfiets wilt.
@ Citrofiel: Ja idd nu je het zegt zal het met het zwaartepunt te maken hebben. Bij het karten me namelijk geleerd om gewoon naar buiten te leunen.
leuk ding.
@citrofiel
… hij heeft wel degelijk meer grip door het leunen in de bochten. Door een wiel te kantelen kun je ervoor zorgen dat het wiel in een bocht het loopvlak vlak op het wegdek heeft liggen. Je creeert dus tijdelijk negative camber. In de autosport wordt veel gebruik gemaakt van het verbeteren van bochtsnelheden m.b.v. camber.
Alhoewel ik nu zie dat het wiel ronde loopvlakken heeft… dus dan gaat het hele verhaal van de negative camber de prullenbak in….
Alle forenzen in zo’n wagentje en er kunnen 2x zoveel voertuigen op de snelweg, ideaal want zoals eerder is opgemerkt zie je in de spits dat in 99% van de auto’s maar 1 persoon zit.
ik herken wat lijnen van de allmachtige GTR!
Hé, een carver achtig ding! Ik vind ‘m helemaal niet zo gek.
Een schoon model? Maar hij ziet er uit als een vuilcontainer op wielen? Mislukt dus;)
Ziet er ni uit! Afvoeren! Of laat ze er maar mee rondrijden op de Maan!
tlijk me een leuke ervaring om te doen, maar lelijk!! pfoe. doe dan maar een carver ofzo, das nog iets beter

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).